Ambacht verdient meer aandacht Kinderoppas kan uit zwarte circuit PZC Vechten voor echte kaas Internetwinkelen voor het gemak Werken met de handen is vaak lucratiever dan een plaatsje op kantoor C&A opent in Rusland Meer werklozen in Duitsland Suzuki verkleint productie Iets meer vacatures KPN stopt met breedbandportal profijt vrijdag 3 december 2004 Het woord doet denken aan klompenmakers, mandenvlech- térs en andere braderie-folklore. Maar het omvat ook zeer geavan ceerd en kansrijk werk als tand- technicus en zilversmid. Veel jongeren beseffen dat niet en kie zen nog automatisch voor een kantoorbaan. Een campagne moet scholieren nu warm ma ken voor een toekomst in het am bacht. „Een mooi rieten dak of een prachtig klinkende viool, een betere beloning bestaat er toch niet?" door Jan Ruesink DEN HAAG - Bij het woord bankwerker denken de meeste jongeren niet meer aan hamers en aambeelden, maar aan beleg gingsadviezen en kredietver strekking. Kantoorbanen zijn in, werken met de handen is uit, zo blijkt uit een onlangs gehou den onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Za ken. Jongeren in het voortgezet on derwijs en het middelbaar be roepsonderwijs geven blijkens de rondvraag vaak de voorkeur aan meer sexy banen als pr-me- dewerker of bankmedewerker boven timmerman of lasser. Ze denken dat het salaris van een kantoorbaan hoger ligt dan van een baan waarbij je je handen moet gebruiken. In de praktijk is dit vaak helemaal niet zo: een timmerman verdient soms meer dan iemand die bij een bank werkt. Het verschil kan al snel oplopen tot 1000 euro per maand. Door deze verkeerde beeldvorming kiezen veel jonge ren voor een 'zit-' in plaats van een 'loopbaan'. Gevolg: in me nig ambachtelijk sector is een te kort aan vakmensen ontstaan. Secretaris Gerrie Oggel van het Hoofdbedrijfschap Ambachten noemt daarbij onder meer de dakbedekkingsbranche, natuur steenbewerking, straatmakers, opticiëns en tandtechnici. Vooral de invloed van de ouders speelt een rol in dat tekort. Veel volwassenen denken door be richten in de krant dat het in Ne Een ambachtelijk gemetselde muur geeft maker en klant voldoening. derland gedaan is met het hand werk. Bovendien bestaat de indruk dat je in de "kantoorhiërarchie sneller opklimt dan vanaf de werkvloer. Daar valt heel wat op af te din gen. Weliswaar verdwijnt de 'grote' industrie langzaam maar zeker uit Nederland, maar de ambachtelijke sector is de laat ste jaren redelijk stabiel. Het ambacht is zelfs goed voor 10 procent van de werkgelegenheid in het totale particuliere be drijfsleven. De sector is goed voor 426.000 arbeidsjaren in 165.000 ondernemingen. Dat is een schatting, want het begrip 'ambacht' is niet precies te defi niëren. Binnen het ambacht loopt de werkgelegenheidsontwikkeling wel sterk uiteen. Enerzijds ver dwijnen er bakkers en slagers, anderzijds komen er nieuwe am bachtelijke beroepen bij in de productie (orthopedisch schoen technicus, glazenier, maatkleer- maker) en dienstverlening (voet verzorger, zilversmid, schoon heidsspecialiste). Van het aantal nieuwe bedrijfjes zit zelfs een steeds groter deel in het am bacht. Kruimels Voor een deel heeft dat te ma ken met de kruimels die de gro te bedrijven (in industrie en bouw) laten liggen voor de klei ne zelfstandigen, voor een deel is het ook te danken aan de vraag naar ambachtelijke pro ducten en diensten en aan al lochtonen, die bijvoorbeeld een stomerijtje of kleermakerij be ginnen of fietsen aan huis ko men repareren. Allochtonen kie zen vaak ook noodgedwongen voor zo'n bestaan omdat ze voor een baan vaak minder gauw aan de bak komen. „De ambachtelijke economie wordt door allochtonen nieuw leven ingeblazen", zegt profes sor Arnold Heertje, „want al lochtonen brengen gezellige, kleinschalige bedrijven weer te rug in het straatbeeld van de lo kale economie." De westerse eco nomie daarentegen levert vol gens Heertje alleen maar treuri ge grote winkelcentra en mega- supermarkten op. Bij veel consumenten is er be hoefte aan maatwerk en dat kan het ambacht beter leveren dan de industrie: op maat gemaakte kasten of schuifdeuren koop je eerder bij het plaatselijke meu belbedrijfje dan bij de Ikea. In foto ANP de levensmiddelen is er de hang naar specialiteiten, vers en exoti sche gerechten waar speciaalza ken beter op kunnen inspelen dan het grootwinkelbedrijf. In de tweeverdienerssamenleving is er meer vraag naar de dien sten van bijvoorbeeld klussers, hondenuitlaters en glazenwas sers. Door de vergrijzing tenslot te zal de vraag naar dienstverle nende beroepen (verzorging, klussen, veiligheid) sterk toene men. Er zijn echter niet alleen maar kansen voor het ambacht: bedreigingen zijn er net zo goed. Het industriële brood wordt steeds beter en via franchi- sing-concepten verspreiden gro tere ketens in handel en horeca zich veel sneller dan de kleine zelfstandigen. Ambachtelijke be drijven als slagerijen zullen daardoor of verdwijnen of zich aanpassen, stelde het EIM dit jaar in het onderzoek 'Gevolgen van markttrends voor de toe komst van het ambacht'. Sla gers die willen overleven zullen zich meer moeten toeleggen op de culinair-creatieve aspecten van het vak en op klantenad vies, kortom zich meer ontpop pen als 'kokslager'. Klant De grote kracht van het am bacht in deze strijd, is dat ze heel dicht bij de klant staat. Heeft de productiemedewerker van de slaatjesfabriek vaak geen flauw idee voor wie hij pro ductie staat te draaien, de onder nemer die de salades zelf maakt en uitschept, ziet wat hij maakt en voor wie hij het maakt. Dat is niet alleen economisch gun stig, het maakt het werken in het ambacht ook leuk en bevre digend. „Je ziet het resultaat van het werk meestal direct", zegt voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland. „En je le vert mooie producten en nuttige diensten, waar de klanten over het algemeen erg blij mee zijn: een vakkundig gevoegde muur, een mooi rieten dak of een prachtig klinkende viool, een be tere beloning bestaat er toch niet?", jubelt hij in de net ver schenen promotiekrant voor het ambacht 'Gebruik je talent'. Daar staat tegenover dat car rièremaken in de ouderwetse be tekenis (steeds een trapje hoger in de hiërarchie) in het ambacht vaak niet mogelijk is. Ambachte lijke bedrijven zijn meestal klein en als de baas maar iets ouder is, zit promotie of opvol ging er ook niet direct in. Daar staat tegenover dat werknemers vanuit het ambacht makkelijker de sprong naar een eigen bedrijf kunnen maken. Ze kunnen im mers al vaak bogen op een brede ervaring, de financiële drempels zijn lager dan in de industrie en de meeste wettelijke belemme ringen zijn inmiddels geslecht. Zeker in de komende jaren zijn tienduizenden zelfstandigen uit de babyboom generatie op zoek naar een bedrijfsopvolgers. GPD AMSTERDAM - C&A kleedt binnenkort ook de Rus| Het concern opent volgend voorjaar de eerste Russis vestiging in het Moskouse winkelcentrum 'Mega Khim Dat heeft C&A gisteren bekendgemaakt. Het beA werkt in de franchise-winkel van 1400 vierkante nX over twee verdiepingen samen met de Russian Tr Group. C&A telt achthonderd winkels in twaalf Europ landen. ANP NEURENBERG - De werkloosheid in Duitsland heef]* november het hoogste punt in bijna zes jaar bereikt. Dei: gelopen maand zat 10,8 procent van de beroepsbevolkt zonder baan, tegen 10,7 procent in oktober. Dat blijkt! gisteren gepubliceerde gegevens van het Duitse arbeifj reau. De werkloosheid in Duitsland kent het hoogste® centage sinds december 1998. j Het aantal werklozen nam met 7000 toe tot 4,46 miljof Die stijging was kleiner dan economen hadden verwal Zij hadden een groei van 13.000 voorzien. De cijfers!* het arbeidsbureau zijn gecorrigeerd voor seizoensinvl den. DPA/AFP/ANP I P 1 TOKIO - Voor de tweede keer in korte tijd ziet een ai producent zich genoodzaakt om de productie wegens brek aan staal te verlagen. Het Japanse Suzuki zalc| maand 13.000 auto's minder produceren dan de bedoel was, zo maakte een woordvoerder gisteren bekend, maatregel treft twee fabrieken in Japan. In november besloot Nissan tot eenzelfde maatre$ Daar worden deze maand 25.000 auto's minder gemal dan normaal. Volgens Nissan is het gebrek aan staalf gevolg van inschattingsfouten. ANP p VOORBURG - In het derde kwartaal is het aantal vac? res licht gestegen. Eind september stonden er 125.000p catures open, 3000 meer dan een kwartaal eerder. Datj tekent dat werklozen meer kans maken op de arbe:6 markt. I De stijging is al voor het vierde kwartaal op rij, mei gisteren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS!? het derde kwartaal van vorig jaar, zat er voor het el sinds eind 2000 weer groei in het aantal openstaande'^ nen. De stijging gold voor alle bedrijfstakken, behi voor de niet-commerciële dienstverlening. Daar daaj het aantal vacatures licht. ANP i DEN HAAG - KPN stopt op 1 januari met de t portal op internet. Met deze toegangspagina, waai! het concern vorig jaar november begon, wilde KPN der gelijkheden van snel internet via adsl aantonen. Vol|S! de onderneming is dat doel bereikt en kan de breedbaj- portal worden opgeheven. J; „De markt voor breedbandinternet is de afgelopen mal den helemaal opengebroken", zei een woordvoerster KPN gisteren. Ruim 1,2 miljoen mensen hebben inil dels een adsl-aansluiting via het KPN-netwerk. ANP door Anita Pepping PAl'ERSWOLDE - Ouders die zelf hun oppas regelen kunnen vanaf 1 januari overheidssubsi die en eventuele werkgeversbij dragen ontvangen. Daarvoor moeten zij zich aansluiten bij een gastouderbureau. „Dan hoe ven de meeste ouders hooguit een of twee euro zelf te betalen en kunnen oma, buurvrouw of zus gewoon blijven oppassen", zegt Lenny Versteeg van Gastou derservice Nederland. Door de nieuwe wet op de Kin deropvang hebben niet alleen ouders met een kind op de crèche recht op financiële tege moetkomingen. Ook de op- pas-buurvrouw, -moeder of -vriendin wordt vergoed. Twee derde van de opvang zit in dit zwarte circuit. Voor directeur Versteeg reden om hiervoor een nieuwe service op te richten. „Gelukkig wordt kinderoppas nu voor iedereen toegankelijk. Ouders kunnen vrij kiezen wel ke vorm het beste bevalt. De crèche of in een thuissituatie. De oppaszus of -buurvrouw krijgt straks een hogere uurver goeding en de ouders betalen uit eindelijk minder geld. Boven dien word de kwaliteit van op pas hoger, omdat er meer bege leiding is. Ook voor ouders met onregelmatige diensten is oppas een uitkomst." Hoe werkt het? De ouders en de oppas moeten zich inschrijven bij een gastouderbureau. Er wordt gekeken naar de bruto-in- komens, het aantal kinderen, het aantal oppas-uren en de eventuele werkgeversbijdragen. De criteria om voor subsidie in aanmerking te komen zijn de zelfde als die voor de crèche en de buitenschoolse opvang. Ouders moeten gedeeltelijk werkzaam zijn, studeren of in een reïntegratietraject zitten. Het bureau bekijkt samen met de oppas de fiscale gevolgen en op welke manier het lucratief is om naar het witte circuit te ver kassen. De oppas moet via de gemeente een verklaring omtrent het ge drag invullen. Versteeg: „Dat stelt niet veel voor, maar zo kun je tenminste wel voorkomen dat een veroordeelde pedofiel op je kind past." Vervolgens wordt bij de oppas thuis gekeken of de omgeving geschikt is voor een jong kind en volgen eventueel veiligheidstips. „De verantwoor delijkheid ligt vanzelfsprekend bij de ouders, maar wij begelei den ze om de kwaliteit van op pas te waarborgen." Het gastouderbureau helpt bij de aanvraag voor tegemoetko mingen van belasting en werkge vers en stelt samen met ouders en oppas een contract op. „De oppas krijgt de uurvergoeding van ons bureau en de ouder krijgt een rekening met de netto- kosten. Dat scheelt iedereen een hoop werk." Voorbeeld Loes is een alleen staande moeder, werkt deeltijds voor een bruto-inkomen van 25.000 euro. Haar tweeling van drie gaat drie dagen per week naar zus Anneke. Loes wil haar zus per se een vergoeding beta len. De werkgever doet helaas niets aan kinderopvang. Als Loes zich aansluit bij Gastouderservice Nederland kan zij Anneke 5 euro per uur geven en daarvoor betaalt zij zelf 0,60 euro. Nu heeft Anneke net werk gevonden en kan niet langer oppassen. Met de vergoe ding van 5 euro denkt Loes ge makkelijk een nieuwe oppas te vinden. Service Gastouderservi ce Nederland is een nieuw initia tief van Lenny Versteeg, die ook directeur is van het Centraal Meldpunt Kinderopvang. De be drijven bestaan naast elkaar op dezelfde locatie in het voormali ge gemeentehuis van Paterswol- de. De service richt zich in eer ste instantie op mensen die nu al oppas geregeld hebben. Be middeling tussen zoekende ouders en oppasadressen start begin volgend jaar. GPD Een crèche in de Domstad Utrecht. Door de nieuwe wet op de Kinderopvang hebben niet alleen ouders met een kind op de crèche recht op financiële tegemoetkomingen. Ook de oppas-buurvrouw, -moeder of -vriendin wordt vergoed. foto Ton Borsboom/ANP Het broodje kaas was in het nieuws. Dat was het broodje kaas nooit eerder gelukt. Het Voedingscen trum zegt namens de regering wat we moeten eten en wat niet. In het Jeugd journaal zei het Voedingscentrum dat kaas niet gezond is en dat snoepen af en toe mag. Dat van dat snoepen werd geen groot nieuws. Maar dat kaas ge vaarlijk is trok aandacht. Nu geeft het Voedingscentrum de me dia de schuld van die aandacht. De me dia zouden gezegd, geschreven en ge schamperd hebben dat een broodje kaas niet meer mag. Dag mag wel, zegt het Voedingscentrum halsoverkop op zijn veelbekeken internetsite, maar het is wel fout vet. De media willen het maar niet begrijpen. Nee Voedingscen trum, u bent niet te volgen. U maakt mensen zelfs dik en ongelukkig. Dik maakt u ze door tussendoortjes van har te aan te bevelen. Van alle tussendoor tjes worden we dik, ook van tussendoor tjes die u 'verantwoord' noemt. En on gelukkig? Dat zit zo. Kaas mag niet meer, maar u maakt een uitzondering voor een nieuwe kaas die niet eens kaas mag heten en daarom Zonnezuivel wordt genoemd. Een deel van het vet in dit verzinsel komt van zonnebloemen. De namaakkaas is taai en niet lekker. Vaklui in de kaas zeggen: hij is niet smedig. Maar het Voedingscentrum be veelt hem aan en zo komt het dat scho lieren van gehoorzame ouders er zo on gelukkig bij lopen tussen de middag. Het van huis meegenomen brood smaakt ze niet, er zit kunstkaas op. De voedingsvoorlichters uit Den Haag verzuimen uit te leggen dat je van nep- kaas met een paar onverzadigde vet- zuurtjes net zo dik wordt als van lekke re kaas. Het zit hem helemaal niet in de kaas, maar in de hoeveelheid die we eten. Veel is fouter dan vet. Die wereldontdekking is al voor de tweede keer gedaan in de Verenigde Staten. Eerst kwamen voedingsonderzoekers er achter dat Fransen gemiddeld min der dik zijn dan Amerikanen. Niet om dat ze zo gek zijn om tegen hun meug kunstkaas te kanen, maar omdat de Fransen van hun lekkere vette kazen gewoon minder eten dan Amerikanen van hamburgers. Sinds kort is er een onverwacht grote vraag in Amerika naar Franse kaasjes. Het zijn de minst smakelijke kaasjes die in Frankrijk geproduceerd worden. Verpakt in kleine puntjes, of in rode bolletjes. Smeerkaasjes van 'La vache qui rit'. Amerikanen hebben ontdekt dat zo'n puntje kaas klein is. Een pond kaas is veel groter. Als ze nu zo'n klein kaasje eten in plaats van een heel pond, o wonder, dan worden ze minder dik. De magere variant van het smeerkaasje wordt aanbevolen in een nieuw dieet- boek van een Amerikaanse cardioloog, The South Beach Diet, een bestseller. De schrijver maakt onderscheid tussen foute vetten en goede en hij vindt de Franse kaasje goed van vet. Ze zijn een hit in de VS. De Franse koe lacht zich een kriek. Een plak van de beste Neder landse kaas weegt minder dan zo'n bleek Frans exportpuntje. Dus zijn we hier met een broodje goede Gouda net zo goed af als lijnende smeerkaas-Ame rikanen. En dan vooral met kaas van melk van koeien die in de wei lopen. Wageningen vond in melk van buiten koeien een stofje dat 'gebonden linol- zuur' wordt genoemd. In melk van bin- nenkoeien komt het veel minder voor. Dit stofje, als CLA aangeduid, draagt vermoedelijk bij aan een langer en ge zond leven van een kaaseter. Een experiment. Supermarkten en spe- ciaalwinkeliers zeggen dat ze doen wat klanten willen. Welnu, er is een top- kaas van de naam Schermer Molens. Er zit minder zout in en de smaak is ge weldig. Met CLA. Van graskoeien. Maar bijna nergens te koop. Kijken of het lukt; vraag er om bij de chef, kijken of hij doet wat zijn klant wil en de kaas gaat opsporen. Lukt het niet dan heb ik een adresje en ik weet nog veel meer fantastische kazen. Echte. GPD Wouter Klootwijk door Mathijs Rotteveel Boeken, cd's, schoenen, kle ding, boodschappen, ei genlijk koop ik alles op inter net", zegt Ben Moolenbeek (33). Hij heeft, zoals hij het zelf noemt, een druk bestaan en vindt internetshoppen de uitvinding van de eeuw. „Zeker in de weken voor sin terklaas en kerst is het mij veel te druk in de winkels", zegt hij. „Ik heb geen zin om met andere klanten te vech ten om de laatste aanbiedin gen. Ik ga liever 's avonds met een glas wijn aan mijn computer zitten om te zoeken naar een boek voor mijn vriendin of een computerspel letje voor haar zoontje." Moolenbeek is niet de enige consument die de voordelen van internetwinkelen heeft ontdekt. Het Britse onder zoeksinstituut Forrester ver wacht dat de kerstinkopen via internet in Europa dit jaar met 44 procent stijgen tot 13 miljard euro. Hiermee passeren de Europese kerst- winkelaars de Amerikaanse consumenten, die deze kerst voor zo'n 10 miljard euro via internet kopen. Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuis winkel.org, ziet ook in Neder land de omzetten snel groeien. „Vorig jaar hebben particulieren hier voor 1,2 miljard euro op internet ge kocht, dit jaar wordt dit zo'n 1,5 miljard", zegt hij. „Dit is een groei van 30 procent." De voordelen van winkelen op internet zijn volgens Jongen overduidelijk. „Het gemak staat voorop", zegt hij. „Kij ken, kiezen, kopen en afleve ren. Alles is vanuit huis, vie rentwintig uur per dag, sim pel te regelen. En mensen kunnen zelf kiezen waar en wanneer ze hun aankopen willen laten afleveren. Dat kan thuis of, als dat beter uit komt, op het werk." Dat het vanuit huis onmoge lijk is om de mogelijke aanko pen goed te bekijken, te voe len, te ruiken of te passen, noemen de meeste consumen ten volgens Jongen als het grootste nadeel van internet winkelen. Ook hebben veel consumenten het idee dat bcr talen via internet onveilig is?' Volledig onterecht, aldus Jorjj' gen. „Maar het idee bestaat! dus moeten we er iets aan ver. anderen", zegt hij. „Nu heef? elke site nog zijn eigen betaa knoppen, sommige zo'n 15 verschillende. Als consumen zie je door de bomen het bos niet meer. Wij werken nu mi de banken aan uniforme be taalmogelijkheden, volgend jaar zomer moeten die wer-1 ken." I Elke website moet vier a vijf betaalknoppen krijgen. Een voor creditcards, een voor rembours betalingen, een voor betalingen per acceptgi ro en een voor bankbetaÜn- gen. „Die laatste knop moei 'ideal' gaan heten", zegt Jor, gen. „Als een koper daarop klikt, wordt hij doorgei inkt met de internetpagina van zijn eigen bank. Daarop kan hij zijn betaling uitvoeren. Veel mensen hebben inmid dels vertrouwen in internet- bankieren en wij denken dal ze dat zo ook krijgen in inter netwinkelen." Voor mensen die dit jaar vol' het eerst internet opgaan J' voor hun kerstinkopen, heer Jongen enkele tips. „Koopa| leen bij winkels met het I Thuiswinkel Waarborg", ze» hij. „Dit waarborg wordt n door de Consumentenbond ondersteund. Winkels die hierbij aangesloten zijn, mo4 ten voldoen aan voorwaar-1 den op het gebied van beta-» ling, ruilmogelijkheden erni^ levering van de goederen. B(| vendien is er een geschillen! commissie die oordeelt overf mogelijke meningsverschil-1 len tussen de winkel en de klant." I Als het Thuiswinkel Waar borg niet te vinden is, moete consumenten volgens Jongs de algemene voorwaarden goed bekijken. „Daarin nio staan wat de levertijd is, de^ kosten van levering en de rut, mogelijkheden", zegt hij. Ver der is het onverstandig aanftf pen te doen bij bedrijven zo» der kantooradres. Bedrijver^ die geen adres vermelden, L doen dit volgens Jongen vaa| om onvindbaar te blijven voor teleurgestelde klanten!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 8