PZC Massa ouderen met pensioen M Ruud Inderfurth legt ziel bloot in zijn tekeningen Verhalen door de toeschouwer zelf bedacht Jeroen de Rijke naar Biënnale van Venetië 19 Buizer wil plan mosselteelt in zee doorzetten Christmas Fair in imkerij ELICHT Campagne Boek over ambachtsgilden Pleidooi verplaatsing emplacement Trucks moeten Westkade mijden Meisje aangehouden na diefstal kunst vrijdag 3 december 2004 BRUINISSE - De Rotterdamse uitvinder P. Buizer krijgt geen subsidie voor zijn plan voor mos selteelt in zee, maar hij gaat niet bij de pakken neerzitten. 'De provincie Zeeland wilde Bui zer financieel wel helpen, maar het ministerie van Landbouw niet, omdat Buizer al voor de subsidieaanvraag aan de slag was gegaan. Alleen op formele gronden is de subsidiëring van ,het project door Den Haag dus afgewezen en niet omdat het !geen kans van slagen zou heb ben. Door de weigering van Landbouw vervalt ook de pro vinciale medefinanciering. .Buizer steekt in een reactie niet 'onder stoelen of banken dat hij teleurgesteld is, maar hij is niet 'uit het veld geslagen. „Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpak ken. Het ligt financieel moeilijk, maar het is zeker mijn intentie het project door te zetten." Nog dit jaar wil de Rotterdam mer de dobbers waaraan hij •mosselen wil kweken in zee, 'naar open water brengen. Hij heeft inmiddels honderd dob- ^bers, waarvan er dertig in de 'vluchthaven van Zijpe bij Brui- ■nisse liggen. „De mosselen die •daaraan zitten, groeien goed. .Dat is het probleem niet." Hoe de dobbers zich in open zee ■zullen houden, is dé vraag. Bui- :'zer heeft er vertrouwen in. Hij wil de dobbers daarom nog dit jaar verplaatsen om aan te to nen dat ze een winterstorm wel degelijk kunnen doorstaan. I.GRIJPSKERKE - Imkerij Pop- pendamme in Grijpskerke biedt "een alternatief voor standaard kerstmarkten. De hele maand december - op oudj aarsdag na - lis een programma opgesteld met ponder meer ouderwets sleeën, oude foto's, een film over de Elf stedentocht, een kerst winkel van de imkerij en een stand van de volkssterrenwacht. Voor kin deren is elke woensdagmiddag een workshop. De imkerij is be halve maandag, alle dagen open van 13.00 tot 17.00 uur. door Henk Postma Grote groepen Zeeuwse ouderen gooien het bijltje er bij neer. Voor al de industrie en de zorg krijgen met een massale uittocht van personeel te maken. Binnen enkele jaren gaat daar dertig tot veertig procent met pensioen. Er staan niet genoeg jongeren klaar om de gaten te vullen. Bedrijven kunnen daardoor in grote problemen komen, tenzij meer vrouwen, arbeidsgehandi capten en werklozen aan de slag gaan. En ouderen bereid zijn langer te blijven werken. Ter bevordering daarvan gaat komende maandag in Zeeland een campagne van start: de Grijsgroene Motor. Op aan plakborden, en in advertenties, raast straks een oudere dame gemotoriseerd aan de toeschouwer voorbij. Ze moet de Zeeuwse bevolking 'attenderen op de noodzaak maatregelen te treffen tegen een vergrijzende arbeidsmarkt'. Er is geen reden tot paniek, leert een on derzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het Regionaal Platform Arbeids- marktbeleid Zeeland (RPA). Maar ver grijzing en ontgroening brengen wel na re gevolgen met zich mee. „Het perso neelsbestand van bedrijven veroudert, wat hogere kosten met zich meebrengt. Door de uitstroom van de generatie ba byboomers verliezen de branches in hoog tempo waardevolle kennis en erva ring. Bovendien daalt de kans op ver vangende instroom met jonge, goed op geleide schoolverlaters." In opdracht van werkgevers, werk nemers, gemeenten, provincie, (be roepsonderwijs en reïntegratiebedrij- ven ontwikkelt het RPA Zeeland plan nen van aanpak. De Grijsgroene Motor is daar een onderdeel van. In het oude stadhuis van Middelburg vindt bij de officiële start van de carm_. pagne een werkconferentie plaats: vérte- 'V-i-:-vx-'.-N's Op aanplakborden, en in advertenties, raast straks een oudere dame gemotoriseerd aan de toeschouwer voorbij. Ze moet de Zeeuwse bevolking 'attenderen op de noodzaak maatregelen te treffen tegen een vergrijzende arbeidsmarkt'. foto RPA genwoordigers van bedrijven, overhe den, scholen en instellingen bespreken hoe ouderen langer aan het werk kun nen worden gehouden. In Den Haag ligt daar al 21 miljoen euro voor klaar. Zee land wil daar een graantje van meepik ken. Vooroordelen Het geld is bedoeld om vooroordelen bij werkgevers te bestrijden en personeels beleid beter op oudere werknemers af te stemmen. Ook experimenten waarbij oudere werknemers aangepaste taken krijgen of hun loopbaanperspectief wordt vergroot, komen voor financiële bijdragen in aanmerking. Tijdens jie conferentie in Middelburg draven deskundigen op om de deelne mers op weg te helpen. Een van hen is Louise Beduwé, senior adviseur van het RPA Zeeland. Ze realiseert zich dat het in een tijd van toegenomen werkloos heid vreemd kan overkomen ouderen langer aan het werk te houden. „Maar als ondernemers en instellingen nu niet investeren in leeftijdsbewust personeels beleid, dan kan hen dat straks duur ko men te staan." Bedrijven als Thermp- hos (het vroegere Hoechst) en de SVRZ (beheerder van Zeeuwse zorgtehuizen) hebben dat al begrepen. Ze lopen dan ook al een tijdje vooruit. Zo voert de SVRZ beleid dat er voor moet zorgen dat het werk voor alle leeftijdsgroepen voldoende uitdagend, leuk en ontspan nend blijft, en op persoonlijke omstan digheden is toegesneden. Thermphos in Vlissingen investeert in de opleiding van jongeren tot onder houdswerkers en -operators. Met een aantal andere bedrijven zoals KSG en Heerema, is een speciale stichting opge richt die jongeren opleidt voor een baan in de metaal of elektrotechniek. In Zeeuws-Vlaanderen krijgen overbo dig geworden werknemers bij de ban ken de mogelijkheid door te stromen naar een functie in de zorg. Daartoe be krachtigden de banken afgelopen zo mer een samenwerkingsovereenkomst met de Stichting voor Regionale Zorg verlening (SVRZ). Inmiddels is ook een website on-line: www.degrijsgroenemotor.nl. Daarop wordt het doel als volgt omschreven: „Uiteindelijk zou werken tot 65 weer heel gewoon moeten worden." Bij de SVRZ werken inmiddels zelfs ouderen die die grens al zijn gepasseerd. VLISSINGEN - Vlissinger Jo de Ridder overhandigde gis teren het eerste exemplaar van zijn boek De geschiedenis van Vlissingen en haar ambachtsgilden aan wethouder L. Poppe-de Looff van Vlissingen. De Ridder combineert in het driehonderd pagina's tellende boek de Vlissingse ge schiedenis met de historie van de ambachtsgilden. Zij wa ren eeuwenlang de invloedrijke beroepsverenigingen. Via het gildewezen wordt inzicht verkregen in de sociale en maatschappelijke geschiedenis. Veel ambachten zijn in de loop der jaren bijvoorbeeld ver dwenen. De gilden voor de stoeldraaiers en witwerkers zijn allang opgeheven. „Witwerkers zijn ambachtslieden die uitsluitend met zachthout werken en stoeldraaiers maakten gedraaide poten", zegt De Ridder. Het boek kost 31,50 euro bij de boekhandel en is in eigen beheer uitgege ven. Er zijn zevenhonderd exemplaren gedrukt, waarvan er al ongeveer vijfhonderd in de voorverkoop zijn ver kocht. SAS VAN GENT - Raadslid G. van Boom (TOP) blijft age ren tegen het instandhouden van het rangeerterrein in het centrum van Sas van Gent. Het weglekken van wat ammo niakgas uit een wagon was vorige week het zoveelste inci dent en bijna-ongeluk op het Sasse spoorwegemplace ment. Van Boom vroeg in het verleden al meerdere keren om een reorganisatie van het spoorwegennet. Van Boom blijft 'drammen' over verplaatsing van het rangeerterrein naar een fabrieksterrein of een plek in de polder, omdat hij vreest dat 'de put anders pas wordt gedempt als het kalf is verdronken'. TERNEUZEN - De gemeente Temeuzen hoopt met af spraken met bedrijven in Sas van Gent het zwaar vracht verkeer door de kern te reguleren. De directies van ver schillende bedrijven (Cerestar, Zuidchemie) waarmee de gemeente gesproken heeft, willen aan het proefproject meewerken. Op verzoek van de gemeente zullen de direc ties hun vervoerders vragen om de kern Sas van Gent - in het bijzonder de Westkade - zoveel mogelijk te mijden. Per etmaal rijden er circa vierhonderd vrachtwagens over de Westkade. Met de vrijwillige regeling rekent de gemeente erop dit aantal fors te kunnen terugbrengen. Eerder gemaakte af spraken met vervoerders om de kern Axel zoveel mogelijk te mijden pakken al maanden goed uit. Hebben de afspra ken in Sas van Gent geen effect voor de verkeersstromen, dan overweegt verkeerswethouder C. van Schaik voor de Westkade een 30-kilometer-regrme in te stellen, compleet met flitspaal. GOES - Een 14-jarig meisje uit Goes is gistermiddag aan gehouden, nadat ze bij een winkel aan het Schuttershof in haar woonplaats een vest van negentien euro had gesto len. Ze was daarmee de paskamer ingegaan, haalde het prijskaartje van het vest af, trok het aan en liep ermee naar buiten. Kennelijk had ze niet in de gaten dat er een beveiliging op het kledingstuk zat, want bij het verlaten van de winkel ging het alarm af. Het meisje is doorverwe zen naar bureau Halt. JÊ&& Kunstenaar Ruud Inderfurth met een van zijn portretten. foto Peter Nicolai teloor Anita Tournois GROEDE - „Een mens tekenen is misschien wel het mooiste wat ik over iemand kan vertel len." Deze uitspraak typeert kunstenaar Ruud Inderfurth. Met een simpel grafietpotlood weet hij de ziel van zijn persona ges te vangen. Wilma van der Lee, voormalig galeriehoudster, zorgde ervoor dat zijn portretten van vrouwen en kmderen momenteel te be- zichtigen zijn bij restaurant 1880 op de Markt in Groede. Op het eerste gezicht lijken het ar tistieke foto's. Men staat ver steld van de gedetailleerde weer gave van bepaalde delen. Zel den zijn er buitenlijnen. Inderfurth laat deze juist verva gen waardoor het accent komt te liggen op sprekende delen als ogen, tanden, mond, haren, han den, borsten of billen. Tederheid Met precisie en invoelingsvermo gen weet hij de juiste gevoels sfeer te creëren; een wereld vol zachtheid en tederheid. Mis schien valt daaruit te verklaren dat vrouwen en kinderen zijn voorkeur genieten. Alles in zijn portretten straalt rust, sereni teit en esthetische schoonheid uit. De kunstenaar is gefascineerd door het volmaakte, pure en on gekunstelde. „Ik wil zo graag iets uitdragen, die warmte en te derheid tekenen die ons zo mooi maakt. Je hoeft daar alleen maar iemands hart voor aan te raken." Een uitgebreide zwart-wit foto grafie gaat aan zijn tekeningen vooraf. Na een vluchtige schets kan dan het intensieve teken werk beginnen. In talrijke dun ne laagjes, zodat korrel en struc tuur van het papier blijven le ven, bouwt hij met zijn grafiet potlood aan een spel van licht en schaduw. Mooi voorbeeld is de afbeelding van de baby of het kleine meisje met de prachtige pijpenkrullen. Warm wordt men van een vro lijk familieportret met een moe der en drie dochters of een bij zonder naakt van drie vrouwen lichamen, waarbij het accent ligt op de fraai gevormde billen. India Inderfurth, oorspronkelijk af komstig uit Amersfoort, was als kind altijd al met het potlood in de weer. Vanaf zijn vierentwin- tigste is hij fulltime teke- naar.Daarnaast schrijft hij ge dichten en teksten. De afgelo pen jaren exploiteerde Inder furth een galerie en atelier in Knokke. Half december gaat hij zijn grenzen verleggen en ver trekt naar Calcutta, waar hij vrijwilligerswerk gaat doen. Hij hoopt na een periode van im mense activiteit daar rust te vin den en zich te verdiepen in cul tuur en leven van India en het spirituele, dat altijd een belang rijke ról in zijn leven speelde. Zijn werk blijft echter te bezich tigen, want het verhuist na deze tentoonstelling naar Galerichel in Aardenburg. Expositie: Ruud Inderfurth, t/m 19 dec. in Restaurant 1880 aan de Markt in Groede, open wo. t/m zo. van 12-14 en 18-21 uur. door Marianne van de Polder MIDDELBURG - Zijn het de drie wijzen uit het Oosten die glorieus worden binnengehaald, of is het een stoet emigranten die door de bergen trekt, op weg naar een nieuw thuis? De schil derijen van Bern Wery uit Brus sel vertellen verhalen, maar die verhalen worden wel door de toeschouwer zelf bedacht. Zijn werk is samen met dat van Nikkie le Nobel uit Geertruiden- berg en Bert van Beek uit Rotter dam de hele maand december te zien in Galerie 'T' in Middel burg. De officiële opening vindt zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uurplaats. Wery heeft wel iets met religieu ze thema's, zo is aan zijn werk te zien. Zonder mensfiguren dui delijk neer te zetten, wekken zijn schilderijen associaties op met de verhalen uit de Bijbel. Wat er precies gebeurt, blijft ge heim, maar de sferen die hij weergeeft, spreken genoeg. Verstilling Het ingetogen karakter van Wery's werk staat in schril con trast met de expressiviteit van Le Nobel. Zij wordt zichtbaar geïntrigeerd door verval, en dan met name het verval van bloe men, de schoonheid daarvan. Lia Hector van de galerie: „Toen ik haar werk net leerde kennen, was ik vooral onder de indruk van de verstilling en haar techniek, de gelaagdheid. Het werk dat nu in de expositie is te zien, was voor mij dan ook wel even schrikken. Ik denk dat zij een nieuwe ontdekking in de kunstwereld is. Het is vernieu wend, het verbaast." De schilderijen van Le Nobel zijn vrij groot en kenmerken zich door de vele lagen. De verf is laag over laag aangebracht, maar ook de manier waarop zij beelden weergeeft, heeft een be paalde opbouw. De kunstenares laat in een schilderij het ontsta ne reliëf spelen met de figuren. Het resultaat is een abstracte weergave waarin hier en daar natuurlijke elementen de kop op steken, de ene keer wat meer aanwezig dan de andere keer. Bloemen Hector: „Bij Le Nobel begint het vaak bij bloemen, die ze van haar bloemist krijgt omdat ze niet meer te verkopen zijn. Ver volgens maakt ze een zeer grove opzet, die ze vervolgens op een doek projecteert. En dan begint ze te schilderen en ontstaat alles vanzelf. Omdat ze bijvoorbeeld een grote bloem solo laat zien, worden de vormen ervan specia ler. En een vergane bloem geeft meer beweging, een bloem in de knop is immers eigenlijk maar statisch. Door de beweging die zij in haar schilderijen brengt, Beeld van Bert van Beek met op de achtergrond een schilderij van Nikkie le Nobel in Galerie 'T'. foto Lex de Meester lijkt het wel alsof er in heel de expositieruimte bloemen zwe ven. Een schilderij van Le No bel heb je niet zomaar in één keer gezien en gevoeld." De beelden van Bert van Beek zijn uniek van vormgeving. Zo laat hij bijvoorbeeld torso's ver dwijnen in een pilaar en weet hij ronde en strakke vormen vol spanning te combineren. Galerie 'T' is gevestigd aan de Turf- kaai 25/27 in Middëlpurg en is ge opend op donderdag, vrijdag en za terdag van 11.00 tot 16.00 uur, en elke eerste zondag van de maand. door Rob Schoonen GOES - Het kunstenaarsduo Jeroen de Rijke en Willem de Rooij vertegenwoordigt Neder land tijdens de 51ste Biënnale van Venetië. Dat heeft De Mond- riaanstichting gisteren bekend gemaakt. Jeroen de Rijke is af komstig uit Zeeland; hij werd in 1970 in Brouwershaven geboren en woont tegenwoordig in Am sterdam. De Rijke en De Rooij zijn uitge nodigd door Martijn van Nieu- wenhuyzen, die de Nederlandse inzending samenstelt in op dracht van de Mondriaanstich- ting. De Biënnale van Venetië wordt gehouden van 12 juni tot en met 6 november 2005. Het duo - dat elkaar leerde ken nen tijdens de opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam - is inmiddels internationaal rede lijk doorgebroken. Recentelijk was hun werk te zien in de Kunsthalle in Zürich. Hun werk bevindt zich in belangrijke parti culiere en museale collecties, zo als die van het MOCA in Los An geles, Stedelijk Museum Amster dam, Hamburger Kunsthalle en Fondacao Serralves in Porto. Ook het Van Abbemuseum in Eindhoven heeft diverse werken van het duo aangekocht. Op de presentatie 'Nederland Niet Ne derland' die nu in het Van Abbe te zien is, zijn films van De Rij ke en De Rooij te zien. Hun werk maakt ook onderdeel uit de van de nu lopende presenta tie 'Time Zones -recent film and video' in Tate Modem in Lon den. Van Nieuwenhuyzen selec teerde De Rijke (1970) en De Rooij (1969) 'omdat zij als geen anderen staan voor een precieze en kritische uiteenzetting met het beeld'. „De Rijke en De Rooij analyseren de visuele com plexiteit van beelden en de artis tieke en sociaal-politieke con text waarin beelden gemaakt en getoond worden. In hun wérk leidt dat tot een fascinerende spanning tussen ethiek en esthe tiek", aldus Van Nieuwen huyzen, conservator bij het Ste delijk Museum Amsterdam. Omdat De Rijke en De Rooij veel aandacht besteden aan de ruimtelijke condities waarin hun werk wordt getoond, ligt het voor de hand dat de specifie ke architectuur van het Rietveld paviljoen op de Biënnale van Ve netië een bijzondere aantrek kingskracht op hen heeft. Voor de presentatie zullen de kunste naars een nieuw werk maken. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39