PZC
Massa ouderen met pensioen
M
Ruud Inderfurth legt ziel
bloot in zijn tekeningen
Verhalen door
de toeschouwer
zelf bedacht
Jeroen de Rijke naar
Biënnale van Venetië
19
Buizer wil plan
mosselteelt in
zee doorzetten
Christmas Fair
in imkerij
ELICHT
Campagne
Boek over ambachtsgilden
Pleidooi verplaatsing emplacement
Trucks moeten Westkade mijden
Meisje aangehouden na diefstal
kunst
vrijdag 3 december 2004
BRUINISSE - De Rotterdamse
uitvinder P. Buizer krijgt geen
subsidie voor zijn plan voor mos
selteelt in zee, maar hij gaat niet
bij de pakken neerzitten.
'De provincie Zeeland wilde Bui
zer financieel wel helpen, maar
het ministerie van Landbouw
niet, omdat Buizer al voor de
subsidieaanvraag aan de slag
was gegaan. Alleen op formele
gronden is de subsidiëring van
,het project door Den Haag dus
afgewezen en niet omdat het
!geen kans van slagen zou heb
ben. Door de weigering van
Landbouw vervalt ook de pro
vinciale medefinanciering.
.Buizer steekt in een reactie niet
'onder stoelen of banken dat hij
teleurgesteld is, maar hij is niet
'uit het veld geslagen. „Ik weet
nog niet hoe ik het ga aanpak
ken. Het ligt financieel moeilijk,
maar het is zeker mijn intentie
het project door te zetten."
Nog dit jaar wil de Rotterdam
mer de dobbers waaraan hij
•mosselen wil kweken in zee,
'naar open water brengen. Hij
heeft inmiddels honderd dob-
^bers, waarvan er dertig in de
'vluchthaven van Zijpe bij Brui-
■nisse liggen. „De mosselen die
•daaraan zitten, groeien goed.
.Dat is het probleem niet."
Hoe de dobbers zich in open zee
■zullen houden, is dé vraag. Bui-
:'zer heeft er vertrouwen in. Hij
wil de dobbers daarom nog dit
jaar verplaatsen om aan te to
nen dat ze een winterstorm wel
degelijk kunnen doorstaan.
I.GRIJPSKERKE - Imkerij Pop-
pendamme in Grijpskerke biedt
"een alternatief voor standaard
kerstmarkten. De hele maand
december - op oudj aarsdag na -
lis een programma opgesteld met
ponder meer ouderwets sleeën,
oude foto's, een film over de Elf
stedentocht, een kerst winkel
van de imkerij en een stand van
de volkssterrenwacht. Voor kin
deren is elke woensdagmiddag
een workshop. De imkerij is be
halve maandag, alle dagen open
van 13.00 tot 17.00 uur.
door Henk Postma
Grote groepen Zeeuwse ouderen
gooien het bijltje er bij neer. Voor
al de industrie en de zorg krijgen met
een massale uittocht van personeel te
maken. Binnen enkele jaren gaat daar
dertig tot veertig procent met pensioen.
Er staan niet genoeg jongeren klaar om
de gaten te vullen. Bedrijven kunnen
daardoor in grote problemen komen,
tenzij meer vrouwen, arbeidsgehandi
capten en werklozen aan de slag gaan.
En ouderen bereid zijn langer te blijven
werken.
Ter bevordering daarvan gaat komende
maandag in Zeeland een campagne van
start: de Grijsgroene Motor. Op aan
plakborden, en in advertenties, raast
straks een oudere dame gemotoriseerd
aan de toeschouwer voorbij. Ze moet de
Zeeuwse bevolking 'attenderen op de
noodzaak maatregelen te treffen tegen
een vergrijzende arbeidsmarkt'.
Er is geen reden tot paniek, leert een on
derzoek dat is uitgevoerd in opdracht
van het Regionaal Platform Arbeids-
marktbeleid Zeeland (RPA). Maar ver
grijzing en ontgroening brengen wel na
re gevolgen met zich mee. „Het perso
neelsbestand van bedrijven veroudert,
wat hogere kosten met zich meebrengt.
Door de uitstroom van de generatie ba
byboomers verliezen de branches in
hoog tempo waardevolle kennis en erva
ring. Bovendien daalt de kans op ver
vangende instroom met jonge, goed op
geleide schoolverlaters."
In opdracht van werkgevers, werk
nemers, gemeenten, provincie, (be
roepsonderwijs en reïntegratiebedrij-
ven ontwikkelt het RPA Zeeland plan
nen van aanpak. De Grijsgroene Motor
is daar een onderdeel van.
In het oude stadhuis van Middelburg
vindt bij de officiële start van de carm_.
pagne een werkconferentie plaats: vérte-
'V-i-:-vx-'.-N's
Op aanplakborden, en in advertenties, raast straks een oudere dame gemotoriseerd aan de toeschouwer voorbij. Ze moet de
Zeeuwse bevolking 'attenderen op de noodzaak maatregelen te treffen tegen een vergrijzende arbeidsmarkt'. foto RPA
genwoordigers van bedrijven, overhe
den, scholen en instellingen bespreken
hoe ouderen langer aan het werk kun
nen worden gehouden. In Den Haag ligt
daar al 21 miljoen euro voor klaar. Zee
land wil daar een graantje van meepik
ken.
Vooroordelen
Het geld is bedoeld om vooroordelen bij
werkgevers te bestrijden en personeels
beleid beter op oudere werknemers af
te stemmen. Ook experimenten waarbij
oudere werknemers aangepaste taken
krijgen of hun loopbaanperspectief
wordt vergroot, komen voor financiële
bijdragen in aanmerking.
Tijdens jie conferentie in Middelburg
draven deskundigen op om de deelne
mers op weg te helpen. Een van hen is
Louise Beduwé, senior adviseur van het
RPA Zeeland. Ze realiseert zich dat het
in een tijd van toegenomen werkloos
heid vreemd kan overkomen ouderen
langer aan het werk te houden. „Maar
als ondernemers en instellingen nu niet
investeren in leeftijdsbewust personeels
beleid, dan kan hen dat straks duur ko
men te staan." Bedrijven als Thermp-
hos (het vroegere Hoechst) en de SVRZ
(beheerder van Zeeuwse zorgtehuizen)
hebben dat al begrepen. Ze lopen dan
ook al een tijdje vooruit. Zo voert de
SVRZ beleid dat er voor moet zorgen
dat het werk voor alle leeftijdsgroepen
voldoende uitdagend, leuk en ontspan
nend blijft, en op persoonlijke omstan
digheden is toegesneden.
Thermphos in Vlissingen investeert in
de opleiding van jongeren tot onder
houdswerkers en -operators. Met een
aantal andere bedrijven zoals KSG en
Heerema, is een speciale stichting opge
richt die jongeren opleidt voor een baan
in de metaal of elektrotechniek.
In Zeeuws-Vlaanderen krijgen overbo
dig geworden werknemers bij de ban
ken de mogelijkheid door te stromen
naar een functie in de zorg. Daartoe be
krachtigden de banken afgelopen zo
mer een samenwerkingsovereenkomst
met de Stichting voor Regionale Zorg
verlening (SVRZ).
Inmiddels is ook een website on-line:
www.degrijsgroenemotor.nl. Daarop
wordt het doel als volgt omschreven:
„Uiteindelijk zou werken tot 65 weer
heel gewoon moeten worden." Bij de
SVRZ werken inmiddels zelfs ouderen
die die grens al zijn gepasseerd.
VLISSINGEN - Vlissinger Jo de Ridder overhandigde gis
teren het eerste exemplaar van zijn boek De geschiedenis
van Vlissingen en haar ambachtsgilden aan wethouder L.
Poppe-de Looff van Vlissingen. De Ridder combineert in
het driehonderd pagina's tellende boek de Vlissingse ge
schiedenis met de historie van de ambachtsgilden. Zij wa
ren eeuwenlang de invloedrijke beroepsverenigingen. Via
het gildewezen wordt inzicht verkregen in de sociale en
maatschappelijke geschiedenis.
Veel ambachten zijn in de loop der jaren bijvoorbeeld ver
dwenen. De gilden voor de stoeldraaiers en witwerkers
zijn allang opgeheven. „Witwerkers zijn ambachtslieden
die uitsluitend met zachthout werken en stoeldraaiers
maakten gedraaide poten", zegt De Ridder. Het boek kost
31,50 euro bij de boekhandel en is in eigen beheer uitgege
ven. Er zijn zevenhonderd exemplaren gedrukt, waarvan
er al ongeveer vijfhonderd in de voorverkoop zijn ver
kocht.
SAS VAN GENT - Raadslid G. van Boom (TOP) blijft age
ren tegen het instandhouden van het rangeerterrein in het
centrum van Sas van Gent. Het weglekken van wat ammo
niakgas uit een wagon was vorige week het zoveelste inci
dent en bijna-ongeluk op het Sasse spoorwegemplace
ment. Van Boom vroeg in het verleden al meerdere keren
om een reorganisatie van het spoorwegennet. Van Boom
blijft 'drammen' over verplaatsing van het rangeerterrein
naar een fabrieksterrein of een plek in de polder, omdat
hij vreest dat 'de put anders pas wordt gedempt als het
kalf is verdronken'.
TERNEUZEN - De gemeente Temeuzen hoopt met af
spraken met bedrijven in Sas van Gent het zwaar vracht
verkeer door de kern te reguleren. De directies van ver
schillende bedrijven (Cerestar, Zuidchemie) waarmee de
gemeente gesproken heeft, willen aan het proefproject
meewerken. Op verzoek van de gemeente zullen de direc
ties hun vervoerders vragen om de kern Sas van Gent - in
het bijzonder de Westkade - zoveel mogelijk te mijden.
Per etmaal rijden er circa vierhonderd vrachtwagens over
de Westkade.
Met de vrijwillige regeling rekent de gemeente erop dit
aantal fors te kunnen terugbrengen. Eerder gemaakte af
spraken met vervoerders om de kern Axel zoveel mogelijk
te mijden pakken al maanden goed uit. Hebben de afspra
ken in Sas van Gent geen effect voor de verkeersstromen,
dan overweegt verkeerswethouder C. van Schaik voor de
Westkade een 30-kilometer-regrme in te stellen, compleet
met flitspaal.
GOES - Een 14-jarig meisje uit Goes is gistermiddag aan
gehouden, nadat ze bij een winkel aan het Schuttershof
in haar woonplaats een vest van negentien euro had gesto
len. Ze was daarmee de paskamer ingegaan, haalde het
prijskaartje van het vest af, trok het aan en liep ermee
naar buiten. Kennelijk had ze niet in de gaten dat er een
beveiliging op het kledingstuk zat, want bij het verlaten
van de winkel ging het alarm af. Het meisje is doorverwe
zen naar bureau Halt.
JÊ&&
Kunstenaar Ruud Inderfurth met een van zijn portretten.
foto Peter Nicolai
teloor Anita Tournois
GROEDE - „Een mens tekenen
is misschien wel het mooiste
wat ik over iemand kan vertel
len." Deze uitspraak typeert
kunstenaar Ruud Inderfurth.
Met een simpel grafietpotlood
weet hij de ziel van zijn persona
ges te vangen.
Wilma van der Lee, voormalig
galeriehoudster, zorgde ervoor
dat zijn portretten van vrouwen
en kmderen momenteel te be-
zichtigen zijn bij restaurant
1880 op de Markt in Groede. Op
het eerste gezicht lijken het ar
tistieke foto's. Men staat ver
steld van de gedetailleerde weer
gave van bepaalde delen. Zel
den zijn er buitenlijnen.
Inderfurth laat deze juist verva
gen waardoor het accent komt
te liggen op sprekende delen als
ogen, tanden, mond, haren, han
den, borsten of billen.
Tederheid
Met precisie en invoelingsvermo
gen weet hij de juiste gevoels
sfeer te creëren; een wereld vol
zachtheid en tederheid. Mis
schien valt daaruit te verklaren
dat vrouwen en kinderen zijn
voorkeur genieten. Alles in zijn
portretten straalt rust, sereni
teit en esthetische schoonheid
uit.
De kunstenaar is gefascineerd
door het volmaakte, pure en on
gekunstelde. „Ik wil zo graag
iets uitdragen, die warmte en te
derheid tekenen die ons zo mooi
maakt. Je hoeft daar alleen
maar iemands hart voor aan te
raken."
Een uitgebreide zwart-wit foto
grafie gaat aan zijn tekeningen
vooraf. Na een vluchtige schets
kan dan het intensieve teken
werk beginnen. In talrijke dun
ne laagjes, zodat korrel en struc
tuur van het papier blijven le
ven, bouwt hij met zijn grafiet
potlood aan een spel van licht
en schaduw. Mooi voorbeeld is
de afbeelding van de baby of het
kleine meisje met de prachtige
pijpenkrullen.
Warm wordt men van een vro
lijk familieportret met een moe
der en drie dochters of een bij
zonder naakt van drie vrouwen
lichamen, waarbij het accent
ligt op de fraai gevormde billen.
India
Inderfurth, oorspronkelijk af
komstig uit Amersfoort, was als
kind altijd al met het potlood in
de weer. Vanaf zijn vierentwin-
tigste is hij fulltime teke-
naar.Daarnaast schrijft hij ge
dichten en teksten. De afgelo
pen jaren exploiteerde Inder
furth een galerie en atelier in
Knokke. Half december gaat hij
zijn grenzen verleggen en ver
trekt naar Calcutta, waar hij
vrijwilligerswerk gaat doen. Hij
hoopt na een periode van im
mense activiteit daar rust te vin
den en zich te verdiepen in cul
tuur en leven van India en het
spirituele, dat altijd een belang
rijke ról in zijn leven speelde.
Zijn werk blijft echter te bezich
tigen, want het verhuist na deze
tentoonstelling naar Galerichel
in Aardenburg.
Expositie: Ruud Inderfurth, t/m 19
dec. in Restaurant 1880 aan de
Markt in Groede, open wo. t/m zo.
van 12-14 en 18-21 uur.
door Marianne van de Polder
MIDDELBURG - Zijn het de
drie wijzen uit het Oosten die
glorieus worden binnengehaald,
of is het een stoet emigranten
die door de bergen trekt, op weg
naar een nieuw thuis? De schil
derijen van Bern Wery uit Brus
sel vertellen verhalen, maar die
verhalen worden wel door de
toeschouwer zelf bedacht.
Zijn werk is samen met dat van
Nikkie le Nobel uit Geertruiden-
berg en Bert van Beek uit Rotter
dam de hele maand december te
zien in Galerie 'T' in Middel
burg. De officiële opening vindt
zondagmiddag van 13.00 tot
17.00 uurplaats.
Wery heeft wel iets met religieu
ze thema's, zo is aan zijn werk
te zien. Zonder mensfiguren dui
delijk neer te zetten, wekken
zijn schilderijen associaties op
met de verhalen uit de Bijbel.
Wat er precies gebeurt, blijft ge
heim, maar de sferen die hij
weergeeft, spreken genoeg.
Verstilling
Het ingetogen karakter van
Wery's werk staat in schril con
trast met de expressiviteit van
Le Nobel. Zij wordt zichtbaar
geïntrigeerd door verval, en dan
met name het verval van bloe
men, de schoonheid daarvan.
Lia Hector van de galerie:
„Toen ik haar werk net leerde
kennen, was ik vooral onder de
indruk van de verstilling en
haar techniek, de gelaagdheid.
Het werk dat nu in de expositie
is te zien, was voor mij dan ook
wel even schrikken. Ik denk dat
zij een nieuwe ontdekking in de
kunstwereld is. Het is vernieu
wend, het verbaast."
De schilderijen van Le Nobel
zijn vrij groot en kenmerken
zich door de vele lagen. De verf
is laag over laag aangebracht,
maar ook de manier waarop zij
beelden weergeeft, heeft een be
paalde opbouw. De kunstenares
laat in een schilderij het ontsta
ne reliëf spelen met de figuren.
Het resultaat is een abstracte
weergave waarin hier en daar
natuurlijke elementen de kop op
steken, de ene keer wat meer
aanwezig dan de andere keer.
Bloemen
Hector: „Bij Le Nobel begint
het vaak bij bloemen, die ze van
haar bloemist krijgt omdat ze
niet meer te verkopen zijn. Ver
volgens maakt ze een zeer grove
opzet, die ze vervolgens op een
doek projecteert. En dan begint
ze te schilderen en ontstaat alles
vanzelf. Omdat ze bijvoorbeeld
een grote bloem solo laat zien,
worden de vormen ervan specia
ler. En een vergane bloem geeft
meer beweging, een bloem in de
knop is immers eigenlijk maar
statisch. Door de beweging die
zij in haar schilderijen brengt,
Beeld van Bert van Beek met op de achtergrond een schilderij van
Nikkie le Nobel in Galerie 'T'. foto Lex de Meester
lijkt het wel alsof er in heel de
expositieruimte bloemen zwe
ven. Een schilderij van Le No
bel heb je niet zomaar in één
keer gezien en gevoeld."
De beelden van Bert van Beek
zijn uniek van vormgeving. Zo
laat hij bijvoorbeeld torso's ver
dwijnen in een pilaar en weet
hij ronde en strakke vormen vol
spanning te combineren.
Galerie 'T' is gevestigd aan de Turf-
kaai 25/27 in Middëlpurg en is ge
opend op donderdag, vrijdag en za
terdag van 11.00 tot 16.00 uur, en
elke eerste zondag van de maand.
door Rob Schoonen
GOES - Het kunstenaarsduo
Jeroen de Rijke en Willem de
Rooij vertegenwoordigt Neder
land tijdens de 51ste Biënnale
van Venetië. Dat heeft De Mond-
riaanstichting gisteren bekend
gemaakt. Jeroen de Rijke is af
komstig uit Zeeland; hij werd in
1970 in Brouwershaven geboren
en woont tegenwoordig in Am
sterdam.
De Rijke en De Rooij zijn uitge
nodigd door Martijn van Nieu-
wenhuyzen, die de Nederlandse
inzending samenstelt in op
dracht van de Mondriaanstich-
ting. De Biënnale van Venetië
wordt gehouden van 12 juni tot
en met 6 november 2005.
Het duo - dat elkaar leerde ken
nen tijdens de opleiding aan de
Rijksacademie in Amsterdam -
is inmiddels internationaal rede
lijk doorgebroken. Recentelijk
was hun werk te zien in de
Kunsthalle in Zürich. Hun werk
bevindt zich in belangrijke parti
culiere en museale collecties, zo
als die van het MOCA in Los An
geles, Stedelijk Museum Amster
dam, Hamburger Kunsthalle en
Fondacao Serralves in Porto.
Ook het Van Abbemuseum in
Eindhoven heeft diverse werken
van het duo aangekocht. Op de
presentatie 'Nederland Niet Ne
derland' die nu in het Van Abbe
te zien is, zijn films van De Rij
ke en De Rooij te zien. Hun
werk maakt ook onderdeel uit
de van de nu lopende presenta
tie 'Time Zones -recent film and
video' in Tate Modem in Lon
den. Van Nieuwenhuyzen selec
teerde De Rijke (1970) en De
Rooij (1969) 'omdat zij als geen
anderen staan voor een precieze
en kritische uiteenzetting met
het beeld'. „De Rijke en De
Rooij analyseren de visuele com
plexiteit van beelden en de artis
tieke en sociaal-politieke con
text waarin beelden gemaakt en
getoond worden. In hun wérk
leidt dat tot een fascinerende
spanning tussen ethiek en esthe
tiek", aldus Van Nieuwen
huyzen, conservator bij het Ste
delijk Museum Amsterdam.
Omdat De Rijke en De Rooij
veel aandacht besteden aan de
ruimtelijke condities waarin
hun werk wordt getoond, ligt
het voor de hand dat de specifie
ke architectuur van het Rietveld
paviljoen op de Biënnale van Ve
netië een bijzondere aantrek
kingskracht op hen heeft. Voor
de presentatie zullen de kunste
naars een nieuw werk maken.
GPD