407 SW grossiert in glas en elektro Skoda neemt bij klant stof af tussen de oren bak wordt alsmaar gewiekster 25 TEST KENNISMAKING Vraag antwoord vrijdag 3 december 2004 Peugeot 407 SW 1.8 Zeven airbags 'vaaronder een voor de knie- n), airco, afzonderlijk te ope en achterruit, esp, actieve oofdsteunen. lotor: 1,8 Itr. 16-V met 117 pk Lxbxh: 4,76 x 1,81 x 1,49 m l/Vielbasis: 2.72 meter Draaicirkel: 11,80 meter Bagageruimte: 448/1.300 liter 66 liter Gewicht: 1.430 kilo max. 1.600 kg. ger. Verbruik: 1:11 Prijs: 18 XR 26.100 euro 2.2 31.650 1.6 diesel 30.300 2.0 diesel 32.500 Conclusie: Vreemd dat Peu geot zijn nieuwe stationwa gon buiten groter, binnen klei- her, maar toch duurder dan jzïjn voorganger maakt. Deze 407 SW rijdt fantastisch. 5 Voor Rijgedrag Waarschuwende dignoteur Veel elektronica Tegen Beenruimte Geluid motor Veel elektronica Score: 8,5 Mooi van buiten en in veel opzichten ook fijn in gebruik: de Peugeot 407 SW is een opvallende auto. Alleen kleine dinge tjes zitten tegen. Door Rien van der Steen Hij heeft elektroni sche liflafjes zoals automatisch aan floepende verlich ting en een regen- sensor. De Peugeot 407 SW is net als concerngenoot Citroen C5 op de elektronische toer. Met zo'n lane departure systeem bijvoorbeeld: zodra de auto over een doorgetrokken streep rijdt zonder dat de bestuurder richting aangeeft begint zijn stoel aan de bewuste kant te trillen. Leuk idee, maar ook erg storend. Gelukkig kun je het af zetten. Zo'n regensensor ook: prima als hij goed werkt, maar je kunt makkelijk zonder. Bellen De Peugeot 407 heeft minstens een goede vondst: de dignoteur tikt harder naarmate hij langer aan staat. Dus als je hem even vergeet laat hij zich gewoon lui der horen. Niet zo irritant als een Chrysler Voyager vroeger, die begon dan te bellen. Zo'n op spelende dignoteur is simpel maar doeltreffend. En hij kost niks. De buitenverlichting blijft even De 407 SW heeft bijzondere vormen. aan nadat je uitgestapt bent. Dat leidt tot veel mededelingen datje koplampen nog branden. Inderdaad, ze gaan vanzelf uit, maar lang voordat de accu leeg Foto Mare Bolsius is. Telkens als de auto op slot gaat, vlijen de buitenspiegels zich zoemend tegen de portie ren. Het past bij het elegante ka rakter van deze Peus. Net als de extreem platliggende voorruit, die grote bek voor en die achter kant, die veel aantrekkelijker is dan de wat anonieme kont van de 407 sedan. Als je in de binnenspiegel naar achter kijkt heb je het idee dat je in een tamelijk lange, smalle auto rondrijdt. Dat komt door de benepen vorm van de achter ruit. Die kan overigens apart van de klep open, al heb je daar in de praktijk amper iets aan. De afdekking van de koffer ruimte stribbelt nogal tegen bij het opvouwen. Hobby Sturen doet de 407 SW fantas tisch. Het onderstel met vóór dubbele draagarmen en achter multilink ophanging is van gro te klasse. Tegen dat de auto zich opstandig gaat gedragen in bochten moet je de schuld bij jezelf zoeken, want er is geen over- of onderstuur te merken. Je leunt er scherp mee sturen, terwijl hij toch genoeg comfort biedt. Knap gedaan van Peu geot. De 1.8 benzinemotor is braaf, maar maakt weinig in druk, tenzij je een hobby maakt van vaak en op tijd scha kelen. Op snelheid laat hij zich nogal horen, net zoals de carros serie die niet bepaald vrij is van windgeruis. Voorin biedt de auto veel ruim te met flinke stoelen. Het dash board komt nogal fors over, al zijn de knopjes op dat dash board wel klein. Een beetje jam mer ook van dat bolle stuur wiel. Een vreemdere navigatiestem troffen we nimmer aan - af en toe klonk die Oosteuropees, of zou anders een Algerijnse me neer in Sochaux voor de soft ware zorgen? Het navigatie scherm is erg klein en laat wei nig gegevens zien. Dat kan veel duidelijker. Deze Peugeot 407 heeft geen knopjes op het stuur, en die mis je absoluut niet want de ra diobediening zit keurig in de buurt. Het instrumentarium is duidelijk, al is de boordcompu ter wat rommelig ingedeeld. En van die rood oplichtende let ters moetje houden. De stoelen en achterbank zitten erg goed, maar de beenruimte achterin houdt niet over. Prachtig om te zien is het enorme, 1,6 vierkan te meter grote glazen dak. Het kan niet open en als je niet meer naar boven wil kijken maak je gebruik van een ver duisteringspaneel. Minder De 407 is wat groter dan zijn voorganger 406 en deze station wagon is nog eens negen centi meter langer. De bagageruimte is minder dan in de 406 Break. Die kon 526 liter verstouwen, en 1.740 met de achterbank plat. De 407 SW moet het doen met 448 en 1.300 liter. De bank kan in ongelijke delen worden neergelaten en je krijgt een ski luik. Dit jaar hadden in Nederland nog 6.000 407's de showrooms uit gemoeten, maar dat worden er maar 3.800. Want tegen het einde van het jaar is in dit (lea- se-)segment geen auto meer te slijten. Voor volgend jaar is de verkoopprognose een kleine 11.000 stuks, waarvan zo'n 55 procent SW's zouden zijn. ètaalbaar autorijden anno 2004 een rek- aar begrip. Populai- gezinsauto's kos- ■n zomaar twintig ille en meer. Zelfs nieuwe Skoda Octa- a Combi gaat die ant op. Maar er staat fel wat voor de deur. or Rob van Ginneken volwassen limousine vol itse techniek en met een jskaartje ten zuiden van de tgische 20.000-eurogrens. lijkt een optimistische ins, maar de Skoda Octavia Idenklasser heeft het in is. Sterker nog: met de grote :avia hatchback lean de zake- jke rijder al ruim onder de mille in business zijn. Q Voor bos en sneeuw Tegelijk met de nieuwe Oc tavia Combi lanceert Skoda een vierwielaangedreven va riant, de Octavia Combi 4x4. Die rijdt wat bonkiger en schakelt een tikje weerbar stiger dan de gewone Com bi. Hij is voor kopers die wel eens een bospad nemen of sneeuwgebieden binnen rij den. De meerprijs bedraagt naar verwachting ruim twee mille. Maar waarom vliegen ze dan niet als warme Tsjechische broodjes de winkel uit? Het probleem is haarscherp aan te wijzen. Dat zit tussen de oren van de autokoper. Ook de onze trouwens. Wanneer we iet wat plagerig een testrit aanvra- gen met het lokkertje in de ad vertenties - een basisversie met 1.4-litermotor - zijn de verwach tingen zeker niet hoog gespan nen. Een dik 4,5 meter grote au to met een 75 pk motortje kan immers niet veel zijn. Toch? Het blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Oké, je moet zelf de ramen open draaien. De deurvergrendeling met de sleu tel ontsluiten. De kleurkeuze is beperkt tot de voor Nederland wel heel passende varianten rood, wit en blauw. En uiter aard hang je niet meteen de vlag uit over de prestaties, maar eerlijk is eerlijk: de bud get Octavia rijdt veel vlotter en stabieler dan we op basis van zijn papieren verwachtten. Voor 17.690 euro staat er een ruime en verrassend fraai afge werkte limousine in je garage. Met een joekel van een bagage ruimte, die goed toegankelijk is via de enorme achterklep. Hij oogt als een sedan maar is in fei te een vijfdeurs hatchback. Je vraagt je af waarom de Tsjech niet vaker samen met de Astra, Golf, 307 en Mégane op bood schappenlijstjes staat. Het probleem zit als gezegd voornamelijk tussen de oren. Daarom maken de Tsjechen zich nu op voor een volgende stap: dezelfde aanpak, nog meer auto. Begin volgend jaar komt de Octavia Combi. Een 457 centimeter lange stationcar met de uitstraling van een luxueuze middenklasse Estate. Octaaf hoger Maar biedt hij ook veel meer? Ja en nee. Zijn rijeigenschap pen zijn vrijwel gelijk aan die van de hatchback, want de twee zijn ongeveer even groot en bijna even zwaar. Een blik in de laadruimte leert dat de Combi daar hoogstens een rug zakje meer kan opslokken. Maar wat zou het: met een in houd van 560 liter is de hatch back al een gigant en de Combi brengt het tot 580 liter. Door de hoekige vorm van het laadruim en het uitneembare roldek biedt hij wel extra mogelijkhe den. De Combi stuurt plezierig, levert heel redelijke prestaties en is behoorlijk comfortabel. Stoelen en afstelling van het on derstel zijn aan de stevige kant, en dat geeft de auto een dyna misch accentje. Je merkt wel dat de auto minder doortastend is geïsoleerd dan Audi's en Volkswagens die op dezelfde technische basis worden ge bouwd. Maar dan zoek je al spij kers op laag water, want die grote broers zijn veel duurder. Kennelijk wil Skoda eens flink stof afnemen in dat mysterieu ze proces tussen onze oren door deze auto in alle opzich ten een octaaf hoger in te zet- De Skoda Octavia Combi is een dikke stationwagon voor de prijs van een aardige Golf. ten. De importeur levert de Combi niet met de 1.4 motor. De basiskrachtbron is de 102 pk sterke 1.6 literversie. Daarbo ven vind je een hele serie direct ingespoten motoren: 1.6 FSI en 2.0 FSI benzine of 1.9 TDI en 2.0 TDI diesel. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar het ligt voor de hand dat de Octavia Combi 1.6 Classic net onder de grens van twintigduizend euro wordt geschoven. Skoda zelf heeft er grote verwachtingen van. Ze denken twee keer zoveel Com bi's te zullen verkopen als hatchbacks. Toch, als je naar de feiten kijkt, is de normale ver sie met achterklep de meest in teressante en betaalbare keuze. Iet ziet er naar uit dat het koppelingspedaal |P de duur echt de auto wordt uitgetrapt. De lirect shift gearbox van VW, kortweg dsg, zal vel helpen. Rien van der Steen froeger had je in versnellings- akkenland een handbak en !en automaat. De automaat ver- •orgde het op- en terugschake- pn zelf. Vandaag hebben de neeste automaten al een stand paarbij de bestuurder zelf een kan kiezen. Dat tiptronic of geartronic, en jchakelen kan zonder moeilij H-patronen maar door een Jkje tegen pook of stuurped- Sequentiële handbediening jeet dat ook wel. luiten de continu variabele fansmissie - of cvt, zeg maar het DAF-principe - die nog altijd tamelijk succesvol is en de nim mer doorgebroken Antonov-va- riant met een koppelingetje per tandwiel - zijn er tegen woordig ook veel handbakken met robot-bediening. Die hebben een gewone platen- koppeling, die in plaats van via een pedaal door een stappen motor, automatisch dus, be diend wordt. Veelal werkt die traag, zoals de Selespeed van Alfa Romeo. BMW heeft wel een su persnelle variant. Twee werelden Maar de mooiste oplossing is voorlopig de direct shift gearbox van VW. Of in goed Duits: direkt schalt Getnebe. De dsg verenigt het beste van twee werelden. Het is een geautomatiseerde handbak die onderdak biedt aan twee koppelingen. Het scha- kelcomfort is dat van een auto- De dsg-automaat is een complex wonder van techniek. maat, het rendement dat van een handbak. Bij de dsg draait alles om de dubbele koppeling. Het sys teem berust op een tot zesbak verspijkerde combinatie van twee handgeschalcelde driever snellingsbakken, die eventueel via peddeltjes op het stuur be diend kan worden. De oneven versnellingen zitten achter de ene koppeling, de even exem plaren achter de andere. Er wor den telkens twee versnellingen tegelijk ingeschakeld, maar slechts eentje is effectief, om dat alleen de koppeling daar van aangrijpt. De andere staat open tot hij nodig is. Terwijl de auto in de ene versnelling rijdt, wordt de andere dus al geacti veerd. Bij het overschakelen wordt de koppeling van de ac tieve versnelling geopend en de andere gesloten. Zo wordt het koppelgat tussen versnellingen gedicht en blijft de trekkracht permanent beschikbaar, net als bij de continu variabele trans missie. Die cvt schakelt min stens even snel, alleen heeft die last van het doorloeiende hoge toerental van de motor. Verbluffend Bij de dsg stuurt elektronica met grote precisie het openen en sluiten van de koppelingen waardoor het schakelen soepel verloopt. We reden een paar da gen in een VW Touran met dsg en stelden vast dat de automaat verbluffend snel schakelt. Een tikje tegen de pook en je zit een trap hoger of lager. De vin ding is al jaren oud, maar is dankzij moderne elektronica nu goed bruikbaar geworden. De bak zit wel complex in el kaar en vergt veel koeling. Het systeem mist daarentegen de energievretende koppelomvor mer van een traditionele auto maat. Een dsg-auto is dus wat zuiniger met brandstof. Het systeem kost 2.000 tot 2.500 euro extra op de nieuw prijs van de auto. FIK IfefcjoC iOV'-V d Op de hectometerbordjes staan tegenwoordig ter men als Li, Re, A en D. Waar zijn die voor? Melanie van Jaarsveld van Rijkswaterstaat: ,,De informatie is on misbaar voor hulpver leners. Op elk bordje staat het wegnummer en de hectometer-aan- duiding. Daarnaast staan langs hoofdrijbanen de letters Re of Li vermeld. Als de hectometeraanduiding oploopt is het de rechterbaan (Re), aflopend is het de linker (Li). Tevens kennen de bordjes bij afritten op de rechterbaan een A, bij toeritten een B. Op de linkerbaan is dit respec tievelijk een C en een D. Verbindingslussen op knoop punten en parallelrijbanen kennen weer andere letters. Zo heeft knooppunt Oudenrijn een G-lus, net als knoop punt Lunetten. En heeft de A12 een X-parallelrijbaan, en de A28 ook. Tot slot kennen de bordjes een 100 km-schildje als dat van toepassing is". Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar vraagenantwoord@wegener.nl Ukkie komt in drie delen Bij Peugeot gaat hij 107 heten, bij concernge noot Citroen Cl en Toyota noemt hem Aygo (zie foto). PSA en Toyota maakten de ze week hun gezamenlijk ontwikkelde compacte per sonenauto voor de Europe se markt openbaar. De- klei ne vierpersoons auto's komen volgend jaar op de markt. Ze hebben platform, basiscomponenten en onderdelen gemeen, maar ook elk een eigen carrosseriestijl. De au to's zijn 3,40 meter lang en voor de aandrijving zorgen 1.0 liter benzinemotoren en 1.4 liter diesels. Ze worden alle drie in de nieuwe Toyota/PSA-fabriek in Kolin, Tsje chië gebouwd. Rover goeddeels Chinees MG Rover en de Chinese Shanghai Automotive In dustry Company willen op korte termijn een joint-venture sluiten.De Chinezen nemen een aandeel van 70 procent en leggen daarvoor 1 miljard pond op ta fel. De nieuwe onderneming gaat auto's bouwen in Chi na én in Groot-Brittannië. De Chinese overheid moet de deal nog goedkeuren. In China is Shanghai Automotive een van de grootste autoproducenten. Het bouwt behal ve trucks en personenwagens onder meer ook de hier lang vergeten Volkswagen Santana. MG Rover heeft zojuist de Rover V8 met 260 pk in pro ductie genomen. Die wordt in Nederland leverbaar voor 61.500 euro. Als stationwagon wordt hij 1.750 euro duur der. Vette Volvo's in VS Op een show in Las Vegas onthulde Volvo drie bij zondere concept cars. Het gaat om krachtige ver sies van de XC90, S40 en V50. De XC90 Power Utility Ve hicle heeft de nieuwe V8 die Volvo samen met Yamaha ontwikkelde onder de motorkap. Met supercharger le vert die zo'n 650 pk. Van een S40 is het uiterlijk aange past en de 2,5 liter motor is voorzien van een grotere tur bo. Daarmee brengt de vijfcilinder het tot 400 pk. Ten slotte is er een V50 Special Vehicle, gebaseerd op de stan daard T5 AWD, maar compleet onder handen genomen. Zo komen motor en zesversnellingsbak van de V70R. Qj Ferrari F430 - Straatlegale raceauto De nieuwe Ferrari F430 is voorzien van een 4,3 liter V8-motor met 490 pk. die de auto in vier seconden naar 100 km per uur jaagt. De van de Formule 1-ra- cewagens afgeleide versnellingsbak schakelt in 150 milliseconden. De F430 heeft tractiecontrole, stabili- tèitsregeling en een elektronisch differentieel. Hij kost 196.748 euro. De auto is te zien op de AutoRai van 11 t/m 20 februari volgend jaar. De auto kan worden uitgerust met carbon- keramische Brembo schijfremmen. Boven 3.600 toeren gaat een klep open naast de demper om de Ferrari-sound te versterken. Ferrari heeft de runflat-band van Goodyear gekozen voor eerste montage onder de 19-inch wielen van de F430. Op runflat-banden kun je ook wanneer ze lek zijn nog een tijd - kalm - doorrijden. Zo'n band heeft extra stijve wangen waardoor hij niet van de velg loopt. De warmteontwikkeling is wel groot. Ook BMW en Maserati monteren runflats van Goodyear. Bron: Ferrari, Goodyear Aandrijfas 1 3e versnelling (standby) Koppeling 1 (open) Koppeling 2 (dicht) Op het stuur zitten de startknop en, op de rand, druktoetsen voor de claxon. Toerenteller: Rode gebied begint bij 8,500 tpm terugschakelen gaat zonder ontkoppelen met twee peddels aan het stuur. De 'Manettino': een draaiknop voor afstelling van tractiecontrole, schakelsnelheid en schokbrekers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25