407 SW grossiert in glas en elektro
Skoda neemt bij klant
stof af tussen de oren
bak wordt alsmaar gewiekster
25
TEST
KENNISMAKING
Vraag antwoord
vrijdag 3 december 2004
Peugeot 407
SW 1.8
Zeven airbags
'vaaronder een voor de knie-
n), airco, afzonderlijk te ope
en achterruit, esp, actieve
oofdsteunen.
lotor: 1,8 Itr. 16-V met 117 pk
Lxbxh: 4,76 x 1,81 x 1,49 m
l/Vielbasis: 2.72 meter
Draaicirkel: 11,80 meter
Bagageruimte: 448/1.300 liter
66 liter
Gewicht: 1.430 kilo
max. 1.600 kg. ger.
Verbruik: 1:11
Prijs: 18 XR 26.100 euro
2.2 31.650
1.6 diesel 30.300
2.0 diesel 32.500
Conclusie: Vreemd dat Peu
geot zijn nieuwe stationwa
gon buiten groter, binnen klei-
her, maar toch duurder dan
jzïjn voorganger maakt. Deze
407 SW rijdt fantastisch.
5 Voor Rijgedrag
Waarschuwende
dignoteur
Veel elektronica
Tegen Beenruimte
Geluid motor
Veel elektronica
Score: 8,5
Mooi van buiten en in
veel opzichten ook
fijn in gebruik: de
Peugeot 407 SW is
een opvallende auto.
Alleen kleine dinge
tjes zitten tegen.
Door Rien van der Steen
Hij heeft elektroni
sche liflafjes zoals
automatisch aan
floepende verlich
ting en een regen-
sensor. De Peugeot 407 SW is
net als concerngenoot Citroen
C5 op de elektronische toer.
Met zo'n lane departure systeem
bijvoorbeeld: zodra de auto
over een doorgetrokken streep
rijdt zonder dat de bestuurder
richting aangeeft begint zijn
stoel aan de bewuste kant te
trillen. Leuk idee, maar ook erg
storend. Gelukkig kun je het af
zetten. Zo'n regensensor ook:
prima als hij goed werkt, maar
je kunt makkelijk zonder.
Bellen
De Peugeot 407 heeft minstens
een goede vondst: de dignoteur
tikt harder naarmate hij langer
aan staat. Dus als je hem even
vergeet laat hij zich gewoon lui
der horen. Niet zo irritant als
een Chrysler Voyager vroeger,
die begon dan te bellen. Zo'n op
spelende dignoteur is simpel
maar doeltreffend. En hij kost
niks.
De buitenverlichting blijft even
De 407 SW heeft bijzondere vormen.
aan nadat je uitgestapt bent.
Dat leidt tot veel mededelingen
datje koplampen nog branden.
Inderdaad, ze gaan vanzelf uit,
maar lang voordat de accu leeg
Foto Mare Bolsius
is. Telkens als de auto op slot
gaat, vlijen de buitenspiegels
zich zoemend tegen de portie
ren. Het past bij het elegante ka
rakter van deze Peus. Net als de
extreem platliggende voorruit,
die grote bek voor en die achter
kant, die veel aantrekkelijker is
dan de wat anonieme kont van
de 407 sedan.
Als je in de binnenspiegel naar
achter kijkt heb je het idee dat
je in een tamelijk lange, smalle
auto rondrijdt. Dat komt door
de benepen vorm van de achter
ruit. Die kan overigens apart
van de klep open, al heb je daar
in de praktijk amper iets aan.
De afdekking van de koffer
ruimte stribbelt nogal tegen bij
het opvouwen.
Hobby
Sturen doet de 407 SW fantas
tisch. Het onderstel met vóór
dubbele draagarmen en achter
multilink ophanging is van gro
te klasse. Tegen dat de auto
zich opstandig gaat gedragen in
bochten moet je de schuld bij
jezelf zoeken, want er is geen
over- of onderstuur te merken.
Je leunt er scherp mee sturen,
terwijl hij toch genoeg comfort
biedt. Knap gedaan van Peu
geot. De 1.8 benzinemotor is
braaf, maar maakt weinig in
druk, tenzij je een hobby
maakt van vaak en op tijd scha
kelen. Op snelheid laat hij zich
nogal horen, net zoals de carros
serie die niet bepaald vrij is van
windgeruis.
Voorin biedt de auto veel ruim
te met flinke stoelen. Het dash
board komt nogal fors over, al
zijn de knopjes op dat dash
board wel klein. Een beetje jam
mer ook van dat bolle stuur
wiel.
Een vreemdere navigatiestem
troffen we nimmer aan - af en
toe klonk die Oosteuropees, of
zou anders een Algerijnse me
neer in Sochaux voor de soft
ware zorgen? Het navigatie
scherm is erg klein en laat wei
nig gegevens zien. Dat kan veel
duidelijker.
Deze Peugeot 407 heeft geen
knopjes op het stuur, en die
mis je absoluut niet want de ra
diobediening zit keurig in de
buurt. Het instrumentarium is
duidelijk, al is de boordcompu
ter wat rommelig ingedeeld. En
van die rood oplichtende let
ters moetje houden. De stoelen
en achterbank zitten erg goed,
maar de beenruimte achterin
houdt niet over. Prachtig om te
zien is het enorme, 1,6 vierkan
te meter grote glazen dak. Het
kan niet open en als je niet
meer naar boven wil kijken
maak je gebruik van een ver
duisteringspaneel.
Minder
De 407 is wat groter dan zijn
voorganger 406 en deze station
wagon is nog eens negen centi
meter langer. De bagageruimte
is minder dan in de 406 Break.
Die kon 526 liter verstouwen,
en 1.740 met de achterbank
plat. De 407 SW moet het doen
met 448 en 1.300 liter. De bank
kan in ongelijke delen worden
neergelaten en je krijgt een ski
luik.
Dit jaar hadden in Nederland
nog 6.000 407's de showrooms
uit gemoeten, maar dat worden
er maar 3.800. Want tegen het
einde van het jaar is in dit (lea-
se-)segment geen auto meer te
slijten. Voor volgend jaar is de
verkoopprognose een kleine
11.000 stuks, waarvan zo'n 55
procent SW's zouden zijn.
ètaalbaar autorijden
anno 2004 een rek-
aar begrip. Populai-
gezinsauto's kos-
■n zomaar twintig
ille en meer. Zelfs
nieuwe Skoda Octa-
a Combi gaat die
ant op. Maar er staat
fel wat voor de deur.
or Rob van Ginneken
volwassen limousine vol
itse techniek en met een
jskaartje ten zuiden van de
tgische 20.000-eurogrens.
lijkt een optimistische
ins, maar de Skoda Octavia
Idenklasser heeft het in
is. Sterker nog: met de grote
:avia hatchback lean de zake-
jke rijder al ruim onder de
mille in business zijn.
Q Voor bos en
sneeuw
Tegelijk met de nieuwe Oc
tavia Combi lanceert Skoda
een vierwielaangedreven va
riant, de Octavia Combi 4x4.
Die rijdt wat bonkiger en
schakelt een tikje weerbar
stiger dan de gewone Com
bi.
Hij is voor kopers die wel
eens een bospad nemen of
sneeuwgebieden binnen rij
den. De meerprijs bedraagt
naar verwachting ruim twee
mille.
Maar waarom vliegen ze dan
niet als warme Tsjechische
broodjes de winkel uit?
Het probleem is haarscherp
aan te wijzen. Dat zit tussen de
oren van de autokoper. Ook de
onze trouwens. Wanneer we iet
wat plagerig een testrit aanvra-
gen met het lokkertje in de ad
vertenties - een basisversie met
1.4-litermotor - zijn de verwach
tingen zeker niet hoog gespan
nen. Een dik 4,5 meter grote au
to met een 75 pk motortje kan
immers niet veel zijn. Toch?
Het blijkt in de praktijk erg
mee te vallen. Oké, je moet zelf
de ramen open draaien. De
deurvergrendeling met de sleu
tel ontsluiten. De kleurkeuze is
beperkt tot de voor Nederland
wel heel passende varianten
rood, wit en blauw. En uiter
aard hang je niet meteen de
vlag uit over de prestaties,
maar eerlijk is eerlijk: de bud
get Octavia rijdt veel vlotter en
stabieler dan we op basis van
zijn papieren verwachtten.
Voor 17.690 euro staat er een
ruime en verrassend fraai afge
werkte limousine in je garage.
Met een joekel van een bagage
ruimte, die goed toegankelijk is
via de enorme achterklep. Hij
oogt als een sedan maar is in fei
te een vijfdeurs hatchback. Je
vraagt je af waarom de Tsjech
niet vaker samen met de Astra,
Golf, 307 en Mégane op bood
schappenlijstjes staat.
Het probleem zit als gezegd
voornamelijk tussen de oren.
Daarom maken de Tsjechen
zich nu op voor een volgende
stap: dezelfde aanpak, nog
meer auto. Begin volgend jaar
komt de Octavia Combi. Een
457 centimeter lange stationcar
met de uitstraling van een
luxueuze middenklasse Estate.
Octaaf hoger
Maar biedt hij ook veel meer?
Ja en nee. Zijn rijeigenschap
pen zijn vrijwel gelijk aan die
van de hatchback, want de
twee zijn ongeveer even groot
en bijna even zwaar. Een blik
in de laadruimte leert dat de
Combi daar hoogstens een rug
zakje meer kan opslokken.
Maar wat zou het: met een in
houd van 560 liter is de hatch
back al een gigant en de Combi
brengt het tot 580 liter. Door de
hoekige vorm van het laadruim
en het uitneembare roldek
biedt hij wel extra mogelijkhe
den. De Combi stuurt plezierig,
levert heel redelijke prestaties
en is behoorlijk comfortabel.
Stoelen en afstelling van het on
derstel zijn aan de stevige kant,
en dat geeft de auto een dyna
misch accentje. Je merkt wel
dat de auto minder doortastend
is geïsoleerd dan Audi's en
Volkswagens die op dezelfde
technische basis worden ge
bouwd. Maar dan zoek je al spij
kers op laag water, want die
grote broers zijn veel duurder.
Kennelijk wil Skoda eens flink
stof afnemen in dat mysterieu
ze proces tussen onze oren
door deze auto in alle opzich
ten een octaaf hoger in te zet-
De Skoda Octavia Combi is een
dikke stationwagon voor de
prijs van een aardige Golf.
ten. De importeur levert de
Combi niet met de 1.4 motor.
De basiskrachtbron is de 102
pk sterke 1.6 literversie. Daarbo
ven vind je een hele serie direct
ingespoten motoren: 1.6 FSI en
2.0 FSI benzine of 1.9 TDI en 2.0
TDI diesel.
Definitieve prijzen zijn nog
niet bekend, maar het ligt voor
de hand dat de Octavia Combi
1.6 Classic net onder de grens
van twintigduizend euro wordt
geschoven. Skoda zelf heeft er
grote verwachtingen van. Ze
denken twee keer zoveel Com
bi's te zullen verkopen als
hatchbacks. Toch, als je naar de
feiten kijkt, is de normale ver
sie met achterklep de meest in
teressante en betaalbare keuze.
Iet ziet er naar uit dat het koppelingspedaal
|P de duur echt de auto wordt uitgetrapt. De
lirect shift gearbox van VW, kortweg dsg, zal
vel helpen.
Rien van der Steen
froeger had je in versnellings-
akkenland een handbak en
!en automaat. De automaat ver-
•orgde het op- en terugschake-
pn zelf. Vandaag hebben de
neeste automaten al een stand
paarbij de bestuurder zelf een
kan kiezen. Dat
tiptronic of geartronic, en
jchakelen kan zonder moeilij
H-patronen maar door een
Jkje tegen pook of stuurped-
Sequentiële handbediening
jeet dat ook wel.
luiten de continu variabele
fansmissie - of cvt, zeg maar
het DAF-principe - die nog altijd
tamelijk succesvol is en de nim
mer doorgebroken Antonov-va-
riant met een koppelingetje
per tandwiel - zijn er tegen
woordig ook veel handbakken
met robot-bediening.
Die hebben een gewone platen-
koppeling, die in plaats van via
een pedaal door een stappen
motor, automatisch dus, be
diend wordt. Veelal werkt die
traag, zoals de Selespeed van Alfa
Romeo. BMW heeft wel een su
persnelle variant.
Twee werelden
Maar de mooiste oplossing is
voorlopig de direct shift gearbox
van VW. Of in goed Duits: direkt
schalt Getnebe. De dsg verenigt
het beste van twee werelden.
Het is een geautomatiseerde
handbak die onderdak biedt
aan twee koppelingen. Het scha-
kelcomfort is dat van een auto-
De dsg-automaat is een complex
wonder van techniek.
maat, het rendement dat van
een handbak.
Bij de dsg draait alles om de
dubbele koppeling. Het sys
teem berust op een tot zesbak
verspijkerde combinatie van
twee handgeschalcelde driever
snellingsbakken, die eventueel
via peddeltjes op het stuur be
diend kan worden. De oneven
versnellingen zitten achter de
ene koppeling, de even exem
plaren achter de andere. Er wor
den telkens twee versnellingen
tegelijk ingeschakeld, maar
slechts eentje is effectief, om
dat alleen de koppeling daar
van aangrijpt. De andere staat
open tot hij nodig is. Terwijl de
auto in de ene versnelling rijdt,
wordt de andere dus al geacti
veerd. Bij het overschakelen
wordt de koppeling van de ac
tieve versnelling geopend en de
andere gesloten. Zo wordt het
koppelgat tussen versnellingen
gedicht en blijft de trekkracht
permanent beschikbaar, net als
bij de continu variabele trans
missie. Die cvt schakelt min
stens even snel, alleen heeft die
last van het doorloeiende hoge
toerental van de motor.
Verbluffend
Bij de dsg stuurt elektronica
met grote precisie het openen
en sluiten van de koppelingen
waardoor het schakelen soepel
verloopt. We reden een paar da
gen in een VW Touran met dsg
en stelden vast dat de automaat
verbluffend snel schakelt. Een
tikje tegen de pook en je zit
een trap hoger of lager. De vin
ding is al jaren oud, maar is
dankzij moderne elektronica
nu goed bruikbaar geworden.
De bak zit wel complex in el
kaar en vergt veel koeling. Het
systeem mist daarentegen de
energievretende koppelomvor
mer van een traditionele auto
maat. Een dsg-auto is dus wat
zuiniger met brandstof.
Het systeem kost 2.000 tot
2.500 euro extra op de nieuw
prijs van de auto.
FIK
IfefcjoC
iOV'-V
d
Op de hectometerbordjes
staan tegenwoordig ter
men als Li, Re, A en D.
Waar zijn die voor?
Melanie van Jaarsveld
van Rijkswaterstaat:
,,De informatie is on
misbaar voor hulpver
leners. Op elk bordje
staat het wegnummer
en de hectometer-aan-
duiding. Daarnaast staan langs hoofdrijbanen de letters
Re of Li vermeld. Als de hectometeraanduiding oploopt
is het de rechterbaan (Re), aflopend is het de linker (Li).
Tevens kennen de bordjes bij afritten op de rechterbaan
een A, bij toeritten een B. Op de linkerbaan is dit respec
tievelijk een C en een D. Verbindingslussen op knoop
punten en parallelrijbanen kennen weer andere letters.
Zo heeft knooppunt Oudenrijn een G-lus, net als knoop
punt Lunetten. En heeft de A12 een X-parallelrijbaan, en
de A28 ook. Tot slot kennen de bordjes een 100
km-schildje als dat van toepassing is".
Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Ukkie komt in drie delen
Bij Peugeot gaat hij 107
heten, bij concernge
noot Citroen Cl en Toyota
noemt hem Aygo (zie foto).
PSA en Toyota maakten de
ze week hun gezamenlijk
ontwikkelde compacte per
sonenauto voor de Europe
se markt openbaar. De- klei
ne vierpersoons auto's komen volgend jaar op de markt.
Ze hebben platform, basiscomponenten en onderdelen
gemeen, maar ook elk een eigen carrosseriestijl. De au
to's zijn 3,40 meter lang en voor de aandrijving zorgen
1.0 liter benzinemotoren en 1.4 liter diesels. Ze worden
alle drie in de nieuwe Toyota/PSA-fabriek in Kolin, Tsje
chië gebouwd.
Rover goeddeels Chinees
MG Rover en de Chinese Shanghai Automotive In
dustry Company willen op korte termijn een
joint-venture sluiten.De Chinezen nemen een aandeel
van 70 procent en leggen daarvoor 1 miljard pond op ta
fel. De nieuwe onderneming gaat auto's bouwen in Chi
na én in Groot-Brittannië. De Chinese overheid moet de
deal nog goedkeuren. In China is Shanghai Automotive
een van de grootste autoproducenten. Het bouwt behal
ve trucks en personenwagens onder meer ook de hier
lang vergeten Volkswagen Santana.
MG Rover heeft zojuist de Rover V8 met 260 pk in pro
ductie genomen. Die wordt in Nederland leverbaar voor
61.500 euro. Als stationwagon wordt hij 1.750 euro duur
der.
Vette Volvo's in VS
Op een show in Las Vegas onthulde Volvo drie bij
zondere concept cars. Het gaat om krachtige ver
sies van de XC90, S40 en V50. De XC90 Power Utility Ve
hicle heeft de nieuwe V8 die Volvo samen met Yamaha
ontwikkelde onder de motorkap. Met supercharger le
vert die zo'n 650 pk. Van een S40 is het uiterlijk aange
past en de 2,5 liter motor is voorzien van een grotere tur
bo. Daarmee brengt de vijfcilinder het tot 400 pk. Ten
slotte is er een V50 Special Vehicle, gebaseerd op de stan
daard T5 AWD, maar compleet onder handen genomen.
Zo komen motor en zesversnellingsbak van de V70R.
Qj Ferrari F430 - Straatlegale raceauto
De nieuwe Ferrari F430 is voorzien van een 4,3 liter
V8-motor met 490 pk. die de auto in vier seconden
naar 100 km per uur jaagt. De van de Formule 1-ra-
cewagens afgeleide versnellingsbak schakelt in 150
milliseconden. De F430 heeft tractiecontrole, stabili-
tèitsregeling en een elektronisch differentieel. Hij
kost 196.748 euro. De auto is te zien op de AutoRai
van 11 t/m 20 februari volgend jaar.
De auto kan worden
uitgerust met carbon-
keramische Brembo
schijfremmen.
Boven 3.600 toeren gaat een
klep open naast de demper
om de Ferrari-sound te
versterken.
Ferrari heeft de runflat-band van Goodyear gekozen
voor eerste montage onder de 19-inch wielen van de
F430. Op runflat-banden kun je ook wanneer ze lek zijn
nog een tijd - kalm - doorrijden. Zo'n band heeft extra
stijve wangen waardoor hij niet van de velg loopt. De
warmteontwikkeling is wel groot. Ook BMW en Maserati
monteren runflats van Goodyear.
Bron: Ferrari, Goodyear
Aandrijfas 1
3e versnelling
(standby)
Koppeling 1
(open)
Koppeling 2
(dicht)
Op het
stuur
zitten de
startknop
en, op de
rand, druktoetsen
voor de claxon.
Toerenteller: Rode gebied
begint bij 8,500 tpm
terugschakelen gaat zonder
ontkoppelen met twee
peddels aan het stuur.
De 'Manettino': een
draaiknop voor afstelling
van tractiecontrole,
schakelsnelheid en
schokbrekers.