Auto
BE
GRIJS RIJDEN
'n schep geld
kosten
■mrpfïJAAl
wrmrj-ERïr
Een nationaal fotoalbum
dat knettert van nostalgie
in samenwerking met AutoTrack.nl
iedactie bijlagen: 0113-315680
/ww. pzc.nl/auto
-mail: redactie@pzc.nl
ostbus 31,4460 AA Goes
idvertentie-exploitatie:
oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Jeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
lationaal: 020-4562500
rrijdag 3 december 2004
maand december kreacties o
maakt zelfs kans om
zie www.autopópf
Handsfree tanken
Hij bestaat al een tijdje,
maar lijkt nu begonnen
aan een flinke opmars: de tan-
key. Dit hulpmiddeltje maakt
het mogelijk om handsfree te
tanken. De toepassing is een
voudig; steek het pinnetje ge
deeltelijk in een van de twee
openingen van het tankpis
tool. Trek vervolgens de hen
del van het pistool omhoog en steek het palletje volle
dig achter de hendel. Het tankpistool slaat dan automa
tisch af als de tank gevuld is. Een pijnlijke rug als gevolg
van de gebogen houding of koude handen behoren met
de tanlcey tot het verleden. Het tankhulpje wordt vaak
bedrukt en als reclame uitgedeeld, bijvoorbeeld bij res
taurant De Lucht in Zaltbommel.
De tankey wint veld.
lor Joop van der Pol
[et tijdschrift Bromfiets deed
orig jaar een oproep aan le
ers om hun kiekjes met brom-
ners uit de oude doos op te stu-
en. De redactie werd over-
poeld met inzendingen, en se-
'cteerde er 1300 voor Het
'rote Nationale Fotoalbum. Het
pek is een prachtig tijdsdocu
ment geworden van de vader-
mdse bromfietsvloot in de ja
il1 vijftig, zestig en zeventig
met zijn berijders. Aandoenlij
ke zwartwit plaatjes van trotse
fijkverpleegsters op hun
parta's, Zündapps met hele ge-
innen op weg naar Valken-
P'g en natuurlijk bromno-
pnms met hun knetterende
pippets, Puchs en NSU's. Een
mooi resultaat, want het gros
an de prentjes had anders
looit meer het daglicht gezien,
'e meest prominente foto in
iet Bromfiets Fotoalbum is zon-
pr twijfel die van een 16-jarige
pns Willem-Alexander in Adi-
pjack op zijn Puch Maxi. Fo-
pgraaf Leo Vogelzang trof de
brommende prins op 27 april
1983 toen die juist uit school
kwam in Den Haag. Toen Leo
de prins vroeg of hij brommer
rijden leuk vond, keek die la
chend op en zei: „Natuurlijk!"
Vogelzang kon nog net knip
pen toen er al een BVD-mannetje
op hem afkwam.
Het album kost 65 euro. Daar
voor krijg je 320 pagina's in een
zware omslag van rood fluweel,
met daarop heel subtiel een
echt fotootje geplakt.
Het Grote Nationale Bromfiets Fo
toalbum, uitgever Target Press; prijs
65 euro excl. 5,50 verzendkosten; be
stellen: www.bromfiets.nl, tel. 0182
356050.
De Peilstok
Invoering van het rekeningrijden in
Nederland lijkt slechts een kwestie van
tijd. De PvdA en WD willen de automobilist
per gereden kilometer laten betalen. Ande
ren menen juist dat het rijden in de spits ex
tra moet worden belast. Welke factor moet
volgens u bepalend zijn bij rekeningrijden?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O Rustige uitstapplekken creëren 31%
0 Schoolbus invoeren 21%
(3 Snelheid rond scholen beperken 20%
O Auto's rond scholen verbieden 17%
^3 Carpoolen met buurtkinderen 7%
Q) SUV's en grote auto's bij scholen weren 4%
O Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders
Online: „Helaas bestaat er geen pasklaar antwoord
voor dit probleem. Wel merken we dat het uitwisselen
van ideeën van ouders via onze website goed werkt. Zo
hebben sommige scholen 'verkeersouders' en bij andere
delen ze gele en rode kaarten uit aan ouders die het ver
keer belemmeren. Ook worden soms afspraken gemaakt
met de politie om een weekje te controleren. Eigenlijk
heeft vrijwel elke school een eigen aanpak."
Info: www.ouders.nl
VW plust de Golf op
Zündapp. De auto is van een zwager, die kort daarvoor een eend
door de ruit had gekregen en tegen een boom was gereden.
een nozembrommer op woonwa
genkamp Sint-Gertrudisplein in
Maastricht.
'articulieren moeten
linnenkort voor hun
ekker goedkope 'au-
:o met grijs kenteken'
uim vijf keer meer
vegenbelasting gaan
jetalen dan nu. Dui-
senden doen hun be
telbus of Caddy in pa-
ïiek de deur uit. Zin
jh onzin op een rij.
loor Rob van Ginneken
De prijs van ge
bruikte bestelwa
gens is met min
stens een kwart
gekelderd. Dat is
:een wonder ook, vertelt een
tote autohandelaar. Hij wil
ins - anoniem - wel een kijkje
i de keuken geven. „De parti-
ulier met zijn dubbelcabine be
telauto is volkomen in paniek,
mdat rijden met een auto op
rijs kenteken volgend jaar
eel duurder wordt. De auto-
landel krijgt dus veel bestelwa-
ens aangeboden. En aangezien
/e er al zat hebben staan, bie-
en we heel laag op zo'n wa-
O) Belasting particulier
Wie nu privé rijdt in een
diesel bestelautootje van rond
de 1000 kg, betaalt 112 euro
per jaar aan motorrijtuigen
belasting. Na 1 juli zal dat in
bijvoorbeeld Utrecht (tarieven
verschillen per provincie) rond
de 660 euro worden.
Rijdt u privé in een diesel
bestelbus van 1.800 kilo, dan
is de rekening nu 260 euro
per jaar, en vanaf midden
volgend jaar rond de 1.500
euro.
Voor bedrijven geldt alleen
de kleine belastingverhoging
vanaf 1 januari op alle
bestelwagens. Gemiddeld is
dat zo'n 76 euro.
Na midden volgend jaar zal
een lichte besteller op
benzine rond de 292 euro per
jaar aan belasting kosten.
Zelf berekenen?
www.belastingdienst.nl
Oj Wat gaan ze kosten?
O) Wijs met grijs
Wat te doen als u zo'n auto
met grijs kenteken heeft? Het
advies van onze anonieme
grote autohandelaar klinkt ons
logisch in de oren: „Voorlopig
helemaal niets doen! Tal van
particulieren ruilen hun
besteller nu in voor zo weinig
geld dat het ze duizenden
euro's kost. Volstrekte onzin.
Waarom zou je niet gewoon
doorrijden? Dat kostje volgend
jaar hoogstens een paar
honderd euro meer wegenbe
lasting. Als we een jaartje
verder zijn, is de vorst uit de
lucht. Misschien is het nu juist
hét moment om zo'n goedkope
besteller van iemand over te
nemen. Van het prijsverschil
kun je nog jaren de duurdere
wegenbelasting betalen."
gen. Maar zelfs dan gaat de deal
tot onze verbazing vaak ge
woon door. Ik heb bijvoorbeeld
een Opel Vivaro bestelauto van
een paar maanden oud staan.
Ruikt nog nieuw, heeft 38 mille
gekost en gaat nu voor 22.500
weg."
De eigenaar moet in die paar
maanden tijd dus zo'n 50 pro
cent afschrijving hebben ge
slikt. Op internetsites als Marlct-
plaats.nl merkje dat autohande
laren bewust op de paniek in
spelen door juist om bestelwa
gens te vragen. Ze betalen wei
nig en verkopen die bestellers
in het buitenland voor een prik
kie door. In het oostblok vin
den ze zo'n jonge besteller uit
Nederland wel aantrekkelijk.
De consument zou er lering uit
moeten trekken. Angst is een
slechte raadgever en je kunt op
dit moment beter gewoon even
wachten. Vooral omdat er de
komende maanden sowieso
niet veel aan de hand is.
Laten we de feiten maar eens
op een rijtje zetten, ervan uit
gaande dat de besluiten van de
Tweede Kamer in de senaat be
krachtigd worden. Na maanden
lang gekrakeel is eindelijk be
sloten om op nieuw aangeschaf
te bestelauto's dezelfde 'luxebe
lasting' (bpm) te heffen die we
van personenauto's kennen.
Een indrukwekkende meer
prijs. Bovendien moet elke par
ticuliere bezitter vanaf midden
volgend jaar het volle personen
autotarief aan motorrijtuigen
belasting betalen. Dat doet
pijn, want in de meeste geval
len ligt dat tarief meer dan vijf
keer zo hoog als nu. Ontsnap
pen kan alleen wanneer de au
to aantoonbaar door een bedrijf
wordt gebruikt. De loodgieter
en de bakker krijgen de bpm te
rug en blijven ook een 'bestelni-
veau' wegenbelasting betalen.
Voor hen is de auto immers ge
reedschap.
Omslag
De particuliere rijder wordt dus
voor het volle pond aangesla
gen. Op 1 januari begint de om
slag al voorzichtig, want dan
gaat de wegenbelasting voor al
le grijs gekentekende auto's
(ook die van bedrijven) een stap
je omhoog. Gemiddeld praat je
dan over 76 euro per jaar meer,
meldt het Ministerie van Finan
ciën. Om het allemaal extra in
gewikkeld te maken geldt die
verhoging weer niét voor ge
handicapten die noodgedwon
gen in een omgebouwde bestel
auto rijden.
Voor particulieren volgt medio
volgend jaar - waarschijnlijk 1
juli - de echte 'knock out'. Vrij
wel geen consument zal het
dan meer in zijn hoofd halen
om een nieuwe besteller te ko
pen, want die kost hem even
veel als de luxe personenversie
van diezelfde auto. Je moet er
immers dezelfde bpm over beta
len. Ook bij de bestelauto's die
nu al in gebruik zijn, gaat de
nieuwe aanpak pijn doen. De
gebruikers moeten vanaf me
dio 2005 dezelfde wegenbelas
ting betalen die op een zware
personenauto wordt geheven.
Wie toevallig een besteller met
benzinemotor rijdt, komt rede
lijk met de schrik vrij, omdat
die brandstof in personenauto
versie ook lager wordt belast.
Maar verreweg de meeste be
stelwagens zijn zware dieselmo
dellen en die worden in de mo
torrijtuigenbelasting zeker vijf
maal zo duur als nu.
Gelukkig heeft de consument
nog een dik half jaar om rustig
over zijn reactie na te denken.
Een particuliere koper die niet
maalt om de hogere wegen
belasting en die toch nog een
nieuwe bestelwagen wil aan
schaffen, moet niet te lang
wachten. Tot medio volgend jaar
kan hij nog bpm-vrij kopen. En
dat scheelt fors. We vroegen
Ford eens uit te
rekeoerrwat er op
het prijskaartje van
enkele populaire
bestelwagens zou
staan als er nu al bpm
op werd geheven. Zo
zou een Transit
Connect met 75 pk
motor liefst 19.073
euro kosten. Nu staat
er exclusief btw
11.495 euro in de
prijslijsten. Er zit
5.394 euro bpm in dat
enorme verschil.
De luxe Transit 260S 125 pk TDCi
Cool Edition is met zijn huidige
belastingvrije prijs van 21.995
euro een veelgevraagd model,
maar bij een stickertje met
36.495 euro zal de particulier
ademloos afhaken.
Op bestaande bestelwagens gaat
de overheid niet alsnog bpm
heffen.
O De Ford Transit Connect
Laden lossen
Hoe wordt
het verkeer
veiliger rond
scholen?
OOmdat het groeiend autoverkeer rond
scholen tot onveilige situaties leidt vroe
gen we u vorige week om maatregelen. Bijna
eenderde van alle stemmers vindt het aanleg
gen van aparte en rustige afzetplekken de
beste optie. De invoering van
een schoolbus wist ook ver-
rassend veel stemmen te ver-
garen. Enkele stemmers me- |S£ 'fJjr
nen dat onverantwoord V
(rij)gedrag van de
ouders zelf moet
worden aangepakt. f,-: -*\ aSk
Op de Auto- en
Motorshow
van Bologna (4 t/m
12 december) laat
VW de nieuwste
versie van de Golf
zien: de Golf Plus.
Het is geen station
wagen, ook geen
mpv, maar een
cross-over; iets er
tussen in dus. De
Golf Plus heeft een
tien centimeter ho
ger dak en een in
de lengte verschuif
bare achterbank.
Hij neigt daarmee
naar de grotere
VW Touran. Met
bijna 20 mille gaat de Plus ongeveer 1.200 euro meer
kosten dan een driedeurs Golf.
VW heeft ook een nieuwe versie klaar van de Bora, zeg
maar de Golf sedan.
Jong geluk in de Dorpsstraat te Zuid-Beijerland. Japie Leeuwenburgh
mag op de Sparta van zijn grote zwager Gerrit. Die zit achter de
brommer om hem vast te houden.
Prins Willem-Alexander op zijn
Puch Maxi in 1983.
Foto Leo Vogelzang
Familieportret in Den Hoorn rond een Eland-brommer.
Picknick-Panda
Op de Bolog-
na-show in
thuisland Italië
pakt Fiat uit met
enkele kleurrijke
showauto's. Een
daarvan is de Pan
da Bicolore en en
kele speciale ver
sies van de Idea en
Multipla. De Panda
is gespoten in twee kleuren en heeft een gevlochten ba-
gagemand op het dak. De binnenbekleding is van spij-
lcerstof. Fiat zegt dat er ski's in kunnen, maar pick
nick-spullen lijken beter op hun plaats.
De Panda Bicolore.