Auto BE GRIJS RIJDEN 'n schep geld kosten ■mrpfïJAAl wrmrj-ERïr Een nationaal fotoalbum dat knettert van nostalgie in samenwerking met AutoTrack.nl iedactie bijlagen: 0113-315680 /ww. pzc.nl/auto -mail: redactie@pzc.nl ostbus 31,4460 AA Goes idvertentie-exploitatie: oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Jeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 lationaal: 020-4562500 rrijdag 3 december 2004 maand december kreacties o maakt zelfs kans om zie www.autopópf Handsfree tanken Hij bestaat al een tijdje, maar lijkt nu begonnen aan een flinke opmars: de tan- key. Dit hulpmiddeltje maakt het mogelijk om handsfree te tanken. De toepassing is een voudig; steek het pinnetje ge deeltelijk in een van de twee openingen van het tankpis tool. Trek vervolgens de hen del van het pistool omhoog en steek het palletje volle dig achter de hendel. Het tankpistool slaat dan automa tisch af als de tank gevuld is. Een pijnlijke rug als gevolg van de gebogen houding of koude handen behoren met de tanlcey tot het verleden. Het tankhulpje wordt vaak bedrukt en als reclame uitgedeeld, bijvoorbeeld bij res taurant De Lucht in Zaltbommel. De tankey wint veld. lor Joop van der Pol [et tijdschrift Bromfiets deed orig jaar een oproep aan le ers om hun kiekjes met brom- ners uit de oude doos op te stu- en. De redactie werd over- poeld met inzendingen, en se- 'cteerde er 1300 voor Het 'rote Nationale Fotoalbum. Het pek is een prachtig tijdsdocu ment geworden van de vader- mdse bromfietsvloot in de ja il1 vijftig, zestig en zeventig met zijn berijders. Aandoenlij ke zwartwit plaatjes van trotse fijkverpleegsters op hun parta's, Zündapps met hele ge- innen op weg naar Valken- P'g en natuurlijk bromno- pnms met hun knetterende pippets, Puchs en NSU's. Een mooi resultaat, want het gros an de prentjes had anders looit meer het daglicht gezien, 'e meest prominente foto in iet Bromfiets Fotoalbum is zon- pr twijfel die van een 16-jarige pns Willem-Alexander in Adi- pjack op zijn Puch Maxi. Fo- pgraaf Leo Vogelzang trof de brommende prins op 27 april 1983 toen die juist uit school kwam in Den Haag. Toen Leo de prins vroeg of hij brommer rijden leuk vond, keek die la chend op en zei: „Natuurlijk!" Vogelzang kon nog net knip pen toen er al een BVD-mannetje op hem afkwam. Het album kost 65 euro. Daar voor krijg je 320 pagina's in een zware omslag van rood fluweel, met daarop heel subtiel een echt fotootje geplakt. Het Grote Nationale Bromfiets Fo toalbum, uitgever Target Press; prijs 65 euro excl. 5,50 verzendkosten; be stellen: www.bromfiets.nl, tel. 0182 356050. De Peilstok Invoering van het rekeningrijden in Nederland lijkt slechts een kwestie van tijd. De PvdA en WD willen de automobilist per gereden kilometer laten betalen. Ande ren menen juist dat het rijden in de spits ex tra moet worden belast. Welke factor moet volgens u bepalend zijn bij rekeningrijden? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Rustige uitstapplekken creëren 31% 0 Schoolbus invoeren 21% (3 Snelheid rond scholen beperken 20% O Auto's rond scholen verbieden 17% ^3 Carpoolen met buurtkinderen 7% Q) SUV's en grote auto's bij scholen weren 4% O Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online: „Helaas bestaat er geen pasklaar antwoord voor dit probleem. Wel merken we dat het uitwisselen van ideeën van ouders via onze website goed werkt. Zo hebben sommige scholen 'verkeersouders' en bij andere delen ze gele en rode kaarten uit aan ouders die het ver keer belemmeren. Ook worden soms afspraken gemaakt met de politie om een weekje te controleren. Eigenlijk heeft vrijwel elke school een eigen aanpak." Info: www.ouders.nl VW plust de Golf op Zündapp. De auto is van een zwager, die kort daarvoor een eend door de ruit had gekregen en tegen een boom was gereden. een nozembrommer op woonwa genkamp Sint-Gertrudisplein in Maastricht. 'articulieren moeten linnenkort voor hun ekker goedkope 'au- :o met grijs kenteken' uim vijf keer meer vegenbelasting gaan jetalen dan nu. Dui- senden doen hun be telbus of Caddy in pa- ïiek de deur uit. Zin jh onzin op een rij. loor Rob van Ginneken De prijs van ge bruikte bestelwa gens is met min stens een kwart gekelderd. Dat is :een wonder ook, vertelt een tote autohandelaar. Hij wil ins - anoniem - wel een kijkje i de keuken geven. „De parti- ulier met zijn dubbelcabine be telauto is volkomen in paniek, mdat rijden met een auto op rijs kenteken volgend jaar eel duurder wordt. De auto- landel krijgt dus veel bestelwa- ens aangeboden. En aangezien /e er al zat hebben staan, bie- en we heel laag op zo'n wa- O) Belasting particulier Wie nu privé rijdt in een diesel bestelautootje van rond de 1000 kg, betaalt 112 euro per jaar aan motorrijtuigen belasting. Na 1 juli zal dat in bijvoorbeeld Utrecht (tarieven verschillen per provincie) rond de 660 euro worden. Rijdt u privé in een diesel bestelbus van 1.800 kilo, dan is de rekening nu 260 euro per jaar, en vanaf midden volgend jaar rond de 1.500 euro. Voor bedrijven geldt alleen de kleine belastingverhoging vanaf 1 januari op alle bestelwagens. Gemiddeld is dat zo'n 76 euro. Na midden volgend jaar zal een lichte besteller op benzine rond de 292 euro per jaar aan belasting kosten. Zelf berekenen? www.belastingdienst.nl Oj Wat gaan ze kosten? O) Wijs met grijs Wat te doen als u zo'n auto met grijs kenteken heeft? Het advies van onze anonieme grote autohandelaar klinkt ons logisch in de oren: „Voorlopig helemaal niets doen! Tal van particulieren ruilen hun besteller nu in voor zo weinig geld dat het ze duizenden euro's kost. Volstrekte onzin. Waarom zou je niet gewoon doorrijden? Dat kostje volgend jaar hoogstens een paar honderd euro meer wegenbe lasting. Als we een jaartje verder zijn, is de vorst uit de lucht. Misschien is het nu juist hét moment om zo'n goedkope besteller van iemand over te nemen. Van het prijsverschil kun je nog jaren de duurdere wegenbelasting betalen." gen. Maar zelfs dan gaat de deal tot onze verbazing vaak ge woon door. Ik heb bijvoorbeeld een Opel Vivaro bestelauto van een paar maanden oud staan. Ruikt nog nieuw, heeft 38 mille gekost en gaat nu voor 22.500 weg." De eigenaar moet in die paar maanden tijd dus zo'n 50 pro cent afschrijving hebben ge slikt. Op internetsites als Marlct- plaats.nl merkje dat autohande laren bewust op de paniek in spelen door juist om bestelwa gens te vragen. Ze betalen wei nig en verkopen die bestellers in het buitenland voor een prik kie door. In het oostblok vin den ze zo'n jonge besteller uit Nederland wel aantrekkelijk. De consument zou er lering uit moeten trekken. Angst is een slechte raadgever en je kunt op dit moment beter gewoon even wachten. Vooral omdat er de komende maanden sowieso niet veel aan de hand is. Laten we de feiten maar eens op een rijtje zetten, ervan uit gaande dat de besluiten van de Tweede Kamer in de senaat be krachtigd worden. Na maanden lang gekrakeel is eindelijk be sloten om op nieuw aangeschaf te bestelauto's dezelfde 'luxebe lasting' (bpm) te heffen die we van personenauto's kennen. Een indrukwekkende meer prijs. Bovendien moet elke par ticuliere bezitter vanaf midden volgend jaar het volle personen autotarief aan motorrijtuigen belasting betalen. Dat doet pijn, want in de meeste geval len ligt dat tarief meer dan vijf keer zo hoog als nu. Ontsnap pen kan alleen wanneer de au to aantoonbaar door een bedrijf wordt gebruikt. De loodgieter en de bakker krijgen de bpm te rug en blijven ook een 'bestelni- veau' wegenbelasting betalen. Voor hen is de auto immers ge reedschap. Omslag De particuliere rijder wordt dus voor het volle pond aangesla gen. Op 1 januari begint de om slag al voorzichtig, want dan gaat de wegenbelasting voor al le grijs gekentekende auto's (ook die van bedrijven) een stap je omhoog. Gemiddeld praat je dan over 76 euro per jaar meer, meldt het Ministerie van Finan ciën. Om het allemaal extra in gewikkeld te maken geldt die verhoging weer niét voor ge handicapten die noodgedwon gen in een omgebouwde bestel auto rijden. Voor particulieren volgt medio volgend jaar - waarschijnlijk 1 juli - de echte 'knock out'. Vrij wel geen consument zal het dan meer in zijn hoofd halen om een nieuwe besteller te ko pen, want die kost hem even veel als de luxe personenversie van diezelfde auto. Je moet er immers dezelfde bpm over beta len. Ook bij de bestelauto's die nu al in gebruik zijn, gaat de nieuwe aanpak pijn doen. De gebruikers moeten vanaf me dio 2005 dezelfde wegenbelas ting betalen die op een zware personenauto wordt geheven. Wie toevallig een besteller met benzinemotor rijdt, komt rede lijk met de schrik vrij, omdat die brandstof in personenauto versie ook lager wordt belast. Maar verreweg de meeste be stelwagens zijn zware dieselmo dellen en die worden in de mo torrijtuigenbelasting zeker vijf maal zo duur als nu. Gelukkig heeft de consument nog een dik half jaar om rustig over zijn reactie na te denken. Een particuliere koper die niet maalt om de hogere wegen belasting en die toch nog een nieuwe bestelwagen wil aan schaffen, moet niet te lang wachten. Tot medio volgend jaar kan hij nog bpm-vrij kopen. En dat scheelt fors. We vroegen Ford eens uit te rekeoerrwat er op het prijskaartje van enkele populaire bestelwagens zou staan als er nu al bpm op werd geheven. Zo zou een Transit Connect met 75 pk motor liefst 19.073 euro kosten. Nu staat er exclusief btw 11.495 euro in de prijslijsten. Er zit 5.394 euro bpm in dat enorme verschil. De luxe Transit 260S 125 pk TDCi Cool Edition is met zijn huidige belastingvrije prijs van 21.995 euro een veelgevraagd model, maar bij een stickertje met 36.495 euro zal de particulier ademloos afhaken. Op bestaande bestelwagens gaat de overheid niet alsnog bpm heffen. O De Ford Transit Connect Laden lossen Hoe wordt het verkeer veiliger rond scholen? OOmdat het groeiend autoverkeer rond scholen tot onveilige situaties leidt vroe gen we u vorige week om maatregelen. Bijna eenderde van alle stemmers vindt het aanleg gen van aparte en rustige afzetplekken de beste optie. De invoering van een schoolbus wist ook ver- rassend veel stemmen te ver- garen. Enkele stemmers me- |S£ 'fJjr nen dat onverantwoord V (rij)gedrag van de ouders zelf moet worden aangepakt. f,-: -*\ aSk Op de Auto- en Motorshow van Bologna (4 t/m 12 december) laat VW de nieuwste versie van de Golf zien: de Golf Plus. Het is geen station wagen, ook geen mpv, maar een cross-over; iets er tussen in dus. De Golf Plus heeft een tien centimeter ho ger dak en een in de lengte verschuif bare achterbank. Hij neigt daarmee naar de grotere VW Touran. Met bijna 20 mille gaat de Plus ongeveer 1.200 euro meer kosten dan een driedeurs Golf. VW heeft ook een nieuwe versie klaar van de Bora, zeg maar de Golf sedan. Jong geluk in de Dorpsstraat te Zuid-Beijerland. Japie Leeuwenburgh mag op de Sparta van zijn grote zwager Gerrit. Die zit achter de brommer om hem vast te houden. Prins Willem-Alexander op zijn Puch Maxi in 1983. Foto Leo Vogelzang Familieportret in Den Hoorn rond een Eland-brommer. Picknick-Panda Op de Bolog- na-show in thuisland Italië pakt Fiat uit met enkele kleurrijke showauto's. Een daarvan is de Pan da Bicolore en en kele speciale ver sies van de Idea en Multipla. De Panda is gespoten in twee kleuren en heeft een gevlochten ba- gagemand op het dak. De binnenbekleding is van spij- lcerstof. Fiat zegt dat er ski's in kunnen, maar pick nick-spullen lijken beter op hun plaats. De Panda Bicolore.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23