Achter de wolkjes zit de bron SboQ SLIPS H GRATIS DE Bijnens in ban van kosmos Eeneiige hoofdrol tweeling vertolkt in schilderijen Actiecomité Koegors tegen kap van bomen 3 SLOGGI 19 Euregioplan voor Duinpolder en kust Cadzand ELICHT Persoonlijkheid Provincie vindt biomassa wel groen Andere afwatering Veerse Meer Weer dwangsom Sturm en Dekker GS geven museum Goes extra geld kunst woensdag 1 december 2004 Middelburg - Dankzij een Ruregioproject voor kustzonebe- ^ecr kan de Duinpolder in de Kop van Schouwen van onge wenste recreatie worden ont Voor de gemeente Sluis tomt te zijner tijd steun beschik baar voor de sanering van de boulevard Cadzand-Bad. Het project heet Coastal Tuning hi de provincie Zeeland trekt de tar (ook de gemeente Katwijk ai Engelse overheden doen ffiee). Dankzij steun van de Eu- jèpese Unie zijn er mogelijkhe den voor projecten tot een om- yang van 5,8 miljoen euro. De draagt als eerste de Buinpolder in de Schouwse Westhoek voor. [et is de bedoeling later ook idzand-Bad op te voeren. Dat het kader van het project [wakke Schakels. De voorberei den hiervoor (onder meer re- instructie boulevard en duinge- zijn echter pas in 2006 Jaar. Het aanpakken van de luinpolder tussen Nieuw- aamstede en het strand sleept jarenlang. Er liggen zo'n vijf je. lappen grond - van 300 vier meter tot ruim één hecta re - waarop ongewenste recrea- voorzieningen zijn inge- in de meeste gevallen een Jper-of stacaravan. De provin ce wil die graag weg hebben, aaar dat mislukte tot op heden. Üe Kop van Schouwen is aange- rezen tot beschermd natuurmo menten. Het recreatieve ge- ik in de Duinpolder tast het lingebied aan, onder meer ioor grondwateronttrekking, bo- mvervuiling en rustversto ring. Nieuwe voorzieningen zijn tóet meer toegestaan. De cara vans mogen niet verhandeld Staatsbosbeheer heeft delen in eigendom. In de Burgh-en Westlandpolder Zeelandcamping Duin- :i>ord verbeterd. De mogelijk heid bestaat om daar eigenaren »an de Duinpolder een stuk «grond aan te bieden. Het Eure- Jgiöproject biedt de kans (vooral: ifiét geld) om de eigenaren van de polder te verplaatsen. De pro vincie wil daarvoor een bijdrage (van ruim 216.000 euro geven aan de gemeente Schouwen-Dui- Die stopt er evenveel in. door Claudia Sondervan Toen Carin Lucas steun zocht bij de opvoeding van haar twee zoons, om dat ze niet tevreden was over het dage lijkse gangetje van haar gezin, raakte ze teleurgesteld. Geen van de ondersteu ners, van opvoedbureau, onderwijson- dersteuner tot telefonische hulpdienst, bood haar wat ze zocht. „Ik denk dat de beroepsadviseurs toch redeneren vanuit beleren. Al verbetert er veel", haast ze zich te zeggen. Kritiseren ligt Carin Lucas niet. Op zoek naar alternatieven stuitte ze op een groepering van ouders met een visie die haar meer aansprak. 'De wereld dat ben jij' (DWDBJ) heet de stichting, die tot voor kort vooral in oostelijk Neder land actief was. De visie: „Blijf bij je bron, bij wie je eigenlijk bent. Als je een kind dat laat behouden, dan gaat het niet fout." De stichting houdt work shops met als doel: kinderen en ouders die in de knoop zitten, laten herkennen wie ze eigenlijk zijn en wat daar in hun leven niet bij past. Carin Lucas is DWDBJ-trainer in Zee land geworden. „Ik leg het altijd zo uit: een kind wordt geboren met een per soonlijkheid. Dat is je bron. Gaande weg je leven leggen ervaringen, goede en kwade, daar wolkjes omheen. Op een gegeven moment gaat de bronpersoon lijkheid schuil onder die wolkjes. Je moet leren daarachter te kijken. Maar al te vaak moeten kinderen worden wat zij moeten worden van anderen. Een kind heeft geen keuze. Mag het behou den wat het in zich heeft, of loopt het mee met wat er aan gedrag aangeboden wordt?" Een mens loopt wat wolkjes op in zijn leven. Lucas geeft een voorbeeld: „Er komt een jongetje van tien binnen, die stelt zich voor: 'Ik ben Bram en ik heb ADHD. Als ik vraag waarom - hij-dat Carin Lucas van stichting De Wereld Dat Ben Jij: „Ik heb minstens zoveel aan de workshops als de kinderen." foto Mechteld Jansen zegt, dan antwoordt hij: 'Dat zegt mijn moeder tien keer per dag'. De workshop kan Bram vanachter die ADHD-wolk vandaan halen. Daarmee is het pro bleem niet weg, maar Brams druktema- kerij overschaduwt zijn persoonlijkheid niet meer." Jezelf niet onder laten sneeuwen is een remedie die ook op latere leeftijd nog helpt om je evenwicht te hervinden. De stichting geeft ook workshops voor vol wassenen en jongeren en zelfs voor men sen met een ernstige of chronische ziek te. Lucas geeft als ambassadeur van de stichting in Zeeland niet het hele aan bod zelf. Ze hoopt door natuurlijke aan was gelijkgestemden te vinden met ex pertise voor elke doelgroep, net als in de landelijke stichting gebeurde. De filosofie in de gezondheidszorg adresseert het probleem dat chronisch zieken zich soms helemaal verliezen in hun aandoening, vertelt huisarts Marij ke Laseur, tevens trainster bij de stich ting. „Ze nemen de ziekte aan als nieu we identiteit. De workshop kan hen hel pen om hun persoonlijkheid te hervin den en hun ziekte weer als omstandig heid te gaan zien. Die wordt daardoor hanteerbaar terwijl hun kwaliteiten als mens weer voorop komen staan. Ook voor leerkrachten is de DWDBJ-aanpak toepasbaar. Om pest- problemen in een klas aan te pakken, of kinderen met problemen te bereiken. Lucas geniet het meest van de kinder workshops. Ze deed er inmiddels drie, in januari staat de vierde op de agenda. De deelnemertjes zijn minimaal zeven of acht jaar. Een kind moet in staat zijn tot enige zelfreflectie, vindt Lucas. „Kinderen kunnen dingen zo mooi zeg gen. Ik heb er minstens zoveel aan als zij. Soms zie je teruggetrokken kinde ren helemaal loskomen. Er gebeurt ook veel tussen de kinderen onderling. Kin deren die van elkaar merken: ik mag er zijn." Ouders haken aan middels de ouder workshops, waarvan er vier gepasseerd zijn. In de cursus op maandag 13 decem ber kunnen nog twee tot vier deelne mers aansluiten, zegt Lucas. Workshopdeelnemers komen veelal na aanbeveling van voorgaande deelne mers. Soms zijn het toeristen die aanha ken of mensen die hun vakantie rondom de workshop inrichten. „Van de zomer had ik mensen die met hun schip op va kantie in Zeeland waren. Die trokken een dag uit voor de workshop. Die heb ben daarna ook alle tijd om nieuwe in zichten in het gezinsleven uit te probe ren." Als vaste cursuslocatie gebruikt Lucas voormalig internaat De Vliethoeve in Kortgene. „Het is er verzorgd, er is rust, het is een mooie locatie. Maar als er morgen zes kinderen voor een work shop op Tholen zijn, dan zoek ik daar een locatie", geeft ze aan. „We vragen een vergoeding voor de gemaakte onkos ten. Maar past die niet bij iemands por temonnee, dan zoeken we daar een op lossing voor." De stichting heeft een website, www.de- werelddatben jij .nl MIDDELBURG - Stroom die wordt opgewekt door het verbranden van biomassa is wel degelijk groene stroom. Ook al komen bij de verbranding meer giftige stoffen en zware metalen in de lucht terecht. Biomassa zorgt name lijk ook voor vermindering van de uitstoot van broeikas gassen zoals kooldioxide. En daarom, stellen Gedeputeer de Staten, het predikaat groene stroom verantwoord. GS antwoorden dit op vragen van de Statenfractie van de Pv dA. Die vroeg zich af waarom de provincie de exploitant van de kolencentrale in Borssele, EPZ, toestemming had gegeven voor het bijstoken van biomassa. Die vergunning is door de Raad van State vernietigd, onder meer omdat daarbij meer fluoride in de lucht komt dan volgens het zo genoemde 'maximaal aanvaardbaar risico' is toegestaan. Volgens GS valt het in de praktijk wel mee met het over schrijden van die norm, omdat EPZ daartegen extra maat regelen heeft genomen. MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur steekt 400.000 euro in een project van waterschap Zeeuwse Ei landen om de waterkwaliteit van het Veerse Meer te ver beteren. Het gaat in het bijzonder om het veranderen van de polderwaterafvoer, zodat dit water (dat te veel voe dingsstoffen bevat en vervuild is door bestrijdingsmidde len) niet meer op het Veerse Meer geloosd wordt. Tegelij kertijd kan de waterberging in de afwateringsgebieden worden verbeterd (onder meer door aanleg van natuur vriendelijke oevers). De kansrijkste mogelijkheden voor het afkoppelen van het polderwater doen zich voor in de afwateringsgebieden Oostwatering (gemaal Oostwate ring) en Noord-Beveland (gemalen Willem en Adriaan). Voor die gebieden moet het waterschap uiterlijk 2006 een plan gereed hebben. Voor de andere op het Veerse Meer af waterende gebieden moet zo'n plan er uiterlijk 2008 lig gen. MIDDELBURG - Sloopbedrijf Sturm en Dekker krijgt weer een dwangsom opgelegd door de provincie. Het be drijf heeft op de vestiging aan de Kleverskerkseweg in Middelburg een veel te hoge berg puin liggen. Bij herhaal de controles bleek de berg tussen de negen en elf meter hoog te zijn, terwijl zes meter de limiet is. Sturm en Dek ker krijgt tot half januari de tijd het puin af te voeren. Ligt er dan nog te veel, dan wordt een boete geïnd van 400 euro per dag. De boete kost het bedrijf meer dan het afvoeren van het puin. Sturm en Dekker kreeg vorig jaar ook al een boete. Toen was op de vestiging aan de Uijter- schootweg in Middelburg asbestafval in open containers en onverpakt opgeslagen. De provincie legde een dwang som op, maar dat hielp niet. De rechtbank legde een boete van 1500 euro op, waarvan de helft voorwaardelijk. GOES - Het Historisch Museum De Bevelanden in Goes krijgt 90.000 euro extra van de provincie voor de inrich ting van het nieuwe museum. Om de culturele geschiede nis van de Bevelanden in beeld te brengen, kwam het mu seum nog geld tekort. Dat probleem wordt nu goeddeels opgelost door de extra provinciesubsidie, bovenop een eer dere bijdrage. Het museum gaat volgende zomer open. door Anita Tournois SLUIS - Abstracte werken die het heelal verbeelden, maar dan binnen afgebakende grenzen vjan doeken en blauwe steen, worden onder de titel Kosmos gepresenteerd in de Raadskel- der van het stadhuis in Sluis. Felle primaire tinten en struc tuur naast egale of gepolijste vlakken vormen de belangrijk ste karakteristieken in het geëx poseerde werk van beeldend kunstenaar Gerard Bijnens. In het beeldmateriaal - zowel ihilderijen als beelden - van tijnens treft men met grote re- ilmaat waaiervormen aan. De ze doen denken aan uitbarstin- en en uitspattingen, looral in zijn abstracte beelden n blauw gesteente - de beeld- luwer maakt gebruik van aaslandse kalksteen - vormt (je waaiervorm de boventoon. De afwisseling van strakke gepo- ijste delen en uitwaaierende, iiteenvallende licht golvende ïormen - ruw gelaten en waarin nerven voor een boeiende teke ning zorgen - vertonen een fraaie balans. Net als de contras ten van grijze, bijna zwarte en witte delen. Ondanks de abstrac te belijning lijken sommige sculpturen, die liggende als staande vormen hebben, geïnspi reerd door bepaalde figuratieve aspecten als een torso, de zee, een boeket of zelfs een accor deon. Voor zijn afbeeldingen in zijn schilderijen maakt de kunste naar gebruik van rivierzand en acrylverf. In de soms afgebaken de dan weer elkaar overschrij dende vlakken keert vaak een cirkel terug, een kern van waar uit lijnen uitwaaieren over het oppervlak, die refereren aan zon nestralen of erupties van een vulkaan. In een vierluik valt een vogel- vorm te herkennen. Bijna alle primaire kleuren komen aan bod, gebed in donkere bijna zwarte partijen, soms in elkaar overlopend en in de meeste ge vallen met een wit gedeelte of ac cent. Vurige oranje en rode tin ten blijken favoriet. De kunstenaar is woonachtig in As, een dorp tussen Maaseik en Genk in België. Hij is autodi dact en al veertig jaar bezig met beeldende kunst, eerst naast zijn werk, een job in de bankwe reld en nu hij gepensioneerd is, fulltime. ,,Ik wil alleen pure kunst maken, op geen enkele ma nier beïnvloed worden en kan mij daar nu permanent mee be zighouden", deelt de kunste naar mee. Met de uitspraak: „Ik ben voor altijd onderweg, maar zal nooit het ultieme bereiken", typeert hij zijn niet te stuiten passie voor kunst en kosmos. Naast schilderijen en beelden over dit onderwerp, maakt hij ook grafiek, aquarellen en pas tels en zelfs handgemaakte boe ken, waaronder een boek met zeefdrukken. Bijnens heeft verschillende in ternationale tentoonstellingen en prijzen op zijn naam staan en opent vrijdag in zijn woonplaats een eigen galerie onder de naam 'Proxima Centauri", naar een sterrenbeeld dat het dichtst bij de aarde staat. Naast werk van hemzelf, zal daar werk tentoongesteld wor den van andere kunstenaars en ook van kunstwerken die in de loop der tijd door hem werden verzameld. Tentoonstelling t/m 30 december in de Raadskelder van het stad huis in Sluis. Openingstijden: da gelijks behalve do. en vr. van 14.00 uur-17.00 uur. Twee schilderijen van Anya Janssen: Double-Barrelled (links) en Double-Predestination. foto Lex de Meester De werken van Gerard Bijnens doen denken aan uitbarstingen en uitspattingen. foto Peter Nicolai door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Verdubbeling, spiegeling en verschuiving zijn belangrijke motieven in het werk van de Arnhemse kunste nares Anya Janssen. Het zijn middelen om de tegenstelling tussen het dierlijke en het ratio nele in de mens uit te beelden. Sinds twee jaar beschikt ze over het perfecte model: de eeneiige tweeling Dietske en Kristel. Op de tentoonstelling 'Dou- ble-edged II' in kunstcentrum deWillem3 in Vlissingen toont Janssen grote schilderijen waar op telkens dezelfde pubermeis jes zijn afgebeeld. Soms alleen, maar dan wel als onderdeel van een tweeluik, meestal met zijn tweeën. Het zijn tweelingzusjes die Janssen bij toeval heeft ont moet. „Ik schilderde altijd beelden die ik in mijn hoofd had", vertelt ze. „Als een regisseur wist ik wat ik wilde weergeven. Daar zocht ik de juiste middelen bij. Ik werkte onder meer met mo dellen. Bij toeval zag ik twee jaar geleden een meisje op straat lopen waarvan ik vond dat ze het perfecte gezicht had voor mijn schilderijen. Er stond een ander meisje naast. Dat draaide zich om en ze bleek er precies hetzelfde uit te zien. Het was haar tweelingzusje. Alsof het zo moest zijn. Het draait in mijn werk namelijk vaak om ver dubbeling." Inmiddels poseert de tweeling, die veertien was toen Janssen ze ontmoette, twee jaar voor de Arnhemse kunstenares. Dat heeft een flinke serie schilde rijen opgeleverd in groot for maat. Janssens stijl is zeer realis tisch, op het fotografische af. Ze is de serie begonnen met twee grote portretten. Haar transpa rante schilderstijl komt daarin goed overeen met de marmerach tige huid van de meisjes, hun ro de haar en hun grote, zachte ogen. „Ik heb de ijlheid van hun verschijning willen weergeven." De andere schilderijen zijn anek- dotischer. „Ik ben meegenomen in hun leven", zegt Janssen. „Ik mag dan de regisseur zijn van mijn schilderijen, zij zijn langza merhand hoofdrolspelers gewor den met sterallures. Ik kan niet negeren wat zij aandragen. Met mijn werk wil ik bepaalde aspec ten van de mens in het algemeen in beeld brengen. Dat is nog steeds zo, maar er zitten toch duidelijk toefjes van hun per soonlijke leven bij." Janssen is vooral geïnteresseerd in het samengaan dan wel bot sen van animale driften in de mens en het handelen onder in vloed van de omgeving, zeg maar aangeleerd gedrag. Bij het volgen van de tweeling is ze op een vergelijkbare tegenstelling gestuit. „Het zijn echte pubers. Aan de ene kant willen ze ge koesterd worden, aan de andere kant stellen ze overal kritische vragen over." Janssen beeldt de meisjes uit in een voor hen typerende omge ving - voor de plattelandsdisco theek - of bij favoriete bezighe den - zoals touwfiguren maken. De kop en schotel maken ze wel weer samen, waardoor verbeeld wordt hoe ze aan elkaar ver knoopt zijn. De meisjes vinden het nog steeds leuk om voor Janssen te poseren. De kunstenares kan moeilijk inschatten hoe lang ze nog met haar portrettenserie kan blijven doorgaan. „Ze zijn nu zestien. Ik kan me voorstel len dat het afkalft. Nu doen ze nog veel samen, straks gaan ze misschien hun eigen weg. Dan nog denk ik dat het interessant is om elke twee jaar een nieuw portret te maken. Het schijnt dat de levens van eeneiige twee lingen voor een groot deel syn chroon blijven lopen, ook al blijft de een hier wonen en ver huist de ander naar Nieuw-Zee- land. Het blijft dus een span nend project." Expositie: Anya Janssen, Dou ble-edged II, t/m 6 feb in deWil- lem3 in Vlissingen, open do t/m zo van 12-17 uur (van 24 dec t/m 5 jan gesloten). door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - De Stichting Houdt Woonomgeving Koegors- polder Leefbaar protesteert bij de gemeente Terneuzen tegen de voorgenomen kap van groen in de Koegorspolder. Bomen en struikgewas moeten wijken voor het windmolenpark dat in de polder geprojecteerd is. De initiatiefnemer van het wind- park, WinWind, heeft bij de ge meente vier aanvragen gedaan voor de kap van zes essen, vijf tien populieren en zeshonderd vierkante meter struikgewas. Voorzitter Hans Jongepier en se cretaris Willy Kamoen van Houdt Woonomgeving Koegors polder Leefbaar wijzen er in hun bezwaarschrift op, dat het 'niet past om nu al bomen te la ten kappen, daar de komst van het windmolenpark nog aller minst een gelopen race is'. Procedure De planologische procedure voor het windmolenpark is nog volop in uitvoering, aldus de twee bestuursleden van het ac tiecomité. „Wij zijn van mening dat de ruimtelijke onderbouwing voor de realisatie van het windmolen park niet juist is." Volgens Jongepier en Kamoen is de uitkomst van de procedure is dan ook nog allerminst zeker. „De omwonenden zullen zich sterk blijven maken voor een windmolenvrije Koegorspolder. De strijd is voor hen zeker nog niet gestreden", aldus Jongepier en Kamoen in de brief aan het college van burgemeester en wet houders van Terneuzen. Leefbaar De Stichting Houdt Woonomge ving Koegorspolder Leefbaar brengt nogmaals onder de aan dacht van het gemeentebestuur dat het windmolenpark 'volle dig in strijd is met het belang van een leefbare woonomgeving voor de vele duizenden omwo nenden'. „U heeft duidelijk kunnen erva ren, dat er geen draagvlak is voor de windmolens." Houdt Woonomgeving Koegors polder Leefbaar doet dan ook een dringend beroep op het col lege van Terneuzen om de ge vraagde kapvergunningen niet te verstrekken. (Advertentie) NU 00K EXTRA KORTING OP SHIRTS Geldig von 1 t/m 31 december 2004 zolang de voorraad strekt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 47