Een nieuw soort Middeleeuwen k wil een meesterschilder worden 'LVj v\\eAV" ELICHT E-mail >je« cunst ik Mol wint i' rinses Christina jazz Concours Jongen gewond bij aanrijding Ter Reede krijgt duofiets Verkeersdrempels wekken ergernis lezers schrijven Respect Waterschap KNVB Verdieping UINS)UCiy OU IIUVCIIIUCI iUUt loor Emile Calon Minstens eenmaal in de week be zocht Inge van Leeuwen, tijdens haar vakantie in een aantal Andeslan- i, een internetcafé om haar post te ezen. Elke keer als de Middelburgse iaar mailbox opende, zat die vol met lerichten van vrienden en familiele- en. Van flauwekul-berichtjes tot lan- e epistels waarin verteld werd hoe het ging in Middelburg en de rest van die wereld. Veel van die mailtjes gooi- e Inge, na het lezen, weg door de ver- ijder-X aan te klikken. Die zijn dus verloren voor haar en het nageslacht. n tegenstelling tot brieven worden lailberichten snel weggegooid. Voor jjstorici kan dat een probleem opleve- en, zegt Albert Meijer van het jeeuws Archief. Hij voorziet dat in de ibije toekomst het voor onderzoe- cers veel moeilijker wordt om een leeld te schetsen van het dagelijks le ven omdat veel interessante informa- ie, die nu in e-mails wordt doorge stuurd, niet wordt bewaard. De kleine lersoonlijke krenten, die een histori- che studie boeiend maken, zijn zoek. tedacteur Fred Spek van uitgeverij De Geus in Breda voorziet ook dat het letterkundig Museum steeds meer moeite zal moeten doen om interessan- e notities te vinden omdat de corres- londentie tussen bijvoorbeeld uitge ver en schrijver voornamelijk via de 'lektronische snelweg verloopt. Spek zelf bewaart maar een beperkt deel van die mails. En na verloop van tijd, ils een project is afgerond, verwijdert lij in de regel alles van zijn harde chijf„Wij zijn immers geen archief dienst." gen boek met daarin de verzamelde nails van een hedendaagse auteur aan :ijn uitgever is straks zo goed als on- lenkbaar, vermoedt Spek. Hij beseft lat dat een gemis is omdat dan niet de Na verloop van tijd wordt de mailbox met daarin allerlei berichten geleegd zodat veel interessant materiaal, zoals liefdesmailtjes en dagelijkse mededelingen, voor goed verloren gaat. foto Mechteld Jansen wordingsgeschiedenis van een boek is te volgen zoals dat nu wel is te volgen in de verzamelde brieven van Willem Frederik Hermans aan zijn uitgever Geert van Oirschot. Alleen als de au teur zelf alles op cd zet, is er volgens hem nog iets terug te vinden. Hij, in ie der geval, bewaart nauwelijks iets. En zijn collega-redacteuren bewaren evenmin veel op hun harde schijf. Zelfs als berichten bewaard worden op cd of op een andere informatiedra ger, is het de vraag of het straks nog leesbaar is. Bij het Zeeuws Archief moet volgens Albert Meijer alle opge slagen digitale informatie om de vijf jaar worden overgezet omdatrhet risi co bestaat dat anders die gegevens ver loren gaan. Bij het Zeeuws Archief wordt alle in formatie van de gemeenten Middel burg, Veere en de Zeeuwse rijksdiens ten bewaard. Die taak is wettelijk op gedragen aan het Archief. Het gaat dus ook om elektronische berichten die zijn verstuurd of ontvangen. Het merendeel daarvan wordt echter ge print omdat er niet vertrouwd wordt op de duurzaamheid van de digitale in formatiedragers. In het familiearchief van het Zeeuws Archief bevindt zich nog geen digitale informatie. Meijer voorziet dat in de toekomst zulke informatie wel wordt aangeleverd. Hij vreest echter voor de vele leemtes omdat het gros van de mails nooit wordt bewaard. „Als het om het bewaren van informatie gaat, leven we sinds het computertijdperk in een nieuw soort duistere Middeleeu wen." Er verdwijnt niet alleen heel veel persoonlijk informatie door de X-knop aan te klikken. Ook bij het overstappen op een nieuwe pc wordt nauwelijks informatie uit het oude Outlook-programma overgezet naar het nieuwe systeem. En dankzij het veelvuldig crashen van Windowssyste- men is er inmiddels ook een schat aan gegevens voorgoed verloren gegaan, vervolgt hij. E. de Roo van de afdeling Informatie verzorging en Documentatie heeft on langs zo'n achthonderd e-mailtjes ge wist. Hij ziet ook regelmatig berichten van de automatiseringsafdeling waar in aangeraden wordt de mailbox toch regelmatig te schonen. Daarbij gaat volgens hem ook allerlei interessante informatie verloren, zoals de corres pondentie tussen verschillende ambte naren over bijvoorbeeld het ontwikke len van nieuw beleid. De wordingsgeschiedenis en allerlei in teressante weetjes verdwijnen daar door voorgoed achter de X-knop. Door de vooruitgang in de automatise ring is zoiets niet meer terug te halen. hilip Akkerman maakt al twintig jaar zelfportretten ar Ernst Jan Rozendaal ISSINGEN - De Haagse kun- naar Philip Akkerman (1957) c «kt al meer dan twintig jaar sluitend zelfportretten. „Ik het bestaan als geheel schil- o en met mijn hoofd als vehi- Zijn werk is op het ogen- 9, t te zien in kunstcentrum de- lem3 in Vlissingen en de Re et ution 10" Gallery in Middel- Vlissingen toont Akkerman portretten die hij de afgelo- twee jaar heeft gemaakt, heeft ze opgehangen in kop- tjes. Steeds betreft het por ten die hij direct na elkaar tft geschilderd. In de galerie RECHT - De twintigjarige olmpettist Rik Mol heeft zon- p [avond het tweede Prinses r( istina Jazz Concours gewon- woont in Schiedam, maar nt oorspronkelijk uit 's-Heer ïndskerke. Het Prinses Chris- Concours is voor leerlingen nl) muziekscholen en conserva- A iumstudenten. Mol won in m laatste categorie. Hij stu- ai rt aan het conservatorium in it terdam. van William Verstraeten in Mid delburg zijn negenentwintig zelfportretten te bewonderen die Akkermans heeft vervaar digd in de periode van 1973 tot en met 2004. Daarbij zitten dus jeugdtekeningen en zelfportret ten uit de tijd dat hij zich nog niet exclusief op dat onderwerp had gestort. Vanwege de chrono logische volgorde heet deze ex positie A painter's progress. Eigenlijk weet Akkerman niet waarom hij uitsluitend zelfpor tretten schildert. „Ik kan wel een antwoord verzinnen", rea geert hij. „Ik heb eigenlijk niet het idee dat ik zelfportretten schilder, maar meer het bestaan in zijn algemeen. Ik ben degene die dat bestaan waarneemt. Van af het eerste moment dat ik mijn ogen opende, heb ik mij afge vraagd waar ik nu toch terecht was gekomen. Die bestaans- vraag. die iedereen bezighoudt, daarover gaat mijn werk." Een schilder die het zelfportret als onderwerp kiest, kan eerde re voorbeelden daarvan in de kunstgeschiedenis niet negeren. Dat blijkt ook uit het werk van Akkerman. Toch gaat dat niet bewust, geeft hij aan. „Ik leer natuurlijk ontzettend veel van oude schilderijen, maar ik citeer niet uit de kunstgeschiedenis. Ik denk nooit: 'Nu ga ik eens een zelfportret a la Diirer maken.' Dat neemt niet weg dat mensen in mijn werk best invloeden kun nen zien van Dürer, Van Gogh of Otto Dix. Dat Akkerman zich tot één on- Philip Akkerman: „Ik heb eigenlijk niet het idee dat ik zelfportret ten schilder, maar meer het bestaan in zijn algemeen." foto's Mechteld Jansen derwerp beperkt, is omdat hij het zichzelf gemakkelijker wil maken. Daarom legt hij zich bin nen dat onderwerp ook nog be perkingen op. Zoals de stand van het hoofd. Om dezelfde re den heeft hij het laatste jaar vooral portretten in verschillen de tinten grijs geschilderd. „Bin nen de beperkingen die ik me zelf opleg, probeer ik zoveel mo gelijk aan mijn eigen intuïtie toe te geven. Door alleen in grijs te werken, leg ik de lat niet ho ger voor mezelf, maar lager. Het is een absoluut gegeven dat het moeilijker is om met tien kleu ren te schilderen dan met alleen zwart en wit. De techniek van een goed portret is al moeilijk genoeg. Als ik niet over het on derwerp hoef na te denken of over de kleuren die ik wil gebrui ken, maak ik het mijzelf dus ge makkelijker. De bedoeling is na tuurlijk wel dat dat het werk ten goede komt." Tobberig „Waar ik van droom is dat ik mijn schilderijen kan maken met het gemak waarmee Bach zijn cantates schreef of Haydn zijn symfonieën. In biografieën lees je wel eens hoe zij in een ochtend een prachtige compo sitie schreven, in tegenstelling tot Beethoven. Aan diens werk kun je horen hoe hij moest zwoe gen. Bach en Haydn hadden het muziekstuk dat ze wilden schrij ven compleet in hun hoofd, ze moesten het alleen nog op pa pier zetten. Daar wil ik ook naartoe. Ik heb een aantal por tretten die tobberig en zoekerig zijn ontstaan. Die zijn me even lief als de andere zelfportretten. Maar waar ik naar streef is de routine om die portretten bijna VLISSINGEN - Een 16-jarige jongen is gisterochtend licht gewond geraakt toen hij met een brommer tegen een auto aanreed. Het ongeluk gebeurde op de Ceresstraat in Vlissingen. Vermoedelijk hield de jongen niet voldoende rechts. Hij liep schaafwonden aan zijn benen op. VLISSINGEN - Verpleeghuis Ter Reede in Vlissingen krijgt van uitvaartverzorger Monuta geld voor een duo- fiets. Elk jaar stelt Monuta geld beschikbaar voor een pro ject dat iets extra's toevoegt aan de kwaliteit van leven. Deze keer is gekozen voor het verpleeghuis waar 97 de menterende ouderen wonen. Voor de grote groep die nog kan en wil fietsen, is de duofiets of side-by-side fiets een handig cadeau. Het is een brede driewieler met twee zit tingen naast elkaar. De fiets is stabieler dan een tandem. Een ander voordeel is dat de berijders makkelijker met el kaar kunnen praten. Verder is gebleken dat dementeren de ouderen tijdens het fietsen meer op de omgeving reage ren en dat zo een aanzet wordt gegeven tot het ophalen van herinneringen. De cheque van Monuta wordt van daag overhandigd. GOES - Steeds meer weggebruikers ergeren zich aan ver- keersdi'empels. Ze vinden dat de overheid is doorgescho ten bij het toepassen van dit middel om de snelheid van het verkeer te verlagen. Dat blijkt uit landelijk onder zoek, uitgevoerd in opdracht van de ANWB. Voor het on derzoek is de mening van 2600 personen gevraagd. Vier jaar geleden oordeelde bij een soortgelijk onderzoek nog 33 procent van de deelnemers positief over verkeersdrem pels. Dat percentage is nu gedaald tot 28 procent. De ANWB vindt dat wegbeheerders drempels alleen moe ten toepassen op plaatsen waar ze als logisch worden er varen, zoals in woonwijken en bij oversteekplaatsen en ge vaarlijke kruisingen. Een andere aanbeveling is dat ze minder steil moeten worden uitgevoerd. De ondervraagde weggebruikers menen dat vier op de tien verkeersdrem pels te sterk hellend zijn, waardoor er forser voor moet worden afgeremd dan logischerwijze wordt verwacht. De resultaten van het onderzoek worden voorgelegd aan een panel van deskundigen. Het is de bedoeling dat dit leidt tot aanbevelingen voor verbetering. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. automatisch op het doek te zet ten." „Mijn droom heeft techniek no dig om verwezenlijkt te worden. Die techniek is de laatste eeu wen uit de kunst verdwenen. In die zin kun je mijn manier van schilderen ouderwets noemen. Aan de andere kant ben ik een mens van deze tijd. Ik heb in een vliegtuig gezeten en Rem brandt niet. Het is dus niet mo gelijk om niet van je tijd te zijn. Tijdens mijn opleiding bij de Ateliers 63 werd mijn manier van schilderen wel als reactio nair gezien. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Ge volg is wel dat ik in vijf jaar aca demie niets heb geleerd. Ik heb mijzelf van analfabeet moeten ontwikkelen tot redelijk be kwaam kunstenaar. Tot onge veer tweehonderd jaar geleden waren alle schilders meesters. Dat staat mij ook voor ogen, een meesterschilder te worden in de klassieke betekenis van dat woord. Je denkt toch met dat voor de Nachtwacht van Rem brandt iemand heeft staan pose ren? Hij wist in zijn hoofd wat hij wilde schilderen en hij kon het zonder problemen op het doek zetten." Exposities Philip AkkermanSchil derijen 2003-2004, t!m 6 februari in deWillem3 in Vlissingen, open do t/m zo van 12-17 uur (gesloten van 24 dec t/m 5 jan) en A pain ter's progress, t!m 9 jan in Revolu tion 1053 Gallery in Middelburg, open di t/m za van 13-17.30 uur en de eerste zondag van de maand van 13-17 uur. In uw krant van donderdag 25 november 2004 staat een foto, met artikel over het polsbandje voor respect, met onze premier als ondersteuning. Daarover het volgende: na alle heisa in Neder land na de moord op Van Gogh, schijnt er van alle mis te zijn in Nederland. De normen en waar den en nu weer respect worden aan de lopende band gehoord. Daar is niet nieuws aan, want het behoort zo te zijn! Als dat de laatste jaren niet het geval is, heeft natuurlijk ook zijn rede nen. Na 11 september 2002 is er veel veranderd in de wereld en er is veel onrust ontstaan. Een onrechtvaardige oorlog in Irak, een kabinet dat schaaft en snoeit wat in jaren verworven is, dan hoeft men niet lang te zoeken waar al die onvrede in de wereld en in ons eigen land vandaan komt. En dat er ook op financieel gebied veel is ingele verd, en nog staat ingeleverd te worden, dat is volgens mij de re den dat er onrust heerst in ons land. En iedereen weet: bij on vrede is snel een voedingsbodem gelegd voor onrust en onverschil ligheid. En daar zou het kabinet nu eens wat aan moeten doen. Woorden in de mond nemen is geheel wat anders dan daden. Daar heeft ook het kabinet een voorbeeld te zijn voor de bur gers. Om te beginnen de zwakke ren in onze samenleving niet on der te laten gaan ten gunste van de rijkeren. J. Hoogstrate Karei Doormanstraat 14 Goes Een glashelder artikel met als kop 'Bestuur schap wil meer sa laris' in de PZC (27-11). Vraag: wie zou dat niet graag willen? Bij deze vraag denk je aan alle mannen en vrouwen die op alles moeten bezuinigen om hun vas te lasten te betalen. Onder aan voering van de dijkgraaf en zijn gezworenen wordt vastgesteld hoeveel euro's er nodig zijn en worden de tarieven vastgesteld. Door de WOZ-melkkoe maxi maal uit te melken is dat nog steeds gelukt. Wanneer een ge meenteraad vraagt de tarieven- stijging te beperken, reageert het waterschap verontwaar digd. Het waterschap is niet ge wend aan kritiek en beweert nog steeds kostenbewust te wer ken. Dit wordt nu steeds meer betwijfeld. Een kolossaal preten tieus kantoorpand betrekken, di rect daarna met terugwerkende kracht loonsverhoging claimen en dan de tarieven verhogen is een brug te ver. Terecht wordt de klemmende vraag gesteld: wie controleert de dijkgraaf en zijn gezworenen? De algemene vergadering? Laten we het ho pen. Het gegoochel met tarieven is doorzichtig, het gaat om de netto bedragen. De vergadering die toezicht moet houden karak ter, wijsheid en sterkte toege wenst. Het waterschap Zeeuwse Eilanden zal de tering naar de nering moeten zetten. Het zal pijn doen. I. Dekker Den Omloop 24 's Heer-Hendrikskinderen Naar aanleiding van de uitspra ken van districtsbestuurder de heer Wim Jagt in de PZC van vrijdag 26 november het volgen de: KNVB betekent toch Konink lijke Nederlandse Voetbalbond? Onze suggestie is: laat dat woord 'koninklijk' vervallen en noem die club gewoon Neder landse Voetbalbond. Het gedrag van deze club is het tegenoverge stelde van koninklijk. Alleen re gels tellen blijkbaar. Foei. Fam. Van den Ameele Schorpioen 40 Oostburg Zonder vrije meningsuiting, zon der discussie, maar met taboes is er geen democratische besluit vorming. Wanneer deze demo cratische basis voor belangrijke besluiten ontbreekt, is er geen le gitimiteit. Wat is de relatie van deze stelling met de derde ver dieping van de Westerschelde? Bij de Westerschelde mag er dan wel gesproken kunnen wor den van het optuigen van een enorm circus aan openheid en in spraak, echter: het betreft ver meende openheid en inspraak. Bijna stelselmatig hebben poli tieke bestuurders het inspraak proces belachelijk gemaakt door vooruitlopend op de uit komsten van onderzoek en in spraak zich al positief over een volgende verdieping uit te laten. Wat is een besluitvormingspro ces, weliswaar met inspraak, waard als die inspraak louter voor de vorm is? Het democra tisch gehalte hiervan kan mijns inziens als verwaarloosbaar wor den aangemerkt. En daar komt nu de heldhaftige opstelling bij van gedeputeerde Kramer (PZC 25-11). De essentie van zijn op stelling: we moeten ons geld niet inzetten op een scenario van niet verder verdiepen. Valt dit te rijmen met de recente, una nieme, uitspraak van Provincia le Staten om een krachtig sig naal aan Den Haag af te geven dat Zeeland tegen verdere ver dieping is? Is Kramer zo naïef te denken dat zijn woorden niet verder dragen dan de grenzen van de provincie? Zeeland heeft argumenten om tegen verdere verdieping te zijn. Nu zo gemak kelijk aan die argumenten voor bijgaan heeft iets angsthazerigs of wijst op opportunisme. Het ware moediger geweest vroegtij dig te erkennen dat inspraak in deze een farce is. Daarmee had veel tijd en gemeenschapsgeld bespaard kunnen worden. A.J. van de Sande Keiweg 29 Koudekerke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19