Geurkaars en spray in de ban m oMzi'Eni Rampspoed in novembermaand JCHT ELICHT Krulbollers kunnen nog veel doen aan werven nieuwe leden 13 jd van de rstmarkten ngebroken linke gift jor kerkje llesdiek laamse minister i geld vragen tor rijden snelweg Luchtverfrissers lezers schrijven Maasvlakte Zeelandbrug Uitkering Vervuiling maandag 29 november 2004 IERLAND - Nu Sinter- s weer in het land is, lijkt het officieuze startsein te gegeven voor de kerstmark- Zo kon men het afgelopen kend bijvoorbeeld al terecht kerk in Oosterland en Ou- kerk. hervormde kerk in Ooster- noemt het herfstmarkt en )uwerkerk heet het kerst- fct, maar het komt op hetzelf- eer. Veel boeken, bloemstuk- naar het seizoen gemaakt en uwse lekkernijen, losterland werden ruim 2500 ken op planken over de kerk- ken uitgestald. In de consis- kregen de kinderen van de dagschool de ruimte om hun gemaakte kunstwerken te ;open. In de voorkerk kon zich opwarmen met glüh- ïof warme chocolademelk, in Ouwerkerk hoeft men te klagen over de opkomst, na de middag is het kraam- met zelf gestookte Tia Maria, snjongens en sinaasappelli- al uitverkocht. En een «markt is niet compleet zon- oliebollen. Ook niet op de jende kerstmarkt in het pshuis van Dreischor op 11 anber van 10 tot 17 uur. LEWOUTSDIJK - De Stich- het kerkje van Ellesdiek ill gisteren een gift van euro ontvangen van Dow lemeuzen. is bedoeld voor de aan- af van gordijnen, stoelen, sens, projectieapparatuur, liumverlichting en geluidsap- atuur. Dow probeert met een- lige donaties bij te dragen projecten waar 'de regio lan- lijd plezier van heeft'. In het kje in Ellewoutsdijk worden is vier jaar concerten, mee- gmiddagen, tentoonstellin- en oecumenische diensten ouden. Tijdens veel van die enkomsten wordt enkel uws dialect gesproken. if Bart De Clerck TWERPEN - Als het aan ams minister van Openbare rken K. Peeters ligt, moeten lenlandse chauffeurs over jaar een wegenvignet aan- affen om gebruik te mogen ken van de Vlaamse wegen. Iers is ervan overtuigd dat wegenvignet tegen 2009 ifeit is. De Vlaamse minister et hierover nog wel een over- ikomst sluiten met zijn alse collega M. Daerden, ar hij gaat ervan uit dat Daer- het plan steunt. „Met zo'n genvignet betaal je een be tid bedrag om de snelwegen Vlaanderen en België gedu lde een bepaalde periode te gen gebruiken", licht Peeters „De Vlaamse chauffeurs zul- niet extra betalen, omdat de dige verkeersbelasting in ver ding wordt verminderd of af- Khaft. Vooral de buitenlan ds gaan de maatregel voelen", verklaarde hij onlangs in de tamse krant Het Laatste luws. iters maakt er geen geheim u dat er aanzienlijke extra Melen nodig zijn om het lamse wegennet te onder- Men. „Zonder wegenvignet iken buitenlandse chauffeurs Mis gebruik van onze wegen, [wijl ze er mede voor zorgen [onze infrastructuur vlugger |t" De minister stelt vast dat l?en in andere Europese lan- k dikwijls niet gratis over de Zwegen kunnen rijden, [verwijst naar het voorbeeld p Oostenrijk. Daar laat men (hoogte van het tarief afhan- Ivan de zwaarte van de moto- ten van de graad van veront- tóging die de voertuigen ver- Eaken. Stakel om het systeem op korte termijn in te voeren, dat het wegenvignet tegelijk zowel Vlaanderen, Wallonië 'Brussel van kracht zou moe- worden. Samen met de in kling van een autowegenvig- 'wil de Vlaamse minister ook hliteitslogo's invoeren voor Stations en wegrestaurants. 8 buitenlanders betalen voor wegeninfrastructuur, moet ft ook iets tegenover staan, tót Peeters. Niet alleen goed Mrhouden wegen, maar ook totvriendelijke en kwalitatief tóe servicestations. door Wout Bareman en Raymond de Frel Mooi is dat. De Wereld Toiletdag is nauwelijks achter de rug (pracht- toiletten in China gezien!) of het blijkt helemaal mis te zijn in het kleinste ka mertje. Luxe toiletpapier blijkt de af voer naar het riool te verstoppen en wie zich schaamt voor de lucht, die gepaard gaat met de grote boodschap, doet er be ter aan de stank de stank te laten en het spuitertje met frisse lucht onaange roerd te laten. Dus als de toiletgebrui ker na jou bij terugkeer uitroept 'Man, man, wat heb jij zitten stinken zeg! Had je niet even met het frisse luchtje kun nen spuiten?' is dat een volledig mis plaatste opmerking. Ook elders in huis én in de auto zijn de spuiter, de geurkaars en al die andere ruiksels voortaan taboe. Zet dan maar een raam open. Als het aan de Europese consumentenbonden ligt, moeten we maar weer aan al die nare luchtjes wen nen. Want luchtverfrissers ruiken dan misschien wel lekker, gezond zijn ze al lerminst, heeft onderzoek uitgewezen. Minister Hoogervorst van Volksgezond heid moet de wetgeving daarom zo snel mogelijk aanpassen, stelt de belangen- club voor consumenten. Uit onderzoek is volgens hen namelijk gebleken dat de helft van 76 onderzochte luchtverfris sers kankerverwekkende stoffen bevat, te vergelijken met een hoge concentra tie uitlaatgassen. Wierook Waar we voor uit moeten kijken? Eigen lijk alles. Spuitbussen, verstuivers, gels, elektrische verstuivers, geurkaarsen, etherische oliën en wierook van Air- wick, Breeze, Ambi Pur, Fresh Air en een aantal huismerken. De fabrikanten willen de onderzoeksresultaten eerst be studeren, voordat zij met een reactie naar buiten komen. Maar eigenlijk is het kwaad al geschied. Opeens leg je Op een gemiddeld toilet is het door een concentratie van giftige stoffen minder gezond toeven dan langs de drukste snelweg. foto Peter Nicolai een verband tussen dat geur versprei dende beertje in de auto en pijnscheu ten die zich in een razend tempo een weg door je hoofd banen. Rachel (19) uit Hoek: „En ja, als ik mijn handen was na een grote boodschap, begin ik steevast te hoesten. Komt vast omdat ik net daarvoor met de luchtverfrisser in de weer ben geweest." Kortom, op een gemiddeld toilet is het door een concen tratie van giftige stoffen minder gezond toeven dan langs Nederlands drukste snelweg. Professor John Groten, bijzonder hoog leraar combinatietoxicologie aan de uni versiteit in Wageningen en actief als hoofd bij TNO Voeding in Zeist, haalde direct na publicatie van de onderzoeks gegevens wat druk van de ketel. Hij is niet van plan om nu nooit meer geur kaarsen in huis te halen. „Wie zeven da gen per week, acht uur per dag in een af gesloten ruimte geurkaarsen laat bran den, kan zijn gezondheid schaden. Maar .bij gewoon gebruik van zulke kaarsen en luchtverfrissers kunnen vrijkomende stoffen als benzeen of for maldehyde niet zoveel kwaad." Toch waarschuwt hij ook, vooral omdat een huiskamer met een luchtverfrisser meer vervuilende stoffen kan bevatten dan de 'de drukste straat in Brussel'. Hoe het ook zij, in alle geteste producten zit ten stoffen, die irritatie van de luchtwe gen en slijmvliezen kunnen veroorza ken. Een tocht langs supermarkten en drogis ten in Terneuzen toont nog steeds uit puilende schappen met alle mogelijke verfrissers. Sinaasappelgeur, citroen, de verfrissende lucht van de Atlan tische Oceaan... het is er allemaal. Koen den Doelder heeft net een leuk ca deautje (met een geurtje) gekocht voor het pasgeboren dochtertje van zijn zus. Hij aarzelt. „Moet ik dat nu wel doen? Ze zeggen dat je bij baby's moet oppas sen met dat spul. Waarom staat er dan geen waarschuwing op?" Roken doet hij sowieso al niet in de buurt van kinde ren. De oude mevrouw De Bree uit Goes is een dagje bij haar dochter op bezoek. „Ik stond er altijd al een beetje huiverig tegenover. Ik gebruik dat spul liever niet." Dochter Anja: „Probleem is dat ik twee honden en een poes heb. Dat geeft wel eens luchtjes en dan is zo'n verfnsser best lekker." Een passerende man hoort een flard van het gesprek en lacht het probleem weg: „Ach man, ik gebruik dat spul al jaren en m'n parkiet fladdert nog even vrolijk rond." Ver schillende middenstanders zeggen te wachten op tegenonderzoek. Volgens hen is het een storm in een glas water. Azijn Bijna tweederde van de Nederlanders heeft een verfrisser in huis. Ze zijn over al te vinden: in de koelkast, op het toi let, in de slaapkamer, in de woonkamer en in de auto. Nederlanders kopen vier keer per jaar een luchtje. Terwijl het volgens Lieve Lita beter is geurtjes te verdrijven met fruit, bloemen en plan ten. En nog een tip van een oude dame: „Is de visite weg en is het rokerig in huis, dan zet ik een pannetje warm wa ter met azijn in de kamer. Werkt pri ma!" door Jan J.B. Kuipers Afgelopen week is met een symposium in Middelburg de eerste Sint-Elisabethsvloed herdacht. Die vond plaats op 19 november 1404. De novem bermaand bracht in de loop der eeuwen vaak grote ramp spoed in Zeeland. Talrijke stormvloeden teisterden in de slachtmaand onze provincie. De vloed van 1404 richtte scha de aan op Walcheren en de Be- velanden, maar trof vooral het huidige Zeeuws-Vlaanderen, destijds deel van het graaf schap Vlaanderen. De in 1375 bij een eerdere overstroming ge vormde Braakman of Zuudzee werd in 1404 enorm verruimd, zodat Biervliet op een eiland kwam te liggen. Verschillende dorpen verdwenen voor altijd van de kaart. Dat lot trof ook nijvere stadjes als Hughevliet en het oude IJzendijke. Een nieuw IJzendijke ontstond iets zuidelijker, bij een in 1587 door de Spaanse bevelhebber Parma aangelegde vesting. Hughevliet Het vissersplaatsje Hughevliet, gelegen ten noordwesten van Biervliet, is nooit hersticht. Een herinnering eraan pronkt op de Markt van Biervliet: het in 1958 opgerichte standbeeld van Willem Beukels, de legen darische uitvinder van het ha ringkaken. Willem leefde in de veertiende eeuw. Niet alleen omdat Hughevliet bij Biervliet lag staat het beeld nu daar. Er zijn namelijk twee Willem Beukels uit dezelfde periode be kend. De visser uit Hughevliet én een belangrijke burger in Biervliet zelf. Onzekerheid troef dus. En ook het haring kaken is niet echt door Willem uitgevonden. Het was in de twaalfde eeuw al in Denemar ken bekend. Wel is het mo gelijk, dat Beukels het in onze streken heeft geïntroduceerd. Een tweede Sint-Elisabeths vloed greep plaats in 1421. De ze is vooral bekend door de te loorgang van de Grote Waard en het ontstaan van de Bies- bosch. In Zeeland bracht deze vloed betrekkelijk weinig scha de, alleen op Noord-Beveland De ellende van overstroming, litho uit De ondergang van Reimerswaal (1896) van de Bevelandse jeugdschrijver J. Stamperius. was de ontreddering groot. Het was in de Middeleeuwen ge bruikelijk om vloeden naar hei ligen te noemen, wanneer zo'n ramp samenviel met diens naamdag. Het feest van Sint-Elisabeth viel op 19 no vember. Zij was een echt mid deleeuwse heilige. Elisabeth was landgravin van Thüringen, maar trad na de dood van haar echtgenoot toe tot de Derde Or de van Sint-Franciscus. Ze stierf in 1231 'onder de vervol gingen en kwellingen van haar schoonbroeder'. Van Sint-Elisa- bethsdag is een oude weer spreuk bekend die in verband met de rampen van 1404 en 1421 behoorlijk sinister klinkt: 'Sint-Elisabeth doet verstaan, hoe het de winter zal vergaan'. Een andere beruchte vloed die ook in Zeeland luid werd be jammerd, viel op het feest van Allerheiligen, 1 november 1570. Veertig jaar daarvoor ech ter woedde een stormramp die als geen ander de kaart van Zeeland heeft gewijzigd. 'Sint Felix quade saterdach' vond plaats op 5 november 1530. De ramp kreeg een 'nakomertje' in november 1532, waarbij veel herstel werk is vernield. Door deze twee vloeden gingen Noord-Beveland tot 1598, Sint Philipsland tot 1645, het land van Borssele tot 1616 en de Bre de Watering Beoosten Yerseke grotendeels verloren. Hier ont stond het huidige Verdronken Land van Zuid-Beveland, een van historie letterlijk door drenkt gebied in het Nationaal Park Oosterschelde. Ook Zeeuwsch-Vlaanderen en alle andere Zeeuwse eilanden lie pen in tijdens één of beide vloe den. Verder werden de Zuid-Hollandse eilanden zwaar getroffen. Felix In tegenstelling tot de bekend heid van de Sint-Felixramp staat de obscuriteit van de heili ge aan wie de vloed haar naam dankt. Er zijn veel heilig ver klaarde martelaren en pausen met de naam Felix bekend. De Felix van 5 november werd sa men met een zekere Eusebius als martelaar vereerd. Hij zou geleefd hebben in de eerste eeuw na Christus. Behalve november zijn er uiter aard meer maanden met een slechte reputatie ten aanzien van storm en overstroming. Fe bruari bijvoorbeeld: 1 februari 1953 staat nog diep in het col lectieve geheugen gegrift. Ook januari kan boos zijn: in het jaar 1808 heerste op 14 en 15 januari watersnood in Zee land. En de ramp van 26 janua ri 1682 betekende het einde voor het Zuid-Bevelandse Valkenisse, nu Zeelands enige verdronken dorp dat wettelijk én - door de aanleg van twee strekdammen - fysiek is be schermd. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Zeeland is de Maasvlakte van Antwerpen, kopt de PZC. Men kan er niet meer onderuit, Zee land wordt de Derde Maasvlak te, niet ten behoeve van Rotter dam, maar om te kunnen vol doen aan de expansiedrift van Antwerpen. De WCT zal daar voor de beslissende schakel vor men, aldus gedeputeerde en Zee land Seaports-voorzitter G. de Kok. Toen een aantal jaren gele den tegenstanders van de WCT al waarschuwden voor deze ont wikkeling en de daaraan onver mijdelijk gekoppelde overlast werden zij voor 'kippen zonder kop' uitgemaakt. Nu is het blijk baar, ook door onze politici, al gemeen aanvaard dat Zeeland wordt opgeofferd om aan de driften van Antwerpen te kun nen voldoen. Welkom in Zee land, waar de vrachtwagens en treinwagons welig tieren, de uit laatgassen dezelfde hoge nor men zullen bereiken als Rotter dam en Antwerpen waar het heerlijk toeven is, als je de lucht van de Randstad niet meer kunt missen. Toeristen? Laat die maar achterwege blijven, wij gaan immers het grote geld ver dienen! Ruimte? Plaats genoeg! Zoveel, dat we het allemaal ge rust vol kunnen bouwen. Zolang de euro maar blijft rollen, is al les welkom in Zeeland, zelfs de overlast van Antwerpen. Be zwaarmakers tegen het plan voor de omlegging van de N57 aan de oostkant van Middelburg vrezen een enorme toename van het vrachtverkeer als de Tweede Maasvlakte klaar is, stond er ook in de PZC. Toen hadden ze de krant van vandaag kennelijk nog niet gelezen. Freddy van Nieulande Scheldepoortstraat 56 Nieuw en Sint-Joosland Zeeland is onlangs verrijkt met een trajectcontrole op de Zee landbrug. Deze innovatie is be doeld voor een veiliger Zeeland. Naar mijn mening is de brug al afdoende beveiligd en is er spra ke van 'overbeveiliging'. Snel heidsmaximum 80 kilometer, dubbele getrokken strepen, in haal verbod, een smalle brug, ruim zicht en een betonnen, cir ca 1 meter hoge wand zijn af doende. Een gunstig bij-effect kan het financiële plaatje zijn. Omdat ruim hard rijden bijna onmogelijk is, behalve de enkele onwetende nachtrijder (die het snel afgeleerd zal zijn door de boete), zal de investering dus op gebracht moeten worden door de 80-85 kilometer rijders. Dit heeft uiteraard niets met veilig heid van doen, alleen met finan ciële politiek. Daarom voorspel ik dat de lokale frustratie van flitspaalvandalisme zal over slaan naar trajectpaalvandalis- me. In voetbaltermen kan er dan sprake zijn van schoten op de dwarslat of toepassen van de omhaal. Daardoor gaat weer meer gemeenschapsgeld verlo ren en er was al geen draagvlak. Spee heeft er meer de pee in. Af stand tussen bestuur en burger is al groot en neemt toe. De ope ning had in het kader van het IPO-overleg naast Toine Poppel- aars en heer Spee, evengoed het hoofd van het CWI en het CJIB van Leeuwarden kunnen uitno digen en de treasurer van de pro vincie, dat is pas interprovincia le samenwerking. Zo kan Zee land nog eens iets terugdoen voor de kokkel/mosselbesluiten. Zo vinden natuurbescherming en veiligheid elkaar zich in een beleidsspagaat van de moderne beleidsambtenaar. Schrijver de zes is brugangstdeskundige, brugvisser en brugrijder (twaalf maal per week). J. Lamain Scheldestraat 2 Goes Oorlogsslachtoffer loopt pen sioen mis (PZC 23-11). Dit ver slag raakte mij. Eigenlijk had ik nog nooit van een Wet Uitke ring Burger Oorlogsslachtoffers gehoord. Dat oorlogservaringen lang doorwerken weet ik zeker. Maar of het pyschische en medi sche klachten veroorzaakt, is denk ik moeilijk vast te stellen. Of ik zestig jaar later nog erken ning moet krijgen in de vorm van een uitkering. Nee! Ik heb het gered, de oorlog heeft niet gewonnen. Ik heb een maat schappelijk leven gehad, een klein pensioentje opgebouwd en ik krijg AOW. Was ik oorlogs slachtoffer? Een kleine bom- of granaatscherfje in mijn been, an ders niets. Maar ik heb gezien wat die scherven kunnen aan richten. Mensen verminken en doden, zodat je niet meer samen thuis komt. En je bestaan heel anders wordt. Maar er zijn vele dingen die je leven kunnen ver anderen of verminken. Het le ven is een strijdtoneel, een ieder krijgt zijn deel. Dus je weerbaar opstellen. M.J. de Graaf A. Lauwereyszstraat 63 Middelburg Volgens gedetailleerde metin gen is Nederland een van de meest vervuilde plekken ter we reld, aldus het Ozone Monito ring Instrument (PZC 24-11). Gelukkig waait het nogal eens in ons landje zodat de vervui ling 'bij ons' betrekkelijk snel verdwenen blijkt te kunnen zijn. De meerderheid van onze stemgerechtigden vindt de ver vuiling dan ook nog steeds niet erg genoeg om er een halt aan toe te roepen, integendeel, we zijn te kritisch ten opzichte van de chemie en andere industriële vestigingen en er moeten in plaats van openbaar vervoer meer wegen komen om de auto stromen op gang te houden. Mijns inziens zit het zo: Zolang er nog betrekkelijk weinig men sen met fatale ziekteverschijnse len in onze beïnvloedingssfeer vertoeven, wier toestand zonne klaar aan voornoemde vervui ling te wijten is, zal 'het' alle maal wel niet zo'n vaart lopen en kunnen we net als indertijd Boudewijn de Groot zeggen of zingen: 'Slaap zacht, meneer of mevrouw de president....' George Calon Oud Vlissingen 28 Hoek door Frank Gijsel IJZENDIJKE - Op de banen van boldersclub Molenzicht in IJzendijke vond zaterdag het open Nederlands kampioen schap krulbollen plaats. On danks de grote opkomst van Vlaamse zijde, ging de overwin ning toch naar het Nederlandse peloton bestaande uit Fabian Blaakman (IJzendijke), Rudi van Lent (Sas van Gent) en An dy de Schipper (Hoek). In de fi nale wonnen ze met 9-1 van de Belgen Rafi Dhaese, Firmin Mat- thijs en Emmanuel van Hecke uit Bassevelde. Het eeuwenoude met een krul rollen of werpen met de bol naar de staak wordt in West- Zeeuws-Vlaanderen nog beoe fend door zes clubs. Opvallend daarbij is dat de jeugd het wat laat afweten. Vaak door onwe tendheid, menen de echte lief hebbers. De enthousiaste beoefe naars Freddy Doens en Benny Cauwels van de club Raak tegen de Staak uit Oostburg - in IJzen dijke, samen met Johny Fenijn een peloton vormend - zijn er vast van overtuigd dat hier best wel wat aan te doen is. Ze be treuren het gebrek aan animo, maar volgens hen ligt het ook wel aan de clubs zelf. „We zou den meer in actie moeten ko men, de handen ineen slaan en reclame maken voor het krulbol len. Er zijn genoeg mogelijkhe den om bijvoorbeeld personeels verenigingen en vriendenclubjes een gezellig avondje aan te bie den op de bolbanen. Allerlei ar rangementen aanbieden moet toch mogelijk zijn. Op die ma nier leren de mensen de sport kennen en misschien zijn er toch wel bij die het als een leuke hobby zien. Het is een boeiende sport en goed voor de conditie." Het grootste deel van de krulbol lers, 75 mensen, uit West-Zeeuw- s-Vlaanderen is lid van Raak te gen de Staak in Oostburg. El ders is het wat minder. In Eede ging de club door sluiting van een café onlangs ter ziele. Er dreigen derhalve gevaren. Cauwels: „Het zou jammer zijn als de sport zou verdwijnen. Door onze club is inmiddels een website ontwikkeld en Mario Wieme houdt zich bezig met het vervaardigen van de krulbollen. In geheel Nederland zijn ze ver der niet meer te koop. Ook aan stevige staken is bijna niet te ko men. We moeten er voor zorgen voldoende aan de weg te timme ren. Dan kan het alleen maar be ter gaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35