PZC Uitklappen en wegwezen in de stadsjungle Dat de motor aansloeg zal me altijd bijblijven' Corvette 6: Kentucky-rouwdouw krijgt manieren Vraag antwoord KLASSIEKER KENNISMAKING Volgende week in Auto: vrijdag 26 november 2004 Wie regelmatig met de trein reist, kijkt niet meer vreemd op van een vouwfiets in het gangpad. Zo'n klapkarretje is ideaal voor de fo rens die snel naar het station wil en voor de automobilist die parkeerproblemen vreest. OoorRodrick de Munnik Voor de vouwfiets was 2004 een. speciaal jaar. Een van de grootste spelers op de interna tionale markt van vouwfietsen, net Amerikaans-Taiwanese Da- kon, maakte zijn rentree in Ne derland. Ook was het precies veertig jaar geleden dat de eer ste serieuze vouwfiets uit een Nederlandse fabriek rolde: de Kwïkstep van Gazelle. Natuurlijk was de Kwikstep niet de eerste vouwfiets. Ver voor de Eerste Wereldoorlog reden vooral mili tairen er op rond. Zelfs een ho ge bicydette - dat karrenwiel met een stepwieltje erachter - was er in vouwmodel. Maar onder het grote publiek was de opvou- wer niet populair - een gewone fiets was al bijna niet te beta len. De herintroductie van de vouw en deelfietsen in het begin van de jaren zestig had andere oor zaken. Het forenzen deed zijn intrede, per auto of openbaar vervoer. Vooral de auto speelde het fietsje in de kaart, het paste immers makkelijk in de koffer bak. De naam was trouwens nog niet vanzelfsprekend: men sprak van meeneemfiets of klap- fiets. De Gazelle Kwikstep ver schilde amper van een gewone fiets. De wielen waren iets klei ner en een scharnier rond de trapas en een verbindingsstuk onder het zadel zorgden dat hij omstandig te vouwen was rond een horizontale as. Niet een pakketje waar je voor de lol mee over een druk perron sjouwt. Dahon Tegenwoordig is een vouwfiets klein en praktisch. De fabricage is vooral in handen van specia listen, namen als Brompton, Moulton en Dahon. De laatste is ook zo'n beetje de grootste. Sinds dit jaar is Dahon opnieuw onder eigen naam in Nederland verkrijgbaar. Buzaglo uit Wee- sp heeft de vertegenwoordiging van het merk verworven. Da hon maakt vouwfietsen voor ie der doel: voor simpel vervoer door de stadsjungle, tot hoog waardige vouwbare mountain bikes en racefietsen. Aanspre kend is de Dahon Roo P3, een model met drie versnellingen waarvan ook het zadel, de peda len en het stuur zijn te vouwen. Hij kost rond de 600 euro. Een vouwfiets als de Roo is zo ge avanceerd dat hij net zo strak en soepel rijdt als een gewone fiets. Een nadeel is het stallen: vouwfietsen springen in het oog en dat maakt ze een gewil de prooi voor fietsendieven. Wat moet je volgens de wet eigenlijk bij je hebben als je auto rijdt? Annelies Tichelaar van de ANWB: „In Nederland hoef je behalve je autopapieren niets bij je te hebben. Een ge varendriehoek, verbanddoos, brandblusser of reserve lampjes zijn sinds 1990 niet meer verplicht. Bij pech wordt wel aangeraden gebruik te maken van de drie hoek, maar de gevarenlichten aanzetten kan ook. Met de wintersport in aantocht is het wel goed te vermelden dat de regelgeving in veel Europese landen anders is. Zo zijn een gevarendriehoek en een verbandtrommel ver plicht in Oostenrijk. Op onze website en in ons hand boek staat wat in welk land standaard in de auto hoort." www.anwb.nl Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto. Harley voor de stoere vrouw De Sportster 883 Low mikt op kleine bikers. Wanneer Hans Piggen in 1997 in het zieken huis ligt met een dubbele hernia, doodt hij de lijd met lezen. In een blad ziet hij een artikel over de Benz Patent Motorwagen uit 1884. Als hij die nu eens zelf zou kunnen bouwen... Door Gert te Lintelo et een krachti ge zwieper aan het enorme vliegwiel wekt Hans Piggen zijn zelfgebouwde eencilinder tot leven. Met vierhonderd om wentelingen per minuut kun je de slagen tellen. De werkplaats vult zich met uitlaatgassen ter wijl je de krukas ziet rond draaien. „Mooi hè?", verzucht de vuttende metaalbewerker uit Rossum (Overijssel) met een ontroerde blik in zijn ogen. „De eerste keer dat de motor liep, dat zal me altijd bijblijven. Ook dat-ie vijf minuten later al weer muurvast zat." Indrukwekkend: wat begon met een tijdschriftartikel is een 0 Voor Benz-fans De Oostenrijker Siegfried Marcus bouwt in 1875 al een ge motoriseerde vierwieler, maar het staat niet vast of deze ook daadwerkelijk gereden heeft. De Benz Patent Motorwagen is in elk geval de eerste serie auto, met een productie van 25 stuks tussen 1886 en 1894. Karl Benz schenkt de eerste Patent Motorwagen in 1906 aan het Deutsches Museum in München. In 2001 begint Mercedes-Benz Classic met de bouw van honderd replica's voor musea. Prijs: 56.000 euro. voertuig geworden van 'vlees en bloed'. Maar het heeft moei te gekost, vooral in de voorbe reidende fase. Piggen: „Ik moest originele bouwtekenin gen hebben. Mijn zoon John werkte in die tijd bij Merce des-Benz aan een afstudeerpro ject. Na veel aandringen kreeg hij tekeningen uit 1938 mee. Toen ik goed keek ontdekte ik dat ze van een schaalmodel wa ren. Voor het chassis waren ze bruikbaar, maar een motor kon je er niet mee bouwen." Aan de meter Piggen begon alvast met het rol lende gedeelte. Alles maakte hij uit afgedankt ijzer of, als het niet anders lcpn, nieuw materi aal. Om de zelf gefabriceerde spaakwielen bijvoorbeeld lig gen massieve banden. Die wor den normaal gebruikt als af dichtingen in grote machines en zijn aan de meter te koop. Het werk vlotte redelijk en er ontstond een heuse driewieler. Maar Piggen wilde rijden en be sloot een stokoude stationaire Bernhard-motor in het chassis te hangen. „Dat ding bleek veel te sterk. Tijdens een proefrit reed de buurman met de fiets vooruit om de weg vrij te maken, maar ik ging veel harder dan de be doeling was. Hij kon nog net op tijd uitwijken!" Na de mislukte proefrit bleef de Benz een tijd onaangeroerd in de werkplaats staan. „Ik vond het niks, die Bernhard-mo tor, en originele tekeningen had ik niet. Toen John bij Mer cedes wegging, kreeg hij ze toch nog mee, een afscheidsca deautje van collega's." Soms moest Hans concessies doen, zoals bij het cilinderblok, dat is gelast van staal en niet is gemaakt van gietijzer, zoals het origineel. Maar als je Piggens re plica ziet, zou je zweren dat Karl Benz zelf nog aan de stuur stok heeft gezeten. Piggen ver huurt hem geregeld als blikvan ger bij openingen van autobe drijven. Met pretoogjes vertelt hij over nieuwe plannen: hij wil ook nog eens aan de slag met de eerste motorfiets met verbrandingsmotor: de Daimler Reitwagen uit 1885. „Alleen die tekeningen..." BENZ PATENT MOTORWAGEN Motor eencilmder viertakt, 954 cc, 0,88 pk, waterkoeling - Transmissie een versnelling, achterwielaandrijving via differentieel met kettingen - Gewicht 256 kg - Snelheid 16 km per uur. Info: 0541-625 482. Het stoere mannen-motormerk Harley-Davidson komt met een speciale uitvoering van de Sportster. Het heet een 'machine voor mensen met een kleine gestalte', dus er is weinig fantasie voor nodig om er een Harley voor ladies in te herkennen. De Sportster 883 Low is in grijpend aangepast. Voor- en achtervering zijn verlaagd, en stuur en buddy werden dichter naar elkaar gescho ven voor een ontspannen zithouding. De verlengde zij standaard maakt het parkeren van de zware machine een stuk makkelijker. De Sportster 883 Low kost 9.560 euro en is vanaf december leverbaar. AutoRai zonder nachtleven Tussen 10 en 20 februari wordt in Amsterdam de Au toRai gehouden. Alle elf hallen van de Rai zijn bezet en de organisatie verwacht een half miljoen bezoekers. De bedoeling was enkele exclusive nights op touw te zet ten voor mensen die van glitter en swing houden, maar dat feest gaat niet door. Het bestuur van de Rai heeft er bij de autobedrijven geen geld voor kunnen losweken. De gala-avond op de openingsdag gaat wel door. 'Chevrolet' ruimt Daewoo's op Nu Daewoo per 1 januari verandert in Chevrolet kun nen kopers van een nieuwe Daewoo korting krij gen via meer uitrusting, inruilvoordeel en gratis onder houd. Zo zijn een gratis navigatiesysteem en uitgestelde betaling mogelijk, maar ook een lpg-installatie voor dui zend euro, gratis onderhoud of extra inruilpremie. Vol gens Pieter Stokman van Daewoo Benelux loopt het voordeel op bijvoorbeeld een Kalos op tot ruim 4.000 eu ro, zo'n 25 procent. Het enige watje niet krijgt zijn Che vrolet-badges. De speeltuin van Klaas De Nederlander Klaas Zwart heeft in de heuvels bij laten aanleggen. Het is een 5,5 kilometer lang racecircuit, met 26 bochten erin waar wij de nieuwe Corvette doorheen mochten jagen. Zwart, die fortuin maakte in de olie-industrie, stopte er meer dan 50 miljoen euro in. In Engeland bezit Zwart een autofabriekje waar hij de Ascari KZ1 bouwt. Wie een miljoen voor zo'n sportwagen overheeft, mag elk jaar twintig dagen komen racen. Corvette op het Ascari-circuit in Zuid-Spanje. Nu de merknaam Che vrolet wordt overge- plakt op Daewoo's, heet een Corvette al leen nog Corvette. De zesde sinds 1953 ge draagt zich nog altijd listig, maar wel veel beter dan zijn voor gangers. Door Rien van der Steen Hij heeft tractiecontrole en elektronische stabiliteitsrege- ling. Maar zelfs met die twee in geschakeld breekt Amerika's nieuwste sportwagen nog uit in snelle bochten. Een sportwagen die je herhaaldelijk laat schrik ken, deze Corvette 6. al houdt hij de zijsprongen beperkt tot een metertje. Maar hij is ook erg lekker om mee te rijden en aanzienlijk beter afgewerkt dan ooit. De Corvette is nog steeds een avontuurlijke rouw- douw. Hij heeft zo'n targadakje dat je snel even achterin kunt opber gen om half open te rijden. Je Qi Corvette De Corvette is genoemd naar Amerikaanse oorlogsbodems uit de jaren veertig. Een Nederlandse bloemveredelaar heeft een rode tulp ontwik keld genaamd Corvette. Het veredelen heeft 17 jaar geduurd. wil dan trouwens niet hard, want bij honderd kilometer per uur begint dit rijdend terras irri tant te fluiten. Er komt nog een echte cabrio. Icoon Dave Hill, hoofdingenieur van de Corvette - de naam Chevro let is er van af, want die is per 1 januari uitsluitend voor Dae- woo-modellen - noemt zijn sportwagen een icoon. Terecht, want al 51 jaar spreekt hij tot vooral Amerikaanse verbeel ding. Wereldwijd zijn er 1,3 mil joen verkocht. De zesde generatie is wat min der groot dan de vorige, terwijl de wielbasis iets toenam. De op- klaplampen zijn verdwenen. Aan de voorkant zijn vering en demping nogal soepel terwijl de achterkant van de Corvette de karakteristiek van een dan sende plank heeft. Hij is vlug uit zijn doen in een snelle bocht vanwege de dwarse, ruim- tebesparende bladveer die bij een Corvette nu eenmaal de standaard vormt. Maar stuurge- drag en stabiliteit zijn beter dan ooit. Het hart van het beest wordt gevormd door een dikke cardanas die de achterwielen verbindt met een zes-liter alu minium V8. Met gewoon twee kleppen per cilinder en 403 pk sleurt hij de auto naar een cli max van 300 km per uur, via een voorspel dat tot 100 km per uur slechts 4,3 seconden in be slag neemt. Het fabuleuze kop pel van 546 Nm is het allermooi ste van de auto. Dat komt kort gezegd hier op neer: zet hem in de zesde versnelling, als er ten minste geen viertraps automaat aan boord is, geef gas bij dui zend toeren en merk tot je ver bazing dat dit geweld uit Kentuc ky met gemak naar hoge snelhe den raast en met de naald op 200 nog altijd minder dan 2.800 toeren draait. In vijf rijdt de Corvette net zo gemakkelijk woonerftempo als 130 km per uur. De Corvette heeft het gemunt op de Dodge Viper, al heeft die met zijn V10 nog een pk'tje of 75 meer in huis, en een Porsche 911 Turbo van 420 pk. Subtiliteit is niet zijn handels merk. Hij heeft een donker en gorgelend uitlaatgeluid, een la ge voorruit, groot met leer be kleed stuur en giga-meters voor snelheid en toerental. Opval lend is ook het head-up display, een projectie van vitale gege vens in de voorruit. Er zit ook een G-meter in om de krachten bij (zijdelingse) acceleraties te meten. Dankzij zijn aluminium bodemconstructie en kunststof plaatdelen weegt de Corvette 1.500 kilo, ruim dertig minder dan de C5. Hij moet 87.950 eu ro opbrengen. Een Porsche 911 S is dertig mille duurder. Chrysler bij de zeer sterken Chrysler viert zijn tachtigste verjaardag. Het bedrijf dat in 1924 opgericht werd door Walter P. Chiysler groeide uit tot een van de grote drie in de Amerikaanse auto-industrie, samen met General Motors en Ford. Wal ter Chrysler werd in 1916 eerste man bij autofabrikant Buick. In 1920 vertrok hij om het noodlijdende Wil lys-Overland uit de brand te helpen. In 1924 bracht hij als manager van Maxwell-Chalmers zijn eigen auto op de markt, de Chrysler Six. Een jaar later werd Max well-Chalmers omgedoopt in Chrysler Corporation en kort daarna breidde Walter zijn imperium uit met de merken Plymouth, DeSoto en Dodge. In 1998 smolt het be drijf samen met het Duitse Daimler. Avontuurlijke vorm geving is het sterkste punt van Chrysler. Een studiemodel van Chrysler: de Firepower. Uw auto krijgt praatjes Test: Peugeot 407 SW Het gouden brommertijdperk De Roo P3 vouwfiets van Dahon is vlot inklapbaar. Hans Piggen op zijn perfect nagebouwde Benz uit de negentiende eeuw. ro. De 1.2 tenmin- Honda doet duizend euro van de ste, want de andere eenvoudigste Jazz af. versies blijven even duur. De 1.4 ES bijvoorbeeld moet 19.275 euro op brengen. De auto heeft nieuwe bumpers gekregen en een wat opgekalefaterd dashboard. Honda prijst Jazz af De compacte mpv Jazz van Honda is duizend euro in prijs ver laagd en kost voortaan 13.800 eu- De eerste Corvettes uit 1953 kampten met kwaliteitsproblemen. De Corvette Sting Ray uit 1963 (foto) van ontwerper Bill Mitchell vestigde een betere reputatie. Talloze filmsterren uit de vorige eeuw reden er een, evenals Robert Kennedy.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 79