Geef wandelaar de ruimte terug PZC Bisschop Muskens blijft moeilijk te peilen De zeldzame olijftal van een Hamasleide GroenLinks pleit voor herstel netwerk van onverharde paden te gast 26 november 1954 vrijdag 26 november 2004 In snel tempo verdwijnen kar rensporen en wandelpaden. Daarom is het hoog tijd voor een offensief ten behoeve van de wandelaar. Iedereen moet het recht krijgen om langs een sloot of kanaal te wandelenzonder daarbij te worden gehinderd. Voor dit recht van overpad moet de boer worden gecompenseerd door Wijnand Duyvendak Als er ijs ligt kun je dwars door het landschap schaat sen. Je bent er middenin. He laas ligt er maar zelden ijs en zonder ijs is het Nederlandse landschap afgesloten en groten deels ontoegankelijk. Prikkel draad, bedrijventerreinen, ver dwenen spoorwegovergangen, nieuwe wegen, een opgeheven dijkpad. Wie wil wandelen loopt vast. Een ommetje, een paar uur, een paar dagen wandelen, het wordt steeds lastiger. Wandel paden vormden ons oudste we gennet. Dat moet in ere worden hersteld. Het land moet weer te rug naar de wandelaar. In Groot-Brittannië is in 2000 een wandelwet aangenomen. Deze wet geeft de wandelaar in grote delen van het land een 'recht op overpad'. Ik pleit, hierop voort bordurend, voor het recht om overal langs het water te wande len. Ruilverkaveling Nederland kende een jaar of vijftig geleden nog een dicht net van wandelpaden. Door de ruil verkaveling werd grond herver deeld en gingen honderden kilo meters wandelpad verloren sa men met bosschages, heggen en houtwallen. Eerst werden de wandelpaden niet zo gemist: op het platteland stapten de jonge ren op de fiets en de brommer. Het autoverkeer groeide explo sief, er werd minder gewandeld. Dat is gelukkig aan het verande ren. De behoefte aan recreatief wandelen is de laatste decennia snel gegroeid. Er is meer vrije tijd, wegens de zittende beroe pen meer noodzaak tot bewe gen. Mensen uit de stedelijke omgeving en ook ouderen heb ben meer behoefte aan rust en willen af en toe buiten zijn. Maar de mogelijkheden om te wandelen nemen af. Wandelpa den verdwijnen met kilometers tegelijk. Enkele voorbeelden: de gemeente Borculo hief zandpa den en karrensporen op omdat het onderhoud te duur werd. Va ker verdwijnt een wandelroute omdat er een onneembare bar rière komt: een snelweg, spoor lijn of bedrijventerrein. In de Oostelijke Maasvallei doorsnijdt, een nieuw tracé van de A73 tussen Venlo en Echt over een lengte van 35 kilome ter maar liefst 71 bewandelbare wegen en paden. Als de weg klaar is, is er voor de wandelaar nog één - min of meer - geschik te oversteek beschikbaar per twee kilometer. Voor een auto mobilist is dat geen probleem, po verdwijnen, komen er nauwe lijks nieuwe bij. Subsidie voor de aanleg van paden over boe renland leverde, in negen jaar slechts 43 kilometer nieuw wan delpad op. Verkeersbeleid gaat over auto's, treinen, en vliegtui gen. Pas de laatste jaren ook weer over de fiets, maar daar is dan ook hard voor geknokt. Nu de wandelaar nog. Er is een 'Wandeloffensief' nodig om de wandelpaden terug te krijgen. Het eerste speerpunt van dit of fensief is het 'recht op overpad': langs alle waterwegen breder dan drie meter krijgt de wande laar het recht te wandelen. Dit betekent verplichte openstel ling van de dijken van de water schappen, van de paden langs de kanalen van rijkswaterstaat en van de schouwpaden langs bredere sloten en riviertjes op het boerenland. Particuliere grondeigenaren krijgen hier voor financiële compensatie. EU-landbouwsubsidies mogen gebruikt worden voor platte landsontwikkeling en kunnen hier zeer nuttig aan worden be steed. CDA, WD en LPF zou den him verzet hiertegen moe ten staken. Voorstellen Tweede speerpunt is het 'recht op oversteek': als bij de aanleg van nieuwe (spoor)wegen een wandelpad wordt doorkruist, moeten wandelaars nog steeds kunnen oversteken. De kosten van een veilig kruispunt moeten worden opgenomen in de pro jectkosten. GroenLinks zal deze voorstel len inbrengen bij de begroting Verkeer en Waterstaat. Laten we de wandelaar weer de ruim te geven. GPD Wijnand Duyvendak is Tweede Ka merlid van GroenLinks. voor de wandelaar betekent dit het einde van een route. Er dreigt in dit gebied nog meer wandelplezier verloren te gaan door de aanleg van de A74, de N280 en de N293. Bovendien (dreigen achttien spoorwegover gangen te worden gesloten op de spoorlijn Venlo-Echt. Venlo en Roermond kom je als wande laar niet meer uit zonder auto. Sluipenderwijs verdwijnt over al in het land het eens dichte net van verkeersluwe wegge tjes. De laatste vier jaar zijn bijna driehonderd overwegen gesloten, waaronder veel in zand- en wandelpaden met voor namelijk recreatief gebruik. Een klein jaar geleden vroeg de Tweede Kamer op initiatief van GroenLinks om spoorwegover gangen niet zomaar af te sluiten en te zoeken naar alternatieven. Maar in Steenwijk, Zwolle, De venter en Vught zijn toch weer overwegen gesloten. Eind okto ber heeft minister Peijs op nieuw beloofd dat deze praktijk nu echt voorbij zal zijn. Terwijl wandelpaden in ras tem door Harald Doornbos Aanslag, vergelding, aan slag, vergelding. Terwijl de eindeloze spiraal van ge weld tussen Israël en de Pa- lestijnen al jaren voortduurt, suggereert de leider van de terreurbeweging Hamas in Li banon nu voor het eerst dat zijn organisatie niet meer uit is op de totale vernietiging van Israël. „Wij kunnen in vrede naast elkaar wonen." Op de benedenverdieping van een hoog gebouw, mid den in een volkswijk van Bei roet, bevindt zich het hoofd kwartier van de radicale isla mitische Palestijnse verzets organisatie Harnas. De leider van Hamas in Libanon heet Osama Hamdan, een 39-jari- ge Palestijn. Om hem te kun nen spreken word je eerst uit voerig gecontroleerd door Ha- mas-medewerkers. In een kantoortje is het wachten ge blazen. Natuurlijk is Ham dan niet op tijd; sinds Israël in maart van dit jaar de spiri tueel leider van Harnas, Sheik Jassin, opblies, komt geen enkele Hamasleider nog op tijd voor een afspraak. Wanneer Hamdan uiteinde lijk anderhalf uur later bin nenkomt, schudt hij vriende lijk de hand en neemt plaats in een stoel. „Nee", zegt hij, „wij zijn helemaal geen terro risten, wij vechten alleen maar voor de bevrijding van ons land, Palestina. Er komt een einde aan het geweld als Israël de bezetting opheft." Crisis De Palestijnse strijd bevindt zich op dit moment in een die pe crisis. Niet alleen heeft de dood van PLO-leider Jasser Arafat tot een machtsva cuüm geleid aan de Palestijn se zijde, ook de door Amerika geleide oorlog tegen het inter nationaal terrorisme begint voelbaar te worden voor Ha rnas. De Amerikanen hebben de organisatie op de lijst van terroristische organisaties ge zet en Israël lijkt van de! sinds de aanslagen van september 2001 meer spe ruimte te krijgen om meli weid af te rekenen met islaj tische extremisten. Volgens Hamdan zetten Amerikanen Israël niet ia onder druk om tot een opl sing te komen. „Ik heb eelt de hoop dat de Amerika: diep in hun hart begrijp dat wij slechts voor vrijh vechten." Maar zelfs zonder directe! moeienis van de VS, heeft Israëlische regering onderl; ding van premier Sharon t sloten om zich volgend jj terug te trekken uit de G zastrook. Daar moet Han toch blij mee zijn? „O ja, i« re keer wanneer de Israelii zich terugtrekken uit eenj bied dat niet van hen is, dat goed. Een paar jaar gel den trokken ze zich terugi Zuid-Libanon, hopelijk bi nenkort inderdaad uit Gai Als ze zich ook nog ooiti de Westelijke Jordaanoee terugtrekken, wie weet er dan niet allemaal mogeï is. Dan kunnen we wellii in vrede leven." Twee staten Deze woorden zijn nies voor Hamas. Want de orgaa satie, die een islamitisch P lestina voorstaat, heeft haar handvest staan dat l raël vernietigd dient te w den. „Ik zal het begr 'twee-staten oplossing' ni noemen", zegt Hamda „Maar ik weet wel dat als: raël doorgaat met het ba wen van muren, zodat wiji woners worden van één grif gevangenis, het lijden aanb- de kanten zal voortduren." Vooralsnog wordt de striji bijl echter niet be,: Hamdan: „Hoeveel mureni Israëliërs ook bouwen, i kunnen er altijd overheen,!! derdoor of dwars doorhes Bovendien hebben wij rake ten die we er overheen kn nen schieten. Wij zijn enbli ven uiterst creatief." GPD MISDADIGERS - Twee Duit se regeringspartijen willen dat alle Duitse oorlogsmisdadigers worden vrijgelaten voordat en kele verdragen met het buiten land worden ondertekend. Knokploegen van de Duitse partij zijn in Berlijn enkele be zoekers te lijf gegaan toen die niet snel genoeg opstonden toen het Duitse volkslied werd gespeld. De Berlijnse afdeling van de partij geldt als verza melplaats voor vroegere natio- naal-socialisten. SCHADE - De Schouwse kring van de Zeeuwse Land- bouwmaatschappij heeft ge praat over de problemen i boeren na de Ramp. De gi den schade wordt geschat 37 miljoen gulden. Omdat nog veel zout in de grondi luidt het advikes, niet voor! gustus volgend jaar gras it INFILTRATIE - MinisterS; heeft de Indonesische overt* gewaarschuwd, geen infilte ten naar Nieuw-Guinea teii ren. Wij zullen harde en klappen uitdelen aan l de integriteit van ons grondj bied willen aantasten, zei minister gisteravond Tweede Kamer. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Slationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom, afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal- 58,00 60,25 j per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail- lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhs einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevcst overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV er de Regelen voor het Advertentiewezcn Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerendgo« Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 w.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderde aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in oe,. a™- (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren ovor voor u relevante dienstenen^; ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesolK» de dorden. Als u op deze informatie geen prijs stolt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC.- e, Postbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot W0G6N0R door Jan Reijnders Hoewel hij voor de laatste actieve le vensfase een transformatie tot monnik - in bijvoorbeeld Huijbergen of Zundert - nadrukkelijk openhoudt, heeft bisschop Tiny Muskens van Bre da reeds nu 'een boeiend leven gehad'. Dat concludeert hij althans in het slot woord van zijn die biografie die van daag verschijnt. De lezer van het onder houdend en vlot geschreven boek kan nauwelijks tot een andere bevinding komen: Muskens heeft het leven ge leefd, intens, met volle teugen, handig gebruik makend van de bewegingsvrij heid die het celibaat hem biedt. Of, zoals hij zelf zegt: „Ik heb het celi baat leren waarderen als een levens staat waarin ik ruimte schep voor God en voor de mensen die op mijn weg ko men. Ik ken. geen mooier beroep dan dat van priester. Je leert kijken en luis teren naar de samenleving, naar kunst, taal, geschiedenis, cultuur en indivi duele mensen met hun levensverhalen. Bovendien had ik praktisch gesproken nooit zoveel en zolang kunnen reizen en nooit zoveel ondernemingen kun nen volbrengen als ik getrouwd was ge weest." In maar liefst vierhonderd pagina's, verluchtigd met enkele tientallen fo to's, tekent schrijver Arjan Broers het levensverhaal van Tiny Muskens (68) op. Wees niet bang is de titel. En bange lijk is Muskens inderdaad niet uitgeval len. Hij bereist de wereld tot in de on herbergzaamste uithoeken, hij zwemt brede rivieren over en - misschien het meest onverschrokken gezien zijn func tie - hij neemt weinig blad voor de mond. Bovendien is Wees niet bang een voort durend terugkerende bijbelse aanspo ring. Broers vertelt van Muskens' 'die pe liefde voor en trouw aan de kerk', maar ook hoe hij 'kan drammen als een tank, door bij een Romeinse kerke lijke instantie naar binnen te stappen, zijn bisschopskruis op de borst als een imponerend herkenningsteken, en ge woon door te blijven lopen en te blij ven vragen tot hij krijgt wat hij wil'. Broers heeft anderhalf jaar intensief met de bisschop opgetrokken om hem zijn hele verhaal te laten doen. Hij heeft hem leren kennen als een 'gemoe delijke man die massief kan zwijgen en uit zijn ogen kan kijken alsof hij eeu wen ver weg is'. Muskens heeft een op vallend goed geheugen, dat stevig wordt ondersteund door tweeduizend bladzijden dagboekaantekeningen. Toch heeft ook de 34-jarige Broers Ti ny Muskens niet echt leren kennen, be kent hij. „We hebben alles gedaan sa men, maar eerlijk gezegd: ik snap hem nog steeds niet. Velen voelen zich ook ongemakkelijk bi] hem. Niet uit ont zag, maar omdat hij zo moeilijk te pei iemand plompverloren in zijn stoel neerzijgen. Muskens is door zijn origi nele pleidooi voor de armoedebestrij ding, met als ultieme, bijbels verant woorde handreiking het stelen van een brood, een gewild gesprekspartner ge worden van spraakmakend Nederland. 'Hij geeft in drie maanden tijd meer dan honderd interviews, ook aan inter nationale media. Hij kruist de degens met politieke coryfeeën als Kok, Mel- kert en Bolkestein, die hij maar als kor zelige types ervoer. Fortuyn Op zekere dag had hij een columnist van Elsevier te gast: Pim Fortuyn. „Fortuyn kwam binnen met een kistje sigaren in zijn hand, wat ik erg attent vond. Vervolgens ging hij in mijn stoel zitten, stak een sigaar op en stak ket- tingrokend van wal. Aan het einde van het gesprek doofde hij een laatste si gaar, klapte het kistje dicht en vertrok weer, met de resterende sigaren. Ik had geen moment het gevoel dat ik con tact met hem kreeg." Anno 2004 moet hij nog altijd weinig van de zo jammer lijk omgebrachte Rotterdamse 'praal hans' hebben. Maar Fortuyn had in elk geval nog iets te zeggen. Muskens was in de omstandigheden ook vele niets zeggende types te ontmoeten. „Als ik ooit de minister van Buitenlandse Za ken mocht adviseren, zou ik pleiten voor een cursus creatief spreken in het openbaar voor alle Nederlandse diplo maten. Al degenen die ik in de loop dei- jaren in Rome en Jakarta gesproken heb, zouden bij mijn leraar welspre kendheid op het seminarie gezakt zijn. Die geijkte zinnetjes, zoals je die ook uit de mond van politici wel hoort, ma ken ons in uitdrukkingsvaardigheid tot de arme tak van de westerse cul tuur." Muskens meent dat te mogen zeggen, hij is per slot een zeer belezen en erudiet man. Hij is vertrouwd met de wereldliteratuur en kan helemaal opgaan in theologische geschriften, fi losofie en psalmboeken. „Ik beleef de angst, de teleurstelling en de godverla tenheid in die psalmen heel sterk, maar ook de lofzangen over de goed heid van God, tegen wie een mens ook mag klagen en treuren. De grondtoon van de psalmen is er een van vertrou wen in God, ook in de donkerste uren." Voor De Stad Gods van Augustinus, niet het vlotste boek van 1105 pagi na's, draait de bisschop zijn hand niet om. „Augustinus trof me als een enigs zins ijdele man, die graag etaleerde wat hij allemaal wist. Misschien lijk ik in dat etaleren van kennis wel op Au gustinus. Ik denk dat het mijn boeren afkomst is. Boeren denken in land en koeien: hoe meer, hoe beter. Die trots zit in mijn genen." GPD Wees niet bang, uitgegeven bij Valkhof Pers, kost 22,50 euro. len is. Hij lijkt dan wel die gemoedelij ke Brabander, maar hij heeft de groot ste moeite om niets te doen of gewoon iets voor de lol. Zijn hele wezen is op werken ingesteld. Een enkel borreltje, dat gaat er af en toe nog wel in. Hij houdt van lezen en zonder sigaren is hij moeilijk voorstelbaar. Dat onder het motto: een Brabantse pastoor zon der sigaar is geen gezicht." Suikerzakje Broers vertelt - en dit allemaal in zijn nawoord - hoe Muskens worstelt met zijn verlamde hand, hoe hij geholpen moet worden om een suikerzakje te openen of een appeltje te schillen, hoe zacht zijn stem is en hoe hard hij kan lachen. De eerste honderd pagina's in het boek handelen over Muskens' jeugd in zijn geboortedorp Elshout, waar hij voor (veel) later al een graf voor zichzelf heeft gereserveerd, en over zijn jaren op klein- en groot-semi narie. Een volledig door de indrukwek kende katholieke kalender gedomineer de jeugd in een 'hyperreligieuze' omge ving, met ongemerkt obsessieve trek jes. De vroomheid overwoekerde alle belevenissen en emoties en zeker die van de seksualiteit. We lezen hoe Mus kens na zijn eerste natte droom, 'over stuur en in tranen', naar zijn biechtva der snelt om te vragen wat hij nou aan zijn fiets heeft hangen. De goede man spreekt van een 'gewoon vei-schijnsel' maar voegt daar tegen de jonge Tiny wel de vermaning aan toe 'zich te leren beheersen'.In de jaren zestig en zeven tig woonde en werkte Muskens langdu rig in Indonesië, het land dat volgens hem een dictator nodig heeft 'die per soonlijk gezag heeft en het goed met het volk meent'. Eentje die het beter aan kan dan Soekarno en meer in huis heeft dan Soeharto, Muskens, de Brabantse boerenzoon, laaft zich aan de verfijnde Javaanse cultuur met haar vormelijke regels van omgang en wellevendheid. „Heel wat Javanen gaven toe, vaak na enig aan dringen, hoe lomp en onbeschaafd ze ons Nederlanders vonden. Onze ma nier van lopen, van begroeten, gaan zit ten: in de ogen van Javanen getuigt het allemaal van een grote onbeschaafd heid en onbehouwenheid. Ze vonden dat de Nederlanders technisch en orga nisatorisch veel gepresteerd hebben in Indië, maar dat ze er psychologisch vol ledig naast zaten. In 1977 strijkt Muskens neer in Rome, 'de navel van de rooms-katholieke we reldkerk'. „Op zekere dag, ik was toen al vele jaren in Rome, ging tijdens een les de deur van het lokaal open en ver scheen een frêle, kromgetrokken oude zuster in een Indiaas gewaad. Ik wist dat Moeder Teresa het instituut zou be zoeken, maar niet dat ze zomaar de les zou binnenstappen. Ze kwam direct naar voren om op mijn stoel plaats te nemen en over de voortreffelijkheid van haar eigen orde te vertellen. Ook sprak ze over haar ambitie om aan el ke priester één zuster te verbinden om voor hem te bidden. De paus had er al één, zei ze erbij. Ook benadrukte ze dat er absoluut geen contact mocht zijn tussen een priester en de hem toe gewezen zuster. 'No correspondence', ze zei het wel een keer of vier." Enkele decennia later - Muskens zit dan al weer in Breda - zou er nog eens Bisschop Tiny Muskens van Breda: „Als ik ooit de minister van Buitenlandse Zaken mocht adviseren, zou ik pleiten voor een cursus creatief spreken in het openbaar voor alle Nederlandse diplomaten," foto Johan van Gur/GPDp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 56