Ontstaan van lijm is magisch m mm werk kan voor eel geld makkelijker Mijn auto begrijpt me niet Schatkist lijdt onder dure olie 27 'hemicus Kees Rijk neemt afscheid van Bison Lagere groei afzet bedrijfsauto's Randstad werkt samen met Arinso Winst Adecco daalt licht Groningen besteedt spoor aan Familie stapt uit Rheinmetall CN-RNC profijt donderdag 25 november 2004 aw Jeffrey Kutterink GOES - Warrig ziet de 'lijmpro- jsor' van Bison er allerminst jl, VVel is hij nieuwsgierig naar alles wat los en vast zit. Veertig jaar lang deed Kees jjjk onderzoek en 'plakte' de jfksle dingen op en aan elkaar. Veel soorten, zoals Montagekit Bison Tix, ontstonden in jijn' laboratorium. Vandaag neemt hij afscheid. „Hoe meer je je er in verdiept, hoe meer je ontdekt dat je er weinig van Wet" Zijn labjas heeft Rijk een jaar of vier geleden al aan de kap- gehangen. Sindsdien legt Zij met verve de tovenarij van at lijmen uit. Aan iedereen die oetmaar horen wil. En dat zijn liet alleen de medewerkers van gison, maar ook klanten die ragen hebben omdat er bij- Toorbeeld iets van de muur komt kachelen. .Lijm is magie. Iedereen ge- innkt het, maar hoe het werkt? mensen weten dat", weekt de wandelende lijmen- irdopedie raadselachtig. Veel toverformules heeft Rijk zelf roeten uitdokteren. De chemi se basiskennis die daarvoor jodigis, heeft hij zelf bijeen ge brokkeld. Koud van de HBS 2 Goes, vertrok hij in 1960 aar Philips om vier jaar later qn entree te maken bij Bison. Osn bestaande lijmen te verbete rd) en nieuwe te ontwikkelen, roest een laboratorium wor- in opgezet. „Ik was de eerste lemmer." Grondstoffen Natuurlijk was er al kennis van lijmen bij Bison in huis.'De be lande Bisonkit bestond bijvoor- jceeld al. „Om te begrijpen hoe |;e het één op het ander ver- lijmt, moet je veel kennis heb- ben van grondstoffen. Pas dan (hm je dingen verbeteren of jiieuwe lijmsoorten ontwikke- |ien." En dus reisde Kees Rijk imgs leveranciers om meel everde wetenschap van het lij De wandelende lijmencyclopedie zegt niet te weten hoeveel soorten hechtmiddel hij heeft uitgevonden. foto Bison men te weten te komen. „Mijn eerste reis was naar Dupont in het Engelse Hampsted." Even droomt hij voor zich uit. „Ik weet het nog goed. Ik was 22, reisde met de trein naar Rotter dam en stapte voor het eerst in een vliegtuig en de ondergrond se. Ik was toen nog niets ge wend." In drie dagen tijd spijkerden chemici van Dupont Rijks ken nis verder bij. Nieuwe produc ten ontwikkelen valt niet mee. „Je hebt zelf ideeën, je baas heeft dat, maar ook de markt vraagt om nieuwe lijmen. Dan moet je niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Het con tact met vakbroeders bij leve ranciers en het brainstormen met hen heb ik altijd als zeer waardevol ervaren." De reis naar Engeland was slechts het begin. Vele landen, waaronder India en Japan, zou den volgen. Contacten met leve ranciers van grondstoffen zijn erg belangrijk, verzekert de lijmprofessor. „Het maken van lijm is een kwestie van men gen", vertelt hij alsof het kin derspel is. Praten in formules is Rijk we zensvreemd. ook al is hij chemi cus. „Als je de basiseigenschap pen van grondstoffen kent, dan kun je je een idee vormen van wat nodig is om de juiste lijm te maken." Pas daarna begint het werk in het laboratorium. „Je maakt een aantal recepten en mengt allerlei stoffen bij el kaar", vertelt de lijmprofessor, terwijl hij druk met zijn han den zwaait. „Eerst een beetje van dit, dan een beetje van dat. Per recept verander je de ver houding van de ingrediënten. Op een trekbank meet je de sterkte van de lijm." Technische perfectie is nog geen zekerheid voor (commer- cieeljsucces. „Behalve dat het goed moet lijmen, moet het be taalbaar zijn. En als je een pot je opendoet, moet de lijm er niet uit komen dampen." Gewapend met al die kennis, werd Rijk vanaf 1990 verant woordelijk voor kwaliteit (on der andere iso en arbo) en toe passing van lijmen. Hij reisde langs distributeurs van Bison in Turkije, Griekenland, Slove nië, Polen, Tsjechië en Letland. Om maar eens een willekeurige greep te doen. „Niet alleen om uit te leggen hoe lijm chemisch in elkaar zit, maar ook om te vertellen wanneer welke lijm moet worden gebruikt." De laatste vier jaar gaf Rijk als manager Bison Informatie Cen trum uitgebreide lijmadviezen en training aan gebruikers van Bison-lijmen. „Van contact met klanten leer je veel. Want het is onmogelijk om lijmen op alle materialen onder alle om standigheden te testen. Soms leiden vragen of klachten tot wijzigingen in de samenstelling van producten." Zijn wenkbrauwen fronsend: „Hoe meer je je in lijm ver diept, hoe meer je ontdekt dat je er weinig van weet. De ver scheidenheid van materialen is in de tijd zo sterk gestegen, dat lijmen iets heel complex is ge worden. De ene soort rubber is de andere niet. En soms denkt iemand dat het rubber is, maar dan gaat het om een kunststof. Een andere samenstelling ver eist weer een andere lijm." Bescheiden Veel van Rijks kennis is bij Bison opgeslagen. „Maar dat is lang niet alles. Dat kan ook niet." De voor de hand liggen de vraag hoeveel lijmen Rijk in veertig jaar tijd heeft uitgevon den. doet hem schuddebuiken. „Ik heb werkelijk geen idee. Je doet onderzoek in samenwer king met veel andere mensen. Ik heb het echt niet allemaal al leen gedaan." De directie van Bison vindt dat valse bescheidenheid. Want die meent dat Rijk in de afgelopen veertig jaar een 'grote bijdrage heeft geleverd aan de groei van Bison International'; een be drijf met inmiddels 220 mede werkers. Rijk blijft zichzelf. „Wat als ze er niet meer uitkomen? Mijn de vies is: blijf logisch redeneren. Bedenk uit welke stoffen een lijm bestaat en hoe die reage ren onder bepaalde omstandig heden. Door dat stap voor stap te overdenken, vind je meestal een oplossing." BRUSSEL - Het aantal verkochte bedrijfswagens stijgt nog steeds, maar minder snel dan in de eerste helft van het jaar. Dat bleek gisteren uit cijfers van de brancheorga nisatie van automobielfabrikanten ACEA. In West-Euro pa (de oude Europese Unie plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland) zijn in oktober 3,8 procent meer busjes en wagens tot 3,5 ton ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Eerder lag het groeitempo nog op 8 procent. Bij de wa gens boven de 3,5 ton steeg het aantal inschrijvingen slechts met 0,4 procent. Van de zware trucks van meer dan 16 ton werden er zelfs 1 procent minder verkocht in oktober. ANP ROTTERDAM - Uitzendbureau Randstad en personeels organisatie Arinso gaan samenwerken. Nederlandse be drijven kunnen in de toekomst hun personeelsbeleid en loonuitbetaling uitbesteden bij beide dienstverleners. Dat maakten ze gisteren bekend. Het overnemen van het personeelsbeleid is de hoofdactivi teit van Arinso, dat een notering heeft aan de Belgische ef fectenbeurs. Randstad biedt deze dienst sinds kort aan. Volgens Randstad kunnen ondernemingen op die manier tot 70 procent besparen op hun personeelskosten. ANP CHESEREX - Adecco, het grootste uitzendconcern ter we reld, heeft in het derde kwartaal van dit jaar een daling van de nettowinst geboekt van 2 procent tot 102 miljoen euro. Dat meldde het Zwitsers-Franse bedrijf gisteren. De winst bleef achter bij de prognoses van analisten. De omzet nam toe met 5 procent tot 4.5 miljard euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar daalde de winst met 11 procent tot 227 miljoen euro bij een omzet groei van 4 procent tot 12.5 miljard euro. Adecco ver wacht dat de omzet de rest van het jaar blijft groeien over eenkomstig de marktontwikkeling en is 'voorzichtig opti mistisch' over de vooruitzichten voor 2005. ANP GRONINGEN - De provincie Groningen mag bepalen welk vervoersbedrijf vanaf december 2005 het traject van de stad Groningen naar het Duitse Leer mag exploiteren. Groningen heeft van Landesverkehrsgesellschaft Nieder- sachsen toestemming gekregen namens haar het Duitse deel aan te besteden. Dat hebben de provincies Gronin gen en Friesland gisteren bekendgemaakt. ANP MANNHEIM - De familie Röchling verkoopt haar belang van 42,1 procent in het Duitse concern Rheinmetall, een producent van defensiematerieel en onderdelen voor de auto-industrie. De aandelen worden geplaatst bij institu tionele beleggers via de bank Goldman Sachs. De familie liet gisteren via beheersmaatschappij Röchling Industrie Verwaltung weten dat het in het belang van Rheinmetall is een sterke en bredere aandeelhoudersbasis te krijgen. Rheinmetall heeft 20.900 werknemers en boek te vorig jaar een omzet van 4,25 miljard euro. DPA/ANP crEric Pelzers flARD - Sommige beroepen leen echte slijtageslag voor wrknemer. Maar er komen ids meer vindingen op de die zwaar werk verlich- i. Deze ook weten te verko ldat is nog vaak een ander 'au den Broek heeft in Boe ten witgoedzaak. Dat bete- dat hij werknemers in est heeft die moeten sjouwen Iwasmachines van om en na- de honderd kilo. Trap op, Geen werk dat je tot pensioen volhoudt, weet Noord-Brabantse onderne- „Het was zelfs zo erg dat van collega's afscheid moes- nemen die het werk niet konden of niet meer wil doen", zegt Van den Broek, zoek naar mogelijkheden die werk minder zwaar zouden jen, stuitte hij op diverse op togen die echter in zijn ogen inpraktisch waren. Samen zijn broer, die een metaalbe- hngsbedrijf heeft, ontwik- hij de Stairmobil. Dat is hulpmachine op basis van invalidenwagentje waarmee werknemer een wasmachine jrap op en af kan vervoeren al te veel fysieke inspan- is de vinding niet, geeft Van den Broek toe, maar zieke werknemers kosten ook geld. „De Stairmobil kost 6500 euro, exclusief btw. We probe ren de kostprijs te verlagen, maar een duur onderdeel als de motorunit wordt maar door een fabrikant gemaakt. Die heeft net zijn prijs verhoogd en dat hebben we niet eens doorbere kend." Van den Broek denkt voor volgend jaar in aanmer king te komen voor de Farbo-re- geling. Dat is een subsidierege ling van de overheid die onder nemers stimuleert te investeren in gebruiksvriendelijke be drijfsmiddelen. Van den Broek heeft nu 28 Stair- mobils verkocht, maar moet er meer verkopen om uit de kosten te komen. Daarom wil hij nu ook ander beroepsgroepen warm maken voor de Stairmo bil, zoals installateurs die een verwarmingsketel moeten ver voeren en verhuizers. Koffers Ook de luchtvaartsector kent be roepen met zwaar werk, vooral als het gaat om bagageafhande ling. Het Amerikaanse FMC Air- portSystems bedacht een oplos sing voor werknemers van lucht havens die de bagage van reizi gers verwerken: de Rampsnake. Dat is een voertuigje met een uit- schuifbare en draaibare lopende band waarmee koffers overal in een vliegtuig neergelegd kunnen worden, zonder dat de werkne mer er in het laadruim op zijn knieën mee moet sjouwen. „Nu trekt, duwt en tilt een werkne mer vaak nog zelf dagelijks zes tot tienduizend kilo aan bagage. Daar haal je je pensioen niet mee", zegt P. Pierroff van FMC AirportSystems. „Met de Ramp snake kan de werknemer hon derd stuks bagage binnen acht minuten in het laadruim stape len." De handigheid van de Rampsnake ten spijt, het bedrijf heeft er nog niet een verkocht aan luchthavens. „Het probleem is dat het nog steeds slecht gaat in de luchtvaartindustrie", weet Pierroff. „Er wordt niet geïnves teerd en dus koopt men ook nog niet snel een vinding van 200.000 dollar." Volgens Pier roff is de Rampsnake alleen ren dabel voor grotere vliegvelden. Echte slijtageberoepen zijn ook terug te vinden in de wegen bouw. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat bedrijven in die sector zich bezighouden met de ontwikkeling van apparaten die zwaar werk verlichten. Zoals een hydraulische bestratingsma chine voor tegels van 90 kilo of een eenvoudigere zuignap voor stoeptegels van 9 kilo. Een bedrijf dat dergelijke appa ratuur importeert is Ahlmann Nederland uit Ammerzoden. Het stuit bij de vercommerciali- Het werk bij de bagageafhandeling op luchthavens wordt een stuk minder zwaar met behulp van een nieuwe uitvinding. Door de malaise in de luchtvaartsector heeft echter nog geen enkele luchthaven dat apparaat aangeschaft. foto Robin Utrecht/ANP sering van die producten nog op problemen. „Een stratenmaker wil nog steeds het liefst met zijn knieën op de grond tegels leg gen, dus die cultuuromslag moet je zien te bereiken", zegt Fred Franken van Ahlmann. Voorschrijven Ook zouden volgens Franken ge meenten in het bestek moeten voorschrijven dat alleen aanne mers die gebruiksvriendelijke apparatuur inzetten in aanmer king komen voor een openbare aanbesteding. „Want werken met dit soort apparatuur is nog altijd vijf tot tien procent duur der dan werken op de traditione le wijze. De investeringskosten moeten toch terugverdiend wor den door de aannemers die de spullen kopen. Bovendien duren de werkzaamheden ook tien pro cent langer met dit soort appara tuur." De Arbeidsinspectie volgt het groeiend aantal moge lijkheden die er zijn om zwaar werk te verlichten en zo het ziek teverzuim aan te pakken. Ze ziet het als haar taak werkge vers erop te wijzen. „Maar we kunnen niemand verplichten dit soort apparatuur aan te schaf fen", aldus directeur J. Uijlen- broek. GPD oor biefstuk moet je in Midden- tamster zijn, zegt men. Daar zit lager die zijn eigen koeien houdt ^ies weet waar bij de beesten de zitten. Om ergens heen te een reden hebben. Bief- 'kzeg tegen de auto, ga naar Mid- Wmster. Wat zegt u, zegt de auto. knbeemster! De auto denkt dat ik Drente zeg. Later wil hij me Wijchen rijden als ik hem toch dui- 'gezegd heb dat ik naar Wouds- En als ik hem uitscheld, denkt Hik Denemarken bedoel. s«n Mercedes met hersens. Als bij een auto komt die voor rijdt, remt hij zelf af, dat hoeft niet meer te doen. Hij schuwt voordat je met parkeren euk in andermans auto gaat ram men. Hij houdt de bandenspanning voor je in de gaten. En hij praat met je. Bas van Putten is de enige autojourna list in Nederland die virtuoos piano speelt en razend knappe romans schrijft. De vrolijke columnist van Autoweek haalt me wel eens op voor een proefrit. Hij had vorige week een Mercedes E500T 4matic, meer dan driehonderd pk, vier wielen aangedreven, warme be wegende stoelen en automatische ver snelling. En cruisecontrol die de auto precies op de gewenste snelheid laat rij den. Zelf gas geven hoeft niet meer. Jammer dat je nog altijd moet sturen. Het meest menselijke van al die tech niek is de Linguatronic. Stemherken- ning, de eerste Mercedes die Neder lands verstaat en praat. Men kan tij dens het rijden de auto opdrachten ge ven. Om een muziekje te draaien bij voorbeeld. Uitleg op de website van Mercedes: „Door middel van de Lingua- tronic-hendel activeert u het 'gehoor' van de auto. Uw stem bestuurt Lingua tronic met een aantal eenvoudige com mando's, waarmee het audio/ video- en het navigatiesysteem of verdere opties als de telefoon of de CD-wisselaar be diend worden. En dat allemaal zonder uw handen van het stuur te nemen." Prima autootje voor het geld dat-ie kost, ruim het jaarsalaris van de minis ter-president. We reden een route waar een verkeersbord langs de weg beloof de dat de auto over de kop zou slaan, als we meer dan 30 kilometer per uur zouden rijden. Maar met geen mogelijk heid en ver boven de honderd kregen we hem om. Ook de wielen denken elk afzonderlijk mee. Ik was ingestapt voor de Linguatronic. Voordat het werkt moet de berijder zijn stem laten horen. Hij moet vijftien cijferreeksen uitspreken en wat op drachten inspreken. Dan herkent de au to voortaan de stem van zijn baas. On derweg kan de baas de auto vragen ie mand op te bellen. Of een route uit te stippelen. Bas van Putten, die ik vroeg naar de sla ger in Middenbeemster te rijden deed er een kwartier over om de routeplan ner duidelijk te maken waar hij heen wou. Om de haverklap vroeg de Merce des: 'Wat zegt u?' Hij verstond zijn baas niet goed. Of totaal verkeerd. Ook als plaatsnaam en adres gespeld wer den. 'Wilt u de plaatsnaam spellen?', vraagt de auto. 'Ja', zegt de berijder die goed op de zuiverte van de J en de A moet let ten. 'Mij best' is geen goed antwoord. Al na het spellen van de eerste letters biedt de auto op een beeldschermpje een keus uit namen die allemaal met die eerste paar letters beginnen. Een raar lijstje kan het zijn. Het stemher- kenningssysteem verstaat zorgvuldig uitgesproken klinkers en medeklinkers niet altijd. Een V wordt makkelijk als G herkend en OU wordt IE. We gingen onwillekeurig steeds harder tegen het dashboard schreeuwen alsof we op visite waren bij een oude van dagen met inferieur hoortoestel. De auto bleef bij vlagen oost-indisch doof voor onze voorstellen en verlangens. En toen we hem ten einde raad diep be ledigden zei de Mercedes E500T dat dat in Denemarken ligt. Wouter Kootwijk door Hans Sonders Het kwartje van Kok moet nu ook maar eens terug, riep onlangs een boze benzi nepomphouder. De brandstof prijzen waren recordhoog. In Amerika deed een vat ruwe olie ruim 55 dollar. Op een vergadering van Europese mi nisters werd geopperd de bur ger te compenseren. Het voor stel werd weggehoond, want de schatkisten zouden er niet beter van worden. Bij hogere brandstofprijzen wordt al snel gezegd dat de staat er dik aan verdient. Die int immers hoge accijnzen en heffingen op benzine en die sel. Daarnaast brengt ook het aardgas flink wat meer op. De prijs hiervan is immers ge koppeld aan die van ruwe olie. Het ministerie van Financiën ontkent dat de schatkist er beter van wordt. Sterker nog, ook de staat is de dupe van de hoge olieprijs. Uitvoerig leggen de ministeriële woord voerders uit dat de negatieve gevolgen voor de portemon nee van de burger evenzo geldt voor de schatkist. Men erkent dat er hogere ontvang sten zijn uit aardgasverko pen en meer btw-inkomsten dankzij de hogere brandstof prijzen. De btw vormt im mers een percentage van de brandstofprijs. Hoe hoger de prijs van een goed, hoe hoger de btw hierover. Maar het ministerie wijst er op dat hier 'minder zichtbare en negatieve effecten tegen over staan als gevolg van een ongunstige uitwerking op de economische ontwikkeling'. Het totale positieve effect voor de rijksbegroting van aan de ene kant meer inkom sten, maar aan de andere kant een mindere economi sche ontwikkeling zou gering zijn. Sterker nog: het Cen traal Plan Bureau (CPB) legt in de Macro Economische Verkenning voor 2005 zelfs de nadruk op de negatieve ge volgen van hogere olieprijzen voor het overheidsbudget. Een hogere olieprijs levert de staat meer inkomsten op uit aardgasverkopen. Een vuist regel van het CPB is dat voor elke dollar hogere olieprijs de inkomsten uit aardgas voor de Nederlandse over heid met 130 miljoen euro toe nemen. Vast beleid is dat ruim 40 procent hiervan gaat naar het Fonds Economische structuurversterking en de rest naar verkleining van het overheidstekort. Dat is één. Maar met de meerinkomsten op de geïnde btw op benzine en diesel ligt het anders. Die leiden per saldo niet tot hoge re rijksinkomsten. Kern woord is hier verdringing. De burger kan een euro maar eenmaal uitgeven. De hogere uitgaven die de consument doet aan motorbrandstoffen - en daardoor ook aan hogere btw-betalingen - kunnen im mers niet aan iets anders wor den besteed. De redenering is dat de schatkist er dus niets mee opschiet. Op de hoogte van accijnzen hebben hogere olieprijzen geen effect. Accijnzen vor men namelijk een vast be drag per liter. Sterker nog: als er al een effect is op de in komsten van de staat dan is dat negatief, zo laat Financi ën weten. „Hogere brandstof prijzen leiden immers tot min der brandstof-consumptie en dus tot minder inkomsten voor de overheid uit accijn zen." En dat is nog niet alles. Te genover het effect van hogere aardgasbaten staat een nega tief gevolg. Hogere olieprij zen leiden tot hogere inflatie en tot minder wereldhandel. Dit gaat ten koste van de Ne derlandse uitvoer. Prijsstijgingen hebben ook een negatief effect op de con sumptie en zet bedrijfsinves teringen onder druk. Lagere heffingen op brand stof - eventueel tijdelijk - zou den dit laatste wellicht enigs zins kunnen opheffen. In EU-verband is besloten dit niet te doen. Het kost meer dan het oplevert, meldt Fi nanciën. Het CPB conclu deert dat een tien dollar hoge re olieprijs leidt tot een kwart procent lagere econo mische groei. Op wat langere termijn betekent een hogere olieprijs zelfs minder fiscale ontvangsten en hogere werk loosheidsuitkeringen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51