Laurus-concern zet strijd voort Schilders zijn geen schoonmakers F ranchisenemers runnen filialen van ING Bank hernieuwde keten Super de Boer wapen tegen Albert Heijn 2i De Waal pleit voor onderhandelingseconomie wartaalwinst drtis groeit het bedrijf Akzo Nobel verwerft griepvaccin DSM investeert in China Miljardenverlies bank UFJ Japan Spanjaarden kopen luchthavens op Bazalgette volgt John de Mol op bij Endemol yrjentina van der m eer RpAAS - Het oude be- s(je overlegmodel in de pol- net de sociale partners en politiek heeft volgens ^-voorzitter L. de Waal zijn troste tijd gehad. „Meer dan in ^verleden zal dat praten moe- 9 neerkomen op echt onder- Ei adelen", zei hij gisteren op iï jbijcenkomst van de onderne- ^organisatie Maatschappij wr Nijverheid en Handel in <npnarktconcem Laurus (Su- i trie Boer, Edah en Konmar) Ue aartsrivaal Albert Heijn 5 kopje kleiner maken door nierland te bezaaien met de mie Konmar. Dat mislukte Mant en nu wordt met opera- Refreshde nieuwe Super de rr naar voren geschoven. Een jfa! met eetmomenten. arAchille Prick donderdag 25 november 2004 De overlegeconomie moet vol gens De Waal worden omge doopt in een onderhandel ïngs- economie. „Het moet geen Haag se herensociëteit zijn. De deelne mende partijen moeten herken baar blijven tegenover elkaar en zeker voor hun achterban. Over leggen is immers geen doel op zich." De Waal daagde de onder nemers uit mee te praten over het opstellen van een vernieu wingsagenda voor CAO-par- tijen Hij hekelde 'de makke van het poldermodel' waarin werk gevers en de vakbeweging in hun standpunten stapje voor stapje naar elkaar toeschuiven. „Met als resultaat een conventio neel compromis, maar geen ver nieuwing." Volgens de Waal is de rol van CAO-partijen aan ver nieuwing toe. De grenzen aan so lidariteit en verantwoordelijk heid moeten opnieuw worden be paald. Zeker bij de verdeling van de kosten die ontstaan door de vergrijzing en ontgroening. „Hoe komt het dat zelfs binnen de vakbeweging sommige men sen het woord solidariteit mij den?" aldus De Waal. Volgens hem gaat het steeds meer over 'wij tegen zij', ofwel tegenstellin gen tussen groepen mensen. „Au tochtonen versus allochtonen, rijk versus arm, religieus tegen over niet-religieus en als je som mige politici mag geloven oud versus jong." De Waal waarschuwde de onder nemers dat het tijd is om af te stappen van stokpaarden om de sociale zekerheid op de schop te nemen. Hij stelde dat Nederland niet kan concurreren tegen de la gelonenlanden en dat ook niet moet willen. „Langer werken als oplossing voor onze concur- rentieproblemen is een notie die stamt uit een antiek verleden." Volgens de FNV-voorman moet er vooral slimmer gewerkt wor den. „Het al maar neerwaarts aanpassen van inkomens en uit- keringsvoorwaarden van men sen die op de sociale zekerheid zijn aangewezen is makkelijk en ouderwets." Volgens De Waal is een nieuw stelsel van sociale ze kerheid nodig, waarin arbeids marktbeleid en inkomenszeker heid worden gekoppeld. ANP ilRECHT - „In een restaurant ipalen we meestal aan de hand -J de keuze welk vlees, of wei- ris wat we willen eten", ver- Lauras-topman Harm-Jan «Ier. „In de supermarkt is dat ^steeds andersom. Daar kie- e«c eerst de groenten en zoe- er dan vlees of vis bij. Daar- sstaan de groenten prominent het begin van de winkel." wnnarktconcem Laurus (Su- deBoer, Edah en Konmar) in de hoek waar de klappen 2en. In de hevige prijzenoor- a verliest het concern gestaag nel marktaandeel. Top- in Harm-Jan Stoter is binnen [hoofddirectie verantwoorde- ivoor de Super de Boer, het mus-wapen tegen grote con front Albert Heijn. Het con- ra heeft Super de Boer in een ïw jasje gestoken. Vóór de zo- van 2005 moeten 300 van de Super de Boer-vestigingen ju omgebouwd. Een investe- igvanzo'n 80 miljoen euro de mende twee jaar. De eerste intig zijn open. Stoter geeft rondleiding in de nieuwe Su- IRECHT - De bankverzeke- ar Fortis heeft met zijn da- lijkse activiteiten in het der kwartaal aanzienlijk meer rdiend dan in dezelfde pe lde vorig jaar. De zogeheten «rationele winst kwam 34 meent hoger uit op 676 mil- ffl euro, zo heeft de Bel- ich-Nederlandse ondeme- gisteren bekendge- nkt. [resultaten liggen boven de wachtingen van analisten, e gingen uit van een winst ssen de de 556 miljoen en B miljoen euro. Fortis heeft winsttoename vooral te aken aan lagere kosten, voorzieningen voor Khte leningen en sterke re- sltaten van zijn bankactivi- to. Bankieren leverde een «rationele winst op van 432 Éljoen euro, vergeleken met miljoen euro een jaar eer- l ij de verzekeringstak daalde dresultaat van 299 miljoen iro tot 265 miljoen. Dat Etd grotendeels veroorzaakt wrdat Fortis vorig jaar zijn ftekeringsactiviteiten in de Ringde Staten verkocht, fgenover het goede operatio- fle resultaat staat een daling to de nettowinst. Die kwam itop 638 miljoen euro, 6 pro- at minder dan een jaar eer- t De afname werd vooral ®orzaakt door koersdalin- aop de aandelenbeurzen. tokzij de goede cijfers over pafgelopen kwartaal, heeft zijn winstverwachting geheel 2004 verhoogd. concern gaat nu uit van toename van het operatio- F' resultaat met ten minste procent. Eerder was dat 10 „Na een periode van Pgratie en stringente kos- P en risicobeheersing zal Ndruk de komende jaren pn op winstgevende baten- N met onverminderde aan zit voor de efficiency", zei Puursvoorzitter Jean-Paul '•nis heeft eerder kenbaar ge jokt dat het verzekeringsbe- o||. met onder meer Amev Stad Rotterdam, in Neder- ^aan een ingrijpende reor- werkt, waardoor N banen verdwijnen. Daar- Fortis op koers te lig- jj1 Inmiddels heeft het be- "Jt ruim vierhonderd banen phrapt en zijn de kosten ge- ^d. ANP per de Boer in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Aardappelen, groente en fruit aan het begin, is niet nieuw. Wel dat in dit eerste deel van de winkel ook de rijst, pasta's, braadvlees, kant-en - klaar-maaltijden en een koeling voor de frites en diepvriesgroen te te vinden zijn. „We hebben de winkel ingedeeld in drie eetmo menten", legt Stoter uit. „Dit deel is gebouwd rondom het avondeten. Verderop in de win kel volgen ontbijt en lunch, en daarachter komt het toetje. Hoe wel heel gebruikelijk, ligt bij ons het ijs niet meer naast de diepvriesgroenten. Wij vinden dat niet logisch." Huismerk Cruciaal in de nieuwe Super de Boer-strategie is het eigen huis merk Super, dat in een nieuw jasje is gestoken. Het aantal huismerkartikelen moet binnen een jaar met duizend groeien tot 5.000 en een omzetaandeel heb ben van 40 procent, tegen 28 pro cent nu. Aan een eigen merk wordt doorgaans meer verdiend dan aan een A-merk. Stoter pakt de Mexicaanse Burritos van Super, pal boven dezelfde variant van Knorr. „Ik vind on ze verpakking mooier dan die van het A-merk." De uitstraling van de nieuwe Super de Boer is netjes, maar niet overdreven luxe. Naast bijvoorbeeld schap kaartjes met productinformatie, schuilt het begrip servicesuper markt vooral in het assortiment. „De moderne consument wil veel keus in producten en in Harm Jan Stoter in een vestiging van Super de Boer in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. prijs. Voor de onderkant hebben we het Happy Euro-merk. Doen we samen met Casino (de Fran se grootaandeelhouder en branchegenoot),!' Stoter pakt een .zak diepvriesfrites: „47 cent, er zal best nog een stukje schil aan een friet zitten, maar dit is een prima product. De A-merken kosten een euro meer." Een van dé trends in de branche is het groeiend aandeel van non-food-assortiment: broodbakmachines, boeken, ser viezen of computers. De nieuwe Super de Boer doet er niet aan mee. „Wij kiezen voor een ande re route." Stoter loopt naar een foto Harmen de Jong/GPD schap met bakmeel en ingemaak te kersen. „Hier liggen bakvor men bij. Bescheiden, maar func tioneel. Wij hoeven niet te po chen met ons non-food-assorti ment." GPD ZIERIKZEE - De twee onderne mingen zijn gevestigd in één pand en hebben dezelfde direc teur en eigenaar. Jan Koster be stuurt zowel het schildersbe drijf Gebroeders Koster als schoonmaakbedrijf Koster Co. „Maar de schilders komen niet schoonmaken en de schoon makers niet schilderen." Gebroeders Koster bestaat ruim vijftig jaar. Maar Jan Koster nam de zaak pas vijf jaar gele den over van zijn vader. De me dewerkers schilderen vooral be staande gebouwen. Zowel bin nen als buiten. „Dat is histo risch zo gegroeid", zegt Koster. „Bij veel nieuwbouwwoningen wordt er een laagje verf op ge daan." Gebroeders Koster richt zich vooral op onderhoud van (parti culiere en bedrijfspanden. „Dat vereist veel kwasten en weinig rollen. Tegenwoordig wordt bij het schilderen veel ge bruik gemaakt van een rol om de verf op te brengen. Maar dan krijg je een soort sinaasappelef fect. Met een kwast heb je een betere verdeling van de verf. Dat maakt dat het er veel strak ker uitziet." Het voorwerk is het belangrijkst bij het schilderen, benadrukt Koster. „Alle oude, losse verfla gen moeten worden verwijderd. Lagen die goed vast zitten kun nen wel blijven zitten. Naden moeten worden dichtgesmeerd en verder dient alles goed te wor den afgenomen en te ontvet." Kozijnen vervangen doen de schilders niet. „Maar door de moderne technie ken die tegenwoordig beschik baar zijn, hoeft dat ook minder snel dan vroeger. Zelfs relatief grote rotte plekken zijn tegen woordig te behandelen zonder dat een timmerman een heel nieuw kozijn moet zetten." Het werk aan monumentale pan den is specifiek, stelt Koster. „Een voorbeeld daarvan zijn oude deuren. Het hout ervan werkt meer dan van moderne deuren. Toch is het mogelijk om die strak in de verf te krijgen, maar dan moet je ze wel bijna elk jaar opnieuw schilderen. Want doordat het hout meer uit zet en krimpt, ontstaan snel na den." Het werkgebied van de vijf schil ders van Gebroeders Koster is vooral Schouwen-Duiveland. Personeel van Koster aan het werk bij een cliënt. Voor de kenner is dat zelfs in de werkplaats te zien. Daar staan bussen vol met no. 1510. In de volksmond Zierikzees groen ge heten. „Die donkergroene kleur strij ken we op negentig procent van alle deuren in Zierikzee. Bij niet monumentale panden zijn de re gels tegenwoordig wat soepeler en kunnen ook andere kleuren worden gebruikt." De schilders van Gebroeders Koster werken steeds vaker ook buiten het eiland voor verzeke ringsmaatschappijen. Om brand en waterschade te herstellen. „Dat hangt samen met de werk zaamheden van het schoonmaak bedrijf. Hoewel de twee onderne mingen strikt gescheiden van el kaar werken, levert het over en weer wel opdrachten op." Het schoonmaakbedrijf bestaat 25 jaar en is door Jan Koster op gericht. De 150 schoonmakers houden zich met tal van schoonmaak- werkzaamheden bezig: van het schoonmaken van kantoren en het wassen van ramen, tot het reinigen van gevels, het verwij- Naam: Gebroeders Koster en Koster co Plaats: Zierikzee, Alkmaar Opgericht: 1952 en 1979 Aantal medewerkers: 155 Omzet: 3 miljoen euro deren van graffiti en het reini gen van panden met roet- en wa terschade. Koster Co heeft ook een vesti ging in Alkmaar. „Dat is heel toevallig gebeurd. We waren op uitnodiging van een fabrikant op reis naar Jamaica. Het hele toestel zat vol met mensen uit de schoonmaak wereld. Daar hebben we mensen leren kennen die privé kennissen zijn gewor den. Hij was eigenaar van een schoonmaakbedrijf in Alkmaar. Op een gegeven moment ging het met dat bedrijf slecht. Uit eindelijk heb ik vijf jaar geleden de zaak overgenomen. Medewer kers hebben opnieuw moeten solliciteren naar hun eigen func tie. En alle contracten met klan ten hebben we tegen het licht ge houden. Aan sommige was een te hoge prijs doorberekend, aan andere een te lage. Uiteindelijk is circa de helft van het oude klantenbestand ook klant geble ven. Dat was even een gevoelige klap, maar een jaar later had den we al weer net zoveel klan ten als toen ik ermee begon. Nu draait het bedrijf erg goed." Vanuit de vestiging in Zierikzee werken de schoonmakers door heel Zeeland. „Ook in Zeeuws-Vlaanderen foto Dirk-Jan Gjeltema hebben we korte tijd een vesti ging gehad. Maar die hebben we dicht moeten doen. De markt daar is heel specifiek; bijna ge sloten. Het is moeilijk om er tus sen te komen." Een bedrijfsleider houdt voor Koster de zaken in Alkmaar in de gaten. „Vier keer per jaar treffen we elkaar om zaken door te spreken." Koster houdt de twee ondernemingen bewust van elkaar gescheiden. „Soms vragen mensen wel eens als er toch een schoonmaker rond loopt om gelijk wat te schilde ren. Maar dat doen we niet. We spelen natuurlijk wel opdrach ten aan elkaar door, maar de werkzaamheden blijven strikt gescheiden." Die opdrachten komen steeds meer van verzekeringsmaat schappijen. „Ook dat is iets dat groeit. Het schoonmaakbedrijf wordt vaak ingeschakeld na bijvoorbeeld een brand. Roet en water maken een pand niet alleen smerig, maar veroorzaken ook veel scha de. Het schildersbedrijf kan daarvan profiteren." ARNHEM - Akzo Nobel heeft voor zijn dochteronderne ming Nobilon International een eerste vaccin voor men sen binnengehaald. Het chemie- en farmacieconcern meld de gisteren dat een licentieovereenkomst is gesloten me het Australische BioDiem. BioDiem besteedt de rechten op fabricage, marketing ei verkoop van een intranasaal griepvaccin uit. Akzo Nobe betaalt daarvoor 8 miljoen dollar. Het griepvaccin is doo: BioDiem in Sint Petersburg ontwikkeld. ANP HEERLEN - Het chemieconcern DSM wil voor 25 mil joen dollar een belang van 7 procent verwerven in het Chi nese farmaciebedrijf North China Pharmaceutical Compa ny (NCPC). DSM hoopt daarmee samenwerkingsverban den te bewerkstelligen voor de productie van vitaminei en antibiotica, zo maakte het concern uit Heerlen gisterer bekend. NCPC is een beursgenoteerde dochteronderneming var het staatsbedrijf North China Pharmaceutical Group Cor poration. Een woordvoerder van DSM stelt dat het be drijf zowel op het gebied van antibiotica als vitamine C 'sterk aanwezig' is in China. DSM is al op diverse terreinen actief in China. Daarbij zijn 3500 werknemers betrokken. De jaaromzet van deze activiteiten, die variëren van fijnchemicaliën tot hoog waardige kunststoffen, bedraagt ongeveer 400 miljoen eu ro op een totale omzet van 8 miljard euro. ANP TOKIO - UFJ Holdings, de op drie na grootste bank in Ja pan, heeft over de eerste helft van het op 1 april begonnen boekjaar een verlies geleden van 674,3 miljard yen (5 mil jard euro) door afschrijvingen op dubieuze leningen. De zelfde periode van het voorgaande jaar leverde een netto winst op van 179,8 miljard yen. UFJ is het doelwit van een ovemamegevecht tussen Mits ubishi Tokyo Financial Group en Sumitomo Mitsui Finan cial. Die strijd zal ongeacht de uitkomst de grootste bank ter wereld opleveren. UFJ schreef in de eerste helft van het boekjaar 673,5 miljard yen aan oninbare leningen af tegen 278,7 miljard yen een jaar eerder. De Japanse rege ring eist dat het bedrag aan dubieuze leningen in de boe ken aan het eind van het boekjaar is gehalveerd ten op zichte van maart 2002. ANP LONDEN - De luchthavens van Luton bij Londen, Car diff (Wales) en Belfast (Noord-Ierland) komen vrijwel ze ker in Spaanse handen. De huidige exploitant, het Britse bedrijf TBI, liet gisteren weten een overnamebod van 551,3 miljoen pond sterling (788 miljoen euro) te hebben aanvaard van de ondernemingen Abertis en Aena. Abertis, dat zich tot nu toe vooral bezighield met de ex ploitatie van snelwegen en parkeergarages, krijgt een be lang van 90 procent in de gezamenlijke onderneming die TBI overneemt en de Spaanse staatsexploitant van lucht havens Aena 10 procent. De Spanjaarden krijgen met de aankoop ook het beheer van de Zweedse luchthaven Stockholm-Skavsta, Orlando Sanford in de Amerikaanse staat Florida en drie vliegvel den in Bolivia. ANP door Henk Mees AALTEN - Franchisenemers kennen ze al bij bijvoorbeeld McDonald's of bij Albert Heijn. Zelfstandige ondernemers, die voor eigen rekening en eigen risi co een zaak runnen die de naam draagt van het overkoepelende concern, dringen nu ook door tot de financiële sector. Afgelo pen dinsdag is ook ING Bank be gonnen met franchise. Jurgen van de Kamp uit Uden (36) is in het Gelderse Aalten de eerste bankier die als franchisenemer aan de slag gaat. Daarmee is voor Van de Kamp een eind gekomen aan twaalf jaar dienstverband met ING. Hij was achtereenvolgens in specteur bij ING's verzekerings bedrijf Nationale-Nederlanden en manager private banking, rayondirecteur in Uden (vanaf augustus 2000). Sinds 1 januari 2003 is hij adjunct-directeur van het rayon Helmond. „Bij een bedrijf als ING is het gebruikelijk dat je een jaar of vijf op een post zit en dan weer ergens anders aan de slag gaat. Dit is voor mij een mooie kans om alle tijd en energie te steken in de relatie met klanten en die ook uit te bouwen", vertelt Van de Kamp. Hij speelde al langer met de gedachte voor zichzelf te beginnen. „In de financiële we reld moet je dan al gauw denken aan een tussenpersoon. Dit spreekt me meer aan." Ondernemer De bank-directeur wordt nu zelfstandig ondernemer met ei gen personeel. De werknemers van ING die niet bij Van de Kamp in dienst (willen) treden, worden overgeplaatst naar een andere ING-vestiging. Franchisenemers van ING moe ten dezelfde diensten leveren die het concern aanbiedt. Voor de klant verandert er ogenschijn lijk niets, volgens ING. Mocht er wat misgaan, dan is ING ver antwoordelijk en niet de franchi senemer. Franchising is behalve onder meer elektronische kassen een van de vernieuwingen in de bankfilialen van ING. Na Aal ten krijgt binnenkort ook Leid- schendam een franchisenemer waarna nog twee andere plaat sen op de rol staan. In België heeft het bankverzeke- ringsbedrijf er al ruime ervaring mee opgedaan. Daar is een kwart van de 850 ING-filialen in handen van franchisenemers. ING noemt de noviteit voor de Nederlandse bankwereld een 'ondernemersprikkel'. „De kan toordirecteur wordt onderne mer, het is zijn kantoor. Daar mee verdient hij zijn geld en daarom zal zo iemand nét een beetje verder gaan in zijn dienst verlening", zo voorziet Ralph Hamers, directeur van ING Bank Nederland. GPD HILVERSUM - Het amuse mentsbedrijf Endemol heeft een opvolger aangewezen voor me- diaondernemer John de Mol. De onderneming maakte gisteren bekend dat de Brit Peter Bazal gette de nieuwe creatief direc teur wordt. Die functie had De Mol tot 1 mei dit jaar. Bazalgette is sinds 2002 de top man van de Britse tak van Ende mol. Op zijn naam staat volgens Endemol een groot aantal pro grammaconcepten voor televi sie, waaronder het in Nederland bekende In Holland staat een huis. Endemol maakte ook de benoe ming bekend van Tom Barni- coat. Deze Brit volgt directeur operationele zaken Ronald Goes op, die eind dit jaar vertrekt. Het Endemol-bestuur bestaat door de benoemingen straks uit meer buitenlanders dan Neder landers. Eigenaar Telefonica bracht eind vorig jaar een ver- trekronde van prominente be stuurders als Aat Schouwenaar en John de Mol op gang door plotseling een Spanjaard, Joaquin Agut Bonfills, als be stuursvoorzitter aan te wijzen, Telefonica kocht in 2000 Ende mol voor 5,5 miljard euro. De be langrijkste activiteit van het Spaanse concern is evenwel tele communicatie. ANP door Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25