Woonboulevard echt Hollands Melkkan als vochtvanger Digitaal leven in Home Vita De Nationale Hypotheekbeur^ zaterdag 27 november 2004 W5 Het gaat niet goed met de woonboulevards. Economische malaise en minder interesse van de con sument zorgen voor dalende inkomsten en voor leeg stand. Reden voor een on derzoek. Conclusies: de markt is verzadigd, dus er moeten geen woonboule vards bijkomen. Een facelift, een gevarieer der aanbod en horecavoor- zieningen moeten bestaan de woonwinkelcentra weer aantrekkelijker maken voor de consument. Het fenomeen woonboule vard dateert uit de jaren tachtig. Vanaf die tijd verschij nen er aan de rand van steden en dorpen steeds meer winkel centra met alleen woonwinkels. Het concept slaat aan; een dagje meubelboulevard wordt een po pulair gezinsuitje, vooral tij dens zon- en feestdagen. Vol gens de Centrale Brancheveren ging Wonen (CBW) verklaren de cocooning-trend, de economi sche welvaart en de toegenomen belangstelling voor wonen het succes. Inmiddels heeft eenderde van alle woonwinkels voor een loca tie op een meubelboulevard ge kozen. Momenteel zijn er 77 woonwinkelcentra in Neder land; de Randstad, Noord-Bra bant en Gelderland hebben er de meeste. Meubelboulevards zijn overigens een typisch Neder lands verschijnsel; je vindt ze bijna nergens anders ter wereld. Maar de laatste jaren zijn nogal wat woonboulevards in het slop geraakt. Onder invloed van de recessie trekken ze minder con sumenten, met als gevolg dalen de omzetten en leegstand. Deze ontwikkeling tekent zich zowel af bij de boulevards van het eer ste uur als bij de nieuwste lich ting overdekte woonmalls. Maar liefst veertien woonwinkelcen tra, vooral in Zuid-Holland, Overijssel en Noord-Brabant, hebben een leegstand van meer dan tien procent. Volgens Sietske van der Linden van de Vereniging Meubelboule vards Nederland (MBN) is de woonboulevard aan het eigen succes ten ondergegaan. „Het concept is gemakkelijk te kopië ren; de branche heeft de eerste generaties woonwinkelcentra ontwikkeld en daarna zijn ze volop geïmiteerd door project ontwikkelaars. Met als gevolg dat er inmiddels te veel woon boulevards zijn, die ook nog eens allemaal op elkaar lijken. Het concept is uitgehold en is een eenheidsworst geworden." CBW-directeur Robert van der Weerd steekt de hand in eigen boezem en stelt dat de woon- branche het te lang te gemakke lijk heeft gehad. „Tot voor kort kwam en kocht de consument vanzelf. Daardoor hebben ex ploitanten en ondernemers van woonboulevards onvoldoende ingespeeld op de vraag van de consument. Nu het economisch minder gaat, wreekt zich dat ge brek aan afstemming." Deze en andere conclusies komen terug in het pas afgeronde onderzoek naar de positie en toekomst van woonboulevards>van,het Hoofd- bedrijfsschap detailhandel, in samenwerking met de CBW en de MBN. Voor het onderzoek zijn ook consumenten geënquê teerd. Daaruit blijkt dat woonboule vards voorzien in een behoefte. Maar de consument ziet een be zoek aan meubelwinkelcentra vooral als een ontspannend uitje. Daarnaast dient het be zoek als oriëntatie op eventuele aankopen. Nog niet de helft van de ondervraagde bezoekers heeft er daadwerkelijk iets ge kocht. Als ze dat wel doen, gaan ze vooral met woonaccessoires en meubelen naar huis. Bezoekers zijn positief over het grote aanbod, de combinatie van diverse winkels en de ruime parkeergelegenheid. Minder te spreken zijn ze over de eenzijdig heid van het aanbod, de ongezel lige sfeer, het aantal horecavoor- zieningen en de hoge parkeer prijzen. De CBW vind het tijd om het tij te keren en ziet het rapport als een kans om de ondernemers wakker te schudden. Van der Weerd: „Ze zullen zich moeten inzetten om de uitstraling en het aanbod van de woonboule vards te verbeteren, anders gaat het verder bergafwaarts." De Vereniging Meubelboulevards Nederland lobbyt vooral rich ting politiek om provincies en gemeentes ervan te doordringen dat de markt voor woonboule vards verzadigd is. De verwach ting is dat een aantal boule vards sowieso zal verdwijnen. Maar de komende jaren is er naast de bestaande 2,5 miljoen vierkante meters aan woonbou levards nog zo'n 1 miljoen extra vierkante meter voor dat doel bestemd. Van der Linden maakt zich daar zorgen over. „De politiek staat niet open voor de werkelijkheid; regionale politici hebben vaak boter op hun hoofd. Elk zichzelf respecterend dorp heeft immers een meubelboulevard. Vaak wordt dat als statussymbool ge zien." Wel ziet ze dat steeds meer projectontwikkelaars zich realiseren dat investeren in woonwinkelcentra riskant is. Ook merkt ze dat ondernemers de handschoen oppakken. „Zij maken met elkaar plannen om de uitstraling van hun locatie te verbeteren. Maar ook overleg met derden is nodig; met exploi tanten en met andere regionale ondernemers die als trekker zou den kunnen fungeren." Maddy Goossens is directeur van tien filialen van Goossens Slapen en Wonen, die deels op meubelboulevards zijn geves tigd. Hij bevestigt dat onderne mers meer hun best moeten doen om de consument te prikke len. „De klant wil funshoppen, dus je moet zorgen voor winkels met een hoog snuffelgehalte, een goe de mix tussen praktische me- gastores en kleine winkeltjes en voor gelegenheden waar ze kun nen eten en drinken." Hij onder streept de noodzaak van een ge varieerd aanbod en een gezelli ge uitstraling. „Een woonboule vard moet meer zijn dan een ver zameling grote dozen met een reclamebord erop en een par keervak ervoor." Hij heeft nog altijd veel vertrouwen in het concept. „Meubelboulevards hebben de toekomst", stelt hij. „Dat heeft te maken met vol doende parkeergelegenheid, de mogelijkheden voor de consu ment om artikelen en prijzen te vergelijken en om alles voor in en om het huis op een locatie te kunnen inkopen. Dat blijft een sterk punt." Anja Sparidaans (Advertentie) Doe de Gratis hypotheekcheck en bespaar ook honderden euro's Wij komen graag bij u langs! De rente is nu historisch laag. Profiteer hiervan en zet uw dure hoge rente om naar bv. 2,3%. U wilt lagere maandlasten! Evt. lopende dure leningen inlossen en geld in handen? Wij regelen ALLES voor u. De door DGA berekende rentes liggen veel lager dan in boven staand overzicht. Bel Gratis DGA Middelburg 0800-0221415 en ook u bespaart honderden euro's. DGA is lid van de NVF. Hypotheekrente per rente afsluit opgave rente bij fiscale 23 november 2004 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37,60% 42% ABN/AMRO spaargroeihyp. 5 jr. 1,00 3,7 1,64 1,53 spaargroeihyp. 10 jr. 1,00 4,6 2,12 1,99 spaargroeihyp 15 jr. 1,00 5,2 2,45 2,31 ann. hyp. 1 /ariab. 1,00 3,5 2,33 2,26 ann. hyp. 5 jr. 1,00 3.7 2,45 2,38 Bouwfonds spaarv hyp. 10 jr. 1,00 5.1 2,35 2,21 Combinatie spaarv hyp 5 jr 1,00 4.5 2,03 1,90 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,50 3,75 1,64 1,53 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,50 4.95 2,26 2,12 CVB ann. hyp. 2 jr. 1,00 3.5 2.33 2.26 ann hyp 5 jr 1,00 4.2 2.74 2,67 spaarhyp. 10 jr 1,00 5.2 2,42 2.28 Delta Lloyd/ hyp tot plan 5 jr 1,00 4.6 2.15 2,02 Leven hyp tot.plan 15 jr. 1,00 5.4 2,59 2.44 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 4.4 1,98 1,85 Fortis Bank ann hyp 5 jr. 1,00 4,1 2,68 2,61 ann hyp 10 jr 1.00 4.6 2,99 2,91 ann. hyp 15 jr. 1,00 4,95 3,20 3.11 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4.3 1,99 1.87 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4.8 2,26 2,12 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,15 2,45 2,31 Reaal/Combi hyp.spaarpl. 5 jr. 1.00 4,6 2,08 1,95 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 4.4 2,05 1,93 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,1 2,43 2.29 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 3.4 2,27 2,21 ann.hyp 5 jr. 1,00 4,2 2,74 2,67 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 4.4 2,05 1.92 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,6 2,70 2,55 Obvion Hyp. ann. hyp. 5 jr. 1,00 4.0 2,62 2,56 ann hyp. 10 jr. 1,00 4,5 2,93 2,85 spaarhyp 5 jr. 1,00 4.2 1,85 1.73 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4.7 2,11 1,98 spaarhyp 15 jr 1,00 5.1 2,33 2,19 Postbank spaarhyp 5 jr. 1,00 4,3 1,98 1,85 spaarhyp 5/7 jr. 1,00 4,9 2,29 2,16 spaarhyp 10/12 jr 1,00 5.1 2,40 2,26 ann. hyp. 2 jr. 1,00 3.5 2,20 2,14 ann hyp. 5 jr. 1.00 4.1 2.57 2,50 PVF Achmea spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,3 1,93 1,81 Hyp. spaarhyp 15 jr. 1,00 5,3 2,46 2,32 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,1 2,68 2,61 ann.hyp. 10 jr. 1,00 4,7 3,05 2,96 ann.hyp. 15 jr. 1,00 5,1 3,29 3,20 Rabo. (advies] i spaarzeker 1 jr. 1,00 3,0 1,21 1,12 spaarzeker 3 jr. 1,00 3,5 1,52 1,42 spaarzeker 5 jr. 1,00 3,9 1,94 1,83 spaarzeker 10 jr. 1,00 4,6 2,08 1,95 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 4,4 1,99 1,87 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,3 1,94 1,82 ann. hyp. 1 jr. 1,00 3,2 2,15 2,09 ann. hyp. 5 jr 1,00 4.3 2,81 2,73 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-|arige leeftijd en een hypotheek ad 75.000 euro Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij andere hypo theekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af Advertentie info@hypotheekbeurs.nl www.nationale-hypotheekbeurs.nl HOOFDVESTIGING: VLISSINGEN BADHUISSTRAAT 137 TELEFOON (0118} 41 39 00 Optrekkend vocht, natte mu ren en vochtige kelders zor gen met name in de herfstmaan den voor overlast. Niet voor niets lanceren fabrikanten in die periode nieuwe producten om vocht te lijf te gaan. Iets nieuws onder de zon? Nee. Maar wat gebruiksvriendelijkheid be treft, is er nog genoeg te doen. Niet zonder trots demonstreert directeur Ton Bennekom van HG International de nieuwe Vochtvanger. Het product oogt als een grote melkkan. En dat is volgens de directeur precies de bedoeling. Het is een degelijk ge val, benadrukt hij, met een reser voir dat gemakkelijk kan wor den bijgevuld. Daarmee doelt Bennekom dan weer op het reservoir voor de vochtabsorberende korrels. Die korrels glijden vanuit de voor- raadbus zo in het reservoir zon der dat de gebruiker ze hoeft te raken. Geen vieze handen dus. En - misschien nog wel belang rijker - geen geklungel meer met het leeggieten van de Vocht vanger. Want daar is de schenk kan voor bedacht. Ook de producten van de concur rent worden steeds beter. Daar in zit volgens productmanager Bart Brosens van Rubson - on derdeel van Henkei - de voor naamste ontwikkeling. De wer king blijft gelijk, maar op het ge bied van gebruiksvriendelijk heid is nog genoeg te verbete ren. Nee. Nieuw zijn ze niet. De pro ducten die vocht aan de ruimte onttrekken zijn al een aantal ja ren bij de bouwmarkt en in de supermarkt verkrijgbaar. Meest al worden ze aangeduid als vochtvreters, de pakkende naam die Bison voor het pro- De herfst is de tijd voor vochtvangers. De nieuwe vochtvangers werken met korrels of tabletten, foto GPD duet bedacht. Bij HG heten ze dus Vochtvangers en Rubson heeft het over Vochtopnemers. Maar wat de naam ook is, uitein delijk doen ze precies hetzelfde. Met name in het najaar verschij nen nieuwe en verbeterde va rianten op de markt. En dat is logisch vindt Brosens, want vooral in de herfst kan vocht voor problemen zorgen. Is de luchtvochtigheid in een ruimte meer dan zestig procent, dan neemt het comfort af. Het be hang komt van de muren, de was droogt niet meer goed, meta len gaan roesten en plafond, ra men en muren worden vochtig. De beste manier om dat te voor komen is ventilatie. Als ramen en deuren regelmatig geopend worden dan verdwijnt het vocht vanzelf uit de ruimte. Maar niet iedere ruimte (kelder, zolder) kan optimaal worden geventi leerd. En dan kan een vochtvre- ter, -vanger of -opnemer uit komst bieden. Ze werken met be hulp van zoutkristallen die het overtollige vocht opnemen. Elek triciteit komt er dus niet aan te pas. Zijn de zoutkristallen verza digd, dan drupt het water in een reservoir. Onder invloed van wa ter lossen overigens ook de kris tallen op, waardoor ze na ver loop van tijd vervangen moeten worden. Op die laatste bijkom stige eigenschap zijn de meeste verbeteringen gebaseerd. HG In ternational stapte eerder dit jaar over op korrels zodat de ge bruiker niet met de zout kristal len in aanraking hoeft te ko men. Rubson lanceert nu de Po- werTab, een tablet dat in de bij behorende houder kan worden geplaatst. Kan de consument met de korrels nog morsen, met het tablet is dat volgens Rubson beslist onmogelijk. En als de zoutkristallen in een zakje zit ten, zoals bij de vochtvreter van Bison? „Het nadeel daarvan is dat de kirstallen minder snel vocht opnemen, omdat er een foto GPD verpakking omheen zit."Bison komt ook met verbetering: de Vochtvreter Ultra. Door een klei ne aanpassing is het product ge schikt voor alle navullingen. Dus niet alleen voor de zakjes die standaard worden bijgele verd, maar ook voor losse kris tallen. Hoelang de verschillende vocht- verwijderaars, waarvan de prijs meestal net onder 10 euro ligt, meegaan is afhankelijk van de luchtvochtigheid en de grootte van de ruimte. Bovendien zijn verschillende modellen verkrijg baar. De meeste exemplaren werken twee a drie maanden. Of het zinvol is om bijvoorbeeld een Vochtopnemer te plaatsen, hangt volgens Brosens af van de oorzaak. „Trekt het vocht door de muur of komt het via de vloer, dan is een andere oplos sing nodig." Ook daarin voor zien de verschillende bedrijven. Paul Geerts In Almere is de toekomst al be gonnen. 1700 woningen en 500 bedrijfspanden zijn aange sloten op een snelle glasvezelver binding en de bewoners kunnen hun dagelijks leven volledig digi taal inrichten. Digitaal leven. Dat krijgt met de moderne techniek steeds meer inhoud. Mobiele telefonie, breedband, downloaden, chat- ten, e-mail, internetten, mp3's luisteren, digitale televisie. Al les is al beschikbaar. Toch kijken de meeste mensen nog naar een analoge beeldbuis, luisteren naar een analoge radio en lezen een papieren krant. Samsung gelooft dat dat snel an ders wordt. Zeker als er steeds meer glasvezel voor eindgebrui kers beschikbaar komt. Dan kan de downloadsnelheid met een factor 100 omhoog: 100 Mbps in plaats van de nu gang bare 1 Mbps met kabel of adsl. Een complete film met dolby di gital geluid haal je dan in 60 se conden binnen in plaats van in ruim anderhalf uur. Convergentieis een moeilijk woord voor het samensmelten van apparaten uit telecom, con sumentenelektronica, IT en wit goed. Een digitale levensstijl moet het leven leuker, makkelij ker, veiliger en gezonder maken. Samsung is er als de kippen bij om dat te bewerkstelligen. Ook in Nederland is er sinds me dio september een voorbeeld van te zien. In Almere heeft Samsung met onder meer IBM en Cisco Systems een woning in gericht volgens het Home Vi- ta-concept. Een netwerk verbindt beeld schermen, interpetkoelkast en magnetron met/elkaar en via echt breedbandinternet met de buitenwereld. De mogelijkheden van Home Vi ta zijn onbeperkt. Zoals onder weg naar huis via de mobiele te lefoon alvast de verwarming en de verlichting thuis inschake len, je favoriete muziek of film selecteren en de oven instellen. Of 's morgens in de badkamer in een paar seconden de gezond heid laten checken. Helemaal nieuw is Home Vita niet. In Living Tomorrow in Am sterdam, het huis van de toe komst laten HP en Microsoft zien hoe het digitale leven er uit zou kunnen zien. En ook Philips is al jaren bezig met een toe komstvisie in het Homelab in Eindhoven. Samsung probeert echter alles in één concept te gieten en het bovendien tegen de zomer van volgend jaar in de winkel te heb ben. Te koop voor iedereen. Samsung kondigt ook het tijd perk van beeldcommunicatie aan. Bij zo'n omwenteling horen nieuwe apparaten. Van mobiel tjes met ingebouwde harde schijf en harde schijf/dvd-recor- ders, een imponerend plasma scherm van liefst twee meter doorsnee en een mooi klein mul tifunctioneel printertje. In het Home Vita-concept staat de lcd-tablet-pc centraal, de Ho mepad, zoals Samsung 'm noemt. Het hele huis is er mee te besturen. Je kunt er televisie op kijken, mee beeldbellen, zien wie er voor de deur staat en je e-mail op lezen. Of tijdens het ontbijt boodschappen in de onli- ne-supermarkt bestellen op het Homepad van de koelkast. Alles wordt aan alles geknoopt en is overal en altijd bereikbaar Het fenomeen woonboulevard dateert uit de jaren tachtig. y""' b'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 147