itormvloeden hebben parallel )e zee speelt prominente rol ii gedichten van Ben Zwaai Laatste expositie in Watertoren 19 ynposium over overstromingen door de eeuwen heen Geen zelfsluitende deuren in hotels Webcamreclame Terneuzen Rioolervaring in hal gemeentehuis Dronken bestuurders aangehouden zaterdag 27 november 2004 flnusAntonisse DELBURG - En in alle ge- wordt de stem van het met zijn eeuwige rampen sd en gehoord. Dichter jrik Marsman verwoordde reffend. Eeuwenlang heb- stormvloeden de Zeeuwse geteisterd. in de geschiedenis duikt, de watersnoden volop te- De een met grotere gevol- «or mens en land, dan de r, De Februariramp van staat als meest recente nog jn het collectieve geheu- (grift- •tijdladder springen er an- tnt, zoals de stormvloed die ptember 1014 Vlaanderen falcheren trof. Daarover sef een monnik: „Er verhief ongekend geraas van ader, terwijl het zeewater sa en op een ongelooflijke aanzwol en zich als het wa de wolken vasthechtte, de zuchtende bewoners, on- e indruk van de plotselinge van een zo grote overstro- ,in de gaten kregen dat al- de chaos van de oertijd te el, sloegen ze in doods- de vlucht, maar vele nden zijn er omgekomen." nd 1134 en 1530 treden er saste 45 stormvloeden op, bi] delen van Zeeland over- Eén ervan is de Elisabethsvloed van 19 no- 1404, zeshonderd jaar ien, waarbij Vlaanderen en ss-Vlaanderen het zeer te verduren kregen. Bier- kwam op een eiland te lig- dorpen verdronken, ideze vloed werd gisteren in dburg een symposium ge- Medewerkers van de Stich- üultureel Erfgoed Zeeland Z) en de universiteiten van ten Wageningen, gingen in it ontstaan en de gevolgen deze overstroming (en ande stormvloeden). Daarbij snook aan de orde hoe de iirrampen het landschap Zeeuws-Vlaanderen teken- ■HHHi U»WjyVNDEREN 1 Biervliet 2 IJzendijke 3 Gaternesse 4 Schoondijke Gedeeltelijke afbeelding van een schilderij van Pieter Pourbus uit 1571 (stadsarchief Brugge), waarbij het stadje Biervliet na de eerste Elisabethsvloed van 1404 op een eiland ligt. den. Was de eerste Elisabeths vloed een natuurramp of (mede) gevolg van menselijk falen? T. Soens (Universiteit Gent) neig de naar het laatste. Hij maakte duidelijk dat de waterstaat in de Vlaamse kustvlakte er belab berd voorstond. Dijkbeheer en afwatering waren zeer versnip perd, over honderden water schappen en polders. Vlaande ren was moeizaam herstellend van een langdurige burgeroor log (1379-1385) en herhaalde En gelse invallen. Herdijking Pas na de stormvloed werden in de getroffen gebieden grote in spanningen geleverd tot herstel en herdijking. Daar waar grond eigenaren het geld ervoor niet konden opbrengen, kwam hun grond in handen van externe in- vesteeerder en volgens Soens wijst alles erop dat dit vooral ten koste ging van de kleine bóe ren-eigenaren. Wat dat betreft is er een opmer kelijke parallel tussen de vloed in 1404 en die van 1953. Ook in het Zeeland van vóór de Ramp was er zeer versnipperd beheer. Door crisistijd en Tweede We reldoorlog ontstond achterstal lig onderhoud. En pas na de wa tersnood werd met het Delta plan het kustbeheer krachtig aangepakt. Provinciaal archeoloog R. van Dierendonck (SCEZ) kwam met archeologische gegevens van ver dronken dorpen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Hij merkte op dat tussen Braakman en Zwin zich in de bodem nog de overblijfselen bevinden van 15 verdronken kerkdorpen en stadjes. Voor de kust, in het mondingsgebied van de Wester- schelde, sluimeren nog eens ze ven dorpen in het slik. Slechts van zes dorpen zijn tot nu toe ar cheologische resten gevonden. Enkele dorpen waren al verdwe nen voor de Elisabethsvloed, vooral tijdens overstromingen in 1375/76: Pakinghe of Sint-Laureinskerke, de Piet, Bo- terzande en Scheneveld, aldus Van Dierendonck. Van de Elisa bethsvloed zijn geen archeologi sche maar alleen historische ge gevens over verdronken dorpen bekend. Door de vloed verdwe nen Hughevliet, Wevelswaele en Oostmanskerke onder water. Voor Sint-Nicolaas in Vame be tekende 1404 de definitieve nek slag, evenals waarschijnlijk voor Oud-IJzendijke. Van deze plaatsen is alleen de plaats waar het centrum van Sint-Nico- laas in Vame (kerk en kerkhof) bekend. Beperkt beeld Van Dierendonck constateerde dat maar een beperkt beeld be staat van de aard en omvang van de archeologische neerslag van de verdronken dorpen. Hij bepleitte de bekende locaties in elk geval te beschermen voor toekomstig wetenschappelijk on derzoek. A. Lehouck (Universiteit Wage ningen) ging in op het onder zoeksproject Verdwenen Cul tuurlandschappen in het grens gebied van Vlaanderen en Neder land. Hij gaf aan dat vrijwel on mogelijk is een betrouwbaar beeld te maken van het land schap zoals dat er ten tijde van de Elisabethsvloed uitzag. Het continue gebruik van we gen, het wijzigen van de pers- ceelsindeling, de strijd tegen het water en de voortdurende land schappelijke veranderingen, zijn daar debet aan. Door de be schikbare snippers (archeologi sche) informatie te bundelen, kan er toch nog één en ander in kaart worden gebracht. SLUIS - In opdracht van de gemeenteraad onderzoekt het college van B en W in Sluis of het binnen bestaande regelgeving mogelijk is ontheffing te verlenen van de ver plichting om iedere hotelkamer te voorzien van zelfslui tende deuren. Voorzieningen als deurdrangers creëeren volgens de frac tie van WD-Gemeentebelangen en vijf hotelhouders in Cadzand-Bad schijnveiligheid, omdat het voor kinderen en minder validen dan bijna onmogelijk wordt om de ka mer eenvoudig te verlaten. Ook de toegankelijkheid wordt hierdoor ernstig beperkt. Verder vinden zij dat er in het algemeen voldoende brandveiligheidsmaatregelen in hotelaccommodaties zijn genomen. Ook zou uit de prak tijk blijken dat hotelgasten hun kamers altijd sluiten. TERNEUZEN - In navolging van andere Zeeuwse ge meenten moet Terneuzen reclame maken door webcam- beelden op verschillende televisiezenders. Een webcam op het stadhuis maakt prachtige beelden van voorbijvarende schepen op de Westerschelde. De sche pen kunnen van Vlissingen tot De Griete worden gevolgd en kijkers werpen tegelijkertijd een blik op de skyline van Terneuzen. „Op die manier bereiken we anderhalf, miljoen kijkers per week. Als we onder de beelden van. het zicht op de Schelde plaatselijke evenementen en at-' tracties aankondigen, vangen we twee vliegen in één klap", betoogt G. van Boom van de Temeuzense Onafhan kelijke Partij (TOP). Het raadslid raamt de kosten van de> televisiereclame op verloren uren op 40.000 euro. „Dat be drag kunnen we betalen uit de VVV-subsidie van 80.000 euro per jaar, dan zien we als gemeente daar ook nog iets. van terug. ZIERIKZEE - De hal van het gemeentehuis in Zierikzee wordt tijdelijk omgebouwd tot open rioolruimte. De actie maakt deel uit van een reizende expositie over de wer king van het afvoerstelsel. Bezoekers worden van maandag 29 november tot en met' dinsdag 14 december in staat gesteld zelf het riool te in specteren met een speciale camera. Ook is er een compu teranimatie aan de hand waarvan het publiek kan stoeien met de werking van het riool. De bedoeling daarvan is dat een einde wordt gemaakt aan een niet werkende overstort in een woonwijk. Speciale aandacht is er voor de afvoer binnenshuis. De tentoonstelling is naar Zierikzee gehaald in verband met de besluitvorming over een nieuw gemeentelijk riole ringsplan. Dat plan wordt maandag in de commissie open bare ruimte wordt besproken. Begin 2005 volgt de defini tieve besluitvorming. MIDDELBURG - Bij verkeerscontroles heeft de politie donderdagavond en gistermorgen vroeg vijf dronken be-; stuurders aangehouden. Drie automobobilisten werden op de Rotterdamsekaai in< Middelburg aangehouden. Eén bestuurder werd betrapt' in de Spuistraat in Vlissingen, één op het Oranjeplein in Oost-Souburg. Vier kregen een boete en een rijverbod. De ander kreeg een dagvaarding. lier Ben Zwaai leest voor uit eigen werk in De Drukkerij Middelburg. foto Willem Mieras [Ernst Jan Rozendaal fELBURG - Plaatsbepalin- ■tbreken vaak in de poëzie "ie Amsterdamse dichter Zwaai. Daardoor kunnen van de gedichten in zijn W Vers Vee als Zeeuwse ge- «n worden beschouwd. Wa- 1,1 zee spelen daarin name- prominente rol. „De zee 'Het mooiste wat er is." d presenteerde zijn bundel "en in De Drukkerij in Mid- ftg. het honderdtiende deel Zeeuwse Slibreeks. „In 1 gedichten spelen land men vaak een belangrijke lender dat ik precies aan sar het is", aldus Zwaai, uitgerekend in twee re mlichten verwijs ik naar en naar een Westkap- me'sje. Die gedichten staan 'bundel Een drifter, die dit b'j Querido is verschenen, 'ik het aanbod kreeg om in de Slibreeks te publiceren, had ik ze net voor die bundel be stemd." Het contact met hoofdredacteur A. de Bruyne van de Slibreeks werd gelegd via de Middelburg se dichter F. van Dixhoorn. Vo rig jaar las Zwaai voor op een door 'Dix' georganiseerde poë- zieavond Tijdens de presentatie haalde hij herinneringen op aan een eerdere Zeeuwse voorlees avond. In 1985 verzorgde hij met Van Dixhoorn en Martin Reints een literaire avond in ho tel Brittannia in Vlissingen. „Drie dichters lazen voor twee personen", aldus Zwaai. „Toen is mijn liefde voor Zeeland blij vend gevestigd." Regisseur Zwaai is regisseur bij het bewe gingstheater Bewth. Vanaf de ja ren zestig heeft hij met dit gezel schap regelmatig Zeeland be zocht. Samen met de uit Goes af komstige fotograaf Roeland Fos- sen bracht hij vorig jaar het boek Bewth, 15 onvoltooiden in foto uit. Daarin is het bewe gingstheater gecombineerd met architectuur. Twee hoofdstuk ken zijn gewijd aan Zeeuwse kerken: de Sint Baafs in Aarden burg en de Grote of Sint Nico- laaskerk in Brouwershaven. Fos- sen was met Zwaai meegeko men naar de presentatie van het nieuwe Slibreeksdeeltje. Zelf heeft hij deel eenentwintig op zijn naam staan. Zwaai beschouwt het als een eer dat zijn bundel verschijnt in een reeks waaraan in de loop der ja ren tal van bekende schrijvers en kunstenaars hebben meege werkt. „Alleen al omdat Van Schagen in de Slibreeks heeft ge publiceerd, wilde ik er graag aan meewerken." Spaarzaam Voordat Zwaai uit zijn bundel ging voorlezen, werd hij geïntro duceerd door De Bruyne. Vol gens hem is de Amsterdamse dichter spaarzaam met woor den, het tegenovergestelde van iemand die tegen je aan staat te kletsen. Hij verzint graag nieu we woorden en negeert af en toe de regels van de grammatica, waardoor nieuwe verbanden tus sen woorden ontstaan. Daarop begon Zwaai zijn voordracht met het laatste gedicht uit Vers Vee: laat mij van veraf turen naar deze wiegende kusten en de door branding belopen sloe pen wat zijn toch grazen en be boteren fundamenten van het zomersmaldeel dat de baaien be- bibbert de blootmanekes heb ben hun huid welbesmeurd met raamboter die het zicht bloeien laat ten uiterste be spannen in hun volle vertoon masten betuide schepen hun strek vooruit gaan zij dagen leggen zij af een raad komt op bij zon. Publicatie: B. Zwaai, Vers Vee, uitgave Stichting Kunstuitleen Zeeland, Slibreeks 110, prijs 9 euro. door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - Niet toevallig heet de laatste expositie in De Watertoren in Oost-Souburg 'Andere plaatsen'. Behalve een omschrijving van de werken die daar te zien zijn, is het ook een verwijzing naar een discussie die nog moet worden gevoerd. Wel ke plek moet hedendaagse kunst straks in Vlissingen krijgen? De expositie 'Andere plaatsen' begint mor gen met een housewarming party van David Still die in De Watertoren gaat wonen. Dat wil zeggen, virtueel. Wie daar meer van wil weten, kan een kijkje nemen op de site http://davidstill.org. Het feest is allerminst virtueel. Harm van den Berg zingt speciaal gecompo neerde liederen en DJ Paul Devens draait daarna muziek. Het is tevens een feestelijke opening van de groepsexpositie waaraan de kunstenaars Bob Gramsma, Kie Ellens, Ben Sleeuwenhoek, Erik Olofsen, Krien Clevis en Jacco Olivier deelnemen. Allemaal tonen ze denkbeeldige werelden of situaties die af wijken van wat we gewend zijn Het werk van Ellens is als rode draad van de expositie te beschouwen. Zijn tekenin gen zijn terug te vinden op alle verdiepin gen van De Watertoren. Ze zijn geplaatst op plekken waar het publiek niet snel tekenin gen zal verwachten. Ze hangen in de hoeken tegen het plafond of juist tegen de vloer van elke verdieping, zodanig dat het lijkt of ze doorsneden worden: de onderkant van de te kening hangt bijvoorbeeld op de eerste ver dieping en de bovenste op de tweede. Alleen bij het bestijgen van de trap kan de bezoe ker de tekeningen in een oogopslag hele maal zien. De enige andere manier om er naar te kijken, is door de tekening in het hoofd compleet te maken. De titel 'Andere plaatsen' past goed bij deze kunst. Het werk is daadwerkelijk op andere plaatsen te zien, danwel het moet figuurlijk op een andere plaats - in het hoofd van de beschouwer - worden afgemaakt. Ellens laat - in verschillende vormen - ook een aantal huisjes zien. Hij is bezig met een project in New Mexico. Zijn plan is een bronzen beeld van een huis te plaatsen op een afgelegen plek in Luna County. „Mis schien staat het er wel twaalf jaar zonder dat iemand het ziet", legt hij uit. „Het kan ook dat iemand het eerder tegenkomt en ge woon meeneemt. Het huisje, dat Never en ough heet, is een soort safe haven. Mijn ver beelding van een veilige plek. Dat heeft te maken met mijn idee van verlangen. In te genstelling tot de meeste kunstenaars vind ik het niet interessant een verlangen uit te beelden dat niet kan worden vervuld. Ik wil een verlangen uitbeelden dat vervuld is of dat kan worden vervuld. Dat vraagt om een veel actievere opstelling van degene die ver langt. Om dat actieve gaat het mij." Ellens benadrukt dat zijn werk met een knipoog mag worden bekeken. „Er zit altijd een beetje humor en zelfspot in." Het concept 'Andere plaatsen' wordt door Installatie 'Floating garden' van Ben Sleeuwenhoek. foto Mechteld Jansen de andere deelnemers op verschillende ma nieren uitgewerkt. Krien Clevis toont in het waterreservoir een mooie installatie van een entwintig foto's van bollen waann een licht bron zichtbaar is. Ze hangen in een cirkel in de ronde ruimte - die in kleur mooi aansluit op het werk - en zijn verbonden met een pro jectie op het plafond. De toeschouwer waant zich in de ruimte die hi] op de foto's ziet afgebeeld. Indrukwekkend is ook de projectie van de Zwitser Bob Gramsma. Op een schotelanten ne, die zo onderdeel zou kunnen zijn van het Watertoreninterieur, laat hij een film zien van licht dat op het water schittert. Al leen toont hij het beeld omgekeerd, zodat het een prachtige avondhemel lijkt met op flikkerende sterren. Middelburger Ben Sleeuwenhoek laat de prachtige installatie 'Floating garden' zien, bestaande uit grote keramische tonnen en vaten. Daar omheen hangen schilderijen en inkjetprints. De installatie is een ruimtelij ke variant op zijn schilderijen en in de ink jetprints heeft hij een vorm gevonden tus sen schilderij en keramiek. Onderwerp is de. spanmng tussen waarneming en werkelijk heid. De expositie wordt 6 februari afgesloten met een forum waarbij het begrip 'Andere plaatsen' verwijst naar de toekomst. Riek Bakker, Wim van Krimpen en Wietze Patijn gaan dan discussiëren over plekken en ma nieren om in Vlissingen hedendaagse kunst te laten zien. De bedoeling is dat De Water toren het domein wordt van beeldend kun stenaar Jan van Munster, die een vervolg wil geven op het voormalige project Plus Mm in Renesse. Expositie: Andere plaatsen van 28 nov t/m 6 feb in De Watertoren in Oost-Souburg, open do t/m zo van 12-17 uur. Feestelijke opening mor genavond om 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 129