eld voor opknappen bolwerken
PZC
Nostalgie bij laatste ritje
Zeeuwse eilanden
steekt 1,25 min in
veiligheid wegen
J
Kweker ziet jaren
werk in rook opgaan
Veere wil geparkeerde vrachtwagens uit dorpen weren
udget te beperkt voor grondige renovatie
oete voor
iddelburgse
luimveehouder
Boer riskeert stillegging bedrijf
Nieuwe fiets wekt argwaan
Thoolse belandt in sloot
Drankrijder veroorzaakt botsing
Boete voor
opslag mest
Inbreker betrapt
in woning
zaterdag 27 november 2004 w 15
^Miriam van den Broek
jffiURG - Vrachtwagens mo-
a|s het aan het college van
lemeester en wethouders
Veere ligt, niet meer in de
worden geparkeerd. Bij
I kernen worden locaties aan
een waar de wagens wel
gen staan.
re moet van de commis-
sie algemeen bestuur nog wel op
zoek naar parkeerplaatsen in de
andere dorpen. Vrachtwa
genchauffeur De Visser uit Aag-
tekerke wees de commissie op
de problemen waar hij op stuit
als het plan doorgaat. „In Aagte-
kerke zijn er vijf vrachtwa
genchauffeurs. Als wij onze wa
gens niet meer in het dorp kun
nen parkeren, moeten we voor
taan met de fiets naar de wagen
in een ander dorp rijden. Wij
vertrekken soms om vijf uur 's
ochtends en komen pas om acht
of negen uur 's avonds thuis. We
krijgen van de baas de vrachtwa
gen mee naar huis zodat we snel
ler op het werk kunnen zijn."
De Visser parkeerde zijn vracht
wagen een tijd in Meliskerke,
omdat bewoners van de bejaar
denwoningen in Aagtekerke be
zwaar hadden tegen de vracht
wagen voor hun deur. „Maar in
Meliskerke staat het terrein nu
al regelmatig vol." De plaatsen
waar voortaan alleen nog gepar
keerd mag worden, zijn de be
drijventerreinen Karreveld in
Koudekerke, Rapenburg in Me
liskerke, de Zompe in Seroosker-
ke, Oude Zandweg in Westkapel-
le en Molenweg in Zoutelande.
Ook het parkeerterrein aan de
Domburgseweg in Oostkapelle
en in de Sandenburghlaan in
Veere worden aangewezen als
plaats voor wagens langer dan
zes meter. Burgemeester A. de
Bruijn zei dat er goed gezocht is
naar plekken bij alle kernen,
maar dat die er in sommige dor
pen gewoon niet zijn. Ze heeft
toegezegd nog voor de raadsver
gadering van 16 december, te
kijken naar oplossingen voor al
le dorpen.
orNadia Berkelder
DDELBURG - De bolwerken
Middelburg worden opge-
ipt. Het college van B en W
drie ton uittrekken om het
jszins verwaarloosde park
ld de stad een beter aanzien
«even.
wordt al jaren gesproken
het opknappen van het
s langs de vesten. De ge-
ateraad wilde aanvankelijk
renovatie die 2,5 miljoen
kosten. „We hebben moeten
Minigen". zegt wethouder L.
wieier. „Het budget is nu te
jerkt voor een grootschalige
lapbeurt. Je praat toch over
gebied van 24 hectare." Het
igaat naar verwachting gro
wls op aan het wegwerken
^achterstallig onderhoud,
staat nog niet vast wat er al-
aal wordt gedaan met het
Wel is duidelijk dat organi
sts die mogelijk een mening
de bolwerken hebben, mo-
meepraten. Het gaat onder
er om de Stichting Tuin van
dand, de Stichting Vrienden
Middelburg, de molenaars
de wijktafels. Als het overleg
is, kan het werk in 2006
len.
andnetels
itichting Vrienden van Mid-
Iburg maakte in 1999 al een
om de bolwerken aantrek-
Ijker te maken, op verzoek
toenmalig wethouder P.
inooge. „Dat is verder niet
sr ter sprake geweest", zegt
izitter P. Smallegange. „Ik
in eerste instantie de
ruiging, met brandnetels en
DDELBURG - De economi-
politierechter heeft giste-
een 39-jarige Middelburger
het produceren van te veel
nveemest veroordeeld tot
10 euro boete, waarvan de
b voorwaardelijk.
pluimveeboer heeft in 2002
vong jaar de normen over
leden met respectievelijk
en 1600 kilo kippen- en kal-
nenmest. Officier van justi-
J Groen vond dat verdachte
tuit economische overwegin-
tshad gedaan. Hij toonde wel
tgnp voor het feit dat de man
Kma extra pluimveerechten
»ft gekocht om nieuwe over
gingen te voorkomen. De uit
hak was conform de eis.
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
tot 12.00 uur
BEDACTIE
WALCHEREN
Buitenruststraat 18
postbus 8070
«30 EB MIDDELBURG
Tel: 0118-493000
hx' 0118-493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Abvan der Sluis (chef)
Wia Berkelder
fcf'th Ramakers
Miriam van den Broek
^endy van den Hurk
ken de Vries (sport)
centrale redactie
Stationspark 28
tostbus 31
«SO AA goes
T«l: (0113)315500
fax: (0113)315669
Tmail: redactie@pzc.nl
'nternet
www.pzc.nl
T-mail: web@pzc.nl
gras, moet worden aangepakt.
Het bolwerk kan dan opgeleukt
worden met planten en struiken
die ook kunnen bloeien." Het
bolwerk moet weer een echt
wandelgebied worden, vindt hij.
„We hadden toen het idee om
bij planten en bomen bordjes te
zetten, zodat mensen konden le
zen wat er allemaal groeit. Ver
der zou je honden, als je ze al
niet helemaal verbiedt, beperkt
toe moeten laten. Het is nu toch
een beetje een veredelde honden-
uitlaatplaats geworden." Smal
legange pleit er bovendien voor
om het bolwerk vanuit de stad
beter toegankelijk te maken. De
Stiching Tuin van Zeeland, een
organisatie die zich inzet voor
het behoud van groen, wil dat er
zo min mogelijk gekapt wordt
op het bolwerk. „In het recente
verleden zijn er op het Veerse
Bolwerk vier populieren verdwe
nen", zegt bestuurslid J. van Is-
acker. „Dat hebben we be
treurd." Tuin van Zeeland zou
graag zien dat het park op het
Molenwater wordt doorgetrok
ken naar het bolwerk. Dat zou
kunnen als de huidige schouw
burg gesloopt is. „Vroeger was
dat een heel mooi gebiedje", al
dus Van Isacker. „We zouden
het graag hersteld zien zoals het
voor de oorlog was." Een derge
lijk park is een kans voor de
stad, denkt hij, zeker met het
oog op de wens van Middelburg
om mee te doen met de verkie
zing tot groenste stad van Neder
land. „Londen en Parijs hebben
prachtige parken. Waarom kan
dat niet in Middelburg?"
Machinist Ton Uitterhoeve maakte zijn laatste ritje in de enige nog rijdende hondekop. „Dit is de mooiste werkdag in al die veertig jaar."
foto Lex de Meester
door Jelmer Oskam
VLISSINGEN - Zijn laatste rit in een
ouderwetse hondekop was tien jaar gele
den een enkeltje naar de sloop. Gisteren
werd machinist Ton Uitterhoeve voor
eventjes herenigd met zijn favoriete
trein. In zijn laatste rit naar Vlissingen
sloot hij veertig jaar dienst op de voor
hem mooist mogelijke manier af. De eni
ge nog rijdende hondekop was eventjes
van hem.
Het station van Vlissingen is op deze
speciale dag voorzien van enkele grote
prenten. Ook al zijn de leafs brown en is
de sky greyvoor Ton Uitterhoeve is
het genoeg...Hij stopt er na vandaag
mee!! staat geschreven op de witte vel
len. Ruim vijftig vrienden en familiele
den zijn naar het Vlissingse station ge
komen om de laatste rit van de Soubur
ger mee te maken. Met een gewone he
dendaagse trein rijdt het gezelschap
naar Rotterdam, waar na een klein half
uur de ouderwetse hondekop op het cen
traal station arriveert. „Dit is lang gele
den", straalt Uitterhoeve, terwijl de
trein tot stilstand komt langs het per
ron. De hondekop is een treintype dat
stamt uit de jaren vijftig. De laatsten
daarvan gingen zo'n tien jaar geleden
uit dienst. Maar Uitterhoeve rijdt er
vandaag mee terug naar Vlissingen.
Hendels
Uitterhoeve neemt plaats in de ouder
wetse stuurcabine, achter de grote hen
dels die in de moderne treinen al lang
en breed vervangen zijn door knoppen.
„Dit is nostalgie", zegt hij stralend. „Ik
heb dertig jaar lang met dit type gere
den. Mijn laatste rit met de hondekop
was richting de sloop. Daarom ben ik
blij dat ik het ook met deze trein mag
afmaken."
Uitterhoeve geniet zichtbaar van zijn
oude liefde, waar hij tien jaar geleden
afstand van moest nemen. „Het was
niet modem genoeg meer. Er was teveel
onderhoud aan nodig en het verbruikte
teveel stroom. Daarom zijn ze toen uil
dienst genomen", vertelt hij.
Gedoe
Alle moderniseringen bij de Nederland
se Spoorwegen kwamen het plezier van
Uitterhoeve niet ten goede. Zijn werk
als machinist werd er steeds simpeler
door. Daarnaast vond hij de regelingen
vanuit het bedrijf juist steeds com
plexer worden. „Er was te veel gedoe.
De laatste jaren heb ik het werk met
minder plezier gedaan. Ik ben dan ook
wel blij dat ik mag stoppen. Na veertig
jaar is het wel mooi geweest", zegt hij.
Uitterhoeve heeft zich nog niet echt be
zig gehouden met wat hij de komende
tijd gaat doen. „Dat zie ik vanzelf wel.
Er is genoeg te doen, dus het zal wel
goed komen." Op verschillende stations
stopt Uitterhoeve eventjes, om nog enke
le collega's te kunnen oppikken. Zo ook
J. van Leerzem, die Uitterhoeve ziet als
een fijne collega. „Ik kon het goed met
hem vinden. We hebben erg met elkaar
kunnen lachen in al die jaren." Volgens
collega W. Koppejan had Uitterhoeve
zo z'n eigen tempo. „Toen wij nog sa
men rangeerden, was Ton bijvoorbeeld
niet vooruit te branden wanneer er voet
bal op televisie was. Maar de verloren
tijd werd vervolgens weer ingehaald
door razendsnel te werken. Ik kon me
daar prima in vinden."
Rond kwart voor vier in de middag
komt Uitterhoeve aan op het station
van Vlissingen. Nog eens ruim vijftig
mensen wachten hem daar op met bloe
men en applaus. Hij is geroerd door het
warme onthaal. „Schitterend! Fantas
tisch!zegt hij met een brede glimlach.
Dit is de mooiste werkdag in al die
veertig jaar."
door Wendy van den Hurk
KOUDEKERKE - De geur van
verbrande bloemkratten en het
doffe geluid van neerdalende re
gendruppels op verkoolde golf
platen. Het is een dag na de
brand bij leliekwekerij M. de
Looff aan de Ter Poorteweg in
Koudekerke.
Met zijn armen over elkaar kijkt
Martin de Looff naar de uitge
brande vrachtwagen. „Ik zou er
juist mee naar Aalsmeer rijden.
Elke nacht gingen we naar de
veiling. Het ding is nog geen zes
jaar oud. Pa had de zijkant nog
ontworpen, het paradepaardje
van Koudekerke noemden we
het. Niks meer van over."
Maar dat is nog niet het ergste.
De kweker duwt het rood-witte
politielint opzij en loopt rich
ting de kassen. Ónder zijn rubbe
ren laarzen kraakt het glas.
Tussen de stapel verkoolde golf
platen is af en toe een bloembol
te zien. Een nieuwe leliesoort,
over een jaar oogstklaar. Het
zou de doorbraak moeten wor
den voor het familiebedrijf.
„Honderdduizend bollen, mis
schien wel meer, allemaal weg.
Daar doen we tien jaar over, wil
len we die soort terugkrijgen.
Als dat al lukt."
De Looff spreekt van miljoenen
euro's schade. Zijn broer loopt
met verzekeringsagenten door
de ravage. De mannen van Del
ta weten hun eigen weg te vin
den. Iedereen draagt zwarte le
ren mappen. „Als de stroom het
straks maar weer doet", hoopt
De Looff hardop. Dan kan de
achterste kas nog worden gered.
De zee aan snijbloemen staat nu
bloot aan de vrieskou, met inge
slagen ramen en een kapot dak.
Van slapen is het nog niet geko
men. „Bij de brand kun je alleen
maar hulpeloos langs de kant
staan kijken hoe je bedrijf af
brandt. De vlammen sloegen
twintig meter hoog de lucht in
en je kunt niks doen. Ons levens
werk."
Martin de Looff bekijkt de schade na de brand.
Halsoverkop
En toen moest Martin De Looff
nog naar Aalsmeer. Een buur
man hielp hem aan een vracht
wagen en chauffeur. Zelf rijden
deed hij niet. „Halsoverkop heb
ik 's nachts nog veilingbrie-
ven uitgeprint. Met de hand heb
ik ze toen nog ingevuld, omdat
de originele al in de vrachtwa
gen lagen. Hopelijk staat er al
vanavond een vervangende
vrachtwagen voor de deur. Op
de zondag wacht Aalsmeer
weer. Het bedrijf draait gewoon
door."
De politie heeft haar technisch
onderzoek afgerond. Kortslui
ting is uitgesloten. Dat wist De
Looff ze gelijk al te vertellen.
„Twee weken geleden is gepro-
MIDDELBURG - Een 46-jarige landbouwer uit Kwaden-
damme moet oppassen voor stillegging van zijn bedrijf.
Officier van justitie J. Groen gaf gisteren in Middelburg
nog een waarschuwing door drie maanden voorwaardelij
ke stillegging te eisen. Daarnaast vorderde hij een boete
van 1500 euro. Economisch politierechter G. van Urk was
het helemaal eens met de officier en vonniste conform.
Verbalisanten hadden de man 29 juli op zijn landbouwbe
drijf in Rilland met een gewasbeschermingsmiddel zien
spuiten, terwijl hij daarvoor geen vergunning heeft. Vol
gens de politierechter blijven de problemen zolang de
landbouwer weigert een cursus voor vakbekwaamheid be
strijdingsmiddelen te volgen en daardoor willens en we
tens de milieuvoorschriften overtreedt. De man maakt be
zwaar om voor de cursus naar Den Haag te moeten, om
dat hij daarvan niets wijzer wordt. „Ik kan uw redene
ring niet volgen. Het is de verplichting om zich in het vak
te bekwamen en de kennis up-to-date te houden", reageer
de Van Unnik. De officier wees verdachte op de risico's
die steeds groter worden. Zo is de Kwadendammer al eer
der voor het spuiten zonder vergunning tot een voorwaar
delijke stillegging van drie maanden veroordeeld.
TERNEUZEN - De politie heeft donderdagmiddag twee
jongens van vijftien en zestien jaar aangehouden op ver
denking van diefstal van een fiets. Aan het eind van de
middag kwam de zestienjarige jongen een fietsenzaak in
Terneuzen binnen met een nagenoeg nieuwe herenfiets.
Hij wilde graag een kopie van de aankoopnota omdat dé
ze zou zijn kwijtgeraakt. Even later kwam ook zijn vijf
tienjarige vriend de zaak binnen. Uit navraag bleek dat
de fiets op 24 november was gestolen in Terneuzen. De po
litie werd gebeld en beide jongens werden door het perso
neel in de winkel gehouden. In afwachting de politie
werd het personeel door de jongens verbaal bedreigd. Bei
de jongens zijn door de politie overgebracht naar het bu
reau waar ze werden in verzekering zijn gesteld voor ver
der onderzoek.
THOLEN - Een 20-jarige automobiliste uit de gemeente
Tholen is donderdagavond rond elf uur met haar auto in
de sloot beland. De vrouw reed over de N658 en verloor
ter hoogte van de Bartelmeetweg de macht over het stuur.
De auto raakte in een slip en kwam in een nabijgelegen
sloot tot stilstand. Met rug- en nekklachten is de Thoolse
vervoerd naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom.
KRABBENDIJKE - Een 22-jarige automobilist uit de ge
meente Reimerswaal is gisteravond rond acht uur in bot
sing gekomen met een 41-jarige automobilist uit dezelfde
gemeente. Het ongeval vond plaats op de Oostweg jn
Krabbendijke. De politie liet de 22-jarige een blaastejst
doen, daaruit bleek dat hij ruim tweemaal had gedronken
als is toegestaan. Tegen de man is proces-verbaal opge
maakt. De 41-jarige automobilist was de Oostweg opgere
den toen hij in de linkerflank werd aangereden door de
auto waar de 22-jarige in reed. Beide auto's raakten be
schadigd door het ongeval en zijn weggesleept. Er vielén
geen gewonden.
offers, doordat er met een borrel
te veel op wordt gereden. Ook
verongelukken er veel bromfiet
sers op de Walcherse fietspaden
Die paden langs de doorgaande
plattelandswegen op Walcherën
zijn overwegend smal. Vooral
als er bromfietsers en fietsers te
gelijkertijd op mogen rijden,
leidt dat tot ongevallen of onder
linge irritatie.
Komend jaar begint WZE met
de uitvoering van de maatrege
len. Door op meer waterschaps
wegen een maximum in te stel
len van zestig kilometer, kun
nen de brommers in het vervolg
op de rijbaan in plaats van op
het fietspad. Verkeersplateaus
komen er op het kruispunt Kla-
verweg-Noord Langeweg, de
Lombokweg op Noord-Beve
land, Jacob Catsweg op Walche
ren, Langeweg-Vriesesweg op
Schouwen-Duiveland en op Tho
len op de Oudelandsedijk en de
Roolandseweg.
foto Lex de Meester
beerd buiten plastic kratten in
de brand te steken. En een paar
dagen terug trof ik iemand voor
het terrein aan, die hier niks te
zoeken had. Dit vuur blijkt naar
binnen te zijn geslagen. Brand
stichting was het, ik weet het ze
ker. Maar door wie?"
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Het Water
schap Zeeuwse Eilanden (WZE)
investeert de komende twee jaar
ruim 400.000 euro in veiligere
wegen. Het hoopt zo het aantal
verkeersslachtoffers terug te
dringen. De maatregelen wor
den genomen in het hele werkge
bied van het waterschap. Tot
2010 wil Zeeuwse Eilanden
1.250.000 euro investeren.
WZE heeft een paar jaar gele
den al de verkeersveiligheid on
der de loep genomen. Op acht
honderd kilometer waterschaps-
weg is een snelheidslimiet van
zestig kilometer per uur inge
voerd, er werden verkeerspla
teaus aangelegd op gevaarlijke
kruispunten, er kwamen meer
verkeersborden en betere belij
ning en het schap plaatste op
een aantal kruispunten op door
gaande plattelandswegen voor
rangsborden.
Het uiteindelijke doel van alle
maatregelen is minder gewon
den en dodelijke slachtoffers.
Zeeuwse Eilanden beheert onge
veer 2250 kilometer aan wegen.
Gemiddeld genomen zijn er de
laatste drie jaar vier dodelijke
slachtoffers gevallen, veertig ge
wonden die naar het ziekenhuis
moesten en 62 lichtgewonden te
betreuren geweest. De wegbe-
heerders hebben met elkaar af
gesproken dat het aantal slacht
offers in 2010 gedaald moet zijn
met dertig procent minder do
den en een kwart minder zieken
huisgewonden ten opzichte van
het gemiddelde van 1997 tot en
met 1999.
Hoewel het waterschap al fors
heeft geïnvesteerd in veiligheid,
valt er volgens het dagelijks be
stuur nog veel winst te behalen.
Uit een analyse is gebleken dat
er nog relatief veel eenzijdige on
gevallen gebeuren op doorgaan
de plattelandswegen, vooral in
combinatie met een hoge snel
heid en beplanting langs de
weg.
Bromfietsers
Opvallend is ook dat er in de
middag, tussen twaalf en vier
uur, veel ongelukken plaatsvin
den waarbij bromfietsers zijn be
trokken. In de avonduren vallen
op Noord-Beveland veel slacht-
MIDDELBURG - Een 60-jarige
inwoner van Borssele is gisteren
in Middelburg wegens mestop-
slag zonder vergunning bestraft
met een boete van 225 euro.
De boer had zich 31 augustus
met gehouden aan de gedoogre-
geling door geen schriftelijke
melding van de mestopslag aan
de gemeente te maken.
De economische politierechter
legde de boete geheel conform
de eis van de officier van justitie
op.
OOST-SOUBURG - Een 19-jari-
ge Oost-Souburger is gister
avond op heterdaad betrapt
toen hij in zijn woonplaats aan
het inbreken was.
De bewoner van een woning aan
de Maasstraat kwam rond 19.40
uur thuis en trof daar de inbre
ker aan. Hij belde de politie. Die
nam de Souburger voor verhoor
mee naar het bureau.