eld voor opknappen bolwerken PZC Nostalgie bij laatste ritje Zeeuwse eilanden steekt 1,25 min in veiligheid wegen J Kweker ziet jaren werk in rook opgaan Veere wil geparkeerde vrachtwagens uit dorpen weren udget te beperkt voor grondige renovatie oete voor iddelburgse luimveehouder Boer riskeert stillegging bedrijf Nieuwe fiets wekt argwaan Thoolse belandt in sloot Drankrijder veroorzaakt botsing Boete voor opslag mest Inbreker betrapt in woning zaterdag 27 november 2004 w 15 ^Miriam van den Broek jffiURG - Vrachtwagens mo- a|s het aan het college van lemeester en wethouders Veere ligt, niet meer in de worden geparkeerd. Bij I kernen worden locaties aan een waar de wagens wel gen staan. re moet van de commis- sie algemeen bestuur nog wel op zoek naar parkeerplaatsen in de andere dorpen. Vrachtwa genchauffeur De Visser uit Aag- tekerke wees de commissie op de problemen waar hij op stuit als het plan doorgaat. „In Aagte- kerke zijn er vijf vrachtwa genchauffeurs. Als wij onze wa gens niet meer in het dorp kun nen parkeren, moeten we voor taan met de fiets naar de wagen in een ander dorp rijden. Wij vertrekken soms om vijf uur 's ochtends en komen pas om acht of negen uur 's avonds thuis. We krijgen van de baas de vrachtwa gen mee naar huis zodat we snel ler op het werk kunnen zijn." De Visser parkeerde zijn vracht wagen een tijd in Meliskerke, omdat bewoners van de bejaar denwoningen in Aagtekerke be zwaar hadden tegen de vracht wagen voor hun deur. „Maar in Meliskerke staat het terrein nu al regelmatig vol." De plaatsen waar voortaan alleen nog gepar keerd mag worden, zijn de be drijventerreinen Karreveld in Koudekerke, Rapenburg in Me liskerke, de Zompe in Seroosker- ke, Oude Zandweg in Westkapel- le en Molenweg in Zoutelande. Ook het parkeerterrein aan de Domburgseweg in Oostkapelle en in de Sandenburghlaan in Veere worden aangewezen als plaats voor wagens langer dan zes meter. Burgemeester A. de Bruijn zei dat er goed gezocht is naar plekken bij alle kernen, maar dat die er in sommige dor pen gewoon niet zijn. Ze heeft toegezegd nog voor de raadsver gadering van 16 december, te kijken naar oplossingen voor al le dorpen. orNadia Berkelder DDELBURG - De bolwerken Middelburg worden opge- ipt. Het college van B en W drie ton uittrekken om het jszins verwaarloosde park ld de stad een beter aanzien «even. wordt al jaren gesproken het opknappen van het s langs de vesten. De ge- ateraad wilde aanvankelijk renovatie die 2,5 miljoen kosten. „We hebben moeten Minigen". zegt wethouder L. wieier. „Het budget is nu te jerkt voor een grootschalige lapbeurt. Je praat toch over gebied van 24 hectare." Het igaat naar verwachting gro wls op aan het wegwerken ^achterstallig onderhoud, staat nog niet vast wat er al- aal wordt gedaan met het Wel is duidelijk dat organi sts die mogelijk een mening de bolwerken hebben, mo- meepraten. Het gaat onder er om de Stichting Tuin van dand, de Stichting Vrienden Middelburg, de molenaars de wijktafels. Als het overleg is, kan het werk in 2006 len. andnetels itichting Vrienden van Mid- Iburg maakte in 1999 al een om de bolwerken aantrek- Ijker te maken, op verzoek toenmalig wethouder P. inooge. „Dat is verder niet sr ter sprake geweest", zegt izitter P. Smallegange. „Ik in eerste instantie de ruiging, met brandnetels en DDELBURG - De economi- politierechter heeft giste- een 39-jarige Middelburger het produceren van te veel nveemest veroordeeld tot 10 euro boete, waarvan de b voorwaardelijk. pluimveeboer heeft in 2002 vong jaar de normen over leden met respectievelijk en 1600 kilo kippen- en kal- nenmest. Officier van justi- J Groen vond dat verdachte tuit economische overwegin- tshad gedaan. Hij toonde wel tgnp voor het feit dat de man Kma extra pluimveerechten »ft gekocht om nieuwe over gingen te voorkomen. De uit hak was conform de eis. Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; tot 12.00 uur BEDACTIE WALCHEREN Buitenruststraat 18 postbus 8070 «30 EB MIDDELBURG Tel: 0118-493000 hx' 0118-493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Abvan der Sluis (chef) Wia Berkelder fcf'th Ramakers Miriam van den Broek ^endy van den Hurk ken de Vries (sport) centrale redactie Stationspark 28 tostbus 31 «SO AA goes T«l: (0113)315500 fax: (0113)315669 Tmail: redactie@pzc.nl 'nternet www.pzc.nl T-mail: web@pzc.nl gras, moet worden aangepakt. Het bolwerk kan dan opgeleukt worden met planten en struiken die ook kunnen bloeien." Het bolwerk moet weer een echt wandelgebied worden, vindt hij. „We hadden toen het idee om bij planten en bomen bordjes te zetten, zodat mensen konden le zen wat er allemaal groeit. Ver der zou je honden, als je ze al niet helemaal verbiedt, beperkt toe moeten laten. Het is nu toch een beetje een veredelde honden- uitlaatplaats geworden." Smal legange pleit er bovendien voor om het bolwerk vanuit de stad beter toegankelijk te maken. De Stiching Tuin van Zeeland, een organisatie die zich inzet voor het behoud van groen, wil dat er zo min mogelijk gekapt wordt op het bolwerk. „In het recente verleden zijn er op het Veerse Bolwerk vier populieren verdwe nen", zegt bestuurslid J. van Is- acker. „Dat hebben we be treurd." Tuin van Zeeland zou graag zien dat het park op het Molenwater wordt doorgetrok ken naar het bolwerk. Dat zou kunnen als de huidige schouw burg gesloopt is. „Vroeger was dat een heel mooi gebiedje", al dus Van Isacker. „We zouden het graag hersteld zien zoals het voor de oorlog was." Een derge lijk park is een kans voor de stad, denkt hij, zeker met het oog op de wens van Middelburg om mee te doen met de verkie zing tot groenste stad van Neder land. „Londen en Parijs hebben prachtige parken. Waarom kan dat niet in Middelburg?" Machinist Ton Uitterhoeve maakte zijn laatste ritje in de enige nog rijdende hondekop. „Dit is de mooiste werkdag in al die veertig jaar." foto Lex de Meester door Jelmer Oskam VLISSINGEN - Zijn laatste rit in een ouderwetse hondekop was tien jaar gele den een enkeltje naar de sloop. Gisteren werd machinist Ton Uitterhoeve voor eventjes herenigd met zijn favoriete trein. In zijn laatste rit naar Vlissingen sloot hij veertig jaar dienst op de voor hem mooist mogelijke manier af. De eni ge nog rijdende hondekop was eventjes van hem. Het station van Vlissingen is op deze speciale dag voorzien van enkele grote prenten. Ook al zijn de leafs brown en is de sky greyvoor Ton Uitterhoeve is het genoeg...Hij stopt er na vandaag mee!! staat geschreven op de witte vel len. Ruim vijftig vrienden en familiele den zijn naar het Vlissingse station ge komen om de laatste rit van de Soubur ger mee te maken. Met een gewone he dendaagse trein rijdt het gezelschap naar Rotterdam, waar na een klein half uur de ouderwetse hondekop op het cen traal station arriveert. „Dit is lang gele den", straalt Uitterhoeve, terwijl de trein tot stilstand komt langs het per ron. De hondekop is een treintype dat stamt uit de jaren vijftig. De laatsten daarvan gingen zo'n tien jaar geleden uit dienst. Maar Uitterhoeve rijdt er vandaag mee terug naar Vlissingen. Hendels Uitterhoeve neemt plaats in de ouder wetse stuurcabine, achter de grote hen dels die in de moderne treinen al lang en breed vervangen zijn door knoppen. „Dit is nostalgie", zegt hij stralend. „Ik heb dertig jaar lang met dit type gere den. Mijn laatste rit met de hondekop was richting de sloop. Daarom ben ik blij dat ik het ook met deze trein mag afmaken." Uitterhoeve geniet zichtbaar van zijn oude liefde, waar hij tien jaar geleden afstand van moest nemen. „Het was niet modem genoeg meer. Er was teveel onderhoud aan nodig en het verbruikte teveel stroom. Daarom zijn ze toen uil dienst genomen", vertelt hij. Gedoe Alle moderniseringen bij de Nederland se Spoorwegen kwamen het plezier van Uitterhoeve niet ten goede. Zijn werk als machinist werd er steeds simpeler door. Daarnaast vond hij de regelingen vanuit het bedrijf juist steeds com plexer worden. „Er was te veel gedoe. De laatste jaren heb ik het werk met minder plezier gedaan. Ik ben dan ook wel blij dat ik mag stoppen. Na veertig jaar is het wel mooi geweest", zegt hij. Uitterhoeve heeft zich nog niet echt be zig gehouden met wat hij de komende tijd gaat doen. „Dat zie ik vanzelf wel. Er is genoeg te doen, dus het zal wel goed komen." Op verschillende stations stopt Uitterhoeve eventjes, om nog enke le collega's te kunnen oppikken. Zo ook J. van Leerzem, die Uitterhoeve ziet als een fijne collega. „Ik kon het goed met hem vinden. We hebben erg met elkaar kunnen lachen in al die jaren." Volgens collega W. Koppejan had Uitterhoeve zo z'n eigen tempo. „Toen wij nog sa men rangeerden, was Ton bijvoorbeeld niet vooruit te branden wanneer er voet bal op televisie was. Maar de verloren tijd werd vervolgens weer ingehaald door razendsnel te werken. Ik kon me daar prima in vinden." Rond kwart voor vier in de middag komt Uitterhoeve aan op het station van Vlissingen. Nog eens ruim vijftig mensen wachten hem daar op met bloe men en applaus. Hij is geroerd door het warme onthaal. „Schitterend! Fantas tisch!zegt hij met een brede glimlach. Dit is de mooiste werkdag in al die veertig jaar." door Wendy van den Hurk KOUDEKERKE - De geur van verbrande bloemkratten en het doffe geluid van neerdalende re gendruppels op verkoolde golf platen. Het is een dag na de brand bij leliekwekerij M. de Looff aan de Ter Poorteweg in Koudekerke. Met zijn armen over elkaar kijkt Martin de Looff naar de uitge brande vrachtwagen. „Ik zou er juist mee naar Aalsmeer rijden. Elke nacht gingen we naar de veiling. Het ding is nog geen zes jaar oud. Pa had de zijkant nog ontworpen, het paradepaardje van Koudekerke noemden we het. Niks meer van over." Maar dat is nog niet het ergste. De kweker duwt het rood-witte politielint opzij en loopt rich ting de kassen. Ónder zijn rubbe ren laarzen kraakt het glas. Tussen de stapel verkoolde golf platen is af en toe een bloembol te zien. Een nieuwe leliesoort, over een jaar oogstklaar. Het zou de doorbraak moeten wor den voor het familiebedrijf. „Honderdduizend bollen, mis schien wel meer, allemaal weg. Daar doen we tien jaar over, wil len we die soort terugkrijgen. Als dat al lukt." De Looff spreekt van miljoenen euro's schade. Zijn broer loopt met verzekeringsagenten door de ravage. De mannen van Del ta weten hun eigen weg te vin den. Iedereen draagt zwarte le ren mappen. „Als de stroom het straks maar weer doet", hoopt De Looff hardop. Dan kan de achterste kas nog worden gered. De zee aan snijbloemen staat nu bloot aan de vrieskou, met inge slagen ramen en een kapot dak. Van slapen is het nog niet geko men. „Bij de brand kun je alleen maar hulpeloos langs de kant staan kijken hoe je bedrijf af brandt. De vlammen sloegen twintig meter hoog de lucht in en je kunt niks doen. Ons levens werk." Martin de Looff bekijkt de schade na de brand. Halsoverkop En toen moest Martin De Looff nog naar Aalsmeer. Een buur man hielp hem aan een vracht wagen en chauffeur. Zelf rijden deed hij niet. „Halsoverkop heb ik 's nachts nog veilingbrie- ven uitgeprint. Met de hand heb ik ze toen nog ingevuld, omdat de originele al in de vrachtwa gen lagen. Hopelijk staat er al vanavond een vervangende vrachtwagen voor de deur. Op de zondag wacht Aalsmeer weer. Het bedrijf draait gewoon door." De politie heeft haar technisch onderzoek afgerond. Kortslui ting is uitgesloten. Dat wist De Looff ze gelijk al te vertellen. „Twee weken geleden is gepro- MIDDELBURG - Een 46-jarige landbouwer uit Kwaden- damme moet oppassen voor stillegging van zijn bedrijf. Officier van justitie J. Groen gaf gisteren in Middelburg nog een waarschuwing door drie maanden voorwaardelij ke stillegging te eisen. Daarnaast vorderde hij een boete van 1500 euro. Economisch politierechter G. van Urk was het helemaal eens met de officier en vonniste conform. Verbalisanten hadden de man 29 juli op zijn landbouwbe drijf in Rilland met een gewasbeschermingsmiddel zien spuiten, terwijl hij daarvoor geen vergunning heeft. Vol gens de politierechter blijven de problemen zolang de landbouwer weigert een cursus voor vakbekwaamheid be strijdingsmiddelen te volgen en daardoor willens en we tens de milieuvoorschriften overtreedt. De man maakt be zwaar om voor de cursus naar Den Haag te moeten, om dat hij daarvan niets wijzer wordt. „Ik kan uw redene ring niet volgen. Het is de verplichting om zich in het vak te bekwamen en de kennis up-to-date te houden", reageer de Van Unnik. De officier wees verdachte op de risico's die steeds groter worden. Zo is de Kwadendammer al eer der voor het spuiten zonder vergunning tot een voorwaar delijke stillegging van drie maanden veroordeeld. TERNEUZEN - De politie heeft donderdagmiddag twee jongens van vijftien en zestien jaar aangehouden op ver denking van diefstal van een fiets. Aan het eind van de middag kwam de zestienjarige jongen een fietsenzaak in Terneuzen binnen met een nagenoeg nieuwe herenfiets. Hij wilde graag een kopie van de aankoopnota omdat dé ze zou zijn kwijtgeraakt. Even later kwam ook zijn vijf tienjarige vriend de zaak binnen. Uit navraag bleek dat de fiets op 24 november was gestolen in Terneuzen. De po litie werd gebeld en beide jongens werden door het perso neel in de winkel gehouden. In afwachting de politie werd het personeel door de jongens verbaal bedreigd. Bei de jongens zijn door de politie overgebracht naar het bu reau waar ze werden in verzekering zijn gesteld voor ver der onderzoek. THOLEN - Een 20-jarige automobiliste uit de gemeente Tholen is donderdagavond rond elf uur met haar auto in de sloot beland. De vrouw reed over de N658 en verloor ter hoogte van de Bartelmeetweg de macht over het stuur. De auto raakte in een slip en kwam in een nabijgelegen sloot tot stilstand. Met rug- en nekklachten is de Thoolse vervoerd naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom. KRABBENDIJKE - Een 22-jarige automobilist uit de ge meente Reimerswaal is gisteravond rond acht uur in bot sing gekomen met een 41-jarige automobilist uit dezelfde gemeente. Het ongeval vond plaats op de Oostweg jn Krabbendijke. De politie liet de 22-jarige een blaastejst doen, daaruit bleek dat hij ruim tweemaal had gedronken als is toegestaan. Tegen de man is proces-verbaal opge maakt. De 41-jarige automobilist was de Oostweg opgere den toen hij in de linkerflank werd aangereden door de auto waar de 22-jarige in reed. Beide auto's raakten be schadigd door het ongeval en zijn weggesleept. Er vielén geen gewonden. offers, doordat er met een borrel te veel op wordt gereden. Ook verongelukken er veel bromfiet sers op de Walcherse fietspaden Die paden langs de doorgaande plattelandswegen op Walcherën zijn overwegend smal. Vooral als er bromfietsers en fietsers te gelijkertijd op mogen rijden, leidt dat tot ongevallen of onder linge irritatie. Komend jaar begint WZE met de uitvoering van de maatrege len. Door op meer waterschaps wegen een maximum in te stel len van zestig kilometer, kun nen de brommers in het vervolg op de rijbaan in plaats van op het fietspad. Verkeersplateaus komen er op het kruispunt Kla- verweg-Noord Langeweg, de Lombokweg op Noord-Beve land, Jacob Catsweg op Walche ren, Langeweg-Vriesesweg op Schouwen-Duiveland en op Tho len op de Oudelandsedijk en de Roolandseweg. foto Lex de Meester beerd buiten plastic kratten in de brand te steken. En een paar dagen terug trof ik iemand voor het terrein aan, die hier niks te zoeken had. Dit vuur blijkt naar binnen te zijn geslagen. Brand stichting was het, ik weet het ze ker. Maar door wie?" door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Het Water schap Zeeuwse Eilanden (WZE) investeert de komende twee jaar ruim 400.000 euro in veiligere wegen. Het hoopt zo het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De maatregelen wor den genomen in het hele werkge bied van het waterschap. Tot 2010 wil Zeeuwse Eilanden 1.250.000 euro investeren. WZE heeft een paar jaar gele den al de verkeersveiligheid on der de loep genomen. Op acht honderd kilometer waterschaps- weg is een snelheidslimiet van zestig kilometer per uur inge voerd, er werden verkeerspla teaus aangelegd op gevaarlijke kruispunten, er kwamen meer verkeersborden en betere belij ning en het schap plaatste op een aantal kruispunten op door gaande plattelandswegen voor rangsborden. Het uiteindelijke doel van alle maatregelen is minder gewon den en dodelijke slachtoffers. Zeeuwse Eilanden beheert onge veer 2250 kilometer aan wegen. Gemiddeld genomen zijn er de laatste drie jaar vier dodelijke slachtoffers gevallen, veertig ge wonden die naar het ziekenhuis moesten en 62 lichtgewonden te betreuren geweest. De wegbe- heerders hebben met elkaar af gesproken dat het aantal slacht offers in 2010 gedaald moet zijn met dertig procent minder do den en een kwart minder zieken huisgewonden ten opzichte van het gemiddelde van 1997 tot en met 1999. Hoewel het waterschap al fors heeft geïnvesteerd in veiligheid, valt er volgens het dagelijks be stuur nog veel winst te behalen. Uit een analyse is gebleken dat er nog relatief veel eenzijdige on gevallen gebeuren op doorgaan de plattelandswegen, vooral in combinatie met een hoge snel heid en beplanting langs de weg. Bromfietsers Opvallend is ook dat er in de middag, tussen twaalf en vier uur, veel ongelukken plaatsvin den waarbij bromfietsers zijn be trokken. In de avonduren vallen op Noord-Beveland veel slacht- MIDDELBURG - Een 60-jarige inwoner van Borssele is gisteren in Middelburg wegens mestop- slag zonder vergunning bestraft met een boete van 225 euro. De boer had zich 31 augustus met gehouden aan de gedoogre- geling door geen schriftelijke melding van de mestopslag aan de gemeente te maken. De economische politierechter legde de boete geheel conform de eis van de officier van justitie op. OOST-SOUBURG - Een 19-jari- ge Oost-Souburger is gister avond op heterdaad betrapt toen hij in zijn woonplaats aan het inbreken was. De bewoner van een woning aan de Maasstraat kwam rond 19.40 uur thuis en trof daar de inbre ker aan. Hij belde de politie. Die nam de Souburger voor verhoor mee naar het bureau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 125