PZC
Jitklappen en wegwezen in de stadsjungle
Dat de motor aansloeg
al me altijd bijblijven'
Corvette 6: Kentucky-rouwdouw krijgt manieren
27
Vraag antwoord
KLASSIEKER
KENNISMAKING
Volgende week in Auto:
vrijdag 26 november 2004
(je regelmatig met de trein reist, kijkt niet
eer vreemd op van een vouwfiets in het
ngpad. Zo'n klapkarretje is ideaal voor de fo
ils die snel naar het station wil en voor de
jtomobilist die parkeerproblemen vreest.
Rodrick de Munnik
r de vouwfiets was 2004
speciaal jaar. Een van de
cotste spelers op de intema-
nale markt van vouwfietsen,
Amerikaans-Taiwanese Da-
maakte zijn rentree in Ne-
and. Ook was het precies
veertig jaar geleden dat de eer
ste serieuze vouwfiets uit een
Nederlandse fabriek rolde: de
Kwïkstep van Gazelle. Natuurlijk
was de Kwikstep niet de eerste
vouwfiets. Ver voor de Eerste
Wereldoorlog reden vooral mili
tairen er op rond. Zelfs een ho
ge bicyclette - dat karrenwiel met
een stepwieltje erachter - was
er in vouwmodel. Maar onder
het grote publiek was de opvou-
wer niet populair - een gewone
fiets was al bijna niet te beta
len.
De herintroductie van de vouw
en deelfietsen in het begin van
de jaren zestig had andere oor
zaken. Het forenzen deed zijn
intrede, per auto of openbaar
vervoer. Vooral de auto speelde
het fietsje in de kaart, het paste
immers makkelijk in de koffer
bak. De naam was trouwens
nog niet vanzelfsprekend: men
sprak van meeneemfiets of klap-
fiets. De Gazelle Kwikstep ver
schilde amper van een gewone
fiets. De wielen waren iets klei
ner en een scharnier rond de
trapas en een verbindingsstuk
onder het zadel zorgden dat hij
omstandig te vouwen was rond
een horizontale as. Niet een
pakketje waar je voor de lol
mee over een druk perron
sjouwt.
Dahon
Tegenwoordig is een vouwfiets
klein en praktisch. De fabricage
is vooral in handen van specia
listen, namen als Brompton,
Moulton en Dahon. De laatste is
ook zo'n beetje de grootste.
Sinds dit jaar is Dahon opnieuw
onder eigen naam in Nederland
verkrijgbaar. Buzaglo uit Wee-
sp heeft de vertegenwoordiging
van het merk verworven. Da
hon maakt vouwfietsen voor ie
der doel: voor simpel vervoer
door de stadsjungle, tot hoog
waardige vouwbare mountain
bikes en racefietsen. Aanspre
kend is de Dahon Roo P3, een
model met drie versnellingen
waarvan ook het zadel, de peda
len en het stuur zijn te vouwen.
Hij kost rond de 600 euro. Een
vouwfiets als de Roo is zo ge
avanceerd dat hij net zo stralc
en soepel rijdt als een gewone
fiets. Een nadeel is het stallen:
vouwfietsen springen in het
oog en dat maakt ze een gewil
de prooi voor fietsendieven.
Hans Piggen op zijn perfect nagebouwde Benz uit de negentiende eeuw.
doen, zoals bij het cilinderblok,
dat is gelast van staal en niet is
gemaakt van gietijzer, zoals het
origineel. Maar als je Piggens re
plica ziet, zou je zweren dat
Karl Benz zelf nog aan de stuur
stok heeft gezeten. Piggen ver
huurt hem geregeld als blikvan-
Foto's Carlo ter Ellen
ger bij openingen van autobe
drijven. Met pretoogjes vertelt
hij over nieuwe plannen: hij
wil ook nog eens aan de slag
met de eerste motorfiets met
verbrandingsmotor: de Daimler
Reitwagen uit 1885. „Alleen die
tekeningen..."
BENZ PATENT MOTORWAGEN
Motor, eencilinder viertakt, 954 cc,
0,88 pk, waterkoeling - Transmissie
een versnelling, achterwielaandrijving
via differentieel met kettingen -
Gewicht 256 kg - Snelheid 16 km
per uur.
Info 0541-625 482.
voertuig geworden van 'vlees
en bloed'. Maar het heeft moei
te gekost, vooral in de voorbe
reidende fase. Piggen: „Ik
moest originele bouwtekenin
gen hebben. Mijn zoon John
werkte in die tijd bij Merce
des-Benz aan een afstudeerpro
ject. Na veel aandringen kreeg
hij tekeningen uit 1938 mee.
Toen ik goed keek ontdekte ik
dat ze van een schaalmodel wa
ren. Voor het chassis waren ze
bruikbaar, maar een motor kon
je er niet mee bouwen."
Aan de meter
Piggen begon alvast met het rol
lende gedeelte. Alles maakte hij
uit afgedankt ijzer of, als het
niet anders kon, nieuw materi
aal. Om de zelf gefabriceerde
spaakwielen bijvoorbeeld lig
gen massieve banden. Die wor
den normaal gebruikt als af
dichtingen in grote machines
en zijn aan de meter te koop.
Het werk vlotte redelijk en er
ontstond een heuse driewieler.
Maar Piggen wilde rijden en be
sloot een stokoude stationaire
Bemhard-motor in het chassis
te hangen.
„Dat ding bleek veel te sterk.
Tijdens een proefrit reed de
buurman met de fiets vooruit
om de weg vrij te maken, maar
ik ging veel harder dan de be
doeling was. Hij kon nog net op
tijd uitwijken!"
Na de mislukte proefrit bleef
de Benz een tijd onaangeroerd
in de werkplaats staan. „Ik
vond het niks, die Bemhard-mo
tor, en originele tekeningen
had ik niet. Toen John bij Mer
cedes wegging, kreeg hij ze
toch nog mee, een afscheidsca
deautje van collega's."
Soms moest Hans concessies
'anneer Hans Piggen in 1997 in het zieken-
ïis ligt met een dubbele hernia, doodt hij de
jd met lezen. In een blad ziet hij een artikel
«rde Benz Patent Motorwagen uit 1884. Als
ij die nu eens zelf zou kunnen bouwen...
i Voor Benz-fans
De Oostenrijker Siegfried Marcus bouwt in 1875 al een ge
motoriseerde vierwieler, maar het staat niet vast of deze
ook daadwerkelijk gereden heeft.
De Benz Patent Motorwagen is in elk geval de eerste serie
auto, met een productie van 25 stuks tussen 1886 en 1894.
Karl Benz schenkt de eerste Patent Motorwagen in 1906
aan het Deutsches Museum in München.
In 2001 begint Mercedes-Benz Classic met de bouw van
honderd replica's voor musea. Prijs: 56.000 euro.
Door Gert te Linteio
Met een krachti
ge zwieper aan
het enorme
vliegwiel wekt
Hans Piggen
zijn zelfgebouwde eencilinder
tot leven. Met vierhonderd om
wentelingen per minuut kun je
de slagen tellen. De werkplaats
vult zich met uitlaatgassen ter
wijl je de krukas ziet rond
draaien. „Mooi hè?", verzucht
de vuttende metaalbewerker
uit Rossum (Overijssel) met een
ontroerde blik in zijn ogen.
„De eerste keer dat de motor
liep, dat zal me altijd bijblijven.
Ook dat-ie vijf minuten later al
weer muurvast zat."
Indrukwekkend: wat begon
met een tijdschriftartikel is een
De speeltuin van Klaas
De Nederlander Klaas Zwart heeft in de heuvels bij
het Spaanse Ronda een soort automobiel Neverland
laten aanleggen. Het is een 5,5 kilometer lang
racecircuit, met 26 bochten erin waar wij de nieuwe
i Corvette doorheen mochten jagen. Zwart, die fortuin
maakte in de olie-industrie, stopte er meer dan 50
miljoen euro in. In Engeland bezit Zwart een
autofabriekje waar hij de Ascari KZ1 bouwt. Wie een
miljoen voor zo'n sportwagen overheeft, mag elk
jaar twintig dagen komen racen.
Mriftende Corvette op het Ascari-circuit in Zuid-Spanje.
Nu de merknaam Che
vrolet wordt overge-
plakt op Daewoo's,
heet een Corvette al
leen nog Corvette. De
zesde sinds 1953 ge
draagt zich nog altijd
listig, maar wel veel
beter dan zijn voor
gangers.
Door Rien van der Steen
Hij heeft tractiecontrole en
elektronische stabiliteitsrege-
ling. Maar zelfs met die twee in
geschakeld breekt Amerika's
nieuwste sportwagen nog uit in
snelle bochten. Een sportwagen
die je herhaaldelijk laat schrik
ken, deze Corvette 6, al houdt
hij de zijsprongen beperkt tot
een metertje. Maar hij is ook
erg lekker om mee te rijden en
aanzienlijk beter afgewerkt
dan ooit. De Corvette is nog
steeds een avontuurlijke rouw-
douw.
Hij heeft zo'n targadakje dat je
snel even achterin kunt opber
gen om half open te rijden. Je
Q) Corvette
De Corvette is genoemd naar Amerikaanse oorlogsbodems uit
de jaren veertig.
Een Nederlandse bloemveredelaar heeft een rode tulp ontwik
keld genaamd Corvette. Het veredelen heeft 17 jaar geduurd.
wil dan trouwens niet hard,
want bij honderd kilometer per
uur begint dit rijdend terras irri
tant te fluiten. Er komt nog een
echte cabrio.
Icoon
Dave Hill, hoofdingenieur van
de Corvette - de naam Chevro
let is er van af, want die is per 1
januari uitsluitend voor Dae-
woo-modellen - noemt zijn
sportwagen een icoon. Terecht,
want al 51 jaar spreekt hij tot
vooral Amerikaanse verbeel
ding. Wereldwijd zijn er 1,3 mil
joen verkocht.
De zesde generatie is wat min
der groot dan de vorige, terwijl
de wielbasis iets toenam. De op-
klaplampen zijn verdwenen.
Aan de voorkant zijn vering en
demping nogal soepel terwijl
de achterkant van de Corvette
de karakteristiek van een dan
sende plank heeft. Hij is vlug
uit zijn doen in een snelle
bocht vanwege de dwarse, ruim-
tebesparende bladveer die bij
een Corvette nu eenmaal de
standaard vormt. Maar stuurge-
drag en stabiliteit zijn beter
dan ooit. Het hart van het beest
wordt gevormd door een dikke
cardanas die de achterwielen
verbindt met een zes-liter alu
minium V8. Met gewoon twee
kleppen per cilinder en 403 pk
sleurt hij de auto naar een cli
max van 300 km per uur, via
een voorspel dat tot 100 km per
uur slechts 4,3 seconden in be
slag neemt. Het fabuleuze kop
pel van 546 Nm is het allermooi
ste van de auto. Dat komt lcort
gezegd hier op neer: zet hem in
de zesde versnelling, als er ten
minste geen viertraps automaat
aan boord is, geef gas bij dui
zend toeren en merk tot je ver
bazing dat dit geweld uit Kentuc
ky met gemak naar hoge snelhe
den raast en met de naald op
200 nog altijd minder dan 2.800
toeren draait. In vijf rijdt de
Corvette net zo gemakkelijk
woonerftempo als 130 km per
uur.
De Corvette heeft het gemunt
op de Dodge Viper, al heeft die
met zijn V10 nog een pk'tje of
75 meer in huis, en een Porsche
911 Turbo van 420 pk.
Subtiliteit is niet zijn handels
merk. Hij heeft een donker en
gorgelend uitlaatgeluid, een la
ge voorruit, groot met leer be
kleed stuur en giga-meters voor
snelheid en toerental. Opval
lend is ook het head-up display,
een projectie van vitale gege
vens in de voorruit. Er zit ook
een G-meter in om de krachten
bij (zijdelingse) acceleraties te
meten. Dankzij zijn aluminium
bodemconstructie en kunststof
plaatdelen weegt de Corvette
1.500 kilo, ruim dertig minder
dan de C5. Hij moet 87.950 eu
ro opbrengen. Een Porsche 911
S is dertig mille duurder.
Wat moetje volgens de wet eigenlijk bij je hebben als je auto
rijdt?
Annelies Tichelaar van de ANWB: „In Nederland hoef
je behalve je autopapieren niets bij je te hebben. Een ge
varendriehoek, verbanddoos, brandblusser of reserve
lampjes zijn sinds 1990 niet meer verplicht. Bij pech
wordt wel aangeraden gebruik te maken van de drie
hoek, maar de gevarenlichten aanzetten kan ook. Met
de wintersport in aantocht is het wel goed te vermelden
dat de regelgeving in veel Europese landen anders is. Zo
zijn een gevarendriehoek en een verbandtrommel ver
plicht in Oostenrijk. Op onze website en in ons hand
boek staat wat in welk land standaard in de auto hoort."
www.anwb.nl
Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van
de krant en klik op Auto.
Harley voor de stoere vrouw
De Sportster 883 Low mikt op kleine bikers.
Het stoere mannen-motormerk Harley-Davidson
komt met een speciale uitvoering van de Sportster.
Het heet een 'machine voor mensen met een kleine gestalte',
dus er is weinig fantasie voor nodig om er een Harley
voor ladies in te herkennen. De Sportster 883 Low is in
grijpend aangepast. Voor- en achtervering zijn verlaagd,
en stuur en buddy werden dichter naar elkaar gescho
ven voor een ontspannen zithouding. De verlengde zij-
standaard maakt het parkeren van de zware machine
een stuk makkelijker. De Sportster 883 Low kost 9.560
euro en is vanaf december leverbaar.
AutoRai zonder nachtleven
Tussen 10 en 20 februari wordt in Amsterdam de Au
toRai gehouden. Alle elf hallen van de Rai zijn bezet
en de organisatie verwacht een half miljoen bezoekers.
De bedoeling was enkele exclusive nights op touw te zet
ten voor mensen die van glitter en swing houden, maar
dat feest gaat niet door. Het bestuur van de Rai heeft er
bij de autobedrijven geen geld voor kunnen losweken.
De gala-avond op de openingsdag gaat wel door.
Honda prijst Jazz af
'Chevrolet' ruimt Daewoo's op
Nu Daewoo per 1 januari verandert in Chevrolet kun
nen kopers van een nieuwe Daewoo korting krij
gen via meer uitrusting, inruilvoordeel en gratis onder
houd. Zo zijn een gratis navigatiesysteem en uitgestelde
betaling mogelijk, maar ook een lpg-installatie voor dui
zend euro, gratis onderhoud of extra inruilpremie. Vol
gens Pieter Stokman van Daewoo Benelux loopt het
voordeel op bijvoorbeeld een Kalos op tot ruim 4.000 eu
ro, zo'n 25 procent. Het enige watje niet krijgt zijn Che
vrolet-badges.
Chrysler bij de zeer sterken
Chrysler viert zijn tachtigste verjaardag. Het bedrijf
dat in 1924 opgericht werd door Walter P. Chrysler
groeide uit tot een van de grote drie in de Amerikaanse
auto-industrie, samen met General Motors en Ford. Wal
ter Chrysler werd in 1916 eerste man bij autofabrikant
Buick. In 1920 vertrok hij om het noodlijdende Wil
lys-Overland uit de brand te helpen. In 1924 bracht hij
als manager van Maxwell-Chalmers zijn eigen auto op
de markt, de Chrysler Six. Een jaar later werd Max
well-Chalmers omgedoopt in Chrysler Corporation en
kort daarna breidde Walter zijn imperium uit met de
merken Plymouth, DeSoto en Dodge. In 1998 smolt het be
drijf samen met het Duitse Daimler. Avontuurlijke vorm
geving is het sterkste punt van Chrysler.
Uw auto krijgt praatjes
Test: Peugeot 407 SW
Het gouden brommertijdperk
De Roo P3 vouwfiets van Dahon is vlot inklapbaar.
De compacte
mpv Jazz van
Honda is duizend
euro in prijs ver
laagd en kost
voortaan 13.800 eu
ro. De 1.2 tenmin- Honda doet duizend euro van de
ste, want de andere eenvoudigste Jazz af.
versies blijven
even duur. De 1.4 ES bijvoorbeeld moet 19.275 euro op
brengen. De auto heeft nieuwe bumpers gekregen en
een wat opgekalefaterd dashboard.
De eerste Corvettes uit 1953 kampten met kwaliteitsproblemen.
De Corvette Sting Ray uit 1963 (foto) van ontwerper Bill Mitchell
vestigde een betere reputatie.
Talloze filmsterren uit de vorige
eeuw reden er een, evenals Robert Kennedy.
Een studiemodel van Chrysler: de Firepower.