\an drugs komen is geen probleem Morrens is vooral een tekenaar lordigheid blijkt pecisie in werk an Paul Knoflach Zeeland heeft meeste brandweerlieden per 100.000 inwoners 13 Kandidaten voor ziekenhuis Geld voor Rode Kruis en KNRM Scheldemond toch naar finale Werkstraf wegens bedreiging lunst jven voor *n podium [jkrock 2005 bij nader inzien Boete voor bedreigen barkeeper dinsdag 23 november 2004 innr Emile Calon De cliënten van het Zeeuws Consul tatiebureau voor Alcohol en Drugs worden in toenemende mate ge nen als veelplegers en mensen die vooral voor overlast zorgen. Ze wor den gezien als schadelijke mensen in j plaats van medeburgers die hulp no dig hebben bij problemen die ze zelf niet meer kunnen oplossen, aldus «beidend directeur Jan van den Broek. Hij vindt dat zeer zorgelijk. Die veran derende houding heeft volgens hem al les te maken met de dubbele moraal die in Nederland heerst: „Je moet ze helpen en je moet ze opsluiten. üog een paar dagen en dan stopt hij 2lsdirecteur van het ZCAD. Van den t is zowat het ZCAD. Een hele ge- :eratie Zeeuwen kent hem als dé voor- san van het bureau. !3,5 jaar geleden kwam hij als peda- ïj het bureau. Kort daarop, juli i'. werd hij directeur. Al die tijd Verslaafd teert hij moeten opboksen tegen voor verdelen over verslaving. Met name cnigsverslaving. Maar ook alcoholver- j. Het probleem van die versla- vingsvorm wordt nog steeds nauwe lijks erkend. Ook niet door professio nals zoals huisartsen. Uit onderzoek weet hij dat gemiddeld zo'n 150 pa tenten van een huisarts verslaafd moe ien zijn aan alcohol. Desondanks ver wijst de gemiddelde huisarts maar één tot twee mensen per jaar door nar het ZCAD, Bij de andere patiënten wordt Eetprobleem niet herkend, vreest Van ien Broek. Die kampen echter wel aet problemen, aan hun maag of slok darm bijvoorbeeld, maar krijgen niet de adequate behandeling die ze verdie nen. Met grote stelligheid zegt hij dat ne- «en procent van de Zeeuwen een alco holprobleem heeft. „Al die mensen Volgens scheidend directeur Jan van den Broek van het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs heeft negen procent van de Zeeuwen een alcoholprobleem. foto Ruben Oreel hebben hulp nodig." Dat ze niet om hulp vragen, en dat slechts een enke ling wordt doorverwezen, heeft vol gens hem alles te maken met de maat schappelijke tolerantie van alcohol. „Terwijl alcohol, als gekeken wordt naar het lichamelijk effect, schadelij ker is dan drugs. Alcohol tast de her sens aan terwijl drugs, zuivere drugs, dat niet doen." De drugsverslaafde wordt volgens hem steeds meer gezien als de pestlij der uit vroegere eeuwen. Als iemand die je moet isoleren omdat hij zorgt voor besmettingsgevaar. Hij wijst er op dat het merendeel van de drugsver slaafden een gewoon leven leidt. „Zes tig procent van die verslaafden redt zicht prima. Zestig procent werkt ge woon of kan gewoon rondkomen van een uitkering zonder te vervallen in- crimineel gedrag." De verslaafde'kan dus gewoon de buurvrouw zijn die zo leuk met de kinderen speelt, aldus de directeur. De overlast wordt veroor zaakt door tien procent van de ver slaafden. Die gaan uit stelen en roven om geld bij elkaar te krijgen om de dealer te kunnen betalen. De resteren de dertig procent leeft volgens Van den Broek 'op het randje'. Die mensen kunnen hun verslaving net betalen maar moeten wel vaak op alles bezui nigen om rond te komen. Relaties De gemiddelde druggebruiker begint volgens hem op z'n zeventiende. Rond z'n dertigste loopt het gebruik echt uit de hand en is het ook zeer moeilijk te rug te keren. Hij, want meestal gaat het om een man, heeft alles gemist: scholing, huisvesting, relaties. Het_is, aldus de scheidend directeur, -zeer moeilijk voor zo'n iemand om clean te worden. „Waarom zou hij?" Want stoppen met drugs is als een tocht door de woestijn, schetst hij het vooruitzicht van een gebruiker. Hij laat zijn bekende wereld achter zich en gaat een heel ongewisse en moeiza me toekomst tegemoet. Daar is heel wat wilskracht voor nodig. Van den Broek is een man van cijfers. Tijdens het gesprek strooit hij met ge tallen en percentages. Hij is geen cij- ferfetisjist maar iemand die vindt dat beleid bepaald moet worden aan de hand van concrete gegevens en cijfers. De jaarverslagen van het ZCAD zijn dan ook gevuld met taart- en staafdia grammen zodat in een oogopslag is te zien wie die cliënten zijn en welke re sultaten er worden geboekt. Deze dui ding is nog steeds vrij uniek in het land van de consultatiebureau's. Cijfers zijn echter niet zaligmakend, zo weet hij maar al te goed. Als dat wel zo was zou de subsidiëring van bij voorbeeld het ZCAD wel fors worden opgeschroefd en allerlei projecten ter beteugeling van verslaving meer geld krijgen. Want elke euro die in het ZCAD wordt gepompt levert winst op als gekeken wordt naar alle maat schappelijke kosten van verslaving. „De ratio wint hij bij beleidsbeslissin gen niet van het gevoel", geeft de di recteur als verklaring. Daar komt ook nog eens bij dat het ZCAD geld krijgt van allerlei overheidsinstellingen. „Er spelen dus altijd verschillende belan gen een rol bij subsidiëring." Aan de hand van zijn cijfers ziet hij dat het bureau in staat is om zestig procent van de cliënten op een dusdanige ma nier te helpen dat ze zonder al te grote problemen verder kunnen leven. Het duurt echter wel heel lang er verslaaf den bij het ZCAD aankloppen voor hulp. „Gemiddeld pas zeven jaar na het begin van de problemen." Van den Broek merkt op dat het over al in Zeeland mogelijk is om alle soor ten drugs te komen. Hij doelt dan zo wel op soft- als harddrugs. Ook in een regio als Oost-Zeeuws-Vlaanderen, waar de overheid probeert verkoop punten voor softdrugs te weren. „De aanvoer van middelen is zo ontzettend groot." Het is volgens hem ook geen enkel pro bleem om op bijvoorbeeld Schou- wen-Duiveland aan heroïne van pri ma kwaliteit te komen. „De aanwezig heid van roesmiddelen is alom." Zo al om dat bijvoorbeeld de vondst van ruim vier ton cocaïne - met een straat waarde van zo'n 200 miljoen euro - aan boord van de Panamese zeesleper Otton, vorig jaar augustus in Vlissin- gen, geen enkel effect had op de straat- prijs van cocaïne. Hij vervolgt dat het beleid van de ge meente Hulst, een absoluut nee tegen koffieshops, niet geleid heeft tot min der Oost-Zeeuws-Vlaamse cliënten voor het ZCAD. „Als mensen willen, komen ze aan drugs." Dat geldt ook voor jongeren. „Tachtig procent van hen experimenteert met drugs." Dat is volgens hem nu eenmaal jongeren ei gen. Die willen de mogelijkheden in het leven verkennen. Een koffieshop verbod is voor hen geen enkele reden om te besluiten geen softdrugs te ge bruiken. Ter gelegenheid van het afscheid van Van den Broek wordt donderdag 25 november in Theater De Mythe in Goes een symposium gehouden over de Zeeuwse verslavingszorg. Die bijeenkomst begint om 10.00 uur Na de afsluiting om 16.30 uur is er een afscheidsre ceptie. GOES - Headhuntersbureau voor de zorgsector Claus Schmitt heeft gisteren een aantal kandidaten voor het di recteurschap van de stichting Oosterscheldeziekenhuizen aangedragen. De komende maand spreekt de Raad van Toezicht de kan didaten. Een benoeming kan met anderhalve maand.be kend zijn. Dat zegt interimdirecteur A. van Alphen. Hij is tot ko mend voorjaar waarnemend voorzitter van de raad van bestuur voor de ziekenhuizen in Goes en Zierikzee, in af wachting van de opvolging van oud-directeur S. Schuite voerder, die begin dit jaar op non-actief werd gesteld. BRESKENS - De Koninklijke Nederlandse Redding Maat schappij (KNRM) in Breskens en het Rode Kruis West Zeeuws-Vlaanderen hebben afgelopen weekeinde een che que van vijfduizend euro gekregen van de Rotaryclub Oostburg. Het geld wordt door het Rode Kruis gebruikt voor de aan schaf van twee automatische externe defibrilators. De KNRM wendt het bedrag aan om de tweede reddingsboot Forel, die momenteel bovenop het ponton staat, sneller in het water te kunnen krijgen. Daarvoor moet een voorzie ning worden gebouwd. VLISSINGEN - Stedelijke Scholengemeenschap Schejde- mond in Vlissingen heeft zich alsnog geplaatst voor de fi nale van het Nederlands kampioenschap debatteren. Tijdens de voorronde in Tilburg eindigde de school vorige week vrijdag aanvankelijk als dertiende, terwijl de eerste twaalf doorgingen. De organisatie bleek echter een fout gemaakt te hebben, waardoor Scheldemond alsnog beslag legde op de twaalf de plaats en daarmee op een plek in de finale. Die eind strijd wordt op zaterdag 11 december in Leiden gehóu den. Behalve Scheldemond is ook scholengemeenschap Neha- lennia uit Middelburg daar vertegenwoordigd. Die legde in de voorronde beslag op de tweede plaats. In een eerdere voorronde plaatste de locatie Pieter Zee man van scholengroep Pontes in Zierikzee zich al voor de eindstrijd. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter I. Woi- tring heeft gisteren een 38-jarige man uit Terneuzen voor bedreigingen in de relatiesfeer conform de eis veertig uur werkstraf opgelegd. De man heeft een knipperlichtrelatie met een vrouw. Het slachtoffer werd 17 maart van dit jaar in Terneuzen be dreigd. De verdachte stond met een gebalde vuist voor haar, terwijl hij met de andere hand tegen haar borst drukte. De Terneuzenaar had de vrouw dreigend toegevoegd.dat hij, als hij erachter zou komen dat zij hem ontrouw :was geweest, hij eerst die vriend en dan haar zou vermoorden Hij ging vervolgens op 24 mei in de fout door een hem-be kende man met de dood te bedreigen. De geweldsdelicten werden gerelateerd aan zijn alcohol gebruik. y Ernst Jan Rozendaal DDELBURG - Wie de schil- rijen van Paul Knoflach [ervlakkig bekijkt, zou kun- idenken dat het collages zijn 'over elkaar geplakte en ge melijk verknipte kleurvellen. spins slordige collages fs. Maar de slordigheid is it precisie en het plakwerk re- iMvan geconcentreerd schil- van Knoflach is te zien in Middelburgse galerie Depot, i'-oont daar twaalf ongetitel- aci-ylschilderij en (nee, niet 'want op het toilet hangt er nog één). De meeste zijn 'kant, een aantal is rechthoe- waarbij de breedte groter is de hoogte. De rechthoeken Np hun beurt in geometri- Nakken verdeeld. Opnieuw (t het vierkant te overheer- •maar in werkelijkheid is op schilderijen geen precieze athoek te vinden. Lijnen lo lt scheef, hoeken vallen weg andere kleurvlakken en l*d altijd zitten er kieren naast elkaar gelegen figu- "ncentratie 1 alleen al waagt om concen- Knoflach trekt de toe ter zijn schilderijen in. meer van te weten te ko- - is het noodzakelijk er met Ns bovenop te gaan staan. om te controleren wat f-j-ANT) - De organisatie van Festival Dijkrock vraagt be- pde rock of bluesbands Paan te melden voor een PNium. r^n wedstrijd tussen acht g5 $e strijden om een be- r optreden op Dijkrock lNVen kan tot februari Pper post naar Peer Somers, Butijnweg 59, 4411 BV and of mailen naar: net.nl. Knoflach nu precies heeft ge daan. Heeft hij gekleurde vellen papier over elkaar geplakt? Nee. Elk vlak blijkt te zijn geschil derd. Onderliggende verflagen blijven zichtbaar. Daardoor heb ben de schilderijen diepte en ontstaan contrasten tussen ver schillende kleurvlakken. De ene keer heeft de schilder de verf dekkend aangebracht, de an dere keer bewust niet. Het liefst combineert hij verschillende schildertechnieken op één doek, zodat een gevarieerd geheel ontstaat. Ook aan de randen van de kleurvlakken is veel te zien. De ene keer zijn ze mes scherp, de andere keer rafelig. Soms onstaat bijna reliëf, om dat het kleurvlak uit een aantal lagen verf bestaat en het lijkt alsof daarnaast een gleuf is ge kerfd. Dynamisch Door deze manier van werken krijgen de statische onderwer pen van Knoflachs schilderijen - abstracte composities van mo nochrome kleurvlakken - een dy namische uitwerking. Het gaat te ver om van beweging te spre ken, ritmiek is een toepasselij ker aanduiding. Hoe abstract schilderijen ook zijn, kijkers zullen altijd probe ren er iets figuurlijks in te zien. Bij het werk van Knoflach is dat heel goed mogelijk. Hij heeft een voorkeur voor de kleuren groen, geel en blauw. Zijn ab stracte taferelen hebben daar door een landschappelijk karak ter. En als ze te plat zijn om een echt landschap te suggereren dan doen ze op zijn minst aan landkaarten denken. Behalve schilderijen van Paul Knoflach zijn in Depot ook sculpturen te zien van Willem Pastoor. Met zijn sieraden is hij permanent in de galerie ver tegenwoordigd. Het ontwerp van de beelden in edelstaal die hij daar nu aan heeft toe gevoegd, ligt in het verlengde van zijn juwelen. De beelden doen denken aan enorme libel len: een staafvormig lijfje, twee voelsprieten en grote, transpa rante vleugels. Expositie: t/m 27 december in gale rie Depot in Middelburg, open zo en ma van 14-17 uur en op af spraak (0118-644528) Peter Morrens: „Dat ik geen stijl heb is zo langzamerhand mijn stijl geworden." foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal GOES - De Belgische kunste naar Peter Morrens acht zich niet gebonden aan één medium. Voor elk werk kiest hij de vorm die hem het beste uitkomt: film, tekst, fotografie, installatie kunst. „Toch ben ik in essentie een tekenaar." Morrens exposeert op het ogen blik in Galerie Van den Berge in Goes, samen met kunstenares Marie-José Hoeboer. die zich vooral toelegt op het maken van sieraden. De expositie van Mor rens heet 'Uwen hof'. Dat is een titel waarover veel te zeggen valt. Het woord hof verwijst naar de tegenstelling tussen na tuur en cultuur, die in het werk van Morrens altijd een grote rol speelt. „Een hof is een aangeleg de tuin, dat betekent een geredi geerd stuk natuur. Het woord uwen geeft aan dat ik de samen hang tussen de werken die ik hier laat zien in de schoenen schuif van de toeschouwer. Het werk wordt voleindigd in de blik van de toeschouwer. Wie ben ik om te vertellen hoe de mensen hier naar moeten kij ken? Ik neem de verantwoorde lijkheid niet tot op het einde. Be wust neem ik wat afstand." Alle werken van Morrens zijn ge baseerd op de 'waarnemingste- keningen' die hij vrijwel dage lijks maakt. „Die maak ik al van af mijn eerste dagen op de kunst academie, begin jaren negentig. Ik schroomde toen die naar bui ten te brengen, vandaar dat de nadruk lag op performances en collagewerk. Door de jaren heen ben ik allerlei stijlen en media blijven hanteren. Dat ik geen stijl heb is zo langzamerhand mijn stijl geworden." In de loop van de tijd hebben te keningen ook hun weg gevon den naar Morrens' exposities. De schroom ze te tonen en de af stand die hij graag neemt, vloeien samen in de beslissing ze toe te schrijven aan Herman Smit, een naam waarop hij ooit tijdens een tekenvakantie is ge stuit. Ook voor zijn teksten han teert hij een soort pseudoniem: Point Blank Press. In Galerie Van den Berge laat hij een totaalconcept zien waai-- van alle onderdelen samenhan gen. Midden in de ruimte is een wand geplaatst met daarop een grote foto van een landschap in Griekenland. De desolaatheid ervan, de hekwerken en wat puin suggereren dat het Pales tijns gebied zou kunnen zijn, maar dat is niet het geval. Tegen over de wand is een tafel ge- plaats met instrumenten - zoals een microfoon - die aangeven dat hier een forum zou kunnen plaatsvinden, waarop de foto kan worden verduidelijkt of over het werk kan worden gedis cussieerd. Op de wanden rond om zijn foto's, tekeningen en tek sten opgehangen. Doordat ze een relatie met elkaar aangaan - bepaalde teksten kunnen bij voorbeeld worden opgevat als commentaar op het ernaast ge plaatste beeld - is een web van betekenissen ontstaan. „Mijn werk stapelt zich op in mijn ate lier", verklaart Morrens. „Bij el ke expositie maak ik een keuze aan de hand van een thema dat ik in gedachten heb. Tot dusver liet ik mijn teksten los zien van de andere beelden. Dit is eigen lijk de eerste tentoonstelling waarop ik een samenhang creëer door alle genres door el kaar te laten zien." Cruciaal in het werk van Mor rens is de waarneming van de werkelijkheid. Hij is ervan door drongen dat een reproductie van de werkelijkheid altijd te kortschiet. „Mijn werk begint met een ongelofelijke verwonde ring over wat ons omringt. Ik heb een aantal talenten om dat weer te geven, maar ik voel me als een slechte knutselaar die een radio uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. Alle onderde len zijn aanwezig, het oogt als een geheel maar het klopt niet." Tegelijk met het werk van Mor rens zijn ook sieraden te zien van Hoeboer. De aanduiding sie raden moet mensen niet op het verkeerde been zetten. De objec ten die Hoeboer maakt kunnen inderdaad als sieraden worden gedragen, maar het zijn ook kunstwerken. Ze is ooit begon nen als schilder, maar merkte dat ze haar verhaal kwijt kon als sieradenmaker. „Schilderen is eigenlijk een mannenberoep", zei ze ooit in de PZC. „Het ma ken van sieraden beschouw ik als een vrouwelijke bezigheid." Expositie: Peter Morrens en Ma rie-José Hoeboer, t/m 24 dec in Ga lerie Van den Berge in Goes, open do t/m za van 12-17 uur. door Jeffrey Kutterink GOES - Zeeland zit van alle pro vincies het ruimst in de brand weerlieden. Op de honderddui zend inwoners zijn er 327 in dienst. In 1964 waren dat er nog 550 (-41 procent). Dat blijkt uit cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bijna eenvijfde van de brandweerlieden is als werkne mer in dienst bij de gemeente. Dat was veertig jaar geleden wel anders. Toen was dat slechts een op de veertien. Het totaal aantal brandweexiieden is in die tijd ook nauwelijks ver anderd. Dit jaar werken circa 27.000 mensen beroepsmatig of vrijwillig bij de gemeentelijke brandweer. Dat zijn er duizend meer dan in 1964. Wel groeide het aantal inwo ners; van twaalf miljoen in 1964 naar ruim zestien miljoen nu. En dat terwijl het bx-andweer- koi-ps nauwelijks is meege groeid. Dat betekent dat er per 100.000 inwoners dus minder brandweerlieden paraat zijn. In 1964 waren dat er nog 213 en dat zijn er nu 166. Hoewel in alle provincies het aantal brandweerlieden per hon derdduizend inwoners in veer tig jaar tijd is afgenomen, is de daling het gi-ootst in Zeeland en Fiïesland. Doordat er niet zo veel mensen wonen, zijn het ech ter toch de provincies die rela tief het ruimst in hun brand weerlieden zitten. Op elke hon derdduizend inwoners telt Zee land nu 327 brandweerlieden (dat was in 1964 nog 550). In Friesland ligt dat aantal op 195 (was veertig jaar geleden nog 331). Flevoland zit verhoudings gewijs het krapst in het brand weerpersoneel; 128 per hondei'd- duizend inwoners. In de vier decennia is de samen- De Zeeuwse burgemeesters moeten niet in opdracht van de veiligheids dienst AIVD rapporteren over de gang van zaken in hun gemeente, zoals de PZC gisteren meldde. Ze doen dat op verzoek van het Ministerie van Binnen landse Zaken. Al die gegevens komen terecht bij het Nationaal Coördinatiecen trum. stelling van korpsen name in de vier grote steden veranderd. Daar bestaat de brandweer te genwoordig grotendeels uit bé- roepski-achten. In Amstei-dam, Rotterdam, Den Haag éh Utrecht is ruim acht van de tien brandweeiiieden vast in dienst, terwijl dat vier decennia gele den nog iets meer dan de helft was. De Zeeuwse brandweer telt nu 1241 personeelsleden, waarvan 68 beroepskrachten en 1173 vrijwilligers. Er zijn xjieér vrouwen bij de brandweer gaan werken. In 2004 wex'ken er 1225. van wie 201 beroepsmatig. In 1989 telde het CBS nog zo'n hon derd vrouwen bij de brandweer en toen waren dertien van hen vast in dienst. Het aantal brénd- weeiiieden met een middelbare of hogere i'ang is met de helft toegenomen. Inmiddels bevindt een kwart van de bx-andweerlië- den zich in deze x-angen. MIDDELBURG - De bedreiging van een barkeeper berustte vol gens een 58-jarige man uit Brus sel op een vergissing. „Ik wilde die jongen versieren. Ik nam hem in beschenning te gen twee lastige klanten", vertel de de Belg gisteren in Middel- burg. Politiei'echter I. Woltring kon uit de verklaringen van het slachtoffer niet anders opmaken dan dat er sprake was geweest van een bedreiging. „Hij legde zijn hand op de mijne en pro beerde avances te maken. Hij pakte een mes en zei dat zijn vriend op me wachtte. Ik voelde me bedreigd", aldus de lezing van het slachtoffer. Het incident vond 13 juli dit jaar in Breskens plaats. De politierechter verooi'deelfle de verdachte tot een boete van 250 euro. De man gaf toe een agi'essieye dronk te hebben. „Maar de be dreiging bexmst op een misver stand." De man is in België eerder ver oordeeld voor een exmstig ge weldsdelict.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13