Wit soulmeisje verovert de wereld Elton John sterk terug Langverwachte toegift Makkelijk sentiment Klaartje en Nicky naar Junior Songfestival Celia (10) draaide volwassen werkdagen Elton John Peachtree Road zaterdag 20 november 2004 W13 Nu dankzij Starmaker, Idols en andere talentenjachten de gemiddelde carrièreduur van artiesten is verkort tot een maand of drie, is het een zegen dat er mensen als Elton John be staan. Dik 34 jaar na zijn de buut en drie jaar na zijn laatste cd is hij terug met een overwe gend sterk album Peachtree Road) en een magnifieke con certbox op dvd (Dream Ticket). Hoewel de als Reginald Ken neth Dwight geboren zanger te genwoordig letterlijk een toon tje lager zingt, doen de beste nummers op Peachtree Road denken aan de gouden tijd van Honky Chateau en Goodbye Yel low Brick Road. Het begint allemaal nog betrek kelijk kabbelend, maar in 'They Call Her The Cat' haalt Elton John weer eens ouderwets uit. Met 'Too Many Tears' en 'Porch Swing In Tupelo' als belangrijk- ste single-kandidaten doet de zanger bovendien zijn platen maatschappij een plezier. Prima plaat, de beste zelfs sinds Made In England uit 1995 Martin Groenewold Elton John: Peachtree Road (Rocket/Mercury/Universal), speelduur: 52.05 min. Met Encore geeft Eminem de langverwachte toegift op The Eminem Show van tweeënhalf jaar terug. Niet dat de belangrijkste rapper van de ze tijd in de tussentijd stil zat. De man die veertig miljoen pla ten verkocht werkte mee aan cd's van D12 en Obie Trice en lanceerde de carrière van 50 Cent. Van het grote 32-jarige rapgenie Marshall Mathers mag het een en ander verwacht wor den. Maar Encore kan zich he laas niet meten met de drie voor gaande platen. Toch is dit geen teleurstelling. Artistiek gezien mag Eminem niet verrassen, er is wel degelijk emotionele diep gang en er blijft dus voldoende te genieten over. De door zijn mentor Dr. Dre geproduceerde beats zijn sober en lekker onop gesmukt. Tekstueel is Eminem weer even onnavolgbaar als onweerstaan baar. Met zijn snerende rapstijl is de MC ditmaal vooral bezig met een zelfanalyse. Als show- pikkerige rap-ster geen stoere stap vooruit, maar als persoon bewijst Eminem zichzelf hier mee een waardevolle en volwas sen dienst. Peter van der Heide Eminem: Encore (Shady/After math/Universal), speelduur: 77.07 min. Within Temptation schuur de vier jaar geleden op Mother Earth alle ruwe randjes van de metal glad en gleed zo de Top 40 in. Vier jaar lang teerde de band op het succes, nu pas verschijnt opvolger The Silent Force. Ook dit is een melodieuze plaat met een absolute hoofdrol voor de virtuoze zang van Sharon den Adel. Het kopje 'me tal' is voor deze zweverige, thea trale popliedjes dubieus. De ste vige gitaren vormen slechts om lijsting. De kern zit in de toegan kelijke melodieën, al de koor-, strijkers- en gitaarbombast ver hult de doorsnee songkwaliteit. Anders dan de ingewikkelde composities van After Forever zoeken de liedjes van Within Temptation het makkelijke sen timent. Hier en daar wat Kelti sche instrumenten en, hup, daar is het mysterieuze tintje, The Silent Force zal qua succes niet onderdoen voor Mother Earth. De melodieën zijn pak- kender, de productie gelikter. Maar de fantasie waaraan Within Temptation haar imago zo sterk ophangt, ontbreekt. Maaike Borst Within Temptation: The Silent Force (BMG), speelduur: 54.40 Klaartje Meulemeesters (9) en Nicky Bruyn (10) uit de Brabantse plaatsen Boekei en Veghel vertegenwoordigen Ne derland vanavond tijdens het Ju nior Songfestival in Noorwegen. „We laten Nederland hoger ein digen dan vorig jaar! Het brengt heel wat verplichtin gen met zich mee als je Neder land mag vertegenwoordigen tij dens het Europese Songfestival voor kinderen. Dat hebben Nic ky en Klaartje de afgelopen we ken ondervonden. De kranten, het Jeugdjournaal, Fox, de EO en de organiserende Avro: alle maal stonden ze op de stoep bij de twee meiden. „En dan heb ik ook nog tafeltennis-, type-, mu sical- en pianoles", zegt Nicky. „Ik lig nu elke dag te laat in bed. Maar het is wel allemaal heel leuk." Hoewel Klaartje en Nicky de af gelopen week niet naar school hoefden, zal de rust nog niet te rugkeren. Dinsdag al vertrok ken ze met hun familie naar het Noorse Lillehammer, waar van avond het Junior Eurovision Songfestival wordt gehouden. „Maar het is geen vakantieweek hoor", zegt Klaartje. „Het pro gramma is helemaal vol. We moeten veel repeteren en natuur lijk maken we kennis met de an dere kandidaten." Het is alweer maanden geleden dat de twee hartsvriendinnen zich net als meer dan duizend andere kinderen inschreven voor de voorrondes van het Ne derlandse kindersongfestival. Met hun zelfgeschreven num mer 'Hij is een kei' schopten ze het tot de finale. Op 25 septem ber wonnen ze voor de ogen van een miljoen televisiekijkers de finale van de Nederlandse voor rondes. Vanavond moet Europa eraan geloven, al zijn Nicky en Klaartje voorzichtig met hun voorspelling. „Dat we in Neder land gewonnen hebben, wil niet zeggen dat we Europees ook zo maar even de beste zijn", twij felt Klaartje. De voortekenen zijn wel goed, denkt Nicky. „We moeten als derde optreden. De derde won vorig jaar ook." Klaartje: „We eindigen in elk ge val hoger dan de Nederlandse deelnemer van vorig jaar, Roel Felius uit Goes. Die werd voor laatste. En zijn liedje was veel minder leuk dan dat van ons." Jorijs Roes Mam, dit is echt cool. Mag ik haar album als kerstcadeautje?, vroeg de 10-jarige Joss Stone toen ze Aretha Franklin op tv zag. Een opmerkelijke wens, aangezien leeftijdge nootjes zich op dat moment massaal stortten op de Spi ce Girls. De 'oude' Ameri kaanse soul veroverde het hart van de inmiddels 17-ja- rige Joss. Met een volwas sen soulstem verovert zij op haar beurt de wereld. Al weer opmerkelijk. Joss Sto ne is namelijk een blanke, blonde tiener uit Engeland. Joss Stone is bezeten van ar tiesten waar veel van haar leeftijdsgenoten nog nooit van hebben gehoord, zoals Otis Red ding en Al Green. „Sommigen weten niet eens wie Aretha Franklin is! Dat vind ik niet goed", laat de jonge zangeres weten. „Ze móeten weten dat de ze geweldige muziek bestaat. Dat niemand er aandacht aan schenkt, is te zonde voor woor den." Joss acht het dan ook haar roeping om deze jonge generatie in contact te brengen met de oudgedienden. Via haar eigen muziek. Onlangs bracht ze haar eerste echte album Mind, Body Soul uit. Het is de opvolger van een coveralbum The Soul Sessions, waarmee de muziekwe reld voor het eerst kennis maak te met Joss Stone. Bij het beluisteren van het al bum, gingen de liefhebbers klak keloos uit van een zwarte diva uit New Orleans. Bij het zien van de witte, blonde Britse ver wachtte men de stem van Brit ney Spears. „De popmuziek van nu is zo gericht op wat zicht baar is. Alles draait om imago", laat Joss teleurgesteld weten. „Ik zal je vertellen: het draait om de muziek, niet om het plaat je. Je gaat toch geen cd kopen, alleen omdat er een mooi ge zicht op het hoesje staat? Waar om zou je, straks is de muziek bagger!Ze moet lachen bij het idee, maar vervolgt serieus. „Het rare is ook dat muziek al tijd als kleur wordt bestempeld. Mensen hebben het over 'zwarr te' of 'witte' muziek. Muziek kun je niet als kleur bestempe len, want het is geluid. Je kunt m'n stem niet zien, je moet er naar luisteren." En dat deed een oplettende ta lentenjager tijdens de televisie show Star For a Night op de Britse BBC. Joss Stone was der tien jaar en zong een nummer van Donna Summer. Naar eigen zeggen deed de zangeres 'voor de grap' mee aan de talenten show. „Ik vond het zelfs een beetje gênant. Het nummer dat ik zong was namelijk de disco hit 'On The Radio', niet echt mijn keuze. Ik had liever een liedje met meer gevoel en soul Joss Stone: „Muziek kun je niet als kleur bestempelen, want het is geluid. Je kunt m'n stem niet zien, je moet er naar luisteren." foto David Goldman gedaan, zoals 'Natural Woman'. Maar het oordeel luidde: 'dat kun je niet zingen, want je bent een klein wit meisje'." Gelukkig bleef de soul niet helemaal ver borgen. Joss Stone bleek niet al leen een meisje met een soul stem, maar ook met het vermo gen om een eigen en origineel stempel te drukken op klassie kers. Voor ze het wist, zat ze in het vliegtuig naar Amerika. Ze ontmoette bekende producers, zong voor het eerst met een ech te band, en nam uiteindelijk een album op. Onder begeleiding van The Roots, met in haar ach tergrondkoortje niemand min der dan souldiva Angie Stone. De reacties sinds haar door braak zijn vooral lovend ge weest. Een enkeling spreekt de jonge Joss aan op haar geloof waardigheid. Want hoe kan een tiener de inhoud van echte soul- nummers vertolken, waar je 'op die leeftijd' nauwelijks pap van hebt gegeten? „Daar hebben veel mensen moeite mee, ja. Laat ik het zo zeggen. Als ik me niet in de inhoud herkende, zou ik het nummer niet met 'soul' kunnen zingen. Ik heb het nodi ge meegemaakt. Maar die per soonlijke ervaringen hoef ik niet aan de grote klok te hangen, om aan de wereld te bewijzen dat ik voel wat ik zing. Bovendien zijn bij die verhalen altijd anderen betrokken. Tegenover hen zou het niet eerlijk zijn." Dat Joss Stone niet het leven leidt van de gemiddelde tiener, is inmiddels duidelijk. Ze reist de wereld over en vliegt, zoveel ze kan, op en neer naar haar ouders in het Britse plaatsje De von. „Heel soms knip ik wel eens in m'n vingers van: oké, en nu weer normaal graag! Het is allemaal niet zo betoverend als het lijkt, het is een baan. Een leuke baan, dat wel. En zeker leuker dan school! Kyra Goede Het album van Joss Stone, Mind, Body Soul, ligt in de winkel. Op het album staat ook de huidige top 10 hit 'You Had Me'. Meer weten? Kijk op: www.jossstone.co.uk. Minderjarige meisjes die als dienstbode werken en in wonen bij gezinnen ver weg van hun eigen familie; de Internatio nale Arbeidsorganisatie van de VN (ILO) noemt dit één van de ernstigste vormen van kinderar beid. Het valt niet op en is bijna niet uit te roeien, omdat het ach ter gesloten deuren plaatsvindt. Kerkinactie vraagt in de maand voor de rechten van het kind aandacht voor deze misstand. Een doorleefd gezichtje met trieste bruine ogen. Celia is pas tien. Tot voor kort draaide ze volwassen werkdagen. Celia is één van de naar schatting 500.000 minderjarige huisslavin nen in Peru. De kinderen zijn de bittere armoede thuis op het platteland ontvlucht om voor een habbekrats - soms zelfs gra tis - huishoudelijk werk te doen bij families in de stad. Celia werd uitgebuit. Op zeven jarige leeftijd gaven haar ouders haar mee aan een tante, die haar onderbracht bij een ge zin in de stad Cuzco. Daar moest ze zeven dagen per week, twaalf uur per dag koken, boe nen en wassen. Buiten kwam ze alleen om boodschappen te doen. Als Celia niet gehoor zaamde werd ze uitgescholden en geslagen, ook door de kinde ren van het gezin. De politie haalde haar na een tip weg bij het gezin. Sindsdien woont ze bij nonnen, samen met zestig lotgenoten. Celia bloeit langzaam op. Ze heeft weer vriendinnetjes, gaat naar school en speelt volleybal. Maar toch voelt ze zich eenzaam. „Ik mis mijn vader en moeder erg", ver telt ze, verlegen. Ze moet dik wijls huilen. Kerkinactie, de organisatie van de Nederlandse protestantse kerken, heeft Peru voor haar campagne gekozen. Inzet: het verbeteren van het lot van Celia en haar lotgenoten. „Dat valt niet mee", zegt Gloria Gutier rez, werkzaam bij Proande in Veel kinderen in het anne hoogland van Peru worden door hun ouders naar de stad gestuurd om te gaan werken in de huishouding. foto Frans Lindenkamp/GPD Andahuaylas, de zusterorganisa tie van Kerkinactie. „Kleine boeren blijven hun kinderen naar de grote stad sturen, om dat het leven daar in hun ogen beter is. Vaak hopen de ouders er later ook naar toe te trekken. Meestal vergoelijken ze de kin derarbeid. Ze hebben geen idee dat hun dochter uitgeknepen en soms seksueel misbruikt wordt, Ze zien het als een stageplaats. De kinderen leren Spaans en thuis hoeft er een mond minder gevuld te worden." Gloria probeert dit veranderen. Het kantoortje van Proande fun geert als open huis. Met onder wijs en groepsgesprekken pro beert men er het geknakte zelf vertrouwen van de huissloofjes op te vijzelen. Zondags - de dag dat de dienstmeisjes meestal vrij zijn - kunnen ze er komen buurten. Gedurende de week wordt er 's avonds taal- en re kenles gegeven. De meisjes wor den er mondig gemaakt. De meesten zijn onderdanig, dur ven niet voor zichzelf op te ko men omdat ze zich door ieder een verlaten voelen. Onderricht in sociale vaardigheden en sek suele voorlichting levert Proan de ook, maar dat is alleen weg gelegd voor hen die bevrijd zijn. Dat zijn tot nu toe zo'n tweehon derd meisjes. Gloria: „De dienstmeisjes zijn heel moeilijk te bereiken. Deze vorm van kinderarbeid heeft achter gesloten deuren plaats. Het is vrijwel onzichtbaar. Als we op misstanden stuiten, trek ken we bij de familie aan de bel. Verbetert er niks, dan drei gen we met stappen. Meestal kunnen we de meisjes wel loswe ken en elders aan het werk hel pen." Het Peruaanse parlement nam vorig jaar een wet op huishoude lijke arbeid aan. Daarin ontbre ken echter leeftijds- of salarisei sen. Loonafspraken moeten in goed overleg tot stand komen. De dienstboden hebben volgens de wet recht op twee weken va kantie, terwijl een maand nor maal is in Peru. Cristina Goutet van de Vak bond voor huishoudelijk werk sters weet wel waarom. „Alle parlementariërs hebben een dienstmeisje. Je denkt toch niet zij de hele maand zelf de afwas gaan doen." Frans Lindenkamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 53