Klein is een voordeel Van struik tot koffiemok 1 W 9 Sieraad Blond Leco Tas O zaterdag 20 november 2004 Tandzaam en goedkoop. Na een jaren- 1 lange spectaculaire opmars van het dspel, groeien ook in de spellenbranche Ibomen niet meer tot in de hemel. Fabri- flten zoeken in een overvolle markt en fiioinisch slappe tijden naar nieuwe we- {Qeine doosjes voor een zacht prijsje bnhet antwoord. foto Taco van der Eb Het spel Da Vinci Code is een echte hersenkraker. foto GPD Sjakie en de chocoladefabriek: strijden om snoepjes. Wie is het eerst in de grote glazen lift? Top Trumps: verzamelkaartspel met vragen. Diverse uitvoerin gen: o.a. sportwagens, dieren en Lord of the Rings. Hasbro Dokter Bibber Pocket editie (MB): handige reisvariant van aloude zenuwensloper. Trivial Pursuit 20-ste Verjaar dag: vrolijk nieuw bord en vra gen over de laatste decennia. Risk Deluxe: oorsponkelijke uit gave in houten kist. Duel Masters: ruilkaartspel in Manga-stijl. Cluedo Live: interactieve versie van detectivespel. Mattel Party Scrabble: hoe snel ler je een woord legt, hoe hoger de score (met timer). Scrabble Deluxe: summum voor de woordjesleggers met luxe houten bord. Het Harry Potter Quidditch spel: behendigheidsspel, schiet balletjes door draaiende cirkels. University Jakkes: bordspel met vreemde en soms wat viezige vragen en experimenten. Goliath Exago: Gekleurde zes hoekjes leggen (net als bij Ge nius). Wie heeft het eerst een rechte lijn van vier stenen? Martin Ruesink of meer op tafel te leggen. De echte fan draait er zijn hand niet voor om zich een paar uur door een boekwerk met spelre gels te worstelen. De doorsnee consument is een ander verhaal. Die baseert zich op een korte toelichting in de fol der of gids van de plaatselijke speelgoedwinkel, eventueel nog geprikkeld door een televi- - siespotje. Door schade-en~schan- de wijs geworden, zal die koper ook een inschatting maken of het spel niet al te moeilijk is. Kleine spellen met weinig regels hebben een streepje voor bij de ze consument. Zeker als de prijs laag is, wil de twijfelaar nog wel eens een gokje wagen. Het Rot terdamse bedrijf Identity Ga mes maakt dit jaar een giganti sche klapper met een titel die al les mee heeft: De Da Vinci Code. Het codekraakspel is niet alleen klein, simpel te leren en betaal baar (ongeveer 13 euro), het haakt ook nog eens aan bij het succes van de gelijknamige ra- zendpopulaire thriller van Dan Brown. Identity heeft behalve een spel- lenlijn rondom Hollandse hel den als Pietje Bell en De schip pers van de Kameleon ook de Nederlandse licentie van een Britse serie succesvolle kleine vraag/antwoordspellen in kaart - December is bij uitstek de maand waarin mensen een bordspel spelen. vorm, Top Trumps. Emile Kalis van Identity: „Klein is momen teel echt een voordeel in deze branche, het winkelschap is niet van elastiek." Ook 999 Games blaast dit jaar flink in de bus met handzame spelletjes van on geveer tien euro. De titels Spy, Saga, Manga Manga en O, Fa rao bevatten allemaal kaarten, eventueel aangevuld met pion nen of fiches. Van der Meulen, een speelgoed- en papierwarendistributeur uit Sneek ruikt zijn kansen op de spellenmarkt. „Wij verkopen vooral via bouwmarkten en tuin centra betaalbare spelletjes voor het hele gezin", zegt Arjan Frank Oosterveld van Van der Meulen. Betaalbaar is in dit ge val onder de twaalf euro. Het be drijf stond dit jaar voor het eerst op Het Spellenspektakel met titels als „RaRa wat ben ik?", „Kwaak, waar is mijn ei" en het evenwichtsspel De Wan kele Wiebel Pizza. Een regel rechte verkoopklapper op de beurs bleek Haaienbeet (vijf eu ro), een plastic haai waarvan de kaken op elkaar gaan als je een verkeerde tand aanraakt. Dat lijkt erg veel op de duurdere Krokodil met Kiespijn (circa 18 euro) van MB. Een greep uit het grote aanbod van spellen die dit jaar zijn ver schenen of nog verschijnen: Jumbo Attraxion: 3-D bo ter,kaas en eieren met magne ten. Adel Verplicht: geld verdienen met verzamelingen. CSI: misdaden oplossen. Battle Dome: flipperend zo wei nig mogelijk punten verliezen. Ravensburger Temptation: dob belspel. Make 'n Break: snel blokken sta pelen. Yes: geld verdienen in handel. Puerto Rico kaartspel: handza me variant op gelijknamig be kroond bordspel. Marco Polo Expedition: reizen met hindernissen. Spongebob barricade: nieuw jas je voor aloude pionnenrace. 999 Genius: punten pakken met gekleurde zeshoekjes. Herders en Schapen: wie legt de grootste schapenwei aan? Blue Moon: inkijkje in wereld van strategische card-games. Bruggen van Shangri-la: keuzes maken, bruggen bouwen. Kolonisten van Catan Histori sche Scenario's 2: dubbelzijdig bord met de thema's Troje en Chinese Muur. Ook nieuw: Ruimteschip van Catan en (uit breidingsset voor kaartspel) Bar baren Handelsheren. Sint Petersburg: tactisch steden- bouwspel. Vliegen vangen: bluf/gok(kaart)spelletje. Phalanx Maharadja: winnaar Nederlandse Spellenprijs 2004: reizen en paleizen bouwen in In dia. Hart van Afrika: zaken doen op het zwarte continent. Fantasy Warriors: tovenaar, zombies en trollen op oorlogs pad. De Eerste Wereldoorlog: strate gisch bordspel. PS Munchkin 2: nieuwe vijan den voor hilarisch kaartspel. Schotten-Totten: tweepersoons kaartstpel waarbij legergroep- jes strijden om grensstenen. Spel der Tronen: complex strate giespel. Kathedral: bouwen in vijf sta dia. Tongiaki: familiespel waarin je naar onbekende oorden zeilt. Pirates of the Spanish Main: combinatie van een bouwpak ket je en ruilkaartspel. Identity Games De Da Vinei Co de: subliem codekraakspel. De schippers van de Kameleon: bootjes sturen en dieren uit het water reddden. Met enige trots presenteer de Phalanx Games op Neerlands grootste spelletjes- beurs Het Spellenspektakel The War of the Rings. Tweeënhalve kilo puur speelplezier, zo werd de nieuwste speelse spin-off van Tolkiens bestseller The Lord of the Rings betiteld. Een indruk wekkende doos, met enkele hon derden speelfiguren en een ad viesprijs van bijna 50 euro. Ook andere merken hebben dit jaar geen moeite grote dozen met indrukwekkende bordspel len te presenteren. Mooi, zo'n grote keuze; maar fabrikanten ei-varen in toenemende mate dat de breedte van hun collectie niet meer doordringt tot de ge middelde consument. Grote win kelketens maken scherpe keuzes bij het vullen van de beperkte schapruimte en vragen pittige bedragen voor een vermelding van een spel in hun Sinterklaas- gidsen. Ook boekwinkels, sigarenboe- ren en zelfs tuincentra verkopen spellen. Grootgrutter Albert He- ijn slijt voor de feestdagen jaar lijks tienduizenden dozen van De Kolonisten van Catan, Car- casonne en andere titels van 999 Games. „We zijn van plan volgend jaar als gezamenlijke fabrikanten huis-aan-huis een spellengids te verspreiden", zegt directeur Mi chael Bruinsma van 999 Games en Phalanx Games. Bruinsma probeert samen met Frank Ti- bosch van PS Games de colle ga-uitgevers zover te krijgen om mee te doen. „Veel winkels zijn naar onze smaak teveel op speel goed gericht", meent Tibosch. De liefde voor het spel, de pre sentatie van en kennis over dit product hebben daar volgens hem onder te lijden. Voor de echte spelliefhebber zijn het allemaal geen proble men. Hij weet via internet al maanden tevoren welke nieuwe spellen er verschijnen, is bereid een paar kilometer te rijden om ze te bemachtigen en vindt het geen probleem om vijf tientjes Bij het bordspel Yes draait alles om bezit en macht foto GPD De Week van het Brood, de Week van het Huisdier, de Week van de Zee, de Week van de Lin gerie. Zo'n beetje elke week van het jaar heeft inmiddels wel zijn eigen thema. Op 2 december start de Week van het Sieraad. In deze periode proberen de ju weliers van Nederland hun waar onder de aandacht te bren gen. Een cadeautje zit er ook aan vast. Nou ja, een cadeautje. Je moet wel eerst 125 euro uitge ven en dan krijg je een zilveren hanger met zirconia aan een koord cadeau. Meer info: www.weekvanhetsieraad.nl Altijd al een blondje willen wor den, maar het nooit aan de kap per durven vragen? Dan doe je het toch gewoon lekker zelf. Met de nieuwe doe-het-zelfkit van Kapper Coiffeur moet het lukken. Het coupe soleilpakket bestaat uit een mengkom, oplich tend poeder, een activator en een conditioner. Er wordt een professioneel resultaat beloofd. En dat voor maar 8,60 euro. Ver krijgbaar bij de drogist. Meer info; tel. 036 - 546 03 94. Leco van Zadelhoff is zo'n beet je de bekendste visagist en hairstylist in ons land. Zijn scha re 'Leco-vrouwen' is nog steeds groeiende en de man ontbreekt op geen enkel glamourfeestje. AJsof hij het nog niet druk ge noeg heeft met het opmaken van de Caroline Tensens en de Maris- ka Hulschers van deze wereld, scheidt hij ook nog eens het een na het andere beautyboek af. Zijn jongste spruit heet heel toe passelijk Mooi! Hierin geeft hij zijn visie op innerlijke en uiter lijke schoonheid. Uiteraard staat het boek vol foto's met door Leco opgeschilderde ge zichten, beauty- en make up- tips. Meer info: Mooi! Van Leco van Zadelhoff is uitgegeven bij Unie boek en kost 19,95 euro. ISBN 90 58 551 66 0. Kopje koffie? Ja, doe maar. Zonder erbij na te denken giet je water in de machine en schep je gemalen koffie in het fil ter, als je tenminste zoals ik nog steeds niet aan de Senseo of de espresso bent. Koffie zetten hoort tot onze dagelijkse routi ne. Maar heeft u er wel eens bij stilgestaan wat er allemaal aan te pas komt, aan dat simpele kop je koffie? Er zijn maar weinig producten waarin zoveel tijd, aandacht en energie wordt geïn vesteerd als juist in koffie. Ik was deze week te gast bij een kleine koffiebrander die voorna melijk topkoffie levert aan de ho reca. Inderdaad, ik werd vei'wel- komd met een perfect kopje kof fie, om vervolgens te worden overspoeld door een zee aan kof- fie-kennis. Met het gevolg dat ik nu geen pak koffie meer kan opentrekken zonder het hele tra ject van struik tot koffiemok aan mijn ogen te zien voorbij trek ken. Koffiebonen komen van de kof- fiestruik; een altijd groene, tropi sche struik die net zo mooi wit bloeit en aromatisch geurt als on ze jasmijn. Daaraan ontwikke len zich honderden groene bes jes die, als ze rijp zijn, rood op kleuren. Bij de duurdere koffie- soorten (Arabica) worden die besjes stuk voor stuk met de hand geplukt. Koffieplukkers moeten meerdere keren langs de zelfde struik, want de besjes zijn niet allemaal tegelijk rijp, en gaan ze te water. Ze leggen een hele reis af in een kanalenstelsel van vele honderden meters. De onrijpe, aangetaste of verrotte bessen komen boven drijven en worden afgeschept. Het vrucht vlees weekt langzaam los door het water. Dan gaan ze door een ontpulpingsmachine, om vervol gens in 36 uur in de fermenteert- ank alle overtollige resten kwijt te raken. Na goed te zijn ge- koken met Puck Kerkhoven aan groene besjes heb je niets. De bonen zitten met z'n tweeën (net als een pinda, met de platte kanten tegen elkaar) binnen in de bes. Er omheen zit een zilver vlies en daar weer omheen het vruchtvlees en de schil. Eerst worden de geplukte besjes opge gooid op een soort grote hoepels die zijn bespannen met fijn gaas. Blaadjes en stof waaien zo weg. Dan worden de besjes, meestal door wouwen en kinderen, hand matig gesorteerd. Vervolgens spoeld worden ze, onder continu keren en omharken, minimaal twee weken te drogen gelegd op terrassen in de open lucht. Tot vlak voor verscheping naar Ne derland worden ze opgeslagen in een gecontroleerde atmosfeer. Dan volgt nog het machinaal po lijsten van de bonen, waardoor het zilvervliesje verdwijnt. Tot slot een tweede, meestal elektro nische, sorteerslag en het 'lezen'; een laatste intensieve handmati ge kwaliteitscontrole. Door hoeveel handen zijn deze bleekgroene boontjes dan al ge gaan? De bonen krijgen hun kof- fiesmaak, aroma en hun ver trouwde donkerbruine kleur pas bij de koffiebrander. Die verhit ze razendsnel in een grote trom mel, met 100 kilo tegelijk, tot 190 graden. Om ze weer snel te rug te koelen. Een zeer secuur werkje. Een iets te hoge tempera tuur of iets te lang gebrand en de kostbare bonen zijn ver prutst. De brander mengt vervolgens bo nen uit verschillende delen van de wereld, met allemaal hun ei gen smaakeigenschappen, tot de ideale melange. Die wordt, na een paar dagen ontgassen, gema len en pas dan gaat de koffie in de verpakking, zoals u hem kent. Als er al zoveel aandacht aan is besteed, dan wilt u er vast wel voor zorgen dat de koffie ook thuis in optimale conditie blijft. Daarom deze tip: bewaar gema len koffie in de originele verpak king in een bus. Overgieten bete kent aromaverlies en ongewens- te vermenging met oude koffie. Rol de verpakking op, zodat er zo weinig mogelijk zuurstof bij kan en sluit met een knijper of elastiekje. Hele bonen kan je het best in ge sloten verpakking in de vriezer bewaren. ESPRESSO-GRANITA (koffie-ijsdessert voor 5 tot 6 personen*) Ingrediënten: 6 dl espresso (of sterke zwarte koffie) 90 gram kristalsuiker, slagroom en kaneel (voor de garnering) Bereiding: Roer suiker door de warme koffie zodat het helemaal oplost. Laat afkoelen en schenk in een ondiepe diepvriesdoos. Zet 3 uur in de diepvries, tot zich aan de hoeken ijskristallen vormen. Roer door met een vork en zet nog een uur in de vriezer. Roer nogmaals om en zet weer in de wiezer. Herhaal dit tot het ijs mengsel geen vloeibare koffie meer bevat. Zet de granita 20 minuten voor het serveren in de koelkast. Hark het ijs los met een sterke vork, maar maak het vooral niet te fijn. Schep de ruige kristallen in hoge glazen en serveer, naar wens, met een dot slagroom en bestuif die licht met kaneel. Steek er een lange lepel in. Tip: Afgedekt kunt u deze grani ta wel 2 weken bewaren in de diepvries. Verfrissend én opwek kend na een zware maaltijd. Uit: 'Koffie, het complete hand boek', Veltman Uitgevers, ISBN 90 5920139 6 Corine Haacke (24) is fotomo del, presentatrice èn ontwerp ster van tassenmerk Zippa De sign. In die laatste hoedanigheid heeft zij geheel belangeloos een tas ontworpen waarvan de op brengst gaat naar People's Trust Nederland. Deze organisatie zet zich samen met lokale organisa ties en politie in voor de bevrij ding van kinderen uit Indiase bordelen. Minderjarige meisjes, sommigen zijn pas zeven jaar oud, worden in steden als Bom bay en New Delhi onder mens onterende omstandigheden geëx ploiteerd als prostituee. De witte zijden tas met kralen- borduursels kost 49 euro. Hij ligt pas in februari volgend jaar in de winkel, maar kan wel al via internet worden besteld. Meer info: www.zippa-design.nl en www.peoplestrust.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35