PZC
Beschrijf jouw mooiste plek
van Zeeland
ZIT JIJ IN GROEP 7 OF 8?
KRANT VOOR ZEELAND
Deze prachtige bijlage 'Natuurlijk Zeeland' heeft nog
een leuk staartje voor jou als leerling van groep 7 of 8
van de basisschool in Zeeland. Jij kunt meedoen aan het
scholenproject van PZC, waarbij jouw artikel over jouw
mooiste plek in een speciaal minikrantje kan worden
gepubliceerd.
De beste dertig artikelen worden eind van dit jaar
afgedrukt in een kleine krant: helemaal
geschreven door scholieren uit Zeeland over
Zeeland. Als jouw verhaal in de krant komt, win je
ook voor de hele klas gratis entree bij het Zeeuws
Biologisch Museum in Domburg! Bovendien
krijgen de tien beste verhalen ook nog eens gratis
busvervoer naar het museum aangeboden door de
Stichting Het Zeeuwse Landschap.
Wat moet je doen?
Beschrijf zelf jouw mooiste plekje in Zeeland in
een redactioneel artikel. Kijk maar eens goed
naar de voorbeelden in deze bijlage 'Natuurlijk
Zeeland'. Je kunt het artikel met een klasgenoot
schrijven, je kunt het alleen doen, of klassikaal.
Dat mag je zelf weten. Hieronder vind je aanwij
zingen hoe je een krantenartikel maakt en waar
op je moet letten. Het moet wel een krantenarti
kel zijn, geen opstel. Daarna maak je een mooie,
originele (digitale) foto of tekening van jouw
mooiste plek.
Hoe schrijf je een artikel?
Kop
Een artikel begint met een pakkende kop. Dat is
de titel van jouw verhaal. De kop mag niet te lang
zijn en moet uitnodigen om het artikel te gaan
lezen. Dus je vat heel goed samen waarover jouw
verhaal gaat, of je gebruikt een kort zinnetje uit
je artikel dat grappig is, of prikkelend, waardoor
mensen het gaan lezen.
Creditline
Op deze regel schrijf je wie het artikel heeft
geschreven: Door en daarachter je voor- en
achternaam.
HET ZEEUWSE LANDSCHAP
Inleiding
Een goede inleiding is een samenvatting van de
rest van het verhaal. In de inleiding moet goed
duidelijk worden waarover jouw artikel gaat. Een
inleiding is maar een paar regels lang. Begin je
inleiding met de plaatsnaam waar jouw plek in
Zeeland is.
Artikel
Schrijf dan de rest van jouw artikel. Maak zinnen
niet te lang. Gebruik geen moeilijke woorden. Let
erop dat anderen het moeten kunnen begrijpen,
maar dat de lezer het ook leuk moet vinden om te
lezen. Denk hierbij de aan de 5 W's uit de journa
listiek: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer? Als
je je verhaal hebt geschreven, moet er in het arti
kel antwoord zijn gegeven op deze vragen. Dan is
het compleet.
Foto-onderschrift
De foto (of de tekening) heeft altijd een foto
onderschrift met een verklarende tekst. Dit is
maar één regel. Ook wordt de fotograaf of teke
naar genoemd (foto: naam)
Kijk eens maar eens goed in deze bijlage hoe
je een artikel kunt schrijven.
Hoe doet jouw klas mee?
Je schrijft je artikel in Word. Het mag maximaal 300
woorden zijn. Je kunt woorden tellen door bij 'extra'
te kijken en 'woorden tellen' aan te klikken.
We hebben het liefst digitale foto's (10 x 15 cm van
300 dpi) onbewerkt als jpg. Stuur dat met je Word
document naar communicatie@bndestem-pzc.nl
Heb je een tekening of een afgedrukte foto, stuur die
dan naar PZC, t.a.v. de afdeling Marketing, Postbus
3229, 4800 MB in Breda. Vermeld duidelijk bij welk
artikel jouw foto of tekening hoort. Aanleveren voor
10 december! Een vakkundige jury beoordeelt de
inzendingen.
Heb je nog meer vragen? Jouw juf of meester heeft
van PZC informatie toegezonden gekregen op school.
Neem
bijlade mee rtaar school er* \/raa^ of je mag
illustratie Wim Hofman
Proef het groen, voel de Landschappen in verrassend
vogels, ervaar de luchten veel smaken en kleuren,
boven de wateren en de Een Zeeuws avontuur, voor
schorren. wie het wil zien natuurlij 1c.