PZC Beschrijf jouw mooiste plek van Zeeland ZIT JIJ IN GROEP 7 OF 8? KRANT VOOR ZEELAND Deze prachtige bijlage 'Natuurlijk Zeeland' heeft nog een leuk staartje voor jou als leerling van groep 7 of 8 van de basisschool in Zeeland. Jij kunt meedoen aan het scholenproject van PZC, waarbij jouw artikel over jouw mooiste plek in een speciaal minikrantje kan worden gepubliceerd. De beste dertig artikelen worden eind van dit jaar afgedrukt in een kleine krant: helemaal geschreven door scholieren uit Zeeland over Zeeland. Als jouw verhaal in de krant komt, win je ook voor de hele klas gratis entree bij het Zeeuws Biologisch Museum in Domburg! Bovendien krijgen de tien beste verhalen ook nog eens gratis busvervoer naar het museum aangeboden door de Stichting Het Zeeuwse Landschap. Wat moet je doen? Beschrijf zelf jouw mooiste plekje in Zeeland in een redactioneel artikel. Kijk maar eens goed naar de voorbeelden in deze bijlage 'Natuurlijk Zeeland'. Je kunt het artikel met een klasgenoot schrijven, je kunt het alleen doen, of klassikaal. Dat mag je zelf weten. Hieronder vind je aanwij zingen hoe je een krantenartikel maakt en waar op je moet letten. Het moet wel een krantenarti kel zijn, geen opstel. Daarna maak je een mooie, originele (digitale) foto of tekening van jouw mooiste plek. Hoe schrijf je een artikel? Kop Een artikel begint met een pakkende kop. Dat is de titel van jouw verhaal. De kop mag niet te lang zijn en moet uitnodigen om het artikel te gaan lezen. Dus je vat heel goed samen waarover jouw verhaal gaat, of je gebruikt een kort zinnetje uit je artikel dat grappig is, of prikkelend, waardoor mensen het gaan lezen. Creditline Op deze regel schrijf je wie het artikel heeft geschreven: Door en daarachter je voor- en achternaam. HET ZEEUWSE LANDSCHAP Inleiding Een goede inleiding is een samenvatting van de rest van het verhaal. In de inleiding moet goed duidelijk worden waarover jouw artikel gaat. Een inleiding is maar een paar regels lang. Begin je inleiding met de plaatsnaam waar jouw plek in Zeeland is. Artikel Schrijf dan de rest van jouw artikel. Maak zinnen niet te lang. Gebruik geen moeilijke woorden. Let erop dat anderen het moeten kunnen begrijpen, maar dat de lezer het ook leuk moet vinden om te lezen. Denk hierbij de aan de 5 W's uit de journa listiek: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer? Als je je verhaal hebt geschreven, moet er in het arti kel antwoord zijn gegeven op deze vragen. Dan is het compleet. Foto-onderschrift De foto (of de tekening) heeft altijd een foto onderschrift met een verklarende tekst. Dit is maar één regel. Ook wordt de fotograaf of teke naar genoemd (foto: naam) Kijk eens maar eens goed in deze bijlage hoe je een artikel kunt schrijven. Hoe doet jouw klas mee? Je schrijft je artikel in Word. Het mag maximaal 300 woorden zijn. Je kunt woorden tellen door bij 'extra' te kijken en 'woorden tellen' aan te klikken. We hebben het liefst digitale foto's (10 x 15 cm van 300 dpi) onbewerkt als jpg. Stuur dat met je Word document naar communicatie@bndestem-pzc.nl Heb je een tekening of een afgedrukte foto, stuur die dan naar PZC, t.a.v. de afdeling Marketing, Postbus 3229, 4800 MB in Breda. Vermeld duidelijk bij welk artikel jouw foto of tekening hoort. Aanleveren voor 10 december! Een vakkundige jury beoordeelt de inzendingen. Heb je nog meer vragen? Jouw juf of meester heeft van PZC informatie toegezonden gekregen op school. Neem bijlade mee rtaar school er* \/raa^ of je mag illustratie Wim Hofman Proef het groen, voel de Landschappen in verrassend vogels, ervaar de luchten veel smaken en kleuren, boven de wateren en de Een Zeeuws avontuur, voor schorren. wie het wil zien natuurlij 1c.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25