PZC
Auto
APKfiSC 35,-
AV flikt hetm weer: de GTI is terug!
UITLATEN£lDJ40%
r ACCU'SdD30%
IE KOOP Oude Liefde Roest Niet
Bijdehand
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
www. verkeersongevaln I
een geluk bij een ongeluk
'OOOOOOOOOO
iocoooco
AutoTeam altijd voordeliger
H blije klanten www.autoteam.nl
HofFelijkheidslicht
^Ktiebijlagen: 0113-315680
„v. pzcnl/auto
^„31,4460 AA Goes
SStSdin-lèeiand: 0113-315520
K»nderen: 0114-372770
0204562500
319 november 2004
jte laat voor pakjesavond arriveert hij in
Érland: de nieuwe Golf GTI van VW. Toch
oeten fijnproevers hem lekker op het ver-
igüjstje zetten. Het is een zeldzaam fijn
[ijzer, net als ooit de eerste GTI: zonder kap-
Rien van der Steen
I Molks wagen geeft
zelf toe dat het de
\f GTI-naam decennia
V lang heeft laten ver-
sloffen. De Duitsers
nmen in 1976 met de eerste
ft GTI, de Gran Turismo Injec-
tEen heerlijk vlug autootje,
door volgende Golf-genera-
niet meer geëvenaard
nL Want dan weer was hij te
zwaar, of anders te duur of te
braaf. In elk geval: te ver verwij
derd van de puurheid die de eer
ste editie sierde.
Maar met de vijfde generatie
Golf keert de echte GTI terug.
Ze hebben er in Wolfsburg
hard aan getrokken om iets spe
ciaals te bouwen. De jongste
GTI heeft een heerlijk uitlaatge-
luid, gedraagt zich ongelooflijk
stabiel en presteert prima.
Geen kapsones ook. De auto
KENNISMAKING
wordt aangedreven door een
eerlijke tweeliter viercilinder
FSI-motor van 200 pk en met
een koppel van 280 Nm.
Onvoorstelbaar hoe gemakke
lijk al die pk's de voorwielen
aanporren, en dat zonder hin
derlijke wielspin. Daar moest je
een jaar of acht geleden niet
mee aankomen. Om zo'n fors
vermogen uit de direct ingespo
ten benzinemotor te halen
schroefden de Wolfsburgers
een uitlaatgasturbo, variabele
klepbediening en variabele
luchtinlaat op de krachtbron.
De turbo presteert verbazing
wekkend zonder dat die hoog-
toerige schoep voelbaar is. Met
andere woorden: geen sprake
van een turbo-gat, waarbij je
even moet wachten tot de turbi
ne op toeren is. De geometrie
van de turbo en elektronica
zijn voortreffelijk uitgebuit.
Een juweel van een motor is
het resultaat.
Ravotten
De nieuwe GTI is een echte. Op
het fraaie en superveilige cir
cuit Paul Ricard in Frankrijk
leerde een ochtend ravotten
hoe neutraal de auto in boch
tenwerk blijft. Het elektroni
sche stabiliteitssysteem (esp)
dwingt keer op keer bewonde
ring af. Je merkt zelfs amper
dat het ingrijpt. Bij veel auto's
is die elektronische waakhond,
die je ook uit leunt zetten, in cir
cuitsituaties een spelbreker.
De zesversnellingsbak laat zich
heel prettig bedienen en past
erg goed bij deze motor. Als je
een beetje meer betaalt krijg je
hem met een fantastische
dsg-automaat, met twee afzon
derlijke koppelingen voor de
even en oneven versnellingen.
Wie eenmaal rijdt met deze Di
rect Shift Gearbox wil meteen van
zijn schakelbak af. Zo'n dsg is
immers ook handmatig aan te
sturen. De snelheid en de preci
sie waarmee de complexe bak
(met apart koelcircuit!) werkt is
verbazingwekkend. Hij maakt
de sprint van 0 tot 100 km per
uur 0,3 seconde sneller dan de
zesversnellingsbak: 6,9 seconde
heeft hij daar maar voor nodig.
Plat stukje
De GTI is een enorm goedmoe
dige auto met twee of vier por
tieren, waarmee je lekker spor
tief de weg op kunt. De honing
raat grille heeft net als vroeger
een subtiele rode omlijsting, de
spoilers zijn klein, de uitlaat is
dubbel, de remklauwen zijn
rood, de hemelbekleding is
zwart, het stuurwiel is driespa-
aks en heeft een plat stukje aan
de onderkant. De GTI heeft goe
de stoelen, een vrolijke vormge
ving, stevige demping die niet
irritant hard is en een heel
goed stuurgevoel.
Als grote concurrent wordt de
BMW 1 gezien. Die heeft een he
le kluif aan deze prachtige GTI.
In het weekeinde van 25 tot en
met 28 november staat hij op
de Utrechtse beurs
Speed&Design, net na Sinterklaas
komt hij in de showrooms.
Leuk cadeautje voor uw afgestu
deerde zoon/dochter. Geef er
dan wel even een rijvaardig-
heidscursusje bij.
VW Golf GTI
Vanaf 31.995 euro. Standaard o.a. op
afstand bediende centrale vergrende
ling, zes airbags, esp, bandenspan
ningscontrole, elektrisch bediende zij
ruiten voor, airco en cruise control.
Een dsg-automaat kost 2.300 euro
extra.
De Peilstok
O De verruwing in het verkeer loopt vol
gens velen de spuigaten uit. Niettemin
vinden veel automobilisten zich nog altijd
een dame of heer in het verkeer. Welke fat
soenlijke verkeershandeling past u het
meest toe? Stopt u altijd voor een zebrapad,
laat u invoegende bestuurders voor?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Terugroepactie
Omdat jonge automobilisten veel brok
ken maken in het verkeer vroegen wij u
vorige week welke maatregel moet worden
genomen tegen deze jeugdige rijders.
Volgens de stemmers is een verplichte trai
ning voor verkeersovertreders de beste op
lossing. Eén gaf als tip om voor bestuurders
onder de 24 jaar het motor
vermogen te beperken.
Hoe voorkom je
ongelukken
van jonge
bestuurders?
Verplichte trainingen na overtreding 270/0
Rijsimulatoren bij de opleiding 25%
Max. alcoholpromillage naar 0,2 20%
Begeleid rijden toestaan 11%
Q Rijverbod 's avonds en 's nachts 7%
Opfriscursussen na het rijexamen 7%
<^3 Geen passagiers toestaan 3%
ODebby Lieuw-On van verkeersveiligheidorganisatie 3VO:
„Het lijkt ons vrijwel onhaalbaar dat het getrapt rij
bewijs, dat afgelopen week volop in het nieuws was, al in
2006 voor jongeren wordt ingevoerd. De wetgeving moet
er immers voor worden aangepast. Daarnaast dient het be
ginnersrijbewijs dat tweeënhalf jaar geleden werd inge
steld nog zeker twee jaar door te lopen voordat het kan
worden geëvalueerd. Wel verwachten we dat medio 2005
het alcoholpromillage voor beginnende rijders wordt ver
laagd van 0,5 naar 0,2."
Geef 'm aan,
de lelijkerd!
Het najaar valt in en daarmee
het lelijke weer. De uitgelezen
periode om op zoek te gaan
naar de meest afzichtelijke en
druilerige auto aller tijden.
Draait uw maag om bij het zien
van de oude Fiat Multipla? Is de
Mazda 121 de meest afgrijselij
ke wagen of de Ford Scorpio (fo
to)? Grijp uw kans en nomineer
de afstotelijkste vierwieler die
u kent.
Over enkele weken zet Auto al
le nominaties op een rij en mag
iedereen stemmen. Wie op de
uiteindelijke winnaar stemt
maakt nadien kans op een toe
passelijke prijs. Maak van uw
hart geen moordkuil, ga naar
de website van de krant, klik
op Auto en doe aangifte van uw
nachtmerrie!
Om verkeersslachtoffers de hel
pende hand te bieden, heeft
een aantal organisaties een
nieuwe, informatieve website
geopend: www.verkeersongevai.nl.
De site geeft antwoord op de
vragen die na een ongeluk kun
nen opkomen, zowel bij slacht
offers als bij verwanten. De
website is opgezet door het Na
tionaal Platform Personenscha
de. Daarin werken onder meer
Slachtofferhulp Nederland, ver
zekeraars, de ANWB, belangen
behartigers en medisch advi
seurs samen.
De gevolgen van verkeersonge
lukken raken veel mensen. Jaar
lijks vallen meer dan duizend
dodelijke slachtoffers in het ver
keer. Zo'n 18.000 mensen belan
den na een verkeersongeluk in
het ziekenhuis. Daarnaast mel
den zich jaarlijks nog eens
240.000 verkeersslachtoffers bij
de huisarts, de Eerste Hulp of
andere hulpverleners.
De website geeft daarom ant
woord op vragen als: welke ver
zekering dekt de schade, hoe
moet het verder met mijn
werk, kost een ongeval me
mijn no-claimkorting, en wat
staat me eventueel te wachten
bij een rechtzaak?
En waar kun je steun vinden als
je partner of een familielid iets
is overkomen. Wat moet er alle
maal worden geregeld? En wat
staat u mogelijk te wachten als
u getuige was van een verkeers
ongeluk, of als u zelf een onge
luk heeft veroorzaakt?
Info: www.verkeersongeval.nl
Roemeense bak in een Rover
Dankzij samenwerking met het Roemeense Antonov
krijgt de MG Rover Group de beschikking over een
zestraps automatische versnellingsbak met dubbele kop
peling. De in licentie gebouwde bak met planetair tand
wielstelsel is inmiddels op proef in een Rover Streetwise
gemonteerd. De techniek moet in 2006 gereed zijn voor
serieproductie.
Cadeau van automobielbelofte
Een sponsorloop van het IVA Driebergen, de oplei
ding voor de autobranche, heeft een halve ton opge
bracht. Voor dat geld werd bij Toyota een LandCruiser
aangeschaft voor een hulpproject op Haïti, waar An-
ne-Marie en Rob Hulshuizen zich inzetten voor medi
sche zorg. In het onherbergzame gebied wordt de auto
gebruikt om patiënten te bezoeken en materialen te ver
voeren.
Subaru wordt 'big' in VS
Op de auto
show in De
troit zal Subaru
op 9 januari een
nieuwkomer ont
hullen. De grote
B9X wordt in
2005 leverbaar
in de VS, Canada
en Chili. Het is
een vierwielaan-
gedreven cross
over met ruimte voor zeven inzittenden. Hij wordt
bouwd in Lafayette, Indiana.
Subaru maakt voor Amerika een gro
te zevenzitter.
De eerste Golf GTI ging in juni 1976 in productie.
Oorspronkelijk was een gelimiteerde serie van 5.000 stuks be
doeld, maar de auto met 110 pk en top van 182 km per uur veroverde
de harten van veel liefhebbers. Geen stuurbekrachtiging, loodzware koppeling,
maar met ruim 800 kilo lekker licht en beresportief.
Inmiddels vonden meer dan
1,5 miljoen GTI's een koper.
In Nederland zijn er sinds
1976 meer dan 15.000 stuks
van verkocht
Van de nieuwe denkt VW er in ons land
driehonderd te verkopen.
Volgend jaar komen er motoren bij,
waaronder een diesel. In maart lanceert
VW de Golf Plus, in 2006 een cabriolet.
Q; 1,5 miljoen GTI's
preken!
kek e
'"«rekening*:
-,uurde bon op naar (postzegel niet nodig):
Wegener Multimedia
v t,a v' Oude Liefde Roest Niet
j Antwoordnr. 47792
1070 WB Amsterdam
L ^?0flder handtekening worden met geaccepteerd
VW Kever, Ford Ka,
Citroën 2CV,
Datsun 1600
Opel Kadett,
Volvo 143, Ford
Anglia, Fiat Panda,
Messerschmitt, Skoda
Renault 4, Ford Fiesta
Wolseley 6/110 MK II,
Mini Cooper, Opel Olympia,
VW Golf, DKW, Simca 1200S
■^zogesmuld van de reeks Oude Liefde Roest f
«t in Auto? Over jeugdzonden, poetskatoen
^avonturen met het eerste autootje?
"Woheeft twintig hoogtepunten uit deze aS
föhtige serie gebundeld.
^nthet boekje bestellen voor 4,95 euro (niet-abonnees
•slen 6,95 euro) door onderstaande bon in te vullen en op
;!türen- U krijgt het dan vanzelf thuisbezorgd.
Postcode:
fconplaats:
Abonnee [J] Geen abonnee
nÈlt exemplaren a 4,95 6,95 TOTAALBEDRAG euro
[^tekende machtigt Wegener MultiMedia om eenmalig
staand totaalbedrag van zijn/haar betaalrekening af te schrijven.
Iedereen her
kent het: je
staat als voetgan
ger te wachten
bij een zebrapad
en vraagt je af of
die tegemoetko
mende auto wel
of niet stopt. De Een groen licht achter de voorruit
Belgische onder- geeft aan dat de auto remt.
nemer Karei De-
baille zegt dat zijn zogenoemde hoffelijkheidslicht daarbij
uitkomst biedt. Het is een groen remlicht achter de voor
ruit dat gaat branden zodra de bestuurder de rem ge
bruikt. Bij voorrang van rechts, fietsoversteekplaatsen
en in files kan het groene remlicht voor duidelijkheid
zorgen. Debaille meent dat zijn uitvinding rijp is voor
export naar andere landen, maar vooralsnog wordt het
nog getest door 200 automobilisten. Een gerenommeerd
Vlaams adviesbureau weet al te melden dat landelijke in
voering het aantal verkeersdoden in België per jaar met
31 zou terugbrengen.