PZC Auto APKfiSC 35,- AV flikt hetm weer: de GTI is terug! UITLATEN£lDJ40% r ACCU'SdD30% IE KOOP Oude Liefde Roest Niet Bijdehand in samenwerking met Q AutoTrack.nl www. verkeersongevaln I een geluk bij een ongeluk 'OOOOOOOOOO iocoooco AutoTeam altijd voordeliger H blije klanten www.autoteam.nl HofFelijkheidslicht ^Ktiebijlagen: 0113-315680 „v. pzcnl/auto ^„31,4460 AA Goes SStSdin-lèeiand: 0113-315520 K»nderen: 0114-372770 0204562500 319 november 2004 jte laat voor pakjesavond arriveert hij in Érland: de nieuwe Golf GTI van VW. Toch oeten fijnproevers hem lekker op het ver- igüjstje zetten. Het is een zeldzaam fijn [ijzer, net als ooit de eerste GTI: zonder kap- Rien van der Steen I Molks wagen geeft zelf toe dat het de \f GTI-naam decennia V lang heeft laten ver- sloffen. De Duitsers nmen in 1976 met de eerste ft GTI, de Gran Turismo Injec- tEen heerlijk vlug autootje, door volgende Golf-genera- niet meer geëvenaard nL Want dan weer was hij te zwaar, of anders te duur of te braaf. In elk geval: te ver verwij derd van de puurheid die de eer ste editie sierde. Maar met de vijfde generatie Golf keert de echte GTI terug. Ze hebben er in Wolfsburg hard aan getrokken om iets spe ciaals te bouwen. De jongste GTI heeft een heerlijk uitlaatge- luid, gedraagt zich ongelooflijk stabiel en presteert prima. Geen kapsones ook. De auto KENNISMAKING wordt aangedreven door een eerlijke tweeliter viercilinder FSI-motor van 200 pk en met een koppel van 280 Nm. Onvoorstelbaar hoe gemakke lijk al die pk's de voorwielen aanporren, en dat zonder hin derlijke wielspin. Daar moest je een jaar of acht geleden niet mee aankomen. Om zo'n fors vermogen uit de direct ingespo ten benzinemotor te halen schroefden de Wolfsburgers een uitlaatgasturbo, variabele klepbediening en variabele luchtinlaat op de krachtbron. De turbo presteert verbazing wekkend zonder dat die hoog- toerige schoep voelbaar is. Met andere woorden: geen sprake van een turbo-gat, waarbij je even moet wachten tot de turbi ne op toeren is. De geometrie van de turbo en elektronica zijn voortreffelijk uitgebuit. Een juweel van een motor is het resultaat. Ravotten De nieuwe GTI is een echte. Op het fraaie en superveilige cir cuit Paul Ricard in Frankrijk leerde een ochtend ravotten hoe neutraal de auto in boch tenwerk blijft. Het elektroni sche stabiliteitssysteem (esp) dwingt keer op keer bewonde ring af. Je merkt zelfs amper dat het ingrijpt. Bij veel auto's is die elektronische waakhond, die je ook uit leunt zetten, in cir cuitsituaties een spelbreker. De zesversnellingsbak laat zich heel prettig bedienen en past erg goed bij deze motor. Als je een beetje meer betaalt krijg je hem met een fantastische dsg-automaat, met twee afzon derlijke koppelingen voor de even en oneven versnellingen. Wie eenmaal rijdt met deze Di rect Shift Gearbox wil meteen van zijn schakelbak af. Zo'n dsg is immers ook handmatig aan te sturen. De snelheid en de preci sie waarmee de complexe bak (met apart koelcircuit!) werkt is verbazingwekkend. Hij maakt de sprint van 0 tot 100 km per uur 0,3 seconde sneller dan de zesversnellingsbak: 6,9 seconde heeft hij daar maar voor nodig. Plat stukje De GTI is een enorm goedmoe dige auto met twee of vier por tieren, waarmee je lekker spor tief de weg op kunt. De honing raat grille heeft net als vroeger een subtiele rode omlijsting, de spoilers zijn klein, de uitlaat is dubbel, de remklauwen zijn rood, de hemelbekleding is zwart, het stuurwiel is driespa- aks en heeft een plat stukje aan de onderkant. De GTI heeft goe de stoelen, een vrolijke vormge ving, stevige demping die niet irritant hard is en een heel goed stuurgevoel. Als grote concurrent wordt de BMW 1 gezien. Die heeft een he le kluif aan deze prachtige GTI. In het weekeinde van 25 tot en met 28 november staat hij op de Utrechtse beurs Speed&Design, net na Sinterklaas komt hij in de showrooms. Leuk cadeautje voor uw afgestu deerde zoon/dochter. Geef er dan wel even een rijvaardig- heidscursusje bij. VW Golf GTI Vanaf 31.995 euro. Standaard o.a. op afstand bediende centrale vergrende ling, zes airbags, esp, bandenspan ningscontrole, elektrisch bediende zij ruiten voor, airco en cruise control. Een dsg-automaat kost 2.300 euro extra. De Peilstok O De verruwing in het verkeer loopt vol gens velen de spuigaten uit. Niettemin vinden veel automobilisten zich nog altijd een dame of heer in het verkeer. Welke fat soenlijke verkeershandeling past u het meest toe? Stopt u altijd voor een zebrapad, laat u invoegende bestuurders voor? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Terugroepactie Omdat jonge automobilisten veel brok ken maken in het verkeer vroegen wij u vorige week welke maatregel moet worden genomen tegen deze jeugdige rijders. Volgens de stemmers is een verplichte trai ning voor verkeersovertreders de beste op lossing. Eén gaf als tip om voor bestuurders onder de 24 jaar het motor vermogen te beperken. Hoe voorkom je ongelukken van jonge bestuurders? Verplichte trainingen na overtreding 270/0 Rijsimulatoren bij de opleiding 25% Max. alcoholpromillage naar 0,2 20% Begeleid rijden toestaan 11% Q Rijverbod 's avonds en 's nachts 7% Opfriscursussen na het rijexamen 7% <^3 Geen passagiers toestaan 3% ODebby Lieuw-On van verkeersveiligheidorganisatie 3VO: „Het lijkt ons vrijwel onhaalbaar dat het getrapt rij bewijs, dat afgelopen week volop in het nieuws was, al in 2006 voor jongeren wordt ingevoerd. De wetgeving moet er immers voor worden aangepast. Daarnaast dient het be ginnersrijbewijs dat tweeënhalf jaar geleden werd inge steld nog zeker twee jaar door te lopen voordat het kan worden geëvalueerd. Wel verwachten we dat medio 2005 het alcoholpromillage voor beginnende rijders wordt ver laagd van 0,5 naar 0,2." Geef 'm aan, de lelijkerd! Het najaar valt in en daarmee het lelijke weer. De uitgelezen periode om op zoek te gaan naar de meest afzichtelijke en druilerige auto aller tijden. Draait uw maag om bij het zien van de oude Fiat Multipla? Is de Mazda 121 de meest afgrijselij ke wagen of de Ford Scorpio (fo to)? Grijp uw kans en nomineer de afstotelijkste vierwieler die u kent. Over enkele weken zet Auto al le nominaties op een rij en mag iedereen stemmen. Wie op de uiteindelijke winnaar stemt maakt nadien kans op een toe passelijke prijs. Maak van uw hart geen moordkuil, ga naar de website van de krant, klik op Auto en doe aangifte van uw nachtmerrie! Om verkeersslachtoffers de hel pende hand te bieden, heeft een aantal organisaties een nieuwe, informatieve website geopend: www.verkeersongevai.nl. De site geeft antwoord op de vragen die na een ongeluk kun nen opkomen, zowel bij slacht offers als bij verwanten. De website is opgezet door het Na tionaal Platform Personenscha de. Daarin werken onder meer Slachtofferhulp Nederland, ver zekeraars, de ANWB, belangen behartigers en medisch advi seurs samen. De gevolgen van verkeersonge lukken raken veel mensen. Jaar lijks vallen meer dan duizend dodelijke slachtoffers in het ver keer. Zo'n 18.000 mensen belan den na een verkeersongeluk in het ziekenhuis. Daarnaast mel den zich jaarlijks nog eens 240.000 verkeersslachtoffers bij de huisarts, de Eerste Hulp of andere hulpverleners. De website geeft daarom ant woord op vragen als: welke ver zekering dekt de schade, hoe moet het verder met mijn werk, kost een ongeval me mijn no-claimkorting, en wat staat me eventueel te wachten bij een rechtzaak? En waar kun je steun vinden als je partner of een familielid iets is overkomen. Wat moet er alle maal worden geregeld? En wat staat u mogelijk te wachten als u getuige was van een verkeers ongeluk, of als u zelf een onge luk heeft veroorzaakt? Info: www.verkeersongeval.nl Roemeense bak in een Rover Dankzij samenwerking met het Roemeense Antonov krijgt de MG Rover Group de beschikking over een zestraps automatische versnellingsbak met dubbele kop peling. De in licentie gebouwde bak met planetair tand wielstelsel is inmiddels op proef in een Rover Streetwise gemonteerd. De techniek moet in 2006 gereed zijn voor serieproductie. Cadeau van automobielbelofte Een sponsorloop van het IVA Driebergen, de oplei ding voor de autobranche, heeft een halve ton opge bracht. Voor dat geld werd bij Toyota een LandCruiser aangeschaft voor een hulpproject op Haïti, waar An- ne-Marie en Rob Hulshuizen zich inzetten voor medi sche zorg. In het onherbergzame gebied wordt de auto gebruikt om patiënten te bezoeken en materialen te ver voeren. Subaru wordt 'big' in VS Op de auto show in De troit zal Subaru op 9 januari een nieuwkomer ont hullen. De grote B9X wordt in 2005 leverbaar in de VS, Canada en Chili. Het is een vierwielaan- gedreven cross over met ruimte voor zeven inzittenden. Hij wordt bouwd in Lafayette, Indiana. Subaru maakt voor Amerika een gro te zevenzitter. De eerste Golf GTI ging in juni 1976 in productie. Oorspronkelijk was een gelimiteerde serie van 5.000 stuks be doeld, maar de auto met 110 pk en top van 182 km per uur veroverde de harten van veel liefhebbers. Geen stuurbekrachtiging, loodzware koppeling, maar met ruim 800 kilo lekker licht en beresportief. Inmiddels vonden meer dan 1,5 miljoen GTI's een koper. In Nederland zijn er sinds 1976 meer dan 15.000 stuks van verkocht Van de nieuwe denkt VW er in ons land driehonderd te verkopen. Volgend jaar komen er motoren bij, waaronder een diesel. In maart lanceert VW de Golf Plus, in 2006 een cabriolet. Q; 1,5 miljoen GTI's preken! kek e '"«rekening*: -,uurde bon op naar (postzegel niet nodig): Wegener Multimedia v t,a v' Oude Liefde Roest Niet j Antwoordnr. 47792 1070 WB Amsterdam L ^?0flder handtekening worden met geaccepteerd VW Kever, Ford Ka, Citroën 2CV, Datsun 1600 Opel Kadett, Volvo 143, Ford Anglia, Fiat Panda, Messerschmitt, Skoda Renault 4, Ford Fiesta Wolseley 6/110 MK II, Mini Cooper, Opel Olympia, VW Golf, DKW, Simca 1200S ■^zogesmuld van de reeks Oude Liefde Roest f «t in Auto? Over jeugdzonden, poetskatoen ^avonturen met het eerste autootje? "Woheeft twintig hoogtepunten uit deze aS föhtige serie gebundeld. ^nthet boekje bestellen voor 4,95 euro (niet-abonnees •slen 6,95 euro) door onderstaande bon in te vullen en op ;!türen- U krijgt het dan vanzelf thuisbezorgd. Postcode: fconplaats: Abonnee [J] Geen abonnee nÈlt exemplaren a 4,95 6,95 TOTAALBEDRAG euro [^tekende machtigt Wegener MultiMedia om eenmalig staand totaalbedrag van zijn/haar betaalrekening af te schrijven. Iedereen her kent het: je staat als voetgan ger te wachten bij een zebrapad en vraagt je af of die tegemoetko mende auto wel of niet stopt. De Een groen licht achter de voorruit Belgische onder- geeft aan dat de auto remt. nemer Karei De- baille zegt dat zijn zogenoemde hoffelijkheidslicht daarbij uitkomst biedt. Het is een groen remlicht achter de voor ruit dat gaat branden zodra de bestuurder de rem ge bruikt. Bij voorrang van rechts, fietsoversteekplaatsen en in files kan het groene remlicht voor duidelijkheid zorgen. Debaille meent dat zijn uitvinding rijp is voor export naar andere landen, maar vooralsnog wordt het nog getest door 200 automobilisten. Een gerenommeerd Vlaams adviesbureau weet al te melden dat landelijke in voering het aantal verkeersdoden in België per jaar met 31 zou terugbrengen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19