Staten tegen verdieping Schelde
PZC
Zeeuwse Bibliotheek
hoeft niet te bezuinigen
Trajectcontrole wekt hoge verwachtingen
Herkennen depressie
kan zelfdoding jeugd
mogelijk voorkomen
15
Ate toch wordt gebaggerd, wil de provincie harde garanties
I Scholieren
houden korting
Bets-voetveer
pfrNLllARM
YjWMcvaat^esTaru/iiasRs, 7zr WT <S<SUIKKI6
Hysy&zisCh/e éeVMUPTUFVBZescJV.efUmth;.. 1
eHOKTZe&Twxr- HtTA^mL AIVD-CPS 'H
£»W<S1 JeHü 2eK3? 2aS&eHO*T:
■zGEuvie sneupctes Nersfbe&J,
-CeasSMEMD 'Mö&Vir/e "KTax£é££f-T
Antwerpen nu voor overleg Schelde
Derde schorsing bij Emergis
Begeleiding kerntransport gewenst
Korting schoolbegeleidingsdienst
Automobilist
bedreigd
zaterdag 13 november 2004
doorRinusAntonisse
MIDDELBURG - Provinciale
Slaien wijzen nieuwe verdie
ping van de Westerschelde af.
De gevolgen van de uitgevoerde
tweede verruiming van de vaar-
zijn nog niet duidelijk en
aan een nieuwe baggeroperatie
Heven te veel en te grote onze
kerheden.
i'Als de Nederlandse en Vlaamse
o&s "regeringen binnenkort tóch be-
'sluiten tot een derde verdieping,
moet Zeeland harde garanties
krijgen over veiligheid tegen ca-
'lamiteiten en overstromingen,
blai betere ontsluiting van de Wester-
fchelde-havens en de omvang
M van de natuurmaatregelen die
'nodig zijn om te voldoen aan de
(Europese Vogel- en Habitat-
1 pichtlijnen. Daar moet ook geld
voor op tafel komen.
.Provinciale Staten stelden giste
ren dit standpunt over de Ont-
nkkelingsschets voor het Schel-
debekken eensgezind vast. Een
voorstel van GroenLinks en
PvdA, met als strekking: eerst
over de invloed van
de tweede verdieping en dan
sFi pas praten over een derde, werd
nh dooreen meerderheid van CDA,
Partij voor Zeeland, SGP en
m afgewezen. Argument van
3e tegenstemmers was dat Zee-
M fend zich dan helemaal buiten-
spel plaatst bij de besluitvor-
11 i!? ving over de schets.
Kamercommissie
(te toch enige invloed te bun
s' ren uitoefenen, willen de Staten
overleg met de vaste Kamercom-
si missie Verkeer en Waterstaat.
vs GroenLinks diende daar als eer-
steeen motie over in, maar CDA
ai SGP namen geen genoegen
het de tekst ervan en kwamen
het een eigen motie. Die werd,
met de WD tegen, aangenomen.
Geen steun kreeg een motie van
dePvZ met de uitspraak dat Bel-
;ië moet zorgen voor compensa-
ie (voor economie en natuur)
t* bi] een derde verdieping.
'let was voor de Staten koord-
inK dansen tussen werkelijkheid
(een nieuwe verdieping) en wen
selijkheid (geen verdieping).
BDDELBURG - Scholieren
die jonger zijn dan achttien
par. houden recht op korting op
overtochten met het fiets-voet-
veer Vlissingen-Breskens. Pro-
nnciale Staten hebben gisteren
besloten de regeling te verlen-
Van alle kanten werd onder
streept dat er geen 'maatschap
pelijk draagvlak' is voor verder
uitdiepen van de vaargeul. Met
name de woordvoerders van
CDA, SGP en WD keerden zich
in krachtige taal tegen ontpolde-
ring. Ze betreurden het ook dat
voor natuurmaatregelen niet te
gelijk geld wordt bijgeleverd.
J. van Ginkel (ChristenUnie) be
klemtoonde dat Zeeland een
principieel nee-geluid moet la
ten horen en geen koehandel
mag bedrijven door via een 'nee,
tenzij' leuke dingen binnen pro
beren te halen. M. Wiersma
(GroenLinks)sprak in dit ver
band over 'een schotel linzen-
moes vol wegen en spoorlijnen',
al erkende hij wel dat zonder
meer 'nee' roepen tegen een der
de verdieping weinig vrucht
baar is. Vandaar dat hij een kop
peling wenste met het lopende
onderzoek naar gevolgen van de
tweede verdieping (waarvan de
uitkomsten in 2006 vernacht
worden). S. Heijning (WD)pleit-
te voor een 'breed pakket' com
pensatiemaatregelen voor bedrij
ven, landbouw en recreatie.
„Daar moet meer het accent op
liggen dan op natuurcompensa
tie." Hij vond dat de provincie
de regering moet oproepen tot
onderhandelingen over het 'vol
strekt verouderde' Schelde ver
drag uit 1839.
G. Roeland (SGP) gaf aan dat
nieuwe verdieping op verschil
lende fronten de veiligheid bena
deelt. Hij was tegen natuuront
wikkeling in de Braakman van
wege de verdere ontwikkeling
van Dow Benelux.
J. Luijt-Verheij (PvdA) herinner
de eraan dat de natuurcompen
satie voor de tweede verdieping
nog niet eens fatsoenlijk is uitge
voerd; Nederland hangt nog een
veroordeling door de Europese
Commissie boven het hoofd.
C. van Beveren (CDA) betwijfel
de of een slimme baggerstort
haalbaar is. Hij had de indruk
dat ook in Vlaanderen grote
weerstand is tegen de ontwikke-
lingsschets (met name bij de boe
ren). „Dat kan nog wel eens tot
grote veranderingen leiden."
„Een theater van het zoutste ge
halte. Wat zitten we hier te
doen? Er is allang besloten",
meende J. Hageman (PvZ). Hij
vond de schets nog lang niet be-
sluitrijp en achtte veel meer on
derzoek nodig. Het Statenlid
merkte op dat Antwerpen al
werkt aan een verdieping van
de vaargeul tot 17 meter.
Gedeputeerde M. Kramer (Pv
dA, natuur en water) onderken
de dat vanwege de vele onzeker
heden eigenlijk nog geen besluit
door de regeringen genomen
kan worden. Hij wees erop dat
Vlaanderen van geen uitstel wil
weten. De gedeputeerde zei dat
Zeeland in het vervolg veel nau
wer bij de besluitvorming over
de Schelde betrokken moet wor
den. „Er moet een bestuurlijk
overleg komen voor het héle
Scheldebekken."
werd in fe-
vorig jaar aangenomen
lezou eind dit jaar aflopen. De
ichting was dat mbo-scho-
onder de achttien dan de
lfde ov-kaart zouden hebben
hbo-scholieren. Dat is echter
niet het geval. De Staten
daarom dat de regeling
roortgezet moet worden. Een
notie van het CDA werd una
niem aangenomen.
Roe lang scholieren onder de
achttien recht houden op kor
ting op overtochten met het
fiets-voetveer, is nog niet duide
lijk. Het provinciebestuur buigt
®h binnenkort over een nieuw
Nd voor het openbaar ver-
Voer Fn Zeeland. Het veer Vlis-
■Breskens valt daar ook
onder. In dat nieuwe beleid
K°rdt het goedkopere tarief
scholieren opgeno-
°Pinitiatief van Zeeuws Belang
on SP wordt bovendien bekeken
oi nog meer scholieren korting
tewien krijgen op het openbaar
Ervoer, Zij denken daarbij aan
scholieren onder de achttien zon-
.ov-kaart, die geen gebruik
m Do van het fiets-voetveer
wel van andere vormen
Wn openbaar vervoer, zoals de
on door de Westerscheldetun-
- De Staten zullen daarover
o® aparte discussie voeren.
J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (links) en gedeputeerde A. Poppeliers (rechts) onthullen in Zierikzee het waarschuwingsbord
voor trajectcontrole op de Zeelandbrug. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Wie op de Zeelandbrug
het gaspedaal te diep intrapt, kan reke
nen op een boete. Het gisteren in ge
bruik genomen trajectcontrolesysteem -
het eerste in Zeeland - is onverbidde
lijk. De Westerscheldetunnel wordt vrij
wel zeker voorzien van eenzelfde sys
teem. Dat werd gisteren bekend ge
maakt.
De verwachtingen van het trajectcontro
lesysteem op de Zeelandbrug zijn hoog
gespannen. Bij trajectcontrole wordt
met behulp van camera's de tijd geme
ten die een voertuig nodig heeft om een
bepaald traject af te leggen. Een simpel
rekensommetje wijst uit of men zich al
dan niet aan de snelheid houdt. Nu rijdt
nog rond de dertig procent van de weg
gebruikers te hard over de Zeeland
brug. Gedeputeerde A. Poppelaars, die
het systeem gisteren betitelde als 'eer
lijk en effectief' verwacht dat het per
centage snelheidsovertredingen tot drie
procent of minder wordt teruggebracht.
De kans dat dat lukt is volgens J. Spee
van het Bureau Verkeershandhaving
van het Openbaar Ministerie reëel. Bij
Rotterdam-Overschie heeft het OM er
varing met het systeem opgedaan en
daar daalde het aantal snelheidsovertre
ders van dertig procent naar één pro
cent. Spee ziet veel voordelen in het sys
teem. Het zorgt volgens hem voor een
betere doorstroming, verhoogt de ver
keersveiligheid en brengt de milieube
lasting omlaag.
De pakkans voor hardrijders is groot.
Het verwijt dat de wetshandhavers al
leen maar zoveel mogelijk bonnen wil
len binnen halen, wijst Spee echter reso
luut van de hand. „Wie zich aan de
maximumsnelheid houdt heeft van ons
niets te vrezen."
Ongelukken
Het is volgens Spee voor 99 procent ze
ker dat ook de Westerscheldetunnel
voorzien wordt van een trajectcontro-
lesysteem. Geen overbodige luxe, vol
gens gedeputeerde Poppelaars. Volgens
hem wordt er met enige regelmaat fors
te hard gereden. Poppelaars: „De laat
ste vijf jaar zijn er op het traject waar
nu het controlesysteem is ingevoerd 40
ongelukken gebeurd, waarvan 20 op de
brug. Op zich valt dat aantal nog mee."
Hij tekent er meteen bij aan dat als er
iets gebeurt op de brug of in de tunnel,
het vaak ernstig is. Nog afgezien van de
stremming die een ongeluk oplevert en
de slechte bereikbaarheid voor de hulp
verleners.
Poppelaars heeft net als Spee alle ver
trouwen in het trajctcontrolesysteem.
„Al in de proefperiode merkten we dat
het verkeersbeeld op de Zeelandbrug
een stuk rustiger werd. Het is een stuk
beter dan een politieagent achter elke
boom."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Zeeuwse
Bibliotheek hoeft niet te schrap
pen in de openingstijden. Ook
op de aanschaf en het onder
houd van nieuwe boeken hoeft
ze niet te bezuinigen. De provin
cie en de gemeente Middelburg
betalen samen de kosten die no
dig zijn om de huidige dienstver
lening op peil te houden.
Gedeputeerde J. Suurmond van
financiën zegde dat gisteren toe
aan Provinciale Staten. De
Zeeuwse Bibliotheek heeft te
kampen met financiële proble
men uit het verleden én moet
zich voorbereiden op een nieu
we toekomst. Over die toekomst
moet nog worden gesproken. En
dus ook over het geld dat voor
die herstructurering nodig is,
stelde Suurmond. Dat gebeurt
in de loop van volgend jaar.
Om in de tussentijd te voorko
men dat de bibliotheek fors
moet snijden in de dienstverle
ning, wil de provincie, in samen
werking met de gemeente Mid
delburg, de extra geld op tafel
leggen. Hoe groot dat bedrag is,
kon Suurmond niet zeggen. Hij
zal met de gemeente overleggen
over wie, hoeveel betaalt. Maar
de bibliotheek blijft net zo vaak
en net zo lang open als nu en
kan de collectie ook gewoon op
peil houden, beloofde hij.
Dat stemde Provinciale Staten
tevreden. Alle fracties vonden
de bezuinigingen onacceptabel,
omdat de Zeeuwse Bibliotheek
van groot belang is voor zowel
de individuele burgers als voor
de onderwijsinstituten (Hoge
school Zeeland en Roosevelt
Academy). „Laten we niet nu
iets kapotmaken, wat we later
niet kunnen repareren", waar
schuwde G. van der Giessen
(D66).
Meerderheid
De Staten maakten in hun be
groting voor volgend jaar daar
om ruimte vrij zodat Suurmond
de Zeeuwse Bibliotheek kan hel
pen. De begroting werd met de
grootst mogelijke meerderheid
aangenomen; één Statenlid stem
de tegen, H. Smits van Zeeuws
Belang. Zij noemde de begro
ting 'een blanco cheque', omdat
er wat haar betreft niet duide
lijk genoeg in staat omschreven
wat de provincie exact wil berei
ken met het geld dat ze uitgeeft.
Zij verlangde scherpere formule
ringen over meetbare doelen.
Voor het eerst in de geschiede
nis van de provincie was door
een fractie een 'tegenbegroting'
ingediend. GroenLinks presen
teerde eerder deze week een aan
passing op de begroting, waarin
ruim vijf miljoen euro aan ande
re bestemmingen wordt uitgege
ven dan Gedeputeerde Staten
voorstelden.
GroenLinks kreeg weliswaar
complimenten van zowel de an
dere fracties als van gedeputeer
de Suurmond, verantwoordelijk
voor de begroting, maar op
steun hoefde de fractie niet te re
kenen. De tegenbegroting werd
verworpen; alleen de SP kon
zich erin vinden.
Toch putte M. Wiersma van
GroenLinks hoop uit de tegenbe
groting. Sommige fracties, waar
onder VVD en SGP, konden
zich in sommige onderdelen van
zijn voorstel wel vinden. Welke,
dat lieten zij in het midden.
Daar komen ze later op terug,
beloofden ze.
'En daar dienen we te zijner tijd
dan wel weer aparte initiatief
voorstellen over in', kondigde
Wiersma aan.
COR DE JONGE
fto /V/érr
MIDDELBURG - Bij Antwerpen groeit het besef dat het
bij de Ontwikkelinggschets voor het Scheldebekken om
méér gaat dan verdieping van de Westerschelde. „De Del-
waide-doctrine is afgezwakt", zei gedeputeerde M. Kra
mer (PvdA, natuur en water) gisteren in Provinciale Sta
ten. Hij doelde op de stellingname van de Antwerpse sche
pen Delwaide, waarop Kramer in het verleden scherpe
kritiek had. „Hij houdt nu een pleidooi voor een samen
hangende visie op het Scheldebekken en voor overleg, 'in
plaats van juridische dreigingen op grond van het trae-
taat voor de Schelde", aldus de gedeputeerde. Niet ieder
een was daarvan overtuigd. „Saulus is Paulus geworden,
ofwel de stroper is boswachter geworden", merkte M.
Wiersma (GroenLinks) op. „Ik moet het allemaal nog
zien." J. Hageman (Partij voor Zeeland) constateerde dat
Delwaide eieren voor zijn geld kiest. „Hij weet goed dat
hij rekening moet houden met de Europese Vogel- en Ha
bitatrichtlijnen." Het Statenlid zei dat Antwerpen het
niet bij een eis voor een derde verdieping zal laten.
GOES - Emergis heeft een derde leidinggevende van de fa
cilitaire dienst op non-actief gesteld in het interne onder
zoek naar mogelijke fraude. Dat bleek volgens woordvoer
der M. Stijnman donderdag noodzakelijk na gesprekken
op de afdeling. Eind oktober werden al het hoofd van de
facilitaire dienst en het hoofd van het magazijn van de iri
stelling voor geestelijke gezondheidszorg in Kloetinge
naar huis gestuurd. De onderzoekingen van het externe
bureau dat Emergis inhuurde zijn vrijwel afgerond. Vër-
wacht wordt dat er geen maatregelen tegen nog meer me
dewerkers noodzakelijk zijn. De formele afronding van
het onderzoek vergen nog enkele weken. Om wat voor
som Emergis benadeeld zou zijn, is nog niet bekend.
MIDDELBURG - De veiligheid rond kerntransporten en
nucleaire installaties in Zeeland moet vanwege de gespan
nen situatie in Nederland worden aangescherpt. Dat
vindt de Statenfractie van Zeeuws Belang. H. Smits pleit
ervoor dat transporten met nucleair afval van Borssele
naar Frankrijk of omgekeerd weer moeten worden bege
leid door de politie. Een paar jaar geleden was bij elk
transport veel politie op de been tegen mogelijke acties.
Later werd de politie-inzet verminderd, omdat de demdn-
stranten zich gedeisd hielden. Nu de dreiging van teireur
door moslimextremisten is toegenomen wil Smits dat het
toezicht wordt verscherpt. De kerncentrale houdt al géén
rondleidingen meer. Smits vindt dat ook de Covra in
Nieuwdorp, waar radio-actief afval wordt opgeslagen,
moet stoppen met rondleidingen.
SLUIS - De gemeente Sluis gaat bijna 40.000 euro bezui
nigen op het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland
(RPCZ). Waarschijnlijk gaat straks een nieuwe regeling
gelden, waarbij de middelen worden doorgesluisd naar de
scholen. De gemeente krijgt nu een rijksijdrage van
75.000 euro, die wordt doorbetaald aan het RPCZ. Sluis
betaalde daarnaast 112.500 euro voor de diensten van de
schoolbegeleidingsdienst. Met ingang van 2005 zal de ge
meente eenzelfde bedrag als het Rijk beschikbaar stellen.
door Rolf Bosboom
GOES - Scholen moeten voort
durend alert zijn op signalen
van leerlingen die depressief ge
drag vertonen. Op die manier
kunnen ze mogelijk voorkomen
dat jongeren uiteindelijk een po
ging tot zelfdoding onderne-
Dat zegt M. de Smit, stafmede
werker openbare geestelijke ge
zondheidszorg bij GGD Zee
land, naar aanleiding van de
grootscheepse schriftelijke en
quête onder leerlingen van de
derde klas van het Zeeuwse
voortgezet onderwijs. Uit de re
sultaten, die donderdag naar
buiten kwamen, bleek onder
meer dat bijna een kwart van de
derdeklassers wel eens serieus
aan zelfmoord heeft gedacht. Ne
gen procent zegt ooit een poging
te hebben ondernomen.
Tegenslagen
Het zijn forse percentages, maar
ze wijken niet veel af van lande
lijke cijfers, aldus De Smit.
„Zelfdoding is nu eenmaal een
item in die leeftijdsgroep. Op
het moment dat er tegenslagen
zijn, is men vrij snel geneigd te
denken: wat heeft het allemaal
voor zin?"
Jaarlijks benemen ongeveer
1500 Nederlanders zich het le
ven. In Zeeland gaat het om en
kele tientallen. Het aandeel van
jongeren daarin is doorgaans
zeer klein.
Volgens De Smit is er echter
geen reden om te twijfelen aan
de uitkomsten van de enquête.
„Jongeren vertellen niet snel
dat ze nadenken over zelfdo
ding, dus het is moeilijk harde
cijfers te krijgen. De enigen die
antwoord kunnen geven zijn zij
zelf. Dat doen ze in zo'n enquê
te."
Zelfdoding of het denken erover
komt vaak voort uit depressivi
teit. Relatief veel jongeren kam
pen daarmee. Scholen moeten
daarom voortdurend alert zijn
op leerlingen die mogelijk de
pressief zijn, aldus De Smit.
„Het wordt vaak te laat gesigna
leerd. Het probleem is dat som
bere periodes horen bij de puber
teit, waardoor de ernst van de si
tuatie vaak moeilijk is in te
schatten." Emergis begeleidt
sinds kort mentoren bij het her
kennen van tekenen van depres
sie.
Wie problemen heeft, kan op
middelbare scholen terecht bij
sociaal-medische teams (smt's).
Maatschappelijk werker E.
Hoosemans is lid van het team
op drie Zeeuws-Vlaamse scho
len. Hij verbaast zich over de uit
komsten van het onderzoek.
„We hebben soms te maken met
leerlingen die met zelfdoding be
zig zijn - dat hoort ook bij de
leeftijd - maar het laatste drie
kwart jaar bijvoorbeeld heb ik
er niet expliciet van gehoord."
Als inderdaad bijna een op de
tien derdeklassers ooit een suïci
depoging heeft ondernomen,
zou in elk geval een deel daar
van bekend moeten zijn bij de
smt's, zegt Hoosemans. „Dan is
de vraag: hoe betrouwbaar zijn
de cijfers? Dit is de mening van
de jongeren, die alle ruimte heb
ben gekregen om te antwoor
den. Dat levert een schat aan ge
gevens op, maar met de uitkom
sten moet wel terughoudend
worden omgegaan."
De smt's richten zich vooral op
leerlingen met psychosociale
problemen in allerlei gradaties.
Het gaat om ongeveer twintig
procent van de jongeren. Wie
ernstig in de knoop zit en behan
deling nodig heeft, wordt door
verwezen naar andere instan
ties. Hoossens concludeert dat,
mede door de smt's, problemen
nu eerder worden gesignaleerd.
TERNEUZEN - Een 22-jarige
automobilist uit de gemeente
Hulst is gistermiddag tussen
Zaamslag en Terneuzen door
een onbekende medeweggebrui
ker hinderlijk gevolgd en met ge
baren bedreigd.
Na het inhalen van een combine
werd de 22-jarige achtervolgd
door een automobilist. Die bleef
achter, naast en voor hem rij
den. Ter hoogte van de verkeers
lichten bij de kruising N61/
Tractaatweg/ Guido Gezellest-
raat stapte de achtervolger uit
en trapte die tegen de auto van
de 22-jarige. De dader reed in
een donkerblauwe, iets verlaag
de personenauto,