Intwine maakt verschil Iedereen wil nu mijn handtekening Nog eenmaal Mayer Losjes en onbevangen Muzikaal huwelijk Eindelijk weer een AA Henkjan Smits schrijft gids voor aankomende sterren zaterdag 13 november 2004 W17 Intwine foto Rob Verhorst Ik vind 'een Nederlands geluid' niet echt char mant. Tenzij je in het Neder lands zingt, dan mag het wel. Deze uitspraak komt van Roger Peterson (24), zanger van de stevige forma tie Intwine. De band, waar van de leden momenteel in Nederland wonen, heeft zo juist het nieuwste album Perfect uitgebracht. Met daarop alles behalve een Ne derlands geluid. „En nog zeggen mensen dat we klin ken als Blof." Inderdaad, ook KaneTTomt vaak voor in het rijtje van ver gelijkingen. Roger noemt het uit zichzelf. „Hm, misschien had ik het niet moeten zeggen", lacht de zanger. „Niet dat ik zo'n ver gelijking erg vind, hoor. Maar het lijkt er helemaal niet op." De enige link met Kane op dit moment is het nieuws dat de bas sist van Kane overstapt naar Int wine, in de rol van drummer. Ten tijde van het interview is Kane hier zelfs nog niet van op de hoogte. „Ach, Kane vindt wel weer een andere muzikant. Dat doen ze de hele tijd door!" De 'oude' drummer keert terug naar de warmte, waar het me rendeel van de bandleden van daan komt. Roger is geboren en getogen in Aruba, gitarist Jacob Streefkerk (25) en bassist Tou ché (27) komen van Sint Maar ten. Alleen gitarist Kevin His- sink (25) speelt in Nederland een thuiswedstrijd. „Ik kom niet van de Cariben, ik ben er alleen gemaakt", grapt hij. Kevin denkt dat juist de samen stelling van Intwine ervoor zorgt dat de muziek moeilijk te plaatsen is. „Ik ken serieus geen andere band die zo is opge bouwd. Pas zag ik ons zitten bij Barend en Van Dorp en ik dacht echt: horen die gasten bij el kaar?! Wat een combinatie. Maar ook muzikaal. Als we de muziek die we thuis afzonder lijk opzetten, naast elkaar zou den afdraaien, dan zou je ver baasd staan." Roger geeft toe dat hij in de helft van de geval len nog nooit heeft gehoord van Kevins favoriete artiesten. „Tja, hij luistert naar Bulgaarse volks muziek. Dat is een voorbeeld van zijn inbreng." De naam Int wine is volgens de zanger dan ook een logische keuze geweest. „Ik zocht naar een naam waarin de betekenis naar voren komt van 'dingen die samenkomen'. Intwine betekent verstrengeld." Op het album komt deze ver strengeling duidelijk naar vo ren, inclusief het zware rockge- luid dat Intwine tot nu toe met enkele singles heeft laten horen. Dat metal hand in hand kan gaan met Caribische sferen, be wijst de band met het album Perfect. „En vooral tijdens op tredens", benadrukt Roger. „Luister je naar het album, dan blijft het een rockplaat. Maar ons het album zien doen, dan snap je pas wat we bedoelen." De uiteenlopende culturele ach tergronden en muzikale voor keuren is van levensbelang voor Intwine. Eensgezindheid zou de productiviteit zelfs in de weg zit ten. „Iedereen doet de dingen an ders, denkt anders, voelt anders. Natuurlijk heb je dan wel eens heftige discussies", licht Roger toe. Kevin vervolgt in alle eer lijkheid: „Ik durf best te zeggen dat ik voor de opnames van deze plaat met een paar mensen be hoorlijke geknald heb. Maar uit die ruzies zijn toch zo'n acht nummers voortgekomen." Gita rist Jacob knikt. „Juist deze one nigheden leiden tot hele interes sante dingen. Waarbij ik net zo goed toegeef dat we ook heel wat kutnummers hebben ge schreven. Maar die hebben ge lukkig de plaat niet gehaald. We verkopen ze gewoon door aan de kandidaten van Popstars The Rivals!" Jacob begint spontaan over deze talentenjacht op televisie, iets waarover hij ruim twee jaar ge leden evenmin zijn mond kon houden. De gitarist gaf in 2002 zanger Roger op voor de eerste editie van Idols. Roger schopte het tot publieksfavoriet in de fi nale, maar liet zich uiteindelijk van de buis schoppen. Hij was het niet eens met het contract en kon vertrekken. „Natuurlijk heeft mijn rol in Idols geholpen bij de bekendheid van Intwine", beaamt de zanger. „Maar wat mij betreft mocht iedereen twee weken nadat ik eruit ging, op houden over Idols." Het labeltje 'Roger van Idols' blijft hem op straat nog regelmatig achtervol gen. „Dan huil ik even, stort me in de drugs of ga een potje beu ken om me beter te voelen. Nee, even serieus. Ik hoop gewoon dat mensen met dit album zul len beseffen: oké, ze schrijven en spelen hun eigen muziek, ne men het zelf op. Dit is hun eigen shit. Ik ben geen 'Roger van Idols', ik ben de zanger van Int wine. Punt." Kyra Goede Het album Perfect van Intwine ligt in de winkel, inclusief de hit single 'Cruel Man' (titelsong van de film De Dominee). Meer weten over Intwine? Kijk dan op de vernieuwde website: www.intwine.nl. Nog maar een paar weken geleden verraste veteraan Scott Morgan met The Solution met een knaller van een soul-cd. Nu is het de beurt aan stad- en leeftijdgenoot Nathaniel 'Nay Dog' Mayer (60). Begin jaren zes tig leek de zanger in Detroit met hits als 'Village Of Love' de ba sis te leggen voor een glansrijke carrière. Maar waar Otis Red ding en James Brown wereldsuc cessen vierden, raakte Mayer in de vergetelheid. Dat de man als nog dé plaat van zijn leven heeft kunnen maken, danken we aan het onvolprezen platenlabeltje Fat Possum. En aan de jonge In de hausse aan nieuwe gi- taarrockbandjes was Kings of Leon met Youth And Young Manhood vorig jaar een van de succesvolste. Een duidelijke Strokes- en Libertines-tic, wor tels in de rootsrock en een opval lende nonchalant schorre zan ger. De heren Followill (naar ze zeg gen drie broers en een neef) heb ben een gave voor swingende basloopjes en vrolijk rinkelende gitaarpartijen. Natuurlijk is de verrassing er vanaf, maar Kings of Leon klinkt op Aha Shake Heartbreak nog zo losjes en on bevangen dat het aanvoelt als een debuutplaat. Moeilijk doen behoort niet tot het idioom van Kings of Leon. Vernieuwing ook niet: de winst op Aha Shake Heartbreak zit in de gegroeide zelfverzekerdheid en de con stantere kwaliteit. Youth And Het is een even mistroostig als intiem muzikaal huwe lijk dat de Fransman Yann Tier- sen en de Amerikaanse Shannon Wright aangaan op de cd Yann Tiersen Shannon Wright. Tier- sen maakte eerder naam als com ponist van de soundtracks voor films als Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain en Good Bye, Lenin!Wright zong ooit in de alternatieve popband Crowsdell en vertoeft tegenwoordig graag in de nabijheid van under- ground-goeroe Steve Albini. Tiersen en Wright vinden elkaar in zware maar breekbare stuk ken die vooral gedragen worden door piano, accordeon en strij- lichting garagerockers die eer der al culthelden als Andre Wil liams en R.L. Burnside een twee de jeugd gaven. Met hulp van Jeff Meier (ex-De- troit Cobras) staat Mayer weer helemaal op de rails. Ook deze wildeman van weleer verdient het net als Solomon Burke nog eenmaal zijn dampende en ener gieke rauwe soul te kunnen op dissen. Peter van der Heide Nathaniel Mayer: I Just Want To Be Held (Fat Possum/ Munich), speelduur: 35.38 min. kers. De melancholieke stem van Wright herinnert soms aan die van Chan Marshall (Cat Po wer), terwijl Tiersen voortbor duurt op het werk van groten als Michael Nyman, Nino Rota en Erik Satie. Dit samenspel houdt het midden tussen roman tische folk en minimalistische avant-garde en bezit een unieke lading die meesleept en diep ont roert. Peter van der Heide Yann Tiersen Shannon Wright: Yann Tiersen Shan non Wright (lei d'Ailleurs/Vici- ous Circle/Bang!), speelduur 38.51 min. Young Manhood was een leuk vrijblijvend niemendalletje met een aantal voltreffers. Aha Sha ke Heartbreak heeft de lange adem. Maaike Borst Kings of Leon: Aha Shake Heartbreak (BMG), speelduur 35.13 min. Acht jaar hebben we moeten wachten op de nieuwe plaat van het Groningse AA The Doctors. Maar als er dan eindelijk weer eens een plaat wordt uitgebracht, voldoet die in elk geval volledig aan de ver wachtingen. Op Get Well profi leert AA The Doctors zich in tien nummers opnieuw als een uitstekende rock-'n-rollband. Martin Groenewold AA The Doctors: Get Well, speelduur: 36.49 min. Onder de titel De X-factor, een must voor sterren heeft talentscout en Idols-juryvoorzit ter Henkjan Smits een boek ge schreven voor aankomende pop sterren. Het boek is een gids voor iedereen die 'het wil ma ken in de popmuziek'. De X-fac tor verschijnt 22 november bij uitgeverij The House of Books. Sommige sterren straalden het altijd al uit, maar sinds de Idols- jury met de X-factor op de prop pen kwam om het ondefinieerba re te benoemen, is de naam niet meer weg te denken bij begin nende sterren. De X-factor is van essentieel belang om een echt popidool te worden, weet Smits. „Het is de synergie tus sen al je talenten; dat beetje meer als je al je talenten bij el kaar optelt", licht Smits zijn boektitel toe. „Het is overigens de X-factor die je ook nodig hebt bij een versierpoging en als je gaat solliciteren." Dat was echter niet de aanlei ding voor het boek. Smits kreeg via zijn website steeds meer vra gen van mensen die het sten-en- dom ambieerden. „Bijvoorbeeld vragen van mensen die zeggen heel goed te kunnen zingen, maar toch niet doorbreken. Tja, daar geef je dan niet zo maar even antwoord op." Daarbij kwam het verzoek van twee uit geverijen om een boekje met tips uit te brengen. „Zo werd een gidsje al snel een gids." De X-factor telt 180 pagina's in pocketvorm. Smits benadrukt dat de gids ook voor de ouders van de ster in de dop is bedoeld. „Veel ouders denken bij zo'n talenten jacht als Idols: 'Geef mijn kind toch een kans', maar vaak reali seren ze zich niet waar ze hun kinderen aan bloot stellen. Er komt zo veel bij kijken. Mana gers, platenmaatschappijen, sty listen, een imago opbouwen, net werken." In De X-factor gaat Smits op al deze onderdelen in, vaak gelar deerd met voorbeelden van ande re artiesten, zoals Herman Brood, Within Temptation, Xan- der de Buisonjé, Krezip, De Dijk, Linda, Roos en Jessica, Ka ne en Candy Dulfer tot Madon na, Michael Jackson, David Bo wie en Robbie Williams. De 'handleiding voor artiesten' is opgebouwd in drie hoofdstuk ken: voorbereiding, zakelijke kant en het 'intermenselijke' on derdeel. Aan het eind geeft Smits nog wat gouden regels, al biedt hij geen garantie voor suc ces bij bestudering van het boek je. „Maar wie zijn kansen wil vergroten: ken dit boek uit uw hoofd." Zijn Grote Gouden Tip aan artiesten die het sterrendom ambiëren is: zelfkennis is be langrijker dan zelfovertuiging. de sponsors die de acht voorstel lingen van de musical waarin de winnaars spelen heeft inge kocht. In de jury zaten bekende Nederlanders als Cilly Dartell (Hart van Nederland), journalis te Wilma Nanninga en mensen van V&V Entertainment. Lagere stem Ouders zijn tijdens de dag bezig gehouden door Danny Rook en Kim-Lian van der Meij. Mikel heeft, net als de andere 27 kinderen, een dag lang work shops gevolgd en een aantal ke ren gerepeteerd. „Ik ben bijna de enige jongen in de groep die woensdag gaat zingen. Dat was ook zo bij de auditie. Eigenlijk is dat niet vervelend. Jongens zijn nodig, want die hebben toch een lagere stem dan meis jes. "Mikels moeder: „Hij geniet ervan, maar het moet wel uit hemzelf komen, hij moet het leuk vinden. Hij wordt absoluut niet gepusht." Mikel weet niet van wie hij zijn talent heeft. Niet van zijn ouders in elk geval, maar hij heeft wel een oom die talent heeft. „Ik wil zanger en musi calster worden. Of ik daarvoor les neem? Dat is nog een vraag teken, dat weet ik nog niet. Dat duurt toch nog dertig jaar?", vraagt hij zich af. Hij lacht tevreden als hij be grijpt dat hij, wanneer zijn ta lent zich zo ontwikkelt als hij hoopt, al over een jaar of tien succesvol kan zijn. Als je pas acht jaar bent, lijkt ook dat een eeuwigheid. Aan zijn school zal het in elk geval niet liggen. „De Emmaüs Samenwerkingsschool verleent alle medewerking en juffrouw Wieneke leeft hele maal mee", zegt moeder. „Be dankt voor het interview", zegt haar zoon, die voor het vraagge sprek wat eerder naar huis is ge komen. Een goede pers is voor iedere artiest meegenomen. Jacques Geluk Voor Mikel Remmerswaal uit Leidschendam breekt komende woensdag het moment aan waarop de 8-jarige eventjes beroemd zal zijn. Hij treedt dan op in een speciale voorstelling van de musical Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer „Je weet wel hoe dat er aan toe gaat op school. Iedereen wil een handtekening als je beroemd bent", zegt Mikel Remmerswaal serieus, zonder dat het ook maar een moment opschepperig klinkt. „Ik heb er 38 uitgedeeld, ook aan de juf. Woensdagmiddag treedt de jon ge Leidschendammer samen met andere kinderen op tijdens een speciale voorstelling van de musical Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen meneerin de RAI in Amsterdam. Eigenlijk was het optreden eerder ge pland in Rotterdam, maar daar is wat tussengekomen. Een te leurstelling waar Mikel zich overheen zette, want van jongs af aan wil hij maar één ding worden: „Beroemd." Daar had hij wat langer wachten wel voor over. Mikel is één van de vijfduizend kinderen tussen 7 en 13 jaar die een kleurplaat mét auditiefor mulier hebben ingestuurd, om kans te maken op een rol in de op een oude tv-serie gebaseerde musical. Hij had niet verwacht dat hij tot de 180 kinderen zou behoren die zaterdag 18 septem ber écht auditie mochten doen en zeker niet dat hij één van de 28 winnaars zou zijn. „Nadat ik de uitnodiging had gekregen ben ik voor de spiegel gaan oefe nen. Aan wat op de cd van Ha- melen staat, die we hebben ge kocht, had ik genoeg. Ik had al een keer op een podium ge staan", vertelt Mikel, die zich overigens al wel bekwaamd heeft in zang en dans. „Met mijn moeder ga ik veel naar musicals, zoals de Lion Mikel Remmerswaal (8) speelt een rol in een speciale voorstelling van de musical Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer? foto Jacques Zorgman/GPD King, Aida, De drie musketiers en Doornroosje." Musicalliedjes vindt Mikel dan ook het leukst. „Ik ben drie uur op de auditie dag geweest, waarvan we tweeënhalf uur moesten zingen en dansen, allemaal tegelijk. Ik heb niks alleen gedaan. De jury heeft niets gezegd, die was stil op papier aan het schrijven. Maar ik denk wel dat ik ook een beetje mazzel heb gehad." Moeder Remmerswaal: „Hij heeft best een goede stem, zeg gen ze. Een volume!" De auditie is gehouden in het gebouw van koffiebrander Dou- we Egberts in Utrecht, één van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 47