Een grabbelton vol weetjes Chinees gaat op andere toer W15 Biertapper Driewieler Halsband Champagne Ajaxkoffie zaterdag 13 november 2004 Van parkeermeter tot computermuis. Ian Har rison bundelde het verhaal van honderden Willie Wor tels in het boek Geniaal. Een grabbelton vol wist-u-datjes. Leve de leuke weetjes, anek dotes en wist-u-datjes! Ian Harrison die eerder het boek Nummer Een samenstelde met memorabele feiten, verzamelde nu alle uitvindingen in Geniaal. Zeg maar van de paperclip en PET-fles lot lasers en Lego. Wist u bijvoorbeeld dat de cd, een co-uitvinding van Philips en Sony, eigenlijk maar elf centime ter groot was? Maar Sony-baas Aiko Morita eiste hoogstper soonlijk dat de hele Negende van Beethoven erop moest pas sen - en wel in de uitvoering van de Berliner Philharmoniker met Morita's vriend Herbert von Ka- ra jan. En dus werd de doorsnee van de cd twaalf centimeter. Al thans, volgens Ian Harrison. Die vergroting heeft meer te maken met gesteggel tussen Philips en Sony over de te kiezen kwali teitsstandaard in 14- of 16-bits. Sony dreef de betere kwaliteit, die meer ruimte in beslag nam, door. Hoe dan ook, het 288 pagina's tellende Geniaal bevat zo'n gi gantische hoop informatie, dat je amper weet waar te beginnen. Dus is voor de samensteller een slippertje ook zo gemaakt. Zo zoeken we vergeefs naar Jan des Bouvrie die op pagina 23 moet staan. Wat heeft hij gepres teerd? Helaas, niet te vinden. Afijn, Harrison heeft de Willie Wortels van deze wereld en wat die allemaal hebben bedacht handzaam gerubriceerd. Dat re sulteert in acht hoofdstukken, zoals In en om het huis, Eten en drinken, Vrije tijd en Supermo dem. Klittenband onder de elektronenmicroscoop, de haakjes blijven ach ter de lusjes hangen. foto's uit boek Geniaal Intrigerend is de patentenlij st achterin. Waar je al niet een pa tent voor aan kunt vragen! Een eetbare medicijnlepel bijvoor-' beeld. Of voor hét idee 'Water van de Amazone naar de Sahara pompen'. Nog één: 'Drankfles verborgen in boek'. Zo lusten we er nog wel een paar. Het is een merkwaardige lijst. Klitten band, elastiek, stuiterbom, par keermeter, ze vormen een bonte verzameling. Maar niet alle uitvindingen die de wereld hebben veranderd, zo als de ondertitel luidt, zijn even revolutionair. Monopoly, Scrab ble, Lego en Action Man zijn weliswaar niet weg te denken, maar dan had Barbie er ook wel in gekund. En zou de wereld minder vooruitgang hebben ge boekt zonder vlooienspel, paper clips, antilekbekers of lippen stift? Soms zijn vindingen ge woon lekker praktisch, zoals an ti-aanbak teflon, theezakjes, plastic bakjes van Tupper en workmate van Black Decker. Maar een batterij, da's pas ande re koek, of insuline, couveuse, en centrifugale turbinemotor. Om nog maar te zwijgen van de Geigerteller en atoombom. Ploegen Dat komt allemaal niet uit de lucht vallen. „Uitvinden is ook een kwestie van ploegen door de doolhof van patenten, regels, marktonderzoek, investeringen, produceren en verkopen. Iets waar veel werk en moed voor no- Het kan altijd erger. James Dyson bouwde liefst 5.127 proto types van de zakloze stofzuiger. Niet iedere Willie Wortel is be roepsmatig productontwerper zoals Dyson. Neem secretaresse Bette Nesmith Graham uit Dallas. Ze gaat na een aantal jaren typefou ten te lijf met waterverf. Ze ver betert de formule van haar pro duct Mistake Out, zodat de verf sneller droogt. Nadat IBM geen interesse had, richt Bette haar eigen bedrijf op en gaat zelf fles jes correctievloeistof vullen en verkopen. In 1979 verkoopt ze haar business aan Gillette voor 47,5 miljoen dollar. Van dat ver mogen kan ze maar een half jaar genieten. Na haar overlijden gaat de helft naar een goed doel en de ander helft naar haar zoon, Mike Nesmith. Waar ken nen we die naam van? Hij was een van The Monkees, een bij eengeraapt bandje dat in het kielzog van de Beatles successen vierde. Weer zo'n mooie anekdo te. Maarten van de Rakt Geniaal, geschreven door Ian Harrison, Fontaine Uitgevers, ISBN 90 5956 083 3, prijs: 29,90 euro. De klassieke muizenval met de naam Victor. Sommige dingen veranderen nooit. Neem de Chinees op de hoek. Hij heet Man Wah, Lo tus of De Lange Muur en heeft zijn naam in gouden Chinese ka rakters op het raam geschilderd. Binnen schijnen rode lampions, gouden draken en Chinese land schapjes sieren de muren. Ze hebben een eigen kalender, een gekopieerde menulijst met vijf honderd genummerde gerechten en een duister doorgeefluik dat continu open en dicht klapt. En een mevrouw met steile zwarte haren die de meest voorspelbare vragen stelt: „Sambal bij? Kloepoek bij?" Ik moet me al tijd ex-g inhouden om niet 'glaag' te antwoorden. Maar zelfs die dingen waarvan je dacht dat ze nooit zouden veran deren, vei'anderen toch. Zelfs de Chinees op de hoek. Dat is schrikken, hè. Twee Chinese revoluties voltrek ken zich. Aan de ene kant reali seert een jonge generatie Chine se restauranthouders zich dat ze eigenlijk goud in handen heb ben, maar er niet uithalen wat erin zit. Ze hebben een formule die voldoet aan alle eisen van de moderne, Aziatisch georiënteer- de consument: snel, goedkoop, vers, gezond, gevarieerd en spec taculair. Alleen de Chineesgan- ger ervaart dat niet zo, afgezien van die eerste twee dan. Die zien niet dat de kok op alle ge rechten met veel vakmanschap ter plekke bereidt, op een gezon de manier, met mooie verse pro ducten, want dat vermaledijde klapluik zit ertussen. Hun con clusie: we doen veel te geheim zinnig, weg met dat luik! Laat de gasten maar kijken in onze keuken. Moet uit eten gaan en tertainment zijn? Dan zorgen wij toch voor spektakel De een na de andere Chinees, van Wateringen tot Herpen en keuken weten te waarderen en graag de tijd nemen om uit eten te gaan. Speciaal voor hen ont wikkelde een enthousiaste werk groep De Nieuwe Chinese Kaart. Ze ondernamen een inspi rerende ontdekkingsreis langs Singapore, Sjanghai en Hong Kong en kwamen terug met 28 uitgesproken Oosterse gerech ten (amuses, voor- en hoofdge rechten en desserts) die het hier in het Westen goed zullen doen. Bovendien zijn er passende wij nen bij geselecteerd. Aan wijn adviezen werd in het verleden Nieuwe Chinese A r4-: 'U Menukaort en met Puck Kerkhoven van Oss tot Ommen, verandert zijn traditionele bedrijf in een wokrestaurant. Ze heten De Gouden Wok, Wox, Wok On, Mr. Wok of gewoon De Wok. Gasten mogen zelf de ingrediën ten aanwijzen, horen het gesis van de olie en zien de stoomwol ken opstijgen als de saus erbij gaat. Een kleine, maar snel gi-oeiende groep Chinees-Indische restau rateurs (in totaal zijn er ruim 5550 Chinees-Indische bedrij ven geregistreerd in Nederland), mikt op kapitaalkrachtige gas ten die de subtiele Aziatische weinig aandacht besteed, met het gevolg dat de gasten geen wijn bestelden en de restau ranthouders hier een stuk omzet lieten liggen. De initiatiefne mers schreven een kookboek, in het Nederlands en het Chinees (zie recept). Chinese koks uit het hele land volgen momenteel een cursus om de nieuwe gerech ten onder de knie te krijgen, dus kijk niet verbaasd op als u ze ko mend jaar al bij uw Chinees kunt pi'oeven. Ook bij deze Nieu we Chinese trend passen een open keuken en een ingetogen, strak interieur. Dus kijk nog De Chinees slaat nieuwe culinaire wegen in. foto Cor de Vos maar eens goed naar dat ver trouwde doorgeefluik en die ro de kwastjeslampionnen als u weer bij uw chinees bent. Bin nenkort zijn ze misschien voor goed vei-dwenen. GEBAKKEN KIPPENDIJ MET GEMBERSAUS EN SHII-TA- KE. (hoofdgerecht voor 4 personen) Ingrediënten: 4 ontbeende kip- pendijen 300 gram taro (knollen, zie toko) 120 gram verse shii-take 1/2 eetlepel gehakte gember 1/2 theelepel zout 1/2 theelepel peper eiwit 1 stengel bosui 1 eetlepel zonnebloemolie 100 gram waterkers voor de saus: 100 ml teriya- ki-saus 1/2 eetlepel gembersiroop 100 ml kippenbouillon 1/2 eetlepels sesamolie 1/2 eetlepel maïzena. Bereiding: Ontvel de taro, kook hem gaar en snijd in stukjes, (een alternatief is zoete aardap pel). Vermeng zout, peper en ge hakte gember met het eiwit. Be strijk hiermee het kippenvlees en laat het 15 minuten intrek ken. Bak ze in een klein beetje olie tot het vel krokant is. Houd warm in een oven van 90 gra den. Maak de saus door alle vloeibare ingrediënten bij el kaar te voegen en kook ze op een zacht pitje. Voeg 20 gram in reepjes gesneden shii-take toe en laat gaar worden. Roer maïze na los met een beetje water en bind de saus hiermee. Snijd 50 gram shii-take in stuk jes, bak ze in de wok gaar in 1 eetlepel olie. Voeg taro en gesne den bos-ui toe, meng alles en schep het dan in het midden van de borden. Snijd de kip en plaats er bovenop. Overgiet met gembersaus. Gameer met water kers (zie foto). Tip: Chinese haute cuisine wordt het met een toefje gekon fijte, flinterdun gesneden gem- berwortel erop. Een paar dunne plakjes stemgember mag ook. Na de introductie van de Beer- Tender en de bijbehorende fust- jes Heineken, is het logisch dat nu ook de liefhebbers van onze andere twee grote merken Am- stel en Brand hun eigen favorie te biertje thuis kunnen tappen, meldt directeur Peter Vertregt. De fustjes zijn nog niet meteen overal verkrijgbaar. De versprei ding zal geleidelijk worden opge bouwd. Een fust Amstel kost 8,99, terwijl Brand op 9,79 euro komt. In maart lanceerden Hein- eken en Krups het compacte tap- systeem voor thuis. Inmiddels zijn er een miljoen fustjes Hein- eken verkocht. Onze huiver voor het predikaat 'uniek' moeten we even laten va ren bij de aanblik van de Oko-driewieler. Hij ziet er spec taculair uit. In het ontwerp van Pineau Le Porcher is reke ning gehouden met de ergono mie van een kind. Zo ontbreekt de dwarsstang. De wielen zijn extra groot. Het zitje en het stuur zijn in hoogte verstelbaar. Bij regen of zonne schijn is het afneembaar dak praktisch. Voor de veiligheid dienen een gordel en een rem. De Oko, ontworpen voor kinde ren van twee tot vijf jaar, is le verbaar in diverse kleuren. De prijs: 149 euro. De Oko is te koop bij babyspeciaalzaken. Huisdieren met klasse dragen halsbanden met Swarovski kris tallen. De Collar Range bestaat uit halsbanden van hoogwaar dig leer met blinkende hartjes of de naam van het dier in zilve ren letters en strass. Gewaagd is de Bandana America. Die lijkt op de witte boord plus zwarte strik van de Chippendales. „Zelf dragen kan ook. Gewoon niemand vertellen dat het eigen lijk een hondenband is", besluit Dog Design het persbericht. De prijs begint bij 30 euro. „Champagne verdient beter dan om middernacht met een oliebol in elke wang te worden gedron ken", vindt Ronald de Groot van het wijntijdschrift Pers wijn. Daarom zet dit magazine Champagne aan Zee weer op touw, vooral om de Nederlander minder angstig te maken voor het drinken van champagne. Zondag 21 november vindt dit evenement plaats in het Kur- haus te Scheveningen (11-17 uur). Voor 17,50 euro kan men proeven van de ruim 120 soor ten. Ze zijn er allemaal, van Bol linger en Moët Chandon tot Veuve Clicquot. Tien chef-koks maken speciale amuses. Wat hebben koffie en voetbal met elkaar gemeen? Emotie. Maar een voetbalclub die een koffiemerk in de armen sluit. Dat is vragen om flauwe bak ken: Als die nieuwe koffie net zo slap is als.... Als eerste club in Nederland introduceert Ajax zijn eigen koffielijn samen met Tiktak/Segafi*edo Zanetti. Het assortiment bestaat uit filterkof - fie, espresso en koffiepads. Ze dragen namen als Club, Capita- no en Champion. Om de koffie- pret compleet te maken komen er ook kopjes en schotels alsme de cadeauverpakkingen. De Ajax-koffie is te koop in de fans- hop in de Arena, online via www.ajax.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45