PZC Net als andere kinderen 25 25 jaar Kinderen voor Kinderen 2 Seks op het werk Ondanks handicap naar een gewone school Las 31. «60 AA Goes üivertentie-exploitatie: S.en Midden-Zeeland: 0113-315520; SSs-Vlaanderen: 0114-372770; penaal: 020-4562500. iterdag 13 november 2004 >zaterady ue Koran kc foto's Lex de Meester Samantha straalt. De pauze is begonnen en uit het schoolgebouw rennen enkele kinde ren naar het noodlokaal waar ze het eerste deel van de ochtend heeft doorgebracht. Ze ko men haar halen om op het schoolplein te spe len. Voor het eerst in haar twaalfjarige leven heeft Samantha 'gewone' vriendjes en vrien dinnetjes. die niet malen om haar handicap. Samantha Weppner gaat samen met Ahysha Goethals, Kyshaïr Mercera, Damian Albers en Hamza Bedouch naar De Wissel. Door hun handicaps, in diverse gradaties, staan ze veel al als 'niet-leerbaar' te boek, waardoor het spe ciaal onderwijs voor hen buiten bereik blijft. Hun dagen brachten ze daarom voorheen door op het kinderdagcentrum van Stichting Ar duin, in de brede school in de Middelburgse Magistraatwijk. Daarmee werden ze feitelijk apart gezet en was contact met leeftijd- en buurtgenoten nauwelijks mogelijk. Ai-duin wil dat doorbreken. Kinderen, onge acht hun beperkingen, horen samen naar school te gaan, vindt de stichting. Dat is het uitgangspunt van het inclusief onderwijs, dat in een aantal landen inmiddels gemeengoed is maar in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Een school die niemand buitensluit, zo stellen de voorvechters van inclusief onderwijs, is de beste voorbereiding op een samenleving die niemand buitensluit. Kinderen leren zo eikaars verschillen te respecteren en elkaar te helpen waar dat nodig is. De Wissel, die al enkele kinderen met het syn droom van Down als leerling heeft, is de eer ste Zeeuwse basisschool die bereid was een aantal kinderen van Arduin toe te laten. De sa menwerking komt niet helemaal uit de lucht vallen. Directeur Epjan Kwast was tijdens een studiereis naar Denemarken enthousiast ge worden over het inclusief onderwijs. Met Ar duin bestond al contact door de fancyfair die de school vorig jaar ten behoeve van Paardoes, de manege van de stichting, op touw zette. Na een voorbereiding van driekwart jaar kon den in september de eerste vijf Arduin-kinde ren, afkomstig uit de omgeving, op De Wissel worden ontvangen. Bij de hoofdvestiging aan de Flamingoweg, in de wijk Papegaaienburg, is daarvoor een tijdelijk lokaal neergezet dat net zo is ingericht als de rest van de school. De ruimte, die de Wisselgroep wordt genoemd, dient als uitvalsbasis voor de kinderen. Een deel van de dag brengen zij daar gezamenlijk door, begeleid door medewerkers van Arduin. Afwisselend gaan de kinderen ook enkele uren naar hun klas in de school zelf. Ze zijn ver deeld over de drie laagste groepen. Paraplu Donderdagochtend, kwart over negen. Ahys ha, Hamza, Samantha en Damian zitten in de Wisselgroep, terwijl Kyshaïr in zijn eigen klas verblijft, begeleid door Natalie Schrooten. Eveline Smits, die voorheen op het kinderdag centrum van Arduin werkte, zingt liedjes met hen. Hamza - die eerst één dag per week op school kwam, maar inmiddels steeds vaker - krijgt een regenjas aan en een paraplu in zijn hand, Ahysha duwt hem met zijn rolstoel door het lokaal, terwijl er wordt gezongen over moe ders paraplu. Daarna mogen de kinderen paddestoelen teke nen, door de punten op het papier met elkaar te verbinden. Het resultaat kunnen ze daarna inkleuren. Ahysha gaat het goed af, Damian houdt met twee handen een potlood vast en probeert ingespannen te kleuren, Hamza kijkt nauwelijks naar de tekening en verfrommelt Vijf kinderen van Stichting Arduin zitten sinds september op de Vlis- singse basisschool De Wissel. Ondanks hun verstandelijke handicap volgen zij zo veel mogelijk het reguliere onderwijs, een proces dat van alle kanten extra in spanning vraagt. De eerste ervaringen zijn echter positief. Damian het papier uiteindelijk. Samantha weet met wat moeite enkele strepen te zetten. „Kom maar", zegt Diana den Hoedt, die begeleidster Iris van Sambeek voor een week vervangt. „We gaan je tekening ophangen." Enthousiast helpt ze mee. De dagelijkse routine is helemaal afgestemd op het schoolpatroon. De kinderen van de Wis selgroep komen niet meer met de bus, zoals bij het kinderdagcentrum, maar worden door hun ouders zelf gebracht en gehaald. Tussen de middag gaan ze, net als de andere kinderen, naar huis of blijven ze over. De drie begelei ders zijn volwaardig lid van het schoolteam ge worden, doen bijvoorbeeld ook regelmatig pleindienst en zijn opgenomen in het afwas- rooster. Tijd voor spelletjes. Kraaltjes bij andere kraal tjes met dezelfde kleur doen, identieke plaat jes of woorden bij elkaar zoeken. „Goed kij ken", instrueert Diana geduldig. Bij elk goed resultaat applaudisseert Samantha uitbundig voor haarzelf. Ahysha doet de opdrachten ogenschijnlijk moeiteloos, terwijl Damian steeds bij de les moet worden gehouden. Ham za wil de plaatjes vooral in zijn mond stoppen. De kinderen mogen wat eten. Ahysha haalt een appel en een broodtrommel uit haar K3-tas, terwijl Eveline een Jip en Janneke-ver- haal voorleest. Daarna is het ochtendpauze en kunnen de kinderen buiten spelen. Hamza wordt op een 'statafel' vastgezet, zodat hij uit het raam kan kijken en kan volgen wat zich op het schoolplein afspeelt. Na de pauze gaat Eve line met Ahysha naar haar klas, begeleider Na talie zit met Samantha in groep 3a van Andrea van der Vegt. Die besteedt het tweede deel van de ochtend aan taal. Samantha zit op de achterste rij, naast Jordy. De leerlingen moeten eerst het woord 'maan' schrijven. Sa mantha probeert samen met Natalie met een groot potlood de schrijfbeweging na te boot sen. „Vandaag gaan we een nieuwe letter leren: de d van doos", zegt juf Andrea. Ze heeft een doosje meegenomen dat meteen het Droste-ef- fect demonstreert. Telkens mag een leerling het deksel oplichten, waarna een volgende doos zichtbaar wordt. „Samantha. wil jij deze doos openmaken?" Ze laat het zich geen twee keer zeggen en stormt naar voren. De leerlingen moeten in tweetallen allerlei woorden bedenken die met een d beginnen. Sa mantha gaat naast Sjoerd zitten, op de plaats van de zieke Nathalie. Concreet resultaat le vert de samenwerking niet op, maar opvallend is hoe vanzelfsprekend de aanwezigheid van Samantha wordt gevonden. Ze strijkt Sjoerd liefdevol door het haar. Tegen twaalven gaat ze ook mee naar de bibliobus, die bij de school is gearriveerd. Integratie „Aanvankelijk was ik best wel afwachtend", bekent Andrea van der Vegt, als de klas een maal is leeggestroomd. „Maar de eerste erva ringen zijn heel positief. Vooral de sociale inte gratie, het contact met de andere kinderen, werkt goed. De kinderen zijn heel lief voor Sa mantha, soms wel eens te lief. Ze willen alles voor haar doen en zorgen ervoor dat ze overal bij betrokken wordt." „Laatst liep ze met haar moeder door de stad en kwam ze allemaal klasgenoten tegen die 'Hoi, Samantha' zeiden. Dat was zo'n leuke er varing, want dat heeft ze nooit gekend. De kin deren staan in de rij om met haar te spelen. Ze is al op een kinderfeestje geweest en mocht in een van de vriendenboekjes schrijven." Het moeilijkste vindt de onderwijzeres het ei genlijke leerproces, omdat Samantha meestal niet mee kan komen met haar klasgenoten. „Dat maakt het proces best wel intensief", zegt Eveline, een van de drie begeleiders van Arduin. „We proberen steeds iets leerbaars uit de stof te halen voor de kinderen, door een ver taalslag te maken op hun eigen niveau. Dat is soms best wel een puzzel." De begeleiders merken dat de aanpak haar vruchten begint af te werpen. „Bij alle kinde ren zien we vooruitgang: in gedrag, in hun pra ten. Ze weten hoe ze zich moeten gedragen in de klas en kunnen beter voor zichzelf opko men. Ook Hamza zit nu gewoon stil in de klas." Dat zijn grote stappen voorwaarts, vin den de drie. „Het was echt een ontdekkings reis, want alles was voor hen nieuw." „Je ziet dat de kinderen wel degelijk leerbaar zijn", zegt Eveline. „Het contact met de ande re kinderen is heel goed voor hun sociaal-emo tionele ontwikkeling. Je ziet ze opbloeien, er worden echte vriendschappen gesloten. Sa mantha, bijvoorbeeld, is al twaalf jaar. Ze heeft jaren gewacht op een plaatsje in het spe ciaal onderwijs, maar werd niet toegelaten. Uit verveling ging ze gewoon aan haar haar trekken. Nu staat ze elke dag te trappelen om naar school te gaan." Directeur Epjan Kwast is te spreken over de eerste periode van samenwerking met Arduin. „Ik zie dat de begeleiders heel goed inspelen op wat er gebeurt. Ze passen zich ook niet klakkeloos aan, maar hebben hun eigen in breng in het team. Ze doen volwaardig mee aan allerlei schoolprojecten en aan onderwijs vernieuwing." Beperkingen Kwast merkt dat de Arduin-kinderen zich op trekken aan hun klasgenoten en daardoor zichtbaar vooruitgang boeken. „Maar onze kinderen leren er ook veel van, vooral op het sociale vlak. Ze leren dat iedereen bepaalde beperkingen heeft, zoals de een ook beter in rekenen is en de ander in taal." De voortgang van de samenwerking wordt nauwlettend gevolgd, aan de hand van de da gelijkse rapportages van de begeleiders. Daar uit moet bijvoorbeeld geleidelijk duidelijk worden of de kinderen volgend jaar kunnen meegaan naar de volgende groep. Ook wordt gekeken of de periodes waarin ze in de klas verblijven, kunnen worden uitgebreid. De kinderen zouden dat zelf zeker willen. Ahysha, Kyshaïr, Samantha, Damian en Ham za raken steeds meer gehecht aan hun klasge noten, constateert de directeur. „Het liefst zou den ze de hele dag in hun groep willen zitten. Dat vinden ze geweldig." Dat is ook het ideaal dat ook de begeleiders na streven. „Onze wens is dat de Wisselgroep uit eindelijk overbodig wordt, zodat de kinderen continu in de klas zitten en met alle vakken meedoen. Maar het is allemaal nog nieuw. We moeten nu niets forceren." Rolf Bosboom Samantha (midden)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23