Staten tegen verdieping Schelde Zeeuwse Bibliotheek hoeft niet te bezuinigen Trajectcontrole wekt hoge verwachtingen Herkennen depressie kan zelfdoding jeugd mogelijk voorkomen Automobilist bedreigd Antwerpen nu voor overleg Schelde Derde schorsing bij Emergis Begeleiding kerntransport gewenst Korting schoolbegeleidingsdienst J Scholieren Ihouden korting Ifiets-voetveer kis toch wordt gebaggerd, wil de provincie harde garanties ...£N QW6A <j£N<J 2EJ<G£ SFeupetes N/ersftt&i, -Ce Zeeuwse AMl> 'Mc&vaieN/erctx&e&T.. HÜN cpshï/N&weifibt&i doorWnusAntonisse MIDDELBURG - Provinciale Staten wijzen nieuwe verdie ping van de Westerschelde af. De gevolgen van de uitgevoerde verruiming van de vaar geul zijn nog niet duidelijk en aan een nieuwe baggeroperatie kleven te veel en te grote onze kerheden. 'Als de Nederlandse en Vlaamse regeringen binnenkort tóch be sluiten tot een derde verdieping, moet Zeeland harde garanties krijgen over veiligheid tegen ca lamiteiten en overstromingen, ■betere ontsluiting van de Wester- schelde-havens en de omvang van de natuurmaatregelen die •nodig zijn om te voldoen aan de Europese Vogel- en Habitat- üchtlijnen. Daar moet ook geld voor op tafel komen. Provinciale Staten stelden giste- dit standpunt over de Ont- rökkelingsschets voor het Schel- debekken eensgezind vast. Een voorstel van GroenLinks en PvdA, met als strekking: eerst helderheid over de invloed van de tweede verdieping en dan pas praten over een derde, werd dcor een meerderheid van CDA, Partij voor Zeeland, SGP en ÜD afgewezen. Argument van de tegenstemmers was dat Zee- iand zich dan helemaal buiten spel plaatst bij de besluitvor ming over de schets. Van alle kanten werd onder streept dat er geen 'maatschap pelijk draagvlak' is voor verder uitdiepen van de vaargeul. Met name de woordvoerders van CDA, SGP en WD keerden zich in krachtige taal tegen ontpolde- ring. Ze betreurden het ook dat voor natuurmaatregelen niet te gelijk geld wordt bijgeleverd. J. van Ginkel (ChristenUnie) be klemtoonde dat Zeeland een principieel nee-geluid moet la ten horen en geen koehandel mag bedrijven door via een 'nee, tenzij' leuke dingen binnen pro beren te halen. M. Wiersma (GroenLinks)sprak in dit ver band over 'een schotel linzen- moes vol wegen en spoorlijnen', al erkende hij wel dat zonder meer 'nee' roepen tegen een der de verdieping weinig vrucht baar is. Vandaar dat hij een kop peling wenste met het lopende onderzoek naar gevolgen van de tweede verdieping (waarvan de uitkomsten in 2006 verwacht worden). S. Heijning (WD)pleit- te voor een 'breed pakket' com pensatiemaatregelen voor bedrij ven, landbouw en recreatie. „Daar moet meer het accent op liggen dan op natuurcompensa tie." Hij vond dat de provincie de regering moet oproepen tot onderhandelingen over het 'vol strekt verouderde' Scheldever- drag uit 1839. G. Roeland (SGP) gaf aan dat nieuwe verdieping op verschil lende fronten de veiligheid bena deelt. Hij was tegen natuuront wikkeling in de Braakman van wege de verdere ontwikkeling van Dow Benelux. J. Luijt-Verheij (PvdA) herinner de eraan dat de natuurcompen satie voor de tweede verdieping nog niet eens fatsoenlijk is uitge voerd; Nederland hangt nog een veroordeling door de Europese Commissie boven het hoofd. C. van Beveren (CDA) betwijfel de of een slimme baggerstort haalbaar is. Hij had de indruk dat ook in Vlaanderen grote weerstand is tegen de ontwikke- lingsschets (met name bij de boe ren). „Dat kan nog wel eens tot grote veranderingen leiden." „Een theater van het zoutste ge halte. Wat zitten we hier te doen? Er is allang besloten", meende J. Hageman (PvZ). Hij vond de schets nog lang niet be- sluitrijp en achtte veel meer on derzoek nodig. Het Statenlid merkte op dat Antwerpen al werkt aan een verdieping van de vaargeul tot 17 meter. Gedeputeerde M. Kramer (Pv dA, natuur en water) onderken de dat vanwege de vele onzeker heden eigenlijk nog geen besluit door de regeringen genomen kan worden. Hij wees erop dat Vlaanderen van geen uitstel wil weten. De gedeputeerde zei dat Zeeland in het vervolg veel nau wer bij de besluitvorming over de Schelde betrokken moet wor den. „Er moet een bestuurlijk overleg komen voor het héle Schel debekken." J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (links) en gedeputeerde A. Poppeliers (rechts) onthullen in Zierikzee het waarschuwingsbord voor trajectcontrole op de Zeelandbrug. foto Marijke Folkertsma door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Wie op de Zeelandbrug het gaspedaal te diep intrapt, kan reke nen op een boete. Het gisteren in ge bruik genomen trajectcontrolesysteem - het eerste in Zeeland - is onverbidde lijk. De Westerscheldetunnel wordt vrij wel zeker voorzien van eenzelfde sys teem. Dat werd gisteren bekend ge maakt. De verwachtingen van het trajectcontro lesysteem op de Zeelandbrug zijn hoog gespannen. Bij trajectcontróle wordt met behulp van camera's de tijd geme ten die een voertuig nodig heeft om een bepaald traject af te leggen. Een simpel rekensommetje wijst uit of men zich al dan niet aan de snelheid houdt. Nu rijdt nog rond de dertig procent van de weg gebruikers te hard over de Zeeland brug. Gedeputeerde A. Poppelaars, die het systeem gisteren betitelde als 'eer lijk en effectief' verwacht dat het per centage snelheidsovertredingen tot drie procent of minder wordt teruggebracht. De kans dat dat lukt is volgens J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie reëel. Bij Rotterdam-Overschie heeft het OM er varing met het systeem opgedaan en daar daalde het aantal snelheidsovertre ders van dertig procent naar één pro cent. Spee ziet veel voordelen in het sys teem. Het zorgt volgens hem voor een betere doorstroming, verhoogt de ver keersveiligheid en brengt de milieube lasting omlaag. De pakkans voor hardrijders is groot. Het verwijt dat de wetshandhavers al leen maar zoveel mogelijk bonnen wil len binnen halen, wijst Spee echter reso luut van de hand. „Wie zich aan de maximumsnelheid houdt heeft van ons niets te vrezen." Ongelukken Het is volgens Spee voor 99 procent ze ker dat ook de Westerscheldetunnel voorzien wordt van een trajectcontro- lesysteem. Geen overbodige luxe, vol gens gedeputeerde Poppelaars. Volgens hem wordt er met enige regelmaat fors te hard gereden. Poppelaars: „De laat ste vijf jaar zijn er op het traject waar nu het controlesysteem is ingevoerd 40 ongelukken gebeurd, waarvan 20 op de brug. Op zich valt dat aantal nog mee." Hij tekent er meteen bij aan dat als er iets gebeurt op de brug of in de tunnel, het vaak ernstig is. Nog afgezien van de stremming die een ongeluk oplevert en de slechte bereikbaarheid voor de hulp verleners. Poppelaars heeft net als Spee alle ver trouwen in het trajctcontrolesysteem. „Al in de proefperiode merkten we dat het verkeersbeeld op de Zeelandbrug een stuk rustiger werd. Het is een stuk beter dan een politieagent achter elke boom." zaterdag 13 november 2004 15 door Rolf Bosboom GOES - Scholen moeten voort durend alert zijn op signalen van leerlingen die depressief ge drag vertonen. Op die manier kunnen ze mogelijk voorkomen dat jongeren uiteindelijk een po ging tot zelfdoding onderne men. Dat zegt M. de Smit, stafmede werker openbare geestelijke ge zondheidszorg bij GGD Zee land, naar aanleiding van de grootscheepse schriftelijke en quête onder leerlingen van de derde klas van het Zeeuwse voortgezet onderwijs. Uit de re sultaten, die donderdag naar buiten kwamen, bleek onder meer dat bijna een kwart van de derdeklassers wel eens serieus aan zelfmoord heeft gedacht. Ne gen procent zegt ooit een poging te hebben ondernomen. Tegenslagen Het zijn forse percentages, maar ze wijken niet veel af van lande lijke cijfers, aldus De Smit. „Zelfdoding is nu eenmaal een item in die leeftijdsgroep. Op het moment dat er tegenslagen zijn, is men vrij snel geneigd te denken: wat heeft het allemaal voor zin?" Jaarlijks benemen ongeveer 1500 Nederlanders zich het le ven. In Zeeland gaat het om en kele tientallen. Het aandeel van jongeren daarin is doorgaans zeer klein. Volgens De Smit is er echter geen reden om te twijfelen aan de uitkomsten van de enquête. „Jongeren vertellen niet snel dat ze nadenken over zelfdo ding, dus het is moeilijk harde cijfers te krijgen. De enigen die antwoord kunnen geven zijn zij zelf. Dat doen ze in zo'n enquê te." Zelfdoding of het denken erover komt vaak voort uit depressivi teit. Relatief veel jongeren kam pen daarmee. Scholen moeten daarom voortdurend alert zijn op leerlingen die mogelijk de pressief zijn, aldus De Smit. „Het wordt vaak te laat gesigna leerd. Het probleem is dat som bere periodes horen bij de puber teit, waardoor de ernst van de si tuatie vaak moeilijk is in te schatten." Emergis begeleidt sinds kort mentoren bij het her kennen van tekenen van depres sie. Wie problemen heeft, kan op middelbare scholen terecht bij sociaal-medische teams (smt's) Maatschappelijk werker E. Hoosemans is lid van het team op drie Zeeuws-Vlaamse scho len. Hij verbaast zich over de uit komsten van het onderzoek. „We hebben soms te maken met leerlingen die met zelfdoding be zig zijn - dat hoort ook bij de leeftijd - maar het laatste drie kwart jaar bijvoorbeeld heb ik er niet expliciet van gehoord." Als inderdaad bijna een op de tien derdeklassers ooit een suïci depoging heeft ondernomen, zou in elk geval een deel daar van bekend moeten zijn bij-de smt's, zegt Hoosemans. „Dan is de vraag: hoe betrouwbaar zijn de cijfers? Dit is de mening van de jongeren, die alle ruimte heb ben gekregen om te antwoor den. Dat levert een schat aan ge gevens op, maar met de uitkom sten moet wel terughoudend worden omgegaan." De smt's richten zich vooraLop leerlingen met psychosociale problemen in allerlei gradaties. Het gaat om ongeveer twintig procent van de jongeren. Wie ernstig in de knoop zit en behan deling nodig heeft, wordt door verwezen naar andere instan ties. Hoossens concludeert dat. mede door de smt's, problemen nu eerder worden gesignaleerd. TERNEUZEN - Een 22-jarige automobilist uit de gemeehte Hulst is gistermiddag tussen Zaamslag en Temeuzen door een onbekende medeweggebrui ker hinderlijk gevolgd en met ge baren bedreigd. Na het inhalen van een combine werd de 22-jarige achtervolgd door een automobilist. Die bleef achter, naast en voor hem rij den. Ter hoogte van de verkeers lichten bij de kruising N61/ Tractaatweg/ Guido Gezellest- raat stapte de achtervolger uit en trapte die tegen de auto van de 22-jarige. De dader reed, in een donkerblauwe, iets verlaag de personenauto. MIDDELBURG - Bij Antwerpen groeit het besef dat het bij de Ontwikkelinggschets voor het Scheldebekken om méér gaat dan verdieping van de Westerschelde. „De Del- waide-doctrine is afgezwakt", zei gedeputeerde M. Kra mer (PvdA, natuur en water) gisteren in Provinciale Sta ten. Hij doelde op de stellingname van de Antwerpse sche pen Delwaide, waarop Kramer in het verleden scherpe kritiek had. „Hij houdt nu een pleidooi voor een samen hangende visie op het Scheldebekken en voor overleg,'in plaats van juridische dreigingen op grond van het trac- taat voor de Schelde", aldus de gedeputeerde. Niet ieder een was daarvan overtuigd. „Saulus is Paulus geworden, ofwel de stroper is boswachter geworden", merkte M. Wiersma (GroenLinks) op. „Ik moet het allemaal nog zien." J. Hageman (Partij voor Zeeland) constateerde dat Delwaide eieren voor zijn geld kiest. „Hij weet goed dat hij rekening moet houden met de Europese Vogel- en Ha bitatrichtlijnen." Het Statenlid zei dat Antwerpen het niet bij een eis voor een derde verdieping zal laten. GOES - Emergis heeft een derde leidinggevende van de fa cilitaire dienst op non-actief gesteld in het interne onder zoek naar mogelijke fraude. Dat bleek volgens woordvoer der M. Stijnman donderdag noodzakelijk na gesprekken op de afdeling. Eind oktober werden al het hoofd van de facilitaire dienst en het hoofd van het magazijn van de in stelling voor geestelijke gezondheidszorg in Kloetinge naar huis gestuurd. De onderzoekingen van het externe bureau dat Emergis inhuurde zijn vrijwel afgerond. Ver wacht wordt dat er geen maatregelen tegen nog meer me dewerkers noodzakelijk zijn. De formele afronding van het onderzoek vergen nog enkele weken. Om wat vóór som Emergis benadeeld zou zijn, is nog niet bekend. MIDDELBURG - De veiligheid rond kern transporten en nucleaire installaties in Zeeland moet vanwege de gespan nen situatie in Nederland worden aangescherpt. Dat vindt de Statenfractie van Zeeuws Belang. H. Smits pleit ervoor dat transporten met nucleair afval van Borssele naar Frankrijk of omgekeerd weer moeten worden bege leid door de politie. Een paar jaar geleden was bij elk transport veel politie op de been tegen mogelijke acties. Later werd de politie-inzet verminderd, omdat de demon stranten zich gedeisd hielden. Nu de dreiging van terreur door moslimextremisten is toegenomen wil Smits dat het toezicht wordt verscherpt. De kerncentrale houdt al geen rondleidingen meer. Smits vindt dat ook de Covra in Nieuwdorp, waar radio-actief afval wordt opgeslagen, moet stoppen met rondleidingen. SLUIS - De gemeente Sluis gaat bijna 40.000 euro bezui nigen op het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ). Waarschijnlijk gaat straks een nieuwe regeling gelden, waarbij de middelen worden doorgesluisd naar "de scholen. De gemeente krijgt nu een rijksijdrage van 75.000 euro, die wordt doorbetaald aan het RPCZ. Sluis betaalde daarnaast 112.500 euro voor de diensten van de schoolbegeleidingsdienst. Met ingang van 2005 zal de ge meente eenzelfde bedrag als het Rijk beschikbaar stellen. ■QDDELBURG - Scholieren ie jonger zijn dan achttien jaar, houden recht op korting op overtochten met het fiets-voet- veer Vlissingen-Breskens. Pro vinciale Staten hebben gisteren besloten de regeling te verlen en. Be kortingsregeling werd in fe- Irari vorig jaar aangenomen zou emd dit jaar aflopen. De rwachting was dat mbo-scho- ren onder de achttien dan de lfde ov-kaart zouden hebben ihbo-scholieren. Dat is echter g niet het geval. De Staten aden daarom dat de regeling ortgezet moet worden. Een atie van het CDA werd una- m aangenomen. lang scholieren onder de achttien recht houden op kor- Jng op overtochten met het ïets-voetveer, is nog niet cluide- jf Het provinciebestuur buigt ïch binnenkort over een nieuw -Weid voor het openbaar ver ier in Zeeland. Het veer Vlis- pgen-Breskens valt daar ook Oder. In dat nieuwe beleid wordt het goedkopere tarief ïo°r jonge scholieren opgeno men. •Opinitiatief van Zeeuws Belang en SP wordt bovendien bekeken i? n°g meer scholieren korting wnnen krijgen op het openbaar ®voer. Zij denken daarbij aan oiolieren onder de achttien zon- ov-kaart, die geen gebruik en van het fiets-voetveer naar wel van andere vormen j®D openbaar vervoer, zoals de door de Westerscheldetun- He Staten zullen daarover ^iaparte discussie voeren. door Maurits Sep MIDDELBURG - De Zeeuwse Bibliotheek hoeft niet te schrap pen in de openingstijden. Ook op de aanschaf en het onder houd van nieuwe boeken hoeft ze niet te bezuinigen. De provin cie en de gemeente Middelburg betalen samen de kosten die no dig zijn om de huidige dienstver lening op peil te houden. Gedeputeerde J. Suurmond van financiën zegde dat gisteren toe aan Provinciale Staten. De Zeeuwse Bibliotheek heeft te kampen met financiële proble men uit het verleden én moet zich voorbereiden op een nieu we toekomst. Over die toekomst moet nog worden gesproken. En dus ook over het geld dat voor die herstructurering nodig is, stelde Suurmond. Dat gebeurt in de loop van volgend jaar. Om in de tussentijd te voorko men dat de bibliotheek fors moet snijden in de dienstverle ning, wil de provincie, in samen werking met de gemeente Mid delburg, de extra geld op tafel leggen. Hoe groot dat bedrag is, kon Suurmond niet zeggen. Hij zal met de gemeente overleggen over wie, hoeveel betaalt. Maai de bibliotheek blijft net zo vaak en net zo lang open als nu en kan de collectie ook gewoon op peil houden, beloofde hij. Dat stemde Provinciale Staten tevreden. Alle fracties vonden de bezuinigingen onacceptabel, omdat de Zeeuwse Bibliotheek van groot belang is voor zowel de individuele burgers als voor de onderwijsinstituten (Hoge school Zeeland en Roosevelt Academy). „Laten we niet nu iets kapotmaken, wat we later niet kunnen repareren", waar schuwde G. van der Giessen (D66). Meerderheid De Staten maakten in hun be groting voor volgend jaar daar om ruimte vrij zodat Suurmond de Zeeuwse Bibliotheek kan hel pen. De begroting werd met de grootst mogelijke meerderheid aangenomen; één Statenlid stem de tegen, H. Smits van Zeeuws Belang. Zij noemde de begro ting 'een blanco cheque', omdat er wat haar betreft niet duide lijk genoeg in staat omschreven wat de provincie exact wil berei ken met het geld dat ze uitgeeft. Zij verlangde scherpere formule ringen over meetbare doelen. Voor het eerst in de geschiede nis van de provincie was door een fractie een 'tegenbegroting' ingediend. GroenLinks presen teerde eerder deze week een aan passing op de begroting, waarin ruim vijf miljoen euro aan ande re bestemmingen wordt uitgege ven dan Gedeputeerde Staten voorstelden. GroenLinks kreeg weliswaar complimenten van zowel de an dere fracties als van gedeputeer de Suurmond, verantwoordelijk voor de begroting, maar op steun hoefde de fractie niet te re kenen, De tegenbegroting werd verworpen; alleen de SP kon zich erin vinden. Toch putte M. Wiersma van GroenLinks hoop uit de tegenbe groting. Sommige fracties, waar onder WD en SGP, konden zich in sommige onderdelen van zijn voorstel wel vinden. Welke, dat lieten zij in het midden. Daar komen ze later op terug, beloofden ze. 'En daar dienen we te zijner tijd dan wel weer aparte initiatief voorstellen over in', kondigde Wiersma aan. Kamercommissie a Om toch enige invloed te kun- een uitoefenen willen de Staten a overleg met de vaste Kamercom- s missie Verkeer en Waterstaat. GroenLinks diende daar als eer ste een motie over in, maar CDA ra SGP namen geen genoegen met de tekst ervan en kwamen met een eigen motie. Die werd, met de WD tegen, aangenomen. Geen steun kreeg een motie van de PvZ met de uitspraak dat Bel gië moet zorgen voor compensa tie (voor economie en natuur) bij een derde verdieping. R 'Het was voor de Staten koord- dansen tussen werkelijkheid 1® (een nieuwe verdieping) en wen selijkheid (geen verdieping). COR DE JONGE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15