Het moet weer echte feestmuziek worden Een eerbetoon aan alle vrouwen In Amerikaanse kerk klinkt steeds vaker hiphop 25 Shaggy, leukste act van Night of the Proms Aat Veldhoen en zijn muze Relirappers woensdag 10 november 2004 e vijftiende Night of the Proms wordt weer een waar spek takel. Tussen een Bolero Shuffle en de La Gazza La- dra van Rossini door laten dit keer Joe Cocker, Van Dik Hout, Cindy Lauper en pan- fluitist Damian van zich ho ren. En wanneer 'Mr. Boom- bastic' Shaggy op de bühne verschijnt is de opwinding he lemaal compleet. Waarom hij meedoet aan de Night of the Proms? De New Yorkse Jamaicaan Shaggy hangt in de pauze van de show in het Antwerpse Sportpaleis on deruitgezakt op de bank. Hij lacht hartelijk, krijgt kuiltjes in zijn wangen. „Zal ik eens eerlijk zijn? Mijn smoezen waren dit keer helemaal op." De als Orvil- le Richard Burell geboren zan ger vertelt vaker te zijn ge vraagd mee te doen aan de Night of the Proms - een reeks concerten die in België, Neder land en Duitsland plaats heeft en waarbij popartiesten worden begeleid door het symfonieor kest II Novecento en het koor Fi ne Fleur. „Ik heb in het verleden al een aantal keer nee gezegd, want ik zag het nooit zo zitten eigenlijk." Dus verzon Shaggy de ene na de andere smoes. Druk. Geen tijd. Andere verplichtingen, vakan tie.Maar aangezien de wereld al een tijdje niets meer van Shaggy heeft vernomen, moet hij dit keer bij de uitnodiging hebben gedacht dat de reeks concerten in de drie landen misschien wel de ideale manier zou zijn om weer terug te keren in de schijn werpers. „Nee, dat is absoluut niet de reden waarom ik aan de Proms meedoe", verzekert hij. „Ik vond gewoon dat ik het toch maar eens moest proberen. Je kunt niet altijd nee blijven zeg gen als mensen je blijven vra gen." Charme „De eerste keer dat ik met het orkest en het koor op het po dium stond, dacht ik: Oh, dit wordt écht niks." Shaggy had vooral moeite met de tonen van het orkest. Iets waar Joe Cocker - die al voor de derde keer deelneemt aan de Night of the Proms - in eerste in stantie ook last van bleek te heb ben. Miste Cocker vooral de drums, Shaggy had nogal moei te met het ontbreken van een elektronische beat. Uiteindelijk drong bij beide artiesten door dat het juist met de charme van de Proms te maken had: de ver smelting van klassiek en pop in combinatie met een indrukwek kende lichtshow. „Ik ben er ook aan gewend geraakt", geeft Shaggy toe. „Ik heb het nu ook echt naar mijn zin. Samen met zo'n orkest zingen is toch wel machtig. Het geeft mij in elk ge val enorm veel energie. En voor al als je ook ziet wat voor een ge weldig effect het heeft op het pu bliek." Dat hij het naar zijn zin heeft, is duidelijk te zien wanneer 'Mis ter Boombastic' tweemaal tij dens het Proms-concert met z'n rappartner op het podium ver schijnt. Shaggy bespeelt het pu bliek als een podiumbeest. Hij laat de vrouwen in de zaal schreeuwen van opwinding wan neer hij zijn kruis vastgrijpt en sensuele bewegingen maakt. 'Mr. Lover Lover' heeft het pu- Shaggy: „Ik vond dat ik het maar eens moest proberen." bliek, en dan vooral het vrouwe lijk deel, volledig in zijn macht. De chaos is compleet wanneer hij met heupbewegingen het trapje afdaalt in de richting van het publiek. Is hij in werkelijkheid ook zo'n vreselijke vrouwen versierder? Shagyy mompelt 'mwaw'. Gek op de dames is hij wel, geeft hij met glimmende oogjes toe. Maar dat het allemaal onderdeel is van zijn act kan hij niet ontken nen. Zijn opkomst tijdens de Proms begint hij dan ook met het vrolijke en dansbare Hey Sexy Lady en in de Shaggy-med ley volgen natuurlijk Oh Caroli na, Boombastic en It Wasn't Me Shaggy weet het publiek bin nen enkele seconden mee te krij gen en richt, tot ongenoegen van II Novecento en Fine Fleur zo vertelt een van de koorleden in de pauze, graag een woordje richting de vrouwen. „Hij houdt zich bijna nooit aan het aan het draaiboek", verzucht het koor lid, maar ze lacht bij haar woor den. Dat maakt hem, geeft ze toe, misschien ook juist wel tot de leukste act van de avond. Het publiek vindt in elk geval duidelijk van wel, van het wordt helemaal wild van de rit mische Jamaicaan. „Gelukkig wel", zegt Shaggy. „Want er is niets ergers dan mensen die op de tribunes blijven zitten." Herkauwen Of hij het niet zat is om zijn hits uit de jai'en negentig telkens weer te herkauwen? Nee, dat had hij in eerste instantie ook gedacht, maar eigenlijk vindt hij het wel weer lekker om ze te zingen. „Verrassend vind ik het ook hoe snel ze weer door het pu bliek worden opgepikt", zegt hij. „Iedereen kent de teksten nog." Wel vindt hij het zelf weer no dig tijd worden voor iets nieuws. Zijn laatste album, Luc ky Day, verscheen in 2002 en toen werd het stil rond Shaggy. „Ik ben druk bezig met een nieu we album dat hopelijk begin 2005 uitkomt", vertelt hij. Wat dat betreft komt zijn deelname aan de Proms hem dan dus toch wel goed uit. „Ik denk dat ik de plaat Close drop ga noemen. Het is de bedoeling dat de num mers nog steeds als Shaggy klin ken, energiek en dansbaar, maar ik wil het wel anders aan pakken dit keer." Shaggy legt uit dat hij meer een duidelijke crossover wil maken tussen pop en dancehall, de mo derne reggae van zijn geboor te-eiland Jamaica. „Het moet muziek worden die zowel in Ja maica aanslaat als in Amerika en Europa. Dat vind ik eigenlijk wel een enorme uitdaging. Be langrijk daarbij is dat het in elk geval weer echte feestmuziek wordt." Een rustiger moment bij de Night of the Proms is te vinden bij Joe Cocker die zijn koosnaam King of the Covers weer eer aandoet: N'oubliez Jam ais, One, Leave Your Hat On en Unchain My Heart. Net als Shag gy geniet Cocker volop van de Proms, want ook al is het zijn derde keer, 'vervelen gaat het hem nooit'. „Ik vind het wel lek ker zo", vertelt hij kort na zijn opkomst. „Ik hoef niet meer zo nodig overal op te treden, maar hier kan ik nog echt van genie ten." En ook voor Mr. Cocker is het een manier om zijn laatste coveralbum Heart Soul te pro moten. Al ontkent hij dat na tuurlijk in alle toonaarden. Sandra Put Ahoy: Vijftiende Night of The Proms met Joe Cocker, Shaggy, Damian, Van Dik Hout en Cyndi Lauper. Van woensdag 17 tot en met dinsdag 30 november. Aanvang: 20.00 uur, op 17,18 en 19 november om 20.30 uur. Een steekproef onder vrou wen met de vraag wie een naaktportret van zichzelf ca deau zou willen krijgen, zal vooral negatieve reacties opleve ren. De meeste vrouwen vinden nu eenmaal dat er iets mankeert aan hun lichaam en permitteren alleen hun partner dat 'onvol maakte' in ogenschouw te ne men. Sinds jaar en dag luidt de boodschap van Aat Veldhoen: Vrouwen, wees niet onzeker, jul lie blijven tot op hoge leeftijd mooi! Op de expositie De kun stenaar en zijn muze in Het Rem- brandthuis verbeeldt Veldhoen dat credo ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag met ongebluste passie. Het hele uitgaanscircuit van Am sterdam was er een jaar of acht geleden vertederd getuige van: Aat Veldhoen had weer een nieu we liefde gevonden, dit keer in de gedaante van generatiege noot Hedy d'Ancona, oud-minis ter van cultuur en Euro-parle mentariër voor de PvdA. Op de expositie hangt ook Hedy naakt te getuigen van het eerbetoon dat Veldhoen in zijn oeuvre aan de vrouwen aller landen en aller standen geeft. Dit prachtige olie verf is exemplarisch voor de tijd loze schoonheid van alle vrou wen van haar leeftijd en dient met spoed als poster in de wacht kamers van plastisch chirurgen te worden verspreid. „Ik vind vrouwen het mooiste wat er op deze aardkloot be staat", vertelde Veldhoen twin tig jaar geleden in een interview met Playboy. „En de mooiste schilders vind ik schilders die mooi vrouwen konden schilde ren. Rubens, Renoir, Picasso, schilders die ook een eigen type vrouw hebben geschapen. Dat is ook mijn ideaal." Een herkenbaar 'nieuw' type vrouw met stilistische kenmer ken die haar onderscheiden van die van andere kunstenaars, heeft Veldhoen blijkens dit over zicht van tientallen jaren niet ge maakt. Hij is geen vernieuwer zoals de Erik Desmazières die in Het Rembrandthuis tegelijker tijd zijn verbluffend originele grafisch universum presenteert, maar een traditioneel ambachte lijke werkend kunstenaar die laat zien wat hij ziet. Maar Veldhoens figuratie biedt altijd méér dan louter esthetisch en/of sensueel vermaak. Alleen al de aangrijpende tekening van zijn in 1997 overleden moeder op deze expositie maakt duide lijk wat hij wil uitdrukken met zijn kunst. Jong of oud, ruimhartig met li chamelijke schoonheid bedeeld of niet: als Veldhoen aan het werk gaat maakt dat hem niet uit, de weergave van het inner lijk van zijn modellen komt op de eerste plaats. Van de voorgan gers van D'Ancona zijn op deze expositie ook Lotje en Kabul naakt aanwezig, meestal in de zwangere staat waarvan Veld hoen de schoonheid ook bij an dere vrouwen tot in de kern wist te treffen. De kunstenaar maakte boven dien van de naakte rug van een bejaarde verzetsstrijdster een onvergetelijk toonbeeld van moed. En typeerde even mooi het lieve karakter van de oude mevrouw Vlek. Met alleen een hoofddoekje om poseerde ze naakt op een stoel met de armen over elkaar. De kunstenaar kreeg half augus tus een herseninfarct dat zijn rechterarm verlamde en zijn spraakvermogen aantastte. Al in het revalidatiecentrum ging hij weer tekenen, gewoon probe ren of het met zijn linkerhand ook ging. Op de expositie han gen twee voorbeelden, een van zijn verlamde rechterhand en een van een medepatiënt-in-rol- stoel die bezoek krijgt. De lijn- voering is een beetje bibberig maar even kernachtig als vóór zijn infarct: prachtig, de kunste naar lijkt ook met links zó weer aan de slag te kunnen met de verbeelding van de muzes in zijn leven. Frangoise Ledeboer De expositie 'Aat Veldhoen - de kun stenaar en zijn muze' in Museum Het Rembrandthuis (Jodenbreestraat 4, Amsterdam) duurt tot en met 12 de cember Tegelijkertijd bij Uitgeverij Uniepers verschenen: 'Aatje Veld hoen - De Muze'. Prijs: 24,90 Natasja door Aat Veldhoen. |)eligie en hiphop lijken niet samen te *vgaan. Maar in de arme binnensteden i Ja '<7eril?a sPree^l God in rap. Timothy 1 dicht nu gospel in plaats van 'gang- ^othy Jones (27) windt er geen doekjes Hi] verkocht drugs. Hij hing rond met u Hli heeft in de gevangenis geze- t^Was8een heilig boontje. Hij weet djsti over"leven op straat. Nu verkon- Jr üneS W001'd in kerken en op jon- f25eenkomsten in de taal die de zwar- uit de binnensteden verstaat: hij jjkent een deugdzame vrouw. Dat is wat lanon u k°u van je. En niemand is be- j^Werdan jij. Behalve God." Timothy deVp 'S 660 krapper, een van de vele in jli reiugde Staten. Christelijke rap wordt met 7en 0v®rschadu\vd door de gangsta rap blinp'u °^8S aan a' het materiële ('bling erisl v. i leven te bieden heeft. Maar bèhinVi subcultuur rondom christelij- KL °P 0ntstaan. In verschillende kerk- de hulp van i middelgro- „Ik wilde breken met dat seks- foto GPD te industriestad in Michigan waar Jones woont, lopen vijftien a twintig verschillen de christelijke rappers rond. In metropool New York is gospelrap te horen in minstens 150 kerken of geloofsgemeenschappen. Er zijn impresario's voor relirappers, cd's met gospelrap en speciale internetpagina's voor liefhebbers van goddelijke hiphop. De rauwe gospelrap Jesus walks van Kanye West was afgelopen zomer een hit in de VS. Zanger R. Kelly omarmde de Heer in U Sa ved Me. Relirap is in opkomst, maar op groot commercieel succes kon christelijke hip hop tot nu toe niet rekenen. „Er is een hoop echt christelijke rap be schikbaar", zegt Jones. Zelf heeft hij ook muziek opgenomen onder zijn artiesten naam BliSs. Dat is een acroniem voor 'Gelo vige in de liefde van de Heiland die ons redt van onze zonden'. Drie van zijn nummers zijn op het internet (www.gospelevations.net) te vinden, waar onder zijn succesvolste nummer Deugd zaam uit 2002. Het is een loflied op de vrouw, gebaseerd op hoofdstuk 31 uit het Boek der Spreuken, maar dan in de taal van deze tijd en met een strakke beat. Timothy Jones komt uit een religieus, kin derrijk gezin. Zijn moeder is diep gelovig. Zijn stiefvader een dominee. Hij zong in het kerkkoor. Las bijbelteksten. Ging twee keer in de week naar de kerk. „Mijn moe der is een alleenstaande vrouw nu. Nadat mijn stiefvader vertrok, werd ze toegeeflij ker. Wij werden losbandig." Gevangenis Op zijn zeventiende kwam Jones in de ge vangenis terecht, ten onrechte veroordeeld voor diefstal, zegt hij. Na zijn vrijlating be gon hij met 'verkeerde vrienden' rond te hangen. Drugs verkopen, drinken, vrou wen, roken, uitgaan. Dat was zijn leven. Hij werd weer opgepakt - nu voor drugshan del - en met een dosis geluk ontliep hij ge vangenisstraf. „De Heer redde me." Het bracht hem niet op het rechte pad. „Ik wil de geld." Pas twee jaar later, op 1 februari 1998, zwoer hij zijn oude leven af. „Ik hoorde mijn twee naaste vrienden plannen smeden om me te vermoorden. Zo wilde ik niet ster ven. Ik had het geloof nooit in de steek gela ten, maar toen heb ik de bijbel herontdekt. Ik heb Jezus Christus als mijn persoonlijke Heiland geaccepteerd." Hij gooide zijn le ven helemaal om. Hij koos het gezelschap van andere mannen, met wie hij samen bad. Keek naar christelijke tv, ging naar de kerk. „Ik had wel vrouwelijke vrienden, maar ik wilde breken met dat seksgedoe. De jonge man die al sinds zijn veertiende rapteksten schreef - 'poëzie op het ritme van muziek' - putte voortaan inspiratie uit zijn leven én de bijbel. „Als je verandert, dan ben je een levend bewijs dat het anders kan. Ze zien je worstelen. En uiteindelijk zien ze je opgroeien van jongen tot een man van God." Jones houdt niet van zoete teksten, zegt hij. „Ik zie een hoop van dat gedoe - drugs, ge weld, kindmoeders - van dichtbij. Jongeren zijn zo gemakkelijk te beïnvloeden. Ze zien dat en denken dat het normaal is. Ik vind het belangrijk om mensen aan te moedigen Het leven hoeft niet gevuld te zijn met vui ligheid. Jezus kan je redden van de drugs. Hij heeft het bij mij gedaan." Alhoewel het niet altijd even makkelijk is, zegt Jones. „Sommige dingen kosten echt moeite." Jones woont bij zijn moeder in de 'projects (huisvestingsprojecten voor de armen) en probeert de eindjes aan elkaar te knopen. „Ik kom niet om van de honger. Ik ver trouw erop dat God voor me zorgt", zegt hij BliSs is nog geen beroemdheid, behalve in Flint. Daar heeft hij de krant gehaald met de jongerenbijeenkomsten die hij orga niseert in kerken. De laatste trok zo'n twee honderd bezoekers. Begin december gaat zijn vierde 'jongeren rally tournee' van start. „Misschien ga ik daarna proberen in de hele staat rally's houden. Ik ga waar heen God me voert met deze muziek. Rap is iets dat in me zit. Het is een gave. Het is er gewoon." Ans Bouwmans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25