We zijn geen Golden Oldies Mountain-hillbilly met een punk-gevoel Nieuwe cd van U2 lekt uit op internet 23 EIGENLIJK The Zombies naar Middelburg ruimte voor Hubert Malfait Alle ruimte VOOr ren. De doeken zijn Hackensaw Boys woensdag 10 november 2004 hadden we eerst een koffietje Colin Blunstone (links) en Rod Argent foto Judy Totton/GPD n de jaren zestig scoorde de Engelse popgroep The Zombies wereldhits met nummers als She's Not There en Time Of The Seasons. Maar die gloriedagen waren niet van lange duur, want de groep die in 1962 werd opge richt, ging in 1967 alweer ter ziele. Grondleggers Colin Blunstone en Rod Argent gin gen vervolgens elk hun eigen weg in de muziek, maar wis ten geen van beiden het suc ces van The Zombies te evena ren. Ze verloren elkaar echter niet uit het oog en doken de afgelopen drie jaar zelfs twee maal de studio in om een nieu we plaat te maken. Daarbij kre gen ze steeds sterker het gevoel dat ze muzikaal weer helemaal op dezelfde golflengte zaten als in de roerige jaren zestig. En dus werd recentelijk besloten de naam The Zombies nieuw leven in te blazen. Op dit moment toe ren The Zombies door Neder land. Op woensdag 1 december spelen zij in Middelburg. Colin Blunstone: „Denk niet dat we nu Golden Oldies zijn. De heroprichting is ons ingegeven door muzikaal enthousiasme en we hebben zoveel nieuwe num mers dat we allerminst gaan te ren op oude roem." Rod Argent; „Er wordt ons heel veel geld geboden om op te tre den in Golden Oldies-circuits. Niet alleen in Engeland, ook in Amerika. Maar dat weigeren we heel beslist. Want we hebberi, - - het gevoel dat we nog Wel dege lijk iets toe kunnen voegen aan de hedendaagse popmuziek. On ze laatste twee albums bewijzen dat, hoop ik. Die platen hebben we op ons eigen label uitge bracht en dat is een enorme in vestering geweest. Maar we ver dienen nog steeds ontzettend veel geld aan de oude Zom bies-platen, die overal ter we reld keer op keer heruitgebracht worden. Een krankzinnig idee om je te realiseren dat we de rest van ons leven financieel on afhankelijk zijn dankzij vijf creatieve jaren ergens in de six ties." Blunstone: „Onze nummers dui ken ook steeds weer op in de soundtracks van films. Zo kun je bijvoorbeeld een sample van She's Not There horen in Kill Bill 2. Dat betekent voor ons extra inkomsten, zodat we weer geld hebben om aan nieuw mate riaal te werken." Argent: „Het is inderdaad gek om achteraf te bedenken dat The Zombies maar vijf jaar heb ben bestaan. Het leek in die tijd wel een mensenleven. Maar er gebeurde dan ook zo verschrik kelijk veel. We waren eigenlijk nog maar schooljongens toen we enorme hits scoorden tot in Ame rika toe. Het was aan de ene kant maar goed dat het zo kort duurde, want anders hadden we nooit de kans gekregen om op een normale manier volwassen te worden. Nou ja, het heeft bij mij nog minstens tot m'n 35-ste geduurd voordat ik eindelijk een beetje zelfstandig was ge worden. Kun je nagaan hoezeer de status van popster je van de wereld kan vervreemden. Maar je hoeft dan ook nooit voor je zelf op te komen, er woi'dt con stant voor je gedacht, iedereen neemt je alles uit handen en ze lachen om elk onnozel grapje dat je maakt. En dat komt de vorming van je persoonlijkheid beslist niet ten goede, heb ik ont dekt." Blunstone: „Maar je blijft er al tijd iets van meenemen in je ver dere leven. Ik weet zeker dat ik Argent: „Dat was met kerst 1964, weet ik nog wel. Ons eer ste optreden in Amerika was in een theater in Brooklyn. Na af loop konden we de deur niet eens meer uit, want het gebouw werd belegerd door honderden fans. Toen onze gitarist het toch probeerde, werd hij bijna ver pletterd door al die mensen. Ze trokken hem letterlijk het shirt van' z'n lijf. Toen hij door de po litie werd ontzet, zei een van de agenten: We hebben je nu nog geholpen, maar dat doen we geen tweede keer'." Toen The Zombies een jaar later opnieuw naar Amerika gingen een ander mens zou zijn geweest als ik die hectische jaren met The Zombies niet had meege maakt. Of ik een beter mens zou zijn, laten we maar in het mid den." Niettemin koesteren Blunstone en Argent de herinneringen aan de dagen van weleer. De tijd dat She's Not There op de eerste plaats van de Amerikaanse hit lijsten stond en de groep voor het eerst in het land van Uncle Sam ging toeren, ligt hen bij voorbeeld nog vers in het geheu gen. Blunstone: „In New York scheurden de mensen ons zowat de kleren van het lijf. Dat was behoorlijk beangstigend." voor een grote tournee, moest de toerbus worden gedeeld met een gezelschap dat alleen uit zwarte muzikanten bestond. Argent: „Ik hoorde in dat jaar voor het eerst zwarte kerkmu ziek. Als we 's nachts met de bus naar het volgende optreden reden, was het doodstil. Maar dan begon iemand plotseling zacht te neuriën en viel iedereen hem bij. Binnen de kortste ke ren zongen die zwarte mensen allemaal samen en voor het eerst in mijn leven hoorde ik ech te spirituals. Ik kreeg er kippen vel van. Later nodigden ze ons uit om mee te doen, maar wij kenden geen gospels en dus gin gen we met z'n allen liedjes van The Beatles zingen." „In Engeland hebben we tijdens tournees nooit zulke intieme mo menten met andere bands ge kend", aldus Blunstone. „Maar dat kwam natuurlijk ook omdat we zelden gezamenlijk op tour nee gingen. Wel kwamen we el kaar 's nachts soms tegen in een eetcafé langs de Ml. Dan zag je The Who in de ene hoek zitten en Eric Clapton in de andere. En op zulke momenten kon het gebeuren dat The Searchers net binnenstapten om vis en patat te bestellen." In 1967 viel officieel het doek voor The Zombies, die al een jaar geen hit meer hadden ge scoord. Blunstone: „Daar raak ten we flink gefrustreerd door. Alles ging heel snel in die tijd, moet je weten. Het was zo'n beetje gebruikelijk elke twee maanden een nieuwe single uit te brengen en als er zes plaatjes flopten, begon het behoorlijk te knagen. Ten minste, als je jong en ambitieus was, zoals wij. Daarom besloten we uit elkaar te gaan en het op eigen houtje te proberen. Dat besluit werd geno men in een vergadering die pre cies twintig minuten duurde. Maar het kan vreemd lopen, want nu zijn The Zombies dus weer bij elkaar." Harry de Jong The Zombies spelen in onder meer: zaterdag 20 november: Roosendaal, Schouwburg de Kring; woensdag 1 december: Middelburg, Stadsschouw burg; donderdag 2 december: Breda, Chassé Theater. willen drinken. Maar de tocht via Zelzate en Gent was lastig ge weest. Het schoot niet op en tot overmaat van ongerief was er in de hoofdstraat van Deinze een extra verkeerslicht dat alleen voor links groen was. Deinze - je ziet het op de kaart liggen en als je er komt bestaat het. Het museum was nog even zoeken. Door de omleiding raakten we de weg kwijt. De Leie over en weer terug, een winkelstraat in en weer uit, draaien in een doodlopende straat. Een vrouw met een ste vig kind bleek de engel die hoop gaf. - Het museum? Dat wee jik nie, een museum. Wacht een keer, is dat dit witte gebouw hierachter, nie. Het was het witte gebouw waar we voor stonden. We hadden ge dacht in het museum een overzicht te zien van de school van Sint-Martens-Latem. Maar het was leeggehaald. De vaste collectie bleek opgeborgen te zijn. Deze keer was er geen 'jonge vrouw in ro de mantel op de rug gezien in een Venetiaanse gondel' op het eerste verdiep. Het museum gaf nu alle ruimte aan Hubert Malfait. Thans. Van Malfait hadden we geen van beiden ooit gehoord. We waagden het er maar op. Een portret van de schilder bij de ingang, een korte biografie aan de wand. Malfait werd geboren in 1898 en stierf in Sint-Mar- tens-Latem aan de Leie in 1971. Zijn ouders hadden een café en daar kwamen de kunstenaars die in het begin van de twintigste de Leiestreek zochten. Zo vond hij zijn stiel. Omstreeks de jaren twin tig begon hij en dat vroege werk is al sterk expressionistisch. En nog zo het een ander. Veel -ismes en veel namen. Daar is Malfait. De benedenzaal vol met grote donkere werken. Het lijkt op het eerste gezicht Permeke. Zwaar in de bruine verf, krach tig zou een kunstkenner zeggen. Gelukkig schijnt buiten de late herfstzon. Malfaits volgende fase is lich- ter van kleur, kubisti- scher, de figuren wor- a ii jden bijna karikatu- weldadig leeg. We schuiven verder, zien de schilderijen steeds kleuriger wor den en raken elkaar kwijt. We drentelen verder en raken el kaar weer kwijt. Een portret van een jonge vrouw in een landschap beroert het oog. Het scherpe gezicht maakt het net niet sentimen teel. Ook boven veel Malfaits. Niet kwaad gemaakt. Boven, in een leeg hoekje van het museum een televisietoestel. Een zwart-wit-film van de Waamse omroep met een portret van de schil der, gemaakt omstreeks 1960 vermoedelijk. Eindeloos en traag, braaf en uiterst beleefd. Op zeker moment zegt de interviewer tegen Malfait dat er in zijn werken veel geiten voorkomen, maar geen schapen. De schilder ant woordt dat we dat zeer juist gezien hebben en dat hij akkoord is. Als verklaring geeft hij dat schapen niet picturaal zijn, geiten wel. We vinden elkaar weer bij het winkeltje bij de entree, kopen de ka- taloog en een bladwijzer met een vrouwenportret. Het dunne zonnetje heeft overal lak aan en betovert de bomen. Bij een tearoom krijgen we alsnog een koffietje en dan is het wel ge noeg. De weg naar Gent zit vol. Een bui regen, een file. De afslag naar Zel zate, rampetampen over de betonbaan van het ene licht naar het an dere. Zou je in Zelzate nog wat kunnen eten? We geven de voorkeur aan Sas van Gent. In een cafeetje aan het water is helaas het terras dicht. Evenals de keuken. Op naar Sluiskil dan maar. Daar is nog een tosti te krijgen. Bij Terneuzen is het dringen. Voor de tunnel. Ondergronds zien we nog steeds de doeken van Malfait. In Deinze. Met schilderachtige geiten. Tot eind november. Lo van Driel Na de nieuwe cd van Emi nem is nu ook de nieuwe U2 uitgelekt op internet. Via al lerlei kanalen is How to dis mantle an atomic bomb te down loaden, terwijl de plaat pas op 22 november officieel uitkomt. Meerdere websites melden het uitlekken van How to dismantle an atomic bomb en verwijzen daarbij door naar internetadres sen waar de cd gratis te down loaden is. Dat kan via nieuws groepen en bittorrent, een popu lair alternatief voor download programma's als KaZaA en Mor pheus. Productmanager Thijs Mantel van Universal heeft geen idee hoe de cd van U2 op internet te recht is gekomen. „Het heeft geen zin om daarover te specule ren. In een studio werken meer mensen en zo'n plaat gaat ver volgens de hele wereld over. Bo vendien is The Edge afgelopen zomer een ruwe versie van de cd tijdens een bezoek aan Zuid-Frankrijk kwijt geraakt." Voor Eminem vormde het uitlek ken van zijn nieuwe cd Encore reden om de officiële release te vervroegen. De cd komt vrijdag uit, vier dagen eerder dan ge pland. Ook zijn vorige cd, The Eminem show uit 2002 ver scheen al op internet voordat het album werd uitgebracht. Het is niet duidelijk of U2 How to dismantle an atomic bomb nu eerder op de markt gaat bren gen. „Vanuit Engeland hebben we nog niks in die richting ver nomen", aldus Mantel. De plaat telt elf tracks - de En gelse versie twaalf - waarop de galmende gitaar van The Edge domineert. De dansinvloeden zijn grotendeels verdwenen, rock voert de boventoon. Op een paar stevige nummers, de single Vertigo en All Because of you, vindt U2 aansluiting met de hui dige gitaargolf in de popmuziek. Product manager Thijs Mantel van platenfirma Universal vindt het nog te vroeg om te specule ren over eventuele omzetverlie zen. Bart Ebisch De jonge, uitbundige Amerikaanse blue- grassgroep The Hackensaw Boys is !0°r de tweede maal op tournee in ons and. De groep staat garant voor hillbil- .y-muziek met de energie van de punk. En Diet de neo-country uit Nashville willen ze Helemaal niets te maken hebben. "Noem Net maar 'mountain-hillbilly' met eenpunkgevoel'^ zegt mandolinespeler Ro- liW,' 6 ^'nnen The Hackensaw Boys 'Ma- genoemd wenst te worden. Mahlon nnsaw. „Maar je kunt ook zeggen dat bluegrass in een eigentijdse vorm' spe- "Onze hele houding, onze energie, is afkom- guitderock-'n-roll", vult Justin aan, de a van de potten-en-pannen-percussie muzikant bij voorkeur Salvage Hac- haar staan ze dan, zes man sterk - ooit wa ll ze nog met z'n twaalven - op het Leidse riphij het"begin van hun twee- thn se tournee. Het publiek is en- _°usiast, weet wat er komt, anticipeert. „n p nSe Blossom Special-achtige train- L~. f-Wmball wordt al bij het intro met faris-i ?ntvan§en- 'Hlmha!| roepen de miu'iT 26 een r°deopaard zitten. De aan li an^en' die er de bezoekers regelmatig de Rl en£neren dat de band uit de befaam- Ue Mountains-streek in het Ame Hackensaw Boys rikaanse Virginia afkomstig is, heeft er zin in. Viool, gitaar, bas, mandoline, banjo en mondharmonica. Versterkers en stekkers foto Lex van Rossen/GPD komen er amper aan te pas. „Nostalgie? Ik weet niet of onze muziek uit nostalgie voort komt, hoor", had Salvage even voor aan vang van het optreden al gezegd. „Al heb ben we wel degelijk een hang naar de tijd dat het leven simpeler was." „De tijd voor dat de televisie kwam", valt Mahlon hem bi]. „Niet dat het leven toen gemakkelijker was... Vast en zeker niet. Maar het was in ie der geval overzichtelijker. Misschien klamp ik mij echter alleen maar aan een mythe vast." „Onze muziek is ook geen verzet te gen MTV of zo", zegt Salvage. „We hebben gewoon een andere visie op muziek. En we zijn ervan overtuigd dat er binnen het gehe le muzikale spectrum ook ruimte is voor on ze opvatting. Wij maken ook wel degelijk muziek van nu. Vitale muziek, die helemaal niets te maken heeft met die zogenaamde 'neo-country' uit Nashville met mensen als Garth Brooks en Shania Twain. Want daar hebben we echt een hekel aan." Drie platen maakten The Hackensaw Boys tot dusverre, waarvan er twee regulier in ons land verkrijgbaar zijn. Keep it Simple uit 2002 staat vol met door de bandleden zelf geschreven bluegrass. Op het in hetzelf de jaar verschenen live-album Give it Back zijn ook veel traditionals te vinden en klas siekers van Hank Williams en Jim Reeves. Maar het nieuwe repertoire heeft de voor keur, benadrukt Mahlon. „We hebben zo veel uitstekende songschrijvers binnen de groep, dat we eigenlijk wel verplicht zijn om daar gebruik van te maken. En ze blij ven maar met nieuwe liedjes komen, de één na de ander. Het vat lijkt niet leeg te raken. Een geweldige luxe natuurlijk. En daarbij komt dat heel veel traditionals en klassie kers al een ultieme uitvoering kennen; daar hoeven wij de onze niet meer aan toe te voe gen." Het idee dat bij traditionele muziek wel licht ook conservatieve maatschappelijke opvattingen zouden horen slaat natuurlijk helemaal nergens op, zegt de mandolinespe ler. „Integendeel, de folk en authentieke countrybeweging in Amerika is juist in links-liberale kringen geworteld. Iemand als Woody Guthrie was zelfs communist." „Het is alleen die neocountry-kliek uit Nas hville die deze muziek z'n conservatieve imago bezorgt", valt percussionist Salvage hem bij. Europeanen blijken wat opener tegenover de energieke eenentwintigste eeuwse blue- grass-opvatting van The Hackensaw Boys te staan dan hun eigen landgenoten, den ken ze. Maar dat kunnen ze deels ook wel begrijpen. „Als je in Kentucky komt en de ze muziek speelt, dan zit je eigenlijk aan hun muziek. En daar behoor je eigenlijk af te blijven - dat ligt in sommige kringen wel heel gevoelig. Hier in Europa heeft men daar vrijere opvattingen over." En wat 'opvattingen' betreft, het volgende groepsalbum, dat komend voorjaar ver schijnt, is het eerste dat in een serieuze stu dio opgenomen werd, maar zal verder in de lijn liggen van de vorige platen, zegt Salva ge. Maar omdat iedereen binnen de band een grote inbreng heeft en de verschillende mu zikanten soms ook verschillende kanten op willen, is het elke keer weer zoeken naar het evenwicht, aldus Mahlon. „Eén bandlei der met begeleiders werkt natuurlijk ge makkelijker. Maar zo is het nu eenmaal niet bij ons. Wij zijn meer een groep zoals The Band: stuk voor stuk krachtige indivi duen. Maar als we het zaakje bij elkaar we ten te houden kan dat wel iets moois opleve ren." Peter Bruyn The Hackensaw Boys, zondag 14 november Porgy Bess Terneuzen, aanvang 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23