Tsjechov staat boven het leven SC We verdrinken zonder dat we het weten Ivanov in Middelburg lie bijlagen: 0113-315680 ikii aflredactie@pzc.nl Ls31(4460 AA G°es i'dè-exploitatie: >n Midden-Zeeland: 0113-315520; .^Vlaanderen: 0114-372770; Saai: 020-4562500. jensdag 10 november 2004 22 Grpndahl spreekt zoals hij schrijft 23 Zombies binnenkort in Middelburg 23 Relirappers in de kerkbankjes vanov, het eerste toneel stuk van Anton Tsjechov (1860-1904). Hij schreef het toen hij 27 was. Johan Doesburg regisseert het bij Het Nationale Toneel. Dins dag 16 november is het stuk in Middelburg te zien. Een van de eerste kritieken op het werk van een jonge Russische schrijver in december 1879 luidde: 'Lang niet slecht. Uw inzending plaatsen we. Uw verdere heldendaden hebben on ze zegen.' Aanleiding was het verhaal 'Brief aan een geleerde buurman', de tekst kwam van de redactie van het Peterburgse blad 'Libelle' en de jonge held om wie het ging heette Tsje chov, Anton Pavlovitsj. In 1887, acht jaar later, had de toen 27-jarige Tsjechov zijn eer ste toneelstuk klaar, Ivanov, dat nu bij Het Nationale Toneel on der regie van Johan Doesburg een nieuwe enscenering krijgt. Het eerste uit een serie van vijf wereldberoemde stukken: 'De meeuw', 'Drie zusters', 'Oom Wanja' en 'De kersentuin'. Na zijn dood is in de kluis van zijn zuster Masja nog een onaf manuscript gevonden dat hier bekend werd als 'Platonov' en natuurlijk waren er de eenak ters plus, daarvoor, nog allerlei theatrale vingeroefeningen waar we alleen via-via iets van weten. Zoals een drama met paarden dieven, schietpartijen en een vrouw die zich onder de trein werpt, een stuk dat zijn broer Michael voor hem in het net moest schrijven en waarover de ze later zei dat het hem daarbij 'koud over de rug liep'. Maar Ivanov wordt Tsjechovs eerste, grote première. Decem ber 1887 in het Moskouse Korsj theater. Er wordt na afloop ge klapt maar ook gefloten en ge sist. Er ontstaat beroering en het verhaal gaat dat de politie het theater moet ontruimen. Kan slechter voor een debuut. En Tsjechov schreef Ivanov nog wel in veertien dagen: „Ik ging in bed liggen om te slapen, be dacht het thema en ben gaan schrijven. Ik heb er twee weken aan gewerkt, of eerlijk gezegd, tien dagen, want in die twee we ken heb ik een aantal dagen aan iets anders gewerkt", noteerde Tsjechov in een brief in 1887. Ommekeer Het stuk betekende een omme keer. Tsjechovs manier van schrijven, zijn houding ten op zichte van zijn personages en vooral die held die eerder een an tiheld was. Nieuw voor Rus land, nieuw voor de wereld. De kranten hadden het moeilijk uit te leggen wat voor karakter die Ivanov eigenlijk was. Rusland zat in een overgangsperiode, leefde met de herinnering aan de gouden eeuw van schrijvers die er niet meer waren, Poesj- Mark Rietman als Ivanov ging, niet om het ritme of tempo te versnellen of zoiets. Puur om dat we het ergens over gehad hebben/een moeilijk ding, een overgang, en dat klopt dan op eens. Zonder de acteurs te onder breken wil ik aangeven dat het klopt. Alleen de acteurs die het betreft, weten waarom ik tik, de anderen niet. Het is als een kras je maken op de cd, mijn klopje blijft hangen." Ruimte Het eerste bedrijf wordt gerepe teerd. Een scène met de bij de Ivanovs inwonende graaf en oom Sjabelski en Ivanovs vrouw, Anna Petrovna, Stefan de Walle en Marie Louise Stheins. Zij verwijt hem zijn kwaadaardigheid, zegt dat hij eigenlijk een rotzak, een schoft is. Eerst gaat het scherp, de foto Susanne Middelberg woorden zoals ze er staan. Hard, verwijtend. Doesburg komt de scène op, praat, geeft subteksten aan, wil het warmer. Even later zitten de twee ac teurs naast elkaar op de grond en alles is compleet anders. De zelfde woorden, nu met een pla gerigheid, iets van liefdevol be grip. Het gezelschap is in het sta dium dat de dingen nog op hun plaats moet vallen. En de ac teurs lijken in dat proces heel veel ruimte te krijgen van regis seur Doesburg. „Ogenschijnlijk", spreekt hij na afloop tegen. „Het uiteindelijke resultaat ligt bij mij helemaal vast. Welke kant we uitgaan, welke kleuren we aan elk tekst blokje geven. Ik kan dat natuur lijk allemaal meteen zeggen, maar ik laat ze zo lang mogelijk dingen vinden, om er vervolgens uit te halen wat ik wil." In de repetitieruimte staat een vreemde verzameling instrumen ten. Een oude piano, een celesta, een harmonium. Maar ook een speelgoedpianootje en een reeks fantasie-instrumenten waarvan een enorm rek met lege wodka- flessen die door een motor aan het trillen worden gebracht het bizarste is. De 'uitvinder' ervan is musicus Harry de Wit, die eer der onder meer een compleet nieuw instrumentarium bedacht voor het Kurt Schwitters-pro- gramma van Antoinette Jelgers- ma. Doesburg: „Niet alle scènes zijn ondertiteld met geluid, of ruis, of gewoon een toon en die vallen dan extra op omdat ze elders wél zitten. Er is op een enkel the- maatje na geen melodie, er zijn tonen, kerkklokken die me in Rusland brengen. Niet anekdo tisch, maar qua sfeer. Soms is het de melancholie die de her senpan van Ivanov openduwt. Ik laat het stuk zelfs beginnen met de acteurs die op een rij met z'n allen in een soort orkestbak je staan. Met instrumenten van triangel tot trommeltje. Het ziet er even uit als een schilderijtje. Een gesloten, hechte, gezellige gemeenschap. Want er gaat toch niets boven samen muziek ma ken?" Bert Jansma Het Nationale Toneel met Ivanov van Anton Tsjechov Regie: Johan Doesburg. Muziek: Harry de Wit Met Mark Rietman, Stefan de Walle, Marie-Louise Stheins. Dinsdag 16 no vember in de Stadsschouivburg in Middelburg, aanvang 20.00 uur. zal niet klinken, Knier zal met haar pannetje naar Reder maar tijdens een storm zullen ae legendarische woorden klinken. In Hoop van Zegen, de die Christoph Marthaler regis- i 'i ZTHollandia, zal de vis nog steeds BUr betaald zijn. j^aler heeft de naam een strenge, steile tser te zijn. Hij zocht in zijn thuisland l'streekse confrontatie met publiek verheid toen daar de subsidie voor zijn I scbap, het Schauspielhaus Zurich, in 5|everrassender is dan ook Marthalers 'l"ln8- Moe, maar innemend, beschei- ®°Phet verlegene af en zich de hele tijd b abridigend voor zijn onbeholpen En- 1 or3lu'eringen. En vooral: vriendelijk, as kun je je heel goed voorstellen hoe en met ZTHollandia-regisseur Jo- unons achter een cafétafel met uit ui Pen te filosoferen, en ze sa- ibedenken dat, als Johan Simons «itserland een stuk over de bergen l' Christoph Marthaler in Nederland foto Phi Ie Deprez een stuk over de zee zal doen. Twee kwajon gens van rond de vijftig, die plannen beden ken die net zo goed een grap konden zijn, maar die we in dit geval heel serieus moe ten nemen. En zo geschiedde het, dat in alle seizoens brochures te lezen valt dat Marthaler een ei genzinnige regie zal doen van Nederlands bekendste toneelstuk Op Hoop van Zegen, dat in 1905 geschreven werd door de socia list Hei-man Heijermans. Maar dan kennen we Marthaler niet. Marthaler heeft nog nooit een toneelstuk van voor naar achter geregisseerd. „Ik kende het stuk niet", verklaart hij nu. „Ik had wel een samenvatting gelezen en vond dat er wel matenaal in zat, maar toen ik het helemaal gelezen had werd mij duide lijk dat het toch een beetje verouderd is. In deze tijd kun je niet veel meer met dikke si- garenrokende kapitalisten en onderdrukt proletariaat." De man die in 1993 al opzien baarde in de net 'bevrijde' Berlijnse Volks- bühne am Rosa Luxemburgplatz, met het stuk 'Murx den Europaer! Murx ihn! Murx Ihn! Murx ihn ab!verpakt zijn visie op de wereld in een heel ander soort theater. In dat stuk zagen we een café waarin mensen eenzaam achter tafeltjes zaten, en nooit bij elkaar kwamen. Slechts in hun liederen kwamen ze samen, en dat waren liederen waarin de eenzame Duitsers een verloren strijd vochten tegen de vooruitgang. Zijn huidige regie van Seemannslieder/Op Hoop van Zegen is sterk verwant aan dat stuk. „Die eenzame cafétafeltjes, met die eenza me mensen daarachter, zulke cafés beston den in Oost Duitsland en Zwitserland. Een absurd beeld, dat nu ook verdwenen is. Net als het zingen van liederen. Voor mijn stuk over de zee put ik uit mijn bewondering voor havensteden en vooral havencafés. Dat zijn ook ruimtes vol eenzaamheid en verlangen. En ook de echte havencafés zo als ik die van vroeger herinner, zijn verdwe nen. Ik wil met de zeemansliederen die wee moed terughalen." En zo begonnen de acteurs van ZTHollan- dia, mensen als Bert Luppes, Frieda Pit- toors en Chris Nietveld, de eerste repetitie dus niet met tekstlezingen, maar met zin gen. Een methode die Marthaler altijd toe past: „Mijn hele werk is erop gericht om ac teurs uit hun vaste systeem te halen. Ik wil de pure persoonlijkheid van de acteur op to neel zien, en niet de vaardige soloartiest die ik al zo vaak zie. Samen zingen blijkt een hele goede methode om mensen uit hun vas te patronen te halen en een groep te smeden uit individuen." Net als het samen zingen, waarmee elk repetitieproces van Marthaler begint, neemt de regisseur ook elementen uit eerdere voorstellingen mee in zijn latere werk. Zo zien we in Seemannslieder/Op Hoop van Zegen beelden terug uit 'Murx den Europaer!' en is een groot gedeelte van het decor voor deze voorstelling eerder ge bruikt in een regie van 'Kasimir en Karoli- ne'. „Je kunt dat zuinigheid noemen, en dat klopt ook wel want niet elk theater kan zich zomaar een heel nieuw oorspronkelijk decor permitteren." Maar het heeft ook een inhou delijke reden. „Ik neem altijd elementen mee uit vorige voorstellingen. Meestal gaat het in drieën, zo maak ik eigenlijk steeds kleine trilogietjes van mijn werk. Ik vind het belangrijk om continuïteit te scheppen. Het is ook onmogelijk, althans voor mij, om elke keer opnieuw een totaal uniek en nooit vertoond theaterstuk op te voeren." De Zwitser die naar eigen zeggen meer ver wantschap voelt met het mystieke symbolis me van auteurs als Maeterlinck dan met diens tijdgenoot Heijermans, kreeg zijn be langrijkste inzicht in Gent: „Wanneer je in deze stad langs het water loopt zie je meer van de huizen weerspiegeld in het water dan wat je boven water ziet. Zo kwam ik op het beeld van een stad die eigenlijk onder water leeft, waarin mensen wonen die niet weten dat ze verdrinken." En op die manier valt een enkel zeemans lied, het libretto van Wagners opera De Vlie gende Hollander en Heijermans duur betaal de vis mooi samen in iets waarmee Martha ler zijn eerste kennismaking met het Neder landse theater luister hoopt bij te zetten. „En die titel van Heijermans' toneelstuk al leen is al genoeg reden om de schrijver te eren: een mooiere samenvatting van het le ven is niet te geven. Alles wat we doen is uit eindelijk toch 'op hoop van zegen'?" Wijbrand Schaap Seemannslieder/Op hoop van Zegen door ZTHol- landia. Regie Christoph Marthaler. Publiekstheater Gent: vandaag ivo 10), vr 12 en za 13 nov.; Schouwburg Rotterdam: wo 17 (Ned première) do 18, vr 19 en za 20 nov.; Stadsschouw burg Groningen: do 23 en vr 24 december; Stads schouwburg Eindhoven: do 2, vr 3 en za 4 dec.; de Singel Antwerpen: di 7, wo 8 dec.; Stadsschouw burg Amsterdam: ivo 15, do 16, vr 17, za 18 dec.; Stadsschouwburg Utrecht: za 8, zo 9, ma 10 jan. dÉi Regisseur Johan Doesburg ~-— foto Evert-Jan Daniels kin, Gogolj, Dostojevski, Toer- genjev... Mannen met een we reldbeschouwing. En die had Tsjechov volgens zijn criticas ters niet. 'Onder Tsjechovs handen stierf alles', schreef de filosoof Sjes- tov. Onze Karei van het Reve zei het anders, paradoxaler en ge nuanceerder: 'Niemand is zo aar dig voor zijn helden als Tsje chov. Niemand ontneemt ze zo meedogenloos alle mogelijkhe den tot geluk.' En tijdens zijn le ven moest collega Maxim Gorki Tsjechov zelfs te hulp snellen met een artikel over zijn werk: 'Tsjechov heeft iets wat meer is dan een wereldbeschouwing - hij beheerst zijn opvatting over het leven en staat er daarom ook boven. Hij licht de verveling toe, z'n absurditeit, de goede be doelingen, al z'n chaos van uit een hoger gezichtspunt.' En Tsjechov, de arts en schrij ver, stelde het zelf zo: 'Ik ben bang voor mensen die tussen de regels een tendens zoeken en die mij met alle geweld als een con servatief of een liberaal willen zien.' En: 'Firma en etiket houd ik voor een vooroordeel. Mijn heiligdom is het menselijk lichaam, gezondheid, verstand, inspiratie, liefde, en de meest ab solute vrijheid, vrijheid van ge weld en leugen in welke vorm dan ook.' „Dat personage van Ivanov fascineert me", stelt Jo han Doesburg nu bij zijn aller eerste Tsjechov regie. „Dit stuk was Tsjechovs eersteling, niet z'n meest afgeronde, ingeklon ken stuk. De depressieve, nihilis tische kant van Ivanov boeide me. Mijn opvatting is dat hij ge mangeld wordt door zijn omge ving, die kleine, geïsoleerde sa menleving. Hij maakt fouten, dat zegt-ie zelf ook, maar hij heeft nog nooit gelogen. Hij was een idealist, heeft gestudeerd in Moskou, is daarna naar de pol der gezonden om die idealen te realiseren en vervolgens worden die vermorzeld in het huise- lijk-maatschappelijk geweld ter wijl ook de liefde afneemt. Hij is iemand die op z'n twintigste wist hoe de boel in elkaar stak, maar dan is hij bijna veertig en hij zegt: Ik heb geen idee waar ik de energie vandaan moet ha len om te leven... Tsjechov legt dat niet helemaal uit, laat ons gissen. Maar dat thema en de ruwheid van het stuk maken het fascinerend om vorm te geven." In de repetitieruimte van Het Nationale Toneel zit Johan Does burg achter de regietafel en tikt met een pen op het tafelblad ter wijl de acteurs repeteren. „In stemming", legt hij uit, „bevesti- foto Pan Sok Marie-Louise Stheins en Mark Rietman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21