Grote leiders gaan niet dood Van Gogh en het vrije woord PZC PZC Radicaliseren God maakt zich niet druk om Rushdie Leven van dictators wordt vaak zinloos verlengd 6 november 1954 zaterdag 6 november 2004 van onze redactie buitenland Tito, Franco, Breznjev, alle maal grote, onfeilbare en vooral onvervangbare leiders die evenals de Palestijnse presi dent Arafat eigenlijk niet dood konden. Hun verscheiden werd daarom zo lang mogelijk uitge steld, of niet onmiddellijk aan het volk bekendgemaakt uit angst voor onlusten. „Het leven van dictators wordt vaak zin loos verlengd", aldus een arts. Met name de steeds weer terug kerende onduidelijkheid over de broze gezondheid van de Sovjet leiders midden jaren tachtig, vertoont grote overeenkomsten met de huidige speculaties over de toestand van Arafat. Voordat zij daadwerkelijk stierven, wa ren ze - evenals Arafat - al veel vuldig dood verklaard. Helder heid over de gezondheidssitua tie van de partijsecretaris werd nooit gegeven, om de schijn voor de buitenwereld op te hou den en panische reacties onder de bevolking te voorkomen. Uit eindelijk kon echter niet voorko men worden dat er in drie jaar tijd maar liefst drie dode leiders te betreuren waren in de voor malige Sovjet-Unie. Leonid Bre znjev - al jaren een wandelend lijk - overlijdt in 1982. De 'ver koudheden' van opvolger Joeri Andropov worden hem nauwe lijks anderhalf jaar later fataal. De bij zijn aantreden al doodzie ke Konstantin Tsjemenko sterft na een jaar vol geruchten in 1985. Aanwijzingen voor de slechte ge zondheid van het drietal Sovjet leiders waren er voldoende. De leiders maakten in het openbaar een zwakke indruk. Breznjev las met hangende kaken meer dan eens dezelfde bladzijde twee keer voor, de nauwelijks ver staanbare grijsaard Tsjernenko kwam niet uit zijn woorden. Televisie-uitzendingen die plots werden aangepast, een gebruike lijke felicitatie aan een buiten lands staatshoofd die onver wacht uitbleef, ze gaven aanlei ding tot de wildste geruchten. Ook de internationale media De Amerikaanse president Ford en de Russische partijleider Brezjnev in 1974 bijeen voor een gesprek. Breznjev was al jaren een 'wande lend lijk' voordat hij in 1982 overleed. foto ANP kwamen veelvuldig te vroeg tot de conclusie dat de partijsecreta ris was gestorven. Pas met het aantreden van de jonge hervor mer Michail Gorbatsjov kwam er een einde aan het tijdperk van speculaties. Tito Bijna 25 miljoen Joegoslaven leefden in 1980 vier maanden in wurgende onzekerheid over de gezondheid van hun leider, tot dat een communiqué daar een eind aan maakte. „Aan de arbei dersklassen van Joegoslavië", zo las de tekst. „Kameraad Tito is dood. Op 4 mei om 15.05 uur hield het grote hart van de presi dent op met kloppen." Experts voorspelden dat het land onmid dellijk uiteen zou vallen. Maar anders dan Arafat liet Tito een politieke erfenis na. Joegoslavië had een federaal leger dat erin zou slagen de geest van het na tionalisme jarenlang in de fles te houden. Voorts had Tito gere geld dat hij vervangen zou wor den door een presidium, dat bij toerbeurt geleid zou worden. Franco De doodsstrijd van de Spaanse dictator Franco lijkt het levende bewijs hoe moeizaam dictators afstand kunnen doen van hun macht, en uiteindelijk hun le ven. Wanneer op de grijze kille ochtend van de 20ste november 1975 de neutrale stem van Ra dio Nacional aan de Spanjaar den meedeelt dat Franco is over leden, gaat er een zucht van ver lichting door het land. Anderhalve maand lang heeft de caudillo, de grote leider, er over gedaan om afscheid te ne men van de macht. Het begon zo genaamd met een griepje. Medi sche bulletins blaakten van opti misme en moesten het Spaanse volk doen geloven dat Franco spoedig weer beter zou zijn. Maar de 38 artsen die de patiënt omringden lieten weinig aan de verbeelding over. De geruchten dat de generalissimo ernstig ziek was, werden met de dag hardnekkiger. Inmiddels werd zijn familiepaleis El Pardo om gebouwd tot een klein particu lier hospitaal, waar Franco aan vankelijk elke nieuwe hartaan val weer te boven kwam. De laatste dagen waren een ver schrikking. De artsen probeer den in paniek en uit vrees voor de woede van de dictator zijn le ven nog te rekken met een opera tie. Daarvoor moest hij naar een benedenverdieping in het paleis worden gebracht. Omdat er geen brancard aanwezig was werd hij in een tapijt gerold naar beneden gedragen, zo meld den sommige bronnen. Een van de artsen aan het ziekbed heeft later beschreven hoe de waar heid voor het Spaanse volk 'moest worden verzwegen' en hoe het leven van de dictator 'op een zinloze wijze werd ver lengd'. Arafat Arafat is in coma geraakt en wordt kunstmatig in leven ge houden; Palestijnse functionaris sen die bereid zijn dat toe te ge ven menen dat het gaat om een omkeerbaar coma, wat herstel niet uitsluit. Maar als het waar is dat een aan tal van zijn vitale organen het heeft begeven, zoals in Israël wordt gezegd, zal Arafat niet meer bij kennis komen. Dat hij nog medisch wordt behandeld, zoals sommige Palestijnen heb ben laten weten, lijkt onwaar schijnlijk. Het is zo goed als zeker dat de Franse artsen Arafat hebben op gegeven. Ze houden hem kunst matig in leven tot de naaste fa milie - dat wil zeggen zijn vrouw Suha - toestemming geeft om, oneerbiedig gezegd, de stekker eruit te trekken. Ze zal dat niet willen doen zonder over leg met waarnemend PLO-lei- der Machmoud Abbas (Aboe Ma zen) en premier Achmed Koerei (Aboe Ala), hoe moeizaam haar relatie met het Palestijnse leider schap ook is. De laatsten zullen moeten besluiten wat het juiste moment is. Aboe Mazen en Aboe Ala heb ben de afgelopen dagen gesprek ken gevoerd met politiecomman- danten en leiders van milities over hun bereidheid orde en rust te handhaven in deze span nende tijd. Zij moeten ook Arafats begrafe nis regelen, maar dat is een veel gevoeligere materie. De ver wachting is dat ze achter de schermen zullen regelen wat daar geregeld kan worden en vervolgens de zaken zullen over laten aan Suha. GPD Zowel de advocaat van de man die wordt' dacht van de moord op Theo van Goghl het Openbaar Ministerie vindt dat del die op het slachtoffer is achtergelaten, niet or baar gemaakt mocht worden. Strikt genomen ben zij gelijk: belastend bewijsmateriaal moet! de rechter worden voorgelegd voordat de publii opinie er volledig mee aan de haal kan gaan. Maar minister Donner van Justitie heeft deeld dat het algemeen belang in dit geval ven strekt dan dat van de verdachte en daarin heeft groot gelijk. De brief plaatst de moord en hete tief in een voor dit land verbijsterende context, was, zo blijkt, geen sprake van een individuele! tie van een gefrustreerde persoon, zoals achtf kon worden vastgesteld over de moordenaar Pim Fortuyn. De moord op Van Gogh moetH kens de brief worden gezien als een onderdeeli een jihad in Nederland; een heilige strijd tegec diegenen die de islam en de moslims durven te kritiseren. Kennelijk heeft zich in Nederlandi belangrijke groepering kunnen ontwikkelen! mensen die hier zijn geboren maar voldoendes baar zijn voor het radicale gedachtegoed tot dusver alleen in het verre buitenland waanó Het geeft te denken dat het OM, de AIVD en de litie deze ontwikkeling onvoldoende op hebben geschat en in ieder geval - zo blijkt - er derling nauwelijks over hebben gecommunicee Juist helderheid en een goede communicatie-i richting het publiek - is nu van groot belang® voorkomen dat een heksenjacht ontstaat op* wat islamitisch is. Er moet worden benoemdi wel en wat niet tolerabel is. Tot dusver liep Nes land op eieren als het ging om de vrijheid v dienst en meningsuiting, omdat we die vrijhe nu eenmaal hoog in het vaandel willen Daardoor is het niet voor alle ingezetenen vat land een vaststaand feit dat uitsluitend de begr len van de democratische rechtsstaat richting vend kunnen zijn. Om dit uitgangspunt daadwerkelijk zichtbaar maken en te benadrukken dienen radicale in die haat en geweld prediken, onmiddellijk tes den aangepakt. Dat geldt evenzeer voor de extremisten in Nederland die het geweld niet! gen te schuwen. Daarnaast heeft de samenlei als geheel de opdracht ervoor te zorgen dat in! derland de voedingsbodem wordt weggevaagd ervoor zorgt dat jongeren kunnen radicalise Dat betekent een Deltaplan dat zich uitstrekte alle denkbare geledingen in de multiculturele) menleving. Salman Rushdie is wereldwijd het bekendst als het om beledi gingen aan het adres van islam gaat. Hij moest dat bijna met zijn leven bekopen. Tien jaar lang hield Rushdie zich schuil omdat de Iraanse leider Khomei ni een doodvonnis over hem had uitgesproken. door Esther Gotink Salman Rushdie vroeg zich ooit af: „Wat is vrijheid van meningsuiting? Zonder de vrij heid om te beledigen houdt zij op te bestaan." Wat hij propa geerde, kostte Theo van Gogh het leven. Voor Rushdie zelf kwam vrijheid van meningsui ting op een buitengewone dood straf te staan. Een bedreiging van de hele moslimgemeen schap, die hij wonderwel over leefde. Salman Rushdie wordt gezien als een topschrijver. Voor zijn roman Middemachtskinderen ontving hij in 1981 de presti gieuze Engelse Bookerprijs. We reldfaam oogstte hij voor zijn werk De Duivelsverzen uit 1989. In het boek brengt hij een onconventionele bewerking van de koran, en is een van de hoofd personen gebaseerd op de mos limprofeet Mohammed. De Duivelsverzen werd verbo den in India en Zuid-Afrika. Khomeini sprak een fatwa (gees telijke order) uit over de schrij ver die inhield dat hij moslims opriep hem te doden. Op het hoofd van Rushdie kwam een miljoen dollar te staan. De Brit se regering kwam direct met maatregelen. De jarenlange er varing in het bieden van safe houses (onderduikadressen) aan spijtoptanten van het Ierse Re publikeinse Leger, kwam daar bij prima van pas. Rushdie werd naar een onder duikadres gebracht dat onder controle stond van Scotland Yard. Wereldleiders en intellec tuelen streden ondertussen over de vrijheid van meningsuiting en blasfemie. Hoe tegenstrijdig ook, de fatwa was een groot compliment voor de kracht van het woord. Rushdie: „Als er een god is, maakt hij zich vast niet druk om De Duivelsverzen, want het zou een god van niks zijn als je hem door een boek kon laten wankelen op zijn troon. De ruzie gaat dus niet tus sen mij en god, maar tussen mij en de mensen die - zoals Bob Dylan ons ooit voorhield - den ken dat ze alles kunnen flikken omdat god aan hun kant staat." Toen Khomeini in juni 1989 overleed, verwachtte Rushdie het einde van de fatwa. Het te gendeel bleek. „Het oordeel van islam blijft onveranderd al zou Rushdie berouw tonen en de vroomste moslim van deze tijd worden", sprak Khomeini's op volger Khamenei. Jarenlang werd Rushdie van het ene naar het andere onder duikadres gebracht, zich realise rend dat er niks zou veranderen als hij zelf niets ondernam. Dus riskeerde hij zijn leven door meer in de openbaarheid te ver schijnen. Berichten dat de Brit se belastingbetaler meer dan tien miljoen pond had neerge teld voor zijn bescherming, schoten bij Rushdie in het ver keerde keelgat. Volgens hem stonden de veiligheidsagenten al op de loonlijst en waren ze niet speciaal voor hem aangeno men. Dus waren er geen extra kosten. Bovendien had hij zelf toch inkomstenbelasting be taald over zijn honorarium. „Je zou kunnen zeggen dat de minis ter van Financiën winst heeft behaald uit onze vreemde rela- *tie." De fatwa eindigde op 24 septem ber 1998, toen de Iraanse minis ter van Buitenlandse Zaken liet weten dat 'de Iraanse regering geen enkele intentie heeft het le ven van de auteur van De Dui velsverzen te bedreigen noch an deren daarin aan te moedigen of te helpen'. GPD Theo, in leven een kunstzinnige boos wicht, nu ineens de kampioen van het vrije woord. Wat een metamorfose! Volgens je doodbidders lijk je nog tot de grootste Nederlanders te gaan beho ren. Je zult het me niet kwalijk nemen als ik met datzelfde vrije woord mijn verbazing uitspreek over de uitbarsting van woede en erbarmen waarin mijn landgenoten na je gewelddadige dood zijn ontstoken. Vreemd, maar mis schien toch typisch Hollands. Er zijn er - zoals ik een LPF-politicus hoorde zeggen - die de aanslag op je le ven toeschrijven aan de Nederlandse voorliefde voor middelmatigheid" 'Wie in dit land boven het maaiveld uit steekt, wordt afgeschoren'. Maar dat is net zoiets als 'hoge bomen vangen veel wind', een gezegde dat ook in andere landen bekend is. Zeker, je was een non-conformist, in permanent verzet tegen wat politiek en cultureel correct heet te zijn. Zoals Fortuyn deed je - tot over de grens van discriminatie - de meest vergaande uitspraken zoals over de islam, waarmee je, gek genoeg, van uit een links hart terecht kwam in een uiterst rechtse denkwereld. Er zijn voorheen anderen geweest die soortge lijke uitspraken met een gerechtelijk vonnis moesten bekopen. Niet jij, die als 'enfant terrible' kon worden ont zien en gedoogd. In die hoedanigheid kon je jezelf ook zeer wel relativeren. En je zou, denk ik. met verbazing hebben gekeken naar de taferelen die op je dood zijn gevolgd: een luidruchtige herdenking met span doeken en protestleuzes, autoriteiten met vlammende toespraken, een verkla ring van onze eerste minister, een Ka merdebat, persconferenties, discus sie-programma's en speciale uitzendin gen van de gezamenlijke omroepen als betrof het een nationale ramp. Zoals al tijd had je kunnen horen - afgezien van een enkele wanklank - hoe je zelfs door je vijanden de hemel in geprezen werd: over de doden niets dan goeds. Ik vraag me af of die plichtmatige ge zwollenheid jou - wars van schijnheilig heid en krokodillentranen - niet tegen de borst gestuit zou hebben. In je necro logie zou je jezelf waarschijnlijk liever het graf in gescholden hebben, zoals je dat vele anderen al schofferend had toe gewenst. Want jij was - over het vrije woord gesproken - van mening dat je het openlijk moet kunnen zeggen als je vindt dat iemand met naam en toe naam de kogel verdient. Nee, laten we er - anders dan burgemeester Cohen - geen doekjes om winden: jij maakte veel meer dan een 'vrijmoedig' gebruik van het vrije woord. Men doet jou als geboren en getogen provocateur tekort door je krachttermen postuum te ver goelijken of te bagatelliseren. Je had een klein hart, maar dat hart barstte van verbaal geweld. Je had moeten we ten dat wie de vrije meningsuiting al dus opvat, tegengeweld oproept - zelfs in een gedoogcultuur als de onze: ver baal bij degenen die het vrije woord meester zijn, mogelijk ook fysiek - zo als nu - bij anderen die daar geen raad mee weten. Zo bezien was jouw tragi sche dood - zoals die van Fortuyn - wat de Engelsen noemen 'an accident wai ting to happen'. Is er dan, zoals ik hoorde zeggen, 'iets grondig mis in onze samenleving'? Of, zoals ik ook hoorde zeggen toen de da der een moslim bleek te zijn: 'We zijn altijd veel te tolerant geweest'. Maar te genover wie dan? Tegenover Van Gogh die de moslims als 'geitenneukers' vrije lijk kon verketteren? Of tegenover al die moslims en allochtonen die in ons christelijke Westen het spoor bijster zijn geraakt? Als er dan, zoals ook wordt geopperd, per se - en alweer! - een 'brede maat schappelijke discussie' moet komen, laat die dan eerst gaan over de grenzen van wat in de vrije meningsuiting nog betamelijk is. Aan Van Gogh zou die discussie niet besteed zijn: onfatsoen was zijn handelsmerk. Maar ook vele anderen lijken er niet aan te willen: pre mier Balkenende werd door Jan en Alle man in de steek gelaten toen hij zijn normen en waarden - 'fatsoen moet je doen!' - als centraal thema te berde bracht. Over de islam dan? Dat zou nuttig zijn. Dat debat is - na de uitvinding van de multiculturele samenleving - gelukkig al gaande. Maar het krijgt gaandeweg een totaal verkeerde toonzetting sinds Hirsi Ali - met ongetwijfeld de beste be doelingen en een heel creatieve film met Theo Van Gogh - zich begint te ont poppen als een anti-islamitische funda- mentaliste die haar voormalige geloofs genoten brandmerkt als een vijfde co lonne in ons midden. Met haar zojuist verschenen 'In Memoriam' op Van Gogh geeft zij opnieuw voedsel aan een soort jihad van eigen westerse makelij, een politieke kruistocht. Zo'n reactie op een gewelddadige aan slag is buiten elke proportie. Ter verge lijking: in Madrid vielen honderden do- BIJBELKENNIS - Het Stede lijk Gymnasium in Middel burg, nog altijd het enige in de provincie, krijgt bijbelkennis als leervak. Dat heeft de Raad van Middelburg besloten. Ze ventien stemmers waren voor, drie brachten een blanco stem uit. Het vak bevat kennis van de bijbel en cultuurgeschiede nis van het Christendom. ZWERFSTROMEN - Hoewel het onderzoek nog niet is afge rond, hebben de Nederlandse Spoorwegen al maatregelen ge nomen naar aanleiding van het spoorwegongeluk in Eist van half oktober. De NS wil len voortaan niet meer da) bij sneeuwval of gladheid j kei wordt gestrooid op sp:-| wegovergangen De NS menen dat de p geëlektrificeerde baanva! zogenoemde 'zwerf zou kunnen veroorzaken. Bj door zou de bodem g worden. ATOOMENERGIE is bereid om andere 1; helpen bij de ontwikte! van atoomenergie voorna] doeleinden. Dat heeft Ba Cabot Lodge, de Amerika afgevaardigde naar de Va digde Naties, bekendgeirül Voor de ambassade van Groot-Brittannië in Den Haag werd in 1989 gedemonstreerd tegen het boek van Salman Rushdie, De Duivelsver zen. foto Paul Stolk/ANP den in een heel andere en zorgvuldig be raamde vorm van terreur. Toch kwam het daar niet tot een massale volkswoe de. Soms denk ik wel eens aan een heel an dere verklaring voor onze eigenaardige vorm van Volksempfinden: typisch Ne derlands. Het is een pychologische ver klaring die ook gold voor Pim Fortuyn en voor de stadionvolle, haast religieu ze bejegening die André Hazes bij zijn dood ten deel viel: een emotionele uit laatklep voor geheel andere frustraties: behoefte aan drama, passie, religie en saamhorigheid. Altijd al, maar zeker sinds de kerk ons is ontvallen en nu wij in deze barre tijden ook de verzorging staat zien verdampen, voelen wij een gemis aan emoties. Menselijke warmte, het is iets wat in ons kille en burgerlij ke Nederland ontbreekt. Sterker nog: in het buitenland hebben wij de naam dat natuurlijke verlangen te sublime ren. Maar het steekt bij dramatische ge beurtenissen onbeheerst de kop op, vooral in deze tijdgeest van verzakelij king en vermarkting. Vandaar ook het hype-verschijnsel dat temidden van de dagelijkse routine on ze diepere gevoelens weer even wakker roept. Ik geef het toe, Theo: voor jou is het - zo kort samengevat - een ontnuchteren de autopsie. Niettemin, ik zal je mis sen. Arnold van Niekerk Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-malli lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenrustslraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt oen toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor" einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BH' Bankrelaties: ABN AMFtO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgf" overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en wl de Regelen voor het Advertenties*® Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16 00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintje») Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroer«"f Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www pzc.nl'adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concernt* aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt get)™1'' (abonnomonten)adminlstratie en om u te Haten) informeren over voor u relevante dn.'"51^ ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldi9 de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden W :e, Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4