Wandelen met natte voeten PZC Reis in 5 clicks Hooibroei Zonder auto naar besneeuwde Alpen zaterdag 6 november 2004 W9 Door WIEL BEU ER De Waal met op de andere oever Slot Loe- vestein. Foto's GPD/ HARRY HEUTS Nieuwe arrangementen Alpincenter Bottrop i De langste indoor-skipiste ter wereld, het Al pincenter in het Duitse Bottrop, is vorige maand na een flinke verbouwing heropend, i Het centrum werd in juli van dit jaar overgeno- men door de Van der Valk Hotelgroep, die met- een enkele veranderingen doorvoerde. Tevens heeft het internetbedrijf WorldTraffïc bv uit I Markelo een overeenkomst gesloten met de Van der Valk Hotelgroep, waardoor Worldtraf- i fic de komende drie jaar exclusief de tickets van het ski- en snowboardparadijs in Neder land mag verkopen via www.alpincenter.nl. Er komen onder meer gunstig geprijsde arrange menten, waarbij vanaf €19,90 entree, huur van skispullen, eten en drinken zijn inbegre pen. Circa een op de drie bezoekers van het Al pincenter komt uit Nederland. Britse toppers voor tussendoor Napraten doe je het beste bij een goed glas bier. In dit ge val Roermonds Cristoffel bier, want herberg De 3 [Mutsen van Fort Vuren is de enige plek j in Nederland waar de bruine Cristoffel uit het vat stroomt. Onderwerp van ge sprek is de wandeltocht door natuurge bied Munnikenland rond Slot Loeve- stein. Die wandelroute maakt als the- mawandeling onderdeel uit van het nieuwe langeafstandswandelpad langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een tocht van 145 kilometer door een groot deel van westelijk Nederland. Eerder die dag staken we met veerboot Gorinchem VIII van de veerdienst Go- rinchem-Sleeuwijk-Woudrichem-Vu- len-Loevestein de zeer drukke Waal over om bij Slot Loevestein te geraken. Historische bodem in wat de vesting driehoek wordt genoemd: Slot Loeve stein en de twee oude vestingsstadjes Gorinchem en Woudrichem. In dit stuk je Nederland kun je al wandelend of fietsend en met behulp van de veer dienst op een dag een flinke portie va derlandse geschiedenis gecombineerd meteen mooi staaltje natuurontwikke ling tot je nemen. Slot Loevestein kent bijna iedere Neder lander van de geschiedenislessen. Het was lang onze nationale staatsgevange- Hugo de Groot zat hier gevangen, maar wist in de bekende boekenkist te ontsnappen. 'Dat verhaal kennen we al lemaal, maar hier zaten indertijd niet alleen politieke gevangenen. In Loeve stein stierf in de vijftiende eeuw bij voorbeeld Gozewijn de Wilde de martel dood enkel en alleen omdat hij homo was. Nederland was niet altijd zo tole rant als tegenwoordig', weet boswach ter Hans van Heiningen van Staatsbos beheer, die ons door het Munnikenland rond het slot voert. Deze burcht werd in de veertiende eeuw gebouwd door Diederik Loef van Home, heer van Alte- na op de plek waar toen nog Maas en Waal samenkwamen. In 1570 verover de Willem van Oranje Slot Loevestein. Dat was zo ongeveer het begin van de Tachtigjarige Oorlog. Ook was Loeve stein onderdeel van die Nieuwe Hol landse Waterlinie, die tussen 1815 en p)is aangelegd. land onder water Die Waterlinie bestaat vooral uit een strook polderland van ongeveer vijf ki lometer breed en een lengte van 85 kilo meter tussen Muiden aan de voormali gs Zuiderzee en de Biesbosch in Bra bant In tijden van oorlog kon dit ge bied door een ingenieus systeem veer- ögtot vijftig centimeter onder water ge zet worden om het rijke Holland - niet de arme rest van Nederland dus - te be sehermen tegen de oprukkende vijand. Op plekken die niet onder water kon den worden gezet, werden forten en Nedigingswerken gebouwd, zoals Fort Vuren. De Oude Hollandse Waterli- nietussen Muiden en Vreeswijk dateert Britse steden lenen zich bij uitstek voor een (lang) weekend weg. Zowel de geringe afstand als het groeiende aanbod van laag geprijsde vluchten maakt een stedentrip naar de andere kant van de Noordzee aantrekkelijk. Om reeds j in de stemming te komen heeft het verkeersbu reau VisitBritain de kleurrijke brochure 'Groot-Brittannië: steden met een verleden' uit gegeven, waarin zo'n twintig historische ste den worden voorgesteld. Voorbeelden zijn de Noord-Engelse 'tweelingstad' Leeds/Bradford met Victoriaanse winkelgalerijen, Glasgow dat het laatste decennium een architectonische me- j tamorfose heeft ondergaan, en Liverpool met de vele Beatleslocaties en het voetbalstadion (fo- i to). De brochure kan schriftelijk besteld wor- j den bij VisitBritain, Stadhouderskade 2,1054 ES Amsterdam, e-mail nl@visitbritain.orq. Alle skigebieden op een rijtje De ANWB heeft een voor leden gratis brochure 'Wintersport in de Alpen' samengesteld, waar in, hoe kan het ook anders, veel informatie staat over wintersportplaatsen in de Alpen. Het boekje bevat gegevens over bekende en minder bekende gebieden in de Duitse, Oosten rijkse, Zwitserse, Franse en Italiaanse bergen, waarbij rekening is gehouden met diverse spor ten, beginnende of ervaren skiërs en gezinnen. De brochure kan bij ANWB-kantoren worden opgehaald, maar is ook tegen verzendkosten te bestellen via www.anwb.nl. I Icelandair nu ook naar San Francisco j De IJslandse luchtvaartmaatschappij Icelandair j breidt het transatlantische routenetwerk vanaf 1 18 mei 2005 uit met San Francisco. Het betreft I dan de zesde bestemming in Noord-Amerika. Icelandair vliegt rechtstreeks van Reykjavik j naar Califomië, wie in Amsterdam opstapt I maakt dus een tussenstop in de IJslandse j hoofdstad. j Goed ingepakt zit je achter het stuur van je mo- tor. Je legt een prachtige route af over bergpas- i sen en langs de zee. Dit is avontuur in de meest pure zin van het woord. De eindbestem- ming doet er niet toe, de rit zélf is de vakantie, 's Avonds slaap je steeds ergens anders waar door je veel mensen ontmoet en van alles be leeft. Motorvakanties zijn dan ook populair, of je georganiseerd reist of op eigen houtje. Ter voorbereiding bieden diverse internetsites uit komst. Motorrijders Vereniging: www.knmv.nl: Reisor- ganisaties: www.horizonmotorreizen.nl en www.that.nl: Routes: www.motorroutes.nl: Reisverslagen: www.motorvision.nl. De lange muur van Fort Vuren Jullie zijn nu even onze paarden en zor gen voor de nodige betreding, die er voor moet zorgen dat het gebied niet dichtgroeit en bebost. Daarom zijn we blij met wandelaars en ook met de re creanten die hier de strandjes langs de Waal opzoeken', zegt boswachter Hans. In de schaduw van een wilgenbosje bij een van de zandstrandjes vertelt hij over de rivierzalm die weer steeds ver der stroomopwaarts oprukt in de rivier, de bever die vanuit de Biesbosch zijn weg naar Munnikenland lijkt terug te vinden, de kwartelkoning en het ijsvo- geltje die zich hier vestigen en al die an dere dieren, insecten en planten die zich hier weer thuis voelen. En het soms wel erg grillige gedrag van de ri vier neemt de natuur op de koop toe. Ze ker twee keer per jaar staat het hele Munnikenland een tijdje onder water en moeten de grote grazers geëvacu eerd worden. Door de mens gecontro leerde natuurontwikkeling. Het boek Waterliniepad van het Wandelplat- form-LAW met kaarten en routebeschrijvin gen kost €12,60, ISBN 9071068617 Zie ook www.wandelnet.nl en www.wff.nl. Slot Loevestein is in de winter met per veer boot, wel per auto of openbaar vervoer be reikbaar. Geopend zaterdag, zondag en woensdag van 13.00-17.00 uur, tel. 0183-44 71 71.www.slotloevestein.nl. Het Waterliniepad is een wandelroute van liefst 145 kilometer tussen Weesp en Werkendam. Een weekwandeling door vijf provincies, 25 gemeenten, langs 40 forten en verdedigingswerken en door vier vestingssteden. al uit de zeventien de eeuw. De Nieuwe Hollandse Waterli nie is nooit ge bruikt. Geen enkel serieus schot is er gelost. In feite was het zelfs zo dat na dat tussen 1815 en 1885 meer dan zes tig forten en wer ken waren aange legd, ze ook al met een hopeloos verou derd waren door nieuwe technologi sche en strategische ontwikkelingen op militair gebied. Toch zijn ze nog tot aan de Tweede We reldoorlog voor mili taire doeleinden ge bruikt. Zoals dus ook Fort Vuren aan de Waaldijk in Vu ren. Gebouwd in 1848 als torenfort, pal tegenover Slot Loevestein, ter be scherming van de sluizen. Tegenwoordig is het een her berg voor waterliniewandelaars en Waaldijkfietsers, die er ook kunnen Door dit poortje in Gorinchem werd de boekenkist met daarin Hu- go de Groot in veiligheid gebracht. overnachten. In de herfst en winter moet de mens echter een stapje terug doen. Dan overwinteren hier de beschermde vleermui zen. Want langs het Water liniepad draait het niet alleen om militaire ge schiedenis en de rol van het water daarin. Ook de natuur staat centraal, zoals in het Munnikenland. Genoemd naar de mon niken die hier in de elfde eeuw de eer ste mensen waren die de toen nog be staande eilanden in het rivierenland van Maas en Waal bewerkten. De bed ding van wat ze het Oude Maasje noe men is nog steeds goed te zien. Bijna overal waar de alom aanwezige bak steenindustrie klaar is met het ont- kleien, mag de natuur weer zijn gang gaan. 'Nu is het nog maar 170 hectare, straks zo'n 500. Grote grazers moeten door be grazing en betreding van het gebied er voor zorgen dat de dynamische rivier- duinzone in stand wordt gehouden. Nu nog alleen door runderen, maar het is de bedoeling dat er ook paarden ko men. Overigens zijn wandelaars ook goed voor het beheer van het gebied. De cinema bracht verre landen dichterbij. Toen ik opgroeide hadden alle bioscopen nog on diepe, houten kastjes aan de buitenmuren. In die vitrines zaten fo to s uit de film die er op dat moment haaide. Het waren vaak prachtige Plaatjes in kleuren die weinig met de werkelijkheid te maken hadden. Alles Gasnet een paar tinten heller en feller, ftals een gemiddelde Duitse schlager- op leeftijd. Ook de begeleidende «sten waren misleidend. In plaats ran Alweer een slechte film met Elvis «esley!' stond er in triomfantelijke let- 'Dolle pret in Acapulco!' s filmheld zat het Elvis niet mee. Hij twaalf ambachten en dertien onge- kken. De ene keer was hij een geval- trapezewerker met circusangst en n paar weken later bleek hij volgens ^^ekastjes opeens een autocou- l^tin Las Vegas te zijn. Zingend en ij zich er doorheen. Halve 'eiwege mijn puberteit verbleekte herinnering aan zijn exotische film- sturen. De wereld werd kleiner, op- ns Hingen er andere foto's aan de mu- de bioscoop. Het landelijke Ti- ral bleek namelijk een epicentrum van Door DIRK MULDER de erotiek. Wat we tijdens brave zomer vakantietripjes onder ouderlijk toe zicht nooit hadden kunnen vermoe den, werd ons nu geopenbaard. Vooral de boerderijen barstten uit hun voegen van de liefdeslust. Geen stal of er klonk wel gekreun tussen de koeien, geen hooiberg of er staken wel een viertal spartelende benen uit. En het was niet alleen bedoeld om stiekem opgewon den van te raken maar ook om te la chen. Aan al die zwoegende borsten en billen was een dosis Oostenrijkse hu mor toegevoegd waar je leren broek van afzakte. Nu kan ik me al erg verbazen als ik in eeri vreemd land ben en ik zie daar in eens een Nederlandse stadsbus voorbij rijden die daar aan een tweede leven is begonnen. Dat de Tiroolse soft-sexfïlm na al die jaren nog steeds een exportar tikel is, had ik nooit verwacht. Laat staan dat ik daar in Jordanië achter moest komen. En toch is dat zo. Ergens in Amman, in een rommelige achteraf- straat, kwam ik langs een bioscoop. Een brede trap van minstens dertig tre den voerde naar de ingang. Langs de witte mimen van de trap hingen vitrine- kastjes met foto's. Hoewel ik de Arabi sche titel niet kon lezen, spraken de plaatjes voor zichzelf. Er draaide hier een Tiroolse stoeifilm uit mijn jeugd, inclusief hanggeraniums, Dimdl's en Lederhosen. Niet dat er een tepel of bil naad te zien was. Met een donkerblau we viltstift had iemand de meer pikan te details zorgvuldig weggecensureerd. Het was nog een heel werk. Zouden ze dat tijdens de vertoning ook weglaten? Ik keek omhoog. Bij het kaartjesloket, bovenaan de trap, stond een man in een kaftan. Hij lachte, riep iets en maakte een 'ga weg' gebaar dat hier 'kom toch binnen' betekent. Ik aarzelde. Wat een kans. In dertig tre den kon ik dertig jaar terug in de tijd. Wel zin in Alpensneeuw maar niet in een lange autorit? Er zijn verschillende mogelijkheden om naar de populaire Europese wintersportgebieden te reizen. De regionale luchtvaartmaat schappij Air Alps vliegt deze winter twee keer op zaterdag en een keer op zondag van Amster dam naar Innsbruck. De vluch ten met een Domier-toestel, dat plaats biedt aan 31 passagiers, worden tussen 18 december en 26 maart uitgevoerd. Meer infor matie: tel. 010-208 36 43, www.airalps.at. De luchtvaartmaatschappij Swiss verzorgt meerdere vluch ten per dag naar Basel en Zu rich, bovendien wordt van 18 de cember tot 16 april vanaf Zürich doorgevlogen naar Sion, mid den in het bij Nederlandse toe risten zo geliefde Wallis. Meer informatie: tel. 0900-202 02 32, www.swiss.com. Ook KLM, easy- Jet en Air Alps vliegen naar Zwit serland. De speciale wintersportnacht trein Alpen Expres rijdt van 24 december tot 18 maart op vrij dagavond vanuit Utrecht via Den Bosch en Venlo naar diver se wintersportplaatsen in Oos tenrijk en Zwitserland. Meer in formatie: www.alpenexpres.nl. De Bergland Expres skitrein is een nachttrein die van Brussel- Zuid naar de Noord-Italiaanse provincie Südtirol gaat. De trein van het bedrijf The Train Com pany rijdt van december tot en met maart, en krijgt mogelijk Foto VINCENT BOS volgend jaar ook Amsteram als opstapplaats. Meer informatie: tel. 0900-23 74 52 63. www.tt- conline.nl. De Ski-Thalys rijdt van 25 de cember tot 20 maart recht streeks naar de Franse Alpen. Het vertrtek is op zaterdag uit Amsterdam, via Schiphol, Den Haag en Rotterdam naar Cham- béry, Albertville, Moütiers, Ai- me-la-Plagne, Landry en Bourg Saint Maurice. Aansluitend zijn er bustransfers naar diverse plaatsen. Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland zijn uitstekend be reikbaar met ICE International. Vanuit Amsterdam kunnen win tersporters zeven keer per dag naar Frankfurt, waar onder meer kan worden overgestapt op een rechtstreekse ICE-verbin- ding naar Innsbruck. Basel is vanuit Amsterdam dagelijks rechtstreeks te bereiken met ICE International. In Basel kan worden overgestapt op treinen naar de populairste skigebieden in Zwitserland. Voor winterspor ters die liever 's nachts reizen is CityNightLine een alternatief. Deze nachttrein rijdt dagelijks van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar München, Basel en Zürich waar men 's ochtends arriveert. Van 17 december tot 12 maart rijdt er ook iedere vrij dag een rechtstreekse CityNight Line naar Garmisch Partenkir- chen. Meer informatie: tel. 0900-9296 en www.nsinternationaal.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35