Tulpengekte komt nog steeds voor Een stevig doek boven de bank PZC Stofzak Luchtwassei Camera Beurs Activiteiten Zeeland De zak voor de stofzuiger heel bij Miele een IntensiveCleaa Plus-stofcassette. Niet zomaj Volgens Miele is het zuigrea taat met de stofcassettesbel dan met normale stofzuigen ken. Dat zou te maken hebbe met een beschermfolie, diel* stofreservoir beschermt tege scheuren. De wand van het reservoirfc- staat uit vijf lagen. Daardog zouden nog meer stofdeeltjes kunnen worden opgenomen De stofcassette is er in een uit voering van 4 (8,98 euro pst en 5,8 (9,48 euro per vijf) lite Boneco 2055 heet de nieuw luchtreiniger die het Nederia se bedrijf Sidha Technology! Trading (STT) op de markt brengt. De verontreinigde Ik wordt met het apparaat gem verd doordat bijvoorbeeldsti en pollen zich hechten aan dl schijven. Deze schijven worden schooi wassen in het water dat zichi een reservoir bevindt. Hetaps raat zorgt ook voor de bevodl ging van te droge lucht en ka eventueel een luchtje in deni te verspreiden. Het apparaat kost 379 euro. Informatie: www.plaston.co® of 0320-237930. zaterdag 6 november 2004 Leedvermaak is geen mooie eigenschap. Het is dan ook met schaamte dat ik toegeef be smuikt te hebben gelachen toen ik kort geleden las dat flink wat beleggers geld hadden verloren met speculatie in tulpenbollen. Kennelijk waren het niet alleen speculanten in de 17e eeuw die aan tulpengekte leden. Die ziek te komt nog steeds voor. U kent het verhaal van de tul pengekte? Tussen 1634 en 1637 hepen de prijzen van tulpenbol len razendsnel op. Wie in tulpen bollen investeerde kon die al na een maand voor het dubbele be drag weer verkopen. Aan zo'n loterij zonder nieten wilde ieder een meedoen; de vraag naar tul penbollen werd zo groot dat ook mensen met geen enkel benul van bloembollenteelt een lapje grond huurden en zich op het kweken van tulpen wierpen. Sla gers lieten hun hakblok in de steek en schoenmakers verlieten hun leest en zochten hun fortuin in de tulpenteelt. Er ontstond handel in tulpen die nog in de grond zaten, en in schuldbeken tenissen en opties. Speculeren op de termij nmarkt werd gezien als de weg naar fortuin. In 1636 had de gokzucht een groot deel van de Nederlandse bevolking aangetast. Een nu nog steeds be roemd slachtoffer van de wind handel in tulpen uit die tijd is Jan van Goyen, de landschaps schilder, die zijn hele kapitaal in tulpen stak en daarnaast ook nog eens tulpen ruilde tegen schilderijen. In het begin van de tulpengekte werd de koop en verkoop tussen twee belanghebbende partijen afgedaan, maar later werd de vraag zo groot dat tulpen in her bergen werden geveild. Er wa ren twee manieren van verkoop: bij de ene werden vraag- en biedprijs op een leitje geschre ven. De vrager zakte met zijn prijs en de bieder steeg, totdat de partijen het eens werden. Bij de tweede wijze van verkoop schreef de veilingmeester het hoogste bod in een cirkel - het ootje. De verkoper bepaalde of hij het hoogste bod accepteerde. Deed hij dat, dan werd de koop gesloten en anders ging de koop niet door. In dat geval mocht de hoogste bieder een percentage van zijn bod houden. Die pre mie heette trekgeld, net als bij de veilingen bij opbod en afslag zoals die ook nu nog altijd wor den gehouden. Tulpenbollen werden voor duizelingwekken de prijzen verhandeld: voor één enkele bol werd soms evenveel betaald als voor een heel grach tenhuis. Natuurlijk waren er ook verstan dige mensen die het piramide spel doorzagen. In schotschrif ten en spotprenten maakten zij de speculanten belachelijk. Be roemd is de gravure van Flora's Mallewagen waarop een gezel schap zotten met namen als Ydel Hope en Vergaer Al op een zeilwagen door de wind wordt voort geblazen. Op dinsdag 3 februari 1637 ging het mis: de tulpenprijzen daal den en het bange vermoeden rees dat sommige speculanten misschien niet aan hun verplich tingen zouden kunnen voldoen. Onzekerheid leidde tot paniek, en het kaartenhuis stortte in. Ve len gingen failliet. Dat alles is lang geleden, maar hebzucht is van alle tijden. In augustus van dit jaar las ik een bericht in de krant waarin stond dat speculanten in een tul penfonds in totaal 40 miljoen eu ro zijn kwijtgeraakt. De slacht offers zijn niet de minste; onder hen bevinden zich oud-topman Cor Boonstra van Philips, en oud-topman Jan Maarten de Jong van ABN Amro. Boonstra werd voor minstens 200.000 eu ro in het ootje genomen. „Het is een schande dat zoiets in ons land kan voorkomen", verklaar de hij in De Telegraaf. Tja Cor, denk ik dan, had je maar ge schiedenis moeten kiezen in je pakket. Maar laat het je tot troost zijn dat dit tenminste één zaak is waarin ze je niet van voorkennis kunnen betichten. En och - misschien komt er als goedmakertje binnenkort wel een tulp genaamd 'Cor' op de markt. Romke van de Kaa Het nadeel van veel bewatoj camera's is dat ze aang moeten zijn op de computer, Dat geldt volgens Marmitekn voor de Veo Observer (249 eu ro), waarmee de woning oven ter wereld in de gaten gehoui kan worden. Het apparaat is voorzien van een ingebouwde webserver. Daardoor kan het onafhankd van de pc werken. De VeoOis ver wordt rechtstreeks aanga ten op een adsl- of kabelmoik Voor particulieren mei een draadloos netwerk is de Veo Wireless Observer (349 euro! ontwikkeld. Die is via eendfl loos netwerk met het internet verbonden. Informatie: www.marmiteko De jaarlijkse beurs La Table vindt van 11 tot en met Ht;' vember voor de elfde maal plaats in de Grote Kerk van Naarden-V esting. De nadruk tijdens het evene ment ligt - met het oog opoe feestdagen - op een decoraö aankleding van het interim zien zijn onder meer access^ en meubilair. Daarnaast km* nen bezoekers proeven vaB^ nen en delicatessen. De entree bedraagt 11 euro.i adres van de Grote Kerkis Marktstraat 14 in Naarden-W ting. Informatie: www.latablesW beurs.nl of 035-6239695. De fruitschaal van Piet-Hein Eek. De Federatie Kunstuitleen beheert zo'n 200.000 werken, foto GPD Nico Kaandorp en Monica Keunen. foto GPD Via woonwinkels hoort Nico Kaandorp geregeld dat er behoefte is aan grote kunstwer ken. Een stevig doek boven het bankstel. Of een schilderij voor aan de meterslange, lege wand. Maar zijn ervaring is dat die be hoefte mijlenver af staat van de kunstwereld. „Die is nogal ouderwets", oordeelt Kaandorp. „De drempel van galeries is vaak te hoog en kunstwerken zijn voor veel meeste mensen te duur", verwijst hij naar het vol gens hem elitaire karakter van kunst. Daarom richtte hij samen met Monica Keunen lOkunste- naars.nl op, een initiatief om kunst onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Het idee erachter is eenvoudig. Keunen en Kaandorp selecteer den een aantal Nederlandse kun stenaars die originele werken le verden. Deze worden in onder andere China, Thailand en Roe menië met de hand gereprodu ceerd. Hoe groter de oplage, hoe lager de prijs. „De prijs van de orginele kunstwerken ligt tus sen de 4000 en 10.000 euro", al dus Kaandorp. „Nu kunnen we ze aanbieden voor een prijs tus sen 395 en 795 euro." De wer ken zijn te koop via de website, maar ook via een aantal geselec teerde woonwinkels. Hoewel re latief goedkoop staan de bedra gen van 10kunstenaars.nl niet in verhouding tot de 13,99 euro die winkelketen Aldi onlangs re kende voor een serie reproduc ties. De werken van verschillen de Nederlandse kunstenaars zorgden voor een stormloop op de filialen van de van oorsprong Duitse winkelketen. De in to taal 30.000 ingelijste en overwe gend moderne werken waren dan ook in no time uitverkocht. Zo'n vaart loopt het niet bij 10kunstenaars.nl. Sinds de start afgelopen zomer zijn zo'n twee honderd werken verkocht. Een aantal overigens dat Kaandorp tevreden stemt. Het initiatief van Aldi ziet hij zeker niet als concurrentie. Wel juicht hij het toe. Authentiek „De overeenkomst is dat we trekken aan de grenzen van de gevestigde kunstwereld. Maar het verschil met Aldi is wel dat je bij ons een authentiek werk koopt. Net als bijvoorbeeld een zeefdruk zijn de werken genum merd." Bovendien leest hij er aan af dat het grote publiek wel degelijk geïnteresseerd is in kunst. Dat is ook de ervaring van Thijs Rhijnsburger van de Federatie Kunstuitleen (FKU), een organisatie waarbij meer dan tachtig kunstuitlenen in het land zijn aangesloten. In totaal beheren deze zo'n 200.000 kunst werken. Voor de derde keer heeft de FKU van 6 tot 21 no vember het Kunst Wonen Fes tival georganiseerd, bedoeld om een groter publiek kennis te la ten maken met de kunstuitleen. En dus met kunst. Volgens Rhijnsburger heeft het initiatief effect. „Tijdens het Kunst Wo nen Festival halen de deelne mende kunstuitlenen twee keer zoveel abonnementen binnen." Dit jaar worden bezoekers nog eens extra gemotiveerd: nieuwe abonnees krijgen tijdens de festi valperiode een fruitschaal van de bekende ontwerper Piet-Hein Eek. Evenals 10kunstenaars.nl wil de FKU kunst onder de aandacht brengen van een groter publiek. „Vandaar het thema wonen", al dus Rhijnsburger. „We weten dat er nogal wat mensen op zoek gaan naar een kunstwerk dat past in de woonkamer. De grootte van die groep wordt nog al eens onderschat." Tijdens het Kunst Wonen Festival organi seren verschillende kunstuitle nen in het land activiteiten, soms samen met wopnwinkels. Bij verschillende filialen advise ren interieurarchitecten over de plaats die kunst kan hebben in de woning. Tevens zijn work shops, exposities en lezingen ge organiseerd. „Met een abonnement op een kunstuitleen kun je een kunst werk maximaal een half jaar le nen. Opvallend is dat steeds meer abonnees gebruik maken van een spaarregeling, zodat ze na verloop van tijd een kunst werk kunnen kopen. Op dat punt verschilt de kunstuitleen van bijvoorbeeld Aldi: wij stre ven ernaar om de kunstenaar een goede prijs voor zijn of haar werk te geven." Rhijnsburger benadrukt dan ook dat de FKU de belangen van de kunstenaar niet uit het oog wil verliezen. „De kunstuit leen maakt het voor de abon nees mogelijk om kunst te le nen, maar voor de kunstenaar is het ook een manier om zijn werk onder de aandacht te bren gen." Hoewel dat ook het uit gangspunt is van lOkunste- naars.nl, wil volgens Kaandorp niet iedere kunstenaar met zijn initiatief geassocieerd worden. „Sommige kunstenaars vinden het helemaal niets. Maar van de kunstenaars die wel meedoen, had er een zijn buik helemaal vol van het galeriecircuit. Een ander vond reproducties hele maal in deze tijd passen. We le ven tenslotte in een tijd waarin alles wordt gekopieerd." Paul Geerts Meer Informatie: www.kunstuit- leen.nu, www.10kunstenaars.nl De Dag van de Kunstuitleen is het begin van het festival Kunst Wonen Festival van de Kunstuitleen. In de Zeeuwse Kunstuitlenen zijn extra activiteiten georganiseerd. De Kunstuitleen De Bevelanden in Goes start met de expositie B2art van Reinier de Muynck. In zijn nieuwste olieverven is De Muynck bezig met de de rust die de natuur op hem kan overbrengen. In Kunstuitleen Vlissingen (Willem3) is een huiskamer ge creëerd waarin een of meerdere kunstwerken extra aandacht krijgen. Het publiek kan zelf een werk naar keuze im deze huis kamer hangen. In de Terneuzense Kunstuitleen wordt de bezoeker gemoti veerd om naar kunst te kijken onder invloed van muziek tij dens het project 'Kijken met je oren'. De tentoonstelling van Zeeuwse vormgeving Plat Zeeuws, ontwerpers met dimensie is tot 8 november te zien in de Kunstuitleen in Middelburg en reist de komende maanden door de provincie. Vanaf 8 novem ber vormen het gemeentehuis van Temeuzen en de Passarelle het decor voor de expositie. Te zien tot en met 10 december. Kunst hoeft niet duur te zijn, vindt Nico Kaandorp. Bij zijn bedrijf 10kunstenaars.nl zijn originele kunstwerken te koop vanaf 395 euro. Dat staat niet in verhouding tot de 13,99 euro die winkelketen Aldi on langs voor een serie reproducties rekende. „Maar we trekken allebei aan de grenzen van de gevestigde kunstwereld." Hetzelfde geldt voor het Kunst Wonen Festival van de Federatie Kun stuitleen dat 6 november, op de Dag van de Kunstuitleen, begint.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28