Onmogelijk dat iemand de Muur wenst Tempels op Malta hebben een volstrekt eigen verhaal Berlijners over hun stad 25 zaterdag 6 november 2004 Het is deze maand vijftien jaar geleden dat de Berlijn- se Muur viel. Drie Berlijners, on der wie oud-minister van buiten landse zaken Hans-Dietrich Gen- scher (77) vertellen over de veran deringen. YOU ARE LEAVING 0 tVTttw.wife THE AMERICAN SECTOR USSEE Bbl BblE3WAETE H3 AMEPHKAHCKOfO CEKTOPA UMIMWI» VOUS SQRTEZ DU SECTEUR AMERICAIN j rJ> Checkpoint Charlie, tijdens het bestaan van de DDR één van de beroemdste grensposten in Berlijn. Michael Miske (49) Trambestuurder in Berlijn Wanneer en waar bent u geboren? „Op 21 november 1953 in de wijk Tem pelhof in West-Berlijn." Waar was u toen in november 1989 de Muur viel? „Ik was thuis. Ik had op de ambulan ce gewerkt en keek tv. Daar zag ik een film over de Muur en mensen die de grens tussen Oost-en West-Berlijn overstaken. Die film werd op elke zen der vertoond. Ik dacht: wat krijgen we nou? En ging naar bed. Om half twee 's nachts werd ik door vrienden ge beld. Die vertelden dat het écht waar was, dat de Muur was gevallen." „Ik kon het niet geloven. Het was to taal onwerkelijk, ik was met dat ding opgegroeid. De Muur zou er voor al tijd staan, dacht ik. Ik heb me aange kleed en ben naar de Brandenburger Tor gereden. Ongelooflijk, wat zich daar afspeelde. Nu weer, nu ik erover praat, krijg ik kippenvel." Leeft u beter of slechter dan voor de val van de Muur? „Beter. Ik ben schuldenvrij, heb een Oostduitse vrouw die spaarzaam is, en ik verdien op de tram een goed sala ris, tweeduizend euro netto. Ik woon nu als Wessi in Oost-Berlijn en werk op de tram, die alleen door Oost-Ber lijn rijdt." Heeft u een voorkeur voor Oost- of West-Berlijn? „Neutraal. Toen de Muur viel, verlo ren West-Berlijners de 450 mark - of was het nog meer? - maandelijkse staatstoelage. Daar zijn sommigen nu nog boos over. Ik heb meegemaakt hoe een West-Berlijnse buschauffeur een Oost-Duitse collega afsnauwde die van ons toilet gebruik wilde ma ken. Jij Oostproleet, pis jij maar in jouw Oosten. Schandelijk, vond ik dat. Ik heb sommige aspecten van het DDR-systeem altijd bewonderd: de ge- zondheidszorg bijvoorbeeld was er heel goed. In het Westen telt alleen Deelt u de mening van twintig pro cent van de Duitsers dat de Muur moet worden herbouwd? „Nee. Waar om? We zijn allemaal Duitsers." Bestaat de Muur nog in de hoofden van de mensen? „Bij mij niet, maar bij veel anderen wel. Ik ben als enige van de West-Ber- lijnse trambestuurders overgebleven. De rest is teruggekeerd naar West-Ber lijn en werkt weer op de bus omdat ze het hier niet uithielden. Ik woon hier nu in Lichtenberg, ken alle buren bij hun voornaam en voel me thuis. Als jongetje droomde ik ervan om trambe stuurder te worden. Dankzij de val van de Muur heb ik die kunnen verwe zenlijken." Nada Zaki (32) tv-redactrice in Ber lijn Wanneer en waar ben je geboren? „Op 20 november 1971 in de wijk Wil- mersdorf in West-Berlijn." Waar wasje toen in november 1989 de Muur viel? „Thuis. Vrienden belden mij en vertel den wat er gebeurde. Toen ben ik, net als duizenden anderen, in de metro ge stapt en gaan kijken. Het was bij de Muur een chaos en ik was geschokt. Mijn Berlijn was aan het verdwijnen! Het was heel dubbel allemaal: in zeke re zin stortte mijn wereld in." Leef je beter of slechter dan voor de val van de Muur? „Het gaat me nu in alle opzichten be ter, maar dat heeft niets met de hereni ging te maken. Ik heb na de val van de Muur in Frankrijk gewoond. Toen ik terugkwam, hoorde ik op de universi teit ineens allerlei grappige oostelijke accenten en een ander soort humor. Die verwondering duurde een jaar of twee. Nu is de Muur voor mij totaal irrelevant." Heb je een voorkeur voor West- of Oost-Berlijn? „West. Ik heb een tijdje in Prenzlauer Berg, in voormalig Oost-Berlijn, ge woond. Daar werd ik wegens mijn donkere uiterlijk raar aangekeken. Ik ben er ook een keer zomaar in elkaar geslagen. Weliswaar door een of ande re gek, maar die haat tegen buitenlan ders is toch heel onaangenaam en was voor mij mede een reden om terug te gaan naar West-Berlijn. Ik ga nu ook nooit naar van die typisch oostelijke wijken als Lichtenberg of zo. Uit angst, ja." Wil je de Muur terug? „Nu niet meer, in het begin wel. Ik had helemaal niets met het Oosten. Ik had me achttien jaar zonder Oost-Duitsland prima weten te red den. Ineens werd alles nieuw en vreemd. West-Berlijn was altijd heel Oud-minister van buitenlandse zaken Hans-Dietrich Genscher spannend, maar werd nu saai en bur gerlijk. Interessante mensen en clubs trokken naar het Oosten. Toen hoorde ik het verhaal van een klasgenoot, die ooit met haar moeder was gevlucht en nu na zoveel jaar haar vader terugzag. Ja, dan besef je natuurlijk dat het nu beter is." Jammeren de Ossi's te veel? „Ik erger mij als Oost-Duitsers bewe ren dat vroeger alles beter was. Ik be doel: hoe geborneerd kun je zijn? Al leen omdat nu van hen wordt ver wacht dat ze zelfstandig keuzes ma ken? Ik vind dat mensen in elk geval moeite moeten doen om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden." Is Duitsland het beste land om te le ven? „Nee. het is mij hier te kleingeestig en te weinig vrolijk. Duitsers vinden al tijd wel een reden om te klagen. De omgang in zuidelijke landen bevalt mij meer. Daar wordt niet onmiddel lijk aan je gevraagd wat je doet en hoe veel geld je verdient." Hans-Dietrich Genscher (77) libe raal politicus (FDP). Van 1974 tot 1992 minister van buitenlandse zaken van de Bondsrepubliek Duitsland (BRD). Wanneer en waar bent u geboren? „Op 21 maart 1927, in Reideburg bij Halle in Sachsen-Anhalt, de latere DDR." Waar was u toen in november 1989 de Muur viel? „Met bondskanselier Helmut Kohl op een officieel bezoek in Warschau. Dat de Muur zou verdwijnen was destijds al te voorzien, maar het tijdstip was onverwacht. De vraag was: gaan we terug naar Duitsland? Het antwoord was natuurlijk onmiddellijk duide lijk. Ik herinner me een indrukwek kende ontmoeting op de morgen van 10 november met Lech Walesa en diens adviseur Bronislaw Geremek. Die zei: Nu ligt de weg naar de Duitse eenheid open. Dit is een grote dag voor Polen. Hij begreep toen al hoe be langrijk het was dat Polen aan de EU en aan de Navo zou grenzen. Zijn ana lyse was geheel juist." Is Duitsland herenigd of bestaat de Muur nog altijd in de hoofden van de Duitsers? „Vier jaar geleden was ik gasthoogle raar aan de universiteit van Frankfurt aan de Oder, in het voormalige Oost-Duitsland. Een derde van de stu denten daar komt uit Polen, een derde uit West-Duitsland en een derde uit Oost. Behalve aan de verschillende ac centen, kon ik aan de vraagstelling niet horen wie uit Warschau, Keulen of Dresden kwam. De eenheid is nu een feit en het samengroeien is indruk wekkend. Jongeren begrijpen veel be ter dan de oudere generaties dat we naar de toekomst moeten kijken en niet naar het verleden." Beklagen de Oost-Duitsers zich te veel? „Als er ineens een zwerm ambtenaren uit het Westen over je wordt uitge stort, zoals gebeurde vanwege de nieu we werkloosheidswet en die je vermo gen natrekken, dan kan ik mij goed voorstellen dat mensen in het Oosten dit als onbeschoft ervaren. Psycholo gisch zijn er rond de hereniging veel fouten gemaakt. Bij sommigen in het westen ontbreekt de noodzakelijke sensibiliteit. Je kunt niet zeggen dat er sprake is van onderlinge haat en nijd. De Duitse regio's zijn altijd zeer divers geweest. Ik herinner me nog goed als jongetje wat ze in Pruisen over Beieren zeiden en omgekeerd. Dat moet niet worden overtrokken." Wilt u de Muur terug? „Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar één Duitser is die een Muur te rug wil waar op mensen wordt gescho ten. Natuurlijk zijn sommigen ontevre den met de nieuwe situatie, omdat zij denken dat de eenheid de oorzaak is van onze huidige economische proble men. Dat twintig procent van de Duit sers zich voor herbouw van de Muur heeft uitgesproken, weiger ik te gelo- Heeft u er over nagedacht terug te ke ren naar Halle? ..Ik heb met die gedachte gespeeld, ja. Tijdens de Koude Oorlog bezochten wij in het weekeinde voor kerst altijd mijn enig overgebleven familielid bij Halle. Het is een mooie en belangrijke stad, waarvan tijdens de oorlog maar een klein deel is verwoest. Ik dacht er over mij kandidaat te stellen voor het parlement van Sachsen-Anhalt, maar heb daar toch van afgezien. Mijn ge zin is na zoveel jaren te zeer gewor teld in het Rijnland." Wierd Duk Toeristen kennen Malta van zon, zee en strand. Minder bekend is dat er duizen den jaren geleden een volk woonde dat enor me tempels bouwde. Deze'beschaving vormt net onderwerp van een tentoonstelling in net AUard Pierson Museum. |eMaltese archipel, bestaande uit Malta, "pzo.Comino en enkele kleinere eilanden, 'gt op nog geen honderd kilometer van Sici- Vandaar dat men aanneemt dat de eer- te bewoners die omstreeks 5200 voor Chris- fis op Malta neerstreken, afkomstig waren an het Italiaanse eiland. Hoe ze die over- teekhebben volbracht, is onduidelijk want oor zover bekend beschikte de mens toen 'Pg niet over zeewaardige boten, kernonderzoek 'aat zien dat die eerste be iers verantwoordelijk moeten zijn ge lest voor de ontbossing van de eilanden, ppzij hun behoefte aan hout (als brand den bouwmateriaal) is Malta sindsdien 0 goed als kaal. Rond 4000 voor Christus aTen er andere bewoners op de eilanden •Zij lieten een imposante erfenis achter: ^Pels. opgetrokken uit enorme stenen. ie-2i]n de oudste vrijstaande stenen monu menten ter wereld. ptfopese toeristen die in de zeventiende L blta bezochten maakten melding •aeze prehistorische tempels, maar had- impÜ!fn ^enu'van ouderdom. Men ver- oedde dat het om Romeinse resten ging. !g werd naar antiquiteiten gegraven, ^uiteraard niet werden gevonden. De ui- J^heiden en eenvoudig uitgevoerde ojesdiemen wel aantrof, werden niet e!essant bevonden en met het afgegraven 'op m aan 'cant ge§00i^ isa 8 arcbeo'ogen in de jaren zeven man de vorige eeuw aan opgravingen be gonnen, vormde dat weggegooide materiaal een belangrijke bron van artefacten. Deze zijn nu onder meer te zien tijdens een ten toonstelling over de Maltese prehistorie in het Allard Pierson Museum. Het dorpje Skorba, op het hoofdeiland Mal ta, moet ten tijde van de eerste bewoners een belangrijk centrum zijn geweest. Hier is aardewerk gevonden met afbeeldingen van mensen en dieren, of met abstracte geometri sche motieven. Ook zijn er kleine mensfigu ren aangetroffen. Veel van deze beeldjes stellen dikke vrouwen voor - archeologen spreken van fat ladies. Deze fat ladies worden meestal, net als de venusbeeldjes die opgedoken zijn in Mid den- en West-Europa, geïnterpreteerd als vruchtbaarheidssymbolen. De beeldjes heb ben geen hoofden; bij sommige zit een gat in de nek waarin een los hoofd geplaatst zou kunnen worden. Of dat ook gebeurde, is niet duidelijk. Er zijn losse hoofden gevon den maar geen bijpassende lichamen. Oermoeder De beeldjes hadden een religieuze functie. Dat blijkt uit de vondst van een fragment van een werkelijk imposante fat lady van bijna drie meter hoogte, die een vrouwelijke godin voorstelt. De afgelopen decennia is er, vooral naar aanleiding van de vondst van de vrouwenbeeldjes, uitgebreid gespecu leerd over een mogelijke oerreligie waarin een oermoeder een centrale rol zou hebben gespeeld (en die later verdreven zou zijn door de mannelijke goden van Kelten en Germanen). Intrigerend zijn de beeldjes van slapende, dikke vrouwen. Deze suggereren dat zwan gere vrouwen tussen de graven van de do den de nacht doorbrachten. Volgens sommi Megalithische tempel in Mnajdra. gen duidt dit op een geloof in reïncarnatie: de zielen van de gestorvenen kregen zo de gelegenheid in een ander lichaam te gaan wonen. De vrouwenbeeldjes hebben niets te maken met de immense tempels die de nieuwe be woners, die omstreeks 4000 voor Christus op de eilanden aankwamen, hebben ge bouwd. Deze tempelperiode bereikte rond foto Daniel Cilia/GPD 3000 voor Christus een hoogtepunt. In to taal zijn er op Malta en Gozo 23 tempels be waard gebleven. De grootste is de zuidelijke tempel van Ggantija, die 26 bij 24 meter groot is. Bij de bouw werden stenen gebruikt van 8 meter hoog, met een gewicht van 20 ton. Het transport van deze stenen was geen ge ringe prestatie. Ongetwijfeld rolde men de blokken op houten rollers of een soort ste nen kogels van de groeve naar de bouw plaats. Omdat Malta eigenlijk één grote steengroe ve is, ging het niet om heel grote afstanden. Het grondplan van de Maltese tempels wijkt af van alle andere architectuur uit de prehistorie. De tempels zijn halfrond en had den de ingang aan de rechte zijde. Daarvoor lag een plein, wellicht bestemd voor bijeen komsten van gelovigen. De ingang bestaat uit drie stenen: twee op hun kant gezette blokken dienen als deurstijlen en bovenop ligt een grote deksteen. Binnen bevonden zich halfronde vertrekken aan weerszijden van een centrale gang. Men zou vernachten dat de Maltese bescha ving hoog ontwikkeld was, met een sterk centraal gezag dat de benodigde arbeids krachten kon mobiliseren. Aanwijzingen voor dat centrale gezag zijn echter nooit ge vonden: er zijn geen steden opgegraven, slechts schamele hutten. Er zijn ook geen aanwijzingen voor contact met andere be schavingen in en om de Middellandse Zee. Piramiden De tempels van Malta zijn duizend jaar ouder dan de piramiden van Gizeh en vijf tienhonderd jaar ouder dan Stonehenge. Ze doen in de verte denken aan de stenen monu menten die verspreid over Noordwest-Euro pa te vinden zijn, zoals Camac in Bretagne en onze hunebedden - die overigens niet al leen in Nederland te vinden zijn maar in de hele Europese kustregio, van Portugal tot in Denemarken. Die monumenten duiden weliswaar op het bestaan van een Europese megalietencul- tuur en wekken de indruk dat er intensieve contacten hebben bestaan tussen deze stre ken, vér voor het ontstaan van de klassieke beschavingen. De monumenten op Malta worden door de deskundigen beschouwd als een geval apart. Het is nauwelijks voorstel baar dat de megalietencultuur, die toch vooral in Noordwest-Europa haar sporen heeft nagelaten, zich uitstrekte tot aan Mal ta. Geregeld duiken er in de populair-weten schappelijke pers speculaties op over een Europese oerbeschaving die gedomineerd zou zijn door vrouwen en die aan de basis zou hebben gestaan van alle andere cultu ren. Maltese archeologen moeten niets heb ben van dergelijke theorieën. Voor hen zijn de indrukwekkende resten vooral een reden tot nationale trots. Ze hebben dan ook alle maal enthousiast meegewerkt aan de organi satie van deze eerste grote tentoonstelling van Maltese archeologische vondsten. Rond 2500 voor Christus ging de bescha ving van de tempelbouwers ten onder. De monumenten werden verwoest. Door wie en waarom is onbekend. Hongersnood? Een epi demie? Interne twisten? Een invasie? Hoe het ook zij, Malta was daarna een aantal eeuwen niet of nauwelijks bewoond. Daarna arriveerden weer andere bewoners die de tempels als woningen gebruikten. Nog eens duizend jaar later, omstreeks 1000 voor Christus arriveerden Fenicische en Griekse handelaren op de eilanden. De im mense ruïnes waren toen nog goed zicht baar, maar de herinnering aan de makers was volkomen verdwenen. Marcel Hulspas De tentoonstelling Malta: Tempels en tom bes is tot 27 februari te zien in het Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127, Am sterdam (maandag gesloten).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25