PZC De Westerschelde blijft een open zenuw 2L 23 Portret: een muzikale ondernemer 24 Vissers Stellendam in het nauw 25 De Berlijnse Muur is verdwenen R,,landBVSi erdag 6 november 2004 foto Ronald den Dekker De Staten van Zeeland vellen vrijdag een oordeel over de Ontwikkelingsschets 2010 voor het Schelde-estuarium. De Nederlands-Vlaamse ambtelijke projectorganisatie Proses heeft in die schets een pakket van maatregelen gepresenteerd voor de veiligheid, de toegankelijkheid en de natuurlijkheid in het gebied. De vrees bestaat dat Zeeland er alleen maar de lasten van zal ondervinden. zeereservaat Vlakte van de Raan gen BELGIË Vlissingen Breskens Zeeuws- Zuid- Beveland /HONTE tpf. ,4- s ondiepte in vaargeul (drempel) natuurontwikkelingsgebied Vlaanderen Ellewoutsdijk eQSr E L D t Hansweert Kruiningen I Perkpolder fhse Ider VERDRONKEN LAND VAN SAEFTINGE 'ertjanMinderhoud, landbouwer in de Everinge- Jpolder onder Oudelande, wil duidelijkheid. Zijn «derstaat niet op het lijstje van gebieden waar in 'kader van de Ontwikkelingsschets 2010 Schel- |tliarium natuurprojecten moeten worden uitge- töd. Maar hij is er niet gerust op. Hij wil de garan- dat zijn polder ook in de toekomst buiten schot ft. Met een van emotie steeds schriller klinkende verwoordde Minderhoud (39) vorijgë maand in land op de informatie- en inspraakbijeenkomst 0 de Scheldeschets de ongerustheid die in de kjwselandbouw heerst. De Everingepolder werd 1996 bi] de discussie over natuurherstelprojecten Drde tweede verdieping van de Westerschelde al roogelijk te ontpolderen gebied genoemd. Dat gmet door, maar sindsdien duikt de polder steeds ■Top in plannen voor natuurontwikkeling. „We le- al acht jaar in onzekerheid", riep hij uit. „Dat is donmenselijk. Ik slaap er gewoon niet van." |erafbegrijpt Minderhoud wel dat de garanties Rilland eiste, niet konden worden gegeven, «zwaren werden aangehoord door ambtenaren, 'kun je niets mee. De duidelijkheid moet uitein- jkvan de politiek komen." Minderhoud heeft zijn bouwbedrijf op grond waar ook zijn vader en bader hebben gewerkt. Dat schept een band, eis voor hem niet allesbepalend. „Veel belang- 015 dat het vrij hoog gelegen, lichte grond is. Ik 'erbijvoorbeeld witlof en winterwortelen op ver- Wen ^at soort gewassen heb je vandaag de dag |om als akkerbouwer het hoofd boven water te Ik voel er daarom niets voor om te verkassen re® gebied met veel zwaardere klei. Nog afge- jan de vraag of je ergens anders grond voor een 'P bele prijs kunt kopen. Nee, ik wil hier blijven, ook duidelijkheid over de toekomst 'Veringepolder. Ik zie niet in waarom er een a van moet worden gemaakt, maar als an- er anders over denken: zeg het dan maar. Dan 'tenminste iets om tegen te vechten." ^^waarschijnlijk dat Gertjan Minderhoud ere boeren in polders aan de Westerschelde in derdaad kunnen gaan vechten. De door Proses opge stelde ontwikkelingsschets beoogt een evenwicht te bevatten tussen verbetering van de veiligheid, verbe tering van de natuurlijkheid en aanpassing van de vaargeul. De veiligheid lijkt - in elk geval voor Zee land - niet in het geding. Tegen de voorgestelde verla ging van tien drempels in de Westerschelde (zodanig dat schepen die 13,10 meter diep steken Antwerpen ongeacht de hoogte van het getij kunnen bereiken) maken provincie, gemeenten en waterschappen welis waar bezwaar, maar het is wel duidelijk dat Vlaande ren met minder geen genoegen neemt. Op het gebied van de natuurlijkheid blijft de Schelde- schets achter. Er worden veel minder natuurmaatre- gelen voorgesteld dan eerder noozakelijk werd ge acht in een in opdracht van Proses door Nederlandse en Vlaamse deskundigen uitgevoerd onderzoek. Die deskundigen pleitten voor grootschalige ontpolderin- gen in Zeeuws-Vlaanderen (Braakman-, Paulina- en Thomaspolder bij Terneuzen, rond het Zwin en rond het Land van Saeftinge; samen ruim 3000 ha) of - als tweede keus - een lappendeken van kleinere, ook op Zuid-Beveland. In plaats daarvan is Proses gekomen met een wat de organisatie zelf een basispakket noemt, dat nog moet worden aangevuld: aanwijzing van de Vlakte van de Raan tot zeereservaat, uitbrei ding van het Zwin, verbeteren van de waterkwaliteit in de Braakmankreek en gecontroleerd getij toelaten in de Bathsepolder en de Hedwigepolder. Natuurbe schermers hebben dit basispakket als volstrekt onvol doende weggehoond. Boeren laten zich er niet door in slaap sussen. Wanneer het basispakket wordt aange vuld, zal dat stellig ten koste gaan van veel meer land bouwgrond, zo luidt de vrees. Stortstrategie Behalve op het onderdeel natuurherstel valt nog wat af te dingen op de Scheldeschets. Proses gaat ervan uit dat het karakter van de Westerschelde ook na een nieuwe verdieping kan worden behouden door een verbeterde stortstrategie voor de baggerspecie. Die houdt in dat opgebaggerd zand om de vaargeul op diepte te houden, niet langer wordt gestort op min of meer vaste plekken in nevengeulen, maar verspreid in hoofdgeulen. Dit zou moeten bijdragen aan het dy namische proces van een steeds wisselend onderwa- terlandschap van geulen en platen. Punt is alleen dat deze manier van werken nog niet in de praktijk is ge toetst. Wel is een proef gaande met een door onafhan kelijke deskundigen kansrijk geacht alternatief stort- plan op de punten van platen, waardoor meer ondiep water ontstaat - een milieutype dat mede als gevolg van eerder uitgevoerde verdiepingen schaars is gewor den in de Westerschelde. Ook hiervoor geldt dat de effecten op langere termijn onduidelijk zijn. De toenmalige Nederlandse en Vlaamse bewindslie den Netelenbos en Stevaert hebben in maart 2002 de aanzet gegeven voor de ontwikkelingsschets. Het is de bedoeling dat hun opvolgers er begin volgende maand een beslissing over nemen. Dit strakke tijd schema heeft het werk van Proses onder druk gezet. Netelenbos en Stevaert spraken ook af dat gewerkt zou worden aan een breed draagvlak voor de Schelde schets. Daartoe is een Overleg Adviserende Partijen (OAP) opgericht met Nederlandse en Vlaamse verte genwoordigers van overheden en belangen organisaties, die Proses achter gesloten deuren van advies dient. Aanvankelijk werd gevreesd dat de be stuurders in de Vlaamse OAP-delegatie (twee provin ciegouverneurs en de burgemeester en de havensche pen van Antwerpen) de Zeeuwse bestuurders (gedepu teerde Thijs Kramer, de Vlissingse wethouder Lenie Poppe-de Looff en dijkgraaf Wybe de Graaf van wa terschap Zeeuws-Vlaanderen) volkomen zou onder sneeuwen. Achteraf moet worden geconstateerd dat ze de rug redelijk recht hebben gehouden. De Zeeuw se OAP-leden hebben zich in elk geval niet op voor hand bij de ontwikkelingsschets neergelegd. De verwachting is dat de gemeenten aan de Wester schelde, Provinciale Staten, de waterschappen en na- tuur- en landbouworganisaties een ferm neen zullen laten horen tegen de Scheldeschets. De vraag is of het veel uithaalt. Minister-president Balkenende en mi nister Peijs van Verkeer en Waterstaat hebben al la ten doorschemeren dat waarschijnlijk wel zal worden voldaan aan de Vlaamse verlangens naar een diepere vaargeul. Bovendien heeft het dagelijks provinciebe stuur laten blijken dat het neen mag worden verstaan als een neen, tenzij... als er voor de toegankelijkheid van Zeeland nog wat aan zit. Er ligt nog wel een ver langlijstje met verbeteringen aan de weg- en railinfra structuur. Het is alleen de vraag wat Gertjan Minder houd en zijn collega's daar aan hebben. De vaarweg naar Antwerpen is voor Vlaanderen een open zenuw. Al op de basisschool krijgen Vlaamse kinderen het grote onrecht ingeprent dat de Noorde lijke Nederlanden Antwerpen hebben aangedaan. Twee eeuwen lang (van 1585 tot 1795) hielden ze de Schelde gesloten, waardoor Antwerpen een kwijnend bestaan leidde. In dezelfde periode kwamen handels steden in de Noordelijke Nederlanden tot grote bloei. „Machtsmisbruik en kleinzieligheid", oordeelde de Nederlandse oud-hoogleraar geschiedenis Cees Wels bijna vijf jaar geleden in Kallo voor een zaal vol Ne derlanders en Vlamingen. De Nederlanders keken zui nig; de Vlamingen sloegen zich van pret op de knieën. Nu hoor je het eens van een ander. Verdrag Van die kleinzielige benadering is volgens Vlaande ren ook sprake bij de manier waarop Nederland het scheidingsverdrag van 1839 uitlegt. Vlaanderen, dat stelselmatig verwijst naar dit verdrag wanneer de Schelde aan de orde is, leest erin dat de vaargeul voortdurend moet worden aangepast aan de voort schrijdende eisen van de scheepvaart. Dat zou in over eenstemming zijn met het doel van het verdrag, name lijk de bevordering van vrije handel en scheepvaart. Nederland erkent dat in het verdrag staat dat de vaar geul moet worden onderhouden, maar beweert dat nergens staat dat de toegang tot Antwerpen eindeloos geschikt moet worden gemaakt voor steeds grotere schepen. Beide stellingnamen leverden afgelopen voorjaar een boeiend staaltje van juridische haarkloverij op tij dens een studiedag in Antwerpen over knelpunten in het Schelderecht. Van Nederlandse zijde werd be toogd dat de aanspraken van Vlaanderen op steeds weer nieuwe verdiepingen - als ze verdragsrechtelijk al hout snijden - moeten worden bezien in het licht van de deelname van Nederland en België aan de Eu ropese Unie. De EU beoogt mede natuur en milieu te beschermen. In het kader daarvan zijn onder meer de Habitat- en de Vogel richtlijn uitgevaardigd. Naar de mening van Nederland stijgt de regelgeving van de EU uit boven de aanspraken die op basis van het scheidingsverdrag kunnen worden gemaakt. Vlaande ren ontkent dit. list Voor het geval deze opvatting evenwel geen stand houdt, hebben Vlaamse deskundigen op het gebied van het volkenrecht een list verzonnen. Het schei dingsverdrag is niet alleen getekend door Nederland en België, maar ook door Groot-Brittannië, Frank rijk, Pruisen, Oostenrijk en Rusland. De eerste vier, waarbij voor Pruisen inmiddels Duitsland moet wor den gelezen, zijn eveneens lid van de Europese Unie, zodat voor deze landen ook geldt dat de EU-regels bo ven het scheidingsverdrag uit gaan. Maar, zo betoog de een Vlaamse hoogleraar volkenrecht, Rusland is geen EU-lid en kan dus de naleving van de bepalin gen in het scheidingsverdrag afdwingen. En heeft Nederland, zo werd namens Vlaanderen ver der naar voren gebracht, met het laten uitvoeren van de twee vorige verdiepingen niet toegegeven dat te recht aanspraken worden gemaakt op aanpassing van de vaargeul. Nee hoor, liet een Nederlandse jurist weten, dat hebben we gewoon uit goed nabuurschap gedaan. Spot en ongeloof waren zijn deel. Het komt erop neer dat Nederland en Vlaanderen el kaar met de Schelde-kwestie langdurig in de houd greep hebben. In Antwerpen klinkt van tijd tot tijd de roep nu eens definitief af te rekenen met die dwar se 'Ollanders en de zaak aan het Europees Hof voor te leggen. Geen van beide landen heeft er tot nu toe voor gevoeld die stap daadwerkelijk te zetten. Je kunt nu eenmaal beter zeggen dat je gelijk hebt, dan dat je ongelijk krijgt. Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21