herdenken bevrijding Nieuwe Muziek bungelt tussen hoop en vrees en abstractie in een optimaal evenwicht Van Sprang benut kracht van lege ruimte in Bewaerschole [westie van politiek niet betrouwbaregedeporteerden ligt nog altijd gevoelig Boete voor hardrijder uit Yerseke Symposium in interviewproject Spaar met de PZC Diergaarde Blijdorp door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Nieuwe Muziek Zee land is tevreden over de hand reiking van het dagelijks pro vinciebestuur. Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, cul tuur) maakte dinsdag bekend dat hij de subsidie met 70.000 euro wil verhogen. Voorzitter G. Schoenmakers stelt wel dat het gebaar van de provin cie alleen zoden aan de dijk zet als de staatssecretaris dat voorbeeld volgt. Het einde van Nieuwe Mu ziek dreigde omdat de 253.000 euro die Rijk en pro vincie vanaf januari jaarlijks aan de stichting wilden uitge ven onvoldoende is voor een programmering in de Grote Kerk van Veere. Daar is Nieu we Muziek in mei naartoe ver huisd. In een herziene versie van de conceptcultuurnota oppert Van Waveren nu de aanvanke lijk voorgestelde provinciale subsidie van 100.000 euro met 70.000 euro te verhogen. Tegelijkertijd is een brief ge stuurd naar staatssecretaris M. van der Laan (D66, cul tuur) met de vraag of zij het Rijksbudget van 153.000 euro per jaar ook met 70.000 euro wil verhogen. Schoenmakers: „Wij hebben aangegeven dat de eerder voorgestelde subsidiebedra gen het ons niet mogelijk maakten in de Grote Kerk van Veere te programmeren. Met dat geld konden we net onze vaste lasten dekken. Dat betekent dat de 70.000 die de provincie nu extra uittrekt on geveer het geld is dat we jaar lijks aan programmering kun nen besteden. Naar onze me ning, die gebaseerd is op het advies van een ambtelijke werkgroep waarin provincie en Rijk vertegenwoordigd wa ren, is daar 200.000 euro voor nodig. We komen dus nog .130.000 euro tekort. Blijft het bij die 70.000 euro van de pro vincie dan is het levensgrote probleem dat we hadden een groot probleem geworden. Le vensvatbaar is Nieuwe Mu ziek dan nog niet. De staatsse cretaris moet dat bedrag mini maal verdubbelen. Als ons te kort straks beperkt blijft tot 50.000 euro, dan moeten daar mee leren leven. Dan moeten we de brutaliteit hebben te zeggen dat we met een klei ner bedrag toch gaan probe ren zoveel mogelijk van onze doelstellingen te verwezenlij ken." Aan het doemscenario - dat Van der Laan niets bijlegt - wil Schoenmakers nog even niet denken. „Wij zullen er al les aan doen de gedeputeerde te steunen in zijn lobby naar Den Haag. Zelf heeft de pro vincie een belangrijke bijdra ge geleverd, we hebben er goe de hoop op dat ook de staats secretaris hetzelfde begrip heeft en zich verantwoorde lijk voelt voor een belangrijk Rijksmonument. We beroe pen ons ook op een afspraak die ooit met het Ministerie van OCW is gemaakt, dat het verdwijnen van de Rijksbij drage kunstuitingen geen na delige gevolgen zou hebben voor Nieuwe Muziek." Dat de provincie in de beslis sing over de toekomst van Nieuwe Muziek ook de opvol ging van de huidige directeur Ad van 't Veer noemt, vindt Schoenmakers logisch. „In fe bruari 2006 wordt hij vijfen zestig. Daarop vooruitlopend gaan wij per 1 januari 2005 zijn functie officieel openstel len. Het ligt voor de hand dat we een artistiek leider op con tractbasis gaan aanstellen en niet meer iemand met een vast dienstverband. We zijn daarover bezig, dus het is niet raar dat de provincie daar naar verwijst. Maar het mag niet zo zijn het subsidie middel gebruikt wordt om een bepaald soort organisatie of een gewenst artistiek be leid af te dwingen. Onze doel stelling blijft het programme ren van vernieuwende mu ziek. Geen denken aan dat het subsidiemiddel wordt in gezet om daar iets aan te ver anderen." Tot en met 5 november treft u elke dag een pootafdruk aan in de krant. Spaar de 10 verschillende pootafdrukken. Heeft u een pootafdruk gemist? Twee keer treft u in plaats van een pootafdruk een joker aan die u op de lege plek kunt inzetten. De zegelspaarkaart voor deze actie is op 23 oktober gepiaatst. Alleen originele spaarzegels uit de krant op een originele spaarkaart zijn geldig. Kopieën worden niet geaccepteerd. Mocht u nog vragen hebben over de actie, bel 0800-0235444 {ma-vr. van n.00-16.00 uur). Voor informatie over Diergaarde Blijdorp kijkt u op www.diergaardeblijdorp.nl door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De ar geloze bezoeker die het werk van beeldend kunstenares An- ne-Marie van Sprang niet kent, kijkt bevreemd op bij binnen komst van expositieruimte De Bewaerschole in Burgh-Haam- stede. Zijn eerste conclusie 'o, hier is niks' resulteert uiteinde lijk in een aandachtig beschou wen van de zestien kleine porse leinen beeldjes aan de muur en in de vitrine. Van Sprang weet met deze expo sitie de kracht van de ruimte zelf ten volle te benutten. „Aan vankelijk had ik het erg moei lijk daarvoor de juiste manier te vinden. Ik ben hier tenslotte gast en ik wil deze plek weer net zo achterlaten zoals ik hem aan trof", zegt de kunstenares. Zij is de tweede exposante in de ten toonstellingsreeks Intimiteiten die curator Teja van Hoften heeft samengesteld. Van Sprangs creatieve proces kwam op gang met het tekenen van twee handen die een soort verrekijker vormden. Dat bracht haar op het idee een denkbeeldige horizon te creë ren. Het resultaat is dat de frêle witte beeldjes alle op eenzelfde hoogte aan de even witte muren zijn bevestigd. De bezoeker kan ze vanuit één positie met alleen het hoofd te keren in één lijn be kijken. De rest van de ruimte is leeg en de kracht ervan wordt daardoor juist benadrukt. De kunstenares weet op subtiele wijze tegenstellingen te creëren. Zij presenteert haar beeldjes steeds in een soort twee-een heid. Met een duo van twee ron de hoofdjes lijkt Van Sprang haar interpretatie van 'horen, zien en zwijgen' uit te drukken. De kopjes hebben veel overeen komsten, maar ook verschillen door hun typerende expressie. Dat geldt eveneens voor een an der koppen-duo, waarvan de één een mandje eieren en de an dere een halve schaal op het hoofd draagt. Simpelweg door de expressie van de mondjes stralen de beeldjes verschillen de karakters uit. De langgerekte koppels die Van Sprang presenteert, vormen weer een aardig contrast met de bolle hoofdjes. Met aan beide korte wanden van de ruimte aan de ene kant een vrouwenbeeldje en aan de andere zijde een man- nenbeeldje te plaatsen weet zij een mooie spanning op te wek ken. De vrouw lijkt signalen uit te zenden, de man ontvangt. Juist doordat Van Sprang haar werk in twee-eenheidjes presen teert, valt die ene eenzame chi que dame in de hoek van de zaal extra op. Het stimuleert de toe schouwer te zoeken naar het beeldje waarmee zij verbonden zou kunnen zijn. Handen vormden niet alleen het begin van deze expositie, ze zijn in het werk van Van Sprang ook nadrukkelijk aanwezig. Meestal verbeeldt zij ze rank en slank met lange uitgesperde vingers, soms echter ook als onhandige knuistjes waar de eigenaar niet veel mee kan uitrichten. „Die verbeelding ontstaat tijdens het maakproces en heeft alles te ma ken met de materie waar ik mee werk. Porselein voelt zo slap aan in je handen dat het lijkt of je er nauwelijks wat mee kunt", zegt Van Sprang. De expositie in De Bewaerschole is tot en met zaterdag 27 november te zien van dinsdag tot en met zater dag tussen 13.30 en 16.30 uur. Ver der heeft. Anne-Marie van Sprang tot 21. januari 2005 nog een tentoon stelling in het gemeentehuis in Domburg. Die is op werkdagen ge opend van 9.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond tot 19.00 uur. donderdag 4 november 2004 Keramiek van Mieke Oldenburg met op de achtergrond een schilderij van Han Chung-Hsi. foto Lex de Meester WISSENERKE - Een 21-jarige automobilist uit Yerseke die in december vorig jaar met hoge snelheid op de Oost-Westweg (Noord-Beveland) op een stilstaande auto botste, kreeg gisteren van kantonrechter B. Doorewaard Boekhout een bekeuring van 181 euro. De man knalde op 18 december ter hoogte van de afrit bij Wissenkerke met hoge snelheid op een stilstaande auto. De chauffeur van deze auto had de afslag gemist en draaide op de weg om de afslag alsnog van de andere kant te nemen. De rechter verweet de 21-jarige man dat hij te hard gereden had. De bestuurder die werd geramd, kreeg al eerder een boete. MIDDELBURG - Het interviewproject 'Ooggetuigen van de 20e eeuw' wordt vrijdag 19 november afgesloten met een symposium. Thema: de stem van de vorige eeuw. Tij dens de bijeenkomst, vanaf 14.00 uur in de Zeeuwse Bibli otheek in Middelburg, komt het belang van het aanleggen van een geluidsarchief en van het gebruik van de monde linge geschiedenis aan de orde. Vier sprekers gaan daarop in. Het zijn de historicus H. Wedman (over 'een deltaplan voor de herinnering'), onderzoeker F. Steylen (over 'wat was de vraag ook alweer?'), historica J. Dekker (over ver halen vertalen) en archeologe T. Polderman (over 'mooi dat dat noe 'ns ter spraeke komt'). Voorzitter K. Slager van de stichting Ooggetuigen van de 20e eeuw maakt de balans op van vier jaar interviewen en overhandigt de re sultaten van het project aan gedeputeerde H. van Wave ren van cultuur. (Advertentie) voor een gratis 2' entreebewijs Hierbij uw pootafdruk voor de spaaractie de PZC en Diergaarde Blijdorp feorErnst Jan Rozendaal DDDELBURG - De expositie an dienst doen als een artistiek «ogramma van Galerie T. De uitgangspunten van de Middel- tlrgse galerie zijn exact terug te vinden in de combinatie van «schilderijen van Eveline van Brogerijen en Han Chung-Hsi mei keramiek van Mieke Olden burg, vindt galeriehoudster Lia Heelor. De beelden van Oldenburg zijn uiterst realistisch. Zij maakt wiomamelijk bustes van vrou wen in klei. Ze hebben mooie re gelmatige gezichten, hun bol len zijn niet of nauwelijks be dekt en de nadruk ligt op hun fjegante, ronde lichaamsvor men. De blik is meestal pein zend en in zichzelf gekeerd. Op «parterre heeft Hector de figu ratieve beelden gecombineerd toet abstracte schilderijen van Van Brogerijen. Zij besteedt veel aandacht aan het opper vlak van haar schilderijen waar in lichte kleuren overheersen. Van Brogerijen maakt gebruik van papier, maar ze maakt geen collages. Door steeds opnieuw verf op te brengen en af te schra pen ontstaat een eenheid met het papier en het doek. Vaak be paalt de maat van het gebruikte papier wel de indeling van een schilderij. Zo kan een groot pa neel worden onderverdeeld in drie rijen van vijf rechthoeken. Binnen die rechthoeken worden motieven herhaald. Een zwarte vlek, een lijnenpatroon, een ge kantelde halve maan. Vaak loopt een patroon van het ene rechthoek door in het volgende, waardoor een gestructureerde compositie ontstaat. De lichte aardetinten van de schilderijen sluiten mooi aan de huid van Oldenburgs beelden. Een nog opvallender overeen komst is het lijnenspel op beeld en schilderij. In de kelder zijn Oldenburgs beelden gecombineerd met schil derijen van Han Chung-Hsi. Ook dat zijn abstracte taferelen, maar kleuriger en wilder dan de rustgevende doeken van Van Brogerijen. De van oorsprong Chinese kunstenaar wil bewe ging, spanning en licht weerge ven. Vooral dat laatste. Het is net alsof in zijn schilderijen lichtbronnen zijn verborgen die hun hele omgeving in een aparte glans zetten. Dus ook de beel den van Oldenburg. Subtiele kleurtinten in het oppervlak van haar keramische werk lich ten daardoor op. Hector: „Mieke Oldenburg expo seert ook in De lieve hemel in Amsterdam, dé galerie voor rea listisch kunst. Daar zouden deze schilderijen nooit hangen. Maar ik zou deze beelden nooit laten zien zonder die abstracte schil derijen erbij. Ik streef in de gale rie naar een combinatie van ab stract en figuratief, waarbij het ene genre als tegenwicht fun geert voor het andere. Dat is zel den beter gelukt dan met deze expositie." Expositie: schilderijen van Eveline van Brogerijen en Han Chung-Hsi en beelden van Mieke Oldenburg t/m 27 nov in Galerie T in Middel burg, open do t/m za van 11 tot 16 uur en aanstaande zondag van 13-17 uur. Die dag zijn alledrie de kunstenaars aanwezig. mJan van Zuilen - „Voor ons is oorlog pas echt begonnen na bevrijding." Die uitspraak is de afgelopen weken vaak te- te lezen in interviews met over hun oorlogsherin- ringen. En in Sint-Philips- dat vandaag zestig jaar ge- werd bevrijd, werden die jorden ook weer gesproken, in t geval door voorzitter Jan jmpeneers van de heemkunde- ing Philippuslandt. gebeurtenis die veel Fliplan- als traumatisch hebben er- iren, vond dan ook plaats na Bevrijding. Dat was de depor- tie van een groep van 81 inwo- zogenaamd omdat ze poli- niet-betrouwbaar' waren, je aanleiding voor die deporta- was een tegenaanval van de bitsers in de nacht van 22 op [januari, waarbij ze kans za- >n de watertoren van Anna Ja- op te blazen, waar geallieerden een commando- hadden gevestigd. De Duit- waren letterlijk als een dief nacht in bootjes de Zijpe kgestoken. Bij het aan land Omen werden ze wel snel ont- Bkt door een Engelse wacht- maar toen die via de tele- zijn commandant in de wa- wilde waarschuwen, leken de telefoonlijnen al door knipt te zijn. De raid kostte pe Polen, twee Duitsers en een federlander het leven. Die Ne- was de Bredase ver Piet Avontuur, die zich stoottroeper bij de geallieer- had aangesloten. [ichtkogels |p geallieerden hadden volgens Kempeneers van de heem- van meet af aan het dat de Duitsers bij hun steun kregen vanuit Sint- Onder meer door- er tijdens de Duitse aanval tkogels werden afgeschoten, lewijzen voor die verdenking te- de Fliplanders zijn nooit ge- wel dreigden de gealli de gehele bevolking te de - dat wil zeggen, die van Sint-Philipsland, de inwo ners van Anna Jacobapolder wa ren al veel eerder geëvacueerd vanwege de inundatie van dit deel van het eiland in het voor jaar van 1944. Uiteindelijk werd niet de gehele bevolking afgevoerd, maar al leen een groep van 81, die door een speciaal in het leven geroe pen commissie werd aangewe zen. Die mensen werden op 2 fe bruari door vrachtwagens van het Engelse leger opgehaald en in eerste instantie naar Ouden bosch gebracht. Daar werden ze op een pleintje uitgeladen en ten overstaan van iedereen eerst behandeld met luizenpoeder. De volgende dag zijn de 81 onderge bracht bij gezinnen in Roosen daal. Pas na de capitulatie van de Duitsers in mei 1945 moch ten ze weer terugkomen naar Sint-Philipsland. Gevoelig Tot op de dag van vandaag ligt de kwestie erg gevoelig, zegt Kempeneers. Hij kan het weten. Hij heeft een paar jaar geleden voor het weekblad De Een- drachtbode een artikel over de kwestie geschreven. Dat was ge baseerd op interviews met be trokkenen, niet alleen mensen die gedeporteerd zijn, maar ook met een lid van de commissie die de lijst van 81 samenstelde. „Dat was een oud-verzetsman, net als de meeste andere leden van de commissie. Hij gaf toe dat het niet zuiver was wat ze deden. Hij vertelde ook dat er grote onenigheid in de commis sie was over de namen die ge noemd werden. Uit wat hij me vertelde, kun je afleiden dat ook kerkelijke tegenstellingen een rol speelden. Een aantal leden van de commissie zijn ook opge stapt." De kwestie is na de oorlog nooit echt verder onderzocht. Er heeft ook geen officiële rehabilitatie plaatsgevonden. In het open baar werd er ook niet over gesproken, behalve een keer door loco-burgemeester L. van Nieuwenhuijzen. Hij was in 1945 een van de mensen op de lijst. In 1949 werd hij opnieuw tot wethouder gekozen. Bij zijn installatie kon hij het toen niet laten om een sneer uit te delen aan de commissie. „Dit alles", zo sprak Van Nieuwenhuijzen, „is mij onschuldig aangedaan door de novemberhelden." Daar mee bedoelde hij de verzetsmen sen die na de verdrijving van de Duitsers op 4 november 1944 veel te zeggen kregen. Voor het kind dat Jan Kempe neers tijdens de oorlog was, hij is van december 1935, was er van de oorlog zelf op Flipland weinig te merken geweest. „Een paar momenten staan me voor eeuwig in het geheugen gegrift. Dat was toen mijn moeder zei: 'nu is het oorlog'. Dat moet dus op 10 mei 1940 zijn geweest. Ik zou nog zo de plek aan kunnen wijzen waar mijn moeder stond toen ze dat zei." De dag van de bevrijding, hij was toen bijna ne gen, weet Kempeneers zich ook nog goed te herinneren. „Het be gon 's morgens met een giganti sche ontploffing. Dat zal de wa tertoren zijn, zei mijn vader, maar het was de Slaakdam die de Duitsers hadden opgeblazen. Het gat in de dam is dezelfde dag nog dichtgemaakt door men sen uit het dorp. Daardoor kon den de Canadezen toch ons ei land op rijden. Het beeld dat ik daarbij heb, is van jonge meiden die op die gevechtswagens klom men en met de soldaten gingen dansen." Op de dag dat de Canadezen Flipland binnen reden, was er geen Duitser meer te bekennen, er is ook geen schot gelost, maar verslagen waren ze nog niet. Ze trokken zich terug op Schou- wen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee en bleven van daaruit regelmatig granaten af vuren op stellingen van de gealli eerden op Flipland. Plus dan die ene keer dat ze de Zijpe oversta ken en de watertoren van Anna Jacobapolder opbliezen. De to ren is nooit meer herbouwd. Er zijn voor zover bekend geen foto's gemaakt van de deportatie van de 81 'politiek niet-betrouwbare' Fliplanders. Deze tekening van Peter Kunst is gebaseerd op verhalen van mensen hoe zij zich hun gedwongen vertrek herinnerden. Bolle hoofdjes en ranke handen met lange vingers zijn kenmerken in de expositie van Anne-Marie van Sprang. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51