zc Vaarbewijs voor Westerschelde VCT geen financieel isico voor Borsele Omroep Tholen afhankelijk van aarzelende raad Lentebode in de herfst Gemeente bereidt groei de Poort voor Kinderopvang ingewikkeld? wdsen willen enkel binnenvaartschippers toelaten die gebied goed kennen GROTE PARTIJ LEDIKANTEN, BOXSPRINGS MATRASSEN, iTTENBODEMS, DEKBEDDENEN USSENS korting Waterschap eist duidelijkheid Technische storing in tunnel Boete wegens bedreiging Christelijk programma terug zeeuwse almanak Overval ctie: 0113-315649 .pzc.nl pl:redactie@ pzc.nl pus 31, 4460 AA Goes jrtentie-exploitatie: tj-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 's-Vlaanderen: 0114-372770; laal: 020-4562500. irdag 30 oktober 2004 Welnee, met bij Kinderdagverblijf Sneeuwwitje, De helft van onze klanten regelt al jaren zelf z'n opvang. Met één telefoontje weten ze waar ze aan toen zijn Binnenkort worden ook ouders met een bedrijfsplaats eigen baas De meesten zijn dan nog goedkoper uit ook. Om te weten wat onze opvang u volgend jaar kost hoeft u met zelf te gaan zitten rekenen, Op onze website kunt u het gelijk zien wwwkinderopvangzeelandnl BERGWEG 16 GOES 0113 - 232739 editie Bevelanden-Tholen Wout Bareman NEUZEN - Binnenvaart- pers op de Westerschelde en moeten beschikken over Scheldepatent. Een derge- Faarbewijs' biedt de garan- at alleen nog schippers met [edegen kennis van het ge- van de vaarweg gebruik En. Voor de binnenvaart op ijn is al jaren een Rijnpa- Ferplicht. elgische Beroepsvereniging /)odsen (BBvL) vindt invoe- van een soortgelijk patent de Westerschelde het over- ïi waard. „De binnensche- worden dan eindelijk be- 1 door mensen die een dege- kennis hebben van de Wes- helde en haar problema- 3BvL schrijft dat in een aan de schippersvereni- Koninklijke Schuttevaer, eactie op het voorstel van hippersorganisatie de vaar- leid voor de zeevaart op de erschelde aan banden te ;n. De maximumsnelheid moeten worden bepaald op lf mijl. De Belgische lood- wijzen die suggestie reso- van de hand en volgen daar- (Advertentie) mee hun Nederlandse collega's, die al eerder stelling namen te gen beperkende maatregelen. Schuttevaer en ook verschillen de schippersbonden zwengelden de discussie over de vaarsnel- heid op de Westerschelde eerder dit jaar aan, nadat schippers zich voor de zoveelste maal be klaagden over de hinder die ze ondervonden van te snel passe rende zeeschepen. Dat zou lei den tot hoge golfslag, die schade aanricht aan binnenschepen. Scheiden Minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat reageerde prompt met de suggestie de vaarwegen voor zee- en binnenvaart op de Westerschelde te scheiden, maar dat leidde enkel tot fellere discussies. De Belgische loodsen hebben nu als laatste - veronge lijkt, want niet eerder door de binnenvaartorganisaties bij de discussie betrokken - hun stand punt kenbaar gemaakt, In een 'bozige' brief wijzen ze erop dat de zeevaart niet de enige boos doener is, maar dat ook kleinere vaartuigen (sleepboten, zand- schepen) hoge boeg- en hekgol- ven kunnen veroorzaken. Vol gens de loodsen moet de binnen vaart ook naar zichzelf kijken. Want; „Worden de ongemakken niet ook veroorzaakt door onvol doende bemanning op de binnen schepen. Misschien moeten we nieuwe standaardeisen voor de minimum-bemanning op binnen schepen implementeren, zodat een binnenschip op een zeewaar dige manier op een estuarium kan varen. En misschien moeten we wel toe naar een minimum snelheid voor binnenschepen." Want de loodsen vragen zich af of een te hoge snelheid niet net zo gevaarlijk is als een te langza me. Binnenkort vindt overleg plaats tussen Schuttevaer en de lood sen. De gemeente Reimerswaal wil een derde en een vierde uitbreiding van bedrijventerrein de Poort in Rilland. DDELBURG - VEERSEWEG naast Super de Boer Nü OOK IN VLISSINGEN mesweg (t.o. Leen Bakker) i inlevering van deze boni ATIS BEZORGD door Rob Paardekam RILLAND - Als het aan burgemeester en wethouders van Reimerswaal ligt, groeit bedrijventerrein De Poort bij Rilland ver der. Nu de gronden in de tweede fase bijna allemaal zijn uitgegeven, willen ze stappen zetten om tot een derde en zelfs een vierde fase te komen. De eerste uitbreiding (de tweede fase) was met bijna vijf hectare relatief be perkt. Mede daardoor is het overgrote deel van de grond al in optie bij Reimers- waalse bedrijven. De gemeente verwacht in de meeste gevallen nog dit jaar over te kunnen gaan tot verkoop. Gezien de grote belangstelling hoopt het college op korte termijn aan de derde fa se te kunnen beginnen. Die uitbreiding moet plaatsvinden ten zuiden van het be staande bedrijventerrein. Het gaat om 7,6 hectare. Om dit alles mogelijk te ma ken, moet het bestemmingsplan veran derd worden. Daarin wordt ook al een eventuele vierde fase van 8,3 hectare op genomen. Omdat deze uitbreiding nog lang op zich kan laten wachten, krijgen de betreffende gronden nog geen bedrijfs- bestemming, maar een agrarische bestem ming zonder bouwmogelijkheden. Op die manier wordt de grond gereserveerd voor een eventuele uitbreiding van De Poort, maar kan hij voorlopig nog wor den gebruikt voor agrarische doeleinden. Een termijn voor de vierde fase wordt nog niet genoemd, maar duidelijk is dat deze de eerstkomende jaren niet aan de orde is. Mieke van der Jagt iKENSZAND - De gemeen- d van Borsele hoeft niet te zijn dat zich in het Sloe- d Rotterdamse haventafere- gaan afspelen. Het inciële risico van een Wes- helde Container Terminal 1) is voldoende afgedekt. vdA-fractie in de gemeente van Borsele had daar he le vragen over gesteld. actie vond dat de raad on- lende is geiinformeerd over inanciële risico's die Zee- Seaports loopt door voor g jaar in zee te gaan met enNatie, het bedrijf dat de wil gaan gebruiken, root aandeelhouder in Zee- Seaports moet Borsele ze- veten of de gemeente niet lp op het hakblok legt. Met nvestering van 50 miljoen a WCT en een lening aan de oitatiemaatschappij Schei- aas (ESM) van 400 miljoen loopt de gemeente volgens rdA-fractie kans met Zee- Sea ports mee failliet te mocht er iets fout lopen lessenNatie of de ESM. lorselse college van burge ter en wethouders ziet die niet. Weliswaar ver- t Zeeland Seaports een le ning maar daar staat, zoals ge bruikelijk bij een hypotheek, een onderpand tegenover. Dat Zeeland Seaports niet de enige is die in het project gelooft, blijkt volgens het college wel uit de bereidheid van HessenNatie, dat zich heeft verplicht 250 mil joen euro in de containerkade te stoppen. Volgens het college hoeft de frac tie zich ook geen zorgen te ma ken over de reservepositie van Zeeland Seaports. Ook als de le ning verstrekt is, heeft het ha venbedrijf nog genoeg over. Er zijn wel scenario's beschreven waarin het eigen vermogen wordt uitgeput, maar die heb ben met de WCT weinig te ma ken. Overigens laat het dagelijks ge meentebestuur van Borsele we ten dat de besluitvorming in ESM-verband nog niet achter de rug is. Het is nog helemaal niet zeker dat er een WCT komt. Verschillende onderzoeken zul len nog vooraf gaan aan een defi nitieve overeenkomst met Hes senNatie en aan de vaststelling van het eventueel benodigde kre diet. Het college belooft dat er bij de verschillende partijen op zal worden aangedrongen, dat voor de uiteindelijke standpuntbepa ling, zaken worden teruggekop peld naar de participanten bin nen Zeeland Seaports en in het bijzonder de gemeenteraad van Borsele. (Advertentie) ZIERIKZEE - Het schaap Wotje van Lenie Maas uit Zierikzee laat zich niks gelegen liggen aan de kalender. Op het moment dat de klok weer wordt terugge zet voor de wintertijd, loopt Wotje als trotse moe der rond met het lammetje dat zij deze week ter wereld bracht in de graasstrook tussen rijksweg MIDDELBURG - Zolang niet duidelijk is wat de finan ciële gevolgen zijn voor zijn organisatie, wil het Water schap Zeeuwse Eilanden niet instemmen met de Ontwik- kelingsschets 2010 Schelde-estuarium. In deze ontwikke- lingschets wordt vooral veel aandacht geschonken aan verbetering van de bereikbaarheid van de haven van Ant werpen door verdere verdieping van de vaargeul. „Dit is één van de weinige voorstellen waarvoor ook financiële middelen beschikbaar zijn", aldus het waterschap in een brief aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De fi nanciering van met name de natuurprojecten en reparatie van diverse gevolgen ontbreekt nog. Over de veiligheid van de Zeeuwse dijken wordt er in de Ontwikkelings- schets op gewezen dat er vooralsnog geen versterkings- werken noodzakelijk zijn. Volgens het waterschap is dat in strijd met de waarheid, pagina 15 gevolgen verdieping nog te vaag TERNEUZEN - Door een technische storing is gisteren een deel van de dag een buis van de Westerscheldetunnel geblokkeerd. Omdat de oorzaak van de storing niet be kend was, werd het verkeer door de oostbuis slechts met 50 auto's per keer doorgelaten. De storing ontstond om 13.30 uur en duurde tot in de avonduren. MIDDELBURG - Een 25-jarige inwoner van Temeuzen moet 150 euro boete betalen voor bedreiging van de poli tie. „Ik weet je collega's te vinden. Ik maak ze kapot", had hij op het politiebureau in Temeuzen geroepen. De verdachte was aangehouden omdat de politie in Hulst meende dat hij op een gestolen fiets reed. Die bleek echter van hem te zijn. De man ging verhaal halen in Temeuzen. De Middelburg se politierechter kon de boosheid begrijpen, maar hij vond het gedrag te ver gaan. THOLEN - Bij Omroep Tholen is vanaf woensdag 3 no vember weer een christelijk radioprogramma te beluiste ren. Tussen 18.00 en 19.00 uur begint de uitzending met een kerkdienst van de gemeente Eben-Haëzer, gevolgd door het evangelische programma Kom aan boord. De rest van avond, tussen 20.00 en 22.00 uur, wordt gevuld met psalmen, gezangen en andere liederen. De christelij ke uitzending verdween jaren geleden door gebrek aan mankracht. Uit luisteronderzoek blijkt dat veel Tholena- ren het programma graag terugzien. foto Willem Mieras Wel duidelijk is dat ook de verdere uit breiding voor lokale bedrijven is be stemd. Kleine bedrijven kunnen maxi maal vijfduizend vierkante meter bebou wen. Bedrijven in de sectoren transport, distri butie en groothandel zijn niet aan een maximale kavelgrootte gebonden. De gemeenteraad spreekt zich in de opi niërende raadsvergadering van dinsdag 9 november uit over de verdere uitbrei ding. De bijeenkomst begint om 20.00 uur in het gemeentehuis in Kruiningen. door Mieke van der Jagt THOLEN - Als de gemeente raad van Tholen op donderdag 4 november de begroting voor 2005 behandelt, zal ook duide lijk worden of de lokale omroep Tholen kan blijven bestaan. Tot op de dag van vandaag is niet duidelijk of er een meerder heid in de raad is voor subsidie ring van de lokale omroep. Al langere tijd heerst een spraakverwarring in de gemeen teraad als het gaat om de finan ciering van Omroep Tholen. De organisatie, die met louter vrij willigers werkt, werd vroeger be taald uit de zogenoemde opcen ten. een extra heffing op het kijk- en luistergeld voor regiona le en lokale omroepen. Opcenten Nog steeds wordt in de Thoolse raad de bereidheid uitgespro ken de opcenten door te sluizen naar de omroep, maar sinds het kijk- en luistergeld is afge schaft, bestaan de opcenten niet meer. De gemeente krijgt uit het ge meentefonds, de Rijkspot waar uit de algemene uitkering komt, 1,01 euro per huishouden voor een lokale omroep. In de begroting voor 2005 is een post van ruim 10.000 euro voor de omroep echter ver te zoeken. Vorig jaar besloot de raad al een eerder genomen beslissing om niet meer subsidiëren, te hand haven. Radio Sindsdien doet de vrijwilligers organisatie die op Tholen radio maakt er alles aan om de ge meenteraad voor deze dwaling te behoeden. Nog maar zeer on langs bleek tijdens een commis sievergadering dat de standpun ten nog niet helemaal zijn inge nomen. De ene partij blijft over opcenten praten, de andere wil eerst cijfers zien. Inmiddels heeft Omroep Tholen een begroting naar alle partijen gestuurd, gebaseerd op het be drag dat de omroep naar eigen zeggen rechtens toekomt. Burgemeester W. Nuis heeft de partijen gewaarschuwd: als ze met voorstellen voor subsidië ring komen, moeten ze meteen ook de dekking aangeven. Het college benadrukt dat een ande re post moet worden geschrapt als de omroep wordt betaald. N59 en het Sas in Zierikzee. Het dier brengt daar mee een lentebode midden in de herfst. Eerder al dit jaar eiste Wotje de aandacht op met een worp van vijf lammeren. „Het is een bijzon der schaap, en dat is het", zegt Maas. foto Marijke Folkertsma De kleine Vlaming, die op z'n gemak van een meer dan ver diend brug-pensioen geniet, besloot eerder deze week maar weer eens te gaan buur ten bij zijn vertrouwde ban kier in Sas van Gent. Sinds jaar en dag onderhoudt hij met de Zeeuws-Vlaamse geld beheerder betere contacten dan met de belastingambte naar in eigen streek. Welgemoed en zelfs een beetje neuriënd reed hij de grens over. Een klein hupsje onder drukkend, stak hij het plein over naar het statige bankge bouw, waar hij zijn zuurver diende geld zo goed verstopt weet. Plots verstarde hij. De deur bleek gesloten. Een druk gebarende bankemployee wees hem op een inderhaast geschreven tekstje op een pa pier op de deur. „Wegens om standigheden gesloten", luid de de mededeling, een tekst die meestentijds duidt op een zojuist gepleegde roofoverval of erger. De Vlaming zocht een etablis sement op, dronk er twee kop pen koffie en keerde toen te rug naar 'zijn' bank. Daar leek alles weer in orde. Wat er aan de hand was, vroeg hij de bankbediende. Het antwoord verbijsterde hem: „Ach me neer, we hadden een compu terstoring."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 53