zc
Vaarbewijs voor Westerschelde
VCT geen financieel
isico voor Borsele
Omroep Tholen
afhankelijk van
aarzelende raad
Lentebode in de herfst
Gemeente bereidt groei de Poort voor
Kinderopvang ingewikkeld?
wdsen willen enkel binnenvaartschippers toelaten die gebied goed kennen
GROTE PARTIJ
LEDIKANTEN,
BOXSPRINGS
MATRASSEN,
iTTENBODEMS,
DEKBEDDENEN
USSENS
korting
Waterschap eist duidelijkheid
Technische storing in tunnel
Boete wegens bedreiging
Christelijk programma terug
zeeuwse almanak
Overval
ctie: 0113-315649
.pzc.nl
pl:redactie@ pzc.nl
pus 31, 4460 AA Goes
jrtentie-exploitatie:
tj-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
's-Vlaanderen: 0114-372770;
laal: 020-4562500.
irdag 30 oktober 2004
Welnee, met bij Kinderdagverblijf Sneeuwwitje,
De helft van onze klanten regelt al jaren zelf z'n opvang.
Met één telefoontje weten ze waar ze aan toen zijn
Binnenkort worden ook ouders met een bedrijfsplaats
eigen baas De meesten zijn dan nog goedkoper uit ook.
Om te weten wat onze opvang u volgend jaar kost hoeft
u met zelf te gaan zitten rekenen,
Op onze website kunt u het gelijk zien
wwwkinderopvangzeelandnl
BERGWEG 16 GOES 0113 - 232739
editie Bevelanden-Tholen
Wout Bareman
NEUZEN - Binnenvaart-
pers op de Westerschelde
en moeten beschikken over
Scheldepatent. Een derge-
Faarbewijs' biedt de garan-
at alleen nog schippers met
[edegen kennis van het ge-
van de vaarweg gebruik
En. Voor de binnenvaart op
ijn is al jaren een Rijnpa-
Ferplicht.
elgische Beroepsvereniging
/)odsen (BBvL) vindt invoe-
van een soortgelijk patent
de Westerschelde het over-
ïi waard. „De binnensche-
worden dan eindelijk be-
1 door mensen die een dege-
kennis hebben van de Wes-
helde en haar problema-
3BvL schrijft dat in een
aan de schippersvereni-
Koninklijke Schuttevaer,
eactie op het voorstel van
hippersorganisatie de vaar-
leid voor de zeevaart op de
erschelde aan banden te
;n. De maximumsnelheid
moeten worden bepaald op
lf mijl. De Belgische lood-
wijzen die suggestie reso-
van de hand en volgen daar-
(Advertentie)
mee hun Nederlandse collega's,
die al eerder stelling namen te
gen beperkende maatregelen.
Schuttevaer en ook verschillen
de schippersbonden zwengelden
de discussie over de vaarsnel-
heid op de Westerschelde eerder
dit jaar aan, nadat schippers
zich voor de zoveelste maal be
klaagden over de hinder die ze
ondervonden van te snel passe
rende zeeschepen. Dat zou lei
den tot hoge golfslag, die schade
aanricht aan binnenschepen.
Scheiden
Minister K. Peijs van Verkeer en
Waterstaat reageerde prompt
met de suggestie de vaarwegen
voor zee- en binnenvaart op de
Westerschelde te scheiden,
maar dat leidde enkel tot fellere
discussies. De Belgische loodsen
hebben nu als laatste - veronge
lijkt, want niet eerder door de
binnenvaartorganisaties bij de
discussie betrokken - hun stand
punt kenbaar gemaakt, In een
'bozige' brief wijzen ze erop dat
de zeevaart niet de enige boos
doener is, maar dat ook kleinere
vaartuigen (sleepboten, zand-
schepen) hoge boeg- en hekgol-
ven kunnen veroorzaken. Vol
gens de loodsen moet de binnen
vaart ook naar zichzelf kijken.
Want; „Worden de ongemakken
niet ook veroorzaakt door onvol
doende bemanning op de binnen
schepen. Misschien moeten we
nieuwe standaardeisen voor de
minimum-bemanning op binnen
schepen implementeren, zodat
een binnenschip op een zeewaar
dige manier op een estuarium
kan varen. En misschien moeten
we wel toe naar een minimum
snelheid voor binnenschepen."
Want de loodsen vragen zich af
of een te hoge snelheid niet net
zo gevaarlijk is als een te langza
me.
Binnenkort vindt overleg plaats
tussen Schuttevaer en de lood
sen.
De gemeente Reimerswaal wil een derde en een vierde uitbreiding van bedrijventerrein de Poort in Rilland.
DDELBURG - VEERSEWEG
naast Super de Boer
Nü OOK IN VLISSINGEN
mesweg (t.o. Leen Bakker)
i inlevering van deze boni
ATIS BEZORGD
door Rob Paardekam
RILLAND - Als het aan burgemeester en
wethouders van Reimerswaal ligt, groeit
bedrijventerrein De Poort bij Rilland ver
der. Nu de gronden in de tweede fase
bijna allemaal zijn uitgegeven, willen ze
stappen zetten om tot een derde en zelfs
een vierde fase te komen.
De eerste uitbreiding (de tweede fase)
was met bijna vijf hectare relatief be
perkt. Mede daardoor is het overgrote
deel van de grond al in optie bij Reimers-
waalse bedrijven. De gemeente verwacht
in de meeste gevallen nog dit jaar over te
kunnen gaan tot verkoop.
Gezien de grote belangstelling hoopt het
college op korte termijn aan de derde fa
se te kunnen beginnen. Die uitbreiding
moet plaatsvinden ten zuiden van het be
staande bedrijventerrein. Het gaat om
7,6 hectare. Om dit alles mogelijk te ma
ken, moet het bestemmingsplan veran
derd worden. Daarin wordt ook al een
eventuele vierde fase van 8,3 hectare op
genomen. Omdat deze uitbreiding nog
lang op zich kan laten wachten, krijgen
de betreffende gronden nog geen bedrijfs-
bestemming, maar een agrarische bestem
ming zonder bouwmogelijkheden. Op die
manier wordt de grond gereserveerd
voor een eventuele uitbreiding van De
Poort, maar kan hij voorlopig nog wor
den gebruikt voor agrarische doeleinden.
Een termijn voor de vierde fase wordt
nog niet genoemd, maar duidelijk is dat
deze de eerstkomende jaren niet aan de
orde is.
Mieke van der Jagt
iKENSZAND - De gemeen-
d van Borsele hoeft niet
te zijn dat zich in het Sloe-
d Rotterdamse haventafere-
gaan afspelen. Het
inciële risico van een Wes-
helde Container Terminal
1) is voldoende afgedekt.
vdA-fractie in de gemeente
van Borsele had daar he
le vragen over gesteld.
actie vond dat de raad on-
lende is geiinformeerd over
inanciële risico's die Zee-
Seaports loopt door voor
g jaar in zee te gaan met
enNatie, het bedrijf dat de
wil gaan gebruiken,
root aandeelhouder in Zee-
Seaports moet Borsele ze-
veten of de gemeente niet
lp op het hakblok legt. Met
nvestering van 50 miljoen
a WCT en een lening aan de
oitatiemaatschappij Schei-
aas (ESM) van 400 miljoen
loopt de gemeente volgens
rdA-fractie kans met Zee-
Sea ports mee failliet te
mocht er iets fout lopen
lessenNatie of de ESM.
lorselse college van burge
ter en wethouders ziet die
niet. Weliswaar ver-
t Zeeland Seaports een le
ning maar daar staat, zoals ge
bruikelijk bij een hypotheek,
een onderpand tegenover. Dat
Zeeland Seaports niet de enige
is die in het project gelooft,
blijkt volgens het college wel uit
de bereidheid van HessenNatie,
dat zich heeft verplicht 250 mil
joen euro in de containerkade te
stoppen.
Volgens het college hoeft de frac
tie zich ook geen zorgen te ma
ken over de reservepositie van
Zeeland Seaports. Ook als de le
ning verstrekt is, heeft het ha
venbedrijf nog genoeg over. Er
zijn wel scenario's beschreven
waarin het eigen vermogen
wordt uitgeput, maar die heb
ben met de WCT weinig te ma
ken.
Overigens laat het dagelijks ge
meentebestuur van Borsele we
ten dat de besluitvorming in
ESM-verband nog niet achter
de rug is. Het is nog helemaal
niet zeker dat er een WCT komt.
Verschillende onderzoeken zul
len nog vooraf gaan aan een defi
nitieve overeenkomst met Hes
senNatie en aan de vaststelling
van het eventueel benodigde kre
diet.
Het college belooft dat er bij de
verschillende partijen op zal
worden aangedrongen, dat voor
de uiteindelijke standpuntbepa
ling, zaken worden teruggekop
peld naar de participanten bin
nen Zeeland Seaports en in het
bijzonder de gemeenteraad van
Borsele.
(Advertentie)
ZIERIKZEE - Het schaap Wotje van Lenie Maas
uit Zierikzee laat zich niks gelegen liggen aan de
kalender.
Op het moment dat de klok weer wordt terugge
zet voor de wintertijd, loopt Wotje als trotse moe
der rond met het lammetje dat zij deze week ter
wereld bracht in de graasstrook tussen rijksweg
MIDDELBURG - Zolang niet duidelijk is wat de finan
ciële gevolgen zijn voor zijn organisatie, wil het Water
schap Zeeuwse Eilanden niet instemmen met de Ontwik-
kelingsschets 2010 Schelde-estuarium. In deze ontwikke-
lingschets wordt vooral veel aandacht geschonken aan
verbetering van de bereikbaarheid van de haven van Ant
werpen door verdere verdieping van de vaargeul. „Dit is
één van de weinige voorstellen waarvoor ook financiële
middelen beschikbaar zijn", aldus het waterschap in een
brief aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De fi
nanciering van met name de natuurprojecten en reparatie
van diverse gevolgen ontbreekt nog. Over de veiligheid
van de Zeeuwse dijken wordt er in de Ontwikkelings-
schets op gewezen dat er vooralsnog geen versterkings-
werken noodzakelijk zijn. Volgens het waterschap is dat
in strijd met de waarheid,
pagina 15
gevolgen verdieping nog te vaag
TERNEUZEN - Door een technische storing is gisteren
een deel van de dag een buis van de Westerscheldetunnel
geblokkeerd. Omdat de oorzaak van de storing niet be
kend was, werd het verkeer door de oostbuis slechts met
50 auto's per keer doorgelaten. De storing ontstond om
13.30 uur en duurde tot in de avonduren.
MIDDELBURG - Een 25-jarige inwoner van Temeuzen
moet 150 euro boete betalen voor bedreiging van de poli
tie. „Ik weet je collega's te vinden. Ik maak ze kapot",
had hij op het politiebureau in Temeuzen geroepen. De
verdachte was aangehouden omdat de politie in Hulst
meende dat hij op een gestolen fiets reed. Die bleek echter
van hem te zijn.
De man ging verhaal halen in Temeuzen. De Middelburg
se politierechter kon de boosheid begrijpen, maar hij
vond het gedrag te ver gaan.
THOLEN - Bij Omroep Tholen is vanaf woensdag 3 no
vember weer een christelijk radioprogramma te beluiste
ren. Tussen 18.00 en 19.00 uur begint de uitzending met
een kerkdienst van de gemeente Eben-Haëzer, gevolgd
door het evangelische programma Kom aan boord. De
rest van avond, tussen 20.00 en 22.00 uur, wordt gevuld
met psalmen, gezangen en andere liederen. De christelij
ke uitzending verdween jaren geleden door gebrek aan
mankracht. Uit luisteronderzoek blijkt dat veel Tholena-
ren het programma graag terugzien.
foto Willem Mieras
Wel duidelijk is dat ook de verdere uit
breiding voor lokale bedrijven is be
stemd. Kleine bedrijven kunnen maxi
maal vijfduizend vierkante meter bebou
wen.
Bedrijven in de sectoren transport, distri
butie en groothandel zijn niet aan een
maximale kavelgrootte gebonden.
De gemeenteraad spreekt zich in de opi
niërende raadsvergadering van dinsdag
9 november uit over de verdere uitbrei
ding. De bijeenkomst begint om 20.00
uur in het gemeentehuis in Kruiningen.
door Mieke van der Jagt
THOLEN - Als de gemeente
raad van Tholen op donderdag 4
november de begroting voor
2005 behandelt, zal ook duide
lijk worden of de lokale omroep
Tholen kan blijven bestaan.
Tot op de dag van vandaag is
niet duidelijk of er een meerder
heid in de raad is voor subsidie
ring van de lokale omroep.
Al langere tijd heerst een
spraakverwarring in de gemeen
teraad als het gaat om de finan
ciering van Omroep Tholen. De
organisatie, die met louter vrij
willigers werkt, werd vroeger be
taald uit de zogenoemde opcen
ten. een extra heffing op het
kijk- en luistergeld voor regiona
le en lokale omroepen.
Opcenten
Nog steeds wordt in de Thoolse
raad de bereidheid uitgespro
ken de opcenten door te sluizen
naar de omroep, maar sinds het
kijk- en luistergeld is afge
schaft, bestaan de opcenten niet
meer.
De gemeente krijgt uit het ge
meentefonds, de Rijkspot waar
uit de algemene uitkering komt,
1,01 euro per huishouden voor
een lokale omroep.
In de begroting voor 2005 is een
post van ruim 10.000 euro voor
de omroep echter ver te zoeken.
Vorig jaar besloot de raad al een
eerder genomen beslissing om
niet meer subsidiëren, te hand
haven.
Radio
Sindsdien doet de vrijwilligers
organisatie die op Tholen radio
maakt er alles aan om de ge
meenteraad voor deze dwaling
te behoeden. Nog maar zeer on
langs bleek tijdens een commis
sievergadering dat de standpun
ten nog niet helemaal zijn inge
nomen. De ene partij blijft over
opcenten praten, de andere wil
eerst cijfers zien.
Inmiddels heeft Omroep Tholen
een begroting naar alle partijen
gestuurd, gebaseerd op het be
drag dat de omroep naar eigen
zeggen rechtens toekomt.
Burgemeester W. Nuis heeft de
partijen gewaarschuwd: als ze
met voorstellen voor subsidië
ring komen, moeten ze meteen
ook de dekking aangeven. Het
college benadrukt dat een ande
re post moet worden geschrapt
als de omroep wordt betaald.
N59 en het Sas in Zierikzee. Het dier brengt daar
mee een lentebode midden in de herfst.
Eerder al dit jaar eiste Wotje de aandacht op met
een worp van vijf lammeren. „Het is een bijzon
der schaap, en dat is het", zegt Maas.
foto Marijke Folkertsma
De kleine Vlaming, die op z'n
gemak van een meer dan ver
diend brug-pensioen geniet,
besloot eerder deze week
maar weer eens te gaan buur
ten bij zijn vertrouwde ban
kier in Sas van Gent. Sinds
jaar en dag onderhoudt hij
met de Zeeuws-Vlaamse geld
beheerder betere contacten
dan met de belastingambte
naar in eigen streek.
Welgemoed en zelfs een beetje
neuriënd reed hij de grens
over. Een klein hupsje onder
drukkend, stak hij het plein
over naar het statige bankge
bouw, waar hij zijn zuurver
diende geld zo goed verstopt
weet. Plots verstarde hij. De
deur bleek gesloten. Een druk
gebarende bankemployee
wees hem op een inderhaast
geschreven tekstje op een pa
pier op de deur. „Wegens om
standigheden gesloten", luid
de de mededeling, een tekst
die meestentijds duidt op een
zojuist gepleegde roofoverval
of erger.
De Vlaming zocht een etablis
sement op, dronk er twee kop
pen koffie en keerde toen te
rug naar 'zijn' bank. Daar
leek alles weer in orde. Wat er
aan de hand was, vroeg hij de
bankbediende. Het antwoord
verbijsterde hem: „Ach me
neer, we hadden een compu
terstoring."