SINGLE SI40 UBUM (S3 40 Beschuit valt meestal op de beboterde kant PZC Met een knipoog naar de jaren '80 W17 Warme rock-'n-roll Melancholie in de herfst Lome en lyrische raps Veejay-talent gezocht U2 krijgt teksten terug Aguilera in Simpsons zaterdag 30 oktober 2004 Marco Borsato Ali B - Wat Zou Je Doen (1) Lange Frans Baas B Ft Ninthe - Zinloos (12) Dj Tiesto - Just Be (3) Andre Hazes - Zij Gelooft In Mij (2) Natasha Bedingfield - These Words (5) K-liber - Viben (6) Erik Prydz - Call On Me (4) Usher Alicia Keys - My Boo (28) Dj Jean - Every Single Day (7) Do - Angel By My Side (11) Joss Stone - You Had Me (8) 2, Christina Aguilera Ft Missy El liott-Car Wash (29) Djumbo - Hide And Seek (15) Armand Van Helden - My My My (18) Usher - Confessions II (27) Intwine - Cruel Man (14) Ali B Ft Brace - Ik Ben Je Zat (20) 8. O-zone - Dragostea Din Tei (ma-ia-haha) (17) Terror Squad Ft Fat Joe - Lean Back(10) Nelly Furtado - Explode (13) Freestylers - Push Up (16) Rammstein - Amerika (24) Robbie Williams - Radio (9) Anastacia - Sick Tired (22) Maud - Zoals Je Naar Me Kijkt (25) Maroon 5 - She Will Be Loved (19) Within Temptation - Stand My Ground (-) Counting Crows - Accidentally In Love (23) Britney Spears - My Perogative (-) I, Eminem - Just Lose It (-) I. Magnolia - It's All Vain (26) Danzel - Pump It Up (38) I, K-maro - Femme Like U (35) I. Keane - Everybody's Changing (34) i. Scooter - Shake That (31 i. Diverse Artiesten - Liedje Voor Beslan (-) i. Keane - Bedshaped (-) I. Frans Bauer - Had Ik Maar Nooit Naar Jou Gekeken(21) I. Hilary Duff-Fly (36) Nelly - My Place (30) 1. Robbie Williams - Greatest Hits (-) 2. Frans Bauer - Daar Heb Je Vrien den Voor (1) Andre Hazes - 25 Jaar - Het Aller beste Van (2) Joss Stone - Mind, Body Soul (3) i. Tiesto - Parade Of The Athletes (-) i. Mark Knopfler - Shangri-la (4) l Rammstein - Reise, Reise (5) I. Keane - Hopes And Fears (12) 1. K3 - De Wereld Rond (11) Celine Dion Anne Geddes - Mi racle (16) Phil Collins - Love Songs, A Com pilation Old New (6) 2. Maroon5 - Songs About Jane (10) 1 Anastacia - Anastacia (8) I. R.E.M. - Around The Sun (7) i. Acda en De Munnik - Liedjes Van Lenny (9) 1. Norah Jones - Feels Like Home (14) Ray Charles - Genius Loves Com pany (13) 8. Mamma Mia! - De Musical (18) Katie Melua - Call Off The Search (34) Helmut Lotti - From Russia With Love(23) Usher - Confessions (20) 2. John Denver - The Very Best Of (26) 3. Hilary Duff - Hilary Duff (19) I. Lionel Ritchie 8t The Commodo res - The Definitive Collection (33) i. Andre Hazes - Live In De Amster dam Arena (27) Bryan Adams - Room Service (22) I. Brian Wilson - Smile (36) 8. Veldhuis En Kemper - Als Het Gaat Waaien (24) I.Tom Waits - Real Gone (15) Tiesto-Just Be (21) 1. Duran Duran - Astronaut (17) 2. Jamie Cullum - Twenty Some thing (32) Green Day - American Idiot (25) i. Intwine - Perfect (28) i. Ali B - Vertelt Het Leven Van De Straat (37) S.The Lion King - Het Nederlandse Cast Album (35) Jean Michel Jarre - Aero (40) 8. Joe Cocker - The Ultimate Collec tion (31) Guns 'n Roses - Greatest Hits (-) Outkast - Speakerboxxx (38) and Aid III _Tet nummer 'Do they know TLit's Christmas' van Band lid verschijnt binnenkort in en nieuwe versie. Alweer doen rote namen mee, deze keer on- ier andere Coldplay, Jamelia, (eane, The Darkness, Dido en iobbie Williams. Het oude 'Do (ley know...' is opgenomen in 984. Onder de naam Band Aid 'erkten veel grote namen als '2, Sting, George Michael en luran Duran mee. De op- irengst van het nummer (onge- 11,5 miljoen euro) was be- temd oor slachtoffers van de öngersnood in Afrika. Vijf jaar iter kwamen oprichters Bob leldof en Midge Ure met een weede versie van de single: land Aid II. Maar dit project is itijds enorm geflopt. Op de lieuwste single komt een remix in het originele nummer uit 984 te staan en een versie van it liedje uit 1989. Het is de be- loeling dat de single van Band lid III met Kerstmis op num- ner één van de hitlijsten staat. foto Mechteld Jansen Waarom valt een be schuit bijna altijd met de beboterde kant op de grond? Je zou het kun nen verklaren met een ver- wijzingTïaar de wet van Murphy: alles wat fout kan gaan, gaat een keer fout. Dat zou ook kunnen gelden voor een besmeerd beschuit je of een boterham met ha gelslag. Maar dé verklaring staat in het boekje De snel heid van honing, en andere alledaagse verschijnselen wetenschappelijk verklaard van Jay Ingram. En die verklaring is: het ligt allemaal aan de hoogte van onze eettafels en de rotatiesnel heid van vallende partjes. Laten we uitgaan van het meest voor komende geval: je bent nog niet klaarwakker en laat een sneetje brood van de rand van de ont bijttafel vallen. Het valt dan niet loodrecht, maar het begint te kantelen. De kantelbeweging krijgt het brood mee als het over de rand duikelt. Het ligt niet aan het feit dat de besmeerde kant zwaarder is: droog brood en beschuit kantelen evengoed. Draait het onderweg meer dan 90 graden en minder dan 270 graden, dan ploft het met de be boterde kant op de grond. Roberet Matthews van de uni versiteit van Aston in Engeland deed proeven met toastjes van tien centimeter, en rekende uit dat de eettafel drie meter hoog zou moeten zijn om het toastje de tijd te geven meer dan 270 graden te kantelen en zijn val met de besmeerde kant boven te eindigen. Met kleinere partjes brood, toast of beschuit is het probleem overigens wel zo een voudig opgelost. Een andere oplossing is: geef het vallende stukje een mep, zo dat het door de kamer zeilt en door de snelheid niet de kans krijgt te kantelen. Dat moet dan wel een zwieper zijn van min stens 1,6 meter per seconde. Aar dig bedacht, maar waarom zou je een stukje brood een op lawaai geven in plaats van het in je mond te steken? Matthews publiceerde zijn studie naar val lende toastjes negen jaar gele den in de European Journal of Physics. Een mooi voorbeeld van een alledaags huishoudelijk probleem dat je met natuurkun- dewetten kunt berekenen. Zo zijn er meer. Pak eens een snoepje uit in een stille kerk of een concertzaal. Maakt dat minder lawaai wan neer je het langzaam en voor zichtig doet, of juist snel? Het maakt voor het geluid niet uit. De vouwen in het papiertje be vatten dezelfde hoeveelheid energie, en bij het ontvouwen ontlaadt die opgeslagen energie zich in korte Idikjes. Doe je het voorzichtig, dan heeft je omge ving er hooguit iets langer hin der van. Wie dit soort wetenschappelijke verklaringen van alledaagshe den een zorg zal zijn, is allang opgehouden met lezen. Maar ben je tot hier gekomen, dan moet je zeker doorlezen in Jay Ingrams bundel De snelheid van honing. De Canadese weten- schapspopularisator Ingrams verwondert zich over de gewoon ste verschijnselen en biedt er op luchtige toon verklaringen voor uit de natuurwetenschappen en de psychologie. Nooit geweten dat een straaltje honing vanaf een lepel negen centimeter bo ven het bord een draaisnelheid van 120 keer per seconde kan hebben? Dan weet je het nu. Vijftien jaar geleden verscheen van Ingram ook al zo'n boekje met wetenswaardigheden, waar in hij onder meer uitlegde waar door je rennend door de regen - tevens de boektitel - minder nat wordt dan wandelend, tenzij je de regen in de rug hebt. Hij is overigens niet vies van enige re cycling, want onderwerpen als koffievlekken en de maan die aan de horizon groter lijkt dan hoog aan de hemel, stonden ook al in dat boek. Kees Buijs Jay Ingram: De snelheid van ho ning, en andere alledaagse ver schijnselen wetenschappelijk verklaard - Het Spectrum, 194 pag., 15,95. Las Vegas staat niet bepaald bekend als een stad met een flitsende popscene. Maar ze hebben er tegenwoordig in elk geval één band met uitstraling en potentie: The Killers. Die zijn genoemd naar een fictieve band uit een clip van New Or der en bewegen zich muzikaal pakweg op het snijvlak van die band, U2 en Duran Duran. Drummer Ronnie Vannucei: „Laten we er niet moeilijk over doen, we zijn gewoon een pro duct van de jaren tachtig." Zanger-toetsenist Brandon Flo wers, de benjamin van het vier tal, is met zijn 23 jaar net iets te jong om de jaren tachtig bewust te hebben meegemaakt. Hij kwam via zijn oudere broer in aanraking met new wave. Flo wers was degene die The Killers tweeënhalf jaar geleden opricht te. De aanleiding was een optre den van Oasis, vertelt Vannuc ei. „Brandon zat hiervoor in een all synth-band. Maar toen hij Oasis voor het eerst zag spelen, vond hij het hoog tijd om een gi tarist aan te schaffen." Flowers zette een advertentie, waar gita rist en Oasisf an Dave Keuning op reageerde. En een paar maan den later liep het duo Vannucci en bassist Mark Stoermer tegen het lijf, waarmee The Killers compleet waren. Muzikaal hebben ze weinig ge meen met Oasis. Of het moet de manier zijn waarop hun num mers klinken, denkt Vannucci. „Oasis heeft ook een grote sound. Hun songs zijn simpel, maar ze klinken groot. Het is geen band die je in een kroeg neerzet. Dat zijn wij ook niet." Deze zomer verscheen The Kil lers' debuutalbum Hot Fuss. Ze produceerden hem voor het grootste deel zelf en kregen bij het mixen assistentie van Alan Moulder (U2, Smashing Pump kins) en Mark Needham (Fleet- The Killers: „We hebben niet zoveel met andere Amerikaanse bands. Die zijn vaak zo plat." foto GPD wood Mac, Chris Isaak). Hot Fuss staat boordevol pakkende, weids geproduceerde gitaar popsongs met gloedvolle synthe sizers en gepassioneerde zang. Muziek met een vette knipoog naar de jaren tachtig. Vannucci vindt niet dat ze een typisch ja ren tachtig-geluid hebben. Maar hij geeft ruiterlijk toe dat ze een product van die tijd zijn. „De gelaagdheid, de synthesi zers en de nostalgie moeten we daar hebben opgepikt. We luis terden allemaal naar U2, Duran Duran, The Cure, The Smiths, New Order en Crowded Hou se." Behalve die laatste, zijn het alle maal Engelse bands die hij noemt. Het is dus niet zo vreemd dat bijna elke journalist die ze spreken, begint over hun Britse geluid. Maar Vannucci i had het zelf niet gehoord. „Ik had nooit gedacht dat we Brits klonken, totdat iemand erover begon en de rest het binnen de kortste keren braaf overnam. Het zal wel. Het enige Britse aan onze muziek dat ik kan be denken, is de popsensibility, het gevoel voor melodie. Maar dat is niet eens zozeer Engels. Meer Europees in het algemeen. Maar het klopt dat we niet zoveel heb ben met Amerikaanse bands. Die zijn vaak zo plat." Het is best hard gegaan met The Killers. Binnen een jaar na de oprichting hadden ze een con tract met platenlabel Island Def Jam op zak. En intussen hebben ze op de cover van NME gestaan, waren ze volgens het blad Rolling Sto ne een 'hot band' en deden ze een tournee in Engeland. Het is allemaal geen kwestie van geluk hebben of over goede netwerken beschikken, zegt Vannucci stellig. „We hebben er keihard voor gewerkt. Eerst door non-stop te repeteren, daarna met non-stop toe ren. "De drummer, die zijn stu die klassieke percussie opgaf voor de band, is niet bang dat ze straks weer even hard gaan vallen als ze opgeklommen zijn. „We zijn heel erg geïnspireerd en schrijven goede, grote pop songs, die voor iedereen toegan kelijk zijn. Toegankelijkheid vinden we belangrijk. Want ons uiteindelijke doel is de kloof tus sen cool en mainstream te dich ten. Zolang we geïnspireerd blij ven en geen compromissen slui ten, kunnen we alleen maar groeien. Ik hoop alleen dat we het tempo kunnen bijbenen." Dat zal blijken. De komende drie maanden zijn The Killers weer non-stop op tournee. Rob Broere The Killers staan woensdag (3 november) in de Melkweg in Amsterdam. Het is tijd voor The Detroit Cobras. Deze week zijn de laaggeprijsde heruitgaven van de eerste twee platen - Mink Rat Or Rabbit en Life Love And Lea ving - verschenen, maandag komt de nieuwe - Baby - uit en eind november speelt de band in Nederland, Geen betere tijd om de warmbloedige en soulvolle rock-'n-roll van The Detroit Co- bras te ontdekken dan wanneer het buiten donkerder wordt en de fut uit je lichaam wegsijpelt. Een bezwete band die soepel swingt met minimale middelen. Een uiterst geile vrouwenstem die niet teert op kunstige uitha len of meisjesachtig gezwijmel. Hun geluid is eigen, hun num mers zijn covers waarin ze hun liefde voor goeie ouwe muziek tonen. Ook Baby is een plaat vol met speels gemak en aansteke lijk enthousiasme uitgevoerde authentieke songs. Minder ruw dan het in kleine kring inmiddels klassieke Mink Rat Or Rabbit, maar een verlei delijke uitnodiging tot de opbeu rende en pretentieloze wereld van The Detroit Cobras. Maaike Borst The Detroit Cobras: Baby (Rough Trade/Konkurrent), speelduur: 31.40 min. De dromerige akoestische folkpop van het Ameri kaanse Dolorean levert dé soundtrack voor de herfst. Het is een cliché, maar gloedvolle zielenroerselen lenen zich nu eenmaal uitstekend voor diep zinnige overpeinzingen vol me lancholie als de blaadjes vallen. Singer-songwriter Al James weet met zijn groep op deze tweede cd Violence In The Snowy Fields aansluiting te vin den bij de meester zelf: Nick Drake. Meer nog dan gelijkge stemden als Damien Jurado en Richard Buckner weet de man uit Portland, Oregon, de juiste snaar te raken: „Baby let's die at the same time", klinkt het ver twijfeld in 'Dying In Time'. So ber maar uiterst sfeervol gear rangeerd met troostende en ver stilde klanken van vibrafoon, pe dal steel, piano en een strijk kwartet. Die toevoegingen ma ken Dolorean compleet en zor gen ervoor dat deze cd uit kan groeien tot een tijdloos pareltje. Dolorean komt in november naar Nederland. Peter van der Heide Dolorean: Violence In The Snowy Fields (Yep Roc/Sonic Rendezvous)speelduur: 37.07 min. Sinds zijn solodebuut Black On Both Sides uit 1999 geldt Mos Def als één van de meest veelbelovende rappers. Samen met geestverwanten als Talib Kweli en Common voert de ook als acteur succesvolle Dante Smith de 'new school' aan. Die alternatieve stroming moet niets hebben van de gangstercul tuur, maar toont zich sociaal be vlogen en bewust van de Afri kaanse roots. Op The New Dan ger laat de Newyorker zich van zijn beste en veelzijdigste kant horen. Hij rapt loom en lyrisch, croont a la Marvin Gaye. Zijn voorliefde voor stevige rock komt tot uiting in de krachtige samenwerking met zijn groep Black Jack Johnson. Daarin tref fen we Gary Miller, Bemie Wor rell, Doug Wimbish en Will Cal houn, mannen die met bands als Bad Brains en Living Colour fu rore maakten. Juist aan zo'n zwarte rockband ontbreekt het momenteel, vindt Mos Def. The New Danger is imponerend en geeft hiphop een serieuze schop in de goede richting. Peter van der Heide Mos Def: The New Danger (Geffen/ Universal), speelduur: Het lijkt zo makkelijk: veejay zijn. Denk jij dat je het beter kunt dan de huidige TMF-sterren? Geef je dan nu op! Voor het nieuwe programma Ra- te that VJ is muziekzender TMF op zoek naar jongeren die de uit daging aandurven. In één mi nuut jezelf presenteren én een clip aankondigen. En dat is nog niet alles: het publiek is de jury en kan via sms onder in beeld laten weten wat ze van de veejay-kandidaat vinden. Naar aanleiding van dit commentaar gaan de honderd beste kandida ten op 30 en 31 december met elkaar de strijd aan. De twee winnaars mogen een week lang een eigen ochtendshow presente ren op TMF. Vanaf 20 november mogen aan komende veejays elke dag tus sen 19.00 en 20.00 uur hun kun sten vertonen. Wil jij hierbij ho ren? Geef je dan op via de site www.tmf.nl. Een gestolen map met song teksten van U2-zanger Bo no is na 23 jaar boven water ge komen. De teksten komen uit 1981 en waren bedoeld voor het album October. Ze zaten in een enve lop die na een optreden in een nachtclub in Portland werd ge stolen. De vermoedelijke daders waren groupies die backstage mochten. U2 bleef op zoek naai de verdwenen teksten. Uiteinde lijk heeft de groep de songtek sten weer teruggekregen dank zij een 44-jarige vrouw. Ze zegt de teksten in 1981 te hebben ge vonden in een woning in de Ame rikaanse staat Washington. Pas kort geleden realiseerde ze zich dat de teksten gestolen waren en gaf ze ze terug aan U2. Christina Aguilera krijgt een rol in een televisieserie. Veel moeite hoeft ze er zelf niet voor te doen, want ze wordt gete kend: als Simpson-figuur. De zangeres krijgt een gastrol in de populaire Amerikaanse te kenfilmserie The Simpsons. In de aflevering doet ze samen met Simpsons-dochter Lisa mee aan een zangwedstrijd, een soort Amerikaanse versie van Idols.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45