De ultieme koffie-ervaring Mandarijnen komen er weer aan PZC W15 Gebruikersfeiten Records Klapvariant Muis zaterdag 30 oktober 2004 Je kunt je poes of je beautycase meesjouwen op vakantie. Maar er zijn ook mensen die hun koffiezetapparaat meenemen. Nespresso heeft er zelfs een speciale travelbag voor ontwikkeld. Kost wat, maar dan ben je met je dure machine wereldwijd verzekerd van het allerbeste bakkie wat je maar kunt wensen. Want dat pretendeert Nespresso te bie den: het ultieme kopje. Of zoals ze zelf zeggen: bij ons drink je geen koffie maar beleef je een Nespresso-ervaring. [espresso: een luxe product voor liefhebbers Negen melanges op een rij Op het eerste oog is Nespres- so-koffie net zoiets als Sen- seo-koffie. Maar dan anders, lek kerder en duurder. Hier geen 'pad' maar een futuristisch ogend cupje dat in het apparaat gestopt wordt. Philips geeft een Hollandse - grote - kop koffie, het Zwitserse apparaat een klei ne dampende espresso. Wat smaak betreft zoiets als het ver schil tussen gedachteloos een kroketje happen in de friettent of heerlijk dineren in een restau rant. „Philips heeft goed naar ons ge keken toen ze de Senseo ontwik kelden", lacht Gerhard Berssenbrügge, de hoogste baas van Nespresso. Het eerste Nes- presso-appraat was er immers midden jaren tachtig al, ver voordat Philips en DE hun 'nieu we manier van koffie zetten' pre senteerden. Het gigantische suc ces van de Senseo - in Neder land alleen zijn er al meer dan een miljoen van verkocht - doet Berssenbrügge weinig. „Senseo is geen concurrent van ons", zegt hij. „Je praat over heel an dere koffie. Wij willen met Nes presso de ultieme koffie-erva ring bieden. Een luxe-product voor echte liefhebbers. Ons doel: we willen de beste van de klas zijn." Nespresso, een volle dochter van voedinggigant Nestlé, houdt daarom graag alles in ei gen hand. Van alle koffie ter we reld gaat 94 procent op in de gro te zwarte plas die we met zijn allen thuis en op het werk drin ken. Maar de allerbeste kwali teit, zes van elke honderd koffie boontjes, pikt Nespresso eruit om zijn cupjes te vullen. Om ook die kwaliteit te garanderen ge beuld dat op één plek, in één fa briek in het Zwitserse Orbe. Wereldwijd zijn er nu ongeveer 1,5 miljoen Nespresso-apparaten ver kocht. Daarvan staan er naar schatting 100.000 in Nederland. In ons land kwam het merk in '92 op de markt. Bij Nespres so staan de Hollanders bekend als 'heavy users', zware gebruikers dus. Per maand drinken wij meer dan 60 cups en dat is bovengemiddeld. Nespresso praat over zijn koffie alsof het wijn is. De verschillende smaken worden bijvoorbeeld aangeduid als Grands Crus. Negen melanges zijn er: ristretto, arpeg gio, roma, capriccio, livanto, cosi, vol- luto, decaffeinato intenso en decaffeina- to. Nederlanders houden vooral van de wat zachtere smaken in de gouden en kope ren cups. Ook de dit voorjaar geïntroduceerde lun- go-cups (110 ml) zijn in ons land popu lair. Het gaat dan om de smaken vivalto, decaffeinato lungo en finezzo. Daarnaast brengt Nespresso elk voor- en najaar een limited edition uit. Verkrijgbaar tot de voorraad op is. Om de naamsbekendheid verder te ver groten heeft Nespresso zich op de zeilsport gestort. De America's Cup om precies te zijn, het grootste zeilevene- ment ter wereld dat voor het eerst sinds de start in 1851 naar Europa komt. Met dank aan het Zwitserse Alinghi-team dat de race vorig jaar op zijn naam schreef. Nespresso is de officiële koffie tijdens al le preregatta's die de komende jaren wor den gehouden en de finale in 2007 in Va lencia. Verder sponsort het merk het Alinghi-team. „Want we gaan allebei voor de beste cup", aldus Nespresso. Van daaruit gaan de miljoenen cups, elke melange met zijn ei gen hippe kleurtje, de wereld over. De klanten, of clubleden zoals Nespresso ze noemt, bestellen hun koffie via internet of de tele foon. Binnen 48 uur wordt hij dan geleverd. Kopen kan ook maar dan alleen bij de zeer ex clusieve winkels die het bedrijf kent, eind dit jaar moeten dat er wereldwijd 33 in totaal zijn. In Nederland zit zo'n N-boutique bijvoorbeeld in de peperdure P.C. Hooftstraat. Bij de verdere groei willen de Zwitsers sommi ge shops ook gaan optuigen als luxe koffiebar. In München is onlangs de eerste geopend. Ook wat betreft de Nespres so-apparaten, veelvuldig onder scheiden vanwege hun schitte rende design, houden de Zwit sers alles in eigen hand. Per land wordt samengewerkt met verschillende grote merken als Ki"ups, Alessi en Magimix. Per land kan dat een andere combi natie zijn, afhankelijk van wie ter plaatse het beste dealer/ winkelnetwerk heeft. Want in tegenstelling tot de cupjes zijn de apparaten wel breed verkrijg baar. Het gros van alle espi'esso-ma- chines heeft een prijs tussen de 200 en 500 euro. Om nieuwe markten daaronder en daarbo ven aan te boi'en, met name jon geren en liefhebbers van design, heeft Nespresso vier nieuwe ap paraten: twee goedkopere en twee dure. De goedkope Nespresso Essenza ^is er in twee uitvoeringen (169 of 179 euro). De ene is wat ron der en vrouwelijker, de ander meer hoekig - bijna mannelijk. Maar allebei zeer compact, strak vormgegeven en in hippe kleurtjes als koraalrood of tita nium. Echte apparaten voor star ters, zonder veel extra knoppen of functies. Dat geldt niet voor de twee andere modellen die sa men met Siemens op de markt gebracht worden. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook cappuccino of cafelatte maken. De Automa tic Flowstop kost 499 euro, de Romeo 699 euro. Maar die heeft dan ook een geweldig systeem waai'bij het cupje, zoals een cd in de cd-speler, ingeslikt wordt en de koffie gaat lopen. Op een elektronisch display is in de ei gen taal te lezen wat er allemaal gebeurt en hoever de machine is. Nog meer nieuwe apparaten lig gen al op de tekentafel. Een soort uitklapbare koffiecube bij voorbeeld, een apparaat voor bo ven het bed en een ultraplat mo del dat je als een soort geïnte greerd dienblad mee naar bui ten kunt nemen. Het is nog niet zo ver maar ze komen er wel aan. Hans van Alebeek Soms is het wat moeilijk te onthouden, wanneer de nieuwe oogst van een bepaalde gi-oente of vrucht weer beschik baar komt. Met mandarijnen heb ik daar nooit problemen mee. Simpel: de eerste echt lek kere komen met Sinterklaas mee, uit Spanje. Ik ki'eeg ze vroe ger steevast in mijn schoen. Ja, Sint is een wijs man. Tegenwoordig reizen de Spaan se mandarijnen de goedheilig man een paar weken vooi-uit. Maar let op, tot eind oktober heb je alleen de zogenaamde ge stookte mandai'ijntjes. Dat zijn onrijp geplukte mandarijnen die onder druk worden gerijpt. Ze zijn vaak wat zurig van smaak en hun schilletje kleurt snel zwart. Bewaar ze daarom goed gekoeld, liefst in de koel kast. Vanaf begin november zijn de lekkere, pitarme clementines en satsuma's te koop. Echte zoete mandai'ijnen (Citrus reticulata) komen pas tegen de kerst op de markt, vaak in van die mooie houten kistjes. Even voor de dui delijkheid, de populaire clemen tine is geen honderd procent mandarijn maar een kruising. De Franse trappisten-pater Clé ment, die begin 1900 in Algei'ije woonde, knxiste daar voor het eerst met succes een mandarijn boom met een pommeransboom (bittere sinaasappel). Het resul taat; een nieuwe, makkelijk pel- bare pitarme vrucht met iets bit ters in de smaak, die eervol werd vernoemd naar zijn uitvin der. Satsuma is een Japanse va- Chinese ambtenaren, mandarij nen genaamd, hadden een uitge sproken voorkeur voor die klei ne, iets afgeplatte sappige oran je vruchtjes, die zich zo makke lijk laten pellen. Alleen zij moch ten ze kweken. Het was in het oude China een teken van 'wijs heid' en absoluut statusverho gend een mandarijnenboompje in je tuin te houden. Later, rond 1500 na Christus, maakte de citrusfamilie zijn oversteek )ken met Puck Kerkhoven riant met groenige blosjes, die goed tegen voi-st kan. De wilde mandarijn komt, net als de sinaasappel en de citroen van oorsprong uit China; van de Zuidoostelijke uitlopers van de Himalaya, waar een moessonkli maat heerst. Eeuwenlang werd de citi'usboom als goddelijk be schouwd vanwege zijn de geuri ge bloesem en sappige vi'uchten in de voi'm én de kleur van de zon. Kruisen, veredelen en ver troetelen was bij uitstek een klusje voor de beste keizerlijke plantkundigen. Bevoorrechte naar Zuid Europa en Noord Afrika. Portugese ontdekkings reizigers speelden daarin een be langrijke rol. Het was Columbus die de sinaasappel, citroen en mandarijn meenam naar de Ca- narische eilanden en Zuid Ame rika, waar tegenwoordig het meeste citrusfruit wordt gepro duceerd. Nog steeds getuigt het van 'wijs heid' veel mandarijnen te eten. Het zijn ware vitaminebomme tjes en ze bevatten heel weinig calorieën. Bovendien happen ze makke); ik weg en laten ze zich heel goed verwerken in salades en gerechten met (gerookte) kip, varkensvlees en vis. En natuur lijk in frisse desserts zoals deze IJsmandarijnen (zie recept). Kies stevige exemplaren, liefst met het blaadje er nog aan. Dat staat lekker vrolijk. IJSMANDARIJNEN (nagerecht voor 4 personen Ingrediënten: 4 grote mandarij nen sap van een halve citroen 1 blaadje gelatine 50 gram witte basterdsuiker 1 dl slagroom. Bereiding: Week de gelatine 5 minuten in een kom met koud water. Snijd de kapjes van de bo venkant van de mandarijnen. Snijd voorzichtig het vrucht vlees eruit, vang het sap op. Snijd vi'uchtvlees heel fijn en doe samen met het sap van man darijnen en citroen in een ondie pe schaal (bijv. een gebruikte plastic ijsbak van 1 liter). Ver warm 1 deciliter water in een pan, los hierin suiker op. Knijp gelatine goed uit en laat oplos sen in het suikerwater. Laat af koelen en roe" dan door de man darijnenmassa. Klop de slag room stijf en schep de mandarij nenmassa erdoor. Zet de schaal in de vriezer. Wacht een half uur en roer de massa dan flink door met een vork. Herhaal dit een keer. Vul de uitgeholde mandai-ijnen met de bijna stijve ijst assa, zet de kapjes erop en laat ze nog mini maal 2 uur in de vriezer bevrie zen. Laat ze een half uur voor consumptie bijkomen in de koel kast. Tip: Serveer ijsmandarijnen met een lekkere dot slagroom er naast, en bestrooi die met ge- roosterd amandelschaafsel. De nieuwste Guinness World Re- cords, voorheen The Guinness Book of Records, zit in een gou den jas. Want het Guin- ness-boek viert zijn vijftigste vei-jaardag. Een mooie mijlpaal van een fenomeen, dat zelf vorig jaar ook een record boekte met het 110 miljoenste exemplaar - niet eerder vertoond in de ge schiedenis van de uitgeverij. Elk jaar vliegen er wereldwijd 3,5 miljoen stuks over de toonbank. „Dat geeft aan dat de honger naar kennis van de mensheid ge combineerd met de wens om re cordhouder te zijn, onvermin derd is", verklaart de hoofdre dacteur. Het gouden boek telt 273 pagina's vol imponerende en maffe feitjes, van de beste paalzitter en mevrouw met lang ste nagels tot de grootste kauw gombeiEnkele records jubile ren met het boek mee, zoals het grootste voetbalstadion, de lang ste dam en best vei'kochte plaat: White Christmas is nog steeds onovertroffen. Guinness World Records 2005, een uitgave van Kosmos-Z&K Uitgevers, kost 24,99 euro. Dachten we alle schuif-, draai en klap-varianten van mobiele telefoontjes wel te kennen, komt Panasonic toch met iets nieuws op de proppen. Het schermpje van de X30Ö klapt simpel zij waarts open, net als bij een ca mera. Dus ook hier zit de came ralens aan de zijkant. Dit moet het nemen van foto's en korte vi deofilmpjes vergemakkelijken. De ingebouwde camera be schikt over een handige timer functie. Deze mobiele telefoon heeft een 65.000 kleurenscherm en polyfone beltonen, maar dat is tegenwoordig ook al niet meer zo apart. De prijs: 299 eu- Het is een mooie samentrek king: Quitray, de 'Quit smoking ashtray'. Het is een asbak in de vorm van longen. Het idee dat de roker zijn sigaretten in de lon gen uitdrukt, moet afschrikwek kend werken. Door de as kleurt de asbak allengs zwarter. Dat roken ongezond is, kan niet dui delijker zichtbaar worden. Ont werper Mark van der Vlis ziet de Quitray als hét cadeau van niet-rokers voor alle mensen die graag willen stoppen met roken: „Als steuntje in de rug." De de- sign-gepatenteei-de asbak kost 9,95 euro. Net een muis die brult. De nieu we kleine hifiset van Sanyo, de DC-MM7000 is zo compact dat-ie vlot op elke plank past en zo krachtig dat-ie elke ruimte vult met heldere klanken. Slechts zeventien centimeter breed beschikt de set over 2x50 Watt muziekvei*mogen. Het ge heim van de smid is de zogehe ten 1-bit digitale versterker, een nieuwe technologie die een ana loog signaal omzet in een digi taal signaal. Dat levert een fraai er geluid op. Uiteraard zit er een tuner in de MM7000 inclu sief RDS. In het geheugen kun nen veei'tig zenders worden ge- pi'ogrammeerd. Zijn grotere broer, de MP7500 geeft ook cd's met mp3-muziek weer. De MM7000 kost 179 euro, de MP7500 komt op 199 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 43