Verrassende combinaties bij De Gans Speelgoedrage kort maar heftig Tollen en kaarten Ramon Miracle Televisie bijlagen: 0113-315680 ■mail:redactie@ pzc.nl 31, 4460 AA Goes en Midden-Zeeland: 0113-315520; 0114-372770; btionaal: 020-4562500. bterdag 30 oktober 2004 De eerste Nederlandse robot heet Ramon. Producent Goliath schuift Ramon naar voren als de eerste robot die Nederlands spreekt en reageert op zo'n 25 gesproken commando's. Hij kan van alles: bewegen, dansen, spor ten, vallen, opstaan en praten. Geprogrammeerd zijn meer dan vijftig bewegingen. De commu nicatie verloopt draadloos (in frarood). Dat is een kwestie van een koptelefoon plus microfoon opzetten en oogcontact maken met Ramon en zijn naam roe pen. Een paar technische details van deze kameraad: hij wordt aangestuurd door een 8 bit-pro cessor en heeft 512 kB geheu gen. Hij is geschikt voor kinde ren vanaf vijf jaar en kost 79,99 euro. Wat een fusie van Anne Geddes en Céline Dion oplevert, is voor spelbaar. Een babyfotoboek plus cd natuurlijk. De naam van het gezamenlijke project ligt ook voor de hand: Miracle. De mix van foto's en liedjes is een eerbetoon aan de sterke liefdes band tussen moeder Dion en haar baby'tje René-Charles. Het Miracle-project begint met een fotoboek (180 foto's), inclusief cd met nieuwe en bekende songs, plus de dvd 'The making of'. Daarmee is de kous lang niet af, want we krijgen nog Mi- racle-kalenders, dito wenskaar ten en een website. Het boek Mi racle (ISBN 90 5897 212 7) kost 49,95 euro. 'Een beeldhouwwerk in de huis kamer'. Da's nou ook weer een tikkeltje overdreven, maar hij mag zeker gezien worden. De staande lcd-tv van Loewe, die Spheros R 37 Masterpiece heet, combineert geavanceerde tech nologie met opwindend design. De tv met een diagonaal van 94 centimeter herbergt de laatste beeldverbeterings-chips. Hij is al voorbereid op ontvangst van hdtv, de standaard van de toe komst. Ingebouwd is een hardeschijfre- corder van 160 gigabyte, goed voor liefst tweehonderd uur op nemen. Praktisch is de draaien de aluminium voet. De prijs: 7999 euro. oes staat bekend als de Ganzenstad en LX een restaurant met de naam De Gans ,3 lag er dan ook niet ontbreken. Dat moet 52 'anny Groeneveld gedacht hebben toen hij «gin dit jaar het etablissement Chez Kees ij de Steenen Brug overnam. Soms krijg ik, rgens binnenstappend, een gevoel van al- m aanwezige perfectie. Zo ook bij Restau- ant De Gans en tijdens de maaltijd wordt lat gevoel steeds sterker. half vijf en de zaak is net open. Een expert die het pand in ogenschouw komt nemen in verband met eventuele toekomstige schade door voorgenomen bouwwerkzaamheden in het aanpalende gebied, complimenteert de patron met zijn zaak. Het ziet er allemaal heel goed uit. Die mening ben ik ook toege daan, Ook de kaart maakt een heel goede indruk. Het aanbod is niet heel uitgebreid, maar er is genoeg om uit te kunnen kiezen. Boven dien is er, en dat blijkt gebruikelijk, ook een en ander buiten de kaart om te verkrijgen. De gastvrouw deelt het allemaal keurig mee en blijkt goed op de hoogte van hetgeen in de keuken gebeurt. Ook een even dreigende spraakverwarring aan een belendende tafel met Scandinavi sche gasten wordt vlot opgelost. De Zweden zijn gewoon brood te eten bij de warme maaltijd en vragen om 'garlic bread' waarin de keuken niet voorziet, maar stokbrood met kruidenboter is een aanvaardbaar alter natief mede door het knoflookgehalte. Ik krijg ook zo'n mandje met warm en knap perig afgebakken brood bij mijn glas frisse witte huiswijn en het voorgerecht, de salade AAN TAFEL Rien van Reems van gerookte zalm (€8,50), verrijkt met vers gesneden rode ui plus kappertjes en een dil ledressing. De sla is supervers en ik heb de indruk dat Danny Groeneveld een goede 's; icier' is bij alle andere voorgerechten zie ik verschillende dressings: carpaccio van de chef (€9,95) met balsamicodressing, Ar- dennerham met meloen (€8,45) met een zoe te cassisdressing, gebakken geitenkaas (€8,90) met een honingdressing en Holland se garnalencocktail (€9,60) met een zachte cocktailsaus. Van de drie soepen wil ik vooral graag de to matensoep (€3,75) proeven omdat ik hoor dat de chef daar een beetje appelmoes door doet. En inderdaad, nu ik dat weet, meen ik het ook te proeven, het geeft de soep iets fris en luchtigs. De keuken van De Gans heeft meer bijzon- dere dingen, zoals de combinatie van vlees met vis of schaaldieren, bijvoorbeeld in mijn hoofdgerecht: ossenhaasbiefstukjes met gamba's en een saus van scampi's (€20,50). Ik kan me voorstellen dat vaste gas ten voor dit gerecht vallen en er steeds weer voor terug komen. De biefstukjes zi;: zoda nig gegrild dat ze van binnen nog rood zijn en boven op elk van de twee biefstukjes prijkt een grote, gedeeltelijk gepelde, gar naal. Twee roosjes net beetgare bloemkool en broccoli er tegen aan voor kleur- en smaakcontrast en een gebonden saus met scampi er omheen en je hebt een fantastisch gerecht. De overige vleesgerechten zijn klassiekers: gebakken kogelbiefstuk 15,50), gebakken varkenshaas op traditionele wijze 13,75), gebakken tournedos 18,50), en schnitzel De Gans 14,75). Veel restaurants betrek ken hun vlees geportioneerd maar Danny Groeneveld snijdt zelf de biefstukken uit en bepaalt dus zelf de dikte. Met de vis gaat het niet anders, die wordt in de keuken gefileerd. Gebakken slibtong staat tegen een dagprijs op de kaart, gegril de zalmfilet 14,50), tongrolletjes gevuld met zalm en scampi's 16,50), stoofpotje van vis 18,65) en gamba's du chef, gebak ken en afgeblust met cognac 19,35) zijn bekende gerechten maar met finesse bereid. Bij de desserts is coupe kaneel 6,50) als combinatie van koud kaneelijs met warme appelcompöte, een specialiteit die ik helaas geen plaats weet te geven. Restaurant De Gans Jacob Valckestraat 17 4461 KB Goes Tel. 0113-213613 Fax. 0113-219380 Gesloten op maandag Keuken open vanaf 16.30 uur Creditcards: American Express Kinderen: kindermenuutje Vegetarisch: 2 gerechten op kaart en in over- leg Rolstoel: geen problemen Roken: niet gescheiden BEYBLADE Beyblade is een moderne tol, die je moet op draaien en met een druk op de knop laat tollen. Je kunt doen wie het langst blijft tollen of probe ren eikaars tol weg te laten schieten. DIDDLE Diddle is een 'springmuis', een muis met enorm grote voeten. Het Diddl-figuurtje wordt ge bruikt voor allerlei artikelen, zoals mappen, mokken, blocnotes en pluche-beesten. Diddl is in 1990 ontworpen door de Duitser Thomas Go- litz, maar drong laat in Nederland door. YU-GI-OH Yu-Gi-Oh is een tekenfilm en een kaartspel. In het spel spelen de spelers ieder met een eigen deck (spel kaarten) tegen elkaar. Gehoord tij dens het spel: „Ik set deze kaart, dan speel ik monster rebom om mijn block luster soldier en voy of the beginning terug te halen en val ik je levenspunten aan voor 3000 damage." Ze zijn weer verdwenen voordat de volwassen mens door had, dat ze er wa ren. De rage van een stuk speelgoed is kort maar hef tig en verdwijnt dan weer stilletjes uit de levens van kinderen en uit de speel goedwinkel. Maar gelukkig is er dan al weer iets nieuws op de markt wat 'in' is en wat iedereen wil hebben. De estafette van rages kent geen eindstreep. Maar hoe wordt de nieuwe hype be paald? En door wie? is niet alleen een kaartspel, maar ook tekenfilm. De 'springmuis' Diddle is te vinden op tal van artikelen, van mokken tot pluche beesten. Hij ziet echter wel verschil tus sen leeftijdsgroepen. „De jonge re kinderen willen een zo groot mogelijke verzameling. Hoe meer, hoe beter. Iets oudere kin deren willen hun verzameling zo veel mogelijk compleet heb ben. Zij gaan op zoek naar de zeldzame exemplaren." De ei gen invulling door kinderen van een product is ook een criterium voor succes. „Een kind moet wel wat met het product kunnen doen. Op een mooie ketting zijn ze zo uitgekeken. De speelbaar heid moet goed zijn. Een kind moet er op verschillende ni veaus mee uit de voeten kunnen. Ieder kind heeft tenslotte zijn eigen beleving en karakter. Neem het kaartspel Yu-Gi-Oh, dat kan op allerlei manieren worden gespeeld." Maar met alle markttechnische basisvoorwaarden alleen, kom je er niet. Geluk is een erg be langrijk criterium, iets wat de marketing niet in de hand heeft. De Koning: „Maar het is niet toe vallig dat bijna alle rages aan een groot deel van de genoemde punten voldoen. Rages kunnen op twee manieren ontstaan", zegt Johan Peels, docent aan de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. „De media kun nen een rage op gang brengen en ook mond tot mondreclame draagt daaraan bij, zoals je ziet in wat we straatcultuur noe men." Vervolgens zorgt kudde gedrag ervoor dat een artikel ook daadwerkelijk een rage wordt, aldus Peels. De trendset ters hebben iets nieuws en de meelopers willen dat ook heb ben. „Kinderen zien iets en wil len dat ook hebben. Ze willen er ook bij horen. Maar zo gauw de trendsetters zien dat 'hun' ding door de massa gedaan wordt, gaan ze weer op zoek naar iets nieuws." Dat zou verklaren waarom de rages zo snel opko men en weer verdwijnen. Henri van Dongen is groepsbege- leider bij internaat OCB in Bre da. Hij heeft een groep in de leef tijd van 9 tot 14-jarigen. Hij denkt dat een rage in de media ontstaat: „Kinderen worden doodgegooid met reclame. Ze kunnen op een gegeven moment niet meer om een bepaald pro duct heen." Vervolgens wordt de rage op het schoolplein ver spreid. En wie niet mee doet, hoort er niet meer bij. „Dat zag je bijvoorbeeld bij de Scou- bidou-touwtjes. Een kind dat niet kon 'Scoubidou-en' hoorde niet meer bij de groep." Een an dere grote invloed op rages heb ben de ouders, zo meent Van Dongen: „Die moeten uiteinde lijk de rage financieel voeden. Ouders bepalen wat een kind krijgt. Geld speelt dan ook een rol. Een kind van wat rijkere ouders krijgt eerder een cadeau tje. Dat kind neemt dat dan mee naar het schoolplein, waarna an dere kinderen het ook willen hebben." De 'rijke' kinderen fun geren dus als trendsetters. "En wat minder rijke ouders willen hun kind ook niets te kort doen. Wanneer alle kinderen steppen en jóuw kind heeft geen step, voel je je als ouder ook niet fijn." Joost Ploegmakers Beyblade is een moderne tol. Marketingbureau IPM Kid- Wise in Amsterdam is ge specialiseerd in kinderen en hun trends. Projectleider Erik de Ko ning interviewt de kinderen zelf en heeft een aantal basisvoor waarden voor een rage ontdekt. „Kinderen moeten het product overal mee naar toe kunnen ne men en er in het openbaar mee kunnen spelen. De Scou- bidou-touwtjes konden de kin deren zichtbaar op het school plein gebruiken, wat erg goed was voor de verspreiding." e Een andere basisvoorwaarde die De Koning ontdekte, is 'on derscheiding' Iets moet natuur lijk wel iets zijn dat anders is dan wat er al is. Daarnaast is het zaak om je product vernieu wend te houden. De Koning: „Beyblade bijvoorbeeld heeft telkens nieuwe en andere tollen, het product krijgt telkens een nieuwe injectie. Op die manier blijft het product interessant voorkinderen." 'Hebben, hebben, hebben' is een ander kenmerk van een rage. „Kinderen vinden verzamelen g erg leuk. Ze willen bijvoorbeeld zoveel mogelijk spinners (tollen die in zakken Chips zaten) heb ben. Ook bij Diddl is dat duide- lijk te zien." foto's Vincent Wilke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41