Verrassende combinaties bij De Gans
Speelgoedrage
kort maar heftig
Tollen en
kaarten
Ramon
Miracle
Televisie
bijlagen: 0113-315680
■mail:redactie@ pzc.nl
31, 4460 AA Goes
en Midden-Zeeland: 0113-315520;
0114-372770;
btionaal: 020-4562500.
bterdag 30 oktober 2004
De eerste Nederlandse robot
heet Ramon. Producent Goliath
schuift Ramon naar voren als de
eerste robot die Nederlands
spreekt en reageert op zo'n 25
gesproken commando's. Hij kan
van alles: bewegen, dansen, spor
ten, vallen, opstaan en praten.
Geprogrammeerd zijn meer dan
vijftig bewegingen. De commu
nicatie verloopt draadloos (in
frarood). Dat is een kwestie van
een koptelefoon plus microfoon
opzetten en oogcontact maken
met Ramon en zijn naam roe
pen. Een paar technische details
van deze kameraad: hij wordt
aangestuurd door een 8 bit-pro
cessor en heeft 512 kB geheu
gen. Hij is geschikt voor kinde
ren vanaf vijf jaar en kost 79,99
euro.
Wat een fusie van Anne Geddes
en Céline Dion oplevert, is voor
spelbaar. Een babyfotoboek
plus cd natuurlijk. De naam van
het gezamenlijke project ligt
ook voor de hand: Miracle. De
mix van foto's en liedjes is een
eerbetoon aan de sterke liefdes
band tussen moeder Dion en
haar baby'tje René-Charles. Het
Miracle-project begint met een
fotoboek (180 foto's), inclusief
cd met nieuwe en bekende
songs, plus de dvd 'The making
of'. Daarmee is de kous lang
niet af, want we krijgen nog Mi-
racle-kalenders, dito wenskaar
ten en een website. Het boek Mi
racle (ISBN 90 5897 212 7) kost
49,95 euro.
'Een beeldhouwwerk in de huis
kamer'. Da's nou ook weer een
tikkeltje overdreven, maar hij
mag zeker gezien worden. De
staande lcd-tv van Loewe, die
Spheros R 37 Masterpiece heet,
combineert geavanceerde tech
nologie met opwindend design.
De tv met een diagonaal van 94
centimeter herbergt de laatste
beeldverbeterings-chips. Hij is
al voorbereid op ontvangst van
hdtv, de standaard van de toe
komst.
Ingebouwd is een hardeschijfre-
corder van 160 gigabyte, goed
voor liefst tweehonderd uur op
nemen. Praktisch is de draaien
de aluminium voet. De prijs:
7999 euro.
oes staat bekend als de Ganzenstad en
LX een restaurant met de naam De Gans
,3 lag er dan ook niet ontbreken. Dat moet
52 'anny Groeneveld gedacht hebben toen hij
«gin dit jaar het etablissement Chez Kees
ij de Steenen Brug overnam. Soms krijg ik,
rgens binnenstappend, een gevoel van al-
m aanwezige perfectie. Zo ook bij Restau-
ant De Gans en tijdens de maaltijd wordt
lat gevoel steeds sterker.
half vijf en de zaak is net open. Een expert
die het pand in ogenschouw komt nemen in
verband met eventuele toekomstige schade
door voorgenomen bouwwerkzaamheden in
het aanpalende gebied, complimenteert de
patron met zijn zaak. Het ziet er allemaal
heel goed uit. Die mening ben ik ook toege
daan,
Ook de kaart maakt een heel goede indruk.
Het aanbod is niet heel uitgebreid, maar er
is genoeg om uit te kunnen kiezen. Boven
dien is er, en dat blijkt gebruikelijk, ook een
en ander buiten de kaart om te verkrijgen.
De gastvrouw deelt het allemaal keurig mee
en blijkt goed op de hoogte van hetgeen in
de keuken gebeurt.
Ook een even dreigende spraakverwarring
aan een belendende tafel met Scandinavi
sche gasten wordt vlot opgelost. De Zweden
zijn gewoon brood te eten bij de warme
maaltijd en vragen om 'garlic bread' waarin
de keuken niet voorziet, maar stokbrood
met kruidenboter is een aanvaardbaar alter
natief mede door het knoflookgehalte.
Ik krijg ook zo'n mandje met warm en knap
perig afgebakken brood bij mijn glas frisse
witte huiswijn en het voorgerecht, de salade
AAN TAFEL
Rien van Reems
van gerookte zalm (€8,50), verrijkt met vers
gesneden rode ui plus kappertjes en een dil
ledressing. De sla is supervers en ik heb de
indruk dat Danny Groeneveld een goede
's; icier' is bij alle andere voorgerechten
zie ik verschillende dressings: carpaccio van
de chef (€9,95) met balsamicodressing, Ar-
dennerham met meloen (€8,45) met een zoe
te cassisdressing, gebakken geitenkaas
(€8,90) met een honingdressing en Holland
se garnalencocktail (€9,60) met een zachte
cocktailsaus.
Van de drie soepen wil ik vooral graag de to
matensoep (€3,75) proeven omdat ik hoor
dat de chef daar een beetje appelmoes door
doet. En inderdaad, nu ik dat weet, meen ik
het ook te proeven, het geeft de soep iets fris
en luchtigs.
De keuken van De Gans heeft meer bijzon-
dere dingen, zoals de combinatie van vlees
met vis of schaaldieren, bijvoorbeeld in
mijn hoofdgerecht: ossenhaasbiefstukjes
met gamba's en een saus van scampi's
(€20,50). Ik kan me voorstellen dat vaste gas
ten voor dit gerecht vallen en er steeds weer
voor terug komen. De biefstukjes zi;: zoda
nig gegrild dat ze van binnen nog rood zijn
en boven op elk van de twee biefstukjes
prijkt een grote, gedeeltelijk gepelde, gar
naal. Twee roosjes net beetgare bloemkool
en broccoli er tegen aan voor kleur- en
smaakcontrast en een gebonden saus met
scampi er omheen en je hebt een fantastisch
gerecht.
De overige vleesgerechten zijn klassiekers:
gebakken kogelbiefstuk 15,50), gebakken
varkenshaas op traditionele wijze 13,75),
gebakken tournedos 18,50), en schnitzel
De Gans 14,75). Veel restaurants betrek
ken hun vlees geportioneerd maar Danny
Groeneveld snijdt zelf de biefstukken uit en
bepaalt dus zelf de dikte.
Met de vis gaat het niet anders, die wordt in
de keuken gefileerd. Gebakken slibtong
staat tegen een dagprijs op de kaart, gegril
de zalmfilet 14,50), tongrolletjes gevuld
met zalm en scampi's 16,50), stoofpotje
van vis 18,65) en gamba's du chef, gebak
ken en afgeblust met cognac 19,35) zijn
bekende gerechten maar met finesse bereid.
Bij de desserts is coupe kaneel 6,50) als
combinatie van koud kaneelijs met warme
appelcompöte, een specialiteit die ik helaas
geen plaats weet te geven.
Restaurant De Gans
Jacob Valckestraat 17
4461 KB Goes
Tel. 0113-213613
Fax. 0113-219380
Gesloten op maandag
Keuken open vanaf 16.30 uur
Creditcards: American Express
Kinderen: kindermenuutje
Vegetarisch: 2 gerechten op kaart en in over-
leg
Rolstoel: geen problemen
Roken: niet gescheiden
BEYBLADE
Beyblade is een moderne tol, die je moet op
draaien en met een druk op de knop laat tollen.
Je kunt doen wie het langst blijft tollen of probe
ren eikaars tol weg te laten schieten.
DIDDLE
Diddle is een 'springmuis', een muis met enorm
grote voeten. Het Diddl-figuurtje wordt ge
bruikt voor allerlei artikelen, zoals mappen,
mokken, blocnotes en pluche-beesten. Diddl is
in 1990 ontworpen door de Duitser Thomas Go-
litz, maar drong laat in Nederland door.
YU-GI-OH
Yu-Gi-Oh is een tekenfilm en een kaartspel. In
het spel spelen de spelers ieder met een eigen
deck (spel kaarten) tegen elkaar. Gehoord tij
dens het spel: „Ik set deze kaart, dan speel ik
monster rebom om mijn block luster soldier en
voy of the beginning terug te halen en val ik je
levenspunten aan voor 3000 damage."
Ze zijn weer verdwenen
voordat de volwassen
mens door had, dat ze er wa
ren. De rage van een stuk
speelgoed is kort maar hef
tig en verdwijnt dan weer
stilletjes uit de levens van
kinderen en uit de speel
goedwinkel. Maar gelukkig
is er dan al weer iets nieuws
op de markt wat 'in' is en
wat iedereen wil hebben.
De estafette van rages kent
geen eindstreep. Maar hoe
wordt de nieuwe hype be
paald? En door wie?
is niet alleen een kaartspel, maar ook
tekenfilm.
De 'springmuis' Diddle is te vinden op tal van artikelen, van mokken tot pluche beesten.
Hij ziet echter wel verschil tus
sen leeftijdsgroepen. „De jonge
re kinderen willen een zo groot
mogelijke verzameling. Hoe
meer, hoe beter. Iets oudere kin
deren willen hun verzameling
zo veel mogelijk compleet heb
ben. Zij gaan op zoek naar de
zeldzame exemplaren." De ei
gen invulling door kinderen van
een product is ook een criterium
voor succes. „Een kind moet wel
wat met het product kunnen
doen. Op een mooie ketting zijn
ze zo uitgekeken. De speelbaar
heid moet goed zijn. Een kind
moet er op verschillende ni
veaus mee uit de voeten kunnen.
Ieder kind heeft tenslotte zijn
eigen beleving en karakter.
Neem het kaartspel Yu-Gi-Oh,
dat kan op allerlei manieren
worden gespeeld."
Maar met alle markttechnische
basisvoorwaarden alleen, kom
je er niet. Geluk is een erg be
langrijk criterium, iets wat de
marketing niet in de hand heeft.
De Koning: „Maar het is niet toe
vallig dat bijna alle rages aan
een groot deel van de genoemde
punten voldoen. Rages kunnen
op twee manieren ontstaan",
zegt Johan Peels, docent aan de
opleiding Sociaal Pedagogische
Hulpverlening. „De media kun
nen een rage op gang brengen
en ook mond tot mondreclame
draagt daaraan bij, zoals je ziet
in wat we straatcultuur noe
men." Vervolgens zorgt kudde
gedrag ervoor dat een artikel
ook daadwerkelijk een rage
wordt, aldus Peels. De trendset
ters hebben iets nieuws en de
meelopers willen dat ook heb
ben. „Kinderen zien iets en wil
len dat ook hebben. Ze willen er
ook bij horen. Maar zo gauw de
trendsetters zien dat 'hun' ding
door de massa gedaan wordt,
gaan ze weer op zoek naar iets
nieuws." Dat zou verklaren
waarom de rages zo snel opko
men en weer verdwijnen.
Henri van Dongen is groepsbege-
leider bij internaat OCB in Bre
da. Hij heeft een groep in de leef
tijd van 9 tot 14-jarigen. Hij
denkt dat een rage in de media
ontstaat: „Kinderen worden
doodgegooid met reclame. Ze
kunnen op een gegeven moment
niet meer om een bepaald pro
duct heen." Vervolgens wordt
de rage op het schoolplein ver
spreid. En wie niet mee doet,
hoort er niet meer bij. „Dat zag
je bijvoorbeeld bij de Scou-
bidou-touwtjes. Een kind dat
niet kon 'Scoubidou-en' hoorde
niet meer bij de groep." Een an
dere grote invloed op rages heb
ben de ouders, zo meent Van
Dongen: „Die moeten uiteinde
lijk de rage financieel voeden.
Ouders bepalen wat een kind
krijgt. Geld speelt dan ook een
rol. Een kind van wat rijkere
ouders krijgt eerder een cadeau
tje. Dat kind neemt dat dan mee
naar het schoolplein, waarna an
dere kinderen het ook willen
hebben." De 'rijke' kinderen fun
geren dus als trendsetters. "En
wat minder rijke ouders willen
hun kind ook niets te kort doen.
Wanneer alle kinderen steppen
en jóuw kind heeft geen step,
voel je je als ouder ook niet
fijn."
Joost Ploegmakers
Beyblade is een moderne tol.
Marketingbureau IPM Kid-
Wise in Amsterdam is ge
specialiseerd in kinderen en hun
trends. Projectleider Erik de Ko
ning interviewt de kinderen zelf
en heeft een aantal basisvoor
waarden voor een rage ontdekt.
„Kinderen moeten het product
overal mee naar toe kunnen ne
men en er in het openbaar mee
kunnen spelen. De Scou-
bidou-touwtjes konden de kin
deren zichtbaar op het school
plein gebruiken, wat erg goed
was voor de verspreiding."
e Een andere basisvoorwaarde
die De Koning ontdekte, is 'on
derscheiding' Iets moet natuur
lijk wel iets zijn dat anders is
dan wat er al is. Daarnaast is
het zaak om je product vernieu
wend te houden. De Koning:
„Beyblade bijvoorbeeld heeft
telkens nieuwe en andere tollen,
het product krijgt telkens een
nieuwe injectie. Op die manier
blijft het product interessant
voorkinderen."
'Hebben, hebben, hebben' is een
ander kenmerk van een rage.
„Kinderen vinden verzamelen
g erg leuk. Ze willen bijvoorbeeld
zoveel mogelijk spinners (tollen
die in zakken Chips zaten) heb
ben. Ook bij Diddl is dat duide-
lijk te zien."
foto's Vincent Wilke