>zc Lappendeken toopt bouwhistorie SH Middeleeuwse muren vragen om twee zagen Poortambacht in Zierikzee WOON jdactie bijlagen: 0113-315680 ivw.pzc.nl |nail:redactie@ pzc.nl istbus 31, 4460 AA Goes Jvertentie-exploitatie: jrd- en Midden-Zeeland: 0113-315520; lUWS-Vlaanderen: 0114-372770; itionaal: 020-4562500. iterdag 30 oktober 2004 mil WL' Nr-EtoANSE Sljniw»; Verkooptips voor huizenbezitters Wie Poortambacht, een nieuwbouwwijk bij Zierikzee, doorkruist, krijgt een overzichtelijk beeld van de bouwtrends sinds de jaren zestig. Van de eerste, strakke straten met de auto als statussymbool, via het woonerf naar de meer gevarieerde woningbouw met zicht op het wa ter in Poortambacht 10. et oudste gedeelte van Poortambacht: strak en veel ruimte voor de auto. De nieuwbouwwijk Poort am- bacht, in de volksmond Plan West of Plan Waai ge noemd, neemt inmiddels qua op pervlakte bijna net zoveel ruim te in als het oude stadsdeel van Zierikzee. Het oude deel deed er echter enkele eeuwen over om te groeien; Poortambacht heeft slechts enkele decennia nodig. De plannen voor de laatste uit breiding, deelplan 11, liggen klaar en daarna is de wijk klaar. Tussen die eerste woningen uit 1970 en de woningen die nu nog gebouwd moeten worden, ligt een wereld van verschil. Toch is het basisprincipe van deze uit breidingswijk niet losgelaten. „Ook in de jaren zestig werd goed nagedacht op welke ma nier de uitbreiding van Zierik zee gestalte moest krijgen", ver telt Olaf Griffioen, planoloog bij de gemeente Schouwen-Dui- veland. ,,Er waren echter veel onzekerheden. Als je de eerste structuurschetsen ziet, kom je de Delta-spoorlijn tegen uit de tweede nota Ruimtelijke Orde ning. Deze moest Zierikzee met de randstad verbinden. De prog noses voor de bevolkingsgroei van de stad liepen uiteen van tien- tot dertigduizend inwo ners. Zierikzee zou mogelijk een overloopgemeente worden voor de steeds voller wordende rand stad." Zover is het met geko men, maar het zette de gemeen te wel aan het denken. Besloten werd dat er een nieuwbouwwijk ten westen van Zierikzee moest komen. Die nieuwe wijk moest wel op enige afstand van het oude stadsdeel komen met een 'groene schil' als neutraal ge bied. Bufferzone Rinus van Zetten van het ge meentelijk ingenieursbureau: „De nieuwe wijk mocht geen concurrent van de oude stad worden, zowel in stedenbouw kundig opzicht als in het winkel aanbod. Alleen de grote winkels die in de binnenstad niet vol doende ruimte hadden, mochten zich in de nieuwe wijk vesti gen." Verspreid over die groene schil werden in de loop van de tijd verschillende openbare ge bouwen neergezet. Aan het prin cipe van deze bufferzone wordt nog steeds vastgehouden. In de eerste plannen zijn de ka vels tot vrijwel tegen inlagen en tot in de Levenstrijdpolder inge tekend. Later, toen er meer waarde werd gehecht aan het be lang van de inlagen en karrevel- den, zijn de tekeningen aange past en ging Poortambacht meer de breedte in. „Er is wel al vrij snel een speciale wal aangelegd aan de uiterste westkant om de westenwind uit de wijk te krij gen", vertelt Griffioen. „Daar komt de naam Plan Waai van daan." Er kwamen twee parallel lopende toegangs/ uitvalswegen, de Scheldestraat en de Haringvlietstraat, die in een rechte lijn naar de binnen stad leiden. Die keuze maakt de wijk nu beperkt in de toeganke lijkheid en kwetsbaar als er een weg opgebroken is. Midden tussen de twee straten was een brede groenstrook voor zien die de wijk zou doorsnij den. Die strook is er nog wel. maar niet zover doorgetrokken als in eerste instantie was ge pland. De eerste huizen, in de Keten straat en de Krammerstraat, werden in 1970 opgeleverd. Er was grote behoefte aan kwanti teit. Er werd in opdracht van corporatie Beter Wonen, nu Zeeuwland, snel veel van het zelfde gebouwd om aan de drin gende vraag te kunnen voldoen. Er was echter ook grote behoef te aan vrije kavels. Zierikzee had daar tot op dat moment nog nauwelijks mogelijkheden toe. Poortambacht 7: woonerven met veel groen. Poortambacht 11 vormt de afronding van de wijk. Daarom werden er enkele stra ten aangelegd waar kavels in de vrije sector aan kwamen te lig gen. Erven De woonerven kwamen vervol gens in beeld. De stedenbouw kundigen stapten over van de rechte straten naar een straat beeld dat de indruk moest geven organisch gegroeid te zijn. De huizen versprongen en kregen niet allemaal hetzelfde aanzien. De auto, ooit als statussymbool recht voor de deur geparkeerd, moest uit het zicht worden geno men door 'functioneel groen'. Wie echter ooit een adres in een woonwijk heeft gezocht, weet hoe je op die erven kunt verdwa len. En Poortambacht kenmerkt zich toch al niet door een duide lijk stratenplan. Veel straten lo pen in een U-vorm en komen al tijd weer uit op een van de twee hoofdstraten waardoor het lijkt alsof er twee straten zijn met de zelfde naam. Poortambacht 7 met de wooner ven en 8 met rijen woningen en enkele lage flats voldeden niet aan de sterk groeiende vraag naar vrije kavels. Deelplannen 9a en 9b bestonden daarom uit drieenveertig van dergelijke ka vels. Tot en met plan 9b had de gemeente Poortambacht zelf ont wikkeld. Toen begin jaren ne gentig werd gesproken over Poortambacht 10, bleek de grondprijs zo gestegen te zijn dat de gemeente in zee moest gaan met een projectontwikke laar. Wel werden er eisen ge steld aan bijvoorbeeld het aan tal huurwoningen, de diversiteit en woningen voor ouderen. Dit was ook de eerste keer dat er zo veel woningen tegelijkertijd wer den gebouwd, zo'n 230. Voor het eerst werd er ook een beeldkwa liteitsplan opgesteld om duide lijkheid te scheppen hoe de wijk er uit moest zien en aan welke eisen de nieuwe uitbreiding moest voldoen. „Waar in de ja ren zeventig vooral gewerkt werd aan kwantiteit, is er nu be hoefte aan kwaliteit", stellen Van Zetten en Griffioen vast. Dit op een na laatste deel van de wijk biedt dan ook een ander aanzien dan de eerste straten. De wijk is een mix van huur- en koopwoningen in verschillende prijsklassen. Oud en jong kun nen door elkaar wonen. In deelplan 9 kwam voor het eerst water in beeld, met de aan leg van een singel. Nu is de aan wezigheid van water een vereis te, in plan 10 terug te zien als gracht en vijver. Bij deelplan 11 zal water nog sterker aanwezig zijn in de vorm van een kade met de kadewoningen. „Er zijn zaken niet perfect gelopen bij deelplan 10", zegt Van Zetten Daarvan hebben we geleerd voor deelplan 11." Zo wordt er voor 11 een grondonderzoek ge houden om te zien welke bomen er goed gedijen in de zilte grond. In Poortambacht 10 ging in sommige straten vijftig pro cent van de bomen dood. Doelgroepen Poortambacht 11 wordt de af ronding van de wijk. Er komen circa driehonderd koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen en voor diverse doelgroepen. Er is veel aan dacht voor de stedenbouwkundi ge en de architectonische kwali teiten. Met een kade wordt de grens van de bebouwing aange geven, in de bufferzone komen drie appartementsgebouwen. Het masterplan en beeldkwali teitplan liggen al vast. Een over eenkomst met een projectont wikkelaar wordt binnenkort ver wacht waarna het ontwerpbe- stemmingsplan in procedure kan worden gebracht. Ooit had de toenmalige gemeen te Zierikzee de visie dat de nieu we wijk Poortambacht een ei gen eenheid zou gaan vormen binnen de gemeente Zierikzee. Die eenheid is er als je naar de contouren kijkt: een vlakke wijk met relatief veel woningen (tot en met deelplan 10 zijn er 1500 woningen gebouwd) zonder enig opvallend oriëntatiepunt. Maar in stedenbouwkundig op zicht is de ruim dertig jaar oude nieuwbouwwijk een lappende ken geworden. Inge Heuff Poortambacht 10 bracht veel water in de wijk. foto's Marijke Folkertsma ."y- K\ In de serie woonberoepen faaf wekelijks een beroep op het gebied van wonen centraal. De meest uiteenlopende personen komen aan bod: van itukadoor en architect tot ambtenaar welstandscommissie of glazenwasser. Vandaag: de betonboorder foto Ruben Oreel Naam: Marco Polderman Woonplaats: Hulst Beroep: betonboorder -zager Belangrijkste gereedschap: betonboor en Via het slopersvak rolde Marco Polderman als vanzelf in het vak van betonboorder- en za ger. Herrie, stof en weerbarstige muren waren voor hem zodoende niets nieuws. Marco werkt in middels drie jaar bij De Kuijper Betonboringen in Oostkapelle en vult zijn dagen met het boren van gaten in beton en metselwerk. Wie denkt dat daar alles mee is gezegd, die heeft het mis. Zijn werk zaamheden zijn veelzijdig en variëren van het bo ren van een gat voor een afzuigkap tot het los za- wn van non cnmnlatn wvpl Zo heeft De Kuijper bijvoorbeeld ook meege werkt aan de renovatie van het Vlissingse stad huis waar de gevel is vervangen door een glazen pui. Zelf heeft Marco bij elkaar opgeteld maar een paar dagen aan dat project gewerkt. „Ik doe het liefst zo'n vier klussen per dag in plaats van één groot project", vertelt hij. „Die afwisseling maakt het werk leuk, je komt overal." Met zijn bus vol boren en zagen snort Marco door heel Zeeland. Betonboren is een specialistisch kar wei, het vergt inzicht en je hebt er speciaal gereed schap voor nodig. In de bus van Marco liggen daarom boren van 15 tot en met 250 millimeter doorsnee. De grootste zaag heeft een zaagblad met een doorsnee van 120 centimeter. ..Pas hadden we die zaag nog nodig om een muur door te zagen in het Abdijgebouw van Middel burg. Wil je door die dikke middeleeuwse muren komen, dan moet je van twee kanten zagen", ver telt Marco. Voor het aanboren van beton zijn sterke machines nodig. „Wij gebruiken altijd diamantboren en -za gen, dat is keihard", aldus Marco. Met de slijtage van dat gereedschap valt het vol gens hem nogal mee. „Maar je moet wel uitkijken dat je niet op het ijzerwerk in een betonconstruc tie zaagt, want dan heb je kans dat je boor breekt. Als er een stukje diamant in het gat blijft zitten en je boort gewoon door, dan gaat je boor eraan. Diamant op diamant, dat is hard tegen hard", legt Marco uit. Ook water- en elektriciteitsleidingen vormen zo nu en dan een obstakel voor de betonboorders. ..Dan werken we volgens tekening, maar stuiten we toch nog op een leiding. Dat is echt vervelend, want wij worden daar wel op aangekeken", zegt Marco. Over stof en herrie zul je hem niet zo snel horen klagen. Zowel boormachines als zagen zijn voor zien van een waterkraan waarmee de boel con stant nat wordt gespoten. Daardoor blijven stof wolken beperkt. Het lawaai wordt gereduceerd door middel van speciale oordoppen. Betonboringen zijn vaak onderdeel van een groter project en daardoor niet altijd zichtbaar voor de buitenwacht. Marco: „Maar we hebben ook wel eens ramen in grote gebouwen moeten zagen, zo als in het voormalige PZEM-gebouw. Als ik daar langs rijd voelt het nog altijd een beetje als mijn karwei." Anita Jansp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29