kerstpakket zit weer in de lift China kampt met groeiend tekort aan arbeidskrachten Nepdesign en een echte Chinees Jong verzekeren bespaart geld Doos met cadeaus wordt gewaardeerd 23 binet draait afschaffen fiscaalvriendelijke regeling gedeeltelijk terug Volvo en Renault leggen ruzie bij Merck ziet winst fors stijgen Hoofdzetel Deutsche Bank land uit VW zit met Phaeton in zijn maag profijt donderdag 28 oktober 2004 Hans Polder )!AAR - Het gaat weer be- Kt het kerstpakket. Nadat rtrheid vorig jaar de rege- ran een fiscaalvriendelijk pakket afschafte, werden i één miljoen exemplaren jtr ingepakt. Nu de rege len dele op haar schreden is gekeerd, verwachten leve- jffsweer in de buurt te ko- de gemiddeld 4,25 mil- pakketten die werkgevers 2003 jaarlijks aan hun oemers gaven. lap kwam vorig jaar hard Werkgevers mochten hun seiners niet langer belas- ij geschenken (van maxi- 136 euro) geven. De publie- Bontwaardiging was groot. politieke druk besloot gbinet de regeling gedeelte erug te draaien. Sinds 1 ja- ivan dit jaar is het kerst- el tot een waarde van 35 eu- eer vrijgesteld van loonbe- 3gen premies. maatregel miste zijn uit ing niet. Groothandels, bij lbeeld die in Noord-Hol- worden in vergelijking vorig jaar geconfronteerd ai sterk toegenomen ,We merken in verhou- [met vorig jaar een toena- i P. Miner, woordvoer- Stegman Groothandel tegen. „Ja, de kerstpakket ten weer in de lift." Een King van die groei kan hij met geven, omdat hij nog pin het verkoopseizoen zit. a van VEN Groothan- a Alkmaar, A. Tros, houdt stijging van twintig procent mogelijk. „Onze omzet is al procent hoger dan vorig meldt hij. Tros verwacht :dat het plafond al is be- „Onze verkoop loopt door lind november. We hebben sier weken te gaan." Ook G. van groothandel Kerst- letten Nagtegaal Huis in id in Heerhugowaard voor tien tot twintig procent pakketten te leveren dan «jaar. Datzelfde percentage at ook het dit jaar opgerich- GÖTEBORG - De autoconcerns Volvo en Renault hebben gisteren een einde gemaakt aan een jarenlang slepend con flict over de overname door Volvo van de vrachtwagendi visie van Renault. De bedrijven kregen na de transactie, in 2001, ruzie over de waardering van de bezittingen en de uitstaande verplichtingen van het Renault-onderdeel. Renault betaalt nu 108 miljoen euro aan Volvo. Volgens de Zweden heeft het akkoord een gunstig effect van 20 miljoen euro op de cijfers in het vierde kwartaal. ANP DARMSTADT - Het Duitse farmacieconcern Merck heeft in het derde kwartaal zijn winst behoorlijk zien stijgen. Het operationele resultaat kwam 42 procent hoger uit op 214 miljoen euro, onder meer dankzij goede verkopen van Erbitux, een geneesmiddel tegen kanker. Merck maakte gisteren ook bekend een akkoord te heb ben gesloten met Eli Lilly. De Amerikaanse branchege noot krijgt de ontwikkelings- en verkooprechten van het medicijn EMD 281014, een middel tegen slapeloosheid. Het akkoord levert Merck het vierde kwartaal al 22,5 mil joen euro op, alsmede verdere, betalingen en inkomsten uit royalties in de komende jaren. ANP FRANKFURT - Deutsche Bank, de grootste bank in Duitsland, overweegt haar hoofdkantoor om belasting technische redenen te verplaatsen naar het buitenland. Dat heeft de voorzitter van de raad van commissarissen, R. Breuer, verklaard tegenover het weekblad Stern. Breuer noemde Nederland en Jersey als mogelijkheden. „Duitsland is niet de meest voor de hand liggende locatie voor een houdstermaatschappij. Dit moeten we verande ren", aldus Breuer. Hij voegde eraan toe dat het bankbe drijf in elk geval in Duitsland blijft. Een flink aantal in ternationale concerns heeft zich wegens belastingvoor deel statutair gevestigd in Nederland. ANP FRANKFURT - In zijn pogingen om het topmodel Phae ton aan de man te brengen gaat Volkswagen ver. In de Verenigde Staten krijgen dealers een bonus van 10.000 dollar per verkochte Phaeton, zo tekende de Duitse zaken krant Handelsblatt gisteren op uit de mond van de VW-woordvoerder in de VS. De premie geeft dealers de ruimte kopers een fikse korting te bieden. Met de actie hoopt VW de Phaeton, verkoopprijs tussen de 68.000 en 100.000 dollar, meer onder de aandacht van de autorijder te brengen. De verwachting is dat dit jaar in de VS hooguit tweeduizend Phaetons zullen zijn ver- kocht. Het Duitse autoconcern rekende oorspronkelijk op I een afzet van 2500 tot 3000 exemplaren. Volkswagen presenteerde in 2002 met veel bombarie zijn;; topmodel. Doelstelling was een wereldwijde verkoop van twintigduizend Phaetons per jaar. Afgelopen jaar verlie-^ ten evenwel niet meer dan 5900 luxe-wagens de speciaal voor Phaeton gebouwde fabriek in Dresden. De VW-dealers in Duitsland uitten eerder dit jaar kritiek"; op de topmodelstrategie van de concernleiding. Zij eisten instapmodellen zoals Kever en de eerste Golf-series, die erg geliefd waren bij de autoliefhebber met de kleinere beurs. ANP i kort kampt het zuiden van China ten nieuw fenomeen: een tekort iMdskrachten. Volgens schattin- febben de bedrijven in de delta van helrivier twee miljoen werkne- Erwin Tuil NG - Tot voor kort gold de Parel- in het zuiden van China als het lijs voor investeerders van high- pioducten voor spotprijzen. Met de Parelrivierregio (PRD) met wensteden als Guangzhou en dien, trok duizenden investeer- uit het duurdere Europa, de VS, l en Taiwan. Genoeg grond, 3arbeidskrachten en lage Ionen. ra trokken miljoenen Chinezen 1st platteland naar de negen pro ef m het gebied. Zo'n 150 miljoen Overlieten het platteland, onge- svenveel als de totale bevolking Frankrijk en Duitsland. Maar die izijn voorbij. Veel bedrijven in de hebben moeite om arbeidskrach- s werven. Vooral schoenmakers, goedfabrieken en meubelfabrikan- ireeuwen om arbeiders. Werkne- die voor Chinees nieuwjaar naar Jingen, werd door hun bazen ge- id om dorpsgenoten over te halen de fabrieken te komen. "onderzoek wijst uit dat de PRD aijoen vacatures niet kan vervul- indere onderzoeken spreken zelfs fcaalf miljoen. Een oorzaak voor ^ort ligt volgens de autoriteiten «■«Dgdong in de eenzijdigheid van nomische activiteiten in een ge- Klere reden vormt de bevolkings- De meest gevraagde werkne- vrouwelijk, behoorlijk opgeleid sen 18 en 34 jaar. Tussen 18 en 24 s nog beter. Maar juist die groep ?srkt vanwege de één-kindpolitiek Wolkenkrabbers beheersen het straatbeeld in Shenzhen, een van de miljoenensteden waar de economische bloei leidt tot een ernstig tekort aan arbeidskrachten. foto Adrian Bradshaw/EPA die sinds 1979 stringent is doorge voerd. Ook aan ongeschoolde arbeidskrachten is een groeiende behoefte. Omdat de si tuatie op het zuidelijke platteland be ter wordt, zien vele ooit vrijwel inko- menloze boeren minder noodzaak huis en haard te verlaten. Voor een paar tientjes per maand gaat die arbeider niet een paar honderd kilometer van huis werken. De schaarste aan arbeidskrachten heeft de Chinese werknemer het 'job-hoppen' laten ontdekken. Als een andere baan meer opbrengt of beter be talend overwerk biedt, stapt hij over. De vroeger zo dwingende band van de werkeenheid is namelijk aanzienlijk losser geworden. En als werknemers collectief vinden dat ze te weinig be taald krijgen, staken ze, zoals een be drijf in Shenzhen onlangs ondervond. Werkgevers worden gedwongen de sala rissen te verhogen. In de stad Guang zhou is het minimumloon met 34 pro cent verhoogd. De werkgever kan nog de concurrentie aan met ieder willekeu rig land in Europa of Amerika. Maar Guangzhou prijst zich uit de markt. De Parelrivier wordt nu als mogelijke ba sis verruild voor de Yangtze waar arbei ders nog voor de oude salarissen wer ken. Bedrijfsterreinen Andere bedrijven in de PRD kiezen voor enorme bedrijfsterreinen met de omvang van een doorsnee Nederlands stadje. Faciliteiten voor opleiding, op slag en transport worden gedeeld waar door de kosten lager worden. De over heid schoolt sinds vorig jaar zo'n tien miljoen zo goed als ongeschoolde arbei ders voor ze de stad in komen. Voor vijf tig miljoen arbeiders die al in de steden zijn. is er na- en bijscholing. Onderne mers maken zich voorlopig nog weinig zorgen. Het tekort aan arbeidskrachten is weliswaar een nieuw fenomeen, maar het is oplosbaar. Bovendien, de economie in Guangdong groeide de eer ste negen maanden van dit jaar met 14,8 procent. Ondanks de arbeidstekor ten, hogere olieprijzen en bezuinigings maatregelen. De overheid maakt zich meer zorgen. De stijging van loonkos ten leidde tot de hoogste inflatie in ze ven jaar. GPD als een vrouw zo'n mes koopt is het een cadeau voor een man. De messen zijn van een bijzondere staallegering maar niet scherper dan andere goede keukenmessen. Ze verlie zen alle in de loop der tijd hun scherp te. Het nadeel van de staallegering van de Globals laat zich pas later voelen. Als het 'vlijme' er af is moeten de mes sen worden aangezet of geslepen. Dat aanzetten, zoals de slager doet door zijn mes langs een aanzetstaal te halen, geeft bij de design-Japanner niet het gewenste resultaat. Het staal lijkt er te hard voor. Slijpen kan alleen de vakman en volgens de importeur zijn zelfs veel vakmannen niet goed in het slijpen van Globalmessen. Je moet weten dat de hoek van de snede in Ja pan 17 graden is. Europese messen zijn op 23 graden geslepen, zegt La Cucina. Waarom zou een kruimelcrimineel Glo bals laten kopiëren in China? Simpel. Omdat ze buitengewoon duur zijn. Het is een mes met snob appeal, zoals een horloge van Cartier of een Rolex. Na maak loont, omdat de echte veel meer kosten dan ze werkelijk waard zijn. Een eenvoudige Global kost in Neder land rond de 90 euro en speciaal gesme de Globals zijn nog duurder. Ik dacht dat dit deftig keukengereed schap in maar een paar kookwinkels in grote steden te koop zou zijn. Maar op de internetsite van La Cucina staat een lange lijst verkoopadressen. Exclusieve kookwinkels vindt men overal in Neder land. En wat een namen hebben ze. De Kookwekker, het Kookgebeuren, Coe- nen Kookplezier, Betsies Kookwinkel, Trijntjes Kookwinkel, Marianne's Kookwereld, Anne Anne Kook De sign, Gay Jongen Koken, Potten Pan nen, Onder de Pannen, Zus Zo, Ko ken Zo, en ga zo maar door. Tientallen culinaire gereedschapwin kels kregen een brief van de importeur van Global. „Niet alleen consumenten worden benaderd met aanbiedingen van sterk afgeprijsde 'originele' mes sen. Ook onze dealers krijgen onge vraagd de meest fantastische aanbiedin gen", schrijft La Cucine. Hoe kun je nu zien dat het geen echte Global is? De brief: „Zeker gezien de uitzonderlijk lage prijzen die worden gevraagd, moet het voor iedereen duide lijk zijn." Zo! Dus de prijs is het be wijs. Daar zou ik als kleine crimineel wel wat op weten. Ik ging op zoek naar een nepmes en had er snel een paar gevonden. In Am sterdam. Ze zijn er in keurige namaak, maar zonder opdruk, zodat de koper meteen kan weten dat het geen Global is. Maar ik vond ook cassettes met Glo bals die alleen maar opvallend goedko per waren dan die in de Bijenkorf, ver der waren ze volmaakt gelijkend. De importeur van de echte waarschuwt dat de boeven vooral vlak voor de feest dagen proberen toe te slaan. Logisch, want wat is een feestdag zonder een beetje mes? Met een schroevendraaier kun je geen kalkoen klein krijgen. Maar blind op design afgaan? Ik kocht voor de feestdagen een Chinees mes zo als een Chinese beroepskok gebruikt. Een juweel voor 22 euro en hyper origi neel qua design. Huishoudspeciaalza- ken zouden meer authentiek Chinees gereedschap in huis moeten halen. Wouter Klootwijk door Hans Sonders Er zijn zaken in het leven waarmee je maar beter zo laat mogelijk kunt beginnen. Roken en drinken bijvoor beeld. Daar staat tegenover dat er andere dingen zijn die je zo vroeg mogelijk moet re gelen. Daarmee valt soms fors geld te besparen. Kijk maar naar verzekerin gen. Er zijn verzekeringen die een stuk voordeliger zijn naarmate je ze eerder in je le ven afsluit. Tot die laatste categorie hoort de overlijdensrisicover- zekering. Die keert een geld bedrag uit op het moment dat je 'de pijp aan Maarten geeft', dat je komt te overlij den dus. Sluit je zo'n verzeke ring jong af, dan is de premie heel laag. Doe je dat pas ja ren later dan ben je veel duur der uit. Een overlijdensrisicoverzeke- ring sluit je af voor je nabe staanden. In het bijzonder voor nabestaanden die finan cieel van jou afhankelijk zijn. Als je twintig jaar bent, onge trouwd en zonder kinderen, is zo'n verzekering een over bodige kostenpost. Maar eenmaal 22 jaar en in middels getrouwd of samen wonend, dan ligt het anders, of er nu wel of geen kinderen zijn en ongeacht of je partner een eigen baan en inkomen heeft. Want valt er in een vas te relatie door overlijden ie mand weg, dan is er naast het verdriet vaak ook verlies aan inkomsten. Soms is dat ver lies zelfs de helft of meer dan wat er eerst in de gezamenlij ke huishouding binnen kwam. Om die reden is een overlij- densrisicoverzekering aan te bevelen, zegt financieel advi seur Kees Boonstra. Hij is se cretaris van de Vereniging van Onafhankelijke Finan ciële Planners (VOFP). Hij heeft dus geen belang bij de verkoop van dergelijke verze keringen, Noch heeft hij vas te banden met verzekerings maatschappijen. Van het belang van overlij- densrisicoverzekeringen we ten overigens ook de hypo theekverstrekkers. Vaak ei sen die zo'n verzekering. In geval van overlijden komt er dan een geldbedrag vrij waar mee (een deel van) de hypo theek kan worden afgelost. Zelfs als er in de pensioen voorziening een goede rege ling voor nabestaanden is op genomen, is er vaak toch een forse daling van inkomen. Dan kan de uitkering van een overlij densri si co verzekering goed van pas komen. Dan nu de premies. Daar was het immers allemaal om be gonnen. Stel, iemand sluit een overlijdensrisicoverzeke- ring af die bij overlijden aan zijn of haar nabestaanden 100.000 euro uitkeert. De ver- zekenngsduur is dertig jaar. Als je die aangaat op 20-jari- ge leeftijd dan is de premie pakweg 16 euro per maand. En dat gedurende de gehele looptijd. Eenzelfde verzekering, maar afgesloten op het moment dat de verzekeringsnemer 30 jaar is, kost ruim 31 euro per maand aan premie. Dat is bijna het dubbele! En de 50-jarige betaalt zelfs ruim 125 euro premie per maand. En die heeft dan ook nog eens met twintig jaar een kor tere looptijd. „Die lage premie voor de jon ge verzekeringsnemer kan na tuurlijk alleen, omdat de kans op overlijden klein is", legt Boonstra uit. „Geduren de tien of twintig jaar wordt dus wel premie geïnd, maar zelden iets uitgekeerd. Daar door kan ook later de premie laag blijven, het geld uit de eerste, vrijwel risicoloze ja ren is dan al binnen." Bij arbeidsongeschiktheids verzekeringen doet zich het zelfde fenomeen voor. De pre mie is lager naarmate die jon ger wordt afgesloten. Een 20-jarige leraar bijvoor beeld die een dergelijke verze kering voor veertig jaar af sluit betaalt ongeveer 1100 euro premie per jaar. De 30-jarige echter al 1500 euro en de 50-jarige moet jaarlijks ruim 2250 euro opbi'engen. Wel is het zo dat bij arbeids ongeschiktheidsverzekerin gen de premie jaarlijks iets kan worden verhoogd. Maar dan nog: jong afsluiten is heel voordelig. GPD te Voorlichtingsbureau Kerst pakketten. De nieuwe regeling mag dan tot de verkoop van meer pakketten leiden, toch is Van Dijk niet te spreken over de nieuwe situatie die de regering creëerde. Hij vindt dat de overheid met de vrijstelling tot 35 euro toch weer drempels heeft opgewor pen vergeleken met de periode vóór 2003. Hij wijst erop dat het nieuwe vrijstellingsbedrag inclu sief btw is. „Die btw drukt op het pakket. En bovendien: als de werkgever toch meer wil ge ven, dan wordt de werknemer alsnog belast." Fles wijn eruit Van Dijk heeft dan ook grote twijfels of zijn financiële omzet uiteindelijk ook tien tot twintig procent zal stijgen. „Bij een hoop bedrijven is het kerstpak ket na de overheidsmaatregel van vorig jaar afgeschaft. Boven dien houden klanten die voor heen vrijelijk besteedden, zich nu aan die 35 euro." Niet alleen de groothandelaar voelt het in zijn portemonnee wanneer er minder of kleinere pakketten worden besteld. Dat geldt ook voor toeleveranciers en andere branche afhankelijke bedrijven. Van Dijk illustreert dat met een voorbeeld: „Als een pakket op 40 euro zit en je moet terug naar die 35 euro, dan zegt de ldant al snel 'haal die fles wijn er maar uit', want daar zit ook nog eens negentien procent btw op. Dat treft de wijnleveran cier." Stegmans woordvoerder Miner laat weten dat de overheids maatregelen van vorig jaar een slagveld opleverden onder leve ranciers. „We werden geconfron teerd met veel faillissementen." De bedoeling van de overheid met de totale afschaffing in 2003 van het fiscaalvriendelijke kerstpakket was duidelijk: be zuinigen. Accountants- en ad viesbureau KPMG onderzocht in opdracht van de branche de gevolgen van dat snijden voor de samenleving. KPMG kwam uit op een omzet daling van 48,5 miljoen euro en een verlies van duizend arbeids plaatsen. Het bureau telde daar bij de lastenverzwaring voor werkgevers en het koopkracht- verhes van werknemers op en kwam op een negatief bedrag voor de samenleving van 61 mil joen euro. KPMG concludeerde dat voor iedere euro die de over heid dacht te bezuinigen, de sa menleving bijna twee euro moest inleveren. GPD Eind 1999, toen de belastingvriendelijke maatregel nog bestond, pakte de branche uit met millenniumpakketten die 139 gulden moesten kosten. foto Marcel Antonisse/ANP ALKMAAR - Het kerstpakket wordt gewaardeerd. Dat blijkt uit recent onderzoek van Mauri ce de Hond, in opdracht van het Voorlichtingsbureau Kerstpak ketten. De helft van de Neder landse bevolking ervaart het ge schenk als een beloning voor hard werken. Van de ondervraagden vindt 53 procent een persoonlijk gebaar van de werkgever in een kerst pakket onmisbaar en voor bijna 60 procent is het ook echt een ge schenk voor het hele gezin. Bijna 70 procent van alle Neder landse huishoudens krijgt aan het eind van het jaar een doos met geschenken. De gemiddelde waarde is 33 euro. Het pakket is aan trends onderhevig. Het Voorlichtingsbureau Kerst pakketten constateert dat dit jaar pakketten in Oosterse stijl en uitbundige kleuren het goed doen. VEN-woordvoerder Tros bevestigt dat. „Ja, felle kleuren, die je ook in de mode ziet." Wat de thema's betreft reageren de groothandels verschillend. Stegmans kiest volgens woord voerder Miner voor thema's als 'schilderijen', 'fresco's' en 'Ne derland wereldland'. „Met eigen import", zegt de woordvoerder van het bedrijf dat trendsetter is in het creëren van themapak ketten. „Wat iemand dit jaar als eerste heeft, wordt volgend jaar nagemaakt." Ook andere trends zijn gesigna leerd. Zo kan Tros aan de hand van bestellingen aflezen dat veel bedrijven zijn afgeslankt: „Bedrijven die voorheen 150 pakketten afnamen, zei je er nu 140 bestellen." GPD le marche millennium geschenkpakket 9oos.ro<>m'<aas naturel "2000" .linr-iors. Blik milFfwinitJm inhoud: Doos c"4 irprisc koekjes, ''onnn" Doos in a now mlllonniur» 'QooO" luminarc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23