PZC Middenklassers stelen de motorshow Ouderwets sturen op drie wielen Owners Club, niet bepaald wilde bikers Vulcan MotoRAI m Ai *^1! stap-prijsklasse interessante modellen naar voren. Zo is er een naar 656 cc vergrote Su zuki Bandit - naar keuze met stroomlijntje of ABS remmen - voor net onder de zeven mille. Ook de Honda FMX650 verdient vermelding. Het is een kruising tussen een terreinmotor en een stadsmodel, die inspeelt op de actuele trend van de supermo- tards. Hij kost 6.650 euro. De Britten doen wederom van zich spreken. Triumph bijt na het immense succes van zijn 2,3 liter Rocket III stevig door met modellen als de Sprint ST 1050 en de naakte SpeedTriple. Veel eigenwijzer kun je een mo tor niet stileren. Blik vol Naast de geboortegolf van een nieuwe generatie 650 cc-mid- denklassers worden natuurlijk ook de dikke motoren niet ver geten. Zo trekken alle Japanse merken een blik vol supersport modellen open. Zeer het bekij ken waard is de dikke Yamaha MT-01. Letterlijk een prototype dat werkelijkheid is geworden. Een aantal jaren geleden vielen de monden op de Tokyo Motor Show van verbazing open door zijn wilde design. De KTM 990 Superduke is niet veel minder opvallend vormgegeven. En als we het dan toch over het Euro pese designoffensief hebben: wandel ook even langs de nieu we Moto Guzzi Griso 1100. De enige echte wereldprimeur op de MotoRAI is een aanzien lijk bescheidener tweewieler. Aprilia kiest Amsterdam om een nieuwe bromscooter te lan ceren. Vóór komende donder dag wil het merk zelfs geen fo tootje onthullen. Reken maar op een 50 cc motortje met brandstofinspuiting en vloei- stofkoeling. En de snuit van een racemotor. MotoRAI 21-24 oktober Op donderdag 21 oktober gaat in Am sterdam de vierdaagse MotoRAI van start. Op die dag en vrijdag kan de be zoeker van 11.00 tot 22.00 uur te recht, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18 00 uur. Motorrijdende bezoekers kunnen gratis hun motor kwijt op een afgezet parkeerterrein., bewaakt door de Amsterdamse poli tie. Wegrijden lukt alleen op vertoon van het kentekenbewijs. ir veel Nederlandse bezoekers ide MotoRAI de eerste gelegen- ad om hun jongste motordroom echt chroom te aanschouwen, lakker worden mag gerust, want is dit jaar een riant aanbod aan lelijk betaalbare middenklas- Rob van Ginneken Door Rob van Ginneken Een motor met zijspan kom je niet elke dag tegen. Exacte cij fers zijn er niet, maar Wim Frid- zema schat dat er in ons land een paar duizend zijspancombi- naties in gebruik zijn. Als voor zitter van zijspanclub Het Derde Wiel kan hij het weten. Maar kan Fridzema ook enig licht doen schijnen op de prangende vraag wat een mens ertoe brengt om de nadelen van de auto te combineren met de na delen van het motorrijden? Met een zijspancombinatie sta je im mers muurvast in de file, ter wijl je bij een regenbui tot je onderbroek nat wordt. Wat is er mis met een auto? „Het antwoord is simpel: ze hébben een auto. In verreweg op gasgeven, je kunt er mee driften en spelen. Het hoeft niet eens hard te gaan om lol te hebben. Een MZ haalt mis schien een top van 90 kilome ter en dan moet je de wind nog vol mee hebben ook." Altijd voorin Niet alleen de zijspannen, maar ook de berijders hebben vol gens Fridzema nogal eens een vrij dikke gebruiksaanwijzing om ze goed te besturen. „Het zijn geen mensen die de makke lijke weg kiezen. Dan koop je gewoon een Golfje en geen Hon da Goldwing met een autogasin stallatie bijvoorbeeld. Want die zijn er. Omdat de activiteiten nadrukkelijk rond de kinderen worden georganiseerd, ontstaat vanzelf een hechte vrienden club. Het oudste actieve lid van Het Derde Wiel is 76 jaar en gaat nog steeds met zijn BMW boxer mee op kampeertrips. Zonder kinderen, in dat geval. Gekheid natuurlijk, maar het geeft aan dat het voor veel zij- spanrijders zo'n unieke hobby is dat ze nooit meer naar twee wielen terugstappen. En de kin deren vinden het prachtig om dat ze altijd voorin zitten en enorm de bink uithangen op de camping. Ik heb de mijne al een tijdje geleden verteld dat ik geen taxi-bordje op de motor heb - voor je het weet moet de hele camping een rondje mee." Een dure liefhebberij? „Zoals zo vaak leun je het zo duur ma ken als je wilt. Een aangeklede combinatie kan oplopen tot de prijs van een nieuwe motor plus pakweg 10.000 euro om bouwkosten. Er rijden er rond met een span van veertig mille. Voor vijf- tot tienduizend euro koop je al een leuke gebruikte. Maar vóór je dat doet: altijd een instructiedag meemaken. Er zijn vijf zijspanspecialisten in ons land. Die laten je zien wat je wel en niet op drie wielen kunt doen. Want het rijden vergt absoluut oefening." Klopt als een bus. Onze eerste proefrit gaat welgeteld één bocht goed. Daarna rijden we onstuitbaar de heg in.Een mens is nooit te oud om te leren: met je gewicht sturen, zoals je als gewone motorrijder gewend bent, helpt bij een zijspan niet. Info, www.hetderdewiel.nl van rond de 6.500 euro. De Ko- reanen hebben ook een nieuw custom-model, maar aan die Aquila Cruise 650 wordt nog ge schaafd. Het grote Harley-Da- vidson had, zo wil het verhaal, bezwaar tegen de grote overeen komsten met zijn exclusieve en peperdure V-Rod. Het moet niet gekker worden. Opmerkelijk genoeg doen zelfs de Italianen aan het feestje mee. Hoewel de term betaal baar in dit geval wellicht wat oneerbiedig is. Toch mag je de fraaie Ducati S2R en vooral de Multistrada 620 als budget-uit voeringen van hun exotische broeders bestempelen. Stroomlijntje De Japanners laten de aanval niet zomaar over zich heen ko men en rollen in dezelfde op aderen spelen bij het zijspanrijden een hoofdrol. Foto Mare Bolsius Een motorclub van zijspanrijders is zelfs in het toch behoorlijk bonte motorwereldje een tamelijk opvallend gezelschap. Wat bezielt een mens om een motor te kopen waarmee hij toch weer in de file staat? de meeste gevallen is de gewo ne motor ingeruild voor eentje met een bak omdat er kinderen zijn gekomen. Zo kun je blijven motorrijden zonder de familie thuis te laten. Tijdens ons laat ste kampeerweekend was het thema Harry Potter en kwamen er op 150 zijspancombinaties rond de 150 kinderen mee." I' n de hallen van de vier daagse MotoRAI zullen vanaf volgende week don derdag voor de echte mo torliefhebbers weinig ver- isingen te zien zijn. De grote tappers zijn allemaal al op de feeraationale motorsalon van Lichen gepresenteerd. Dat Leemt niet weg dat de MotoRAI eerste kans is om de nieuw- generatie motoren in ons '/met eigen ogen te bekij- I kenners zullen daarbij op- jrken dat de tot voor kort op- achtige Japanse merken t worden belaagd. Ook uit [verwachte richtingen. Zo nt het Koreaanse Hyosung Jgestroomlijnde Cornet 650 S a R modellen. Vlot ogende feedlinder sportmotoren met ten uitgeknepen prijskaartje „Je kunt trouwens ook zeggen dat zijspanrijden pas écht ouderwets motorrijden is. Het zijn per definitie geen mooi-weer-rijders. Heel wat clu bleden gaan zelfs in de winter door. Je zit lekker buiten en bent heel actief bezig. Een com binatie is - zoals ze het dan mooi zeggen - een asymme trisch voertuig. Met slechts één aangedreven wiel reageert hij ten een miljoen landgenoten hebben een eotorrijbewijs. Gezelligheid komt eerst en om zijn er honderden motorclubs. De Vul- an Owners Club is zonder twijfel een van de feest kleurrijke varianten. Rob van Ginneken Vanaf de snelweg hoor je de rof- van motoren naderbij ko- De parkeerplaats van de wonalds bij Bameveld vult gestaag met zware V-twin ^chines en in leder gehulde «rijders. Zo hier en daar met haudmiu'-doek om het hoofd gewikkeld. Het is zondag morgen, de reguliere bezoekers de Mac kijken van achter "ünplastic beker koffie met on verholen achterdocht naar bui ten. Is dit een invasie van hard core bikers op Harley-Davids- ons? Los liggende mobieltjes en portemonnees worden schielijk in veiligheid gebracht. Alleen kenners zien meteen dat het geen Amerikaanse, maar een Japanse invasie betreft. De Kawasaki Vulcan Owners club verzamelt zich voor een toerrit- je. De voorzitter heeft trouwens haast, want als groothandelaar in boeken moet hij na de rit snel door naar de Frankfurter Buchmesse. Jaap Roodveld is nota bene ook lid van de Cadillac club. Waarom dan een Japanse Vulcan? „Nou, fietsen vond ik niks", lacht hij. „Maar zonder gekheid: eigenlijk is het toeval. Er zat een dealer bij mij om de hoek en met een bedrijf in Am sterdam lijkt het me geen goed idee om daar een Harley neer te zetten. Ik heb geen zin om elke maand een nieuwe te kopen. En sleutelen doe ik sowieso be ver aan mijn 1956 Sedan de Vil- le," En als je door de bril van de vijf honderd leden kijkt? „Ach, de gemiddelde leeftijd is achter in de veertig. Bouwvakkers, een grafisch ontwerper, een verte genwoordiger in medische ap paratuur, kortom allerlei men sen. Het zijn niet bepaald wilde bikers. De afgelopen week heb ben we bijvoorbeeld meege daan aan de Dierenvoertoer van de Motorrijders Actie Groep.. Starten bij honkbalclub The Ani mals in Dieren en dan naar een asiel om zo veel mogebjk die- renvoer te doneren. In een paar gevallen reed moeders er trou wens achteraan met een auto met een goed gevulde aanhan ger." „Een Vulcan is gewoon een leu ke machine. Niet iedereen heeft geld voor een Harley en je weet met zo'n Japanner ook ze ker dat er onderweg niet hoeft te sleutelen. Dat komt goed uit, want als club organiseren we door heel het land toertochten. Letterlijk, want we proberen in twee seizoenen in alle provin cies te rijden. Gewoon een kilo meter of honderd rustig over binnenwegen tuffen, mooie lunch, lekker ouwehoeren en weer op je gemak naar huis." Gezapig? De Friese en Zuid-Lim burgse delegaties dachten van niet. „Vanmorgen stonden de eersten al net na zessen bij Landgraaf klaar. Die hebben er dus al een halve dag opzitten voor de toerrit begint." Het kan nog serieuzer. Een lid bbjkt een huis bij Napels te hebben. „Tra ditioneel rijd ik daar in maart in drie dagen naar toe en dan in twee dagen terug. Vijfdui zend kilometer, geen pro bleem." Kwijldagen Tijd voor de toertocht. Met don derend geweld starten tachtig tweecilinders en komt de kara vaan in beweging. Voorrijders in fluorescerend oranje hesjes zorgen voor een vrije doortocht op de eerste kruising richting Voorthuizen. Want bij de Vul can Owners Club blijkt van al les en nog wat piekfijn voorbe reid. Zo is er ook een eigen in ternetsite www.vocn.nl en een clubblad waar menig magazine een puntje aan kan zuigen. „Meer dan de helft van de be groting", meldt de voorzitter zuinig. Eerste evenement voor 2005? „De traditionele Kwijldagen in maart. Lekker kijken wat de le den in de winter allemaal aan hun Vulcans hebben vertim merd." Bezoekers van de MotoRAI kun nen de VOCN op de Kawasa- ki-stand opzoeken. Info: ww.vocn.nl De internetsite van de KNMV is een aangewezen adres om lokale en regio nale motorclubs op te sporen. Op www.knmv.nl worden alle aangeslo ten verenigingen per provincie op een rijtje gezet -f «awasaki Vulcan Club: alleen kenners zien meteen dat het geen Amerikaanse, maar een Japanse invasie is. vrijdag 15 oktober 2004 27 mm Z1-24MMW Meer actie op MotoRAI De MotoRAI is dit jaar flink groter dan de voorgaan de keren. Er zijn volgende week vier hallen in ge bruik. De grote Parkhal is toegevoegd om ruimte te scheppen voor meer actieve onderdelen. Sterker nog, de organisatie meldt dat ongeveer de helft van de 30.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlak wordt gere serveerd voor vermaak en allerhande activiteiten. Zon der twijfel onder druk van succesrijke andere tentoon stellingen. Een hoofdrol is weggelegd voor stuntrijders. Op vrijdag en zaterdag wordt om het Open Nederlands Kampioenschap stunten gereden. Twee motormerken stu ren zelfs internationaal vermaarde rijders naar Amster dam om te laten zien hoe je op één wiel kunt rijden. Su permoto wedstrijdrijders laten hun kunsten in demon stratieraces zien. Chinezen op inhaalsnelheid Na de Koreanen lijken ook de Chinezen de Euro pese motor- en scoo- termarkt op de kor rel te nemen. Hier heeft bijna nie mand van Zongs- hen gehoord, maar het merk bouwt toch miljoenen mo- Sym Babieca prototype uit Taiwan. toren per jaar. Tij dens de grote Intermot tentoonstelling in München stel den ook Kymco (al wel eerder gezien) en het ons onbe kende Sym opvallend aardige motorscooter-modellen voor. Inclusief gedurfde prototypen. Het zal niet lang du ren voor die merken ook in ons land op grote schaal ac tief zullen zijn. De Japanners krijgen er een probleem bij. Files doen verkopen De verkoop van motoren is in de eerste acht maan den van dit jaar met zes procent gestegen. In totaal werden er in die tijd 15.372 op kenteken gezet. Bij de brommers en snorfietsen gaat de trend juist in de tegen overgestelde richting. Er werden er in acht maanden liefst 17 procent minder van verkocht. RAI-woordvoer- der Pam de Vries ziet twee redenen: „De motor wordt steeds populairder voor gebruik in de vrije tijd, maar menigeen ontdekt ook de voordelen voor woon-werkver- keer. Geen last van files: ideaal. Bij de scooters speelt een slecht imago mee. Negatieve geluiden vanuit de poli tiek en in de media laten hun sporen achter." BMW geeft K1200R nog niet bloot Een motorfiets die onlangs even aan de verzamelde motorpers is ge toond, maar die nog niet aan het tentoon- stellingspubliek wordt voorgesteld, is de naked versie van de pas gelanceerde BMW K1200S. Zijn naam luidt K1200R en hij wordt in de De uitgeklede BMW K1200R, nog loop van volgend niet op de RAI jaar in de showroom verwacht. De Duitse viercilinder oogt op zijn minst ge durfd en schijnt 160 pk te leveren. 'Brommen leren met 14 of 15 jaar' Om de kritiek rond racende brom- en snorfietsen te smoren, hebben importeurs en dealers afgespro ken dat ze het opvoeren van bromfietsen tegengaan. Er is ook een reclamecode vastgesteld. Het zogenaamde convenant zelfregulering is door de minister van Ver keer en Waterstaat positief ontvangen, zo melden de ini tiatiefnemers. De discussie rond het optrekken van de opstapleeftijd voor het brommer rijden berust volgens hen niet op harde feiten. „Een nog niet gepubliceerd on derzoek van TNO geeft aan dat het een nogal wankel ver haal is. 16-jarigen blijken zelfs beter te rijden dan 17-jari- gen. Eerder starten met de rijopleiding heeft meer gun stige effecten. Bijvoorbeeld met 14 of 15 jaar", zo meldt Pam de Vries. Hij is voorzitter van de RAI-tweewieleraf- deling. KNMV geeft motorboek uit De motorrijders- bond KNMV hoopt tijdens de Moto RAI een naslagwerk te presenteren over zijn eeuwfeest. Onder de voor de hand liggende titel Honderd jaar KN MV. Er is ruim gebruik gemaakt van de archie ven van het magazine Motor, waarin nog veel materiaal beschikbaar is uit de begintijd van het motorrijden in ons land. De prijs is nog niet bekend. 100 JAAR KNMV Ctn ctvn motortï/Jeo b Ntdalanl ÜS 5 i Li ifiS4 «ngpfpSs1 4 Het KNMV-jubileumboek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 53