PZC
Middenklassers stelen de motorshow
Ouderwets sturen op drie wielen
Owners Club, niet bepaald wilde bikers
Vulcan
MotoRAI
m
Ai *^1!
stap-prijsklasse interessante
modellen naar voren. Zo is er
een naar 656 cc vergrote Su
zuki Bandit - naar keuze met
stroomlijntje of ABS remmen -
voor net onder de zeven mille.
Ook de Honda FMX650 verdient
vermelding. Het is een kruising
tussen een terreinmotor en een
stadsmodel, die inspeelt op de
actuele trend van de supermo-
tards. Hij kost 6.650 euro.
De Britten doen wederom van
zich spreken. Triumph bijt na
het immense succes van zijn
2,3 liter Rocket III stevig door
met modellen als de Sprint ST
1050 en de naakte SpeedTriple.
Veel eigenwijzer kun je een mo
tor niet stileren.
Blik vol
Naast de geboortegolf van een
nieuwe generatie 650 cc-mid-
denklassers worden natuurlijk
ook de dikke motoren niet ver
geten. Zo trekken alle Japanse
merken een blik vol supersport
modellen open. Zeer het bekij
ken waard is de dikke Yamaha
MT-01. Letterlijk een prototype
dat werkelijkheid is geworden.
Een aantal jaren geleden vielen
de monden op de Tokyo Motor
Show van verbazing open door
zijn wilde design. De KTM 990
Superduke is niet veel minder
opvallend vormgegeven. En als
we het dan toch over het Euro
pese designoffensief hebben:
wandel ook even langs de nieu
we Moto Guzzi Griso 1100.
De enige echte wereldprimeur
op de MotoRAI is een aanzien
lijk bescheidener tweewieler.
Aprilia kiest Amsterdam om
een nieuwe bromscooter te lan
ceren. Vóór komende donder
dag wil het merk zelfs geen fo
tootje onthullen. Reken maar
op een 50 cc motortje met
brandstofinspuiting en vloei-
stofkoeling. En de snuit van
een racemotor.
MotoRAI 21-24 oktober
Op donderdag 21 oktober gaat in Am
sterdam de vierdaagse MotoRAI van
start. Op die dag en vrijdag kan de be
zoeker van 11.00 tot 22.00 uur te
recht, op zaterdag en zondag van
10.00 tot 18 00 uur. Motorrijdende
bezoekers kunnen gratis hun motor
kwijt op een afgezet parkeerterrein.,
bewaakt door de Amsterdamse poli
tie. Wegrijden lukt alleen op vertoon
van het kentekenbewijs.
ir veel Nederlandse bezoekers
ide MotoRAI de eerste gelegen-
ad om hun jongste motordroom
echt chroom te aanschouwen,
lakker worden mag gerust, want
is dit jaar een riant aanbod aan
lelijk betaalbare middenklas-
Rob van Ginneken
Door Rob van Ginneken
Een motor met zijspan kom je
niet elke dag tegen. Exacte cij
fers zijn er niet, maar Wim Frid-
zema schat dat er in ons land
een paar duizend zijspancombi-
naties in gebruik zijn. Als voor
zitter van zijspanclub Het Derde
Wiel kan hij het weten. Maar
kan Fridzema ook enig licht
doen schijnen op de prangende
vraag wat een mens ertoe
brengt om de nadelen van de
auto te combineren met de na
delen van het motorrijden? Met
een zijspancombinatie sta je im
mers muurvast in de file, ter
wijl je bij een regenbui tot je
onderbroek nat wordt. Wat is
er mis met een auto?
„Het antwoord is simpel: ze
hébben een auto. In verreweg
op gasgeven, je kunt er mee
driften en spelen. Het hoeft
niet eens hard te gaan om lol te
hebben. Een MZ haalt mis
schien een top van 90 kilome
ter en dan moet je de wind nog
vol mee hebben ook."
Altijd voorin
Niet alleen de zijspannen, maar
ook de berijders hebben vol
gens Fridzema nogal eens een
vrij dikke gebruiksaanwijzing
om ze goed te besturen. „Het
zijn geen mensen die de makke
lijke weg kiezen. Dan koop je
gewoon een Golfje en geen Hon
da Goldwing met een autogasin
stallatie bijvoorbeeld. Want die
zijn er. Omdat de activiteiten
nadrukkelijk rond de kinderen
worden georganiseerd, ontstaat
vanzelf een hechte vrienden
club. Het oudste actieve lid van
Het Derde Wiel is 76 jaar en
gaat nog steeds met zijn BMW
boxer mee op kampeertrips.
Zonder kinderen, in dat geval.
Gekheid natuurlijk, maar het
geeft aan dat het voor veel zij-
spanrijders zo'n unieke hobby
is dat ze nooit meer naar twee
wielen terugstappen. En de kin
deren vinden het prachtig om
dat ze altijd voorin zitten en
enorm de bink uithangen op de
camping. Ik heb de mijne al
een tijdje geleden verteld dat ik
geen taxi-bordje op de motor
heb - voor je het weet moet de
hele camping een rondje mee."
Een dure liefhebberij? „Zoals
zo vaak leun je het zo duur ma
ken als je wilt. Een aangeklede
combinatie kan oplopen tot de
prijs van een nieuwe motor
plus pakweg 10.000 euro om
bouwkosten. Er rijden er rond
met een span van veertig mille.
Voor vijf- tot tienduizend euro
koop je al een leuke gebruikte.
Maar vóór je dat doet: altijd een
instructiedag meemaken. Er
zijn vijf zijspanspecialisten in
ons land. Die laten je zien wat
je wel en niet op drie wielen
kunt doen. Want het rijden
vergt absoluut oefening."
Klopt als een bus. Onze eerste
proefrit gaat welgeteld één
bocht goed. Daarna rijden we
onstuitbaar de heg in.Een mens
is nooit te oud om te leren: met
je gewicht sturen, zoals je als
gewone motorrijder gewend
bent, helpt bij een zijspan niet.
Info, www.hetderdewiel.nl
van rond de 6.500 euro. De Ko-
reanen hebben ook een nieuw
custom-model, maar aan die
Aquila Cruise 650 wordt nog ge
schaafd. Het grote Harley-Da-
vidson had, zo wil het verhaal,
bezwaar tegen de grote overeen
komsten met zijn exclusieve en
peperdure V-Rod. Het moet niet
gekker worden.
Opmerkelijk genoeg doen zelfs
de Italianen aan het feestje
mee. Hoewel de term betaal
baar in dit geval wellicht wat
oneerbiedig is. Toch mag je de
fraaie Ducati S2R en vooral de
Multistrada 620 als budget-uit
voeringen van hun exotische
broeders bestempelen.
Stroomlijntje
De Japanners laten de aanval
niet zomaar over zich heen ko
men en rollen in dezelfde op
aderen spelen bij het zijspanrijden een hoofdrol.
Foto Mare Bolsius
Een motorclub van zijspanrijders is zelfs in
het toch behoorlijk bonte motorwereldje een
tamelijk opvallend gezelschap. Wat bezielt
een mens om een motor te kopen waarmee
hij toch weer in de file staat?
de meeste gevallen is de gewo
ne motor ingeruild voor eentje
met een bak omdat er kinderen
zijn gekomen. Zo kun je blijven
motorrijden zonder de familie
thuis te laten. Tijdens ons laat
ste kampeerweekend was het
thema Harry Potter en kwamen
er op 150 zijspancombinaties
rond de 150 kinderen mee."
I' n de hallen van de vier
daagse MotoRAI zullen
vanaf volgende week don
derdag voor de echte mo
torliefhebbers weinig ver-
isingen te zien zijn. De grote
tappers zijn allemaal al op de
feeraationale motorsalon van
Lichen gepresenteerd. Dat
Leemt niet weg dat de MotoRAI
eerste kans is om de nieuw-
generatie motoren in ons
'/met eigen ogen te bekij-
I kenners zullen daarbij op-
jrken dat de tot voor kort op-
achtige Japanse merken
t worden belaagd. Ook uit
[verwachte richtingen. Zo
nt het Koreaanse Hyosung
Jgestroomlijnde Cornet 650 S
a R modellen. Vlot ogende
feedlinder sportmotoren met
ten uitgeknepen prijskaartje
„Je kunt trouwens ook zeggen
dat zijspanrijden pas écht
ouderwets motorrijden is. Het
zijn per definitie geen
mooi-weer-rijders. Heel wat clu
bleden gaan zelfs in de winter
door. Je zit lekker buiten en
bent heel actief bezig. Een com
binatie is - zoals ze het dan
mooi zeggen - een asymme
trisch voertuig. Met slechts één
aangedreven wiel reageert hij
ten een miljoen landgenoten hebben een
eotorrijbewijs. Gezelligheid komt eerst en
om zijn er honderden motorclubs. De Vul-
an Owners Club is zonder twijfel een van de
feest kleurrijke varianten.
Rob van Ginneken
Vanaf de snelweg hoor je de rof-
van motoren naderbij ko-
De parkeerplaats van de
wonalds bij Bameveld vult
gestaag met zware V-twin
^chines en in leder gehulde
«rijders. Zo hier en daar met
haudmiu'-doek om het
hoofd gewikkeld. Het is zondag
morgen, de reguliere bezoekers
de Mac kijken van achter
"ünplastic beker koffie met on
verholen achterdocht naar bui
ten. Is dit een invasie van hard
core bikers op Harley-Davids-
ons? Los liggende mobieltjes en
portemonnees worden schielijk
in veiligheid gebracht.
Alleen kenners zien meteen dat
het geen Amerikaanse, maar
een Japanse invasie betreft. De
Kawasaki Vulcan Owners club
verzamelt zich voor een toerrit-
je. De voorzitter heeft trouwens
haast, want als groothandelaar
in boeken moet hij na de rit
snel door naar de Frankfurter
Buchmesse. Jaap Roodveld is nota
bene ook lid van de Cadillac
club. Waarom dan een Japanse
Vulcan? „Nou, fietsen vond ik
niks", lacht hij. „Maar zonder
gekheid: eigenlijk is het toeval.
Er zat een dealer bij mij om de
hoek en met een bedrijf in Am
sterdam lijkt het me geen goed
idee om daar een Harley neer te
zetten. Ik heb geen zin om elke
maand een nieuwe te kopen.
En sleutelen doe ik sowieso be
ver aan mijn 1956 Sedan de Vil-
le,"
En als je door de bril van de vijf
honderd leden kijkt? „Ach, de
gemiddelde leeftijd is achter in
de veertig. Bouwvakkers, een
grafisch ontwerper, een verte
genwoordiger in medische ap
paratuur, kortom allerlei men
sen. Het zijn niet bepaald wilde
bikers. De afgelopen week heb
ben we bijvoorbeeld meege
daan aan de Dierenvoertoer van
de Motorrijders Actie Groep..
Starten bij honkbalclub The Ani
mals in Dieren en dan naar een
asiel om zo veel mogebjk die-
renvoer te doneren. In een paar
gevallen reed moeders er trou
wens achteraan met een auto
met een goed gevulde aanhan
ger."
„Een Vulcan is gewoon een leu
ke machine. Niet iedereen
heeft geld voor een Harley en je
weet met zo'n Japanner ook ze
ker dat er onderweg niet hoeft
te sleutelen. Dat komt goed uit,
want als club organiseren we
door heel het land toertochten.
Letterlijk, want we proberen in
twee seizoenen in alle provin
cies te rijden. Gewoon een kilo
meter of honderd rustig over
binnenwegen tuffen, mooie
lunch, lekker ouwehoeren en
weer op je gemak naar huis."
Gezapig? De Friese en Zuid-Lim
burgse delegaties dachten van
niet. „Vanmorgen stonden de
eersten al net na zessen bij
Landgraaf klaar. Die hebben er
dus al een halve dag opzitten
voor de toerrit begint." Het kan
nog serieuzer. Een lid bbjkt een
huis bij Napels te hebben. „Tra
ditioneel rijd ik daar in maart
in drie dagen naar toe en dan
in twee dagen terug. Vijfdui
zend kilometer, geen pro
bleem."
Kwijldagen
Tijd voor de toertocht. Met don
derend geweld starten tachtig
tweecilinders en komt de kara
vaan in beweging. Voorrijders
in fluorescerend oranje hesjes
zorgen voor een vrije doortocht
op de eerste kruising richting
Voorthuizen. Want bij de Vul
can Owners Club blijkt van al
les en nog wat piekfijn voorbe
reid. Zo is er ook een eigen in
ternetsite www.vocn.nl en een
clubblad waar menig magazine
een puntje aan kan zuigen.
„Meer dan de helft van de be
groting", meldt de voorzitter
zuinig.
Eerste evenement voor 2005?
„De traditionele Kwijldagen in
maart. Lekker kijken wat de le
den in de winter allemaal aan
hun Vulcans hebben vertim
merd."
Bezoekers van de MotoRAI kun
nen de VOCN op de Kawasa-
ki-stand opzoeken.
Info: ww.vocn.nl
De internetsite van de KNMV is een
aangewezen adres om lokale en regio
nale motorclubs op te sporen. Op
www.knmv.nl worden alle aangeslo
ten verenigingen per provincie op een
rijtje gezet
-f «awasaki Vulcan Club: alleen
kenners zien meteen dat het geen Amerikaanse, maar een Japanse invasie is.
vrijdag 15 oktober 2004 27
mm
Z1-24MMW
Meer actie op MotoRAI
De MotoRAI is dit jaar flink groter dan de voorgaan
de keren. Er zijn volgende week vier hallen in ge
bruik. De grote Parkhal is toegevoegd om ruimte te
scheppen voor meer actieve onderdelen. Sterker nog, de
organisatie meldt dat ongeveer de helft van de 30.000
vierkante meter tentoonstellingsoppervlak wordt gere
serveerd voor vermaak en allerhande activiteiten. Zon
der twijfel onder druk van succesrijke andere tentoon
stellingen. Een hoofdrol is weggelegd voor stuntrijders.
Op vrijdag en zaterdag wordt om het Open Nederlands
Kampioenschap stunten gereden. Twee motormerken stu
ren zelfs internationaal vermaarde rijders naar Amster
dam om te laten zien hoe je op één wiel kunt rijden. Su
permoto wedstrijdrijders laten hun kunsten in demon
stratieraces zien.
Chinezen op inhaalsnelheid
Na de Koreanen
lijken ook de
Chinezen de Euro
pese motor- en scoo-
termarkt op de kor
rel te nemen. Hier
heeft bijna nie
mand van Zongs-
hen gehoord, maar
het merk bouwt
toch miljoenen mo- Sym Babieca prototype uit Taiwan.
toren per jaar. Tij
dens de grote Intermot tentoonstelling in München stel
den ook Kymco (al wel eerder gezien) en het ons onbe
kende Sym opvallend aardige motorscooter-modellen
voor. Inclusief gedurfde prototypen. Het zal niet lang du
ren voor die merken ook in ons land op grote schaal ac
tief zullen zijn. De Japanners krijgen er een probleem
bij.
Files doen verkopen
De verkoop van motoren is in de eerste acht maan
den van dit jaar met zes procent gestegen. In totaal
werden er in die tijd 15.372 op kenteken gezet. Bij de
brommers en snorfietsen gaat de trend juist in de tegen
overgestelde richting. Er werden er in acht maanden
liefst 17 procent minder van verkocht. RAI-woordvoer-
der Pam de Vries ziet twee redenen: „De motor wordt
steeds populairder voor gebruik in de vrije tijd, maar
menigeen ontdekt ook de voordelen voor woon-werkver-
keer. Geen last van files: ideaal. Bij de scooters speelt
een slecht imago mee. Negatieve geluiden vanuit de poli
tiek en in de media laten hun sporen achter."
BMW geeft K1200R nog niet bloot
Een motorfiets die
onlangs even
aan de verzamelde
motorpers is ge
toond, maar die nog
niet aan het tentoon-
stellingspubliek
wordt voorgesteld, is
de naked versie van
de pas gelanceerde
BMW K1200S. Zijn
naam luidt K1200R
en hij wordt in de De uitgeklede BMW K1200R, nog
loop van volgend niet op de RAI
jaar in de showroom
verwacht. De Duitse viercilinder oogt op zijn minst ge
durfd en schijnt 160 pk te leveren.
'Brommen leren met 14 of 15 jaar'
Om de kritiek rond racende brom- en snorfietsen te
smoren, hebben importeurs en dealers afgespro
ken dat ze het opvoeren van bromfietsen tegengaan. Er
is ook een reclamecode vastgesteld. Het zogenaamde
convenant zelfregulering is door de minister van Ver
keer en Waterstaat positief ontvangen, zo melden de ini
tiatiefnemers. De discussie rond het optrekken van de
opstapleeftijd voor het brommer rijden berust volgens
hen niet op harde feiten. „Een nog niet gepubliceerd on
derzoek van TNO geeft aan dat het een nogal wankel ver
haal is. 16-jarigen blijken zelfs beter te rijden dan 17-jari-
gen. Eerder starten met de rijopleiding heeft meer gun
stige effecten. Bijvoorbeeld met 14 of 15 jaar", zo meldt
Pam de Vries. Hij is voorzitter van de RAI-tweewieleraf-
deling.
KNMV geeft motorboek uit
De motorrijders-
bond KNMV
hoopt tijdens de Moto
RAI een naslagwerk te
presenteren over zijn
eeuwfeest. Onder de
voor de hand liggende
titel Honderd jaar KN
MV. Er is ruim gebruik
gemaakt van de archie
ven van het magazine
Motor, waarin nog veel
materiaal beschikbaar
is uit de begintijd van
het motorrijden in ons
land. De prijs is nog
niet bekend.
100 JAAR KNMV
Ctn ctvn motortï/Jeo b Ntdalanl
ÜS
5
i
Li
ifiS4
«ngpfpSs1
4
Het KNMV-jubileumboek.