PZC
Renault Twingo,
iet blije blijvertje
interbanden hoeven helemaal geen sneeuw
met de prutsdynamo's, leve de led-lampjes!
29
Vraag antwoord
OCCASION
Bijdehand
G ezoc
vrijdag 15 oktober 2004
K Gert te Lintelo
4 et was bij de
KPN-medewerk-
ster geen liefde
op het eerste ge
zicht toen ze vier
eden haar zwarte
aaultTwingo aanschafte: „Ei-
olijk was het puur toeval. Na
ben jaar was mijn Ford Fie-
nip voor de sloop. Mijn zus
ie een nieuwe auto kopen
moest van haar Twingo af.
had er toen niks speciaals
e, al vond ik 'm wel leuk, zo
iet zwart. Bovendien was-ie
nog maar vier jaar oud,
inieuwe auto in vergelijking
met de Fiesta."
De Twingo van Roly de Haas is
een Benetton-uitvoering met
kleurige stoelen en knoppen.
Roly leerde de sterke punten
van haar nieuwe aanwinst snel
kennen en waarderen: „Ik rij
het liefst in een kleine auto, in
dat opzicht is de Twingo ideaal.
Het mooie is dat er ontzettend
veel ruimte in zit. Hij is ook
heel praktisch. Door de achter
bank te verschuiven kun je de
kofferbak groter maken. Klap
je de bank helemaal naar vo
ren, krijg je een enorme laad
ruimte. Wel jammer dat er
geen echt handschoenenkastje
in zit. Er zijn wel veel opberg-
van de Twingo
.3i iC'l 11
Roly de Haas is tevreden met haar zwarte Twingo in Benetton-uitvoering.
Foto Mare Bolsius
vakken, maar alles ligt open en
bloot. De bakjes bovenop het
dashboard lijken heel handig,
alleen vliegt alles wat je erin
legt in de eerste de beste bocht
door de auto."
Helemaal weg is de Twingo-eige-
nares van het grote canvas
vouwdak. ,,'s Zomers is het net
of je in een cabriolet rijdt.". Dat
cabriogevoel is niet voor alle be
zitters weggelegd, de meeste
Twingo's hebben een vast dak.
Blijvertje
De Haas gebruikt haar Twingo
vooral voor korte afstanden.
Dat verklaart voor een deel het
voor zo'n kleine auto vrij forse
benzineverbruik van 1 op 13.
Maar eigenlijk is het nog niet
eens zo gek, want de eerste
Twingo's wisteif de pomp best
-te" vinden. Eind 1996 kwam er
een nieuwe motor die zuiniger
met de brandstof omspringt en
gemakkelijk 1 op 15 haalt.
Inmiddels staat de teller van Ro-
ly's blije blijvertje op 63.000
km, waarmee haar gemiddelde
uitkomt op dik 4.000 km per
jaar. Roly is niet ontevreden
over de betrouwbaarheid van
de Twingo. Het enige echte de
fect was tot nu toe een gebro
ken schroefveer vóór. Beide ve
ren zijn toen door de garage
(geen dealer) vervangen. Roly:
„Ik wist toen nog niet dat het
probleem vaker voorkomt en
dat de Renault-dealer een cou-
lanceregeling heeft, want dan
was ik vast minder geld kwijt
geweest. Verder zijn alleen
twee voorbanden vervangen.
De laatste grote beurt is bij de
dealer gedaan. Dat kostte meer
dan ik had verwacht, maar ja,
vallen garagerekeningen niet
bij elke auto tegen?"
Verslingerd
Voor deze eigenaar is het in elk
geval geen aanleiding om ooit
naar een andere auto op zoek
te gaan. „Geen denken aan - ik
ben er helemaal aan verslin
gerd. Als er ooit een nieuwe au
to moet komen, wordt dat be
slist weer een Twingo!"
Q) Renault TVuingo (1993-nu)
Verkocht in Nederland: ca. 70.000 stuks
Voor Praktisch en ruim
Comfortabele vering
Eigen gezicht
Rijeigenschappen
Prestaties (16V vanaf eind 2000)
Tegen Matige voorstoelen
Niet zuinig (tot okt. '96)
o Prijzen
Geen peil op te trekken. Het minimum is 2.000 euro. Voor 5.000 euro
worden zowel auto's uit 1996 als uit 1998 aangeboden, met gelijke
kilometerstand. Twingo's van een jaar oud kosten soms even veel als
een nieuwe.
3 Voorveren
Incidenteel blijken bij oudere Twingo's de voorveren te breken. Dea
lers vervangen ze met een tegemoetkoming in de kosten.
Q Typische mankementen p -
De kwaliteit is zeer goed. Soms:
Loszittende zijpanelen
Speling stoelbevestiging ifflllllfe
Toch groeit de belangstelling
voor winterhanden gestaag.
Jaarlijks worden er hier een
kwart miljoen van verkocht.
Een eenvoudige rekensom leert
dat er dus honderdduizenden
auto's op winterhanden rondrij
den.
Dat gaat dus niet alleen om de
jaarlijkse wintersportreis.
Steeds meer consumenten we
ten dat je in feite over koud-
weerbanden moet spreken. On
der een graad of zeven bóven
het vriespunt bieden die im
mers meer grip. Terwijl nor
maal bandenrubber dan steeds
meer verhardt doet het speciale
rubbermengsel van een winter-
band nog soepeitjes zijn werk.
Aangepast profiel zorgt boven
dien voor een betrouwbare wer
king op nat wegdek, sneeuw en
ijs.
cent van alle winterhanden
wordt aan leaserijders geleverd.
De extra veiligheid is een mooi
lokkertje voor nieuwe klanten.
Vol gas
Als grootste winterbanden-
merk van ons land speelt het
Enschedese Vredestein nadruk
kelijk in op de trend. De nieu
we Wintrac Xtrerne mikt op de
snelle limousines die de zaken
man veelal rijdt. Designhuis
Giugiaro tekende de agressief
ogende profïelvorm en de pres
taties zijn bijpassend exotisch.
De Xtrerne is de eerste winter-
band waarmee je zelfs snelhe
den zou mogen rijden tot 270
kilometer per uur.
Ook rustiger rijders plukken
daar vruchten van. De brede
bouw van de band betekent
veel rubber op het wegdek en
een nieuw ontwikkeld loopvlak-
mengsel biedt volgens de fa
briek ruim tien procent meer
grip bij regen. Bovendien is de
tractie bij vrieskou enkele pro
centen opgewaardeerd. Tijdens
een 'natte' slalomproef en een
rit bovenop een gletsjer consta
teerden we dat de Wintrac Xtre
rne heel vertrouwenwekkend
aanvoelt. Ook onder de meest
gespierde automodellen. Wel
veroorzaken de tweeduizend
minuscule inkepingen in het
loopvlak op droge weg een
licht roffelend geluid wanneer
je hard remt.
De adviesprijs van de Vre
destein Wintrac Extreme ligt af
hankelijk van de bandenmaat
tussen de 200 en 400 euro. In
de praktijk kunt u daar al gauw
vijftig tot honderd euro van af
trekken.
ieen productieperiode van ruim elf jaar is
Renault Twingo nog steeds verrassend po-
ilair. Het verbaast Twingo-eigenaresse Roly
■Haas niets: „Vind maar eens een andere
tine auto die er zo leuk uitziet en die zo
tl ruimte biedt!"
iderdduizenden
Qteren ander
loeisel onder hun
to wanneer de R in
maand is. Vooral
semaatschappijen
bben de winter-
nd ontdekt.
[Rob van Ginneken
i enkele Elfstedenwinter
[gelaten raakt ons land niet
jaarlijks bedolven on-
hakende pakken sneeuw.
Natuurlijk ontsnappen ook win
terhanden niet aan de natuur
wetten, maar het verschil is
goed voelbaar. Zo gauw het win-
terjassenweer wordt, bieden ze
meer tractie bij optrekken, een
kortere remweg en een grotere
stabiliteit in bochten. Menig lea
semaatschappij begint al in ok
tober een deel van zijn vloot op
koudweerbanden te zetten.
Niet minder dan veertig pro-
Q Schadebeeld
Leasemaatschappij ING Car
Lease heeft duizenden klanten
die winterhanden gebruiken.
Zelfs bij deze veelrijders, zo
leert de ervaring, gaat een set
banden vier winters mee. Uit
onderzoek is gebleken dat
winterhanden daadwerkelijk
ongelukken helpen voorko
men. Helaas blijken gebruikers
hun rijstijl zodanig aan te pas
sen dat het 'schadebeeld' op
den duur toch weer hetzelfde
wordt als dat van leaserijders
met gewone banden.
Een kennis van me doet binnenkort med aan een zogenoemde Be-
lonitor-test. Wat houdt dat in?
Undine Mazureck van
het innovatieprogram
ma Wegen naar de Toe
komst van Rijkswater
staat: „Belonitor is een sa
mentrekking van belo
ning en monitor, het is
een proef waarbij afstand
houden en niet te hard rij
den wordt beloond. Vier
maanden lang registreert
ingebouwde apparatuur De Belonitor rijdt mee.
bij 65 rijders van Lease
plan het rijgedrag. Een display informeert de bestuurder
continu over zijn volgafstand en snelheid. Zodra de auto
stopt geeft het display de verdiende punten weer. Die
punten kan de bestuurder opsparen en omzetten in ca
deaus. Het onderzoek gaat ervan uit dat automobilisten
hun rijgedrag eerder veranderen bij beloning dan bij
boetes. Bij goed resultaat hopen we dat lease- en verzeke
ringsmaatschappijen het systeem gaan invoeren.''
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de
krant en klik op Auto
Jacht met slagschip
Op de exclusieve botenshow van Monaco zijn ze wel
wat gewend, maar het Nederlandse jacht Feadship
Utopia wist er zelfs 'the rich and the famous' te verbazen.
Het luxueuze jacht wordt namelijk standaard uitgerust
met een Rolls-Royce Phantom ter waarde van een half
miljoen euro. Een meegeleverde hijskraan kan de peper
dure limousine van en op de kade tillen. Als op volle zee
de elementen wat al te wild worden kan de Rolls veilig
in een garagebox in de boeg van het schip. Geïnteres
seerd? De boot kost 75 miljoen euro, de Rolls Royce is
gratis.
Nieuw: een zeewaardige Rolls Royce.
tes zonder licht beseffen dat ze een ge-
ïzijn. Toch rijdt een grote groep nog
smet kapot licht rond. Meer controle,
^lichting en betere lampjes kunnen het
J slachtoffers terugdringen.
r lshet ministerie van Ver-
[r en Waterstaat sterven er
'jaarveenig fietsers door ver
fblikken in het don-
f^t wil niet per se zeggen
e slachtoffers geen licht
n fiets hadden. Maar vol-
k ^lichting Wetenschap-
g Onderzoek Verkeersvei-
ZOU het op jaar-
Ui elk geval twee doden,
^ekenhuisgewonden
''Afgewonden schelen
[^mverfichtingzou-
rnks a' hie trieste getallen
gaat amper de helft van alle fiet
sers inderdaad met goed licht
over straat. Het doel van de
campagne 'Licht aan. Daar kun
je mee thuiskomen!', die minis
ter Peijs van Verkeer en Water
staat vorig jaar rond deze tijd af
trapte, is dat zestig procent van
de fietsers deugdelijke verlich
ting gebruikt. Te bereiken door
extra voorlichting en controle.
Zwartrijders
Bij de tussentijdse evaluatie in
januari 2004 bleek het percenta
ge fietsers dat verlichting voert,
gestegen was van 53 naar 68.
Vooral het achterlicht laat te
wensen over.
In Amsterdam fietst nog geen
kwart met licht. Opvallend ge
noeg beseffen de zwartrijders
best dat ze een gevaar op de
weg zijn. De Fietsersbond
maakt dit op uit een enquête
op internet. Negentig procent
van de stemmers erkent het risi
co, dus heeft ook geen moeite
met strenger bekeuren.
De SWOV denkt ook dat een
grotere kans op een boete fiet
sers prikkelt om hun licht in or
de te maken. Daarnaast moet
het gedaan zijn met die prutsdy
namo's met losse draadjes en
ouderwetse koplampen die met
een kapot gaan. De nieuwste ge
neratie led-lampjes is al een he
De politie controleert vaker op
fietsverlichting.
Foto Frank Trommelen
le vooruitgang. De losse lamp
jes zijn voor weinig geld te
koop in de winkel en ze bran
den dagen achter elkaar op een
enkele batterij. Ze zijn minder
Qi Zo moet het:
In het donker en bij slecht
zicht moet het fietslicht aan:
rood achter, wit of geel voor.
Licht mag niet knipperen,
moet aan de fiets vastzitten en
goedgekeurd zijn.
De achterlamp moet tussen
25 en 120 centimeter van het
wegdek zijn bevestigd.
Verplicht zijn een rode re
flector achter, wit aan de zij
kant van de wielen en gele re
flectoren op de trappers.
Boetes: 14 euro voor één ka
potte lamp, 23 euro als beide
lampen het niet doen. Ook on
deugdelijke reflectie kost 23
euro, In het slechtste geval
bent u dus 46 euro kwijt.
kwetsbaar en geven voldoende
licht om gezien te worden in
het donker. Wie zelf wat wil
zien, is aangewezen op een ha
logeenlamp, al dan niet aange
sloten op de ouderwetse dyna
mo.
Informatie: www.daarkunjemeethuis-
komen.nl
Wie heeft een gekke kleine auto?
De redactie van Auto is op zoek naar foto's van opge
sierde en uitgebouwde kleine auto's (lengte maxi
maal vier meter!). Bezit u een verlaagde Daewoo Matiz.
een gespoilerde Peugeot 106 of een oude Mini vol lucht-
vangers? Twijfel dan niet en stuur de foto, waar u bij
voorkeur zelf ook op staat, naar
redactie@wegenermultimedia.nl Het motto: hoe gekker,
hoe beter. Vergeet niet uw naam, adres en vooral uw te
lefoonnummer te vermelden! De mooiste, vreemdste en
opvallendste auto's krijgen een plaatsje in Auto van vrij
dag 5 november, die helemaal in het teken staat van
kleine auto's.
Volgende week in Auto:
De Challenge Bibendum, een zuinig verslag
Mercedessen AMG: Altijd Maar Gaan...
Saab 9.3 diesel
Ruiten sproeien wordt duur
De Chinese industrie is booming en dat zullen we we
ten ook. De caravanbranche liet laatst al weten dat
de prijzen van triplex en staal aan het stijgen zijn omdat
de Chinezen het materiaal op grote schaal inslaan. Nu
gaan Europese automobilisten de Chinese sprong voor
waarts zelfs voelen aan de prijzen van antivriesproduc-
ten en ruitensproeiervloeistof. De grondstof mono-ethy-
leen-glycol is op de wereldmarkt enorm gestegen, alleen
omdat de Chinezen het spul in het groot inkopen.
Ontwerp je eigen auto
Model-ffeaks
en ontwer
pers moeten maan
dag 18 oktober in
Eindhoven zijn. In
het DAF Museum
geeft ontwerpbu
reau Motio Deve
lopment een work
shop hoe je je ei
gen voertuigconcept ontwerpt, vorm geeft en presen
teert. Verder legt ex-coureur en freelance ontwerper Ly-
kle Schepers uit hoe hij een jongensdroom verwezenlijk
te door z'n eigen sportwagen, de One. te ontwerpen, te
bouwen en te rijden. De One zal ook tentoongesteld wor
den.
De One.
DAF Museum, Tongelresestraat 27, Eindhoven, aanvang 13 45 uur.
Info: www motio.nl of info@motio nl. Kosten lezing en workshop:
15 euro.