PZC Renault Twingo, iet blije blijvertje interbanden hoeven helemaal geen sneeuw met de prutsdynamo's, leve de led-lampjes! 29 Vraag antwoord OCCASION Bijdehand G ezoc vrijdag 15 oktober 2004 K Gert te Lintelo 4 et was bij de KPN-medewerk- ster geen liefde op het eerste ge zicht toen ze vier eden haar zwarte aaultTwingo aanschafte: „Ei- olijk was het puur toeval. Na ben jaar was mijn Ford Fie- nip voor de sloop. Mijn zus ie een nieuwe auto kopen moest van haar Twingo af. had er toen niks speciaals e, al vond ik 'm wel leuk, zo iet zwart. Bovendien was-ie nog maar vier jaar oud, inieuwe auto in vergelijking met de Fiesta." De Twingo van Roly de Haas is een Benetton-uitvoering met kleurige stoelen en knoppen. Roly leerde de sterke punten van haar nieuwe aanwinst snel kennen en waarderen: „Ik rij het liefst in een kleine auto, in dat opzicht is de Twingo ideaal. Het mooie is dat er ontzettend veel ruimte in zit. Hij is ook heel praktisch. Door de achter bank te verschuiven kun je de kofferbak groter maken. Klap je de bank helemaal naar vo ren, krijg je een enorme laad ruimte. Wel jammer dat er geen echt handschoenenkastje in zit. Er zijn wel veel opberg- van de Twingo .3i iC'l 11 Roly de Haas is tevreden met haar zwarte Twingo in Benetton-uitvoering. Foto Mare Bolsius vakken, maar alles ligt open en bloot. De bakjes bovenop het dashboard lijken heel handig, alleen vliegt alles wat je erin legt in de eerste de beste bocht door de auto." Helemaal weg is de Twingo-eige- nares van het grote canvas vouwdak. ,,'s Zomers is het net of je in een cabriolet rijdt.". Dat cabriogevoel is niet voor alle be zitters weggelegd, de meeste Twingo's hebben een vast dak. Blijvertje De Haas gebruikt haar Twingo vooral voor korte afstanden. Dat verklaart voor een deel het voor zo'n kleine auto vrij forse benzineverbruik van 1 op 13. Maar eigenlijk is het nog niet eens zo gek, want de eerste Twingo's wisteif de pomp best -te" vinden. Eind 1996 kwam er een nieuwe motor die zuiniger met de brandstof omspringt en gemakkelijk 1 op 15 haalt. Inmiddels staat de teller van Ro- ly's blije blijvertje op 63.000 km, waarmee haar gemiddelde uitkomt op dik 4.000 km per jaar. Roly is niet ontevreden over de betrouwbaarheid van de Twingo. Het enige echte de fect was tot nu toe een gebro ken schroefveer vóór. Beide ve ren zijn toen door de garage (geen dealer) vervangen. Roly: „Ik wist toen nog niet dat het probleem vaker voorkomt en dat de Renault-dealer een cou- lanceregeling heeft, want dan was ik vast minder geld kwijt geweest. Verder zijn alleen twee voorbanden vervangen. De laatste grote beurt is bij de dealer gedaan. Dat kostte meer dan ik had verwacht, maar ja, vallen garagerekeningen niet bij elke auto tegen?" Verslingerd Voor deze eigenaar is het in elk geval geen aanleiding om ooit naar een andere auto op zoek te gaan. „Geen denken aan - ik ben er helemaal aan verslin gerd. Als er ooit een nieuwe au to moet komen, wordt dat be slist weer een Twingo!" Q) Renault TVuingo (1993-nu) Verkocht in Nederland: ca. 70.000 stuks Voor Praktisch en ruim Comfortabele vering Eigen gezicht Rijeigenschappen Prestaties (16V vanaf eind 2000) Tegen Matige voorstoelen Niet zuinig (tot okt. '96) o Prijzen Geen peil op te trekken. Het minimum is 2.000 euro. Voor 5.000 euro worden zowel auto's uit 1996 als uit 1998 aangeboden, met gelijke kilometerstand. Twingo's van een jaar oud kosten soms even veel als een nieuwe. 3 Voorveren Incidenteel blijken bij oudere Twingo's de voorveren te breken. Dea lers vervangen ze met een tegemoetkoming in de kosten. Q Typische mankementen p - De kwaliteit is zeer goed. Soms: Loszittende zijpanelen Speling stoelbevestiging ifflllllfe Toch groeit de belangstelling voor winterhanden gestaag. Jaarlijks worden er hier een kwart miljoen van verkocht. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus honderdduizenden auto's op winterhanden rondrij den. Dat gaat dus niet alleen om de jaarlijkse wintersportreis. Steeds meer consumenten we ten dat je in feite over koud- weerbanden moet spreken. On der een graad of zeven bóven het vriespunt bieden die im mers meer grip. Terwijl nor maal bandenrubber dan steeds meer verhardt doet het speciale rubbermengsel van een winter- band nog soepeitjes zijn werk. Aangepast profiel zorgt boven dien voor een betrouwbare wer king op nat wegdek, sneeuw en ijs. cent van alle winterhanden wordt aan leaserijders geleverd. De extra veiligheid is een mooi lokkertje voor nieuwe klanten. Vol gas Als grootste winterbanden- merk van ons land speelt het Enschedese Vredestein nadruk kelijk in op de trend. De nieu we Wintrac Xtrerne mikt op de snelle limousines die de zaken man veelal rijdt. Designhuis Giugiaro tekende de agressief ogende profïelvorm en de pres taties zijn bijpassend exotisch. De Xtrerne is de eerste winter- band waarmee je zelfs snelhe den zou mogen rijden tot 270 kilometer per uur. Ook rustiger rijders plukken daar vruchten van. De brede bouw van de band betekent veel rubber op het wegdek en een nieuw ontwikkeld loopvlak- mengsel biedt volgens de fa briek ruim tien procent meer grip bij regen. Bovendien is de tractie bij vrieskou enkele pro centen opgewaardeerd. Tijdens een 'natte' slalomproef en een rit bovenop een gletsjer consta teerden we dat de Wintrac Xtre rne heel vertrouwenwekkend aanvoelt. Ook onder de meest gespierde automodellen. Wel veroorzaken de tweeduizend minuscule inkepingen in het loopvlak op droge weg een licht roffelend geluid wanneer je hard remt. De adviesprijs van de Vre destein Wintrac Extreme ligt af hankelijk van de bandenmaat tussen de 200 en 400 euro. In de praktijk kunt u daar al gauw vijftig tot honderd euro van af trekken. ieen productieperiode van ruim elf jaar is Renault Twingo nog steeds verrassend po- ilair. Het verbaast Twingo-eigenaresse Roly ■Haas niets: „Vind maar eens een andere tine auto die er zo leuk uitziet en die zo tl ruimte biedt!" iderdduizenden Qteren ander loeisel onder hun to wanneer de R in maand is. Vooral semaatschappijen bben de winter- nd ontdekt. [Rob van Ginneken i enkele Elfstedenwinter [gelaten raakt ons land niet jaarlijks bedolven on- hakende pakken sneeuw. Natuurlijk ontsnappen ook win terhanden niet aan de natuur wetten, maar het verschil is goed voelbaar. Zo gauw het win- terjassenweer wordt, bieden ze meer tractie bij optrekken, een kortere remweg en een grotere stabiliteit in bochten. Menig lea semaatschappij begint al in ok tober een deel van zijn vloot op koudweerbanden te zetten. Niet minder dan veertig pro- Q Schadebeeld Leasemaatschappij ING Car Lease heeft duizenden klanten die winterhanden gebruiken. Zelfs bij deze veelrijders, zo leert de ervaring, gaat een set banden vier winters mee. Uit onderzoek is gebleken dat winterhanden daadwerkelijk ongelukken helpen voorko men. Helaas blijken gebruikers hun rijstijl zodanig aan te pas sen dat het 'schadebeeld' op den duur toch weer hetzelfde wordt als dat van leaserijders met gewone banden. Een kennis van me doet binnenkort med aan een zogenoemde Be- lonitor-test. Wat houdt dat in? Undine Mazureck van het innovatieprogram ma Wegen naar de Toe komst van Rijkswater staat: „Belonitor is een sa mentrekking van belo ning en monitor, het is een proef waarbij afstand houden en niet te hard rij den wordt beloond. Vier maanden lang registreert ingebouwde apparatuur De Belonitor rijdt mee. bij 65 rijders van Lease plan het rijgedrag. Een display informeert de bestuurder continu over zijn volgafstand en snelheid. Zodra de auto stopt geeft het display de verdiende punten weer. Die punten kan de bestuurder opsparen en omzetten in ca deaus. Het onderzoek gaat ervan uit dat automobilisten hun rijgedrag eerder veranderen bij beloning dan bij boetes. Bij goed resultaat hopen we dat lease- en verzeke ringsmaatschappijen het systeem gaan invoeren.'' Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto Jacht met slagschip Op de exclusieve botenshow van Monaco zijn ze wel wat gewend, maar het Nederlandse jacht Feadship Utopia wist er zelfs 'the rich and the famous' te verbazen. Het luxueuze jacht wordt namelijk standaard uitgerust met een Rolls-Royce Phantom ter waarde van een half miljoen euro. Een meegeleverde hijskraan kan de peper dure limousine van en op de kade tillen. Als op volle zee de elementen wat al te wild worden kan de Rolls veilig in een garagebox in de boeg van het schip. Geïnteres seerd? De boot kost 75 miljoen euro, de Rolls Royce is gratis. Nieuw: een zeewaardige Rolls Royce. tes zonder licht beseffen dat ze een ge- ïzijn. Toch rijdt een grote groep nog smet kapot licht rond. Meer controle, ^lichting en betere lampjes kunnen het J slachtoffers terugdringen. r lshet ministerie van Ver- [r en Waterstaat sterven er 'jaarveenig fietsers door ver fblikken in het don- f^t wil niet per se zeggen e slachtoffers geen licht n fiets hadden. Maar vol- k ^lichting Wetenschap- g Onderzoek Verkeersvei- ZOU het op jaar- Ui elk geval twee doden, ^ekenhuisgewonden ''Afgewonden schelen [^mverfichtingzou- rnks a' hie trieste getallen gaat amper de helft van alle fiet sers inderdaad met goed licht over straat. Het doel van de campagne 'Licht aan. Daar kun je mee thuiskomen!', die minis ter Peijs van Verkeer en Water staat vorig jaar rond deze tijd af trapte, is dat zestig procent van de fietsers deugdelijke verlich ting gebruikt. Te bereiken door extra voorlichting en controle. Zwartrijders Bij de tussentijdse evaluatie in januari 2004 bleek het percenta ge fietsers dat verlichting voert, gestegen was van 53 naar 68. Vooral het achterlicht laat te wensen over. In Amsterdam fietst nog geen kwart met licht. Opvallend ge noeg beseffen de zwartrijders best dat ze een gevaar op de weg zijn. De Fietsersbond maakt dit op uit een enquête op internet. Negentig procent van de stemmers erkent het risi co, dus heeft ook geen moeite met strenger bekeuren. De SWOV denkt ook dat een grotere kans op een boete fiet sers prikkelt om hun licht in or de te maken. Daarnaast moet het gedaan zijn met die prutsdy namo's met losse draadjes en ouderwetse koplampen die met een kapot gaan. De nieuwste ge neratie led-lampjes is al een he De politie controleert vaker op fietsverlichting. Foto Frank Trommelen le vooruitgang. De losse lamp jes zijn voor weinig geld te koop in de winkel en ze bran den dagen achter elkaar op een enkele batterij. Ze zijn minder Qi Zo moet het: In het donker en bij slecht zicht moet het fietslicht aan: rood achter, wit of geel voor. Licht mag niet knipperen, moet aan de fiets vastzitten en goedgekeurd zijn. De achterlamp moet tussen 25 en 120 centimeter van het wegdek zijn bevestigd. Verplicht zijn een rode re flector achter, wit aan de zij kant van de wielen en gele re flectoren op de trappers. Boetes: 14 euro voor één ka potte lamp, 23 euro als beide lampen het niet doen. Ook on deugdelijke reflectie kost 23 euro, In het slechtste geval bent u dus 46 euro kwijt. kwetsbaar en geven voldoende licht om gezien te worden in het donker. Wie zelf wat wil zien, is aangewezen op een ha logeenlamp, al dan niet aange sloten op de ouderwetse dyna mo. Informatie: www.daarkunjemeethuis- komen.nl Wie heeft een gekke kleine auto? De redactie van Auto is op zoek naar foto's van opge sierde en uitgebouwde kleine auto's (lengte maxi maal vier meter!). Bezit u een verlaagde Daewoo Matiz. een gespoilerde Peugeot 106 of een oude Mini vol lucht- vangers? Twijfel dan niet en stuur de foto, waar u bij voorkeur zelf ook op staat, naar redactie@wegenermultimedia.nl Het motto: hoe gekker, hoe beter. Vergeet niet uw naam, adres en vooral uw te lefoonnummer te vermelden! De mooiste, vreemdste en opvallendste auto's krijgen een plaatsje in Auto van vrij dag 5 november, die helemaal in het teken staat van kleine auto's. Volgende week in Auto: De Challenge Bibendum, een zuinig verslag Mercedessen AMG: Altijd Maar Gaan... Saab 9.3 diesel Ruiten sproeien wordt duur De Chinese industrie is booming en dat zullen we we ten ook. De caravanbranche liet laatst al weten dat de prijzen van triplex en staal aan het stijgen zijn omdat de Chinezen het materiaal op grote schaal inslaan. Nu gaan Europese automobilisten de Chinese sprong voor waarts zelfs voelen aan de prijzen van antivriesproduc- ten en ruitensproeiervloeistof. De grondstof mono-ethy- leen-glycol is op de wereldmarkt enorm gestegen, alleen omdat de Chinezen het spul in het groot inkopen. Ontwerp je eigen auto Model-ffeaks en ontwer pers moeten maan dag 18 oktober in Eindhoven zijn. In het DAF Museum geeft ontwerpbu reau Motio Deve lopment een work shop hoe je je ei gen voertuigconcept ontwerpt, vorm geeft en presen teert. Verder legt ex-coureur en freelance ontwerper Ly- kle Schepers uit hoe hij een jongensdroom verwezenlijk te door z'n eigen sportwagen, de One. te ontwerpen, te bouwen en te rijden. De One zal ook tentoongesteld wor den. De One. DAF Museum, Tongelresestraat 27, Eindhoven, aanvang 13 45 uur. Info: www motio.nl of info@motio nl. Kosten lezing en workshop: 15 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29