Auto u let naijlend effect van de elandtest DeWegDroomplaat: Schone show in Sjanghai BINNEN! 0800-1410 Als zure haring in de Sahara TEST o M Hf! Extra pagina: Motor Rai Amsterdam De Peilstok /"N Op 15 november wordt de 'Auto van het Jaar 2005' bekendgemaakt. Zeven auto's zijn nog inde race: BMW 1, Citroen C4, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 407, Renault Modus en Toyota Prius. Wij vragen u de offi ciële jury een handje te helpen. Welke vindt u dat het moet worden? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. ONicolette Puyk van Pioneer Benelux BV: „Steeds meer navigatiesystemen kunnen voorzien in actue le file-informatie. Dat gebeurt via het Traffic Message Channel (TMC). Het voordeel is datje systeem bij files alternatieve routes voorstelt. Ook kan TMC waarschu wen voor gladheid of storm. Op korte termijn zal ook regionale verkeersinformatie over B-wegen worden aangeboden". Door Rien van der Steen De Challenge Bibendum, het grootste technologische forum voor schone auto's ter wereld, beleeft deze week zijn Chinese première in Shanghai. Het evenement wordt al zes jaar op touw gezet door banden- producent Michelin. In de Challenge Bibendum la ten constructeurs uit alle we relddelen zien hoe de stand van zaken is met het gebruik van schone energie voor mobiliteit. De Challenge toont veelbeloven de ontwikkelingen en oplossin gen door autoconstructeurs, energieleveranciers en onder zoekers in technologisch ge avanceerde auto's. Juist in China worden de uitda gingen voor de komende jaren zichtbaar: de vraag naar brand stof, de C02-uitstoot, en de vei ligheid. Momenteel rijden er in China meer dan 30 miljoen au to's rond - naar verwachting zijn dat er rond 2020 zo'n 176 miljoen. Marco Borsato O Nadat meer dan zesduizend Auto-lezers hun stem hebben uitgebracht via de website van de WegDroomplaat krant is de ultieme WegDroomplaat bekend: Marco Borsato's Binnen! is met 238 stemmen aangewezen als het ultieme stuk muziek voor in de auto. Opmerkelijke num mer twee is het lichtklassieke Vier Jaargetijden van Vival di (212 stemmen). The Eagles eisen met Hotel California (184) de derde plek voor zich op. Van de 95 verkiesbare nummers eindigde The Heat Is On van Glenn Frey onder aan. We feliciteren M. van Turnhout, die dankzij een stem op Borsato een Pioneer autoradio/cd-speler rijker is. De uitslag per categorie: absol. Uitlaatklep: 1 Marco Borsato - Binnen! 25 238 2 Frans Bauer - Heb je even voor mij 17 162 3 Normaal - Oerend hard 16 159 4 Peter Maffay - Du 10 97 5 Marianne Rosenberg - Ich bin wie du 8 76 Van vóór de APK: 1 Vivaldi - Four Seasons 26 212 2 Orff - Carmina Burana 14 118 3 Bach - Air 12 98 4 Strauss - Radetzky Mars 11 87 5 Beethoven - Symphonie No. 5 9 73 Relaxed rijden: 1 The Eagles - Hotel California 17 184 2 Dire Straits - Private investigations 9 103 3 Eric Clapton - Wonderful Tonight 7 74 4 Pink Floyd - Another brick in the wall 6 65 5 Procol Harum - A whiter shade of pale 6 64 Stoer toeren: 1 Queen - Radio Gaga 13 133 2 Metallica - Nothing else matters 10 110 3 U2 - Where the streets have no name 8 87 4 Phil Collins Philip Bailey - Easy Lover 7 72 5 John Miles - Music 7 69 Blij dat ik rij: 1 Earth Wind and Fire - Fantasy 14 128 2 Faithless - Insomnia 12 107 3 Katrina The Waves - Walking on sunshine 10 94 4 Prodigy - Firestarter 10 93 5 Weather Girls - It's raining men 9 84 Paardenkrachten: 1 Golden Earring - Radar Love 11 116 2 Meat Loaf - Paradise by the... 9 95 3 Queen - Bohemian Rhapsody 8 89 4 U2 - Beautiful day 7 81 5 Rolling Stones - Sympathy for the devil 6 64 Voor de volledige uitslag van de WegDroomplaat ga naar de webside van de krant en klik op Auto Snelle service, scherpe prijzen én GRATIS specialisme bij de Opel dealer DIRECT We kiezen een partner voor een niet onbe langrijk deel met on ze neus. Dat heeft alles te ma ken met afweerstoffen. Tegen enge ziektes. Niet ieder mens heeft hetzelfde EHBO-kistje in zijn genen. En hoe meer ver schil in afweerstoffen, des te lekkerder vinden we de ander ruiken. Met schier onverwoest bare baby's als dankbaar eindre sultaat. Zulke belangrijke za ken kun je met een gerust hart aan de natuur overlaten. En niet uit de duim gezogen maar wetenschappelijk bewezen. Dus minstens negentig procent waar. Totdat het tegendeel be wezen wordt natuurlijk. Maar ondertussen wél informatie waar ik wat mee kan. Want ik gebruik mijn neus al jaren niet alleen om ongevraagd in ander mans zaken te steken. Ilc koop er bijvoorbeeld ook auto's mee. En, als ik heel eerlijk ben, dat wordt steeds moeilijker. Omdat moderne auto's steeds minder naar auto ruiken. Vanwege de almaar groeiende toepassing 1 op 14 van hoogwaardige kunststof materialen. Met die de keel toe schroevende zurige lucht van goedkope viltstiften of tot op de vezel doorzwete nylon ten- nissokken. En bij die lucht is er absoluut geen sprake van al leen maar nieuwigheid. Die lucht blijft er jarenlang, mani fest in hangen. Pompstations anticiperen heden ten dage han dig op deze trend. Met een steeds maar groeiend assorti ment aan alle mogelijke lucht verfrissers. In allerlei soorten, maten en lollige vormen. Die je overal aan kunt plakken of in kunt steken. Waardoor je auto ineens heel intensief naar een wc gaat ruiken. Met dit verschil datje de wc schielijk verlaat na- datje de dennengeur verspreid hebt. Want laten we wel wezen, dennengeur op een wc is net zo gek als het aroma van zure ha ring midden in de Sahara. Je verwacht het er niet, dus hóórt het er niet. Punt uit. Mijn 'nieu we' auto moet op zijn minst een klein beetje naar benzine ruiken. Met liefst ook een vleug je verbrande olie. Er mag wat mij betreft ook best een sigaret je in gerookt zijn. Sigaren dan weer liever niet. En als er toeval lig leren bekleding in zit heb ik absoluut geen bezwaar tegen een zweem van de stal waar dat leer in opgegroeid is. Met andere woorden: een auto moet ruiken zoals het colbert van je lievelingsopa. Met van die suède stukken op de ellebo gen. Ouderwets vertrouwd en niet te definiëren lekker. Dan ga je de weg op met een be trouwbare partner. Hedactie bijlagen: 0113-315680 „Kptt.nl/3U10 M!:iedactie®p3C nl Wjus 31,4460 AA Goes Mtentie-exploitatie. Wen Midden-Zeeland. 0113-315520 Ks-Vlaanderen: 0114-372770 innaai- 020-4562500 „ijdag 15 oktober 2004 in samenwerking met AutoTrack.nl Advertentie Foto's Mare Bolsius soort auto's. Deze automaat vooral, omdat er een koppelom vormer in zit: het vervelende geloei van de motor blijft daar mee achterwege. Nu we het toch over geloei heb ben: de nieuwe A is niet geruis loos. De 170 produceert veel rij- geluid. Ronduit vervelend is ook de rare vorm van de buiten spiegels. En dan nog wat: het koppelingspedaal geeft elke keer een tikje na. Dat komt doordat er een hulpveer op het pedaal gemonteerd is. Bij het uitveren geeft die telkens een extra tik tegen je schoenzool. Tenslotte is de A nogal stevig ge veerd. Begrijpelijk na alles wat er ooit met dit model gebeurde - kom maar op met die elandtest!, lijkt Mercedes te willen zeggen, maar deze hertenbeveiliging be zorgt de auto geen bijster pret tig rijgedrag. Dat wordt nog ver sterkt door de elektrische stuur bekrachtiging die soms net te zwaar werkt. Ook het gevoel met de weg ontbreekt waar door je soms te veel stuurt. Daarmee kan hij in de verste verte niet tippen aan bijvoor beeld een VW Golf of BMW's nieuwe 1-serie. De Mercedes A viel vorige week af als kandidaat voor de verkie zing Auto van het Jaar 2005 (Zie ook De Peilstok), fcAzegt moet B zeggen. Zo niet Mercedes, antde A blijft gewoon de A. Al is de kleinste lig van de sterrenfamilie wel flink gegroeid, limte heeft hij genoeg, maar zijn rijgedrag niet imposant. Mercedes A Uitrusting: Standaard o.a. vier air- bags, stabiTiteitscontrole, banden spanningswaarschuwing, bedie ning boordcomputer en audio op het stuur, geen reservewiel. Motor: 170: 1.6/116 pkviercilin- der, 1.5/95 pk, 2.0/136 pk; 160 CDI/82 pk; 180 CDI/109 pk; 200 CDI/410 pk; voorwielaandrijving. Lxbxh: 3,83 x 1,76 x 1,59 meter Wielbasis: 2,57 meter Draaicirkel: 11,0 meter Bagageruim: 435/1.995 liter Tankinhoud: 55 liter Gewicht: 1.140 kg. Verbruik: 1: 13,5 Prijs A170 (5-drs.): 23.800.euro A150 (3-drs.): 20.600 A160CDI: 24.350 Conclusie: De rijkwaliteiten van de Mercedes A vormen niet zijn sterkste troef. Wel is hij ruim en keurig afgewerkt. De zitpositie laat te wensen over. Voor Compact ruim Aankleding Prijs Tegen Rare spiegels Zitpositie Rijeigenschappen Score: JS Mr Rien van der Steen Met vallen en op staan bereikte de jonge Merce des A ruim zes jaar geleden Ikoperspubliek. Na een de sreus verlopen uitwijkproef er een journalist - de fameu- Mtest - zag Mercedes zich loodzaakt de auto uit de han- Ite nemen en het onderstel npleet te herzien. Sindsdien ©Ie het A'tje tamelijk goed, ideeland is vergeten. Nu is er o nieuwe A gelanceerd. Welis- tfwekt die geen enkele asso- meer met het gewraakte k. maar helaas roept hij geen gedachten op aan van erin. Maar die vloer voelt net als een te hoge traptrede. De voorstoelen staan er zo dicht op datje als passagier nog al vreemd met omhoog wijzen de knieën zit, tenzij je je benen helemaal naar voren steekt. Als bestuurder heb je hier wat min der last van, omdat je de peda len bedient. De A-klasse heeft dit euvel altijd gehad. Ook ach terin is het merkbaar, ofschoon het hier wordt gemaskeerd door een uithollinkje over dwars in de vloer. Uit het interieur is het goed koop ogende plastic verdwe nen. De nieuwe editie maakt ook van binnen veel meer de in druk een volwaardig sterren- kind te zijn. De ruimte is bui tengewoon prettig en riant. De reden is dat de verlengde versie van de vorige A voor deze auto model stond. Hij is dus zomaar even 23 centimeter langer ge worden, maar ook hoger en vooral breder. De wielbasis werd 14 centimeter langer. De auto rijdt beter dan zijn voorganger. Overhellen in boch ten is er niet bij, maar het wat toegenomen gewicht bezorgt de auto wel een zwaarlijvig ka rakter. De 170-benzinemotor is voor een auto van dit formaat toch heel gangbaar, maar hij presteert niet indrukwekkend. In de Nederlandse straatprak tijk van alledag is er niet veel aan de hand, maar als er echt gas gegeven wordt valt hij te gen. Gelukkig wordt de A in 2005 ook leverbaar met een dooront wikkelde versie van zo'n mooie cvt-automaat, ideaal voor dit edelherten. De nieuwe ziet er wel strakker uit. Stoerder ook, omdat hij wat breder, volwassener oogt. Sympathiek is dat de auto flink groter is en deftiger afgewerkt, terwijl de instapprijs van ruim 20.000 euro hetzelfde is geble ven. Terwijl Mercedes tot dus ver aan de A-klasse niet veel geld verdiend kan hebben, voor al vanwege die vervelende aan loop. Traptrede Wat meteen opvalt bij het in stappen is de vloer. Het is een sandwichvloer die geluid dempt en die tevens bij een frontale botsing ónder de passa giersruimte schuift in plaats O O O 0 O O O O Satelliet favoriet O Vorige week vroegen wij welke handige vinding u het liefst in uw auto heeft. Een navigatiesysteem met actuele file informatie kreeg veruit de meeste stemmen. Waterafstotende ruiten en parkeersensoren volgen op royale afstand. Spraakgestuurde systemen lijken aan dovemans oren gericht. u Navigatie met file-waarschuvyjng Waterafstotende Parkeersensoren Dodehoekcamera's Gefaseerd remlicht Banden waarmee jéibij lëlckunt aoorrijaen Meedraaiende xenon-kóplampen Waarschuwing als auto van baan afwijkt I Lichten die zelf in- enfpitschakelen Spraakgestuurde bediening Welke vinding wilt het liefst in de auto? m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25