Auto
u
let naijlend effect van de elandtest
DeWegDroomplaat:
Schone show in Sjanghai
BINNEN!
0800-1410
Als zure haring in de Sahara
TEST
o
M
Hf!
Extra pagina: Motor Rai Amsterdam
De Peilstok
/"N Op 15 november wordt de 'Auto van
het Jaar 2005' bekendgemaakt. Zeven
auto's zijn nog inde race: BMW 1, Citroen C4,
Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 407, Renault
Modus en Toyota Prius. Wij vragen u de offi
ciële jury een handje te helpen. Welke vindt
u dat het moet worden?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
ONicolette Puyk van Pioneer Benelux BV: „Steeds
meer navigatiesystemen kunnen voorzien in actue
le file-informatie. Dat gebeurt via het Traffic Message
Channel (TMC). Het voordeel is datje systeem bij files
alternatieve routes voorstelt. Ook kan TMC waarschu
wen voor gladheid of storm. Op korte termijn zal ook
regionale verkeersinformatie over B-wegen worden
aangeboden".
Door Rien van der Steen
De Challenge Bibendum, het
grootste technologische forum
voor schone auto's ter wereld,
beleeft deze week zijn Chinese
première in Shanghai.
Het evenement wordt al zes
jaar op touw gezet door banden-
producent Michelin.
In de Challenge Bibendum la
ten constructeurs uit alle we
relddelen zien hoe de stand van
zaken is met het gebruik van
schone energie voor mobiliteit.
De Challenge toont veelbeloven
de ontwikkelingen en oplossin
gen door autoconstructeurs,
energieleveranciers en onder
zoekers in technologisch ge
avanceerde auto's.
Juist in China worden de uitda
gingen voor de komende jaren
zichtbaar: de vraag naar brand
stof, de C02-uitstoot, en de vei
ligheid. Momenteel rijden er in
China meer dan 30 miljoen au
to's rond - naar verwachting
zijn dat er rond 2020 zo'n 176
miljoen.
Marco Borsato
O Nadat meer dan zesduizend
Auto-lezers hun stem hebben
uitgebracht via de website van de WegDroomplaat
krant is de ultieme WegDroomplaat
bekend: Marco Borsato's Binnen! is met 238
stemmen aangewezen als het ultieme stuk
muziek voor in de auto. Opmerkelijke num
mer twee is het lichtklassieke Vier Jaargetijden van Vival
di (212 stemmen). The Eagles eisen met Hotel California
(184) de derde plek voor zich op. Van de 95 verkiesbare
nummers eindigde The Heat Is On van Glenn Frey onder
aan. We feliciteren M. van Turnhout, die dankzij een stem
op Borsato een Pioneer autoradio/cd-speler rijker is.
De uitslag per categorie:
absol.
Uitlaatklep:
1 Marco Borsato - Binnen!
25
238
2 Frans Bauer - Heb je even voor mij
17
162
3 Normaal - Oerend hard
16
159
4 Peter Maffay - Du
10
97
5 Marianne Rosenberg - Ich bin wie du
8
76
Van vóór de APK:
1 Vivaldi - Four Seasons
26
212
2 Orff - Carmina Burana
14
118
3 Bach - Air
12
98
4 Strauss - Radetzky Mars
11
87
5 Beethoven - Symphonie No. 5
9
73
Relaxed rijden:
1 The Eagles - Hotel California
17
184
2 Dire Straits - Private investigations
9
103
3 Eric Clapton - Wonderful Tonight
7
74
4 Pink Floyd - Another brick in the wall
6
65
5 Procol Harum - A whiter shade of pale
6
64
Stoer toeren:
1 Queen - Radio Gaga
13
133
2 Metallica - Nothing else matters
10
110
3 U2 - Where the streets have no name
8
87
4 Phil Collins Philip Bailey - Easy Lover
7
72
5 John Miles - Music
7
69
Blij dat ik rij:
1 Earth Wind and Fire - Fantasy
14
128
2 Faithless - Insomnia
12
107
3 Katrina The Waves - Walking on sunshine 10
94
4 Prodigy - Firestarter
10
93
5 Weather Girls - It's raining men
9
84
Paardenkrachten:
1 Golden Earring - Radar Love
11
116
2 Meat Loaf - Paradise by the...
9
95
3 Queen - Bohemian Rhapsody
8
89
4 U2 - Beautiful day
7
81
5 Rolling Stones - Sympathy for the devil
6
64
Voor de volledige uitslag van de WegDroomplaat
ga naar de webside van de krant en klik op Auto
Snelle service,
scherpe prijzen
én GRATIS
specialisme bij de
Opel dealer
DIRECT
We kiezen een partner
voor een niet onbe
langrijk deel met on
ze neus. Dat heeft alles te ma
ken met afweerstoffen. Tegen
enge ziektes. Niet ieder mens
heeft hetzelfde EHBO-kistje in
zijn genen. En hoe meer ver
schil in afweerstoffen, des te
lekkerder vinden we de ander
ruiken. Met schier onverwoest
bare baby's als dankbaar eindre
sultaat. Zulke belangrijke za
ken kun je met een gerust hart
aan de natuur overlaten. En
niet uit de duim gezogen maar
wetenschappelijk bewezen. Dus
minstens negentig procent
waar. Totdat het tegendeel be
wezen wordt natuurlijk. Maar
ondertussen wél informatie
waar ik wat mee kan. Want ik
gebruik mijn neus al jaren niet
alleen om ongevraagd in ander
mans zaken te steken. Ilc koop
er bijvoorbeeld ook auto's mee.
En, als ik heel eerlijk ben, dat
wordt steeds moeilijker. Omdat
moderne auto's steeds minder
naar auto ruiken. Vanwege de
almaar groeiende toepassing
1 op 14
van hoogwaardige kunststof
materialen. Met die de keel toe
schroevende zurige lucht van
goedkope viltstiften of tot op
de vezel doorzwete nylon ten-
nissokken. En bij die lucht is er
absoluut geen sprake van al
leen maar nieuwigheid. Die
lucht blijft er jarenlang, mani
fest in hangen. Pompstations
anticiperen heden ten dage han
dig op deze trend. Met een
steeds maar groeiend assorti
ment aan alle mogelijke lucht
verfrissers. In allerlei soorten,
maten en lollige vormen. Die je
overal aan kunt plakken of in
kunt steken. Waardoor je auto
ineens heel intensief naar een
wc gaat ruiken. Met dit verschil
datje de wc schielijk verlaat na-
datje de dennengeur verspreid
hebt. Want laten we wel wezen,
dennengeur op een wc is net zo
gek als het aroma van zure ha
ring midden in de Sahara. Je
verwacht het er niet, dus hóórt
het er niet. Punt uit. Mijn 'nieu
we' auto moet op zijn minst
een klein beetje naar benzine
ruiken. Met liefst ook een vleug
je verbrande olie. Er mag wat
mij betreft ook best een sigaret
je in gerookt zijn. Sigaren dan
weer liever niet. En als er toeval
lig leren bekleding in zit heb ik
absoluut geen bezwaar tegen
een zweem van de stal waar dat
leer in opgegroeid is.
Met andere woorden: een auto
moet ruiken zoals het colbert
van je lievelingsopa. Met van
die suède stukken op de ellebo
gen. Ouderwets vertrouwd en
niet te definiëren lekker. Dan
ga je de weg op met een be
trouwbare partner.
Hedactie bijlagen: 0113-315680
„Kptt.nl/3U10
M!:iedactie®p3C nl
Wjus 31,4460 AA Goes
Mtentie-exploitatie.
Wen Midden-Zeeland. 0113-315520
Ks-Vlaanderen: 0114-372770
innaai- 020-4562500
„ijdag 15 oktober 2004
in samenwerking met AutoTrack.nl
Advertentie
Foto's Mare Bolsius
soort auto's. Deze automaat
vooral, omdat er een koppelom
vormer in zit: het vervelende
geloei van de motor blijft daar
mee achterwege.
Nu we het toch over geloei heb
ben: de nieuwe A is niet geruis
loos. De 170 produceert veel rij-
geluid. Ronduit vervelend is
ook de rare vorm van de buiten
spiegels. En dan nog wat: het
koppelingspedaal geeft elke
keer een tikje na. Dat komt
doordat er een hulpveer op het
pedaal gemonteerd is. Bij het
uitveren geeft die telkens een
extra tik tegen je schoenzool.
Tenslotte is de A nogal stevig ge
veerd. Begrijpelijk na alles wat
er ooit met dit model gebeurde
- kom maar op met die elandtest!,
lijkt Mercedes te willen zeggen,
maar deze hertenbeveiliging be
zorgt de auto geen bijster pret
tig rijgedrag. Dat wordt nog ver
sterkt door de elektrische stuur
bekrachtiging die soms net te
zwaar werkt. Ook het gevoel
met de weg ontbreekt waar
door je soms te veel stuurt.
Daarmee kan hij in de verste
verte niet tippen aan bijvoor
beeld een VW Golf of BMW's
nieuwe 1-serie.
De Mercedes A viel vorige week
af als kandidaat voor de verkie
zing Auto van het Jaar 2005
(Zie ook De Peilstok),
fcAzegt moet B zeggen. Zo niet Mercedes,
antde A blijft gewoon de A. Al is de kleinste
lig van de sterrenfamilie wel flink gegroeid,
limte heeft hij genoeg, maar zijn rijgedrag
niet imposant.
Mercedes A
Uitrusting: Standaard o.a. vier air-
bags, stabiTiteitscontrole, banden
spanningswaarschuwing, bedie
ning boordcomputer en audio op
het stuur, geen reservewiel.
Motor: 170: 1.6/116 pkviercilin-
der, 1.5/95 pk, 2.0/136 pk; 160
CDI/82 pk; 180 CDI/109 pk; 200
CDI/410 pk; voorwielaandrijving.
Lxbxh: 3,83 x 1,76 x 1,59 meter
Wielbasis: 2,57 meter
Draaicirkel: 11,0 meter
Bagageruim: 435/1.995 liter
Tankinhoud: 55 liter
Gewicht: 1.140 kg.
Verbruik: 1: 13,5
Prijs A170 (5-drs.): 23.800.euro
A150 (3-drs.): 20.600
A160CDI: 24.350
Conclusie: De rijkwaliteiten van
de Mercedes A vormen niet zijn
sterkste troef. Wel is hij ruim en
keurig afgewerkt. De zitpositie
laat te wensen over.
Voor Compact ruim
Aankleding
Prijs
Tegen Rare spiegels
Zitpositie
Rijeigenschappen
Score: JS
Mr Rien van der Steen
Met vallen en op
staan bereikte
de jonge Merce
des A ruim zes
jaar geleden
Ikoperspubliek. Na een de
sreus verlopen uitwijkproef
er een journalist - de fameu-
Mtest - zag Mercedes zich
loodzaakt de auto uit de han-
Ite nemen en het onderstel
npleet te herzien. Sindsdien
©Ie het A'tje tamelijk goed,
ideeland is vergeten. Nu is er
o nieuwe A gelanceerd. Welis-
tfwekt die geen enkele asso-
meer met het gewraakte
k. maar helaas roept hij
geen gedachten op aan
van erin. Maar die vloer voelt
net als een te hoge traptrede.
De voorstoelen staan er zo
dicht op datje als passagier nog
al vreemd met omhoog wijzen
de knieën zit, tenzij je je benen
helemaal naar voren steekt. Als
bestuurder heb je hier wat min
der last van, omdat je de peda
len bedient. De A-klasse heeft
dit euvel altijd gehad. Ook ach
terin is het merkbaar, ofschoon
het hier wordt gemaskeerd
door een uithollinkje over
dwars in de vloer.
Uit het interieur is het goed
koop ogende plastic verdwe
nen. De nieuwe editie maakt
ook van binnen veel meer de in
druk een volwaardig sterren-
kind te zijn. De ruimte is bui
tengewoon prettig en riant. De
reden is dat de verlengde versie
van de vorige A voor deze auto
model stond. Hij is dus zomaar
even 23 centimeter langer ge
worden, maar ook hoger en
vooral breder. De wielbasis
werd 14 centimeter langer.
De auto rijdt beter dan zijn
voorganger. Overhellen in boch
ten is er niet bij, maar het wat
toegenomen gewicht bezorgt
de auto wel een zwaarlijvig ka
rakter. De 170-benzinemotor is
voor een auto van dit formaat
toch heel gangbaar, maar hij
presteert niet indrukwekkend.
In de Nederlandse straatprak
tijk van alledag is er niet veel
aan de hand, maar als er echt
gas gegeven wordt valt hij te
gen.
Gelukkig wordt de A in 2005
ook leverbaar met een dooront
wikkelde versie van zo'n mooie
cvt-automaat, ideaal voor dit
edelherten.
De nieuwe ziet er wel strakker
uit. Stoerder ook, omdat hij
wat breder, volwassener oogt.
Sympathiek is dat de auto flink
groter is en deftiger afgewerkt,
terwijl de instapprijs van ruim
20.000 euro hetzelfde is geble
ven. Terwijl Mercedes tot dus
ver aan de A-klasse niet veel
geld verdiend kan hebben, voor
al vanwege die vervelende aan
loop.
Traptrede
Wat meteen opvalt bij het in
stappen is de vloer. Het is een
sandwichvloer die geluid
dempt en die tevens bij een
frontale botsing ónder de passa
giersruimte schuift in plaats
O
O
O
0
O
O
O
O
Satelliet favoriet
O Vorige week vroegen wij welke handige
vinding u het liefst in uw auto heeft.
Een navigatiesysteem met actuele file
informatie kreeg veruit de meeste
stemmen. Waterafstotende ruiten
en parkeersensoren volgen op
royale afstand. Spraakgestuurde
systemen lijken aan dovemans
oren gericht.
u
Navigatie met file-waarschuvyjng
Waterafstotende
Parkeersensoren
Dodehoekcamera's
Gefaseerd remlicht
Banden waarmee jéibij lëlckunt aoorrijaen
Meedraaiende xenon-kóplampen
Waarschuwing als auto van baan afwijkt I
Lichten die zelf in- enfpitschakelen
Spraakgestuurde bediening
Welke vinding wilt
het liefst in de auto?
m