Irak is
mmi
Irai
Bush
ZC
voordeel voor
is het uiterste van mijn kunnen
ELICHT
Energierekening watertoren hoog
Parkeren forensen fors duurder
Kapelle wil af van sportcomplex
Bezwaren in de prullenbak
Galerie voor kunst in opdracht
Trio Vals Plat
Verhalen over
pelgrimstochten
President
„tnioetingen
alazzoli Huis
vrijdag 15 oktober 2004
TERNEUZEN - De watertoren in Axel kost de gemeente
jaarlijks behoorlijk wat geld aan rekeningen voor gas en
licht. De kostenpost energie van 11.000 euro neemt ruim
eenderde van de totale begroting voor de exploitatie van
de toren in beslag.
Dat is dan nog los van de kerstverlichting, die als een
aparte kostenpost wordt opgevoerd. De toren wordt door
de gemeente gebruikt voor exposities en als bezoekerscen
trum voor het Axelse Bos en de naastgelegen heemtuin.
De exploitatielast is op jaarbasis ruim 31 mille. De Ter-
neuzense raad wordt gevraagd dit bedrag voor volgend
jaar ter beschikking te stellen.
MIDDELBURG - Het parkeertarief voor mensen die in
Middelburg werken wordt volgend jaar verdubbeld. Vol-,
gens de gemeente was het oude tarief, ruim 47 euro, niet
marktconform. Voor dat bedrag kunnen forensen een jaar
lang de hele dag hun auto kwijt op een aantal locaties in
de binnenstad. Volgend jaar kost de vergunning bijna hon
derd euro.
KAPELLE - Wethouder J. Herselman (WD, sport) van
Kapelle mag aan de slag met de privatisering van de ex
ploitatie van de sporthal en het zwembad aan de Vroon-
landseweg.
De Kapelse gemeenteraad heeft deze week in ruime meer
derheid het licht op groen gezet voor de operatie. Hersel
man kan gaan onderhandelen met de vier overnamekandi
daten Sportfondsen Nederland, Optisport, de Sportijn
Group en Sportpunt Zeeland. Wat die bedrijven tot nu
toe hebben geboden, is volgens Herselman veel te mager:
De exploitatie zou de gemeente aan subsidie bijna net zo
veel blijven kosten. Herselman gaat er van uit dat de bie
dingen beter kunnen. Het streven is het sportcomplex 1 ja-
nauri 2005 geprivatiseerd te hebben.
TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen gooit de bezwa
ren tegen het toepassen van het gemeentelijk voorkeurs*
recht op 22 percelen in de Vlooswijkstraat en omgeving in
de prullenbak. De twee bezwaarmakers worden niet aan
gemerkt als direct belanghebbende.
Toepassen van de Wet voorkeursrecht gemeenten houdt
in dat bij verkoop van de betrokken panden en percelen
de gemeente het eerste recht krijgt om aan te kopen. De
Terneuzense gemeenteraad besloot daartoe in maart van
dit jaar om ongewenste ontwikkelingen in de Kop van de
Noordstraat te voorkomen.
Tegen dit besluit is bezwaar gemaakt door H. Sijthoff uit
Den Haag. Hij is kandidaat-koper voor de panden School-
weg 15 en Vlooswijkstraat 15. Volgens de gemeentelijke
commissie voor de bezwaarschriften kan enkel de eige
naar als direct belanghebbende worden aangemerkt. Dat
geldt ook voor het bezwaarschrift van M. Hartman uit
Terneuzen. Die huurt het pand School weg 15 en heeft aan
gevoerd dat hij ingevolge het lopende huurcontract een
voorkeurrecht van aankoop heeft in geval van verkoop.
Omdat hij dat niet zwart op wit heeft kan de betrokkené
volgens de commissie niet worden gezien als direct be
langhebbende.
door René van Stee
IJZENDIJKE - Binnenhuisarchi-
tecte Christine Janssens opent
vandaag kunstgalerie Le Coin
Couleurs aan de Beursstraat in
IJzendijke. In het geheel gereno
veerde pand exposeren meer
dan tien kunstenaars uit bin
nen- en buitenland permanent
him werk.
De kunstenaars werken in op
dracht. Achterliggende gedach
te is dat het hierdoor mogelijk is
kunst op maat te bieden voor zo
wel bedrijven als particulieren.
Janssens kwam op het idee door
haar huidige werkkring.
„Ik ben regelmatig betrokken
bij grotere projecten waaraan
ook een budget voor kunstinrich
ting is verbonden. Ik vraag de
NW EN ST JOOSLAND - Het
akoestische trio Vals Plat treedt
vanavond op in Theater De Weg
wijzer in Nieuw- en Sint Joos-
land.
De gerenommeerde muzikanten
spelen op instrumenten uit de
Amerikaanse en Europese volks
muziek en zingen Nederlandsta
lige teksten. Het concert begint
om 20.30 uur.
betreffende kunstenaars das
iets op maat, kleur of thema te
maken dat bij mijn interieuront
werp past. Dankzij de galerie
ben ik nu in de gelegenheid het
concept van deze methode per
manent te tonen", legt zij uit.
Zonder uitzondering gaat het
om objecten die in het kader
van een inrichtingsproject zijn
gemaakt.
Vandaag is de opening van Le
Coin Couleurs voor genodigden.
Vanaf morgen is het tot en met
volgende week zaterdag dage
lijks open huis tussen 13.00 en
17.00 uur. Maandag is de galerie
gesloten.
GRIJPSKERKE - De Vlaamse
dichter/verteller Thomas Rubi-
co is vanavond te gast in boerde
rijgalerie De Osseberg in Grijps*
kerke (vlakbij Sint Laurens).
Hij brengt daar het programma
Van Stoepe naar Santiago de
Compostella in 25 fietsdagen Mi
Camino. Dat bevat onder meer
bizarre pelgrimsverhalen en poë
zie. Bijbehorende dia's worden
vertoond door Tres Heye.
Aanvang: 20.00 uur.
door Maurits Sep
Hetzelfde donkere pak, dezelfde ro
de gespikkelde das. De presidential
suit, grinnikt Kees van Minnen, Ameri-
ka-deskundige en directeur van het
Roosevelt Studie Centrum in Middel
burg. De verpakkingen van George
Bush en John Kerry verschillen niet van
elkaar. Inhoudelijk is de kloof echter
groot. Over de oorlog in Irak, de gezond
heidszorg in Amerika, de belastingver
hoging (of verlaging), het onderwijs, de
veiligheid.
Het derde verkiezingsdebat tussen de
twee presidentskandidaten vond woens
dagnacht plaats in Tempe, Arizona.
Kees van Minnen en Giles Scott-Smith,
Amerika-deskundigen van het Roose
velt Studie Centrum, zijn er niet voor
wakker gebleven. Op verzoek bekijken
ze donderdagochtend de herhaling. Bij
de entree van Bush en Kerry valt de kle
dingkeuze direct op. „Nooit een licht
pak, geen combinatie, geen opvallende
stropdas. Het pak van de president
moet donker zijn", weet Van Minnen.
„Dat wekt vertrouwen."
Anderhalf uur kruisen de Republikein
en de Democraat de degens. Hoewel het
derde debat in het teken staat van de
binnenlandse problemen, gaat de eerste
vraag toch weer over de oorlog in Irak.
Bush is overhaast een verkeerde oorlog
begonnen, luidt het verwijt van Kerry.
De president pareert met de eerste vrije
verkiezingen in Afghanistan. „Freedom,
is on the march."
Het debat behandelt vervolgens uiteen
lopende kwesties als het gebrek aan vol-^
doende griepvaccins, werkloosheid; ho
moseksualiteit, gezondheidszorg, onder
wijs, ziektekosten, abortus, belastin
gen, goedkope medicijnen, illegale im
migratie, het minimumloon, positieve
discriminatie en de invloed van het ge
loof op de politieke keuzes van de kemp-
van Kerry's goede politieke antenne."
Kerry was bovendien erg helder in zijn
antwoorden, vindt Van Minnen. „Dat
was ook nodig, want er bestaat twijfel
over hem. Hij zou een twijfelaar zijn. In
dit debat heeft hij duidelijk gemaakt
wat hij wil. Je kunt het ermee eens zijn
of niet, maar voor de kiezer kan er geen
twijfel meer zijn wat hij wil. Maar eer
lijk gezegd was Bush ook niet slecht. De
ze debatten zijn belangrijk voor de twij
felende kiezers en beiden kwamen ge
loofwaardig over.
Bush gaf vooral anderen de schuld van
problemen in het land, zonder veel over
zichzelf en zijn beleid te zeggen, consta
teert Scott-Smith. En hij probeerde Ker
ry als uiterst links neer te zetten, stelt
Van Minnen vast. „Niet onderbouwd,
maar voor een bepaald publiek in de VS
is dat ook niet nodig."
In de peilingen ontlopen Bush en Kerry
elkaar slechts enkele procenten. Om
meer zal het ook niet gaan op 2 novem
ber, voorspelt Scott-Smith. Cruciaal
wordt de winst in de zogenoemde swin
ging states, de staten waar het dubbel
tje net links- of rechtsom kan vallen:
Ohio, Wisconsin, Iowa. Staten met zo
wel grote steden (democratische bolwer
ken) als veel platteland (republikeins
terrein). „Daarom was het ook zo han
dig van Kerry om een paar keer te ver
wijzen naar de problemen in die sta
ten", lacht Scott-Smith. „En daarom is
Bush ook al 27 keer in Ohio geweest",
weet Van Minnen.
De grote geschilpunten tussen de twee
zitten in hun binnenlands beleid. Dus
zou het alleen daarover gaan, dan wint
Kerry, stelt Scott-Smith. „Zoals Bill
Clinton al zei over wat de doorslag
geeft bij verkiezingen: 'It's the eco
nomy, stupid!"', citeert Van Minnen de
oud-president. „Voor de meeste Ameri
kanen is de economie het belangrijkst,
maar juist die mensen gaan niet stem
men omdat ze geen vertrouwen in de
kandidaten hebben."
Daarom zal de oorlog in Irak op 2 no
vember toch de doorslag geven, voor
spellen zij. Van Minnen: „Amerikanen
denken: is er een probleem, dan lossen
we dat op. Zo denken ze ook over Irak."
Scott-Smith: „Voor Amerikanen geldt
ook: let's finish the job. Dus raar genoeg
is Irak juist een probleem voor Kerry en
een voordeel voor Bush." Beiden heb
ben een duidelijke voorkeur voor de De
mocraat. Scott-Smith is optimistisch
over een goede afloop, Van Minnen niet.
„Ik hoop Kerry, ik vrees Bush."
«KOZEN - De Palazzoli
«n Terneuzen en Hulst,
mpunten voor mensen met
sieren hun naasten, organise-
i ontmoetingsmiddagen voor
pa die met kanker zijn ge-
ifronteerd.
geuzen gebeurt dat maan-
18 oktober en in Hulst is de
ptfingsmiddag donderdag
itober
fedoeling is een laagdrempe-
mogelijkheid te bieden aan
een met eenzelfde ervaring,
elkaar te ontmoeten onder
genot van een kop koffie of
f Het Palazzoli Huis is er
alleen voor kankerpatién-
saaroóè voor hun naasten,
óe ontmoetingsmiddag kun-
mensen gewoon binnenlo
kken of het iets voor hen
ïn als het hen bevalt kunnen
0 volgende keer terug ko-
aiddagen worden eenmaal
rjnaand gehouden, inTemeu-
1 eike derde maandag van de
Ed en in Hulst elke derde
pdag van de maand, van
tot 15.30 uur.
(1Advertentie
President George Bush (r) en de Democratische presidentskandidaat John Kerry
na het derde en laatste verkiezingsdebat in Arizona. foto Rick Wilking/Reuters
hanen. En het eindigt met, hoe kan het
anders, de oorlog in Irak.
Volgens "de Amerikanen heeft Kerry het
debat nipt gewonnen. Voor Giles
Scott-Smith is de Democraat veruit de
beste van de twee. „Kerry deed het be
ter dan ik verwachtte. Hij was heel
slim. Probeerde contact te leggen met
verschillende groepen kiezers: jagers,
politieagenten, oorlogsveteranen, mid
denstanders, armen, mensen in de zorg.
En hij verwees naar de oud-presidenten
Roosevelt, Kennedy én Reagan. Rea
gan! Op wie hij in de jaren tachtig heel
kritisch was."
Maar Reagan was wel de populairste
president sinds de Tweede Wereldoor
log, merkt Kees van Minnen op.
„En hij was een bindende factor in de
VS. Dat hij Reagan noemt, getuigt dus
^e'«^0veeió
\a<3e<
ELBURG - Het is zijn meester
eer dan een jaar heeft de Mid-
r^se kunstenaar Kees de Valk als
F wzenaar geleefd om een reeks
er>jen te maken waarin met witte
j.°P een zwarte achtergrond het
Fjsgevangen. Het resultaat - een ex-
|Ten e.e.n boek - toont hij vanaf
'let Centrum voor Beel-
Zeeland in Middel-
werd als kunstenaar ge
ls, <?e jaren zestig. Ambitie
fcum?6en Vm woord. Destijds was
Er WLns twee jaar naar Cuba te
SL> t 'n grafische technieken te
L7®: ta plaats daarvan koos hij
L Hij trouwde en kreeg
CL? "^et nummer 'Teach your
J\van Crosby, Stills Nash
I^tj^ons lijflied", vertelt De
'en we naar. Een loop
tweede plaats."
)g ruim een jaar lang
•keelt hij
alles opzij gezet voor zijn werk. Hij
trok zich terug in een boerenschuur in
Burghsluis. „Ik werkte daar hele dagen
en sliep er ook. Dat was een enorme op
gave, want vrijwel al mijn sociale con
tacten hielden gedurende die periode
op te bestaan. Ik leefde met mijn werk.
Als ik 's avonds achterover ging zitten
met een biertje, zat ik te staren naar
wat ik overdag had gemaakt. Daardoor
word je genadeloos geconfronteerd met
je tekortkomingen. Ik durf te zeggen
dat ik niet beter kan dan wat ik nu laat
zien. Dit is het uiterste van mijn kun
nen."
Beperking
Met Who loves the sun - titel van zowel
tentoonstelling als boek - bevestigt De
Valk een oude wijsheid: in de beper
king toont zich de meester. Zijn manier
van werken is ontstaan toen hij voor
het eerdere project Crossing lines naar
Sarajevo, New York, Marokko en Israël
reisde. „Ik was bang mijn bagage en
daarmee mijn werk tijdens een vlieg
reis kwijt te raken", aldus De Valk. „Ik
heb dus een Samsonitekoffer gekocht
die ik als handbagage kon meenemen.
Daarin nam ik alles mee wat ik nodig
had. Behalve wat kleding betekende
dat één tube witte verf, twee kwastjes,
wat terpentine en carbonpapier om op
te werken. Zo basaal als het kan zijn,
maar ook fragiel, kwetsbaar en teer."
Paul en Menno de Nooijer hebben een
korte film gemaakt over De Valk. De ti
tel Teer verwijst zowel naar die kwets
baarheid als naar het zwart in zijn
werk. De film is te zien in de expositie
ruimte van het CBK Zeeland, evenals
een aantal van de kleine olieverfschilde
rijen op carbonpapier. Het blijken stu
dies voor grotere schilderijen die er di
rect naast hangen. Omdat het onmoge
lijk was carbonpapier te krijgen op het
formaat 62x100 cm (alle werken volgen
de maatvoering van de gulden snede),
heeft De Valk zijn eigen ondergrond ge
maakt van zwarte acrylverf waarop hij
met wit- en grijstinten is gaan schilde
ren.
Tot zijn afgrijzen wordt De Valk vaak
een fijnschilder genoemd, omdat hij de
techniek tot in de toppen van zijn vin
gers beheerst. „Ik kan lullen als Brug
man, maar van dat etiket kom ik niet
af", zegt hij. „Er is een principieel ver
schil. De fijnschilder schildert om te be
hagen, hij wil een mooi plaatje maken.
Ik vind het belangrijk dat mensen die
mijn schilderijen bekijken niet worden
afgeleid door een gebrek aan tech
niek."
Licht
De meeste schilderijen van De Valk
zijn gebaseerd op persfoto's. Maat
schappelijk relevante onderwerpen lig
gen daardoor voor de hand, zoals bij
voorbeeld de angst voor SARS of een
rij lijkzakken in Irak. Toch is licht het
belangrijkste onderwerp van de serie
Who loves the sun. Vandaar dat De
Valk ook het licht in kassen heeft ge
schilderd en een portret van zijn leer
meester Jacques Prince bij Kattendij-
ke. „Hij was een meester in het zwart
en wit. Ik geloof niet in een Zeeuwse
kunst, maar als die toch zou bestaan,
komt dit in de buurt. Dat zwart-wit
van Prince, van Wim Riemens en kenne
lijk ook van mij."
Alsof hij het gewicht van dit project
wil onderstrepen, heeft De Valk op één
schilderij uit de serie de tien kunste
naars (onder anderen Jan van Eyck,
Gerhard Richter, Andy Warhol en Mar
cel Duchamp) uitgebeeld die hem het
meest hebben beïnvloed. Daarbij hoort
een serie van tien schilderijtjes op car
bonpapier met een verwijzing naar een
van hun kunstwerken. „Voor zover mo
gelijk heb ik me gebaseerd op zelfpor
tretten van deze kunstenaars en ik heb
er een top tien bij gedaan van kunstwer
ken die iets met mijn werk te maken
hebben." Het geheel is zodoende te be
schouwen als een zelfportret van de
kunstenaar Kees de Valk.
Expositie: Kees de Valk, Who loves the
sun, t/m 30 nov in het CBK Zeeland in
Middelburg, open ma t/m do 9.00-17.00
uur en za en zo 13.00-17.00 uur. Opening
en presentatie van het kunstenaarsboek
Who loves the sun (oplage 100 ex, prijs 85
euro) vanavond om 20.00 uur, door Theo
Laurentius die ook de tekst heeft geschre
ven.
de Valk met midden zijn schilderij Who loves the sun II, rechtsboven Who loves the sun III en rechtsonder Who loves the sun
V waarop Jacques Prince is geportretteerd, foto's Lex de Meester
Kees den Herder
Interieurstyling
Walcheren
Noordweg 125, Serooskerke
0118-593030
www.keesdenherder.nl
(Advertentie)
De Lange Jan torent 85 m hoog. Zicht
punt en baken. De rechte lijn 10 graden
west van noord raakt na 5 km het
venster van Kees den Herder. Vandaar
30 graden west de 90 m hoge Sardijn-
toren op 11 km. Koerslijnen. Hoogte
punten. Achter het venster snijden de
lijnen Kees den Herders woonland-
schap. Verademend. Ruimtescheppend.
Wie ambitieus en creatief wil wonen
laat zich adviseren door Kees den
Herder persoonlijk. Zichtpunt en baken
voor mensen met stijl en ambitie.