Irak is mmi Irai Bush ZC voordeel voor is het uiterste van mijn kunnen ELICHT Energierekening watertoren hoog Parkeren forensen fors duurder Kapelle wil af van sportcomplex Bezwaren in de prullenbak Galerie voor kunst in opdracht Trio Vals Plat Verhalen over pelgrimstochten President „tnioetingen alazzoli Huis vrijdag 15 oktober 2004 TERNEUZEN - De watertoren in Axel kost de gemeente jaarlijks behoorlijk wat geld aan rekeningen voor gas en licht. De kostenpost energie van 11.000 euro neemt ruim eenderde van de totale begroting voor de exploitatie van de toren in beslag. Dat is dan nog los van de kerstverlichting, die als een aparte kostenpost wordt opgevoerd. De toren wordt door de gemeente gebruikt voor exposities en als bezoekerscen trum voor het Axelse Bos en de naastgelegen heemtuin. De exploitatielast is op jaarbasis ruim 31 mille. De Ter- neuzense raad wordt gevraagd dit bedrag voor volgend jaar ter beschikking te stellen. MIDDELBURG - Het parkeertarief voor mensen die in Middelburg werken wordt volgend jaar verdubbeld. Vol-, gens de gemeente was het oude tarief, ruim 47 euro, niet marktconform. Voor dat bedrag kunnen forensen een jaar lang de hele dag hun auto kwijt op een aantal locaties in de binnenstad. Volgend jaar kost de vergunning bijna hon derd euro. KAPELLE - Wethouder J. Herselman (WD, sport) van Kapelle mag aan de slag met de privatisering van de ex ploitatie van de sporthal en het zwembad aan de Vroon- landseweg. De Kapelse gemeenteraad heeft deze week in ruime meer derheid het licht op groen gezet voor de operatie. Hersel man kan gaan onderhandelen met de vier overnamekandi daten Sportfondsen Nederland, Optisport, de Sportijn Group en Sportpunt Zeeland. Wat die bedrijven tot nu toe hebben geboden, is volgens Herselman veel te mager: De exploitatie zou de gemeente aan subsidie bijna net zo veel blijven kosten. Herselman gaat er van uit dat de bie dingen beter kunnen. Het streven is het sportcomplex 1 ja- nauri 2005 geprivatiseerd te hebben. TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen gooit de bezwa ren tegen het toepassen van het gemeentelijk voorkeurs* recht op 22 percelen in de Vlooswijkstraat en omgeving in de prullenbak. De twee bezwaarmakers worden niet aan gemerkt als direct belanghebbende. Toepassen van de Wet voorkeursrecht gemeenten houdt in dat bij verkoop van de betrokken panden en percelen de gemeente het eerste recht krijgt om aan te kopen. De Terneuzense gemeenteraad besloot daartoe in maart van dit jaar om ongewenste ontwikkelingen in de Kop van de Noordstraat te voorkomen. Tegen dit besluit is bezwaar gemaakt door H. Sijthoff uit Den Haag. Hij is kandidaat-koper voor de panden School- weg 15 en Vlooswijkstraat 15. Volgens de gemeentelijke commissie voor de bezwaarschriften kan enkel de eige naar als direct belanghebbende worden aangemerkt. Dat geldt ook voor het bezwaarschrift van M. Hartman uit Terneuzen. Die huurt het pand School weg 15 en heeft aan gevoerd dat hij ingevolge het lopende huurcontract een voorkeurrecht van aankoop heeft in geval van verkoop. Omdat hij dat niet zwart op wit heeft kan de betrokkené volgens de commissie niet worden gezien als direct be langhebbende. door René van Stee IJZENDIJKE - Binnenhuisarchi- tecte Christine Janssens opent vandaag kunstgalerie Le Coin Couleurs aan de Beursstraat in IJzendijke. In het geheel gereno veerde pand exposeren meer dan tien kunstenaars uit bin nen- en buitenland permanent him werk. De kunstenaars werken in op dracht. Achterliggende gedach te is dat het hierdoor mogelijk is kunst op maat te bieden voor zo wel bedrijven als particulieren. Janssens kwam op het idee door haar huidige werkkring. „Ik ben regelmatig betrokken bij grotere projecten waaraan ook een budget voor kunstinrich ting is verbonden. Ik vraag de NW EN ST JOOSLAND - Het akoestische trio Vals Plat treedt vanavond op in Theater De Weg wijzer in Nieuw- en Sint Joos- land. De gerenommeerde muzikanten spelen op instrumenten uit de Amerikaanse en Europese volks muziek en zingen Nederlandsta lige teksten. Het concert begint om 20.30 uur. betreffende kunstenaars das iets op maat, kleur of thema te maken dat bij mijn interieuront werp past. Dankzij de galerie ben ik nu in de gelegenheid het concept van deze methode per manent te tonen", legt zij uit. Zonder uitzondering gaat het om objecten die in het kader van een inrichtingsproject zijn gemaakt. Vandaag is de opening van Le Coin Couleurs voor genodigden. Vanaf morgen is het tot en met volgende week zaterdag dage lijks open huis tussen 13.00 en 17.00 uur. Maandag is de galerie gesloten. GRIJPSKERKE - De Vlaamse dichter/verteller Thomas Rubi- co is vanavond te gast in boerde rijgalerie De Osseberg in Grijps* kerke (vlakbij Sint Laurens). Hij brengt daar het programma Van Stoepe naar Santiago de Compostella in 25 fietsdagen Mi Camino. Dat bevat onder meer bizarre pelgrimsverhalen en poë zie. Bijbehorende dia's worden vertoond door Tres Heye. Aanvang: 20.00 uur. door Maurits Sep Hetzelfde donkere pak, dezelfde ro de gespikkelde das. De presidential suit, grinnikt Kees van Minnen, Ameri- ka-deskundige en directeur van het Roosevelt Studie Centrum in Middel burg. De verpakkingen van George Bush en John Kerry verschillen niet van elkaar. Inhoudelijk is de kloof echter groot. Over de oorlog in Irak, de gezond heidszorg in Amerika, de belastingver hoging (of verlaging), het onderwijs, de veiligheid. Het derde verkiezingsdebat tussen de twee presidentskandidaten vond woens dagnacht plaats in Tempe, Arizona. Kees van Minnen en Giles Scott-Smith, Amerika-deskundigen van het Roose velt Studie Centrum, zijn er niet voor wakker gebleven. Op verzoek bekijken ze donderdagochtend de herhaling. Bij de entree van Bush en Kerry valt de kle dingkeuze direct op. „Nooit een licht pak, geen combinatie, geen opvallende stropdas. Het pak van de president moet donker zijn", weet Van Minnen. „Dat wekt vertrouwen." Anderhalf uur kruisen de Republikein en de Democraat de degens. Hoewel het derde debat in het teken staat van de binnenlandse problemen, gaat de eerste vraag toch weer over de oorlog in Irak. Bush is overhaast een verkeerde oorlog begonnen, luidt het verwijt van Kerry. De president pareert met de eerste vrije verkiezingen in Afghanistan. „Freedom, is on the march." Het debat behandelt vervolgens uiteen lopende kwesties als het gebrek aan vol-^ doende griepvaccins, werkloosheid; ho moseksualiteit, gezondheidszorg, onder wijs, ziektekosten, abortus, belastin gen, goedkope medicijnen, illegale im migratie, het minimumloon, positieve discriminatie en de invloed van het ge loof op de politieke keuzes van de kemp- van Kerry's goede politieke antenne." Kerry was bovendien erg helder in zijn antwoorden, vindt Van Minnen. „Dat was ook nodig, want er bestaat twijfel over hem. Hij zou een twijfelaar zijn. In dit debat heeft hij duidelijk gemaakt wat hij wil. Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar voor de kiezer kan er geen twijfel meer zijn wat hij wil. Maar eer lijk gezegd was Bush ook niet slecht. De ze debatten zijn belangrijk voor de twij felende kiezers en beiden kwamen ge loofwaardig over. Bush gaf vooral anderen de schuld van problemen in het land, zonder veel over zichzelf en zijn beleid te zeggen, consta teert Scott-Smith. En hij probeerde Ker ry als uiterst links neer te zetten, stelt Van Minnen vast. „Niet onderbouwd, maar voor een bepaald publiek in de VS is dat ook niet nodig." In de peilingen ontlopen Bush en Kerry elkaar slechts enkele procenten. Om meer zal het ook niet gaan op 2 novem ber, voorspelt Scott-Smith. Cruciaal wordt de winst in de zogenoemde swin ging states, de staten waar het dubbel tje net links- of rechtsom kan vallen: Ohio, Wisconsin, Iowa. Staten met zo wel grote steden (democratische bolwer ken) als veel platteland (republikeins terrein). „Daarom was het ook zo han dig van Kerry om een paar keer te ver wijzen naar de problemen in die sta ten", lacht Scott-Smith. „En daarom is Bush ook al 27 keer in Ohio geweest", weet Van Minnen. De grote geschilpunten tussen de twee zitten in hun binnenlands beleid. Dus zou het alleen daarover gaan, dan wint Kerry, stelt Scott-Smith. „Zoals Bill Clinton al zei over wat de doorslag geeft bij verkiezingen: 'It's the eco nomy, stupid!"', citeert Van Minnen de oud-president. „Voor de meeste Ameri kanen is de economie het belangrijkst, maar juist die mensen gaan niet stem men omdat ze geen vertrouwen in de kandidaten hebben." Daarom zal de oorlog in Irak op 2 no vember toch de doorslag geven, voor spellen zij. Van Minnen: „Amerikanen denken: is er een probleem, dan lossen we dat op. Zo denken ze ook over Irak." Scott-Smith: „Voor Amerikanen geldt ook: let's finish the job. Dus raar genoeg is Irak juist een probleem voor Kerry en een voordeel voor Bush." Beiden heb ben een duidelijke voorkeur voor de De mocraat. Scott-Smith is optimistisch over een goede afloop, Van Minnen niet. „Ik hoop Kerry, ik vrees Bush." «KOZEN - De Palazzoli «n Terneuzen en Hulst, mpunten voor mensen met sieren hun naasten, organise- i ontmoetingsmiddagen voor pa die met kanker zijn ge- ifronteerd. geuzen gebeurt dat maan- 18 oktober en in Hulst is de ptfingsmiddag donderdag itober fedoeling is een laagdrempe- mogelijkheid te bieden aan een met eenzelfde ervaring, elkaar te ontmoeten onder genot van een kop koffie of f Het Palazzoli Huis is er alleen voor kankerpatién- saaroóè voor hun naasten, óe ontmoetingsmiddag kun- mensen gewoon binnenlo kken of het iets voor hen ïn als het hen bevalt kunnen 0 volgende keer terug ko- aiddagen worden eenmaal rjnaand gehouden, inTemeu- 1 eike derde maandag van de Ed en in Hulst elke derde pdag van de maand, van tot 15.30 uur. (1Advertentie President George Bush (r) en de Democratische presidentskandidaat John Kerry na het derde en laatste verkiezingsdebat in Arizona. foto Rick Wilking/Reuters hanen. En het eindigt met, hoe kan het anders, de oorlog in Irak. Volgens "de Amerikanen heeft Kerry het debat nipt gewonnen. Voor Giles Scott-Smith is de Democraat veruit de beste van de twee. „Kerry deed het be ter dan ik verwachtte. Hij was heel slim. Probeerde contact te leggen met verschillende groepen kiezers: jagers, politieagenten, oorlogsveteranen, mid denstanders, armen, mensen in de zorg. En hij verwees naar de oud-presidenten Roosevelt, Kennedy én Reagan. Rea gan! Op wie hij in de jaren tachtig heel kritisch was." Maar Reagan was wel de populairste president sinds de Tweede Wereldoor log, merkt Kees van Minnen op. „En hij was een bindende factor in de VS. Dat hij Reagan noemt, getuigt dus ^e'«^0veeió \a<3e< ELBURG - Het is zijn meester eer dan een jaar heeft de Mid- r^se kunstenaar Kees de Valk als F wzenaar geleefd om een reeks er>jen te maken waarin met witte j.°P een zwarte achtergrond het Fjsgevangen. Het resultaat - een ex- |Ten e.e.n boek - toont hij vanaf 'let Centrum voor Beel- Zeeland in Middel- werd als kunstenaar ge ls, <?e jaren zestig. Ambitie fcum?6en Vm woord. Destijds was Er WLns twee jaar naar Cuba te SL> t 'n grafische technieken te L7®: ta plaats daarvan koos hij L Hij trouwde en kreeg CL? "^et nummer 'Teach your J\van Crosby, Stills Nash I^tj^ons lijflied", vertelt De 'en we naar. Een loop tweede plaats." )g ruim een jaar lang •keelt hij alles opzij gezet voor zijn werk. Hij trok zich terug in een boerenschuur in Burghsluis. „Ik werkte daar hele dagen en sliep er ook. Dat was een enorme op gave, want vrijwel al mijn sociale con tacten hielden gedurende die periode op te bestaan. Ik leefde met mijn werk. Als ik 's avonds achterover ging zitten met een biertje, zat ik te staren naar wat ik overdag had gemaakt. Daardoor word je genadeloos geconfronteerd met je tekortkomingen. Ik durf te zeggen dat ik niet beter kan dan wat ik nu laat zien. Dit is het uiterste van mijn kun nen." Beperking Met Who loves the sun - titel van zowel tentoonstelling als boek - bevestigt De Valk een oude wijsheid: in de beper king toont zich de meester. Zijn manier van werken is ontstaan toen hij voor het eerdere project Crossing lines naar Sarajevo, New York, Marokko en Israël reisde. „Ik was bang mijn bagage en daarmee mijn werk tijdens een vlieg reis kwijt te raken", aldus De Valk. „Ik heb dus een Samsonitekoffer gekocht die ik als handbagage kon meenemen. Daarin nam ik alles mee wat ik nodig had. Behalve wat kleding betekende dat één tube witte verf, twee kwastjes, wat terpentine en carbonpapier om op te werken. Zo basaal als het kan zijn, maar ook fragiel, kwetsbaar en teer." Paul en Menno de Nooijer hebben een korte film gemaakt over De Valk. De ti tel Teer verwijst zowel naar die kwets baarheid als naar het zwart in zijn werk. De film is te zien in de expositie ruimte van het CBK Zeeland, evenals een aantal van de kleine olieverfschilde rijen op carbonpapier. Het blijken stu dies voor grotere schilderijen die er di rect naast hangen. Omdat het onmoge lijk was carbonpapier te krijgen op het formaat 62x100 cm (alle werken volgen de maatvoering van de gulden snede), heeft De Valk zijn eigen ondergrond ge maakt van zwarte acrylverf waarop hij met wit- en grijstinten is gaan schilde ren. Tot zijn afgrijzen wordt De Valk vaak een fijnschilder genoemd, omdat hij de techniek tot in de toppen van zijn vin gers beheerst. „Ik kan lullen als Brug man, maar van dat etiket kom ik niet af", zegt hij. „Er is een principieel ver schil. De fijnschilder schildert om te be hagen, hij wil een mooi plaatje maken. Ik vind het belangrijk dat mensen die mijn schilderijen bekijken niet worden afgeleid door een gebrek aan tech niek." Licht De meeste schilderijen van De Valk zijn gebaseerd op persfoto's. Maat schappelijk relevante onderwerpen lig gen daardoor voor de hand, zoals bij voorbeeld de angst voor SARS of een rij lijkzakken in Irak. Toch is licht het belangrijkste onderwerp van de serie Who loves the sun. Vandaar dat De Valk ook het licht in kassen heeft ge schilderd en een portret van zijn leer meester Jacques Prince bij Kattendij- ke. „Hij was een meester in het zwart en wit. Ik geloof niet in een Zeeuwse kunst, maar als die toch zou bestaan, komt dit in de buurt. Dat zwart-wit van Prince, van Wim Riemens en kenne lijk ook van mij." Alsof hij het gewicht van dit project wil onderstrepen, heeft De Valk op één schilderij uit de serie de tien kunste naars (onder anderen Jan van Eyck, Gerhard Richter, Andy Warhol en Mar cel Duchamp) uitgebeeld die hem het meest hebben beïnvloed. Daarbij hoort een serie van tien schilderijtjes op car bonpapier met een verwijzing naar een van hun kunstwerken. „Voor zover mo gelijk heb ik me gebaseerd op zelfpor tretten van deze kunstenaars en ik heb er een top tien bij gedaan van kunstwer ken die iets met mijn werk te maken hebben." Het geheel is zodoende te be schouwen als een zelfportret van de kunstenaar Kees de Valk. Expositie: Kees de Valk, Who loves the sun, t/m 30 nov in het CBK Zeeland in Middelburg, open ma t/m do 9.00-17.00 uur en za en zo 13.00-17.00 uur. Opening en presentatie van het kunstenaarsboek Who loves the sun (oplage 100 ex, prijs 85 euro) vanavond om 20.00 uur, door Theo Laurentius die ook de tekst heeft geschre ven. de Valk met midden zijn schilderij Who loves the sun II, rechtsboven Who loves the sun III en rechtsonder Who loves the sun V waarop Jacques Prince is geportretteerd, foto's Lex de Meester Kees den Herder Interieurstyling Walcheren Noordweg 125, Serooskerke 0118-593030 www.keesdenherder.nl (Advertentie) De Lange Jan torent 85 m hoog. Zicht punt en baken. De rechte lijn 10 graden west van noord raakt na 5 km het venster van Kees den Herder. Vandaar 30 graden west de 90 m hoge Sardijn- toren op 11 km. Koerslijnen. Hoogte punten. Achter het venster snijden de lijnen Kees den Herders woonland- schap. Verademend. Ruimtescheppend. Wie ambitieus en creatief wil wonen laat zich adviseren door Kees den Herder persoonlijk. Zichtpunt en baken voor mensen met stijl en ambitie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19