Toch onderzoek één waterschap
a
s
0900-821 24 11
Heimwee naar de boot
Kabinet moet reden
harde maatregelen
beter uitleggen
Vragen over epilepsie?
Bel de Epilepsielijn!
De nieuwe generatie C-Klasse Sedan.
WEER VERLIEFD?
Feestelijke
afsluiting
Boekenweek
Dagelijks bestuur Zeeuwse Eilanden wil uitspraak Algemene Vergadering
$EVN
-
Aantrekkelijk aanbod
Comfortpakket
t.w.v. 2.472,-
Voor 1.045,-
B0NT$J
donderdag 14 oktober 2004 SJ4
J
door Maurits Sep
GOES - Het kabinet moet beter
uitleggen waarom de harde in
grepen in vut, pre-pensioen en
wao noodzakelijk zijn. Volgens
CDA-Kamerlid G. Verburg zijn
de ingrepen wel nodig, maar
schort het aan de toelichting.
„En wij zullen daar als CDA de
komende tijd bovenop zitten",
voegde zij er gisteravond drei
gend aan toe tijdens een partij
bijeenkomst in Goes.
„Wat willen we? Waarom doen
we het? Welke offers moeten we
met zijn allen brengen? En welk
perspectief bieden we? Kabinet,
maak daar nou eens werk van",
verzuchtte Verburg. De CD A-po
litica mist bij het kabinet ook be
grip voor de pijn die de maatre
gelen veel mensen zullen doen.
„Mensen moeten offers brengen.
We moeten ons realiseren dat
dat pijnlijk kan zijn. Dus moet
er gestreefd worden naar een
dialoog en een groter draagvlak
voor de maatregelen."
Een andere klacht van Verburg
over het optreden van het kabi
net van CDA, WD en D66 is het
gebrek aan eenheid. Zij richtte
haar pijlen in het bijzonder op
D66-minister Brinkhorst van
Economische Zaken. Hij is vol
gens Verburg 'de nationale stoor
zender'. „Hij draagt zijn opvat
tingen te pas en te onpas uit en
winkelt vooral graag in de porte
feuille sociale zaken. Er moet
eenheid in het beleid komen."
Verburg ondervond tijdens de
spreekbeurt in Goes echter aan
den lijve dat het niet eenvoudig
is al die harde ingrepen in de so
ciale zekerheid uit te leggen,
laat staan mensen te overtuigen
dat ze noodzakelijk zijn. Vanuit
haar eigen CDA-achterban en
van aanwezige CNV-vakbonds-
leden kreeg ze kritische vragen
over het gebrek aan solidariteit
in het nieuwe stelsel van sociale
zekerheid, dat stoelt op indivi
duele in plaats van collectieve
regelingen.
Ondanks diverse pogingen van
Verburg om allerlei 'fabeltjes'
uit de wereld te helpen („het ka
binet stopt niet met vut e!
pre-pensioen en het neemt g£
opgebouwde rechten af"), bfe;
bij de aanwezigen het onbeWj
lijke gevoel hangen dat desci
dariteit in de samenleving vak
ren gaat en dat het CDA da;
mede verantwoordelijk voor is
Verburg stelde daar een reke-
som tegenover. „Op elke tie
werkenden hebben we nu drc
arbeidsongeschikten. Die te'
betalen samen de premies dier-
dig zijn voor de wao-uitker;-
gen. Over vijftien tot top
jaar hebbenm we zes arbeidsc;-
geschikten op tien werkende
Dan bereik je de grens vans®
dariteit."
KAPELLE - Een saucijzen!»
jo, een hoefijzer als triangel a
een gietersaxofoon. Zomaareo
greep uit het aantal zelfgemail
te instrumenten dat werd p-
bruikt om de kinderboek»
week in Kapelle op een muzfe
le manier af te sluiten.
Gistermiddag trad het VlaanJ
zangduo Dewit op in een «Sj
bibliotheek in Kapelle. Deel
thousiaste kinderen keken cd
grote ogen naar de creatieve*
ziekinstrumenten, gemaakt va
grofvuil.
Het bleef niet bij kijken. Defe
deren mochten zelf ookhunl
zikale kunsten ten gehore braj
gen. Degenen die al muziekk
kregen, mochten als eed
Daarna was het de beurt aancf
andere kinderen. Met legezos
potten en een geïmprovised
grote trom, werd het een la
percussiespektakel.
Het normale werk in de bitüj
theek ging gewoon door Dj
meisje dat haar boeken kwamn
leveren, fronste haar wenkbia
wen bij het zien van de uw
menten. Na het optredenkref.
de kinderen onder meer een
kenlegger mee naar huis,
door Ab van der Sluis en
Conny van Gremberqhe
MIDDELBURG - Het dagelijks
bestuur van het Waterschap
Zeeuwse Eilanden vraagt de Al
gemene Vergadering vandaag
toch een uitspraak te doen over
de vorming van één water
schap in de provincie. Vorige
week besloot collega-water
schap Zeeuws-Vlaanderen niet
(meer) mee te werken aan een
schaalvergroting. „Wat ons be
treft", aldus dijkgraaf W. Gosse-
laar gisteren na afloop van de
vergadering van het dagelijks
bestuur, „zijn er voldoende ra
tionele argumenten om het on
derzoek toch uit te voeren."
Vorige maand maakten de twee
waterschappen bekend te wollen
onderzoeken of de vorming van
één Zeeuws waterschap een
doelmatiger organisatie ople
vert en kostenbesparend werkt.
Het plan leidde vrijwel meteen
tot kritiek in Zeeuws-Vlaande
ren. Een brief van de onderne
mingsraad werd ondertekend
door 156 van de 176 medewer
kers. Het dagelijks bestuur trok
daarop het plan vorige week in.
Het dagelijks bestuur van
Zeeuwse Eilanden vergaderde
gisteren over de vraag of het wel
zinvol is een onderzoek te doen
naar de vorming van één water
schap als één van de twee part
ners heeft afgehaakt.
„Bij de start hebben wij gezegd
dat er zeker in Zeeuws-Vlaande
ren financiële voordelen zijn te
halen", aldus Gosselaar, „maar
ook voor heel Zeeland. Over
Zeeuws-Vlaanderen hebben wij
niets te zeggen, maar het onder
zoek gaat ook de burgers boven
de -Westerschelde aan. Het is
jammer dat Zeeuws-Vlaanderen
niet wilt meedoen, maar daar
moét je je bij neerleggen."
Samenwerking
Het waterschap Zeeuws-Vlaan
deren kan niet onder samenwer
king met andere instanties uit.
Wil het schap niet met collega
schap Zeeuwse Eilanden in zee,
dan moet er op zijn minst een sa
menwerkingsverband met de
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
worden opgetuigd. Dit stellen
de PvdA-wethouders en hoofd
ingelanden J. van Schaik en
P. Weemaes.
De twee drongen voor de zomer
vakantie in een brief aan het da
gelijks bestuur van het water
schap aan op een onderzoek
naar de samenwerkingsmogelijk
heden met de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten. Volgens
Van Schaik en Weemaes zou een
krachtenbundeling op diverse
terreinen forse besparingen kun
nen opleveren. Het dagelijks be
stuur van het schap nam - met
het onderzoeksvoorstel van
Zeeuwse Eilanden resulterend
in een fusie per 2008 in gedach
ten - de brief van de hoofdinge
landen niet serieus en verzuim
de inhoudelijk op de voorstellen
in te gaan.
„Wij vinden dat het dagelijks be
stuur nu niet meer om onze voor
stellen heen kan. De burgers be
seffen nu ook - na alle berichtge
ving - dat de instellingen doel
matiger en goedkoper kunnen
werken. Alleen al door samen
met de gemeente Temeuzen,
Hulst en Sluis zaken op te pak
ken kan het schap, maar ook de
gemeenten fors besparen. Op tal
van terreinen valt voordeel te be
halen. Niet alleen op de geza
menlijke inning van belastingen
en aanslagen, maar ook op het
vlak van rioleringsprojecten, pi
ketdiensten, gezamenlijke in
koop, het samengebruiken van
werkplaatsen en materieel", be
nadrukt Van Schaik
Hij zou er ook geen moeite mee
hebben als waterschap Zeeuwse
Eilanden vandaag alsnog besluit
om zelf de voordelen van een op-
schaling van het waterschapsbe-
stel in Zeeland te laten onderzoe
ken. „Als zij dat willen, moeten
ze dat vooral doen. Op papier is
een efficiencywinst wellicht
makkelijk te behalen, maar de
praktijk zal anders zijn."
door Rene Hoonhorst
TERNEUZEN - Die rottunnel!
Vroeger wist je waar je aan toe
was. Bij mist of harde wind voer
de boot niet. Met behulp van de
radio of teletekst kon je thuis al
bepalen of het handiger was om
direct richting België te rijden.
Maar het is telkens weer een on
aangename verrassing als de
Westerscheldetunnel voor onbe
paalde tijd is afgesloten.
Mocht je vroeger al eens op een
veerplein stranden dan was het
in elk geval een stuk gezelliger.
„Bakkie koffie, broodje en een
beetje warmte in een restauratie
keet. Dat was toch een heel an
dere manier van wachten",
vindt Erik Huf. De systeembe
heerder van het Oosterschelde-
ziekenhuis in Goes staat woens
dagmorgen vooraan in de file
voor de tunnel aan de Terneu-
zense kant. Hij stopte om tien
voor half acht keurig toen ver
keerslichten boven de rijbaan
op rood sprongen. Maar hij kan
zich bijna twee uur later de ha
ren wel uit zijn hoofd trekken,
omdat hij niet net deed alsof hij
het stoplicht niet had gezien. De
bestuurder van een bestelbusje
deed dat en reed lekker door.
Een mevrouw met hoge nood
vraagt een agent naar het dichts-
bijzijnde toilet. Die moet het
antwoord schuldig blijven,
waarop de vrouw zich bij ge
brek aan bosjes terugtrekt on
der aan het talud van een dijk.
E. van Hoorn uit Zaamslag, op
weg naar de kerncentrale in
Automobilisten moesten gisteren zo'n drie uur wachten voor een afgesloten Westerscheldetunnel. foto Camile Schelstraete
Borssele, baalt. „Ik moet de ver
loren tijd straks zelf inhalen óf
ik word niet betaald. Het is al
de vierde keer in een paar maan
den tijd dat ik hier sta te wach
ten. Daar krijg je toch wat
van?"
Nadat de tien minuten die het
volgens de communicatieappara
tuur van de politie zou duren
voor de tunnelbuizen weer open
gaan al een kwartier zijn verstre
ken, laaien frustratie en boos
heid nog eens op. Vele wachten
den zinnen op vlammende pro
testbrieven naar de NV Wester
scheldetunnel. Huf heeft geen
geduld voor een formele brief.
Zo gauw hij op zijn werk is, wil
hij zij gal spuwen in een e-mail-
tje aan de tunnelexploitant.
„Moet je kijken hoeveel auto's
hier staan. Allemaal mensen die
naar hun werk moeten of goede
ren die ergens op een bepaalde
tijd moeten zijn. Meer dan twee
uur wachten, levert miljoenen
schade op."
(iö cent per minuut)
Nationaal Epilepsie Fonds
advies en voorlichting
■een informatief gesprek
brochures en boekjes Qbf|
Radio CD-speler
Alarm en
i nterieu rdetect ie
Telefoonvoorbereiding
Leverbaar op de C 180 K en de C 200 CD1.
°OR«X V
www.bontvoordieren.nl T
Vraag een gratis actiepakket aan tegen bont. Mail naar info@bontvoordieren.nl of bel (020) j
\hin DpVPrPn VprvflPt R V Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, telefoon 0113 - 21 27 30, fax 0113 - 22 10 86
Vdl 1 VJUVUI Uil VUI VaUL D.V Productiestraat 4, 4538 BX Temeuzen, telefoon 0115 62 04 00, fax 0115 61 40 14
www.vanoeveren-vervaet.nl E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl
Dynamische rijervaring bij Van Oeveren-Vervaet.
U ziet het, u voelt het. De nieuwe generatie C-Klasse is één brok dynamiek en optimale kwaliteitsbeleving. En dat geldt niet alleen voor de Sedan,
maar ook voor de Sportcoupé en Combi. De combinatie van het compleet nieuwe onderstel, de directe besturing en de kortere schakelwegen, kortweg DIRECT
CONTROL, zorgt voor een dynamische rijervaring. De sportieve en hoogwaardige uitstraling van zowel de binnen- als de buitenzijde intensiveert dit gevoel van
dynamiek en kwaliteit tot in de kleinste details. Kom snel bij ons langs, want er gaat niets boven een proefrit in de nieuwe generatie C-KIasse Sedan. Mercedes-Benz
Brandstofverbruik: variërend van 6,5-11.9 liter per 100 km. 15.4-8,4 km per li ten C02-ultslooi: 171-286 g/km. leasen kunt u al vanaf 695,- per maand op basis van full service leasing, looptijd 48 maanden, 20.000 km per jaar, exclusief BTW, wijzigingen voorbehouden
STAP MAAR IN DE GROOTSTE
AUTOKRANT VAN NEDERLAND
Standaard o.a. ABS (Anti Blokkeer Systeem),
ESP (Electronic Stability Program), BAS (Brake
Assist System), sidebags, airbags, automatische
airconditioning THERMATIK, 16 inch velgen,
DIRECT CONTROL voor meer dynamiek.