Toch onderzoek één waterschap a s 0900-821 24 11 Heimwee naar de boot Kabinet moet reden harde maatregelen beter uitleggen Vragen over epilepsie? Bel de Epilepsielijn! De nieuwe generatie C-Klasse Sedan. WEER VERLIEFD? Feestelijke afsluiting Boekenweek Dagelijks bestuur Zeeuwse Eilanden wil uitspraak Algemene Vergadering $EVN - Aantrekkelijk aanbod Comfortpakket t.w.v. 2.472,- Voor 1.045,- B0NT$J donderdag 14 oktober 2004 SJ4 J door Maurits Sep GOES - Het kabinet moet beter uitleggen waarom de harde in grepen in vut, pre-pensioen en wao noodzakelijk zijn. Volgens CDA-Kamerlid G. Verburg zijn de ingrepen wel nodig, maar schort het aan de toelichting. „En wij zullen daar als CDA de komende tijd bovenop zitten", voegde zij er gisteravond drei gend aan toe tijdens een partij bijeenkomst in Goes. „Wat willen we? Waarom doen we het? Welke offers moeten we met zijn allen brengen? En welk perspectief bieden we? Kabinet, maak daar nou eens werk van", verzuchtte Verburg. De CD A-po litica mist bij het kabinet ook be grip voor de pijn die de maatre gelen veel mensen zullen doen. „Mensen moeten offers brengen. We moeten ons realiseren dat dat pijnlijk kan zijn. Dus moet er gestreefd worden naar een dialoog en een groter draagvlak voor de maatregelen." Een andere klacht van Verburg over het optreden van het kabi net van CDA, WD en D66 is het gebrek aan eenheid. Zij richtte haar pijlen in het bijzonder op D66-minister Brinkhorst van Economische Zaken. Hij is vol gens Verburg 'de nationale stoor zender'. „Hij draagt zijn opvat tingen te pas en te onpas uit en winkelt vooral graag in de porte feuille sociale zaken. Er moet eenheid in het beleid komen." Verburg ondervond tijdens de spreekbeurt in Goes echter aan den lijve dat het niet eenvoudig is al die harde ingrepen in de so ciale zekerheid uit te leggen, laat staan mensen te overtuigen dat ze noodzakelijk zijn. Vanuit haar eigen CDA-achterban en van aanwezige CNV-vakbonds- leden kreeg ze kritische vragen over het gebrek aan solidariteit in het nieuwe stelsel van sociale zekerheid, dat stoelt op indivi duele in plaats van collectieve regelingen. Ondanks diverse pogingen van Verburg om allerlei 'fabeltjes' uit de wereld te helpen („het ka binet stopt niet met vut e! pre-pensioen en het neemt g£ opgebouwde rechten af"), bfe; bij de aanwezigen het onbeWj lijke gevoel hangen dat desci dariteit in de samenleving vak ren gaat en dat het CDA da; mede verantwoordelijk voor is Verburg stelde daar een reke- som tegenover. „Op elke tie werkenden hebben we nu drc arbeidsongeschikten. Die te' betalen samen de premies dier- dig zijn voor de wao-uitker;- gen. Over vijftien tot top jaar hebbenm we zes arbeidsc;- geschikten op tien werkende Dan bereik je de grens vans® dariteit." KAPELLE - Een saucijzen!» jo, een hoefijzer als triangel a een gietersaxofoon. Zomaareo greep uit het aantal zelfgemail te instrumenten dat werd p- bruikt om de kinderboek» week in Kapelle op een muzfe le manier af te sluiten. Gistermiddag trad het VlaanJ zangduo Dewit op in een «Sj bibliotheek in Kapelle. Deel thousiaste kinderen keken cd grote ogen naar de creatieve* ziekinstrumenten, gemaakt va grofvuil. Het bleef niet bij kijken. Defe deren mochten zelf ookhunl zikale kunsten ten gehore braj gen. Degenen die al muziekk kregen, mochten als eed Daarna was het de beurt aancf andere kinderen. Met legezos potten en een geïmprovised grote trom, werd het een la percussiespektakel. Het normale werk in de bitüj theek ging gewoon door Dj meisje dat haar boeken kwamn leveren, fronste haar wenkbia wen bij het zien van de uw menten. Na het optredenkref. de kinderen onder meer een kenlegger mee naar huis, door Ab van der Sluis en Conny van Gremberqhe MIDDELBURG - Het dagelijks bestuur van het Waterschap Zeeuwse Eilanden vraagt de Al gemene Vergadering vandaag toch een uitspraak te doen over de vorming van één water schap in de provincie. Vorige week besloot collega-water schap Zeeuws-Vlaanderen niet (meer) mee te werken aan een schaalvergroting. „Wat ons be treft", aldus dijkgraaf W. Gosse- laar gisteren na afloop van de vergadering van het dagelijks bestuur, „zijn er voldoende ra tionele argumenten om het on derzoek toch uit te voeren." Vorige maand maakten de twee waterschappen bekend te wollen onderzoeken of de vorming van één Zeeuws waterschap een doelmatiger organisatie ople vert en kostenbesparend werkt. Het plan leidde vrijwel meteen tot kritiek in Zeeuws-Vlaande ren. Een brief van de onderne mingsraad werd ondertekend door 156 van de 176 medewer kers. Het dagelijks bestuur trok daarop het plan vorige week in. Het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden vergaderde gisteren over de vraag of het wel zinvol is een onderzoek te doen naar de vorming van één water schap als één van de twee part ners heeft afgehaakt. „Bij de start hebben wij gezegd dat er zeker in Zeeuws-Vlaande ren financiële voordelen zijn te halen", aldus Gosselaar, „maar ook voor heel Zeeland. Over Zeeuws-Vlaanderen hebben wij niets te zeggen, maar het onder zoek gaat ook de burgers boven de -Westerschelde aan. Het is jammer dat Zeeuws-Vlaanderen niet wilt meedoen, maar daar moét je je bij neerleggen." Samenwerking Het waterschap Zeeuws-Vlaan deren kan niet onder samenwer king met andere instanties uit. Wil het schap niet met collega schap Zeeuwse Eilanden in zee, dan moet er op zijn minst een sa menwerkingsverband met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten worden opgetuigd. Dit stellen de PvdA-wethouders en hoofd ingelanden J. van Schaik en P. Weemaes. De twee drongen voor de zomer vakantie in een brief aan het da gelijks bestuur van het water schap aan op een onderzoek naar de samenwerkingsmogelijk heden met de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten. Volgens Van Schaik en Weemaes zou een krachtenbundeling op diverse terreinen forse besparingen kun nen opleveren. Het dagelijks be stuur van het schap nam - met het onderzoeksvoorstel van Zeeuwse Eilanden resulterend in een fusie per 2008 in gedach ten - de brief van de hoofdinge landen niet serieus en verzuim de inhoudelijk op de voorstellen in te gaan. „Wij vinden dat het dagelijks be stuur nu niet meer om onze voor stellen heen kan. De burgers be seffen nu ook - na alle berichtge ving - dat de instellingen doel matiger en goedkoper kunnen werken. Alleen al door samen met de gemeente Temeuzen, Hulst en Sluis zaken op te pak ken kan het schap, maar ook de gemeenten fors besparen. Op tal van terreinen valt voordeel te be halen. Niet alleen op de geza menlijke inning van belastingen en aanslagen, maar ook op het vlak van rioleringsprojecten, pi ketdiensten, gezamenlijke in koop, het samengebruiken van werkplaatsen en materieel", be nadrukt Van Schaik Hij zou er ook geen moeite mee hebben als waterschap Zeeuwse Eilanden vandaag alsnog besluit om zelf de voordelen van een op- schaling van het waterschapsbe- stel in Zeeland te laten onderzoe ken. „Als zij dat willen, moeten ze dat vooral doen. Op papier is een efficiencywinst wellicht makkelijk te behalen, maar de praktijk zal anders zijn." door Rene Hoonhorst TERNEUZEN - Die rottunnel! Vroeger wist je waar je aan toe was. Bij mist of harde wind voer de boot niet. Met behulp van de radio of teletekst kon je thuis al bepalen of het handiger was om direct richting België te rijden. Maar het is telkens weer een on aangename verrassing als de Westerscheldetunnel voor onbe paalde tijd is afgesloten. Mocht je vroeger al eens op een veerplein stranden dan was het in elk geval een stuk gezelliger. „Bakkie koffie, broodje en een beetje warmte in een restauratie keet. Dat was toch een heel an dere manier van wachten", vindt Erik Huf. De systeembe heerder van het Oosterschelde- ziekenhuis in Goes staat woens dagmorgen vooraan in de file voor de tunnel aan de Terneu- zense kant. Hij stopte om tien voor half acht keurig toen ver keerslichten boven de rijbaan op rood sprongen. Maar hij kan zich bijna twee uur later de ha ren wel uit zijn hoofd trekken, omdat hij niet net deed alsof hij het stoplicht niet had gezien. De bestuurder van een bestelbusje deed dat en reed lekker door. Een mevrouw met hoge nood vraagt een agent naar het dichts- bijzijnde toilet. Die moet het antwoord schuldig blijven, waarop de vrouw zich bij ge brek aan bosjes terugtrekt on der aan het talud van een dijk. E. van Hoorn uit Zaamslag, op weg naar de kerncentrale in Automobilisten moesten gisteren zo'n drie uur wachten voor een afgesloten Westerscheldetunnel. foto Camile Schelstraete Borssele, baalt. „Ik moet de ver loren tijd straks zelf inhalen óf ik word niet betaald. Het is al de vierde keer in een paar maan den tijd dat ik hier sta te wach ten. Daar krijg je toch wat van?" Nadat de tien minuten die het volgens de communicatieappara tuur van de politie zou duren voor de tunnelbuizen weer open gaan al een kwartier zijn verstre ken, laaien frustratie en boos heid nog eens op. Vele wachten den zinnen op vlammende pro testbrieven naar de NV Wester scheldetunnel. Huf heeft geen geduld voor een formele brief. Zo gauw hij op zijn werk is, wil hij zij gal spuwen in een e-mail- tje aan de tunnelexploitant. „Moet je kijken hoeveel auto's hier staan. Allemaal mensen die naar hun werk moeten of goede ren die ergens op een bepaalde tijd moeten zijn. Meer dan twee uur wachten, levert miljoenen schade op." (iö cent per minuut) Nationaal Epilepsie Fonds advies en voorlichting ■een informatief gesprek brochures en boekjes Qbf| Radio CD-speler Alarm en i nterieu rdetect ie Telefoonvoorbereiding Leverbaar op de C 180 K en de C 200 CD1. °OR«X V www.bontvoordieren.nl T Vraag een gratis actiepakket aan tegen bont. Mail naar info@bontvoordieren.nl of bel (020) j \hin DpVPrPn VprvflPt R V Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, telefoon 0113 - 21 27 30, fax 0113 - 22 10 86 Vdl 1 VJUVUI Uil VUI VaUL D.V Productiestraat 4, 4538 BX Temeuzen, telefoon 0115 62 04 00, fax 0115 61 40 14 www.vanoeveren-vervaet.nl E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl Dynamische rijervaring bij Van Oeveren-Vervaet. U ziet het, u voelt het. De nieuwe generatie C-Klasse is één brok dynamiek en optimale kwaliteitsbeleving. En dat geldt niet alleen voor de Sedan, maar ook voor de Sportcoupé en Combi. De combinatie van het compleet nieuwe onderstel, de directe besturing en de kortere schakelwegen, kortweg DIRECT CONTROL, zorgt voor een dynamische rijervaring. De sportieve en hoogwaardige uitstraling van zowel de binnen- als de buitenzijde intensiveert dit gevoel van dynamiek en kwaliteit tot in de kleinste details. Kom snel bij ons langs, want er gaat niets boven een proefrit in de nieuwe generatie C-KIasse Sedan. Mercedes-Benz Brandstofverbruik: variërend van 6,5-11.9 liter per 100 km. 15.4-8,4 km per li ten C02-ultslooi: 171-286 g/km. leasen kunt u al vanaf 695,- per maand op basis van full service leasing, looptijd 48 maanden, 20.000 km per jaar, exclusief BTW, wijzigingen voorbehouden STAP MAAR IN DE GROOTSTE AUTOKRANT VAN NEDERLAND Standaard o.a. ABS (Anti Blokkeer Systeem), ESP (Electronic Stability Program), BAS (Brake Assist System), sidebags, airbags, automatische airconditioning THERMATIK, 16 inch velgen, DIRECT CONTROL voor meer dynamiek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 38