Ylijn ringtone is mijn identiteit 'ZC Kunst van de Aldi es in kantoor guerrilla in strijd tegen rattigheid V erbou w wij zers voorkomen tranen 25 )mzet telefoonmelodietjes geschat op twintig miljoen per jaar "d-kwaliteit Autoverkoop Europa stijgt Degussa verkoopt divisie Rodamco koopt in Parijs Handel met buitenland groeit door profijt donderdag 14 oktober 2004 sliederentophits, dieren- „iden, je eigen stem of mix: lereen wil zijn eigen belletje ,a;n mobiele telefoon. Want nee kun je je onderschei- Lan de rest. Vooral jonge- kopen zich suf aan ringto- tor plezier van de handel. ft zijn de grootste concur- tan Nike." m Nathanaël Veldhuijsen et irritante stemmetje uit de mobiel van Patricia fondemians (17) schalt luid or de trein. 'Patricia ben je Patricia neem eens op.' industrie ontwikkelt con- inu nieuwe technieken en issingen voor mobieltjes, aden de oude toestellen lechts één geluid (monofoon), nieuwe kunnen tientallen lyfone ringtones tegelijk bijna van cd-kwaliteit. eenvoudigste meerstemmi- beltonen zijn vierstemming, complexere akkoorden be- uit 24-, 32- en 48-stemmi- geluiden. Het is alsof je met Bvingers tegelijk op een pia- speelt. Hoe goed de gelui- klinken, wordt bepaald de geluidschips en de luid- 'kertjes in de telefoons. •mode telefoons kan aan deuntje ook stemgeluid jrden toegevoegd. Met de >mst van 'Real Music' (digita- geluidsfragmenten) kan muziek van een cd wor- gebruikt als ringtone. inds enkele maanden is Xing- te koop, software waar- iedereen een stukje cd of mp3 kan installeren. Gebrui- kunnen ook zelf ringtones imponeren en sinds twee jaar eigen stemgeluid opne- maar volgens aanbieder itch kiezen jongeren liever k'bestaand stemgeluid. zijn te verkrijgen websites. Anderen aanbie- opereren via wap-toestel- en leveren tones die vanaf lobiel besteld moeten wor- Belbedrijven als KPN en idafone krijgen flinke vergoe- ingen voor het versturen van imuziekjes. Auteursrechte- Drganisatie Buma/Stemra ont- ngt twaalf procent van de mzet voor een compositie, populariteit van liedjes is jna even goed af te lezen aan verkoop van ringtones als de verkoop van de cd's. Er ijn al muzikanten die fragmen- van hun nieuwe cd ook als ngtone aanbieden. GPD „Dat is de jouwe", sist vrien din Suzanne Bus (16). Opge wekt neemt de scholier haar te lefoon op. Ze vindt het een 'cool stemme tje', zegt ze trots na het ge sprek. Er zijn maar weinig mensen met zo'n ringtone, daar is ze van overtuigd. Vrien din Suzanne, die zelf het deun tje van tophit 'Dragostea din tei' op haar mobiel heeft, knikt: „Typisch Patricia, die wil altijd opvallen." De ringtone is dé manier om je te onderscheiden, zegt trend- watcher Marcel Bullinga. „Dat doen jongeren al met hun mo biel, de ringtone geeft een extra accent." Sportief, alter natief of gelovig: voor elke identiteit bestaat een beltoon. Het Rooms-Katholiek Kerkge nootschap in Nederland biedt op de internetsite catholictu- nes.nl zelfs muziek aan om 'de Heer met je mobieltje te wor shipped. Op meer dan hon derd Nederlandse websites is voor enkele euro's een herken- ningsmelodietje te halen. Scho lieren geven er steeds meer geld aan uit. Volgens Bullinga delen ze de nieuwste tones graag met vrienden. „Dat is de kick. Hoe unieker, hoe beter. Op den duur gaan ze zelf hun beltonen mixen. Dan hebben ze iets helemaal van zichzelf." Ringtones zijn big business. Bladen als Aktueel, Weekend, Spits en Metro staan vol met advertenties voor de nieuwste toontjes. Er wordt grof aan ver diend: in Nederland ligt de om zet rond de twintig miljoen eu ro per jaar. Wereldwijd is dat zelfs 3,5 miljard euro, veertig procent meer dan twee jaar ge leden. Marktanalisten verwach ten in 2008 een omzet van 7 miljard euro. Luc Maas is eigenaar van Tut- ch Mobile Media dat het deun tje 'Patricia, waar ben je' fabri ceerde. Hij verkoopt wereld wijd 20.000 verschillende to nes, in ongeveer tien versies voor verschillende telefoons. Via de websites van TMF en ra dio 538 worden ze in Neder land aan de man gebracht. „Waar jongeren zich eerst on derscheidden met kleding, doen ze dat nu met hun deun tjes op de mobiel", zegt de voor malige commercieel directeur van KPN Mobile. „We zijn de grootste concurrent van Nike geworden." Verslaving Voor sommigen is het deuntje bijna een verslaving. „Een vér gaande hobby", bevestigt Den nis Vos (21). Uit zijn telefoon klinkt 'Hand in hand' van zijn favoriet Feyenoord. Op zijn mo biel staan zestien voetballied jes waaronder 'You'll never walk alone' van Liverpool. Hij plukt ze bijna wekelijks van in ternet en besteedt er 'minstens' twintig euro per maand aan. „Mijn vrienden vinden me een freak, maar zij zijn toch een beetje jaloers op mijn vond sten." De Belgische studente Els Sannen (23) is een 'fèest- beest'. dat blijkt wel uit het swingende 'Viben'. „Mijn ring tone, dat ben ik", lacht San nen. Volgens Huub Nelis, directeur van communicatiebureau Youngworks. is de ringtone een voorbeeld van 'customized confection' (confectie op maat). „Jongeren van nu vor men een plak-en-knipgenera- tie. Ze stellen hun identiteit sa men door van alles bij elkaar te zoeken." Ook volwassenen laten zich niet onbetuigd. Op de werkvloer proberen colle ga's elkaar te overtreffen met de gekste en leukste deuntjes. Volwassenen van verenigingen en fanclubs willen maar al te graag duidelijk maken wie ze zijn en waar ze voor staan. Op de landelijke conferentie van de bond voor Oranjevereni gingen afgelopen zaterdag in Ede klonk het Wilhelmus en het 'Nederland oh Nederland' van André Hazes uit menig te lefoontje van een patriot. Luc Maas van Tutch verwacht dat de goudmijn van ringtones eens opdroogt. De rechten wor den steeds duurder. „We beta len al voor de auteursrechten, en daar komt het gebruik van de artiestennamen en extra kos ten voor de originele muziek fragmenten nog bij. Op den duur maak je dan nog amper winst." Paul Solleveld, directeur van de Nederlandse vereniging voor producenten en impor teurs van beeld- en geluidsdra gers. lacht: „Ik geloof niet dat aanbieders van beltonen lijden onder nieuwe afspraken. Niet voor niets zijn al die 06-seks- lijnaanbieders overgestapt naar de ringtones.GPD Sportief, alternatief of gelovig: voor elke identiteit is een ringtone te koop. foto Harmen de Jong/GPD !Ue doen als je middenin de tigheid op kantoor belandt? baas een dwangneuroot torast is, die je genadeloos few af te fakkelen. Neem 1 in kantoorguerrilla. *hoe de rat is te neutralise- hoe 'de hazen lopen'. r]e het weet, heeft Machia- je opeens chef helpen wor- jftCathérine van der Linden Jet zijn vooral leidinggeven- Aden, en een aantal bijt na- - die zich in de bossen van totorgen komen bekwamen "ntoorguerrilla. Ze werken tot doorsnee grote bedrijf. °wiedereen geldt dat de krui en op kantoor, met macht rozet, hen boven het hoofd In hun hoofden smeult verlangen: als ik mijn ellebo- 'oer punten, kan ik de rattig- J;van m'jn opponenten mis ken verslaan. Willem Hoogduin leert hun te rug te vechten. Met een reputa tie als klinisch psycholoog (ex-Reinier de Graaf Gasthuis, ex-Robert Fleury Stichting) en de uitvoering van een stand-up comedian werkt hij de basis principes van de kantoorguerril la in een dag uit. Hij leent daarbij net zo veel van de maffia ('Rattigheid moet in je zitten. Je moet kalm kurihen zeggen: Vito, take him outside') als van de boeddhisten ('Buig als riet in de storm') en de bewe gingsleer Tai Chi ('Vloer de te genstander in zijn eigen aan val'). Maar zijn favoriete uit drukking komt van politiek filo soof Niccolo Machiavelli: dwing respect en angst af. maar zorg dat ze je niet haten. De allereerste les om de kansen in een machtstrijd te laten ke ren: wees als een blinde muur. Laat verwijten van je afglijden zonder kwaad te worden. In emotie zit geen strategie, en in strategie hoort geen emotie te zitten. Het verstand moet domi neren. Hoogduin heeft Leo die les la ten leren. Afdelingschef Leo werd regelmatig door de verwij ten van zijn narcistische direc teur klemgezet. Zijn baas vond hem traag en eigenzinnig en wil de eigenlijk een ander op zijn post. Leo ontstak steevast in woede. Daarop trainde hij zich in de strategie van Watslawick: als twee mensen tegelijk aan een touw links en rechts van de mast van een boot trekken, blijft de boot in evenwicht. Laat er één los, dan kapseist de boot. Dus leerde Leo de verwij ten van zijn baas ongeëmo tioneerd te beantwoorden met 'het spijt me' en 'ik zal mijn best doen'. De directeur had het niet meer. Zijn agressie liep op, totdat het personeel massaal partij trok voor Leo. De direc teur is uiteindelijk op non-ac tief gesteld. Leo heeft zijn plek overgenomen. Les twee om boven te komen, terwijl je onderop ligt: wil je de guerrilla winnen, dan moet je je zwaktes kennen. Zoals de Dalai Lama zegt: als je verliest, ver lies dan de les niet. Verdiep je er in. Dat levert meer heil op dan successen. Van daaruit doorbreekt een guerrillastrijder zijn oude patronen. Les drie in kantoorpolitiek: ont dek hoe de hazen lopen. Hazen zijn de niet-formele, invloedrij ke personen in een organisatie Zij vinden altijd hun weg in het delicate politieke spel. Of er nu - in guerrillataal - een zwakke koning in een bedrijf regeert, met steevast, sterke baronnen onder hem, of een sterke koning met traditiegetrouw zwakke ba ronnen. Chris weet inmiddels hoe nodig het is om de hazen te kennen Het hoofd facilitaire dienst heeft zijn mensen verwaar loosd, omdat hij een lobby voer de voor het behoud van zijn af deling. Onder het personeel, dat dat niet wist, ontstond een op stand. Het eiste leiding én meer inspraak. In die crisis liet het managementteam het hoofd er alleen voor staan. Meebuigen Chris kreeg opdracht om guer- rillales één tot en met drie toe te passen. Hij moest zijn zwak tes onderzoeken, meebuigen via een 'mea culpa' en de opstandig- ste hazen opsporen. Chris schroefde zijn lobby terug en keerde halve dagen terug op de afdeling. De zeven opstandige hazen kregen elk de leiding over een nieuwe commissie. Chris kreeg daardoor minder en de opstandelingen méér werk Binnen een jaar waren ze ver trokken. En les vier in de spoedcursus van Willem Hoogduin luidt: ana lyseer de sterke spelers om je jpschurtding. Veertig jaar geleden feed m Amsterdam de eerste mo le kunstgalerie rond. Maar niet J el was een bakfiets waarmee rij en werden uitgevent. De politie J'JjPrachlige prenten waren het. ^efgenadigd kunstenaar Aat 1 j!C,n kan tekenen als Rem- r VJeldhoen tekent en schildert Andere naakte mannen en vrou- nJna, hem 20 «itkomt twee tegelijk. Aan het paren. Ker bekend is Rembrandt aan ton «ml 6mo('eilen niet toe geko- ine'lef/t h'j een vrouw getekend tanJt° e iaar 'ater> net als de L|prenlen, opschudding had kun- kuZ?kcn-De vrouw zat op haar racl haar rok omhoog en plaste jjjl j.™1!18iraa' van zich af. Een ets uit e ln °nze moerstaal Het pissen de vrouwtje wordt genoemd en in het Engels A woman making water. De bakfiets reed ook naakten rond. Dat mocht niet, hel was pornografie en por no mocht later pas, in kleur bij de Bru- na en de Ako. Veldhoen was het hele maal niet te doen om het verspreiden van porno, hij wilde zijn knappe staal tjes kunst voor weinig geld aan het pu bliek aanbieden. Kunst voor het volk. Dat kan alleen met druktechniek. Die gebruikte Rem brandt ook. Van een tekening, gekrast in een etsplaat, kunnen eindeloos af drukken gemaakt worden. Ook van een gladde steen worden prenten gedrukt, litho's. En deze vlakdruktechniek heeft wat teweeg gebracht. Moderne drukper sen zijn vlakdrukpersen, ze maken lit ho's. Deze krant is ook een litho. Als hij wat langzamer gedrukt zou zijn ge weest, en op wat beter papier, had op elke bladzij tussen het nieuws een droom van een prent voor het uitknip pen kunnen staan. Lijstje er om. glazen plaatje ervoor en aan de muur. Kunst! Aat Veldhoen gebruikte een vorm van de lithografie. Hij vermenigvuldigde zijn prenten op een offsetpersje en noemde ze rotaprenten. Ze zijn inder tijd gelukkig niet allemaal in beslag ge nomen en vernietigd. Ze duiken op bij antiquariaten en moeten nu toch weer meer opbrengen dan wat Veldhoen be doelde. Maar als het aan de Aldi ligt worden er nieuwe bijgedrukt. Sensationeel nieuws is het waar men in de media wonderlijk genoeg niet warm of koud van werd tot nu toe. De Aldi verkoopt kunst. Om wat voor redenen precies komen we niet te weten want de Aldi heeft geen telefoon. Maar in een klein berichtje van het ANP, vorige week, zei een woordvoerder van het Bel gische handelshuis dat de kunstwerken aan Aldi levert: „Zo wordt werk van jonge, eigentijdse kunstenaars door de gunstige prijzen toegankelijk gemaakt voor een breder publiek. Aan de andere kant krijgen de kunstenaars de kans zich tot een groter publiek te wenden." Veertig jaar na de bakfiets, een halve meter breed kunstwerk bij de kruide nier in een lijst met een plaat ontspie- geld glas ervoor en dat voor de prijs van slechts 12,99 euro. Want ook als ze in de cultuur gaan, halen kruideniers dat centje van de prijs af omdat ze 13 euro zo lelijk vinden klinken. Wat ik er van zag, in een Aldifolder, is abstract en nog lang geen Veldhoen. Er is een ander verschil met de bakfiets kunst. De Aldi doet wat in de hoog drempelige kunsthandel ook praktijk is: 'verzeldzaming'. De ingelijste pren- BRUSSEL - De verkoop van nieuwe auto's in de vijftien oude lidstaten van de Europese Unie is in de eerste negen maanden van dit jaar met 1,4 procent gestegen. In septem ber daalde de afzet wel met 0,7 procent in vergelijking met dezelfde maand van vorig jaar. In de tien nieuwe lid staten ging de verkoop met 0,9 procent achteruit. Dat blijkt uit gisteren verspreide cijfers van de Europese orga nisatie van autoproducenten Acea. In Denemarken groeide de markt in negen maanden tijd met 23,9 procent. Met een daling van 2,5 procent ten op zichte van de periode januari tot en met september vorig jaar zit de Nederlandse automarkt het meest in het slop. In de nieuwe lidstaten zorgt vooral Tsjechië voor de da ling van de verkoopcijfers, met een achteruitgang van 12,2 procent. De Volkswagen-groep blijft de grootste producent in Eu ropa met een totale afzet van ruim 1,9 miljoen nieuwe au to's. Renault is in Europa het populairste merk. gevolgd door Volkswagen, Opel, Ford en Peugeot. Mercedes kende de grootste achteruitgang met een daling van 6,6 procent in de eerste negen maanden ANP FRANKFURT - Het Duitse chemieconcern Degussa ver koopt het bedrijfsonderdeel dat ingrediënten voor levens middelen en dranken maakt. De zakenbank Lazard heeft opdracht gekregen op zoek te gaan naar belangstellen den. De divisie zal vermoedelijk 600 a 700 miljoen euro opbren gen, zo hebben The Wall Street Journal en andere zaken kranten gisteren gemeld. Het bedrijfsonderdeel heeft 2400 werknemers in 21 landen en boekte vorig jaar een omzet van 547 miljoen euro. ANP AMSTERDAM - Rodamco Europe heeft in Parijs bijna 14.000 vierkante meter winkelruimte aangeschaft in het winkelcentrum Parly 2. De vastgoedbelegger maakte gis teren bekend daarvoor 27 miljoen euro te hebben betaald aan de vorige eigenaar Parly Hausmann. Investeerder Corio heeft in Lille een kantoor verkocht voor 29 miljoen. ANP VOORBURG - In een jaar tijd is de waarde van de handel met het buitenland fors gestegen. In augustus steeg de in voer vergeleken met een jaar eerder met 20 procent naar 18,2 miljard euro. De uitvoer kwam 18 procent hoger uit op 19,8 miljard euro, Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een deel van de waardestijging kwam door hogere prijzen. Vooral de waarde van de invoer uit landen buiten de Euro pese Unie, met name de Verenigde Staten en China, liet een forse stijging zien: met 26 procent naar 8 miljard. De uitvoer was 19 procent hoger en bedroeg 4,6 miljard euro. Binnen de Europese landen was de waardestijging min der: 16 procent hoger voor de invoer en 18 procent voor de uitvoer. De stijging in waarde van de internationale handel is al sinds maart aan de gang, In juni was de sprong omhoog zelfs bijna twee maal zo hoog als in juli. ANP heen. Hoe ontregel je hen? De psychopaat ('overal te vinden, ook in directies') schakel je uit door hem duidelijk te laten we ten dat je minstens zo gevaar lijk bent. Naar de perfectionisti sche dwangneuroot kan het best worden geluisterd. Die heeft feilloos in de gaten waar in het bedrijf tekort schiet. Aan dacht neutraliseert hem. De nareist destabiliseert ieder een om hem heen binnen vijf mi nuten door elke waarheid te ver draaien. Bak vooral zoete koek jes met hem. Een minderheid van deze ziekelijk om zichzelf gevende collega's kan gevoelig zijn voor het feit dat je zelf 'ook een zéér bijzonder mens bent'. Hoogduin sluit zijn spoedcur sus kantoorguerrilla af Moet ie dereen het nagelbijten laten en zelf een rat worden om het ver te schoppen? Beter van niet, vindt hij. Voor alle nagelbijters: zorg dat je respect knjgt en het werk je niet verteert. GPD ten zijn reproducties, dus drukwerk en dat kan in enorme oplagen gemaakt worden om de prijs per prent laag te houden. Kunsthandelaren willen dat niet. Ze beperken de oplage, zorgen dat het product schaars is en hopen zo op een hoge prijs. Toen Nederlandse garna- lenvissers zoiets deden werd ze dat ver boden door de mededingingsautoriteit. Maar een litho is geen garnaal en kunst handelaren hebben een wit boordje. De Aldi mag dan een breed publiek van kunst willen voorzien, het moet weer niet te breed. De kunstwerken zijn ge drukt in een gelimiteerde oplage, zijn genummerd om de zeldzaamheidswaar- de te verhogen (van nummer 67 is er maar één!) en stuk voor stuk onderte kend door de kunstenaar. Die bakfiets was toch radicaler. door Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Of je nu een dakkapel laat plaatsen, een badkamer laat aanleggen of je huis iso leert, een verbouwing is al tijd een hele klus. Een aantal bouw- en consumentenorga nisaties heeft een reeks infor matieve folders uitgebracht, Verbouwwijzers, die ook van internet kunnen worden ge haald. In de Verbouwwijzers wordt aandacht besteed aan technische aspecten, vergun ningen, energiebesparing, het gebruik van milieuvriendelij ke materialen en de zakelijke kanten van een klus. De afspraken tussen aanne mer en opdrachtgever kun nen schriftelijk worden vast gelegd met een Verbouwings overeenkomst. Zo'n stan daard bouwcontract is opge steld door de Vereniging Ei gen Huis en de stichting BouwGarant, een organisatie waar zo'n tweeduizend aan nemers bij zijn aangesloten die aan strenge eisen vol doen. „Een Verbouwingsover eenkomst biedt zowel voor de consument als voor de uit voerder duidelijkheid", zegt Hans André de la Porte, woordvoerder van Vereni ging Eigen Huis. Het stuk biedt vooraf duidelijkheid over planning, matenalen. te keningen en uiteraard ook over aanneemsom, stelposten en betalingstermijnen. Mocht er ondanks deze af spraken toch een conflict tus sen opdrachtgever en aanne mer ontstaan, dan biedt de Verbouwingsovereenkomst een helder stuk op basis waar van een kantonrechter of de Raad van Arbitrage voor de Bouw een uitspraak kan doen. „Wij krijgen nogal eens de problemen van verbouwin gen onder ogen", vertelt André de la Porte. „Vaak heeft een aannemer dan zelf maar wat op papier gezet. Als een aannemer niet met de Verbouwingsovereenkomst wil werken, mag je genist arg wanend zijn." De Verbouwwijzers opperen ook de mogelijkheid om de VerBOUWgarantie af te slui ten. Dat kan alleen bij aanne mers die zijn aangesloten bij de stichting BouwGarant. De VerbouwGarantie beschermt tegen de financiële risico's. Wanneer een aannemer fail liet gaat krijg je met de Ver BOUWgarantie de kosten voor afbouw door een andere aannemer vergoed. Als er ge breken zijn in de constructie kunnen de meerkosten wor den vergoed. Soms komt het voor dat er bij oplevering ge breken zijn die de aannemer met kan of wil herstellen. Dan kan een derde partij wor den ingeschakeld en worden de meerkosten door BouwGa rant vergoed. De VerBOUW garantie sluit je af voor 23 eu ro bij een verbouwing met een aanneemsom tot 22.689 euro; bij een verbouwing van 158.823 euro of meer kost het 204 euro. Maximaal wordt er tot 15 procent van de aan neemsom vergoed. De Ver BOUWgarantie kan zowel door de aannemer als door de opdrachtgever worden aange vraagd en moet worden aan gevraagd vóórdat de verbou wing begint. Verzekering Als er een vaste aanneemsom is afgesproken, dan wordt de ze meestal in termijnen be taald Stichting BouwGarant heeft richtlijnen voor een pas sende betalingsregeling in drie tot vijf termijnen; steeds als er een fase in de verbou wing gereed is. Een fors deel van het bedrag wordt daarbij pas bij oplevering betaald. Goede afspraken over de be talingstermijnen zijn dus be langrijk. „Laatst hadden we een mevrouw die een serre liet aanbouwen. Nadat ze de laatste termijn had betaald, ging de aannemer er vandoor en zat ze met een serre die nog lang niet klaar was", geeft André de la Porte als voorbeeld. Het is ook goed te informeren of de aannemer goed verzekerd is. Schade door de aannemer aan het werk, andere eigendommen van de opdrachtgever of aan eigendommen van derden, kunnen worden gedekt door een CAR-verzekering (Con structions All Risks). Een goe de aannemer heeft een CAR- én een aansprakelijkheidsver zekering. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25