Afzet ASML onder druk
Humares zendt uit en detacheert
Nederland handhaaft
concurrentiepositie
23
Klanten stellen orders chipmachines uit
Irussel: niet
alle schepen
:elf lossen
Duitsland
aangeklaagd
het bedrijf
Numico vreest huismerk niet
Zakenman Bolloré belaagt Havas
BFGoodrich roept banden terug
Muziekwinkel op internet
Prijsafspraken
zeevervoer
onder de loep
Filipijnse arbeiders eisen meer loon
donderdag 14 oktober 2004
finkRoccade
chrapt
I0O banen
0HAAG - Bij automatiseer-
(r' pinkRoccade verdwijnen
jarschijnlijk tweehonderd ar-
jdsplaatsen. Het bedrijf uit
5 «termeer sluit daarbij ge-
„ongen ontslagen niet uit. De
reductie maakt onderdeel
r ran een plan om vanaf 2005
[Nederlandse werkmaatschap-
■p te centraliseren.
^uursvoorzitter Henk Bosma
i PinkRoccade zegt nog dit
irmet concrete plannen te ko-
B Hij wil bij de reorganisatie
Bsen intern overplaatsen,
ar sluit gedwongen ontslagen
et uit. ..Bij zulke operaties
eet je aan getallen als twee-
nderd medewerkers denken",
jt hij in het vraaggesprek,
s dat we daarbij ge-
ontslagen kunnen ver
fden. is wel veel groter dan
djaar geleden." Bij PinkRoc-
de, dat ook vestigingen in Bel-
Groot-Brittannië en Cana-
neeft, gingen vorig jaar al
in duizend banen verloren,
iwijl er 360 medewerkers bij-
rcmen. Dit jaar nam het perso-
slsbestand af van 7436 naar
in.Bij een eerdere reorganisa-
2002 werden al 1300 ba-
)e organisatie is opgedeeld in
èrkmaatschappijen, die alle-
aal hun eigen broek moeten
taden", aldus Bosma. „Dat
heel goed in tijden van groei,
tals in de jaren negentig. In
102 en 2003 hebben we wel zo
iel mogelijk een stuk capaci-
il weggesneden, omdat dat
nblok aan het been was. Daar-
a moesten we ons afvragen of
ideze tijd dat model van 'busi-
units' nog wel de meest ef-
ctieve oplossing is. Toen zijn
etotde conclusie gekomen dat
ostenbeheersing nu centralisa-
betekent." De herstructure
ren zullen ongeveer een half
ar in beslag nemen, vernacht
Op dit moment bekijkt
directie hoe groot de te tref-
voorziening moet zijn en
at de reorganisatie uiteinde-
jk aan besparingen zal opleve-
n
e vakbonden reageren verrast
ihet bericht dat er wellicht ge-
mngen ontslagen bij PinkRoc-
de vallen. GPD
HUSSEL - Reders zouden in
[toekomst niet alle schepen
iwr eigen personeel mogen la-
laden of lossen. Met die toe
ing aan de vakbonden hoopt
fctopees commissaris De Pala-
(Transport) toch een liberali
sing van de havendiensten te
tomen realiseren.
ffderzou de liberalisering niet
Wen voor kleine havens die
toder dan 1,5 ton goederen
fêrslaan of 200.000 passagiers
verwerken krijgen,
fe'doorbreken van de bestaan-
monopolies voor laad- en los-
sisten stuitte anderhalf jaar
ieden op een veto van het Eu-
•pees Parlement, dat onder
van de bonden vreesde
verslechtering van de ar-
Jomstandigheden in ha-
Vooral het feit dat reders
»r boordpersoneel of eigen
riisen aan land schepen zou-
1 kunnen laten laden of los-
van onze redactie economie
VELDHOVEN - Fabrikant van
chipmachines ASML voorziet
een verzwakking van de chip
markt. Het concern houdt reke
ning met uitstel en afzegging
van orders, zo bleek gisteren bij
de presentatie van de cijfers
over het derde kwartaal.
„Wellicht is dit het begin van de
vertraging in de halfgeleider-
markt", aldus de scheidende
ASML-topman Doug Dunn.
„Maar we zien 2005 nog steeds
als een goed jaar."
ASML boekte in het derde kwar
taal een nettowinst van 41 mil
joen euro. In dat resultaat zit
overigens ook een eerste beta
ling aan Nikon besloten voor
het gebruik van patenten van
het Japanse bedrijf. Zonder die
voorziening zou de winst zijn
BRUSSEL - De Europese Com
missie heeft gisteren na maan
denlange aarzelingen besloten
om Duitsland voor het Europees
Hof van Justitie te dagen.
Europees Commissaris Bol-
kestein (Interne Markt) eist aan
passing van een wet die een over
name van automobielfabrikant
Volkswagen praktisch onmoge
lijk maakt. Duitsland, bevreesd
dat een stuk nationale trots in
buitenlandse handen komt,
heeft al fel geprotesteerd tegen
de eisen van de Commissie. Om
die reden kreeg Bolkestein, die
zich van het protest niets aan
trok, eerder dit jaar zijn colle
ga's in de Commissie niet achter
zich. Brussel wilde Duitsland
toen meer tijd geven, maar er is
nog niets veranderd. De
'VW-wet', zoals de regeling
wordt genoemd, hindert volgens
Bolkestein de vrije markt. In de
wet staat dat geen enkele aan
deelhouder meer dan 20 procent
stemrecht heeft in de aandeel
houdersvergadering. ANP
uitgekomen op 74 miljoen euro.
In het derde kwartaal van het
vorig jaar stond daar een verlies
van 31 miljoen tegenover. In het
tweede kwartaal van dit jaar
werd 65 miljoen euro winst ge
boekt. De omzet is iets terugge
lopen, van 616 miljoen euro in
het tweede kwartaal tot 610 mil
joen in de derde periode van dit
jaar.
ASML temperde de verwachtin
gen over de tweede helft van dit
jaar overigens al eerder. Klan
ten zijn onzekerder over de toe
komst en sommigen stellen or
ders daarom uit. Vooral Taiwa
nese chipmakers als TSMC
(waarin Philips participeert)
zouden bestellingen opzouten.
Voorraad
Intel, een van de grootste klan
ten van ASML en de grootste
chipmaker ter wereld, heeft nog
nooit zoveel computerchips in
voorraad gehad. Die grote voor
raden leiden tot hogere kosten
en drukken de winst. Intel heeft
in het derde kwartaal zijn netto
winst met 15 procent zien stij
gen van 1,66 miljard dollar tot
1,91 miljard dollar. Dat lijkt
veel, maar is de laagste winst
groei die het concern de afgelo
pen vijf kwartalen heeft ge
boekt. Intels kwartaalomzet
steeg van 7,8 miljard dollar
naar 8,47 miljard dollar.
De Amerikaanse chipproducent
heeft dit jaar de prijzen vier
keer met circa 30 procent ver
laagd en de productie vermin
derd- Intel zal in het vierde
kwartaal de productie verder te
rugbrengen. De resultaten van
het concern fungeren als een ba
rometer voor de situatie in de
branche. De komende dagen ko
men IBM, Microsoft en Texas In
struments met cijfers.
Chipmakers hebben 183 litho
grafische chipmachines bij
ASML in bestelling. Het order
boek is volgens ASML nog nooit
zo dik geweest, maar gezien de
kans op uitstel van orders en mo
gelijke afzeggingen mag daar
aan niet teveel waarde worden
gehecht. GPD
MANILA - Filipijnse arbeiders die trachten het presidentiële paleis in de hoofdstad Manila te bereiken, worden de pas afgesneden. Ze
demonstreerden voor een algemene salarisverhoging. foto Dennis M. Sabangan/EPA
fePalacio wil het zelf lossen nu
roerken tot lijndiensten en de
Bstvaart binnen Europa. Tran-
jjjantische schepen mogen dan
leen gelost worden door apar-
todnjven die een speciale
ferslagvergunnmg hebben ge-
=en van de havenautoritei-
ta.
dergelijke vergunningen
De Palacio strenge basis
waarden verbinden, onder
op het terrein van veilig-
Jp handhaving van milieure-
®n arheidsomstandigheden.
Wer blijven natuurlijk tal
nationale wetten van
kracht,
Spaanse Eurocommissaris
5? liberalisering 'absoluut
jodzakelijk' om de scheep
je meer concurrentiekracht
Seven. „Daarmee kunnen we
de overbelasting van auto-
jen"„ en spoorwegen bestrij-
- streeft ernaar om in
g'ote haven minstens twee
ïrrenten voor laad- en los-
.l amheden de markt te la-
k i°, verwacht dat de
nitio 6tere voorstellen die zij
gren nog presenteerde voor
de ulk per 1 november
vakbonden wel over de
R ,nnen trekken. Eerder
LS Z1i in Rotterdam
van p e8 met een delegatie
«>*„%vakbondsafge-
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - In een tijd van
economische terugval, inves
teert het bedrijfsleven nauwe
lijks en is er weinig vraag naar
uitzendkrachten. Uitzend- en
detacheringsbureaus maken
dan ook een moeilijke tijd door.
Maar het tij lijkt te keren. De
wereldwijd actieve Humares
Groep in Vlissingen ziet de
markt dit jaar sterk aantrekken.
Grote uitzendorganisaties zoals
Randstad en Vedior zijn meer
bekend dan het Zeeuwse Huma
res. Dat komt omdat de naam
nergens op een gevel prijkt. „In
de loop van de tijd is het con
cern gegroeid door de overname
van andere bedrijven. Die heb
ben een gevestigde naam en dan
is het niet verstandig die te ver
anderen", verklaart directielid
Leendert van Halst.
Voor het grote publiek is hét
misschien een onbekende naam,
maar Humares is in de techni
sche en maritieme wereld een
begrip. Het richt zich specifiek
op het uitzenden en detacheren
van technisch en maritiem perso
neel en onderscheidt zich daar
mee van de algemene uitzendbe-
drijven. Het kan één lasser of
kok leveren, maar evenzo goed
een team van tweehonderd las
sers of een complete bemanning
voor een schip. Er werken inmid
dels drieduizend mensen via het
Zeeuwse uitzendbureau over de
hele wereld. Humares is een sa
mentrekking van de woorden hu-
man resources (menselijke hulp
bronnen). Grondlegger is Wijn
and van Gessel, nu algemeen di
recteur. Hij legde in 1976 de ba
sis met de oprichting van een
maritiem uitzendbureau in Vlis
singen. Inmiddels opereren on
der de vlag van de Huma-
res-groep (veertig kantoren in
Nederland, tien in de wereld)
acht verschillende bedrijven.
Het hoofdkantoor is het statige
'Edenburg' aan het Vlissingse
Bellamypark. Van daaruit wor
den alle vestigingen aange
stuurd. De acht uitzend- en deta
cheringbureaus richten zich ie
der op een aparte doelgroep en
houden zich niet alleen bezig
met uitzenden en detacheren,
maar ook met werving, selectie
en outplacement.
Zes van de acht bedrijven zor
gen voor 57 procent van de om
zet. Dat zijn: Maintec Contrac
ting (elektrotechnici), Maintec
bouw, Maintec mobiele tech-
Het kantoor van Humares in Vlissingen. Voor het grote publiek is het misschien een onbekende naam, maar Humares is in de technische en
maritieme wereld een begrip. foto Lex de Meester
niek (autotechnici), Groninger
lascentrale (lassers in Gronin
gen en omgeving), Arel (installa
tietechniek) en Tip personeels
diensten (logisitek). Ze richten
zich allemaal op lager en middel
baar geschoold personeel. De
vestigingen zijn verspreid over
het land, maar zijn voorname
lijk te vinden in het midden,
noorden en oosten van het land.
Het zevende bedrijf van Huma
res, Nova engineering (uitvoer
ders, werkvoorbereiders), richt
zich op hoger hbo-ers en univer
sitair geschoolde technici. Het is
verantwoordelijk voor zes pro
cent van de omzet van de Huma
res Groep. „De kracht van al die
bedrijven is hun specialisme",
zegt marketingmanager Hans
Scheers. „Concurrenten zijn de
gespecialiseerde dochterbedrij
ven van grote uitzendbureaus
als Randstad, UCG en Vedior."
De achtste dochter van de Hu
mares Groep, Oceanwide, is een
verhaal apart. De onderneming
richt zich specifiek op het deta
cheren en uitzenden van mari
tiem personeel offshore en
scheepvaart). Dat gaat van ope-
Naam:
Humares Oceanwide
Plaats:
Vlissingen
Opgericht:
1976
Aantal medewerkers:
250
Omzet:
80 miljoen euro
rators en koks, tot aan stewards
en technici. „We leveren als het
moet de gehele bemanning",
zegt Van Halst. „We zorgen dat
die aan boord komt. verzekerd
is en wordt afgelost. Voldoen
mensen niet, halen we ze op on
ze kosten van het schip en zor
gen voor vervanging."
Oceanwide werft personeel van
over de hele wereld. Daarvoor
heeft het eigen wervingskanto
ren in Myanmar, Filippijnen.
Letland, Rusland, Polen en de
Oekraïne. Het uitzenden en deta
cheren aan reders gebeurt van
uit 'verkoopkantoren' in Vlissin
gen, Den Helder, Cyprus, Hous
ton en Oslo. Klanten zijn gere
nommeerde bedrijven zoals
Smit, P&O Nedloyd, Vroon,
Dockwise, Total en Heerema.
Recessie
De economische recessie in 2003
heeft grote gevolgen gehad voor
de uitzend- en detachering-
branche. Doordat het bedrijfsle
ven nauwelijks investeerde, is
de vraag naar uitzendkrachten
sterk gedaald. De totale omzet
van de Nederlandse uitzend- en
detacheringbureaus daalde fors
Humares kreeg daarvan een tik
mee en zag zijn omzet dalen van
77,8 miljoen in 2002 naar 66,1
miljoen in 2003. „Sinds een
maand of acht trekt de vraag
naar technisch personeel sterk
aan", zegt Van Halst. Dit jaar
verwacht hij dat de omzet zal
uitkomen op 80 miljoen euro.
Daar is overigens de overname
van Spherion (19 kantoren; in
middels Tip personeelsdiensten)
dit jaar bijgerekend.
Toch houdt het bedrijf een slag
om de arm. Want bij een herstel
lende markt komt de groei in
het gespecialiseerde segment al
tijd later dan in het algemene,
lager geschoolde segment, staat
in het jaarverslag 2003. Voor
Oceanwide ligt dat genuanceer
der, omdat die op de wereld
markt opereert. De vraag naar
personeel neemt toe en het aan
bod vanuit Nederland neemt af.
„Jongeren kiezen eerder voor
werken in de offshore. Twee we
ken werken, drie weken thuis.
Bovendien verdienen ze er beter
dan op de grote vaart. Die blijft
over voor avonturiers. We moe
ten dus steeds meer mensen van
elders werven." Daarom wil
Oceanwide wervingskantoren
openen in Duitsland en Nigeria.
ZOETERMEER - De voedingsmiddelenproducent Numi
co verwacht niet marktaandeel te verliezen bij babyvoe
ding door nieuwe concurrentie uit Duitsland. Het con
cern heeft geen plannen om een goedkoop merk babyvoe
ding te introduceren, zo liet het gisteren weten.
De Duitse winkelketens Rossmann en Penny introduceer
den onlangs huismerken babyvoeding. Zij hopen dat de
consument de dure maaltijdpapjes en melkpoeders van
A-merken als Numico inruilen voor het goedkopere huis
merk. Numico verwacht nog steeds dat de omzet in baby
voeding dit jaar met 6 tot 8 procent toeneemt. ANP
PARIJS - Het Franse reclameconcern Havas is zwaar on
der vuur komen te liggen van de zakenman Vincent Bol
loré. Hij heeft binnen enkele maanden een belang van
ruim 20 procent opgebouwd in het bedrijf en verlangt een
wijziging van de strategie en de bestuursstructuur.
Bolloré, die een reputatie heeft als bedrijfsovervaller,
nam eind juli een belang van bijna 5 procent in Havas en
maakte dinsdag bekend dat te hebben uitgebreid tot 20,2
procent. Hij verwacht op korte termijn een gesprek met
topman Alain de Pouzilhac, maar deze heeft laten weten
dat Bolloré pas mee kan praten over de bedrijfsstrategie
als hij een meerderheidsbelang heeft.
Havas is het op vijf na grootste reclameconcern ter we
reld. ANP
DEN HAAG - Bandenproducent BFGoodrich roept we
reldwijd 46.000 banden terug nadat er bij een klein aan
tal problemen waren geconstateerd.
Dat heeft de Amerikaanse fabriek gisteren bekendge
maakt. Het gaat om banden voor zogenoemde 4x4- en
SUV (Sport Utility Vehicle)-modellen. Zes banden uit de
ze serie trilden te veel, maakten te veel geluid en gaven
problemen bij het rijden. Die problemen hebben volgens
de fabrikant overigens niet geleid tot ongelukken of mate
riële schade. ANP
HAARLEM - Microsoft is gisteren via de internetsite
MSN begonnen met een muziekwinkel op het internet. In
samenwerking met Radio Noordzee 100.7 FM wordt het
publiek voorlopig een hoeveelheid van 350.000 liedjes
voorgeschoteld. De muziek kan voor een cent per nummer
worden beluisterd of voor 99 cent worden binnengehaald
en opgeslagen op de harde schijf.
De start van de 'downloadwinkel' valt samen met de lan
cering van Windows XP Media Center Edition. Het bestu
ringssysteem voor de nieuwe huiskamercomputer is spe
ciaal bestemd voor het opnemen en afspelen van beeld en
geluid via de gewone televisie. Microsoft wil nog voor het
eind van dit jaar het aantal muzieknummers vergroten
tot 800.000. Voor het binnenhalen, opslaan en eventueel
branden naar cd is de tiende versie van Windows Media-
player uitgebracht, die bij Microsoft is te downloaden. De
ze speler is ook te gebruiken bij de 'computerversie' van
Windows XP.
De betaling gaat per creditcard of automatische incasso,
waarbij een voorschot wordt betaald. Per download
wordt dan het bedrag afgeschreven. GPD
van onze redactie economie
GENEVE - Nederland heeft zijn
internationale concurrentieposi
tie het afgelopen jaar op peil we
ten te houden. Op twee ranglijs
ten van het World Economie Fo
rum (WEF) handhaafde ons
land zich op zijn posities.
De Scandinavische landen en de
Verenigde Staten bleven in de
top. De belangrijkste stijgers
zijn Groot-Brittannië, Noorwe
gen, Japan, Chili, Canada en Est
land.
Het WEF ondervroeg 8700 top
mensen uit het bedrijfsleven in
104 landen. Dat leverde een
ranglijst op basis van een
'Growth Competitiveness Index'
(GCI). Die index bestaat uit drie
componenten: macro-econo
misch klimaat, kwaliteit van de
overheidsinstellingen en techno
logische vernieuwing. De drie
hoogste plaatsen bleven bezet
door achtereenvolgens Finland,
de VS en Zweden. Groot-Brit
tannië kwam naast Nederland
te staan op de posities 11 en 12.
Een aanvullende 'Business Com
petitiveness Index' kijkt vooral
naar micro-economische facto
ren die bedrijven in staat stellen
welvaart te scheppen. Hier
wordt de ranglijst aangevoerd
door de VS, Finland en Duits
land en staat Nederland onver
anderd op plaats negen.
De Scandinavische landen heb
ben hun hoge GCI-klasseringen
onder meer te danken aan 'uit
muntend macro-economisch be
leid'. Ze hebben stuk voor stuk
een overschot op de begroting.
Er is groot respect voor contrac
ten en wetgeving, en er bestaat
nauwelijks corruptie. Verder
loopt de particuliere sector voor
op bij technologische innovatie.
Dat Nederland duidelijk slech
ter scoort, ligt vooral aan klach
ten over het rigide arbeidsmarkt
beleid, ondoelmatige bureaucra
tie en de belastingtarieven. Als
wat minder problematische za
ken noemden de respondenten
de infrastructuur, belastingre
gels en onvoldoende scholing
van de beroepsbevolking.
Technologie
Wat betreft technologie bezet
Nederland de zestiende plaats.
De eerste drie zijn hier de VS,
Taiwan en Finland. Op het ge
bied van het macro-economi
sche klimaat voor het bedrijfsle
ven zijn de eerste drie plaatsen
voor Singapore, Noorwegen en
Finland en is Nederland zeven
de. Bij de kwaliteit van de over
heidsinstellingen is Nederland
dertiende en bestaat de topdrie
uit Denemarken, IJsland en Fin
land.
Van de tien landen die 1 mei lid
werden van de Europese Unie
heeft Estland met een twintigste
plaats verreweg de beste score.
Het laat ook een flink aantal
'oude' EU-landen achter zich.
Treurig is de positie van Italië.
Het zakte van de 41ste naar de
47ste plaats. In Italië was op al
le punten sprake van verslechte
ring, het meest bij de kwaliteit
van de overheidsinstellingen.
Een plaats hoger staat China.
Het kan bogen op een stabiel ma
cro-economisch klimaat, maar
kampt met zwakke instituties,
onder meer in het bankwezen,
omvangrijke bureaucratie en ge
brekkige boekhoudnormen.
In Latijns-Amerika was over
vrijwel de hele linie sprake van
verslechtering. Chili was de be
langrijkste uitzondering. Het
klom van de 28ste naar de 22ste
plaats. Pas op positie 48 komt
Mexico als volgende land in de
regio. De grootste problemen
voor Latijns-Amerika zijn poli
tieke instabiliteit, bureaucratie
en corruptie. ANP
BRUSSEL - De Europese Com
missie overweegt een einde te
maken aan de prijsafspraken in
het zeevervoer naar de Verenig
de Staten, het Verre Oosten en
andere regio's.
De sector geniet tot dusver een
vrijstelling van de anti-kartelre-
gels. Bedrijven hebben zogehe
ten lijnvaartconferences ge
vormd, waarbij ze vervoertarie-
ven overeenkomen. „De onder
nemingen hebben zeer lange tijd
kunnen profiteren van deze ui
terst royale vrijstelling van de
concurrentieregels", zei Euro
pees Commissaris Monti (Con
currentie) gisteren. „Ooit was
dat gerechtvaardigd. Maar we
moeten dat nu opnieuw bezien,
gezien de invloed op het concur
rentievermogen van de Europe
se industrie en de exportbedrij
ven in het bijzonder." ANP