Afzet ASML onder druk Humares zendt uit en detacheert Nederland handhaaft concurrentiepositie 23 Klanten stellen orders chipmachines uit Irussel: niet alle schepen :elf lossen Duitsland aangeklaagd het bedrijf Numico vreest huismerk niet Zakenman Bolloré belaagt Havas BFGoodrich roept banden terug Muziekwinkel op internet Prijsafspraken zeevervoer onder de loep Filipijnse arbeiders eisen meer loon donderdag 14 oktober 2004 finkRoccade chrapt I0O banen 0HAAG - Bij automatiseer- (r' pinkRoccade verdwijnen jarschijnlijk tweehonderd ar- jdsplaatsen. Het bedrijf uit 5 «termeer sluit daarbij ge- „ongen ontslagen niet uit. De reductie maakt onderdeel r ran een plan om vanaf 2005 [Nederlandse werkmaatschap- ■p te centraliseren. ^uursvoorzitter Henk Bosma i PinkRoccade zegt nog dit irmet concrete plannen te ko- B Hij wil bij de reorganisatie Bsen intern overplaatsen, ar sluit gedwongen ontslagen et uit. ..Bij zulke operaties eet je aan getallen als twee- nderd medewerkers denken", jt hij in het vraaggesprek, s dat we daarbij ge- ontslagen kunnen ver fden. is wel veel groter dan djaar geleden." Bij PinkRoc- de, dat ook vestigingen in Bel- Groot-Brittannië en Cana- neeft, gingen vorig jaar al in duizend banen verloren, iwijl er 360 medewerkers bij- rcmen. Dit jaar nam het perso- slsbestand af van 7436 naar in.Bij een eerdere reorganisa- 2002 werden al 1300 ba- )e organisatie is opgedeeld in èrkmaatschappijen, die alle- aal hun eigen broek moeten taden", aldus Bosma. „Dat heel goed in tijden van groei, tals in de jaren negentig. In 102 en 2003 hebben we wel zo iel mogelijk een stuk capaci- il weggesneden, omdat dat nblok aan het been was. Daar- a moesten we ons afvragen of ideze tijd dat model van 'busi- units' nog wel de meest ef- ctieve oplossing is. Toen zijn etotde conclusie gekomen dat ostenbeheersing nu centralisa- betekent." De herstructure ren zullen ongeveer een half ar in beslag nemen, vernacht Op dit moment bekijkt directie hoe groot de te tref- voorziening moet zijn en at de reorganisatie uiteinde- jk aan besparingen zal opleve- n e vakbonden reageren verrast ihet bericht dat er wellicht ge- mngen ontslagen bij PinkRoc- de vallen. GPD HUSSEL - Reders zouden in [toekomst niet alle schepen iwr eigen personeel mogen la- laden of lossen. Met die toe ing aan de vakbonden hoopt fctopees commissaris De Pala- (Transport) toch een liberali sing van de havendiensten te tomen realiseren. ffderzou de liberalisering niet Wen voor kleine havens die toder dan 1,5 ton goederen fêrslaan of 200.000 passagiers verwerken krijgen, fe'doorbreken van de bestaan- monopolies voor laad- en los- sisten stuitte anderhalf jaar ieden op een veto van het Eu- •pees Parlement, dat onder van de bonden vreesde verslechtering van de ar- Jomstandigheden in ha- Vooral het feit dat reders »r boordpersoneel of eigen riisen aan land schepen zou- 1 kunnen laten laden of los- van onze redactie economie VELDHOVEN - Fabrikant van chipmachines ASML voorziet een verzwakking van de chip markt. Het concern houdt reke ning met uitstel en afzegging van orders, zo bleek gisteren bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. „Wellicht is dit het begin van de vertraging in de halfgeleider- markt", aldus de scheidende ASML-topman Doug Dunn. „Maar we zien 2005 nog steeds als een goed jaar." ASML boekte in het derde kwar taal een nettowinst van 41 mil joen euro. In dat resultaat zit overigens ook een eerste beta ling aan Nikon besloten voor het gebruik van patenten van het Japanse bedrijf. Zonder die voorziening zou de winst zijn BRUSSEL - De Europese Com missie heeft gisteren na maan denlange aarzelingen besloten om Duitsland voor het Europees Hof van Justitie te dagen. Europees Commissaris Bol- kestein (Interne Markt) eist aan passing van een wet die een over name van automobielfabrikant Volkswagen praktisch onmoge lijk maakt. Duitsland, bevreesd dat een stuk nationale trots in buitenlandse handen komt, heeft al fel geprotesteerd tegen de eisen van de Commissie. Om die reden kreeg Bolkestein, die zich van het protest niets aan trok, eerder dit jaar zijn colle ga's in de Commissie niet achter zich. Brussel wilde Duitsland toen meer tijd geven, maar er is nog niets veranderd. De 'VW-wet', zoals de regeling wordt genoemd, hindert volgens Bolkestein de vrije markt. In de wet staat dat geen enkele aan deelhouder meer dan 20 procent stemrecht heeft in de aandeel houdersvergadering. ANP uitgekomen op 74 miljoen euro. In het derde kwartaal van het vorig jaar stond daar een verlies van 31 miljoen tegenover. In het tweede kwartaal van dit jaar werd 65 miljoen euro winst ge boekt. De omzet is iets terugge lopen, van 616 miljoen euro in het tweede kwartaal tot 610 mil joen in de derde periode van dit jaar. ASML temperde de verwachtin gen over de tweede helft van dit jaar overigens al eerder. Klan ten zijn onzekerder over de toe komst en sommigen stellen or ders daarom uit. Vooral Taiwa nese chipmakers als TSMC (waarin Philips participeert) zouden bestellingen opzouten. Voorraad Intel, een van de grootste klan ten van ASML en de grootste chipmaker ter wereld, heeft nog nooit zoveel computerchips in voorraad gehad. Die grote voor raden leiden tot hogere kosten en drukken de winst. Intel heeft in het derde kwartaal zijn netto winst met 15 procent zien stij gen van 1,66 miljard dollar tot 1,91 miljard dollar. Dat lijkt veel, maar is de laagste winst groei die het concern de afgelo pen vijf kwartalen heeft ge boekt. Intels kwartaalomzet steeg van 7,8 miljard dollar naar 8,47 miljard dollar. De Amerikaanse chipproducent heeft dit jaar de prijzen vier keer met circa 30 procent ver laagd en de productie vermin derd- Intel zal in het vierde kwartaal de productie verder te rugbrengen. De resultaten van het concern fungeren als een ba rometer voor de situatie in de branche. De komende dagen ko men IBM, Microsoft en Texas In struments met cijfers. Chipmakers hebben 183 litho grafische chipmachines bij ASML in bestelling. Het order boek is volgens ASML nog nooit zo dik geweest, maar gezien de kans op uitstel van orders en mo gelijke afzeggingen mag daar aan niet teveel waarde worden gehecht. GPD MANILA - Filipijnse arbeiders die trachten het presidentiële paleis in de hoofdstad Manila te bereiken, worden de pas afgesneden. Ze demonstreerden voor een algemene salarisverhoging. foto Dennis M. Sabangan/EPA fePalacio wil het zelf lossen nu roerken tot lijndiensten en de Bstvaart binnen Europa. Tran- jjjantische schepen mogen dan leen gelost worden door apar- todnjven die een speciale ferslagvergunnmg hebben ge- =en van de havenautoritei- ta. dergelijke vergunningen De Palacio strenge basis waarden verbinden, onder op het terrein van veilig- Jp handhaving van milieure- ®n arheidsomstandigheden. Wer blijven natuurlijk tal nationale wetten van kracht, Spaanse Eurocommissaris 5? liberalisering 'absoluut jodzakelijk' om de scheep je meer concurrentiekracht Seven. „Daarmee kunnen we de overbelasting van auto- jen"„ en spoorwegen bestrij- - streeft ernaar om in g'ote haven minstens twee ïrrenten voor laad- en los- .l amheden de markt te la- k i°, verwacht dat de nitio 6tere voorstellen die zij gren nog presenteerde voor de ulk per 1 november vakbonden wel over de R ,nnen trekken. Eerder LS Z1i in Rotterdam van p e8 met een delegatie «>*„%vakbondsafge- door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - In een tijd van economische terugval, inves teert het bedrijfsleven nauwe lijks en is er weinig vraag naar uitzendkrachten. Uitzend- en detacheringsbureaus maken dan ook een moeilijke tijd door. Maar het tij lijkt te keren. De wereldwijd actieve Humares Groep in Vlissingen ziet de markt dit jaar sterk aantrekken. Grote uitzendorganisaties zoals Randstad en Vedior zijn meer bekend dan het Zeeuwse Huma res. Dat komt omdat de naam nergens op een gevel prijkt. „In de loop van de tijd is het con cern gegroeid door de overname van andere bedrijven. Die heb ben een gevestigde naam en dan is het niet verstandig die te ver anderen", verklaart directielid Leendert van Halst. Voor het grote publiek is hét misschien een onbekende naam, maar Humares is in de techni sche en maritieme wereld een begrip. Het richt zich specifiek op het uitzenden en detacheren van technisch en maritiem perso neel en onderscheidt zich daar mee van de algemene uitzendbe- drijven. Het kan één lasser of kok leveren, maar evenzo goed een team van tweehonderd las sers of een complete bemanning voor een schip. Er werken inmid dels drieduizend mensen via het Zeeuwse uitzendbureau over de hele wereld. Humares is een sa mentrekking van de woorden hu- man resources (menselijke hulp bronnen). Grondlegger is Wijn and van Gessel, nu algemeen di recteur. Hij legde in 1976 de ba sis met de oprichting van een maritiem uitzendbureau in Vlis singen. Inmiddels opereren on der de vlag van de Huma- res-groep (veertig kantoren in Nederland, tien in de wereld) acht verschillende bedrijven. Het hoofdkantoor is het statige 'Edenburg' aan het Vlissingse Bellamypark. Van daaruit wor den alle vestigingen aange stuurd. De acht uitzend- en deta cheringbureaus richten zich ie der op een aparte doelgroep en houden zich niet alleen bezig met uitzenden en detacheren, maar ook met werving, selectie en outplacement. Zes van de acht bedrijven zor gen voor 57 procent van de om zet. Dat zijn: Maintec Contrac ting (elektrotechnici), Maintec bouw, Maintec mobiele tech- Het kantoor van Humares in Vlissingen. Voor het grote publiek is het misschien een onbekende naam, maar Humares is in de technische en maritieme wereld een begrip. foto Lex de Meester niek (autotechnici), Groninger lascentrale (lassers in Gronin gen en omgeving), Arel (installa tietechniek) en Tip personeels diensten (logisitek). Ze richten zich allemaal op lager en middel baar geschoold personeel. De vestigingen zijn verspreid over het land, maar zijn voorname lijk te vinden in het midden, noorden en oosten van het land. Het zevende bedrijf van Huma res, Nova engineering (uitvoer ders, werkvoorbereiders), richt zich op hoger hbo-ers en univer sitair geschoolde technici. Het is verantwoordelijk voor zes pro cent van de omzet van de Huma res Groep. „De kracht van al die bedrijven is hun specialisme", zegt marketingmanager Hans Scheers. „Concurrenten zijn de gespecialiseerde dochterbedrij ven van grote uitzendbureaus als Randstad, UCG en Vedior." De achtste dochter van de Hu mares Groep, Oceanwide, is een verhaal apart. De onderneming richt zich specifiek op het deta cheren en uitzenden van mari tiem personeel offshore en scheepvaart). Dat gaat van ope- Naam: Humares Oceanwide Plaats: Vlissingen Opgericht: 1976 Aantal medewerkers: 250 Omzet: 80 miljoen euro rators en koks, tot aan stewards en technici. „We leveren als het moet de gehele bemanning", zegt Van Halst. „We zorgen dat die aan boord komt. verzekerd is en wordt afgelost. Voldoen mensen niet, halen we ze op on ze kosten van het schip en zor gen voor vervanging." Oceanwide werft personeel van over de hele wereld. Daarvoor heeft het eigen wervingskanto ren in Myanmar, Filippijnen. Letland, Rusland, Polen en de Oekraïne. Het uitzenden en deta cheren aan reders gebeurt van uit 'verkoopkantoren' in Vlissin gen, Den Helder, Cyprus, Hous ton en Oslo. Klanten zijn gere nommeerde bedrijven zoals Smit, P&O Nedloyd, Vroon, Dockwise, Total en Heerema. Recessie De economische recessie in 2003 heeft grote gevolgen gehad voor de uitzend- en detachering- branche. Doordat het bedrijfsle ven nauwelijks investeerde, is de vraag naar uitzendkrachten sterk gedaald. De totale omzet van de Nederlandse uitzend- en detacheringbureaus daalde fors Humares kreeg daarvan een tik mee en zag zijn omzet dalen van 77,8 miljoen in 2002 naar 66,1 miljoen in 2003. „Sinds een maand of acht trekt de vraag naar technisch personeel sterk aan", zegt Van Halst. Dit jaar verwacht hij dat de omzet zal uitkomen op 80 miljoen euro. Daar is overigens de overname van Spherion (19 kantoren; in middels Tip personeelsdiensten) dit jaar bijgerekend. Toch houdt het bedrijf een slag om de arm. Want bij een herstel lende markt komt de groei in het gespecialiseerde segment al tijd later dan in het algemene, lager geschoolde segment, staat in het jaarverslag 2003. Voor Oceanwide ligt dat genuanceer der, omdat die op de wereld markt opereert. De vraag naar personeel neemt toe en het aan bod vanuit Nederland neemt af. „Jongeren kiezen eerder voor werken in de offshore. Twee we ken werken, drie weken thuis. Bovendien verdienen ze er beter dan op de grote vaart. Die blijft over voor avonturiers. We moe ten dus steeds meer mensen van elders werven." Daarom wil Oceanwide wervingskantoren openen in Duitsland en Nigeria. ZOETERMEER - De voedingsmiddelenproducent Numi co verwacht niet marktaandeel te verliezen bij babyvoe ding door nieuwe concurrentie uit Duitsland. Het con cern heeft geen plannen om een goedkoop merk babyvoe ding te introduceren, zo liet het gisteren weten. De Duitse winkelketens Rossmann en Penny introduceer den onlangs huismerken babyvoeding. Zij hopen dat de consument de dure maaltijdpapjes en melkpoeders van A-merken als Numico inruilen voor het goedkopere huis merk. Numico verwacht nog steeds dat de omzet in baby voeding dit jaar met 6 tot 8 procent toeneemt. ANP PARIJS - Het Franse reclameconcern Havas is zwaar on der vuur komen te liggen van de zakenman Vincent Bol loré. Hij heeft binnen enkele maanden een belang van ruim 20 procent opgebouwd in het bedrijf en verlangt een wijziging van de strategie en de bestuursstructuur. Bolloré, die een reputatie heeft als bedrijfsovervaller, nam eind juli een belang van bijna 5 procent in Havas en maakte dinsdag bekend dat te hebben uitgebreid tot 20,2 procent. Hij verwacht op korte termijn een gesprek met topman Alain de Pouzilhac, maar deze heeft laten weten dat Bolloré pas mee kan praten over de bedrijfsstrategie als hij een meerderheidsbelang heeft. Havas is het op vijf na grootste reclameconcern ter we reld. ANP DEN HAAG - Bandenproducent BFGoodrich roept we reldwijd 46.000 banden terug nadat er bij een klein aan tal problemen waren geconstateerd. Dat heeft de Amerikaanse fabriek gisteren bekendge maakt. Het gaat om banden voor zogenoemde 4x4- en SUV (Sport Utility Vehicle)-modellen. Zes banden uit de ze serie trilden te veel, maakten te veel geluid en gaven problemen bij het rijden. Die problemen hebben volgens de fabrikant overigens niet geleid tot ongelukken of mate riële schade. ANP HAARLEM - Microsoft is gisteren via de internetsite MSN begonnen met een muziekwinkel op het internet. In samenwerking met Radio Noordzee 100.7 FM wordt het publiek voorlopig een hoeveelheid van 350.000 liedjes voorgeschoteld. De muziek kan voor een cent per nummer worden beluisterd of voor 99 cent worden binnengehaald en opgeslagen op de harde schijf. De start van de 'downloadwinkel' valt samen met de lan cering van Windows XP Media Center Edition. Het bestu ringssysteem voor de nieuwe huiskamercomputer is spe ciaal bestemd voor het opnemen en afspelen van beeld en geluid via de gewone televisie. Microsoft wil nog voor het eind van dit jaar het aantal muzieknummers vergroten tot 800.000. Voor het binnenhalen, opslaan en eventueel branden naar cd is de tiende versie van Windows Media- player uitgebracht, die bij Microsoft is te downloaden. De ze speler is ook te gebruiken bij de 'computerversie' van Windows XP. De betaling gaat per creditcard of automatische incasso, waarbij een voorschot wordt betaald. Per download wordt dan het bedrag afgeschreven. GPD van onze redactie economie GENEVE - Nederland heeft zijn internationale concurrentieposi tie het afgelopen jaar op peil we ten te houden. Op twee ranglijs ten van het World Economie Fo rum (WEF) handhaafde ons land zich op zijn posities. De Scandinavische landen en de Verenigde Staten bleven in de top. De belangrijkste stijgers zijn Groot-Brittannië, Noorwe gen, Japan, Chili, Canada en Est land. Het WEF ondervroeg 8700 top mensen uit het bedrijfsleven in 104 landen. Dat leverde een ranglijst op basis van een 'Growth Competitiveness Index' (GCI). Die index bestaat uit drie componenten: macro-econo misch klimaat, kwaliteit van de overheidsinstellingen en techno logische vernieuwing. De drie hoogste plaatsen bleven bezet door achtereenvolgens Finland, de VS en Zweden. Groot-Brit tannië kwam naast Nederland te staan op de posities 11 en 12. Een aanvullende 'Business Com petitiveness Index' kijkt vooral naar micro-economische facto ren die bedrijven in staat stellen welvaart te scheppen. Hier wordt de ranglijst aangevoerd door de VS, Finland en Duits land en staat Nederland onver anderd op plaats negen. De Scandinavische landen heb ben hun hoge GCI-klasseringen onder meer te danken aan 'uit muntend macro-economisch be leid'. Ze hebben stuk voor stuk een overschot op de begroting. Er is groot respect voor contrac ten en wetgeving, en er bestaat nauwelijks corruptie. Verder loopt de particuliere sector voor op bij technologische innovatie. Dat Nederland duidelijk slech ter scoort, ligt vooral aan klach ten over het rigide arbeidsmarkt beleid, ondoelmatige bureaucra tie en de belastingtarieven. Als wat minder problematische za ken noemden de respondenten de infrastructuur, belastingre gels en onvoldoende scholing van de beroepsbevolking. Technologie Wat betreft technologie bezet Nederland de zestiende plaats. De eerste drie zijn hier de VS, Taiwan en Finland. Op het ge bied van het macro-economi sche klimaat voor het bedrijfsle ven zijn de eerste drie plaatsen voor Singapore, Noorwegen en Finland en is Nederland zeven de. Bij de kwaliteit van de over heidsinstellingen is Nederland dertiende en bestaat de topdrie uit Denemarken, IJsland en Fin land. Van de tien landen die 1 mei lid werden van de Europese Unie heeft Estland met een twintigste plaats verreweg de beste score. Het laat ook een flink aantal 'oude' EU-landen achter zich. Treurig is de positie van Italië. Het zakte van de 41ste naar de 47ste plaats. In Italië was op al le punten sprake van verslechte ring, het meest bij de kwaliteit van de overheidsinstellingen. Een plaats hoger staat China. Het kan bogen op een stabiel ma cro-economisch klimaat, maar kampt met zwakke instituties, onder meer in het bankwezen, omvangrijke bureaucratie en ge brekkige boekhoudnormen. In Latijns-Amerika was over vrijwel de hele linie sprake van verslechtering. Chili was de be langrijkste uitzondering. Het klom van de 28ste naar de 22ste plaats. Pas op positie 48 komt Mexico als volgende land in de regio. De grootste problemen voor Latijns-Amerika zijn poli tieke instabiliteit, bureaucratie en corruptie. ANP BRUSSEL - De Europese Com missie overweegt een einde te maken aan de prijsafspraken in het zeevervoer naar de Verenig de Staten, het Verre Oosten en andere regio's. De sector geniet tot dusver een vrijstelling van de anti-kartelre- gels. Bedrijven hebben zogehe ten lijnvaartconferences ge vormd, waarbij ze vervoertarie- ven overeenkomen. „De onder nemingen hebben zeer lange tijd kunnen profiteren van deze ui terst royale vrijstelling van de concurrentieregels", zei Euro pees Commissaris Monti (Con currentie) gisteren. „Ooit was dat gerechtvaardigd. Maar we moeten dat nu opnieuw bezien, gezien de invloed op het concur rentievermogen van de Europe se industrie en de exportbedrij ven in het bijzonder." ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23