PZC In de file heimwee naar de boot Geef lucht Geef leven Geef! Vragen over epilepsie? Bel de Epilepsielijn! 0900 - 821 24 11 Giro 55055 ProRail: geen belang Bergen op Zoom in Zeeuwse spoorlijn Kabinet moet reden harde maatregelen beter uitleggen WEER VERLIEFD? 0 icbfe Wachten voor afgesloten tunnel frustreert automobilisten Kledingbeurs Hobbydag in Oost-Souburg BEZORGERS m/V Auto Astma Fonds Ruim op de 3 Nederlanders krijgt kanker advies en voorlichting een informatief gesprek brochures en boekjes donderdag 14 oktober 2004 door René Hoonhorst TERNEUZEN - Die rottunnel! Vroeger wist je waar je aan toe was. Bij mist of harde wind voer de boot niet. Met behulp van de radio of teletekst kon je thuis al bepalen of het handiger was om direct richting België te rijden. Maar het is telkens weer een on aangename verrassing als de Westerscheldetunnel voor onbe paalde tijd is afgesloten. Mocht je vroeger al eens op een veerplein stranden dan was het in elk geval een stuk gezelliger. „Bakkie koffie, broodje en een beetje warmte in een restauratie keet. Dat was toch een heel an dere manier van wachten", vindt Erik Huf. De Oostburgse systeembeheer der van het Oosterscheldezieken- huis in Goes staat woensdagmor gen vooraan in de file voor de tunnel aan de Temeuzense kant. Hij stopte om tien voor half acht keurig toen verkeerslichten bo ven de rijbaan op rood spron gen. Maar hij kan zich bijna twee uur later de haren wel uit zijn hoofd trekken, omdat hij niet net deed alsof hij het stoplicht niet had gezien. De bestuurder van een bestelbusje deed dat en reed lekker de tunnel door. „De slagboom bleef nog een kwar tier open, ik had dus ook beter door kunnen rijden. Het aanbod van een politieman om achter hem aan over de vluchtstrook te rug te rijden, heb ik afgeslagen omdat ik dacht dat het euvel bin nen een half uurtje verholpen zou zijn. En dan ga ik natuurlijk met op de Antwerpse ring of voor de Liefkenshoektunnel in de file staan." Na negenen is er geen sprake meer van dat automobilisten achter surveillancewagens of po litiemotoren over de vlucht strook terug mogen rijden tot een afslag. Veel te gevaarlijk. En langs een slagboom over een steil talud rijden, durft de Ter- neuzense Jolanda Zeroual ook niet. „Jammer, want ik heb net van mijn baas in Middelburg vrij gekregen. Maar nou ik hier vast sta voor de tunnel moet ik straks toch doorrijden. Moet ik toch mijn t-tag gebruiken om heen en weer te rijden en dan kan ik straks dus net zo goed gaan werken." Een mevrouw met hoge nood vraagt een politieagent naar het dichtsbijzijnde toilet. De wets- handhaver moet het antwoord schuldig blijven, waarop de vrouw zich bij gebrek aan bos jes terugtrekt onder aan het ta lud van een dijk. E. van Hoorn uit Zaamslag, op weg naar de kerncentrale in Borssele, is jaloers op de baas van Zeroual. „Ik moet de verlo ren tijd straks zelf inhalen óf ik word niet betaald. Het is al de vierde keer in een paar maan den tijd dat ik voor de tunnel sta te wachten. Daar krijg je toch wat van?" Ze krijgt van al le kanten ondersteuning, want ja....daar krijgt iedereen zeker wat van. Het heimwee naar de boot hangt bijna tastbaar boven het asfalt van rijksweg N62. Nadat de tien minuten die het volgens de communicatieappara tuur van de politie zou duren voor de tunnelbuizen weer open gaan al een kwartier zijn verstre ken, laaien frustratie en boos heid nog eens op. Vele wachten den zinnen op vlammende pro testbrieven naar de NV Wester scheldetunnel. Huf heeft geen geduld voor een formele brief. Zo gauw hij op zijn werk is, wil hij zij gal spuwen in een e-mail- tje aan de tunnelexploitant. „Moet je kijken hoeveel auto's hier staan. Allemaal mensen die naar hun werk moeten of goede ren die ergens op een bepaalde tijd moeten zijn. Meer dan twee uur wachten, levert miljoenen Automobilisten moesten gisteren zo'n drie uur wachten voor een afgesloten Westerscheldetunnel. foto Camile Schelstraete door Laurent Heere BERGEN OP ZOOM - De ge meente Bergen op Zoom mag volgens ProRail geen rol spelen bij het beoordelen van plannen voor spoorlijnen in Zeeland. Bergen op Zoom heeft zich aan gesloten bij het 'front' van Zeeuwse gemeenten en de pro vincie Zeeland. Het gezamenlijk belang van de gemeenten en de provincie is dat men strijdt te gen de toenemende geluidhin der door het goederenspoor. In dat verband heeft de gemeente Bergen op Zoom zich ook ge mengd in de discussie over de Sloelijn bij Vlissingen en de Zeeuwse lijn. ProRail, de beheerder van het spoor, vindt dat de gemeente Bergen op Zoom geen belang hebbende is als het gaat om de Sloelijn. Bergen ligt immers op forse afstand van Vlissingen. Daarnaast meent ProRail dat toename van het goederenver voer per spoor in Zeeland geen gevolgen heeft voor de geluid hinder in Bergen op Zoom. De gemeente en ProRail treffen elkaar nu op 25 oktober bij de Raad van State. Voordat de Raad van State de zienswijze van onder meer Bergen op Zoom, maar ook de Belangenver eniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS) inhoudelijk wil beoorde len, moet de rechter eerst uit spraak doen over de vraag of Bergen belanghebbende is. Zo - niet, dan komt het niet tot een inhoudelijke beoordeling van de Bergse bezwaren. Die komen er op neer dat de geluidhinder in Bergen toeneemt doordat er meer goederentreinen door Ber gen op Zoom kunnen komen. ProRail vindt trouwens dat de Zeeuwse en Brabantse gemeen ten ten onrechte eisen dat er maatregelen worden genomen tegen toegenomen geseluidhin- der. De gemeenten, gteund door de actiegroep BAS willen dat ProRail maatregelen neemt om de overlast te beperken. ProRail weigert dat nu, omdat de beheerder van het spoor zegt dat ProRail niet kan vaststellen of er inderdaad meer goederen treinen gebruik maken van de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom. ProRail heeft formeel be zwaar aangetekend tegen plan nen van de gemeente Reimers- waal om tot handhaving over te gaan. ProRail heeft de bezwaren maandag mondeling kunnen toe lichten in Reimerswaal. schade op." Die schade zouden alle gedupeerden eens bij de NV Westerscheldetunnel moeten op eisen, klinkt het van diverse kan ten. „Maar het zal wel weer in kleine lettertjes staan dat de overheid en de tunnelexploitant niet verantwoordelijk zijn voor vertragingen", verzucht iemand gelaten. Woordvoerder Ingo de Moor van de NV Westerscheldetunnel meldt dat de spelregels inder daad zijn te vinden in een aan tal 'algemene voorwaarden', die hij niet direct paraat heeft. De tunnelmaatschappij heeft zo'n driehonderd telefoontjes en tientallen e-mails ontvangen. De website van het concern werd ruim 1600 keer opgeroe pen. De meeste contactzoekers verzochten om informatie. De Moor: „Er zullen tussen al die reacties ook wel een aantal klachten zitten, maar die heb ben we nog niet allemaal geïn ventariseerd. Zoals altijd krijgt iedereen keurig antwoord op vragen." De Westerscheldetunnel was gis teren van 7.15 tot 10.10 uur afge sloten en daarna moest het ver keer nog tot even na 15.00 uur met aangepaste snelheid over één rijstrook. De Moor begrijpt dat veel men sen baalden dat ze lang moesten wachten en vervolgens slechts langzaam mochten rijden zon der dat ze konden zien waarom de maatregelen werden geno men. Maar hij bestrijdt ten zeerste dat ze voor niets wachtten. De oorzaak van de afsluiting was een storing in.de hoofdvoeding. „Alle elektronische systemen la gen er uit. Geen verlichting, niet functionerende detectie-, com municatie- en beveiligingssyste men. Onder die omstandigheden is het onverantwoord verkeer door de tunnel te sturen. Zo gauw de meeste systemen weer werkten, is één baan van de tun nel weer vrijgegeven. Pas toen de brandweer na uitgebreide tests zeker wist dat alle veilig heidssystemen werkten, kon het verkeer weer op normale wijze worden afgewildceld." door Maurits Sep GOES - Het kabinet moet beter uitleggen waarom de harde in grepen in vut, pre-pensioen en wao noodzakelijk zijn. Volgens CDA-Kamerlid G. Verburg zijn de ingrepen wel nodig, maar schort het aan de toelichting. „En wij zullen daar als CDA de komende tijd bovenop zitten", voegde zij er gisteravond drei gend aan toe tijdens een partij bijeenkomst in Goes. „Wat willen we? Waarom doen we het? Welke offers moeten we met zijn allen brengen? En welk perspectief bieden we? Kabinet, maak daar nou eens werk van", verzuchtte Verburg. De CDA-po- litica mist bij het kabinet ook be grip voor de pijn die de maatre gelen veel mensen zullen doen. „Mensen moeten offers brengen. We moeten ons realiseren dat dat pijnlijk kan zijn. Dus moet er gestreefd worden naar een dialoog en een groter draagvlak voor de maatregelen." Een andere klacht van Verburg over het optreden van het kabi net van CDA, WD en D66 is het gebrek aan eenheid. Zij richtte haar pijlen in het bijzonder op D66-minister Brinkhorst van Economische Zaken. Hij is vol gens Verburg 'de nationale stoor zender'. „Hij draagt zijn opvattingen te pas en te onpas uit en winkelt vooral graag in de portefeuille sociale zaken. Er moet eenheid in het beleid komen." Spreekbeurt Verburg ondervond tijdens de spreekbeurt in Goes echter aan den lijve dat het niet eenvoudig is al die harde ingrepen in de so ciale zekerheid uit te leggen, laat staan mensen te overtuigen dat ze noodzakelijk zijn. Vanuit haar eigen CDA-achterban en van aanwezige CNV-vakbonds- leden kreeg ze kritische vragen over het gebrek aan solidariteit in het nieuwe stelsel van sociale zekerheid, dat stoelt op indivi duele in plaats van collectieve regelingen. Ondanks diverse pogingen r, Verburg om allerlei 'fab&j uit de wereld te helpen („het's binet stopt niet met "vim pre-pensioen en het neemt a opgebouwde rechten af"), bij de aanwezigen hetonbé» lijke gevoel hangen dat desj dariteit in de samenleving^ ren gaat en dat het CDA dj mede verantwoordelijk \o»j Verburg stelde daar een raj som tegenover. „Op eikel werkenden hebben we nu q arbeidsongeschikten. Die j betalen samen de premies dk| dig zijn voor de wao-uitkeri gen. Over vijftien tot twaj jaar hebbenm we zes arbeid^ geschikten op tien werkends Dan bereik je de grens vansj dariteit." OOSTKAPELLE - Peutersps zaal 't Speeltreintje uit Oosik pelle houdt donderdag 21 ohi ber tussen 13.30 en 15.15# een kinderkledingbeurs in Hervormd Centrum aandej.i Pourckstraat. Behalve kinderkleding in dea ten 50 tot en met 176 wordtjj speelgoed, positiekleding ena dere kinderspullen verkodi Een deel van de opbreajj wordt gebruikt om spelma'd aal te kopen voor kinderen ij de speelzaal. OOST-SOUBURG - In brassen De Karolingenburcht l Oost-Souburg wordt zaterd^ een grote hobbymanifestatiegt houden. Er worden zo'n vijftien tot In tig workshops gegeven en s aantal auteurs presenterenk nieuwe boekjes. De manifestatie duurt van M,i tot 16.00 uur. De Karolingti burcht is te vinden in de Vlii singsestraat. KRANT VOOR ZEELAND In Veere zoeken wij Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben? Word dagbladbezorger van de PZC; een goede bijbaan voor jong en oud! U krijgt: Ruime vergoeding Vakantievergoeding Gratis krant Speciale bezorgerskortingen Attenties bij o.a. feestdagen Gratis regenpak Interesse? Bel gratis de afdeling Binnendienst 0800-023 51 11 (tijdens kantooruren) of kijk op www.deleukstebijbaan.nl voor vrije wijken. De minimumleeftijd is 15 jaar. STAP MAAR IN DE GROOTSTE AUTOKRANT VAN NEDERLAND ELKE VRIJDAG IN UW KRANT www.astmafonds.nl Jaren van onderzoek hebben gezorgd voor steeds betere behandelingen. Hierdoor hebben meer mensen met kanker nu een grotere overlevingskans. Dat willen we natuurlijk voor iedereen. Geef daarom aan KWF Kankerbestrijding, giro 26000 of kijk op www.kwfkankerbestrijding.nl. (10 cent per minuut) De epilepsielijn is een samenwerkingsverband tussen het Nationaal Epilepsie Fonds en de patiëntenvereniging Epilepsie Vereniging Nederland Nationaal Epilepsie Fonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 14