PZC
In de file heimwee naar de boot
Geef lucht
Geef leven
Geef!
Vragen over epilepsie?
Bel de Epilepsielijn!
0900 - 821 24 11
Giro 55055
ProRail: geen belang
Bergen op Zoom in
Zeeuwse spoorlijn
Kabinet moet reden
harde maatregelen
beter uitleggen
WEER VERLIEFD?
0
icbfe
Wachten voor afgesloten tunnel frustreert automobilisten
Kledingbeurs
Hobbydag in
Oost-Souburg
BEZORGERS m/V
Auto
Astma
Fonds
Ruim op de 3
Nederlanders
krijgt kanker
advies en voorlichting
een informatief gesprek
brochures en boekjes
donderdag 14 oktober 2004
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Die rottunnel!
Vroeger wist je waar je aan toe
was. Bij mist of harde wind voer
de boot niet. Met behulp van de
radio of teletekst kon je thuis al
bepalen of het handiger was om
direct richting België te rijden.
Maar het is telkens weer een on
aangename verrassing als de
Westerscheldetunnel voor onbe
paalde tijd is afgesloten.
Mocht je vroeger al eens op een
veerplein stranden dan was het
in elk geval een stuk gezelliger.
„Bakkie koffie, broodje en een
beetje warmte in een restauratie
keet. Dat was toch een heel an
dere manier van wachten",
vindt Erik Huf.
De Oostburgse systeembeheer
der van het Oosterscheldezieken-
huis in Goes staat woensdagmor
gen vooraan in de file voor de
tunnel aan de Temeuzense kant.
Hij stopte om tien voor half acht
keurig toen verkeerslichten bo
ven de rijbaan op rood spron
gen.
Maar hij kan zich bijna twee
uur later de haren wel uit zijn
hoofd trekken, omdat hij niet
net deed alsof hij het stoplicht
niet had gezien. De bestuurder
van een bestelbusje deed dat en
reed lekker de tunnel door. „De
slagboom bleef nog een kwar
tier open, ik had dus ook beter
door kunnen rijden. Het aanbod
van een politieman om achter
hem aan over de vluchtstrook te
rug te rijden, heb ik afgeslagen
omdat ik dacht dat het euvel bin
nen een half uurtje verholpen
zou zijn. En dan ga ik natuurlijk
met op de Antwerpse ring of
voor de Liefkenshoektunnel in
de file staan."
Na negenen is er geen sprake
meer van dat automobilisten
achter surveillancewagens of po
litiemotoren over de vlucht
strook terug mogen rijden tot
een afslag. Veel te gevaarlijk.
En langs een slagboom over een
steil talud rijden, durft de Ter-
neuzense Jolanda Zeroual ook
niet. „Jammer, want ik heb net
van mijn baas in Middelburg
vrij gekregen. Maar nou ik hier
vast sta voor de tunnel moet ik
straks toch doorrijden. Moet ik
toch mijn t-tag gebruiken om
heen en weer te rijden en dan
kan ik straks dus net zo goed
gaan werken."
Een mevrouw met hoge nood
vraagt een politieagent naar het
dichtsbijzijnde toilet. De wets-
handhaver moet het antwoord
schuldig blijven, waarop de
vrouw zich bij gebrek aan bos
jes terugtrekt onder aan het ta
lud van een dijk.
E. van Hoorn uit Zaamslag, op
weg naar de kerncentrale in
Borssele, is jaloers op de baas
van Zeroual. „Ik moet de verlo
ren tijd straks zelf inhalen óf ik
word niet betaald. Het is al de
vierde keer in een paar maan
den tijd dat ik voor de tunnel
sta te wachten. Daar krijg je
toch wat van?" Ze krijgt van al
le kanten ondersteuning, want
ja....daar krijgt iedereen zeker
wat van. Het heimwee naar de
boot hangt bijna tastbaar boven
het asfalt van rijksweg N62.
Nadat de tien minuten die het
volgens de communicatieappara
tuur van de politie zou duren
voor de tunnelbuizen weer open
gaan al een kwartier zijn verstre
ken, laaien frustratie en boos
heid nog eens op. Vele wachten
den zinnen op vlammende pro
testbrieven naar de NV Wester
scheldetunnel. Huf heeft geen
geduld voor een formele brief.
Zo gauw hij op zijn werk is, wil
hij zij gal spuwen in een e-mail-
tje aan de tunnelexploitant.
„Moet je kijken hoeveel auto's
hier staan. Allemaal mensen die
naar hun werk moeten of goede
ren die ergens op een bepaalde
tijd moeten zijn. Meer dan twee
uur wachten, levert miljoenen
Automobilisten moesten gisteren zo'n drie uur wachten voor een afgesloten Westerscheldetunnel.
foto Camile Schelstraete
door Laurent Heere
BERGEN OP ZOOM - De ge
meente Bergen op Zoom mag
volgens ProRail geen rol spelen
bij het beoordelen van plannen
voor spoorlijnen in Zeeland.
Bergen op Zoom heeft zich aan
gesloten bij het 'front' van
Zeeuwse gemeenten en de pro
vincie Zeeland. Het gezamenlijk
belang van de gemeenten en de
provincie is dat men strijdt te
gen de toenemende geluidhin
der door het goederenspoor. In
dat verband heeft de gemeente
Bergen op Zoom zich ook ge
mengd in de discussie over de
Sloelijn bij Vlissingen en de
Zeeuwse lijn.
ProRail, de beheerder van het
spoor, vindt dat de gemeente
Bergen op Zoom geen belang
hebbende is als het gaat om de
Sloelijn. Bergen ligt immers op
forse afstand van Vlissingen.
Daarnaast meent ProRail dat
toename van het goederenver
voer per spoor in Zeeland geen
gevolgen heeft voor de geluid
hinder in Bergen op Zoom.
De gemeente en ProRail treffen
elkaar nu op 25 oktober bij de
Raad van State. Voordat de
Raad van State de zienswijze
van onder meer Bergen op
Zoom, maar ook de Belangenver
eniging Aanwonenden Spoorlijn
(BAS) inhoudelijk wil beoorde
len, moet de rechter eerst uit
spraak doen over de vraag of
Bergen belanghebbende is. Zo
- niet, dan komt het niet tot een
inhoudelijke beoordeling van de
Bergse bezwaren. Die komen er
op neer dat de geluidhinder in
Bergen toeneemt doordat er
meer goederentreinen door Ber
gen op Zoom kunnen komen.
ProRail vindt trouwens dat de
Zeeuwse en Brabantse gemeen
ten ten onrechte eisen dat er
maatregelen worden genomen
tegen toegenomen geseluidhin-
der. De gemeenten, gteund door
de actiegroep BAS willen dat
ProRail maatregelen neemt om
de overlast te beperken.
ProRail weigert dat nu, omdat
de beheerder van het spoor zegt
dat ProRail niet kan vaststellen
of er inderdaad meer goederen
treinen gebruik maken van de
spoorlijn Vlissingen-Bergen op
Zoom. ProRail heeft formeel be
zwaar aangetekend tegen plan
nen van de gemeente Reimers-
waal om tot handhaving over te
gaan. ProRail heeft de bezwaren
maandag mondeling kunnen toe
lichten in Reimerswaal.
schade op." Die schade zouden
alle gedupeerden eens bij de NV
Westerscheldetunnel moeten op
eisen, klinkt het van diverse kan
ten. „Maar het zal wel weer in
kleine lettertjes staan dat de
overheid en de tunnelexploitant
niet verantwoordelijk zijn voor
vertragingen", verzucht iemand
gelaten.
Woordvoerder Ingo de Moor van
de NV Westerscheldetunnel
meldt dat de spelregels inder
daad zijn te vinden in een aan
tal 'algemene voorwaarden', die
hij niet direct paraat heeft.
De tunnelmaatschappij heeft
zo'n driehonderd telefoontjes en
tientallen e-mails ontvangen.
De website van het concern
werd ruim 1600 keer opgeroe
pen. De meeste contactzoekers
verzochten om informatie. De
Moor: „Er zullen tussen al die
reacties ook wel een aantal
klachten zitten, maar die heb
ben we nog niet allemaal geïn
ventariseerd. Zoals altijd krijgt
iedereen keurig antwoord op
vragen."
De Westerscheldetunnel was gis
teren van 7.15 tot 10.10 uur afge
sloten en daarna moest het ver
keer nog tot even na 15.00 uur
met aangepaste snelheid over
één rijstrook.
De Moor begrijpt dat veel men
sen baalden dat ze lang moesten
wachten en vervolgens slechts
langzaam mochten rijden zon
der dat ze konden zien waarom
de maatregelen werden geno
men.
Maar hij bestrijdt ten zeerste
dat ze voor niets wachtten. De
oorzaak van de afsluiting was
een storing in.de hoofdvoeding.
„Alle elektronische systemen la
gen er uit. Geen verlichting, niet
functionerende detectie-, com
municatie- en beveiligingssyste
men. Onder die omstandigheden
is het onverantwoord verkeer
door de tunnel te sturen. Zo
gauw de meeste systemen weer
werkten, is één baan van de tun
nel weer vrijgegeven. Pas toen
de brandweer na uitgebreide
tests zeker wist dat alle veilig
heidssystemen werkten, kon het
verkeer weer op normale wijze
worden afgewildceld."
door Maurits Sep
GOES - Het kabinet moet beter
uitleggen waarom de harde in
grepen in vut, pre-pensioen en
wao noodzakelijk zijn. Volgens
CDA-Kamerlid G. Verburg zijn
de ingrepen wel nodig, maar
schort het aan de toelichting.
„En wij zullen daar als CDA de
komende tijd bovenop zitten",
voegde zij er gisteravond drei
gend aan toe tijdens een partij
bijeenkomst in Goes.
„Wat willen we? Waarom doen
we het? Welke offers moeten we
met zijn allen brengen? En welk
perspectief bieden we? Kabinet,
maak daar nou eens werk van",
verzuchtte Verburg. De CDA-po-
litica mist bij het kabinet ook be
grip voor de pijn die de maatre
gelen veel mensen zullen doen.
„Mensen moeten offers brengen.
We moeten ons realiseren dat
dat pijnlijk kan zijn. Dus moet
er gestreefd worden naar een
dialoog en een groter draagvlak
voor de maatregelen."
Een andere klacht van Verburg
over het optreden van het kabi
net van CDA, WD en D66 is het
gebrek aan eenheid. Zij richtte
haar pijlen in het bijzonder op
D66-minister Brinkhorst van
Economische Zaken. Hij is vol
gens Verburg 'de nationale stoor
zender'.
„Hij draagt zijn opvattingen te
pas en te onpas uit en winkelt
vooral graag in de portefeuille
sociale zaken. Er moet eenheid
in het beleid komen."
Spreekbeurt
Verburg ondervond tijdens de
spreekbeurt in Goes echter aan
den lijve dat het niet eenvoudig
is al die harde ingrepen in de so
ciale zekerheid uit te leggen,
laat staan mensen te overtuigen
dat ze noodzakelijk zijn. Vanuit
haar eigen CDA-achterban en
van aanwezige CNV-vakbonds-
leden kreeg ze kritische vragen
over het gebrek aan solidariteit
in het nieuwe stelsel van sociale
zekerheid, dat stoelt op indivi
duele in plaats van collectieve
regelingen.
Ondanks diverse pogingen r,
Verburg om allerlei 'fab&j
uit de wereld te helpen („het's
binet stopt niet met "vim
pre-pensioen en het neemt a
opgebouwde rechten af"),
bij de aanwezigen hetonbé»
lijke gevoel hangen dat desj
dariteit in de samenleving^
ren gaat en dat het CDA dj
mede verantwoordelijk \o»j
Verburg stelde daar een raj
som tegenover. „Op eikel
werkenden hebben we nu q
arbeidsongeschikten. Die j
betalen samen de premies dk|
dig zijn voor de wao-uitkeri
gen. Over vijftien tot twaj
jaar hebbenm we zes arbeid^
geschikten op tien werkends
Dan bereik je de grens vansj
dariteit."
OOSTKAPELLE - Peutersps
zaal 't Speeltreintje uit Oosik
pelle houdt donderdag 21 ohi
ber tussen 13.30 en 15.15#
een kinderkledingbeurs in
Hervormd Centrum aandej.i
Pourckstraat.
Behalve kinderkleding in dea
ten 50 tot en met 176 wordtjj
speelgoed, positiekleding ena
dere kinderspullen verkodi
Een deel van de opbreajj
wordt gebruikt om spelma'd
aal te kopen voor kinderen ij
de speelzaal.
OOST-SOUBURG - In brassen
De Karolingenburcht l
Oost-Souburg wordt zaterd^
een grote hobbymanifestatiegt
houden.
Er worden zo'n vijftien tot In
tig workshops gegeven en s
aantal auteurs presenterenk
nieuwe boekjes.
De manifestatie duurt van M,i
tot 16.00 uur. De Karolingti
burcht is te vinden in de Vlii
singsestraat.
KRANT VOOR ZEELAND
In Veere zoeken wij
Geld verdienen en de hele dag
nog voor je hebben?
Word dagbladbezorger van de PZC;
een goede bijbaan voor jong en oud!
U krijgt:
Ruime vergoeding
Vakantievergoeding
Gratis krant
Speciale bezorgerskortingen
Attenties bij o.a. feestdagen
Gratis regenpak
Interesse?
Bel gratis de afdeling Binnendienst
0800-023 51 11 (tijdens kantooruren) of kijk op
www.deleukstebijbaan.nl voor vrije wijken.
De minimumleeftijd is 15 jaar.
STAP MAAR IN DE GROOTSTE
AUTOKRANT VAN NEDERLAND
ELKE VRIJDAG IN UW KRANT
www.astmafonds.nl
Jaren van onderzoek hebben gezorgd
voor steeds betere behandelingen.
Hierdoor hebben meer mensen met
kanker nu een grotere overlevingskans.
Dat willen we natuurlijk voor iedereen.
Geef daarom aan KWF Kankerbestrijding,
giro 26000 of kijk op www.kwfkankerbestrijding.nl.
(10 cent per minuut)
De epilepsielijn is een samenwerkingsverband tussen het Nationaal Epilepsie Fonds
en de patiëntenvereniging Epilepsie Vereniging Nederland
Nationaal Epilepsie Fonds