Ook de Afrikaners zijn in 1994 bevrijd Het is nooit vanzelfsprekend om een Duitser te zijn F.W. de Klerk 23 zaterdag 9 oktober 2004 Zuid-Afrika's laatste blanke president F.W. de Klerk, kreeg samen met Nelson Mande- la de Nobelprijs voor de vrede omdat ze zonder bloedvergieten een nieuw Zuid-Afrika hadden weten te creëren. Hoe heeft de man zelf de overstap naar dat nieuwe land ervaren? Wat is er over van deze oer-Afrikaner, die leefde voor partij, kerk, volk en vaderland? Zijn gloednieuwe kantoor staat aan de Hendrik Verwoerddrive, genoemd naar de architect van het apartheidssysteem. Bij helder weer, zo zegt oud-president F.W. de Klerk enthousiast, kan hij vanaf het balkon Robbeneiland zien, de plek waar Nelson Mandela in 1963 naar toe werd gestuurd en de meeste van diens 27 jaren gevangenschap zou doorbren gen. Hij tuurt met priemende grijsblauwe ogen richting de door een dik wolken dek niet zichtbare zee, steekt de eerste van een lange reeks John Rolfe sigaret ten op, en bekent dat bij de jonge ad vocaat De Klerk de opsluiting destijds van Mandela een gevoel van grote op luchting teweegbracht. „Ik hoopte dat zonder de radicale elementen een dia loog met de gematigde zwarte leiders mogelijk zou zijn, maar die lukte het nooit de massa achter zich te krijgen." De Klerk zegt Mandela een enorm groot mens te vinden, maar over diens veroordeling is hij ook nu nog duide lijk: „Let wel, hij riep op tot gewapen de strijd teneinde de regering omver te werpen. Dat zou ook in geen enkel Europees land getolereerd zijn." De redenatie is typerend voor de nu 68-jarige Frederik Willem de Klerk. Hij erkent ruiterlijk dat Afrikaners „vreselijke, immorele dingen hebben gedaan en miljoenen mensen leed is berokkend", maar niet alles was slecht en duivels. „Je moet ook de lef hebben om gebeurtenissen in hun his torische context te plaatsen." De start van die context is de drang tot emanci patie en zelfbeschikking van de Afri kaners, de afstammelingen van vooral Nederlandse, Duitse en Franse kolo nisten, wier aantal vandaag rond de drie miljoen schommelt. „Ik ben opge groeid in een oer-Afrikaner milieu. Ik schaam me daar niet voor en ook van daag wil ik niet mijn afkomst verloo chenen opdat ik beter geaccepteerd zou worden in het nieuwe Zuid-Afri- ka." „We moeten ons inzetten voor het col lectief, van deze nieuwe natie een suc ces maken. Dat kan alleen wanneer minderheden en de verschillen die er zijn tussen alle bevolkingsgroepen worden gerespecteerd. Precies zoals is vastgelegd in onze prachtige grond wet." Context Respect en samenwerking zijn nou niet de kenmerken geweest van de Zuid-Afrikaanse geschiedenis voor 1994, maar ook hier is volgens De Klerk die historische context nodig. „Je moet niet onderschatten hoe sterk de drang naar een eigen republiek was onder de Afrikaners. Het ging over leven en overleven van een kleine groep in een steeds vijandiger wereld, over behoud van taal en cultuur." „Aan tafel werd bij ons gesproken over de bijbel en de heroïeke strijd die Afrikaners moesten leveren tegen de Engelsen en zwarte volkeren. Identifi catie was niet moeilijk, want leden van mijn familie zijn terug te vinden in alle gebeurtenissen die vanaf de ze ventiende eeuw cruciaal waren voor de Afrikaners. De Grote Trek vanuit de Kaap, de vestiging van de twee Boe renrepublieken, de Boe renoorlogen, de oprichting van de Na tional Party en van de Gereformeerde Kerk, overal kom je De Klerks en Du Toits tegen." „Bloed en bodem waren belangrijk. De 26.000 Afrikaners - meest vrouwen en kinderen - die be gin twintigste eeuw in Britse concen tratiekampen omkwamen was een mis daad tegen de menselijkheid maar be paalde ook ons historisch besef. Het waren martelaren van een volk. Ze stierven voor een vrijheidsideaal." De recente geschiedenis ging voor De Klerk over de praktische vraag hoe de Afrikaners te conserveren naast de zwarte volkeren, en daarop kwam het antwoord in de vorm van apartheid. „Het idee was in origine goed. Als jon ge parlementariër was ik enthousiast over de vorming van onafhankelijke thuislanden voor elke groep, inclusief de Afrikaners, die vervolgens in een federatie zouden kunnen samenwer ken." „Er lag in 1954 een serieuze studie klaar van vierduizend pagina's. De routekaart Voor Israël en Palestina is gebaseerd op exact dezelfde princi pes. De in Nederland geboren presi dent Verwoerd negeerde echter de aan bevelingen en koos voor een versimpel de, harde versie. Alles mislukte omdat er niet genoeg land beschikbaar werd gesteld en onderwijs niet serieus ter hand werd genomen." „Door allerlei opgelegde beperkingen konden de economieën van de thuis landen zich niet ontwikkelen. Er lag paternalisme, egoïsme, racisme en machtswellust aan ten grondslag. Dat vond je in die tijd in meer delen van de geciviliseerde wereld." Wortels De Klerk was vergroeid met het Afri kaner nationalisme, maar de Neder landse wortels waren daarbij niet be langrijk. „Er werd bij ons nooit over gesproken. Pas in 1988, vanwege de 300-jarige herdenking van de komst van de Hugenoten, is onze stamboom uitgezocht en bleek dat mijn verre voorvader Abraham de Clercq, die in 1688 naar de Kaap zeilde, afkomstig was uit Zeeland." „Ik heb zijn geboorteplaats, Seroos- kerke op Walcheren, samen met mijn vrouw Marike in 1995 bezocht, maar het had geen grote waarde. We waren geen Europeanen die in Afrika leef den, zo heb ik dat ook altijd beleefd. We waren Afrikaners, we horen hier." De tegenwerping dat het een buiten staander juist zo opvalt hoe weinig de Afrikaners van Afrika hebben overge nomen en hoeveel duidelijke, vooral Nederlandse dingen ze nog in zich heb ben, verrast De Klerk. Een Nederlan der die Afrikaners bezoekt, voelt zich vaak teruggeworpen in de tijd en her kent van alles. De cultuur van gezelligheid, de kneu terigheid, de koffie, maar ook de prak tische ingestelde boerengeest, die ge wend is een plan te maken als er een probleem rijst. Zo moeten ze ook bij de oplossing Apartheid zijn uitgeko men. Alles uiteraard begeleid met de opgeheven vinger en de wetenschap door God in de rug te worden gedekt. De Klerk moet grinniken, knijpt de ogen bijna dicht en steekt er nog een op. „Dat van God, klopt zeker en de band met Nederland was in dat op zicht erg sterk. We waren thuis zeer religieus, iedereen was dat - religie werd de pilaster van het Afrikaner na tionalisme. Mijn overgrootvader heeft met Nederlandse hulp de Gereformeer de Kerk hier opgericht, die religieus gezien - niet politiek - conservatiever was dan de Nederduits gereformeerde kerk." Graad „Mijn opa behaalde een graad aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, was dominee en medeoprichter van de streng christelijke universiteit van Potchefstroom, waar ik ook gestu deerd heb. Het zicht op Nederland werd ontnomen doordat jullie voorop liepen in de anti-apartheidsbeweging en Zuid-Afrika uiteindelijk werd ge boycot. Het was vooral een strop voor onze academici en theologen, die niet meer naar Amsterdam konden." De kerk bepaalde wat goed en slecht was en slecht was dansen. „Ja, iedereen maakte grappen over dat de 'doppers', de studenten in Potchefstroom, niet mochten dansen, maar daarentegen dronken we des te meer! De Klerk lacht smakelijk, vertelt hoe hij verliefd werd op zijn latere vrouw Marike, die niet veel op had met de po litiek maar des te religieuzer was. Hij was daarentegen voorbe stemd de politiek in te gaan. „Mijn va der was minister, mijn oom Hans Strydom, premier, het werd er met de paplepel ingegoten. Aan de keukenta fel werd veel gedebatteerd en de kin deren mochten zeker hun zegje doen. Er werd niet geïndoctrineerd, maar basis van ons doen en denken waren vastliggende christelijke waarden." Hoewel De Klerk vaak voor een 'ver krampte' - een conservatief - werd uit gemaakt, ziet hij zichzelf als vertegen woordiger van het centrum. „Mijn le vensmotto is altijd een balans te zoe ken, oplossingen aandragen. Ik heb al tijd geloofd in een open gesprek met die swartmense. Tegen de wil in van de universiteit heb ik toenmalig ANC-leider Albert Luthuli eens uitge nodigd. Het gesprek was goed en leer zaam, maar zijn eis van één man één stem was toen onbespreekbaar omdat de Afrikaners zich verzwolgen zagen worden door de zwarte massa." Repressie Voor hij president werd in 1989 was De Klerk minister van posterijen, sport, mijnbouw, binnenlandse zaken en onderwijs. Terwijl onrust regeerde en repressie en geweld toenamen, claimt De Klerk dat hij al begin jaren Ex-president F.W. de Klerk van Zuid-Afrika eerder dit jaar in Pretoria. tachtig inzag dat het oude systeem zijn langste tijd had gehad en hij kon beginnen met bijschaven en hervor men. Dit proces, dat aanzienlijk werd gehol pen door de crisis in de communisti sche wereld, culmineerde in de onder handelingen met Mandela en diens vrijlating. Later volgden 's lands eer ste vrije verkiezingen in 1994 en de vorming van de regering van nationa le eenheid onder Mandela met De Klerk als vice-president. Een nieuw tijdperk, een nieuwe wereld, die voor de Afrikaners op alle vlak enorme uit dagingen in hielden. Een regelrechte cultuurschok? „Het was het moment dat altijd was gevreesd. De Afrika ners moesten zichzelf opnieuw uitvin den, leren leven met angsten, weer een Grote Trek maken, maar nu in het hoofd. In zekere zin waren ook wij be vrijd, een last was van onze schouders gevallen, we konden de wereld weer recht in de ogen kijken." Afrikaner psychologen onderstrepen dat het wegvallen van de door kerk en partij bijeengehouden kap die over de Afrikaners lag, heeft geleid tot een ver late emancipatiegolf en seksuele revo lutie, waarbij nogal wat huwelijken sneuvelen. De Klerk zelf scheidde in 1998 van zijn vrouw Marike, die enke le jaren geleden bovendien werd ver kracht en vermoord. Hij trouwde met de Griekse Elita Georgiadis, die hij in 1989 voor het eerst, als getrouwde vrouw, ontmoette en die een verliefd heid veroorzaakte waartegen hij lang vocht. Na lang zwijgen: „Laat ik eerst zeggen dat scheiding een extreem ern stige zonde is. Ik heb alles gedaan om het te voorkomen, maar het hart was sterker. Het heeft mij in een enorme crisis gebracht, waar ik wel goed uit ben gekomen. Hoewel ik erken dat het goed is dat de Afrikaners emancipe ren en niet meer in dat strakke keurs lijf zitten, blijf ik erbij dat we het raamwerk van de bijbel moeten res pecteren en zedelijke normen nage streefd moeten blijven worden. Niet alles wat verboden was, is nu goed. Ik ben ook plots geen libertijn gewor den." De Klerk straalt vandaag geluk uit en foto EPA dat komt duidelijk niet in het minst door Elita, die hij trots voorstelt. „Ik ben 'baie' gelukkig, reis veel en geniet van mijn boerderij bij Paarl. Daar ma ken we een prachtige Shiraz-wijn, die volgend jaar op de markt komt." De actieve politiek heeft De Klerk al lang verlaten. Hij heeft de electorale ineenstorting van de Nationale Partij van de zijlijn gevolgd, was een voor stander van de vernieuwde NP om met het ANC samen te werken, maar kan zich niet verenigen met de laatste en ultieme stap: het opgaan van de partij in het ANC. „Ik word geen lid van het ANC, er moet een mogelijkheid blijven je eigen stem te laten horen. Er is in Zuid-Afri ka behoefte aan een nieuwe partij voor gematigde personen van alle kleuren, maar ik ga die niet meer op richten. Ik blijf praten met de Afrika ners om ze betrokken te houden bij ons nieuwe land, waar ik volop in ge loof. Ik probeer niet hun leider te zijn. Die tijd hebben we gehad." Eelco van der Linden )recies vijftien jaar na de val van de Muur zeggen veel Oost-Duitsers zich oerverbonden te voelen met de socialis- ™e DDR, dan met het moderne Duits- ™van Gerhard Schroder. Wie door "^land reist en met de mensen praat, be- s deze gespletenheid. Je kunt je op ri ^^''ekende en onproblematische wij- - ^Nederlander voelen, het is eenvoudig te zijn of Italiaan. Maar Duitser? én van de wonderlijkste uitdrukkingen ®de Germaanse ziel is wel het Walhalla, ^tempel op de heuvels aan de Donau, f 'i^gensburg. De Beierse koning tak® 'le^ Duitse Parthenon rond s wen H°°r zijn architect Von Klen- ^>alspleister op de wonde van de Pruisi- 'i Wn erlaaêin de oorlog tegen Napo- bW-slaan in het Walhalla, wat let- Dodenhal' betekent, de bustes uitge- iÜ luit Tv '^rote Persoordijkheden uit de J ^abge geschiedenis en cultuur'. Hon- "l e^ntwintig mannen en vrouwen van ïlj Zun§e' vertenwoordigen hier de Jtduitse eenheidsgedachte. -etfJerSen Veldheren, schrijvers, dichters, i J|0niSten' wetenschappers, allen vereeu- ,,i Jn!nma,rmer: van Arminius (Hermann J LX^er) via Karei de Grote en Fre- r Wk ™arossa tot Bismarck, Handel en it okttn!la^UUr^''k> Adenauer, Einstein en lerria rVan 0ranie- Erasmus van Rot sen ,n?n,Hug0 Groot. Daarnaast han- j, f Walhalla nog eens 64 gedenkpla- Be m rn de Germaanse mytholo- £Sfte/enamenalsTeutelinde. Ltd°dwig en Odoaker, van wie het ««nietbekend is. Geen stand of geslacht wilde Ludwig van zijn eregalerij uitsluiten, want - zoals hij zei - de dood heft elke aards onderscheid op. Het Walhalla moest de bezoeker de in druk geven tot een gemeenschappelijk va derland te behoren. „Althans in cultuur-po litiek opzicht", zoals de informatiebrochu re het noemt. In 1842 werd het Walhalla voor het publiek opengesteld. Koning Ludwig zal niet heb ben vermoed dat het gemeenschappelijke vaderland, dat hier wordt geëerd, een eeuw later rampspoed over de wereld zou bren gen. Uit naam bovendien van die vermeen de superieure Germaanse deugden. In de recente film 'Der Untergang', over de laatste dagen van Adolf Hitler in de beleger de Führer-bunker in Berlijn, zien we Hitier vertwijfeld en op de rand van waanzin, zit tend onder een portret van zijn helden-voor beeld, de Pruisische koning Frederik de Grote. Het is alsof de regisseur met dat beeld wil zeggen dat met Hitier en diens Duizendjari ge Rijk de Duitse geschiedenis ten onder ging. Zeker is dat Duitsland zich sinds 1945, na al die gruwelen in naam van het Duitse, opnieuw heeft moeten definiëren. Er moest als het ware een nieuw vaderland worden gevonden. Zoektocht Hoe moeizaam deze zoektocht tot op de dag van vandaag verloopt, blijkt uit de recente irritaties tussen West- en Oost-Duitsers. In woners van de voormalige DDR voelen zich in de Bondsrepubliek buitengesloten. West-Duitsers op hun beurt vinden die Ossi's maar ondankbaar. Honderden miljarden euro's aan belasting- Buste van Sophie Scholl, Duits verzetsstrijd ster die in 1943 werd geëxecuteerd. geld werden sinds de hereniging in het Oos ten gepompt. Nog lopen die Oostduitsers te klagen, vinden ze in Keulen en Hannover. Precies vijftien jaar na de val van de Muur zeggen veel Oost-Duitsers zich meer verbon den te voelen met hun oude vaderland, de socialistische DDR, dan met het moderne Duitsland van de sociaal-democraat Ger hard Schroder. Wie door Duitsland reist en met de mensen praat, bespeurt deze gesple tenheid. Je kunt je op vanzelfsprekende en onproblematische wijze Nederlander voelen - bijvoorbeeld wanneer André Hazes sterft of wanneer Oranje voetbalt - het is eenvou dig Fransman te zijn of Italiaan. Maar Duit ser? Als de doelman van het Duitse voetbal elftal, Oliver Kahn, voor de rest van de we reld de verpersoonlijking van de 'oer-Ger- maan', zich weer eens misdraagt en zijn te genstander, zoals afgelopen week, een vin ger in de neus steekt of een grove belediging toeschreeuwt, schaamt de halve natie zich te pletter. Kahn brengt schande over Duits land, heet het dan. Buste Of neem het geval van Sophie Scholl. Deze studente en verzetsstrijdster, mede oprich ter van de studentenverzetsgroep Die Weis- se Rose, werd eind jaren '90 voorgedragen voor opname in het Walhalla. Een hele eer: Sophie Scholl, die in 1943 met haar kompa nen werd geëxecuteerd, zou de vijfde vrouw worden in dit Pantheon van groten, naast Catharina de Grote van Rusland onder ande ren en keizerin Maria Theresa. Bovendien zou zij de eerste verzetsstrijdster worden in het Walhalla. De opname, die door de ministerraad van de deelstaat Beieren moet worden goedge keurd, had nog heel wat voeten in de aarde. Pas toen een aantal prominente Duitsers zich met de kwestie bemoeide en de publici teit zocht, kreeg Sophie Scholl een buste. In 2003, zestig jaar nadat zij in München werd onthoofd. Het was een feestelijke ceremo nie. Maar uitgerekend Sophies zuster, Elisa beth Hartnagel, kon het niet laten die ty pisch Duitse gespletenheid over de eigen identiteit tot uitdrukking te brengen. „Sop hie had het waarschijnlijk maar niets gevon den als enige van de groep op zo'n voetstuk te worden geplaatst", dacht zij. Hartnagel werd in haar twijfels geholpen door linkse Duitse media die zich afvroegen of het wel gepast is een verzetsstrijdster te gen het nationaal-socialisme te eren „in een oord dat niet alleen nogal antiek is, maar ook een beetje té nationalistisch, té ger- maans, té wagneriaans en dat bovendien be kend staat als een van de cult-plekken van veel neo-nazi's", zo schreef (het dagblad) taz. Voorstanders wezen erop dat de Duitse ge schiedenis niet alleen door veldheren, kun stenaars en politici is bepaald, maar ook door persoonlijkheden als Sophie Scholl die zich verzetten tégen de autoriteit van de staat. Alleen om die reden al past haar bus te in het Walhalla. Zo ontstaat in Duitsland altijd een debat als het gaat over de vraag: wie zijn wij eigen lijk? Vanzelfsprekend is het antwoord nooit. Lang konden de burgers van de naoorlogse Bondsrepubliek teren op de gedachte dat hun nieuwe democratie een voorbeeldig land was: pacifistisch, welvarend, gul. De naoorlogse generaties deden als het ware plaatsvervangend boete voor de misdaden van hun ouders en schiepen zo de Nieuwe Duitser. Pacifistisch Dit vreedzame beeld werd graag aan de bui tenwereld getoond. Tegenwoordig is ook de Bundeswehr actief buiten Duitsland, en vooral na de hereniging kwamen heel ande re sentimenten aan het oppervlak, zoals on langs bij deelstaatverkiezingen in Saksen en Brandenburg weer eens bleek. Extreem-rechts is in deze verarmde regio's een politieke factor. De jongerencultuur wordt hier gedomineerd door kaalkoppen met kistjes en in bomberjacks. De voormali ge DDR, in de propaganda de anti-fascisti sche modelstaat, blijkt kleine monsters te hebben gebaard. Voor veel Duitse intellectuelen, politici en commentatoren is het moeilijk te accepte ren dat sommige, meest kansarme groepen geen houvast meer vinden in de deugden van de oude Bondsrepubliek en heil zoeken in extreem-rechtse ideologieën. Voor ande ren is dit juist een signaal dat Duitsland ein delijk een normaal land wordt, dat zich niet langer verkrampt rekenschap hoeft te geven van het verleden. De Duitsers zouden, in die optiek, niet langer hoeven te worstelen met hun identiteitscrisis en eindelijk hun helden uit het Walhalla nuchter kunnen benade ren. Misschien is juist dit debat, dat permanent en altijd op het scherp van de snede wordt gevoerd, wel wat de Duitsers werkelijk sa menbrengt en verenigd. Slechts een enkele maal wordt die discussie onderbroken, en valt iedereen stil, zoals tijdens de dramati sche overstromingen van de oostelijke gebie den in 2002. Toen, bij die Jahrhundertflut, werkte het he le land samen, hulp kwam van heinde en ver. De grote zanger Herbert Grönemeyer leverde met zijn cd 'Mensch' de soundtrack bij dit indrukwekkende vertoon van huma niteit. Soms is er een ramp voor nodig om een volk te verenigen. Wierd Duk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23