>zc
rèchekosten lastig te berekenen
Belastingvrij betalen van vrijwilligers
Bosch-AEG: 1-0 (na verlenging)
Huurwaardeforfait
op laatste benen
27
iieuwe Wet Kinderopvang zorgt voor hoofdbrekens onder ouders
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Chrysler roept 10.000 auto's terug
Nederland sterk in bloemen
SER schrapt arbeidsplaatsen
Spaanse topman moet terechtstaan
Diesel iets goedkoper
profijt
donderdag 7 oktober 2004
In een klap 200 euro per
maand extra betalen voor pre
cies dezelfde kinderopvang.
Dat zou voor Josien van Vught
uit Rotterdam het gevolg zijn
van de nieuwe Wet Kinderop
vang (WK). Maar zover komt
het niet. „Gisteren heb ik het
contract met de crèche opge
zegd en een oppas aan huis gere
geld. Want zo'n bedrag wil ik ge
woon niet betalen", zegt de
31-jarige werkende moeder.
Van Vught valt in de groep hoge
re inkomens, heeft één kind en
een werkgever die de bijdrage
in de kosten volgend jaar terug
schroeft van de helft tot een zes
de deel van de kosten.
Daarmee valt Van Vught precies
onder de groep die door de in
voering van de nieuwe kinderop-
vangwet zwaar financieel wordt
gedupeerd, is haar voorgere
kend op een voorlichtingsavond
^ders die een kind op crèche, buitenschoolse opvang of gastouder-
mnq hebben, krijgen binnenkort te maken met een compleet nieu-
financiering. Gaan we meer of minder betalen, is de grote vraag
nar ouders mee worstelen. „Het vinden van een antwoord is een
door Sylvia Marmelstein
n ert en Hanna Janssen heb-
Jfben een dochter die drie da-
,n per week naar de crèche
aat. Ze krijgen daarvoor een re
ening van 700 euro per maand.
[et gezinsinkomen is 49.750 eu-
per jaar bruto. Beide werkge
el betalen een zesde deel van
e kosten, zoals de wet advi
seert.
De werkgevers betale+samen
133 euro per maand. Van de
[verheid krijgen de ouders de
jende bijdrage: bij hun jaar-
omen vergoedt de overheid
5.5 procent van de crèchekos-
en van het eerste kind. Dat
Ut uit op 178,50.
Jert en Hanna betalen zelf dus
tog 288,50 per maand (700 min
33 min 178,50 euro). Als Gert
te Hannah meer zouden verdie-
Jen (bijvoorbeeld 72.000 euro
jier jaar) zou het kostenplaatje
f heel anders uit zien. De over
bid betaalt dan namelijk nog
aaar-1,8 procent mee en dat is
1,60 euro per maand. De
aders betalen dan zelf 454,40
maand (700 min 233 min
4,ü0 euro). Zouden ze minder
«rdienen (bijvoorbeeld 31.000
aro per jaar), dan betaalt de
perheid 50,9 procent van de op
vangkosten en betalen ze zelf
il0,70 per maand. GPD
Jos en Marijke hebben een
zoon van 5 en een dochter
van 7. Ze gaan drie dagen per
[weck naar de buitenschoolse op
vang (kosten 330 euro per
[maand per kind). Hun gezinsin
komen bedraagt 50.000 euro
Per !aar- De werkgever van Jos
te betalen endie van Ma
rijke betaalt een zesde deel.
Van de overheid krijgen Jos en
flarijke een bijdrage van 25,5
Irocent voor het eerste kind
84,15 euro) en 53,7 procent
voor het tweede kind (177,21 Bu
ll). In totaal is dat 261,36 euro.
j)e werkgeversbijdrage komt
lit op 55 euro per kind. De
werkgevers hadden per kind
10 euro mogen verstrekken.
Iet ontbrekende deel is dus ook
i5 euro per kind.
)e overheid geeft een extra te-
jemoetkoming omdat de werk
gever van Jos niet meebetaalt.
Die bedraagt bij hun inkomen
44.8 procent van 55 euro (het
uitbrekende deel) is 24,60 euro
voor het eerste kind. Voor het
tweede kind is de tegemoetko
ming hoger, namelijk (69,7 pro
cent van 55 euro) 38,34 euro. De
extra tegemoetkoming is dus in
totaal 62,94 euro.
los en Marijke betalen zelf nog
660 mm 261,36 min 62,94
335.70 euro per maand. GPD
van de crèche. Gjalt Jellesma,
voorzitter van de belangenver
eniging van Ouders in de Kin
deropvang (Boink) kent de ver
halen van ouders die fors meer
moeten gaan betalen door de in
voering van de WK. .,En dat is
zuur", zegt hij. Toch vindt hij
enige nuance op zijn plaats.
„Het beeld ontstaat dat ieder
een straks een hogere rekemng
krijgt. Maar voor net zo veel
mensen wordt de kinderopvang
juist beter betaalbaar." Onder
ouders is grote verwarring over
de nieuwe financiering, weet Jel
lesma. Vooral doordat de nieu
we wet zo ingewikkeld is dat
het een helse klus is om uit te
zoeken wie straks meer en wie
minder betaalt. Alles hangt af
van de persoonlijke situatie.
Rooskleuriger
„Had Josien van Vught meer
kinderen gehad, dan was het
plaatje veel rooskleuriger ge
weest." Wie voor zichzelf wil we
ten hoe hoog de crècherekening
uitvalt, moet veel uitzoeken. Al
lereerst is een telefoontje naar
de opvang nuttig, want de
crèche moet officieel geregis
treerd staan bij de gemeente. Is
dat niet het geval dan draagt de
overheid sowieso geen cent bij.
Alle bestaande contracten met
crèches en bso's (buitenschoolse
opvang) zijn vanaf januari ongel
dig. Subsidieplekken en bedrijfs-
plaatsen bestaan dan ook niet
meer. Alle ouders moeten dus
een nieuw contract sluiten en
krijgen voortaan een rekening
van de crèche thuis gestuurd
waarop de brutokosten van de
opvang staan. Dat kan honder
den of duizenden euro's méér
zijn dan de oude rekeningen om
dat daar vaak al allerlei subsi
dies en werkgeversbijdragen
vanaf waren gehaald.
Ouders moeten zo snel mogelijk
uitzoeken welke prijs de crèche
gaat vragen. De brancheorgani
satie gaat uit van een gemiddel
de prijsstijging van iets onder
de 5 procent volgend jaar.
„Maar het is niet uitgesloten dat
er crèches zijn die de prijs veel
meer verhogen", zegt een woord
voerder van de ondernemersor
ganisatie mo-groep. De nieuwe
fors hogere rekening is geen re
den voor paniek. Van dat be
drag krijgt de werknemer name
lijk nog een (inkomensafhanke
lijk) deel terug van de belasting
(variërend van 1,8 procent tot
63 procent voor het eerste kind
en 47 tot 63 procent voor het
tweede kind). Hoe hoog de af
trek is, kan worden opgezocht
in de tabellen op www.wetkin-
deropvang.nl. Ook is het de be
doeling dat de werkgevers van
de ouders een derde deel van de
kosten gaan vergoeden, maar
dat is geen wettelijke verplich
ting.
Werkgevers
Ouders moeten zo snel mogelijk
aan hun werkgever vragen of en
hoeveel hij gaat bijdragen. Hun
bijdrage is namelijk niet ver
plicht, maar het is noodzakelijk
om het te weten. De overheid
geeft ouders extra compensatie
als ze van hun baas minder krij
gen dan een derde deel van de
kosten.
De komende twee jaar geldt die
extra aftrek voor iedereen, daar
na alleen voor gezinnen die
maximaal 45.000 euro per jaar
verdienen. Ouders die hun ge
subsidieerde plek zien verval
len, krijgen de komende drie
jaar nog een extra vergoeding
van de overheid ter compensatie
van de hogere kosten.
Wie alle noodzakelijke gegevens
(kosten crèche, bijdrage werkge
vers. en geschat belastbaar ge
zinsinkomen van volgend jaar)
bij elkaar heeft gesprokkeld,
doet er goed aan zo snel moge
lijk bij de belastingdienst de 'te
gemoetkoming voor kinderop
vang' aan te vragen. Wie dat for
mulier (staat op www.belasting-
dienst.nl) voor 30 november te
rugstuurt, krijgt de overheidsbij
drage volgend jaar maandelijks
uitbetaald. Dat gaat veelal om
honderden euro's. Wie te laat is,
moet die bedragen zelf voor
schieten.
Brancheorganisaties en ouderve
renigingen raden ouders aan zo
snel mogelijk uit te zoeken hoe
hun kostenplaatje eruit ziet.
„Want met al die bijdragen en
compensatieregelingen kunnen
de kosten heel erg meevallen en
is paniek dus niet nodig. Het ge
deelte dat ouders betalen zal
vaak veel lager zijn dan de prijs
van een oppas. Dan is het toch
jammer als je de crèche al hebt
afgebeld", zegt Jellesma. GPD
Het berekenen van crèchekosten is een hele klus.
door Rik Elfrink
Maatschappelijke organisa
ties en (sport)verenigingen
„en de laatste jaren steen en
been over een gebrek aan vrij
willigers. Steeds minder men
sen willen kosteloos de handen
uit de mouwen steken.
Den reden voor het afnemend
aantal bereidwilligen kan zijn
dat fiscale mogelijkheden rond
om vnjwilligersvergoedingen on
bekend terrein zijn.
Dat stelt M. Zimmerman, advi
seur bij Deloitte Belastingadvi
seurs uit Eindhoven. „Betrekke
lijk onbekend is bijvoorbeeld
dat alle werkelijke kosten van
een vrijwilliger onbelast ver
goed kunnen worden. Neem bij
voorbeeld reiskosten. Als een
werknemer meer dan achttien
cent ontvangt per gereden kilo
meter, wordt dat gezien als
loon. Daarbij maakt het niet uit
of hij in een dure Mercedes
rijdt."
„Voor vrijwilligers ligt dat
anders. Als door middel van een
catalogus kan worden aange
toond dat de prijs per gereden
autokilometer 40 cent bedraagt,
mag dat uitbetaald worden.
Over het meerdere boven de
achttien cent wordt geen loonbe
lasting geheven. Ook de kosten
van kleding, stroom of porto
kunnen uiteraard aan vrijwilli
gers worden vergoed", aldus
Zimmerman.
Gezagsrelatie
Om geen problemen met de Be
lastingdienst te krijgen, mag vol
gens Zimmerman geen sprake
zijn van een gezagsrelatie tus
sen de vrijwilliger en de instan
tie waarvoor deze actief is. „Als
van gezag sprake is, kan de be
lastingdienst de verhouding mo
gelijk als dienstbetrekking aan
merken. In dat geval worden ver
goedingen getoetst aan de hand
van de wet op de loonbelas
ting."
In plaats van het verstrekken
van kostenvergoedingen kunnen
instanties hun vrijwilligers ook
een onbelaste (algemene) tijds-
vergoeding geven. „Mits sprake
is van werkzaamheden die niet
beroepsmatig worden verricht",
aldus Zimmerman.
De vergoeding mag maximaal
21 euro per week en 735 euro
per jaar bedragen. „Dat bedrag
kun je als vrijwilliger alleen be
lastingvrij ontvangen als je - om
een voorbeeld te noemen - rela
tief veel tijd in je vrijwilligers-
werkzaamheden hebt gestoken.
Het door de vrijwilliger te ont
vangen bedrag mag bovendien
niet marktconform zijn. Een
bankmedewerker die als vrijwil
liger belastingadviezen ver
strekt, kan voor twee uurtjes
werk geen 700 euro belasting
vrij ontvangen."
„Overigens komen alle kosten
vergoedingen in mindering op
het bedrag van 735 euro. Wan
neer meer dan 21 euro per week
en 735 euro per jaar wordt ver
goed dan kan voor de heffing
van belasting worden volstaan
met een opgave aan de Belas
tingdienst, tenzij er toch een bij
zondere arbeidsverhouding valt
te constateren."
De wet geeft aan dat iemand als
vrijwilliger kan worden aange
merkt wanneer arbeid wordt
AMSTERDAM - De autofabrikant DaimlerChrysler roept
in Nederland ongeveer 10.000 auto's terug, omdat de air
bag mogelijk niet goed werkt. Dat heeft het bedrijf giste
ren laten weten.
Het gaat om de modellen Chrysler Voyager en Dodge
Ram Van uit de periode 1996 tot en met 2000. Door een
montagefout werkt een elektrische verbinding die de air
bag aan de chauffeurszijde, de claxon en de cruise control
aanstuurt, mogelijk niet. De controle van de auto's vindt
kosteloos plaats, aldus de fabrikant. ANP
DEN HAAG - Nederland zou zich op economisch gebied
moeten richten op bloemen, voeding, techniek, materia
len, alles rondom water en de creatieve industrie. Dat
staat in een rapport van het Innovatieplatform, dat deze
week op internet werd gepubliceerd.
Buiten de kernpunten zijn er nog opkomende 'sleutelge-
bieden' waarop Nederland zich kan concentreren. Het
gaat volgens het Innovatieplatform om pensioenen, socia
le verzekeringen en Den Haag als stad van vrede en justi
tie.
Het Innovatieplatform werd een jaar geleden opgericht
om de economie een impuls te geven. Het doel is dat Ne
derland in 2010 weer koploper is in de Europese kennis
economie. De leiding ligt bij premier Balkenende. ANP
DEN HAAG - Bij de Sociaal-Economische Raad (SER)
verdwijnen volgend jaar 26 arbeidsplaatsen. Met de over
heveling van het toezicht op assurantiebemiddelaars naai
de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zijn twintig ar
beidsplaatsen gemoeid.
De twintig assurantietoezichthouders die nu nog bij de
SER zijn ondergebracht, verhuizen in de loop van vol
gend jaar naar de AFM. De SER hield toezicht op de toe
treding van assurantiebemiddelaars, terwijl de AFM hun
praktijken controleerde. Nu komt al het toezicht op de
sector in een hand. Door het vertrek van twintig van de
150 werknemers verdwijnen er bij de ondersteunende
diensten zes arbeidsplaatsen. ANP
MADRID - Emilio Botin, de bestuursvoorzitter van Ban
co Santander Central Hispano (SCH), moet binnenkort
voor de rechter verschijnen wegens fraude met fondsen
van zijn bank, zo is vernomen in juridische kringen in Ma
drid.
De rechtszaak, waarvoor de datum nog niet is vastge
steld, vindt plaats nadat het Hooggerechtshof een advies
om de zaak te seponeren naast zich had neergelegd. SCH
is de grootste bank van Spanje. ANP/AFP
DEN HAAG - Diesel is gisteren iets goedkoper geworden.
Marktleider Shell verlaagde de adviesprijs van de auto
brandstof met 0,6 cent tot 95,9 cent per liter. De oude
prijs was de hoogste ooit.
Benzine bleef gelijk in prijs. Euro ongelood kost 1,295 eu
ro per liter en super plus 1,349 euro. ANP
foto Jeroen Poortvliet/GPD
verricht voor een entiteit die
geen vennootschapsbelasting
hoeft te betalen.
Een uitzondering is gemaakt
voor sportverenigingen die wel
belasting betalen, zoals betaald
voetbalorganisaties. Zimmer
man: „De wetgever heeft er reke
ning mee gehouden dat met na
me in de sportsector veel vrijwil
ligers actief zijn. Daarom is het
voor sportverenigingen en
-stichtingen die belasting beta
len toch mogelijk om vergoedin
gen aan vrijwilligers te geven.
Voor veel clubs, die niet zonder
stewards en hulpposten kunnen,
is dat een welkome uitzondering
gebleken." GPD
Ran een brandweerauto dansen?
Ia, dat kan hij. Het is een ladder
wagen. Een meter lang. Ik heb hem zelf
gemaakt omdat speelgoedwinkeliers
Seen fatsoenlijke ladderwagens meer
Afkopen. Kinderachtig spul, dat wel,
roaar niet het aardbevinghestendige
materiaal van weleer.
,c" Paar jaar, vanaf mijn derde, was ik
zielsgelukkig met mijn eigen grote rode
°uten brandweerauto met gele stoelen
enen»mie ladder. Dat geluk is niet
«te koop, je moet het maken. Ik tim-
erde er een voor een jarig joch. Alleen
ae wielen wilden niet goed lukken,
juten w'elen. Ik zaagde ze uit een
P ank Met een decoupeerzaag. Zo
jomt het dat hij danst, mijn ladderwa
gen. De wielen zijn niet rond, de zaag is
nauwkeurig, het zaagblad zwab-
Hoor hel hout. Wereldprimeur,
zegt Bosch in een persbericht. Een nieu
we decoupeerzaag die niet zwabbert.
Een decoupeerzaag is een strijkbout
met een motor. In de neus van de strijk
bout kan een zaagje worden geklemd
dat razendsnel op en neer gaat, aange
dreven door de motor. Het zaagje
wordt door hout of ander materiaal
vooruit geduwd en kan figuren zagen.
De zaag moet haaks door het hout
gaan. Ook in de bocht. Maar dat doet
hij niet. Hoe dikker het hout hoe groter
de artistieke afwijkingen in de gang
van het zaagblad. Het is haast kunst,
zo vreemd zijn de vormen van een
schijf hout dat bedoeld was als een
gaaf rondje.
Bosch zegt de decoupeerzaag nu beter
in de hand te hebben. Persbericht:
'Door moderne driepuntsgeleiding.
Twee hardmetalen geleidingsklemmen
passen zich exact aan de dikte van het
zaagblad aan, zodat er minder zijde
lingse speling is. Aan de achterkant
houdt de geleiderol het zaagblad in het
juiste spoor.' Het zaagje wordt door
twee stalen buffertjes en een wieltje
met een gleuf in het gareel gehouden.
Ook in bocht: 'De GST 135 BCE impo
neert vooral bij de anders zo lastige
kromme zaagsneden', zegt het persbe
richt.
De (mondvol) GST 135 BCE van Bosch
gaat ongeveer 200 euro kosten in ge
reedschapwinkels. Voor dat geld wil
men natuurlijk eerst weten of het wer
kelijk waar is dat de zaag niet als een
dronken tor door het hout slingert.
Het is waar. Maar niet onder alle om
standigheden. Ik hield een zaagwed-
strijd tussen mijn eigen zwabbermachi
ne van Atlas Copco en de nieuwe Bosch
die 'professional' wordt genoemd ('pro
fessional' zegt niets over kwaliteit, het
staat ook op slechte keukenmessen uit
China). De Atlas Copco heet ook AEG.
De elektrische gereedschapmaker geeft
de machines voor beroepstimmerlui de
merknaam Atlas Copco en hetzelfde ge
reedschap voor amateurs AEG. Bosch
heet alleen maar Bosch.
Beide wedstrijdmachines kregen splin
ternieuwe zaagjes ingeklemd die door
verschillende houtsoorten werden ge
jaagd. En door verschillende diktes. Ik
begon optimistisch met een rondje van
tien centimeter doorsnee dat gezaagd
moest worden uit een vurenhouten
balkje van 5 centimeter dik. Drama!
Beide machines maakten er een potje
van. Dansende brandweerauto's? Kegel
vormige schijven werden het!
Maar in minder dik hout was er ver
schil. De Bosch ging haaks door alle
mogelijke bochten waar de Atlas Cop
co (AEG) weer zijn eigen weg wilde
gaan, haaks rechtdoor maar schuin in
de bocht. De Bosch won de wedstrijd in
de verlenging met een keurige bocht in
2,5 centimeter dik hout. Hij is dus be
ter dan de mijne en de Consumenten
bond zou het met andere machines kun
nen uitzoeken.
Nog een tip voor ladderwagenmakers
met zwabberzagen. Prachtige wielen
met of zonder banden, perfect rond,
worden geleverd door een internet pos
torderbedrijfje: www.pmot.nl in
Scheeinda. Het zijn wielen van Merkur,
een Tsjechische fabrikant van een
bouwsysteem dat lijkt op Meccano.
Gekmakend mooi, de wielen van Mer
kur!
Wouter Klootwijk
door Hans Sonders
Woonlasten zijn zonder
twijfel de grootste slo
kop van de huishoudporte
monnee. Zeker voor huiseige
naren. De kosten van de hypo
theek vormen daarbij het
leeuwendeel. Tel daarbij op
de belastingen - ozb, eigen
woningforfait - en het (dure)
woonplaatje is compleet.
Gelukkig staat daar een be
lastingkorting tegenover. De
rente van de hypotheek mag
van het inkomen worden afge
trokken. Sinds enkele jaren
niet meer onbeperkt, maar
toch.
Zo is de duur van de aftrek
gelimiteerd tot 30 jaar. Ook
moet de overwaarde van het
oude huis - het verschil tus
sen verkoopprijs en hypo
theek - eerst in de nieuwe wo
ning worden geïnvesteerd. Al
leen voor de hypotheek die
daarbovenop nog nodig is,
mag de rente worden afge
trokken. Voor verdere aantas
ting van de aftrek moet ech
ter worden gevreesd.
Tot aan het begin van de ja
ren negentig was de aftrek
van hypotheekrente helemaal
geen onderwerp van discus
sie. Ook de rente van con
sumptief krediet voor allerlei
andere uitgaven mocht van
het inkomen worden afge
trokken.
„De aftrek van hypotheekren
te werd pas een probleem
toen de overheidsfinanciën
erdoor onder druk kwamen,"
zegt dr. Marietta Haffner, we
tenschappelijk medewerker
aan de TU Delft. „Door de ho
ger wordende aftrek liep de
fiscus steeds meer belastin
ginkomsten mis." Haffner is
gespecialiseerd in subsidiere
gelingen die gelden bij de
aanschaf van woningen.
De lagere inkomsten voor het
Rijk als gevolg van de renteaf
trek had verschillende oorza
ken. De belangrijkste was de
prijsstijging van onroerend
goed. Hiervoor waren hogere
hypotheken nodig waardoor
ook de aftrekbare rentelasten
toenamen. De stijging van de
huizenprijzen werd mede ver
oorzaakt door de tweeverdie
ners op de woningmarkt. Om
dat banken beide inkomens
volledig gingen meetellen
voor de hypotheek konden
steeds hogere woningprijzen
worden gefinancierd.
Ook fors stijgende huren
drongen veel mensen naar de
koopwoningmarkt, wat even
eens de pnjs opdreef. Maar
'last but not least' „er werd
en wordt ook gewoon te wei
nig gebouwd", zegt Haffner.
Nu de eens onaantastbare hy
potheekrenteaftrek met de
Belastingherziening 2001 is
gekraakt, moet voor erger
worden gevreesd.
Dat past ook in een interna
tionale trend. Alhoewel de
meeste landen om ons heen
subsidieregelingen voor de
aanschaf van een eigen huis
kennen, worden ook die be
perkt.
Bovendien bestaat het eigen
woningforfait niet (meer) in
Duitsland, Frankrijk. Enge
land, Zweden en Denemar
ken. Dit is een veelal totaal
onbegrepen belasting. In Ne
derland moet daarvoor 0,8
procent van de waarde van
het huis bij het inkomen wor
den opgeteld en dit zorgt
voor een hogere belastinghef
fing. oms is die afschaffing
overigens gepaard gegaan
met verhoging van de ozb.
Haffner: „Het forfait komt
voort uit een puur economi
sche benadering van het ei
gen huis. Daarbij wordt het
als een investering gezien
waarvan de kosten, rente bij
voorbeeld, mogen worden af
getrokken en de winst, bij
voorbeeld huur, wordt be
last. De eigenaar/bewoner
wordt aangeslagen voor het
feit dat hij geen huur hoeft te
betalen. Daardoor houdt hij
meer over van zijn inkomen."
Eerste stap
De eerste stap voor afschaf
fing van het eigen
woningforfaït lijkt echter ge
zet. Met ingang van 1 januari
2005 hoeven mensen die geen
hypotheekrente aftrekken,
ook het forfait niet meer bij
hun inkomen op te tellen.
Het is een glijdende schaal.
„Trekt iemand nog 1000 euro
rente af, dan betaalt ie ook
nog 1000 euro woningfor
fait," aldus een woordvoer
der van het ministerie van Fi
nanciën. GPD